5️⃣ خدمات در عربستان:
این عالم عامل حتی در عربستان سعودی نیز که هر سال برای حج به آنجا میرفت، به فعالیتهای اجتماعی مختلفی پرداخته و مساجد، مدارس و چاههای متعدد آب در مناطق شیعه نشین عربستان ایجاد نمود.
6️⃣ بنیانگذاری ٧٢ مهدیه در کشور:
ایشان همچنین در شهرهای مختلف بنای ٧٢ «مهدیه» را با کمک اهالی و خیرین، پیریزی کرد؛ چنانچه آیتالله مرعشی نجفی (ره) فرمودند: «در تاریخ به یاد ندارم کسی همانند مرحوم کافی، نام حضرت ولیعصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را اینچنین زنده کرده باشد»؛
✍️ فعالیتهای سیاسی:
مرحوم کافی علاوه بر خدمات عظیم مذهبی، فرهنگی و اجتماعی، فعالیتهای سیاسی مؤثری داشت و در به نتیجه رسیدن انقلاب اسلامی نقش مهمی را ایفا نموده و با شکلدهی جریانهای متکی به مذهب، به منزلهی جاری نمودن خون اصلی در رگهای انقلاب عمل نمود؛
ایشان در زمان اختناق شاهنشاهی همواره از حضرت امام (ره) نام میبرد، چنانچه در یکی از سخنرانیها میگوید: «حضرت آیت اللَّه العظمی خمینی! بزرگ مرجع شیعه! افتخار قرآن! افتخار اسلام! افتخار اهل بیت! افتخار روحانیت! مدافع اسلام و شیعه! با شما هستم آقا! قربانتان بشوم آقا! کنار قبر جدّتان امیرالمؤمنین (علیه السلام) بفرمائید آقایمان کی میآید؟!»
البته امام راحل نیز بارها نسبت به جلسات مهدیه اظهار علاقه کرده و ایشان را به ادامه راه تشویق میکردند؛
مرحوم کافی که بارها بهدلیل حمایت از نهضت و نام بردن از حضرت امام (ره) دستگیر شده بود، پس از ترور منصور، نخست وزیر وقت ایران نیز به جرم همدستی با گروه شهید بخارایی، شش ماه زندانی شد، و در حادثه ١۵ خرداد نیز برای چندمین بار دستگیر شد و بالاخره در ۴٢ سالگی در سحرگاه سیمین روز از تیر ماه سال ١٣۵٧ شمسی در اثر یک تصادف مشکوک، در چند کیلومتری مشهد، دفتر زندگی پربرکت شیخ احمد کافی (ره) برای همیشه بسته شد؛ اما مویههای جانگداز او در فراق امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هنوز در گوش عاشقان آن حضرت، طنین انداز است و هرگز مردم ایران، مرگ طبیعی ایشان را باور نکردند.
@astanfatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
موضوع: #احکام_صدقه
✅ در دین اسلام همانگونه که کسب درآمد از هر راهی مجاز نیست، خرج کردن مال نیز در هر راهی درست نیست، یکی از نیکوترین راههای مورد تأیید اسلام برای صرف مال، صدقه دادن آن در راه خداست، که دادن مال در راه خدا را «تصدّق» و مال داده شده را «صدقه» مینامند.
✅ بعد از تحویل صدقه به فقیر یا وکیل فقیر، برگشتن و انصراف از آن شرعاً ممکن نیست؛
✅ واسطه شدن برای رساندن صدقه به دیگری مستحب است. از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) نقل شده است: «کسی که صدقه شخصی را به نیازمندی برساند، مانند صدقه دهنده اجر دارد و اگر صدقه در دست چهل هزار نفر بچرخد و سپس به فقیر برسد، برای هر چهل هزار نفر اجر کامل است»
✅ ردّ سائل مکروه است؛ اگرچه گمان داشته باشیم بینیاز است، لذا (مستحب است) مقداری اگر چه اندک، به او بدهیم؛
✅ درخواست صدقه و کمک بدون احتیاج (از دیگران) کراهت زیادی دارد، بلکه در صورت احتیاج نیز مکروه است.
📚 رساله آموزشی امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
@astanfatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: سالروز درگذشت شهادتگونه واعظ شهیر حجتالاسلام والمسلمین شیخ احمد کافی (ره)
موضوع امروز: «واعظ شهیر»
روز پنجشنبه، ١۴٠١/٠۴/٣٠
@astanfatemi
اللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ...
📥نسخه باکیفیت را از اینجا دریافت کنید.
#عکس_نوشت
🔷🔸💠🔸🔷
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
https://eitaa.com/joinchat/4045733908C710c8085de
حجت الاسلام و المسلمین میرباقری 29 تیر 1401~1.mp3
9.25M
🎵 #منبر_حرم
🔸حجت الاسلام و المسلمین میرباقری
▫️موضوع: خروجی دین بدون ولایت دین «هارونالرشیدی» است
⏱29 تیر 1401
🔷🔸💠🔸🔷
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🆔 @astanfatemi
29 تیر 1401سید علی حسینی نژاد~1.mp3
5.86M
🎵 #نوا_حرم
💠سید علی حسینی نژاد
⏱29 تیر 1401
🔷🔸💠🔸🔷
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🆔@astanfatemi
حجت الاسلام ربانی 29 تیر 1401.mp3
2.4M
📖 #زمزم_احکام
💠 حجت الاسلام ربانی
▫️ موضوع : سجده
⏱29 تیر 1401
🔷🔸💠🔸🔷
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)
@astanfatemi
IMG_20220721_210408_929.jpg
5.4M
📸 #عکس_روز
🔺عکاس: اسناد حرم مطهر
▫️موضوع: گنبد و گلدسته
🔷🔸💠🔸🔷
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🆔@astanfatemi
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#میثم_تَمّار (ره)»
روز جمعه، ١۴٠١/٠۴/٣١
✍️ مناسبت روز: امروز طبق تقویم قمری سالروز شهادت حضرت میثَم تمّار (ره) از یاران صدیق و اهل سرّ امیرالمؤمنین (ع) است، لذا سخن خود را با سلام و صلوات به روح بلند این شهید در راه ولایت آغاز مینمائیم؛
«جناب میثم»، فرزند «یحیی» و از «سرزمین نهروان» منطقهای میان عراق و ایران بود؛ لذا برخی ایشان را ایرانی الاصل دانستهاند؛ او غلام زنی از «طایفه بنی اسد» بود و به دست امیرالمؤمنین از آن زن خریداری و آزاد شد؛ [شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج ۲، ص ۲۹۱]
مورخین او را از اصحاب رسول خدا به شمار آوردهاند، هر چند از جزئیات زندگی ایشان در روزگار صدر اسلام، اطلاع مبسوطی در دست نیست. [الاصابه، ج ۳، ص ۴]
طبق روایات، حضرت علی (ع) پیشتر، سرنوشت و سرگذشت میثم تمار را از زبان رسول خدا شنیده بودند، اما اولین برخورد حضوری میثم با آن امام همام در دوران خلافت حضرت انجام گرفت که امام او را خریداری و آزاد نمودند و از وی پرسیدند: نامت چیست؟ گفت: «سالم»؛ حضرت فرمودند: از رسول خدا شنیدم که پدرت نام تو را «میثم» گذاشته است، پس به همان نام برگرد و کنیهات را «ابو سالم» قرار بده. [ارشاد، ج ۱، ص ۳۲۳]
میثم از همان دیدار اول، شیفته حضرت امیر (ع) شد و دریچه قلبش را به روی معارف علوی گشود و جان تشنهاش را از چشمه زلال علوم آن حضرت سیراب کرد؛ حضرت امیر (ع) نیز با مشاهده ظرفیت و استعداد روحی و زمینه مناسب میثم، دانش و آگاهی های بسیاری را به او آموختند و ایشان را با اسرار و رازهای نهانی آشنا ساختند؛
مورخین نوشتهاند که صفا و صمیمیت ویژهای میان حضرت امیر (ع) و میثم تمار (ره) برقرار بود تا آنجا که حضرت به مغازه خرما فروشی او میرفتند و در آن جا به او قرآن و معارف دینی میآموختند؛ و در برخی اوقات که میثم را به دنبال کاری میرفت، خودشان تا بازگشت او در مغازه میثم خرما میفروختند؛ [سفینة البحار، ج ۲، ص ۵۲۵]
میثم، محرم راز امیرالمؤمنین (ع) و انیس خلوت های ایشان، و آشنا با تجلیات روح خدایی آن امام همام بود و البته علاوه بر آن حضرت، محبوب و مقرب امام حسن و امام حسین (ع) بود و امامان دیگر نیز از او با عظمت و تجلیل یاد کردهاند؛ چنانچه امام باقر (ع) فرمودند: «من به میثم بسیار علاقهمندم» و امام صادق (ع) نیز به میثم درود فرستاده و از شأن والا و مقام بلند او سخن گفتهاند؛ [بحار الانوار، ج ۵٣، ص ١١٢]
همچنین در روایت آمده که تمامی فرزندان و نسل آنان نیز از اصحاب و راویان ائمه اطهار (ع) بودهاند. [اصول کافی، ج۳، ص۱۳۲]
✍️ جناب میثم علاوه بر ایمان و علم و تقوا، فضایل و برجستگیهای خاصی داشت که او را نسبت به دیگر اصحاب حضرت، برتر می ساخت که در پایان سخن به برخی از این صفات ارزنده و امتیازات و فضایل خاص میثم تمار اشاره مینمائیم:
⬅️ سخنوری:
میثم، بیانی رسا داشت و در نطق و سخن، توانا و فصیح بود؛ چنانچه آوردهاند که او در دیدار با ابن زیاد، چنان با رشادت و صلابت سخن گفت که ابن مرجانه ملعون، با شنیدن گفتار وی به شگفتی افتاد و در سکوت فرورفت» [رجال کشی، ص ۸۶]
⬅️ مفسر قرآن:
میثم تمار، یکی از شاگردان والا مقام در مکتب تفسیری امیرالمؤمنین (ع) بود و علم تاویل معانی قرآن را از آن حضرت فرا گرفته بود تا جایی که «ابن عباس» که خود مفسر قرآن و از شاگردان حضرت علی (ع) بود، برای تأویل آیات به او مراجعه مینمود. [سفینة البحار، ج ۲، ص ۵۲۴]
⬅️ همچنین وی راوی احادیث بسیاری از امیرالمؤمنین (ع) بوده و اسرار زیادی از آن حضرت آموخته است، چنانچه حوادثی همچون مرگ معاویه، واقعه کربلا، قیام مختار، و چگونگی شهادت خودش را پیشگویی کرده است؛
و بالاخره آن جناب به جرم دفاع از حریم حق و خط ولایت، به دست ابنمرجانه ملعون و دقیقاً طبق پیشبینی خود به شهادت رسید؛ [رجال کشی، ص۸۳]
هم اکنون مرقد شریف میثم تمار (ره)، در نزدیکی مسجد کوفه، هر ساله زیارتگاه میلیونها نفر از شیعیان و محبین اهلبیت عصمت و طهارت (ع) است.
@astanfatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گلبرگ_احکام
موضوع: #احکام_صدقه
❓دادن صدقه بهصورت مخفیانه بهتر است یا علنی؟
✅ پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) فرمودند: «صَدَقَةُ السِّرِّ تُطْفِئُ الْخَطِیئَةَ کَمَا تُطْفِئُ الْمَاءُ النَّارَ وَ تَدْفَعُ سَبْعِینَ بَاباً مِنَ الْبَلَاءِ»: «صدقه مخفیانه خشم پروردگار را خاموش میکند و گناهان را از بین میبرد؛ همانگونه که آب آتش را خاموش میکند و هفتاد باب بلا را دفع میکند!» (وسائل الشيعه، ج٩، ص۳۹۸)
✅ مستحب است که صدقه بهصورت مخفیانه داده شود، مگر در موارد زیر که علنی دادن صدقه افضل است:
🔹«دفع تهمت»: یعنی برای اینکه در معرض تهمت قرار نگیریم، علنی صدقه بدهیم؛
🔹«تشویق دیگران»: در جایی که بخواهیم دیگران یاد گرفته و در دادن صدقه اقتدا نمایند؛
🔹 در دادن «صدقات واجب»، مثل: زکات و فطریه.
📚 برگرفته از رساله آموزشی امام خامنهای (مدظلهالعالی)
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
@astanfatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: سالروز شهادت جناب میثم تمار (رحمه الله علیه) ۶٠ قمری
موضوع امروز: «میثم تمار (رحمه الله علیه)»
روز جمعه، ١۴٠١/٠۴/٣١
@astanfatemi
با خود آورد به هنگامه عزیزانش را
بر سر دست گرفتهست نبی جانش را
#عکس_نوشت #مباهله
🔷🔸💠🔸🔷
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
https://eitaa.com/joinchat/4045733908C710c8085de
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روزبرگ_شیعه
🎧 پادکست
مناسبت: شب بیست و چهارم ذیالحجه
موضوع امروز: «مباهله، سند حقانیت شیعه»
روز شنبه، ١۴٠١/٠۵/٠١
@astanfatemi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #گلبرگ_احکام
مناسبت: شب بیست و چهارم ذیالحجه
موضوع: #اعمال_روز_مباهله
بیست و چهارم ماه ذیالحجه، روز مباهله و همچنین روز خاتم بخشی امیرالمؤمنین (ع) است که اعمال و دعاهای مخصوصی در روایات برای آن ذکر گردیده که برخی از آن اعمال که در کتاب شریف مفاتیحالجنان آمده به شرح زیر است:
1️⃣ «غسل»، که علاوه بر پالایش ظاهر از هر آلودگی، باعث آرامش جان و صفای باطن میگردد؛
2️⃣ «روزه» این روز که در روایات آمده سبب شادابی درون میشود؛
3️⃣ «خواندن دو ركعت نماز»، كه در وقت و كيفيت و ثواب مانند نماز روز عيد غدير است، اما «آية الكرسى» در نماز مباهله بايد تا «هم فيها خالدون» خوانده شود؛
4️⃣ «خواندن دعاى مباهله»، كه شبيه به دعاى سحر ماه رمضان است و در مفاتیحالجنان آمده است: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ بَهَائِكَ بِأَبْهَاهُ وَ كُلُّ بَهَائِكَ بَهِيٌّ...»
5️⃣ خواندن دعايى كه شيخ طوسى پس از دو ركعت نماز و هفتاد مرتبه استغفار، روايت كرده است، که اول آن دعا «الحمد للّه ربّ العالمين...» است؛
✅ همچنین در اين روز دادن صدقه به تهيدستان و احسان به فقرا و محرومان به تأسّی از مولاى متقیان و زيارت حضرت امیر (ع)، مستحب است، و البته مناسب ترین زيارت، خواندن زیارت جامع امیناللّه است.
✅ با ما همراه شوید...👇👇👇
@astanfatemi
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِیِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «#مباهله ، سند حقانیت شیعه»
روز شنبه، ١۴٠١/٠۵/٠١
✍️ مناسبت روز: امروز مناسبت خاصی نداریم؛ اما فردا، بیست و چهارم ماه ذیالحجه، مقارن با روز بسیار مهم «مباهله» است؛ لذا با گرامیداشت این روز بزرگ، سخن امروز را به این موضوع اختصاص میدهیم؛
«مُباهله» به معنای درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است که بین دو طرفی رخ میدهد که هر دو ادعای بر حق بودن دارند؛ که در تاریخ اسلام آمده که رسول خدا (ص) پس از نامهنگاری و دعوت مسیحیانِ نجران به اسلام و مناظره با آنها و متأسّفانه ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد «مباهله» دادند و مسیحیان نیز پذیرفتند؛ اما در روز موعود، «ابوحارثه» بزرگ مسیحیان نجران با دیدن چهره نورانی پیامبر اکرم (ص)، امیرالمؤمنین (ع)، حضرت زهرا (س) و حسنین (ع)، از این کار منصرف شد و خطاب به مسیحیان گفت: «من صورتهایی را میبینم که اگر از خدا درخواست کنند که کوهی را از جای خود بركَنَد، هر آینه کنده خواهد شد؛ پس مباهله نکنید که هلاک میشوید و حتی یک مسیحی بر روی زمین باقی نخواهد ماند!»
سپس «ابوحارثه» نزد پیامبر اکرم (ص) آمد و گفت: «ای ابوالقاسم، از مباهله با ما درگذر و با ما مصالحه کن بر چیزی که قدرت ادای آن را داشته باشیم»؛ پس، حضرت پیشنهاد او را پذیرفتند و به وسیله امیرالمؤمنین (ع) با ایشان مصالحه نمودند که هر سال، دو هزار حلّه (لباس نو) بدهند که قیمت هر حلّه، چهل درهم باشد، و همچنین اگر جنگی با یمن روی دهد، سی زره، سی نیزه و سی اسب را به مسلمانان، عاریه دهند، و بالاخره پس از نوشتهشدن صلحنامه، آنها برگشتند و رسول خدا (ص) فرمودند: «سوگند به آن خداوندی که جانم در قبضه قدرت اوست، که هلاکت اهل نجران نزدیک شده بود و اگر با ما مباهله میکردند هر آینه همگی به میمون و خوک مسخ میشدند و هر آینه تمام این وادی برایشان آتش میشد و میسوختند و حق تعالی جمیع اهل نجران را نابود میکرد و حتی پرندهای بر سر درختانشان باقی نمیماند و همه نصاری پیش از اتمام سال میمردند» [مفید، الارشاد، ج۱، ص۱۶۶-۱۷۱]
✍️ بنابر اعتقادات شیعیان، جریان مباهله علاوه بر اینکه نشانگر حقانیت رسول خدا و دین مبین اسلام است، بر افضلیت همراهان پیامبر (ص) در این ماجرا دلالت میکند؛ و حضرت علی(ع) که بر اساس آیه مباهله، به منزلهی «نَفْس و جان پیامبر خدا» معرفی شدند، افضل بر تمام امت حضرت هستند؛ چنانچه خدا میفرماید: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَللَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَی الْكَاذِبِینَ»: «(ای پیامبر) پس هر كه با تو، بعد از (وحی) علم و دانشى كه به تو رسيده است، درباره او (حضرت عيسى ع) به ستيز و محاجّه برخيزد (و از قبول حقّ شانه خالى كند) بگو: بيائيد پسرانمان وپسرانتان، وزنانمان وزنانتان، وخودمان را (كسى كه به منزله خودمان است) وخودتان را بخوانيم، سپس (به درگاه خدا) مباهله و زارى كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم» (آلعمران/۶١)
ماجرای این واقعه عظیم و نزول آیه مباهله در شأن اهلبیت (ع) علاوه بر کتب شیعه، در منابع معتبر اهل سنت آمده، چنانچه در کتاب «احقاق الحق» حدود شصت منبع از منابع اهل سنت ذکر شده که در آنها تصریح گردیده که آیه مباهله درباره پیامبر اکرم (ص)، امیرالمؤمنین (ع)، حضرت زهرا (س) و حسنین (ع)، نازل شده است و «قاضی نورالله شوشتری (ره)» میگوید، این موضوع که «ابناءنا» در آیه فوق اشاره به «حسن و حسین (ع)» و «نساءنا» اشاره به «فاطمه(س)» و «انفسنا» اشاره به امیرالمؤمنین (ع) دارد، مورد اجماع مفسرین شیعه و سنی است؛ [إحقاق الحق، ص۴۶-۷۲]؛ همچنین علامه مجلسی (ره) احادیث دلالت کننده بر اینکه آیه مباهله در شأن آلعبا (اهلبیت) نازل شده را متواتر دانسته است؛ [حق الیقین، ج۱، ص۶۷]
✍️ در پایان سخن امروز، بر اساس آیه مباهله و تفاسیر آن به چند نکته مهم اشاره مینمائیم:
1️⃣ سندی بر حقانیت رسالت پیامبر اکرم (ص) و دین مبین اسلام؛
2️⃣ سند حقانیت شیعه و أفضلیت حضرت علی (ع) بر تمام امت، چراکه ایشان، بر اساس کلام الهی، نَفس و جان رسول خدا (ص) هستند: «أَنفسنا»؛
3️⃣ سندی بر عظمت مقام اهل بیت (ع)، و مستجابالدعوه بودن آنها؛
4️⃣ آخرین برگ برنده و سلاح مؤمن، دعاست: «فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ»؛
5️⃣ در مجالس دعا، كودكان را نيز با خود ببريم، چراکه دعای آنها مؤثر است؛ «أبنائنا»
6️⃣ در دعا، کیفیت و حالات اهل دعا مهم است، نه تعداد افراد؛ چنانچه گروه مباهله کننده تنها پنج نفر بودند؛
7️⃣ در نگاه اسلام، زن و مرد در کنار همدیگر مؤثرند.
@astanfatemi
حجت الاسلام و المسلمین شهیدی30تیر 1401~1.mp3
13.44M
🎵 #نوا_حرم
💠 حجت الاسلام و المسلمین شهیدی
▫️زیارت جامعه
⏱30تیر 1401
🔷🔸💠🔸🔷
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)
🆔 @astanfatemi
دعای کمیل علی اکبر حائری 30 تیر 1401~1.mp3
12.5M
🎵 #نوا_حرم
▫️دعای کمیل
🔺 علی اکبر حائری
🔸30 تیر 1401
🔷🔸💠🔸🔷
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
https://eitaa.com/joinchat/4045733908C710c8085de
قرار شد دو طرف تن به احتجاج دهند
که دین مردم خود را مگر رواج دهند
💠 روز مباهله گرامی باد.
📥نسخه باکیفیت را از اینجا دریافت کنید.
#عکس_نوشت #مباهله
🔷🔸💠🔸🔷
کانال معارفی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
https://eitaa.com/joinchat/4045733908C710c8085de
✅ #روزبرگ_شیعه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
موضوع امروز: «نگین پادشاهی»
روز یکشنبه، ١۴٠١/٠۵/٠٢
✍️ مناسبت روز: بیست و چهارم ماه ذیالحجه، برابر با روز بزرگ مباهله در سال نهم هجری قمری است که در روز گذشته درباره این ماجرا و نزول آیه ۶١ سوره آلعمران به عنوان سند حقانیت عقاید شیعه و افضلیت حضرت امیر (ع) بر تمامی امت پیامبر (ص) سخن گفتیم؛
اما مورخین آوردهاند که دقیقاً یک سال بعد از ماجرای مباهله، در همین روز در تاریخ اسلام، اتفاق مهم و سرنوشت ساز دیگری نیز افتاده است و در پی آن، حضرت علی (ع) انگشتری خود را در بین نماز به سائلی بخشیدند و خداوند به پاس این کار به ظاهر کوچک، آیه (ولایت) ۵۵ سوره مائده را بر پیامبر اعظم (ص) نازل نمود و به روشنی، پرده از مسئلهی بسیار بزرگ ولایت و جانشینی بعد از حضرت رسول (ص) برداشت؛ لذا سخن امروز را به این موضوع مهم خاتمبخشی حضرت امیر (ع) اختصاص میدهیم؛
راویان و مفسران بسیاری از شیعه و اهلسنت چنین روایت کردهاند که در چنین روزی «سائلی به مسجد حضرت رسول (ص) وارد شد و از مردم تقاضای کمک نمود، امّا هر چه درخواست کرد، کسی به او کمکی نکرد و او مأیوس رو به آسمان کرد و گفت: خدایا! من به مسجد پیامبرت آمدم و از مردم تقاضای کمک کردم، امّا کسی به من کمک نکرد! در این حال، امیرمؤمنان (ع) که در حال رکوع نماز بودند به دست خود اشاره فرمودند و سائل، انگشتری حضرت را از دستشان بیرون آورد و (و با خوشحالی) از مسجد خارج شد...» (مجمع البیان، ج ٣، ص ٣٢۵ و تفسیر المیزان، ج ۶، ص ٢٣ و...)
«شیخ صدوق» این ماجرا را در «امالی» خود از قول امام محمد باقر (ع) چنین روایت نموده است: «گروهی از یهودیان که مسلمان شده بودند به خدمت پیامبر (ص) آمدند و عرضه داشتند: ای رسول خدا! حضرت موسی (ع)، یوشع بن نون (ع) را وصی خود قرار داد، پس وصی و جانشین شما کیست؟
در این هنگام، آیه ۵۵ سوره مائده نازل شد: «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ»: «ولیّ شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آوردهاند، همان کسانی که نماز را بر پا میدارند و در حال رکوع، زکات می دهند»؛
سپس با دستور پیامبر (ص) همه به همراه حضرت به مسجد رفتند؛ سائلی را دیدند (که با خوشحالی) از درب مسجد در حال خارج شدن است؛ پس رسول خدا به وی فرمودند: کسی در مسجد به تو چیزی داده است؟ او انگشتری امیرالمؤمنین (ع) را نشان داد و گفت: آن مردی که در حال نماز است، این را به من داد؛ حضرت فرمودند: وقتی این انگشتر را به تو داد، در چه حالتی بود؟ مرد گدا گفت: در حال رکوع؛ این جا بود که رسول خدا «تکبیر» گفتند، و مسلمانان حاضر در مسجد نیز تکبیر گفتند؛ و در این هنگام، پیامبر فرمودند: «ای مردم، بدانید که پس از من، علیبنابیطالب (ع) ولی شما است» (الأمالی، ص ١٢۴؛ تفسیر نورالثقلین، ج ١، ص ۶۴٧ و ...)
ابن شهر آشوب در ادامه این روایت آورده که: در این هنگام، خداوند متعال نزد فرشتگان، به حضرت علی (ع)، فخر و مباهات کرده و فرمود: «فرشتگانم! آیا به بندهام نگاه نمیکنید که چگونه بدنش در عبادت و قلبش در اختیار من است و در همان حال، برای خشنودی من با مال خود انفاق میکند و صدقه میدهد؟ شما را شاهد میگیرم که من از او و فرزندانش راضی هستم» (مناقب ابن شهر آشوب، ج٣، ص۴)
✍️ نکته قابل توجه در این موضوع آن است که تقریباً تمامی مفسران شیعه و سنی بر این موضوع اتفاق نظر دارند که مصداق این آیه و تنها کسی که انگشتری خود را در حال رکوع به سائل داده، حضرت علی (ع) بودهاند؛ (مناقب ابن شهر آشوب، ج ٣، ص ٣) و بر همین اساس شیعیان به این آیه برای اثبات ولایت و خلافت حضرت امیرالمؤمنین (ع) استناد نمودهاند؛
ولی متأسفانه در تفسیر این آیه نیز مفسرین و علمای اهلسنت مانند «حدیث غدیر» در معنای کلمه «ولیّ» تشکیک کرده و آن را به معنای «دوستی» یا «نُصرت» دانستهاند؛ اما علمای شیعه، کلمه «ولیّ» را مشتق از «ولایت» و بهمعنای «سرپرست» و «صاحب اختیار» دانسته و آوردهاند که «دوستی» حكمی عمومى در اسلام است و فقط مخصوص كسانى نیست که در حال ركوع، زکات میدهند، لذا در دین مبین اسلام همه مسلمانان بايد يكديگر را دوست داشته و همدیگر را يارى كنند؛ در حالی که بر اساس نظر مفسرین شیعه و سنی، شأن نزول این آیه، در رابطه با شخص حضرت علی (ع) است و خداوند ولایت ایشان را در رديف ولايت پیامبر (ص) و خودش قرار داده، پس قطعاً «ولیّ» در این آیه بهمعنای ولایت و سرپرستی است، نه دوستی و یاری! و این آیه یکی از مهمترین دلایل قرآنی، ولایت امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) است. [تفسیر نمونه، ج۴، ص۴۲۳]
✍️ قضاوت با شما...
@astanfatemi