بسم الله الرحمن الرحیم
طرح ضیافت قرآنی
نکات قرآنی روز هفدهم
جزء هفدهم
1. يهوديان اهلكتاب نسبت به مشركان و نيز عوام يهود، آگاه بودند و تورات را ميخواندند و ميدانستند كه پيامبران گذشته فرشته نبودند. خداوند از مشركان ميخواهد از اهلكتاب جوياي حق باشند و اين سبب نزول آيه ۷ سوره انبیاء است؛ اما سبب نزول مفهوم عام آيه را به خود مقيد نميكند. مفهوم عام آيه به لزوم رجوع جاهلان به عالم در مسئلهای است كه نميدانند. بنابراين اينكه اهلبیت ميگويند ما اهل ذكر هستيم و اينكه فقیهان به اين آيه استدلال ميكنند تا لزوم تقليد از مجتهد را اثبات كنند، با تكيه بر مفهوم عام آيه است.
2. واژۀ «حَصِید» در آیۀ 15 سوره انبیاء به معناي «محصود» يعني زراعت و گياه چيدهشده و قطعشده و برزمينافتاده است يعني مشركان آنچنان هلاك شدند كه همچون گياهان دروشده و لهشده و برزمينافتاده شدند.
3. . آيۀ 23 انبیاء بر پرسش از مجرمان در جهنم دلالت میکند؛ درحالیکه برخي ديگر بر پرسش نکردن دلالت میکند، آری در جهنم پرسشی به شیوه معهود و پاسخ زبانی نیست و این اعضا و جوارح آنان است که پاسخ میدهند. افزون بر اين، هر موقفي از مواقف قيامت، وضعیت خاص خود را دارد و در موقعی منم است سخن گویند و در موقع دیگر مجاز نباشند.
4. آیات 30 تا 35 سوره انبیاء دارای اعجازهای علمی فراوان است:در آيۀ 30 اشاره شده که زمين در گذشته به كرات آسماني پیوسته بوده و سپس جدا شده؛ و نیز هر موجود زندهاي در روي زمين ازآب است؛ آيۀ 32 به وجود جو بر بالاي زمين اشاره دارد، در آيۀ 33 به مدار داشتن هريك از كرات آسماني اشاره دارد، در آيۀ 35 فنا شدن هر انسان را بیان میکند.
5. در آيۀ 37 ميفرمايد: «انسان از عجل آفريده شده». یعنی نوع انسان شتابزده آفريده شده است مانند اینکه ميگويند فلاني از خواب آفريده شده؛ يعني بسيار ميخوابد.
6. آيۀ 47 بیانگر نهادن ترازوي قسط و عدالت در روز قيامت براي سنجش اعمال انسانهاست؛ در روايات، انسانهاي كامل همچون پيامبران و امامان به عنوان ترازو معرفی شدهاند، زیرا انسانهایی متعادل هستند و دیگر انسانها هرقدر به اعمال و صفات آنان نزدیک باشند، از مقام بالاتري برخوردار است.
7. چنانكه در گذشته اشاره شد، واژۀ «اَب» در زبان عربي براي عمو نیز به كار ميرود؛ ازاینرو منظور از «أَبِیهِ» در آيۀ 52 - با توجه به روايات و دلايل ديگر - عموي حضرت ابراهيم به نام «آذر» است.
8. فعل «لَأَکیدنَّ» در آیۀ 57 از «كيد» گرفته شده كه به معناي تدبير و نقشهكشي پنهاني بر ضد دیگری است. این فعل متكلم وحده است؛ و با «ل» و «ن» تأكيد ثقيله، تأكید شده، یعنی: «بیگمان من در مورد بتهاي شما نقشهكشي و چارهجويي خواهم کرد».
9. طبق آيۀ 63 حضرت ابراهیم میگوید: بت بزرگ بتهای دیگر را درهم شكسته است روشن است که این کلام بدین معنا است که اگر اين بتها سخن ميگويند، پس لابد بزرگشان چنين كاري كرده. ثانیاً نوعي الزام است كه در قالب خبر بيان شده؛ يعني هركس به الوهيت بتها اعتقاد داشته باشد، بايد بتها را جاندار و اثرگذار بداند و بپذيرد كه ممكن است بت بزرگ، بتهاي ديگر را ازبین برده باشد.
10. امام صادق(ع) فرمود: «وقتی خداوند به آتش فرمود سرد شو، دندانهای حضرت ابراهیم از شدت سرما به هم میخورد» آری هیچ دری بسته نیست چون خداوند هم سبب ساز و هم سبب سوز است.
"استاد اسدی نسب"
🏳بمناسبتاحیایاولینشبمبارکقدر
🏳و نزول ملائکةالله بر ولیاللهاعظم/۱
💠امام خمینی
‼️تاریخ باید سرمشق ما باشد و ما وقتی که تاریخ را نگاه میکنیم، تحولاتی که پیدا شده است در اسلام و در مسلمین، هر جا که قوّت ایمان در کار بوده است نصرت با آنها همراه بوده است. تعلیمات نبی اکرم این است که با قدرتهای معنوی، شما میتوانید پیش بروید. آن قوههای معنوی که پشت سر مسلمین بود و ملائکةالله که قدرت معنوی بود موجب شد که مسلمین در کمتر از نیم قرن بر همۀ معمورۀ دنیا سلطه پیدا کنند. ما باید از تاریخ عبرت بگیریم! ۵۸/۱/۳۱
‼️ما از خدا میخواهیم که با آن جنود غیبیه که دارد و با آن ملائکةالله به ما کمک بفرماید لکن شرط این است ما به عهد خود باقی باشیم؛ عهدی که با اسلام داریم؛ حفظ اسلام، حفظ کشور اسلامی، حفظ نوامیس اسلامی. ما باید این توجه را هیچ وقت از خود بیرون نکنیم! ۶۰/۹/۱۱
🔴 اخراجیهای عصبانی(ردصلاحیتیهای اصولگرا و اصلاحطلب مجلس دهم) دوباره دست به کارشدند و بجای پرداختن به مشکلات مردم مثل افزایش نجومی خودرو و مسائل معیشتی امروز طرح بدون اولویت و البته مبهم اصلاح آئین نامه برای انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان رو در دستور قرار دادند!
رادیو فرهنگ همیشه جلسه علنی مجلس رو پخش زنده میکنه، میتونید این جلسات رو گوش کنید و ببینید بعضی از نمایندهها چه طور وقت و هزینه بین المال رو صرف انتقامهای سیاسی خود میکنند!
مجلس دهم = خسارت
🔴جزئیات پروتکل بازگشایی مساجد در شبهای قدر
♦️«رئیسی» معاون وزارت بهداشت:در برگزاری مراسمهای شب قدر باید مراسم با یک ظرفیت محدود و ترجیحاً در فضای باز برگزار شود.
♦️حداقل فاصله از طرفین، پشت سر و جلو حداقل یک متر است.
♦️شرکتکنندگان در مراسم شبهای قدر باید از ماسک و دستکش استفاده کنند و مهر، جانماز و قرآن را همراه خود ببرند.
♦️اگر فضای برگزاری مراسم سربسته بود، حداکثر از یک چهارم فضا استفاده شود.
♦️حداکثر زمانی که برای برگزاری شبهای احیا گذاشتیم، دو ساعت است.
⭕️ کریمی قدوسی
♨️ در #مجلس_یازدهم و دولت سیزدهم اگر دستان پنهان فتنه ونفوذ ازاقتصاد کشورقطع وسیاستهای کلی نظام محقق شود، آنگاه #اقتصاد ملی جهش خواهد کرد وبه آرامش طولانی مدت دست میابد و حذف چهار صفر از پول ملی آثار مثبت خود را نشان میدهد.
روزمان را با #قرآن آغاز کنیم
✅🔰دستور کاربردی قرآن برای فرصت سازی مومنین
[سوره إبراهيم (14): آيه 28 ]
أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْراً وَ أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ (28)
آيا به كسانى كه نعمت خداوند را به كفر تبديل كردند و قوم خود را به سراى هلاكت در آوردند نگريستى؟
❇️🔰امام خامنه ای در دیدار جمعی از مداحان اهل بیت علیهمالسلام ۱۳۹۳/۰۱/۳۱
اگر جلسهی مذهبی ما و خوانندگی و مدّاحی ما یا منبر ما به این نتیجه منتهی بشود از پای منبر، بی اعتقاد به آینده و ناامید از آینده بلند شوند، ما این فرصت را هدر دادهایم و کفران کردهایم این نعمت را؛ اگر از پای منبر ما یا مدّاحی ما مردم درحالی بلند شوند که هیچگونه آگاهی نسبت به وضع خودشان و وظایف خودشان پیدا نکرده باشند، ما این فرصت را از دست دادهایم؛ اگر خدای نکرده جلسات ما، جلسات وحدتشکن باشد، این فرصت را از دست دادهایم؛ اگر کیفیّت حرف زدن ما یا مضمون حرفهای ما جوری باشد که دشمنان ما را در هدفهایشان موفّق بکند، ما این نعمت الهی را - بَدَّلوا نِعمَتَ اللهِ کُفراً -تبدیل کردهایم به نقمت؛ این را باید مواظب بود، باید مراقب بود. بارها ما گفتهایم، برای آدمهای آگاه و مطّلع از اوضاع جهان و جهان اسلام هم این مثل روز روشن است که امروز اختلافات مذهبی در میان مسلمانان، یک وسیله و برگهای است در دست دشمنان ما. یک شمشیر در دست دشمنان ما، همین اختلافات مذهبی است. علنی کردن اختلافات، صریح کردن مخالفتهای اعتقادی، به زبان آوردن مطالبی که کینهها را برمیافروزد، یکی از وسایلی است که دشمن ما از آن بیشترین استفاده را دارد میکند. حالا [اگر] ما جوری عمل بکنیم که این مقصود دشمن برآورده بشود، این «بَدَّلوا نِعمَتَ اللهِ کُفراً» است. در جلسات نباید کینهورزیهای مذهبی را زیاد کرد؛ این را چقدر باید تکرار کرد؟ بارها تکرار کردهایم؛ بعضی حاضر نیستند [گوش کنند].
😧پاسخ به شبهات کرونایی :
❌متن شبهه :
⛔️عدالت خدا و بیمار شدن کودکان بی گناه؟!!!
اگر بیماری کرونا برای عذاب یا امتحان ما است، کودکان چه تقصیری دارند؟ آیا این عادلانه است؟ آیا خداوند واقعاً عدالت را رعایت کرده است؟
✅جواب :
🔺پاسخ اجمالی:
ظهور و شیوع یک بیماری همواره به معنای عملکرد بد انسان و یا عذاب الهی نیست؛ بلکه گاهی به منظور امتحان انسان ها و حتی کودکان است. همچنین، ممکن است شرور و بیماری، نتیجه طبیعی رفتار انسان ها یا طبیعت باشد و چون جهان، یک کل به هم پیوسته است، کودکان نیز از عملکرد بد یک انسان و یا رفتار طبیعت، استثناء نمی شوند. البته خداوند در این گونه موارد، برای بی گناهان، «اعواض»(پاداش) در دنیا و آخرت در نظر گرفته است.
🔺پاسخ تفصیلی:
خداوند از طریق بیماری و شرور و سختی ها، گاهی انسان ها را عذاب یا امتحان می کند؛ از این رو، این سؤال پیش می آید که چرا خداوند که عادل است، مانع از تسرّی این اتفاقات ناگوار به کودکان نمی شود؛ کودکانی که پاک و بی گناه اند و آمادگی لازم برای این امتحانات سخت را نیز ندارند. در ادامه، با ارائه نکاتی به این پرسش پاسخ می دهیم:
1️⃣نکته اول:
هرچند ممکن است یکی از عوامل بیماری و دشواری در زندگی، عدم اطاعت از فرامین الهی و در حقیقت مکافات اعمال بد انسان باشد ولی این گونه نیست که هر جا بیماری وجود دارد، مصداقی از مصادیق «عذاب الهی» است! آری، برخی از این اتفاقات ناگوار، منشأ انسانی داشته و عملکرد انسان ها در نوع مناسبات و اتفاقاتی که در یک منطقه و یک دوره می افتد، مؤثر است. همچنانکه قرآن کریم در این خصوص می فرماید:
«ظَهَرَ الْفَسَادُ فىِ الْبرَّ وَ الْبَحْرِ بِمَا کسَبَتْ أَیدِى النَّاسِ لِیذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِى عَمِلُواْ لَعَلَّهُمْ یرْجِعُونَ (1)؛ به سبب اعمال مردم، در برّ و بحر فساد آشکار شد تا جزاى بخشى از اعمالى را که انجام دادهاند به آن ها بچشاند شاید بازگردند».
امّا باید توجّه کرد این است که گاهی هم این اتفاقات ارتباطی به عملکرد انسان ندارد؛ چنانکه ممکن است باران و برف در منطقه ای به جهت شرایط جغرافیایی که دارد بیشتر از نقاط دیگر ببارد، نظیر مناطق استوایی و یا مناطقی که در مجاورت دریاهای متعدد قرار داشته و ابرهای باران زای بیشتری در آن منطقه فعّال اند؛ تا جایی که می توان دوره های مختلف خشک سالی و ترسالی آینده را نیز تا حدودی با ابزار علمی و بر اساس فرمول های کاملاً طبیعی پیش بینی کرد.
و نیز ممکن است شیوع برخی از بیماری ها به جهت مساعد بودن شرایط جوی در برخی مناطق بیش از مناطق دیگر باشد. در این صورت دیگر نمی توان ظهور و یا شیوع یک بیماری را مستقیماً مکافات عمل و عذاب الهی نسبت به بندگان دانسته و از این باب برای ما سؤال شود که چرا کودکان دچار بیماری می شوند؟
2️⃣نکته دوم:
در نگرش مبتنی بر جهان بینی دینی و الهی، عالم هستی مجموعه ای به هم پیوسته و منسجم است که مخلوق یک موجود کاملِ مطلق بشمار می آید. ازاین رو همه موجودات عالم بر هم تأثیر داشته و از همدیگر متأثر می شوند. (2)
درنتیجه، حوزه تأثیر رخدادهای طبیعی و اعمال انسان تنها به حیطه شخصی او مربوط نشده و می تواند زمان ها و مکان های دیگر را نیز درنوردد؛ به این معنا که ممکن است رخدادی طبیعی مثل زلزله و یا ظلم ما به یک فرد یا خانواده تا مدّت ها در کودکان و حتی نسل های بعد نیز تأثیر بگذارد. (3) روشن است که هیچ کدام از این موارد مربوط به «عذاب الهی» نبوده و فعل مستقیم خداوند به حساب نمی آیند تا گفته شود کودکان تقصیری نداشته اند و چرا خدا آن ها را عذاب کرده؟!
3️⃣نکته سوم:
یکی از سنت های الهی، امتحان انسان ها است که انواع مختلفی دارد و حتی شامل مرگ و زندگی نیز می شود: گاهی به فقر، گاهی ثروت، گاهی به خوشی و گاهی به ناخوشی، گاهی به پیری و گاهی نیز به جوانی امتحان می شود. (4) از این رو، هر ناخوشی و فقر و بیماری را نباید عذاب دانست، بلکه ممکن است زمینه امتحان آدمی و تعالی روح او باشد و از این منظر، هیچ اشکالی ندارد که کودکان نیز امتحان شوند. (5)
به عبارت دیگر تربیت و تکامل انسان، قانون و سنت دائمی پروردگار است که برای شکوفا کردن استعدادهای نهفته و به فعلیت رساندن آن ها و درنتیجه پرورش بندگان، آنان را میآزماید؛ یعنی همان گونه که ...
💬ادامه پاسخ تفصیلی در لینک :
🔗 http://yun.ir/9oddu1
#خبر_تحلیلی
🔆رهبر انقلاب با تأکید بر فصلالخطاب بودن تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا:
🔴تصمیم درباره مراسم مذهبی به کسانی سپرده شود که ضرورت دعا را درک میکنند.
✅حضرت آیتالله العظمی خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز گذشته در ارتباط تصویری با ستاد ملی مبارزه با کرونا که با حضور اعضای این ستاد و استانداران ۳۱ استان کشور برگزار شد، عملکرد ملت و مسئولان را در این زمینه در ابعاد مختلف اجتماعی- فرهنگی، درمانی، بهداشتی، علمی، مدیریتی و خدماتی «حرکتی جهادی، عظیم و افتخارآمیز» خواندند و با تأکید بر ثبت، بازخوانی و روایت هنرمندانه این تلاش و فداکاری ملی افزودند: مردم عزیز ایران با رفتار متین و صبورانه خود انصافاً خوش درخشیدند و فرهنگ اسلامی- ایرانی را جلوهگر ساختند.
✅ایشان با قدردانی از گزارشهای بسیار خوب و روشنگری که در جلسه بیان شد، از زحمات شبانهروزی مسئولان و دستاندرکاران مبارزه با کرونا تشکر کردند و خدای متعال را به علت توفیق بزرگی که در این زمینه نصیب ملت و مسئولان کشور کرده است، شکر و سپاس گفتند.
✅درخواست علو درجات برای شهیدان مقابله با کرونا
حضرت آیتالله العظمی خامنهای با عرض تسلیت به همه مصیبتدیدگانی که عزیزانشان را از دست دادهاند، برای درگذشتگان، رحمت الهی و برای مبتلایان به بیماری کرونا و همه بیماران شفا مسألت کردند و برای شهیدان این حرکت جهادی، علوّ درجات را از پروردگار کریم خواستار شدند.
✅کاری حقیقتاً بزرگ و درخور قدردانی
رهبر انقلاب اسلامی در تبیین ابعاد مختلف توفیقات ملت و مسئولان در ماههای اخیر، گفتند: در زمینه درمان و انواع خدمات پزشکی، پیشگیری، غربالگری، بهداشت محیط و مراکز عمومی، کاری حقیقتاً بزرگ و درخور قدردانی انجام شده است.
ایشان تولید لوازم و تجهیزات در دستگاههای مختلف از جمله شرکتهای دانشبنیان و نیز تلاش مردم را در زمینه تهیه و تولید لوازم مورد نیاز بهداشتی یک عرصه پرافتخار دیگر دانستند.
✅حرکتی مؤمنانه و حیرتانگیز
حضرت آیتالله العظمی خامنهای ارائه خدمات رفاهی و حضور ملت، بسیج، نیروهای مسلح و همه دستگاهها را در این زمینه از لحاظ گستردگی و تنوع خدمات مردمی، حرکتی مؤمنانه و حیرتانگیز بر شمردند و افزودند: این حرکت عظیم و حضور مردم در صحنه جز به اراده الهی و دست قدرت پروردگار امکانپذیر نبود.
«حضور نیروهای داوطلب در کارهای سخت و خطرآفرین» از دیگر ابعادی بود که رهبر انقلاب در تبیین حرکت پرافتخار ملت به آن اشاره کردند.
✅در غرب بر پایه مادیات و پول استوار است
رهبر انقلاب اسلامی «فلسفه اجتماعی غرب» را نیز در مقابله با کرونا شکست خورده خواندند و افزودند: روح و محتوای فلسفه اجتماعی در غرب بر پایه مادیات و پول استوار است به همین علت است که آنها در موضوع کرونا به سالمندان، افراد مریض، بیپول و معلول بیاعتنایی کردند چرا که این قشرها توانایی کسب پول و ایجاد مادیات را ندارند به همین خاطر شمار زیادی در خانههای سالمندان جان باختند که این واقعیات شکست فلسفه اجتماعی غرب را نیز آشکار میکند.
«شکست در عرصه نمایش اخلاق عمومی» از دیگر نکاتی بود که رهبر انقلاب در بررسی ابعاد مختلف ناتوانی غربیها به آن پرداختند.
ایشان با اشاره به مواردی همچون هجوم به مغازهها و برخی چالشهای دیگر، افزودند: غربیها با همه ادعاها در این زمینه نیز شکست خوردهاند که باید این واقعیات برای افکار عمومی تبیین شود.
رهبر انقلاب در پایان سخنانشان دو نکته را مورد تأکید قرار دادند: «اهمیت دادن به شبکه بهداشتی درمانی» و «بررسیهای دقیق درباره بسته بودن یا نبودن مساجد و مراکز دعا».
💠منبع : روزنامه کیهان
http://kayhan.ir/fa/news/188026
🚨بیانیه تولیت های آستان های مقدس ایران درخصوص آمادگی برگزاری مراسم شب های قدر
بسم الله الرحمن الرحیم
مردم شریف، ولایت مدار، مومن و متدین ایران اسلامی؛
🔹️با عنایت به فرمایشات روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) مبنی بر اینکه «مسئلهی دعا و عبادت بخصوص در ماه رمضان، بخصوص در شبهای قدر که در پیش است، یکی از نیازهای حتمی و اساسی مردم است» و تأکید معظم له بر ضرورت برنامه ریزی مناسب جهت بهره مندی هموطنان عزیز از فرصت معنوی شب های قدر با رعایت دستورالعملهای بهداشتی، بر خود لازم میدانیم به استحضار هموطنان شریف و متدیّن برسانیم:
🔹️ اعتاب مقدسه سراسر کشور در لبیک به فرمایشات داهیانه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) آمادگی کامل دارند طبق دستورالعملهای بهداشتی لازم، شرایط بهره مندی مردم عزیز از فضائل معنوی شب های قدر را فراهم آورند.
🔹همانگونه که مردم عزیز و متدیّن مستحضرند، از ابتدای شیوع ویروس کرونا و بروز شرایط خاص در کشور، اعتاب مقدسه مطابق تکلیف شرعی و قانونی، خود را موظف و مکلف به همکاری و تبعیت کامل از تصمیمات ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا دانستند و در این راستا مصوبه این ستاد مبنی بر بسته شدن درهای حرم های مطهر را نیز پذیرفتند.
🔹علاوه بر این به منظور همکاری با مجموعه ستاد از چند هفته قبل، متولیان حرم های مطهر و بقاع متبرکه سراسر کشور با بهره گیری از تجارب و تخصص های موجود در مدیریتهای حرمهای مطهر و کلیه مسائل و جوانب مربوط به امر زیارت و در تعامل با نهادهای متولی در دولت محترم، نسبت به تدوین شیوه نامه لازم جهت بازگشایی تدریجی اماکن متبرکه در عین رعایت ضوابط بهداشتی و حفظ سلامتی زائران اقدام و شیوه نامه پیشنهادی را نیز به ستاد ملی ارائه کردند.
🔹اکنون با تأکید مجدد بر ادامه تعامل و همکاریهای کامل، انتظار داریم مسئولان محترم ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا از نظرات کارشناسی و تجارب اعتاب مقدسه استفاده و ضمن آگاهی از دغدغههای جامعه متدین و ارادتمند به ساحت قدسی خاندان عصمت و طهارت(علیهم السلام)، نسبت به بررسی جمیع جوانب و تدوین ضوابط مورد نیاز احتمالی اقدام نمایند.
🔹بدیهی است هرگونه اقدام در خصوص بازگشایی اماکن متبرکه در نهایت امر، منوط به تصمیم ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا خواهد بود و هم چون گذشته خود را موظف به اجرا و رعایت کامل مصوبات این ستاد می دانیم.
و من الله التوفیق
تولیت آستان قدس رضوی
تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)
تولیت آستان مقدس احمد بن موسی الکاظم(ع)
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 اشاره رهبر معظم انقلاب به سوء استفاده از علم در سخنرانی به مناسبت نیمه شعبان
🔹🖌🔹🖌🔹🖌🔹🖌🔹🖌🔹🖌
🖌🔹
🔹
🔺️ بشر دچار 👈سوءاستفادهی قدرتها است از علم؛ قدرتها از علم سوءاستفاده میکنند؛ از کشفیّات طبیعت سوءاستفاده میکنند؛ از تواناییهای استخراج شدهی از طبیعت سوءاستفاده میکنند؛ بشر با اینها مواجه است. اینها موجب شده است که انسانها احساس خستگی کنند در همه جای دنیا؛ احساس نیاز به یک دست نجاتبخش کنند. ۹۹/۱/۲۱
🔰در این قسمت از کلام رهبری این نکته حائز اهمیت است: سوء استفاده به جای استفاده از علم.
علم مانند ساير پديدههاي جهان هستي اگر در مسير صحيح قرار بگيرد، ميتواند ابزار كارآمدي براي زندگي ابناء بشر باشد.
پس اثر بخشي علم زماني مفيد و سازنده است كه در خدمت صلح و شکوفایی و رفاه و توسعه جهان قرار گيرد و اگر چنين شود، آنگاه بسياري از دردها و آلام و رنج بشر معاصر كاهش مييابد.
اما اگر علم از مسیر حقیقی و تعریف فی نفسه خود خارج شود، و در اختیار اهداف شیطانی و افراد فرصت و منفعت طلب قرار بگیرد، آنگاه مسیری است که به افول و قهقراء و مذمّت پیش می رود.
⬅️بحث در اینجا، استفاده ناصحيح از علمي است كه بايد در راه صلح و توسعه باشد، اما در خدمت بمبهای هستهاي و هيدروژني قدرتمندی قرار گرفته كه قادر به نابودی كل ساكنان جهان هستی است.
سوء استفاده از علم تا جایی است که قدرتهای بزرگ دنیا برای بقا و حتی حیات خود متوسل به دروغ های بزرگ و فریب افکار عمومی بشریت میشوند، مانند دروغ بزرگ سفر به ماه که مبنای دوام حکومت پوشالی و رو به زوال و بدون سبقه و تمدن آمریکا می باشد. که به فرموده رهبری
اینها موجب شده است که انسانها احساس خستگی کنند در همه جای دنیا؛ احساس نیاز به یک دست نجاتبخش و منجی برای عالم بشریت کنند.
📌ادامه دارد....
AUD-20200511-WA0011.mp3
15.85M
🌺چکیده تفسیر جزء هجدهم
مفسر:استاد وحیدی (ستاد مهارتهای تفسیر قرآن کریم)
تحت نظارت حجه الاسلام والمسلمین قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥پاسخ به یک پرسش پرتکرار:
👈🏼 چرا بچهام نماز نمیخونه؟
💥➕راه حل
🔴وزیر صمت برکنار شد
🔹انتصاب خیابانی به عنوان سرپرست به جای رحمانی
🔹رئیس جمهور با صدور حکمی مهندس حسین مدرس خیابانی را به عنوان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب کرد
🔸این درحالیست که در روزهای اخیر شاهد التهابات فراوانی در بازار خودرو هستیم/بیداری
#فوری
Ⓜ️مساجد کشور از سهشنبه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی باز میشوند
🔹 رئیس سازمان تبلیغات اسلامی: پس از پیگیری و مطالبه مستمر مردم و گفتوگوهای متعدد با وزیر بهداشت، تصمیم گرفته شد تا از سهشنبه تمامی مساجد کشور با رعایت شیوه نامه های بهداشتی بازگشایی شوند.
@dars_akhlaq.mp3
6.93M
📢 #کلیپ_صوتی
💐🎙 #مقام_معظم_رهبری
🍃🔻 موضوع 🔻🍃
بصیرت خودتون را زیاد کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻موشن گرافیکی از شیوع ویروس کرونا در ایران و عملکرد حوزه علمیه، مراجع عظام تقلید و تولیت اماکن مقدسه در این زمینه؛
🔻عملکرد جهادی طلاب و روحانیون در شرایط بحران کرونا؛
🔻همراهی مراجع با تصمیمات ستاد بحران و...
#توبه_فراریان_میدان_احد
🤔#پرسش
❔سوره مبارکه آل عمران آیه 155.
ان الذین تولوا منکم یوم التقی الجمعان انما استزلهم الشیطان ببعض ما کسبوا ولقد عفا الله عنهم ان الله غفور حلیم
کسانی که در روز روبرو شدن دو جمعیت با یکدیگر (در جنگ احد)، فرار کردند، شیطان آنها را بر اثر بعضی از گناهانی که مرتکب شده بودند، به لغزش انداخت؛ و خداوند آنها را بخشید. خداوند، آمرزنده و بردبار است.
طبق آیه ۱۵۵ آل عمران خداوند کسانی که در جنگ احد فرار کردند را بخشیده است و طبق روایات شیعه و سنی عمر و عثمان در جنگ احد فرار کردند . وقتی خداوند میبخشد آیا شیعیان میتوانند عمر و عثمان را به خاطر فرار از جنگ احد شماتت کنند؟؟؟؟ و آخر آیه میفرماید که خداوند آمرزنده است شاید خطاهای بعدی آنان را نیز بخشیده است آیا سرزنش و شماتت ولعن افرادی که خداوند در قرآن آنان را بخشیده و مورد لطف خود قرار داده است صحیح است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که فرار از میدان نبرد گناهی بس بزرگ است تا جایی که خداوند می فرماید ؛
« اى كسانى كه ايمان آورده ايد هنگامى كه با انبوه كافران در ميدان نبرد روبرو شويد به آنها پشت نكنيد.- و هر كس در آن هنگام به آنها پشت كند- مگر در صورتى كه هدفش كناره گيرى از ميدان براى حمله مجدد و يا به قصد پيوستن به گروهى (از مجاهدان) بوده باشد- (چنين كسى) گرفتار غضب پروردگار خواهد شد و ماواى او جهنم و چه بد جايگاهى است » ( انفال 15 _ 16)
👌از جمله فراریان از نبرد در جنگ احد ، ابوبکر ، عمر و عثمان بودند .
❕عایشه از ابوبکر نقل می کند ؛
« ابوبکر هرگاه جنگ احد را به خاطر میاورد می گفت من اولین نفری بودم که از صحنه #نبرد احد بازگشتم »
📚سیره ابن اسحاق ج 6 ص 183
❕عمر نیز بر روی منبر چنین می گفت ؛
«روز احد از میدان نبرد فرار کردم و به بالای کوه رفتم چنان که همانند بز کوهی فرار میکردم «فلقد رایتنی انزو کاننی اروی »
📚جامع البیان، ج4 ص 193 _ کنزالعمال ج2 ص 376
👌سیوطی نیز در نقل های متعددی از فرار عثمان در روز احد پرده بر می دارد ؛
📚در المنثور ج 2 ص 88
❕خداوند نیز صحنه فرار اینان را چنین به تصویر می کشد ؛
« (به خاطر بياوريد) هنگامى كه از كوه بالا مى رفتيد و (جمعى در وسط بيابان پراكنده مى شديد و) به عقب ماندگان نگاه نمى كرديد، و پيامبر از پشت سر شما را صدا مى زد » ( آل عمران 153)»
👌حال شما می گویید اینان اگر از نبرد فرار کردند ، اما خداوند آنان را بخشیده است و نمی توان آنان را ملامت و سرزنش کرد .
❕ما می گوییم خداوند کسانی را می بخشد و در آیه مورد اشاره شما خبر از بخشش کسانی می دهد که حقیقتا از گناه خود توبه کرده باشند و بار دیگر گناهان خود را تکرار نکرده باشند و اعمال گذشته خود را اصلاح کنند ، چنان که خود خداوند می فرماید ؛
« توبه تنها براى كسانى است كه كار بدى را از روى جهالت انجام مى دهند و سپس بزودى توبه مى كنند، خداوند توبه چنين اشخاصى را مى پذيرد و خدا دانا و حكيم است- و براى كسانى كه كارهاى بد را پیوسته انجام مى دهند و هنگامى كه مرگ يكى از آنها فرا برسد مى گويد الان توبه كردم، توبه نيست و نه براى كسانى كه در حال كفر از دنيا مى روند، اينها كسانى هستند كه عذاب دردناكى براى آنها فراهم كرده ايم. » ( نساء 17)
❕در آيه 39 سوره مائده مى خوانيم ؛
«امّا آن كسى كه پس از ستم كردن توبه كند و جبران و اصلاح نمايد خداوند توبه او را مى پذيرد، خداوند آمرزنده و مهربان است.»
👌ودر آيه 54 سوره انعام آمده ؛
«هركس از شما كار بدى از روى نادانى كند سپس توبه و اصلاح نمايد، مشمول رحمت خدا مى شود، چرا كه خداوند غفور و رحيم است.»
👌بنابراین شرط بخشش خداوند توبه واقعی و اصلاح است ، اما افراد مذکور هیچگاه توبه واقعی نکردند و قدم در مسیر اصلاح بر نداشتند ، بلکه بالعکس طبق نقل های اهل سنت ، در نبردهای خندق ، خیبر ، ذات السلاسل و حنین و ... هم مجددا از نبرد گریختند که اسناد و تفصیل جریان را در ذیل بخوانید ؛
📚سیره این هشام ج 2 ص 282 _ مغازی واقدی ج 2 ص 670 _ تاریخ خلیفه ص 49_ امالی مفید ص 56 _ سنن نسائی ج 5 ص 108 _ مصنف ابن ابی شیبه ج 8 ص 522 _ معجم الکبیر ج 7 ص 35 _ ارشاد مفید ج 1 ص 150 _ اعلام الوری ج 1 ص 382 _ سیره ابن کثیر ج 3 ص 610_ فتح الباری ج 8 ص 21_ الافصاح ص 68_ الروضه المختاره ص 107_ صحیح بخاری ج 4 ص 57 و ....
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
👌افراد مذکور پس از ماجرای احد نیز ، اعمال خود را اصلاح نکردند و چه در زمان حیات پیامبر گرامی و چه پس از ممات ایشان ، گرفتار انواع و اقسام جنایات و گناهان شدند که این اعمال ننگین روشن ترین دلیل ما بر این است که آنان هیچگاه قدم در مسیر توبه و اصلاح بر نداشتند که این جریانات مفصلا مورد نقل علمای اهل سنت و شیعه قرار گرفته است که جهت آگاهی رجوع شود ؛
📚الغدیر ج 6 ص 120 تا 461 _ ج 7 ص 163 تا 440 _ ج 8 ص 145 تا 423 _الف سوال و اشکال کورانی ج 3 _ بحار الانوار ج 30 ص 411 به بعد
👌به عنوان نمونه بر این که افراد مذکور هیچگاه از ماجرای احد توبه نکردند و اصلاح نشدند ؛
❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« اصحاب عقبه فراریان از میدان احد بودند »
📚تفسیر عیاشی ج 1 ص 201 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 1 ص 704
❕اصحاب عقبه کسانی بودند که قصد ترور پیامبر گرامی را داشتند که قرآن هم با تعبیر « هَمُّوا بِما لَمْ يَنالُوا» « تصميم (به كار خطرناكى) گرفتند كه به آن نرسيدند» ( #توبه 74) از آن یاد می کنند .
❕#مورخان می نویسند ؛
« پيامبر نزديك ده روز در تبوك اقامت كرد و پس از آن راه مدينه را در پيش گرفت. تنی چند از #منافقان تصميم گرفتند كه شتر پيامبر را از فراز گردنه اى كه در ميان راه مدينه و شام قرار داشت، رم داده و حضرت را در دل درّه بيفكنند. وقتى سپاه اسلام به نخستين نقطه گردنه رسيد، پيامبر فرمود: هر كس مايل است، مسير خود را از وسط بيابان قرار دهد، زيرا بيابان وسيع است. ولى خود پيامبر، در حالى كه «حذيفه» شتر او را مى راند و «عمار» مهار آن را مى كشيد، از گردنه بالا رفت. هنوز پيامبر مقدار زيادى از گردنه بالا نرفته بود كه به پشت سر خود نگاه كرد. در نيمه شب مهتابى، سوارانى را ديد كه از پشت سر او را #تعقيب مى كردند و براى اينكه شناخته نشوند، صورت خود را پوشانيده و آهسته آهسته مشغول سخن گفتن بودند. پيامبر عصبانى شد، نهيبى بر آنها زد و به «حذيفه» دستور داد با عصاى خود شتران آنان را برگرداند.
👌#نهيب رسول خدا رعب شديدى در دلشان افكند و فهميدند كه پيامبر از نقشه آنان آگاه شده، فورا از راهى كه آمده بودند، بازگشتند و به سپاهيان پيوستند.
❕حذيفه مى گويد: من آنها را از نشانه هاى شترانشان شناخته و به پيامبر گفتم من آنها را به شما معرفى مى كنم، تا آنان را به سزاى خويش برسانى. پيامبر با #لحن عطوفت آميزى به من دستور داد كه از افشاى راز آنان خوددارى كنم. شايد آنها راه توبه را در پيش گيرند و نيز فرمود كه اگر من آنها را مجازات نمايم، بيگانگان مى گويند محمد پس از آنكه به اوج قدرت رسيد، شمشير بر گردن يارانش نهاد»
📚المغازی واحدی ج3 ص1042 _ سیره حلبی ج3 ص162 _ بحار الانوار ج21 ص247
👌شیخ #صدوق از حذیفه نقل می کند که می گفت ؛
❕« كسانى كه قصد داشتند شتر پيامبر را به هنگام بازگشت او از تبوك رم دهند چهارده نفر بودند: ابو الشرور، و ابو الدواهى، و ابو المعازف، و پدرش، و طلحه، و سعد بن ابى وقاص، و ابو عبيده، و ابو الاعور، و مغيره، و سالم مولى ابى حذيفه، و خالد بن وليد، و عمرو بن عاص، و ابو موسى اشعرى، و عبد الرّحمان بن عوف، آنان همان كسانى هستند كه خداوند در باره آنان چنين نازل فرمود: «و آنان آهنگ چيزى را كردند كه به آن نرسيدند.»
📚الخصال ج2 ص499
👌علامه #مجلسی می نویسد ؛
« منظور از ابو الشرور وابو الدواهی و ابو المعازف ، ابوبکر و عمر و عثمان هستند »
📚بحار الانوار ج21 ص223
❕ابن #حزم از علمای برجسته اهل سنت هم نقل می کند ؛
👌« ابوبكر، عمر، عثمان، طلحه، سعد بن أبي وقاص ؛ قصد كشتن پيامبر را داشتند و مي خواستند آن حضرت را از گردنه اي در تبوك به پايين پرتاب كنند.»
📚المحلی ج11 ص224
✍مشکل از وزیر است یا گمارنده او؟!
1⃣ آقای روحانی، وزیر صمت را بی سر و صدا و توضیح، عزل کرد. شبیه کاری که در ماجرای گران کردن بنزین مرتکب شد. اما قربانی کردن وزیر صنعت و تجارت، نمی تواند بر ناتوانی رئیس دولت و بی برنامگی او در مدیریت ستاد اقتصادی دولت سرپوش بگذارد.
2⃣ دو وزیر قبلی روحانی در صمت، روسای ستادهای انتخاباتی او در سال 92 و 96 بودند. نعمت زاده با وجود سن بالا و داشتن بیش از 20 شرکت خصوصی، هنری نشان نداد. محمد شریعتمداری وزیر بعدی نیز در آستانه استیضاح قرار داشت که بلافاصله به عنوان وزیر رفاه و کار معرفی شد و از مجلس هم رای آورد.
3⃣ بنابراین، سوء مدیریت در وزارت صنعت و تجارت، هفت ساله است و قبل از وزرا، به انتخاب کننده آنها بر می گردد که هیچ برنامه روشنی در زمینه حمایت از تولید ملی، تنظیم واردات و افزایش صادرات و نیز تنظیم بازار ندارد و مدل دولت تماشاچی را برگزیده است.
4⃣ قائم مقام، نزدیک ترین فرد به یک مدیر است. گماشتن "مدرس خیابانی" به عنوان سرپرست در حالی او که #قائم_مقام وزیر معزول صمت بوده، نشان می دهد آقای روحانی حتی برنامه و عزمی برای تحول در مدیریت این وزارتخانه راهبردی ندارد. و صرفا مرتکب یک کار نمایشی شده است.
5⃣این نکته را هم باید در نظر داشت که همین برکناری بی برنامه و صرفا تبلیغاتی، دست کم تا شش ماه، وزارت صمت را در بلاتکلیفی نگه می دارد.
🔹نکته ی دیگر این است که اگر قرار باشد ارزشهای اسلامی به صورت ارزشهای قطعی در دنیا مطرح شود و دل انسانها را جذب کند و بر مبنای آن در زندگی مسلمانها تغییری به وجود آید، باید وحدت بین آنها حفظ شود...
🔸ما به فرقه های عالم اسلام نمیگوییم از عقاید مخصوص فرقه ی خود دست بکشید و عقاید فرقه ی دیگر را قبول کنید؛ اما به همه ی مسلمین میگوییم در میان ما موارد مشترک، بیشتر و مهمتر و اساسیتر از موارد اختلاف است. دشمنان ما روی موارد اختلاف تکیه میکنند؛ ما بر عکس باید مواضع مشترک را تقویت کنیم و نگذاریم دشمن بهانه به دست آورد و با تفرق ما، نقطه ی فشار روی پیکر اسلامی را پیدا کند.
⚠️ ...دشمن از دیرگاه دست بردار نبوده است. از نزدیک به دویست سال پیش تا امروز، روی قضیه ی اختلاف بین فرقه ها ی مسلمین کار کردند؛ ما باید خیلی مواظب باشیم. شیعه و سنی باید خود را متعهد کنند که در راه نزدیک کردن فِرَق اسلامی به یکدیگر بکوشند و از محبت و تعامل برادرانه با یکدیگر، حراست و پشتیبانی کنند.
🗓۱۳۶۸/۰۴/۰۴
📌