2_1152921504685149152.mp3
10.33M
💠 سلسله دروس #تاریخ_تطبیقی_اسلام
#استاد_طائب
📔جلسه چهاردهم
📝حضرت موسی(ع)/پیامبر اسلام (ص)
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام شنبه، دوشنبه، چهارشنبه در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه چهاردهم(۱)
بسم الله الرحمن الرحیم
🔷در جلسات گذشته گفتیم که حضرت موسی (ع) زمانی که از کوه طور برمیگشتند، بر اساس خبری که خداوند به او داده بود، میدانست که در اردوگاه، انحراف و فتنه، آتش به پا کرده است. موسی (ع) زمینههای فتنه را میدانست و از قبل پیشبینی این بحران را میکرد، و به همین جهت بود که هارون (ع) را با خود به کوه طور نبرد.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام شنبه، دوشنبه، چهارشنبه در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه چهاردهم(۲)
✅دلیل برخورد تند موسی (ع) با هارون (ع)
🔷حضرت موسی (ع) وقتی به چشم خود، انحراف بنیاسرائیل را مشاهده کرد، از همان ابتدا رفتار مقابلهای را برابر جریان انحرافی از خود نشان داد. اولین گام مقابله، آن برخوردی بود که با هارون (ع) داشت. حضرت موسی (ع) به دو جهت برخورد تندی با هارون (ع) نشان میدهد:
1. همه بفهمند انسان برای حق و صدمه دیدن حق، باید از خود حساسیت و تعصب نشان دهد
2. از طرف جریان منحرف، شایعه درست شده بود که هارون (ع) در این فتنه با فتنهگران همکاری کرده است. (هارون در برخورد با انحراف بنیاسرائیل، هر چند اعتراض کرد، ولی اقدام عملیاتی انجام نداد؛ بنابراین شایع کردند که عدم اقدام هارون، به معنای رضایت او از این فتنه است). موسی (ع) باید ثابت میکرد که این فتنه به هیچ وجه، مورد تأیید هارون (ع) نیست.
🔶وقتی موسی (ع) با هارون (ع) برخورد کرد، ابتدا به نظر رسید که این برخورد، مؤید شایعات مطرح در مورد هارون (ع) است. هارون (ع) در دفاع از خود فرمود: «إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونی وَ کادُوا یَقْتُلُونَنی فَلا تُشْمِتْ بِیَ الْأَعْداءَ وَ لا تَجْعَلْنی مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ (اعراف: 150)؛ این قوم، مرا مقابل این فتنه، مورد ناتوانی قرار دادند و من تا حدی در مقابله با اینها جلو رفتم که نزدیک بود من را بکشند. پس کاری نکن که دشمنان، مرا سرزنش کنند».
🔷بعد از اینکه موسی (ع) سخن برادرش را شنید، او را در آغوش کشید و مطالبی گفت که اثبات میکرد جناب هارون (ع) در این ماجرا کاملا بیتقصیر است. البته حضرت موسی (ع) از قبل آن را میدانست، ولی لازم بود مقابل مردم، از هارون (ع)، رفع اتهام شود.
🔶شبیه این ماجرا در قضیه یوسف (ع) و عزیز مصر اتفاق افتاد. وقتی عزیز مصر دستور داد یوسف (ع) را از زندان بیاورند، یوسف (ع) گفت: «ابتدا بایستی از آن زنان بپرسید که در قضیه چند سال قبل، چه کسی مقصر بود»؟ عزیز مصر زنها را احضار کرد و ماجرا را از آنها جویا شد. زنها شهادت دادند که یوسف (ع) بیگناه است. وقتی حضرت یوسف (ع) از خودش رفع اتهام کرد، آن موقع به نزد عزیز مصر آمد. اگر با وجود آن اتهام برمیگشت، همیشه در دید مردم بر اساس همان، مورد قضاوت قرار میگرفت
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام شنبه، دوشنبه، چهارشنبه در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه چهاردهم(۳)
✅تجربه گوساله سامری و استفاده از آن
جلسات گذشته، این نکته را گفتیم که یک سلسله تجربیات در اردوگاه برای بنیاسرائیل حاصل شد. تجربه گوساله سامری یکی از این موارد بود که سبب شد این فکر بین آنها باقی بماند که وقتی اقوامی منتظر یک حادثه مؤثری باشند، میتوان آن حادثه را به وسیله مشابهسازی، خراب کرد؛ چنانچه از زمان غیبت کبری تا عصر کنونی و حتی تا زمان ظهور امام زمان (عج) هر چه که بدلسازی در مورد ظهور و یا نیابت امام زمان (ع) انجام شده است، همگی توسط یهودیان صورت گرفته است و آنها از تجربه مذکور، کمال استفاده را بردهاند.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام شنبه، دوشنبه، چهارشنبه در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه چهاردهم(۴)
✅روش توبه بنیاسرائیل، و تفاسیر متعدد در آن
🔷همچنین در جلسات گذشته اشاره کردیم که بعد از فتنه سامری، کار به توبه کشید. توبه بنیاسرائیل این بود که «فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ». در باب «فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ»، تفاسیر متفاوت است:
🔶بعضی میگویند: این، دستوری بود. تفسیر دیگر این است که این، پیامد تکوینی بود؛ توضیح اینکه حضرت موسی (ع) گوساله سامری را پودر کرد و خاکستر آن را به دریا ریخت، ولی با این حال، عدهای همچنان به آن دلبستگی داشتند. البته این دلبستگی بیدلیل نبود، بلکه کسانی بودند که به خاطر منافعشان، محبت به گوساله را تبلیغ میکردند. اگر جریان باطل مبلغ داشته باشد، یک روزی این جریان، خونریزی به راه خواهد انداخت. بنابراین «فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ»نیازی به دستور خداوند ندارد، بلکه میتواند به صورت تکوینی بوده باشد.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام شنبه، دوشنبه، چهارشنبه در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه چهاردهم(۵)
✅تطهیر نسبی بنیاسرائیل
به هر ترتیب، این کشتار اتفاق افتاد و بعد از آن، جامعه بنیاسرائیل به یک تطهیر نسبی رسید. قرار شد که بعد از این حادثه، برای آزاد کردن قدس، حرکت کنند. در آن موقع، بنیاسرائیل یک گروه منظم و سازماندهی شده بود و هیچ گروهی در آن روزگار به سطح آموزشی آنها نمیرسید؛ مثلا بنیاسرائیل از ابزار بوق، برای ارتباط بین خود استفاده میکردند، به این صورت که هر نتی به یک حرف از الفبا، تعلق میگرفت. حضرت موسی (ع) توسط همین ابزار ارتباطی، پیامهای خودش را به افراد میرسانید
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام شنبه، دوشنبه، چهارشنبه در کانال اتنا)
@atna_ir