#پیام_صبحگاهی
🔹الگوی کشور اسلامی به معنای این نیست که در این کشور همهی مردم فقط مشغول نماز و روزه و دعا و توسّلاتند؛ نه، اینها هست، اینها معنویّت است امّا در کنار این معنویّت، پیشرفت مادّی هست، رشد علمی هست، توسعهی عدالت هست، کم شدن فاصلههای طبقاتی هست، برداشته شدن نمونهها و قلّههای اشرافیگری هست؛ خصوصیّت جامعهی اسلامی اینها است. آنوقت در یک چنین جامعهای، مردم خوشبختند، احساس امنیّت میکنند، احساس آرامش میکنند، به سمت اهداف عالیهی خود پیش میروند، خدا را عبادت هم میکنند، پیشرفت دنیوی هم نصیب آنها میشود؛ ملّت ایران دنبال یک چنین جامعهای است؛ همه این را میخواهند؛ شیعه و سنّی ندارد، کُرد و بلوچ و فارس و ترک ندارد، همه دنبال این هستند.
۱۳۸۵/۸/۱۸
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
1⃣
☀️هر روز با یک داستان تمدن ساز
✍عتاب استاد
سید جواد عاملی، فقیه معروف، صاحب کتاب مفتاح الکرامة، شب مشغول صرف شام بود که صدای در را شنید. وقتی که فهمید پیشخدمت استادش سید مهدی بحرالعلوم دم در است با عجله به طرف در دوید. پیشخدمت گفت: «حضرت استاد شما را الآن احضار کرده است. شام جلو ایشان حاضر است اما دست به سفره نخواهند برد تا شما بروید.».
جای معطلی نبود. سید جواد بدون آنکه غذا را به آخر برساند، با شتاب تما به خانه سید بحرالعلوم رفت. تا چشم استاد به سید جواد افتاد، با خشم و تغیر بی سابقهای گفت:
@atna_ir
2⃣
«سید جواد! از خدا نمیترسی، از خدا شرم نمیکنی؟!».
سید جواد غرق حیرت شد، که چه شده و چه حادثهای رخ داده؟! تاکنون سابقه نداشته اینچنین مورد عتاب قرار بگیرد. هرچه به مغز خود فشار آورد تا علت را بفهمد ممکن نشد. ناچار پرسید:
«ممکن است حضرت استاد بفرمایند تقصیر اینجانب چه بوده است؟».
«هفت شبانه روز است فلان شخص همسایه ات و عائله اش گندم و برنج گیرشان نیامده. در این مدت از بقال سر کوچه خرمای زاهدی نسیه کرده و با آن به سر بردهاند.
امروز که رفته است تا باز خرما بگیرد، قبل از آنکه اظهار کند، بقال گفته نسیه شما زیاد شده است. او هم بعد از شنیدن این جمله خجالت کشیده تقاضای نسیه کند، دست خالی به خانه برگشته است و امشب خودش و عائله اش بیش ام مانده اند.».
به خدا قسم من از این جریان بیخبر بودم، اگر میدانستم به احوالش رسیدگی میکردم.».
@atna_ir
3⃣
•.همه داد و فریادهای من برای این است که تو چرا از احوال همسایهات بیخبر ماندهای؟ چرا هفت شبانه روز آنها به این وضع بگذرانند و تو نفهمی؟ اگر باخبر بودی و اقدام نمیکردی که تو اصلا مسلمان نبودی، یهودی بودی.».
•.میفرمایید چه کنم؟.
•.پیشخدمت من این مجمعه غذا را برمیدارد، همراه هم تا دم در منزل آن مرد بروید، دم در پیشخدمت برگردد و تو در بزن و از او خواهش کن که امشب با هم شام صرف کنید. این پول را هم بگیر و زیر فرش یا بوریای خانهاش بگذار، و از اینکه درباره او که همسایه تو است کوتاهی کردهای معذرت بخواه. سینی را همان جا بگذار و برگرد. من اینجا نشستهام و شام نخواهم خورد تا تو برگردی و خبر آن مرد مؤمن را برای من بیاوری.
پیشخدمت سینی بزرگ غذا را که انواع غذاهای مطبوع در آن بود برداشت و همراه سید جواد روانه شد. دم در پیشخدمت برگشت و سید جواد پس از
@atna_ir
4⃣
کسب اجازه وارد شد. صاحبخانه پس از استماع معذرت خواهی سیدجواد و خواهش او دست به سفره برد. لقمهای خورد و غذا را مطبوع یافت. حس کرد که این غذا دست پخت خانه سیدجواد، که عرب بود، نیست، فوراً از غذا دست کشید و گفت:
«این غذا دست پخت عرب نیست، بنابراین از خانه شما نیامده. تا نگویی این غذا از کجاست من دست دراز نخواهم کرد.».
آن مرد خوب حدس زده بود. غذا در خانه بحرالعلوم ترتیب داده شده بود. آنها ایرانی الاصل و اهل بروجرد بودند و غذا غذای عرب نبود. سیدجواد هرچه اصرار کرد که تو غذا بخور، چه کار داری که این غذا در خانه کی ترتیب داده شده، آن مرد قبول نکرد و گفت: «تا نگویی دست دراز نخواهم کرد.» سید جواد چارهای ندید، ماجرا را از اول تا آخر نقل کرد. آن مرد بعد از شنیدن ماجرا غذا را تناول کرد، اما سخت در شگفت مانده بود. میگفت: «من راز خودم را به احدی نگفتهام، از نزدیکترین همسایگانم پنهان داشته ام،
@atna_ir
5⃣
نمیدانم سید از کجا مطلع شده است!»[1]
سرّ خدا که عارف سالک به کس نگفت
در حیرتم که باده فروش از کجا شنید؟!
1.الکنی والالقاب، محدث قمی، ج 2/ ص 62.
@atna_ir
@atna_ir☀️
✍برنامه مطالعه روزانه ی بیانیه #گام_دوم_انقلاب
🔷توصیه های اساسی۱) علم و پژوهش:
دانش، آشکارترین وسیلهی عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویستساله فراهم کند و با وجود تهیدستی در بنیانهای اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقبمانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گیرد. ما به سوءاستفاده از دانش مانند آنچه غرب کرد، توصیه نمیکنیم، امّا مؤکّداً به نیاز کشور به جوشاندن چشمهی دانش در میان خود اصرار میورزیم. بحمدالله استعداد علم و تحقیق در ملّت ما از متوسّط جهان بالاتر است. اکنون نزدیک به دو دهه است که رستاخیز علمی در کشور آغاز شده و با سرعتی که برای ناظران جهانی غافلگیرکننده بود -یعنی یازده برابر شتاب رشد متوسّط علم در جهان- به پیش رفته است. دستاوردهای دانش و فنّاوری ما در این مدّت که ما را به رتبهی شانزدهم در میان بیش از دویست کشور جهان رسانید و مایهی شگفتی ناظران جهانی شد و در برخی از رشتههای حسّاس و نوپدید به رتبههای نخستین ارتقاء داد، همهوهمه در حالی اتّفاق افتاده که کشور دچار تحریم مالی و تحریم علمی بوده است. ما با وجود شنا در جهت مخالف جریان دشمنساز، به رکوردهای بزرگ دست یافتهایم و این نعمت بزرگی است که بهخاطر آن باید روز و شب خدا را سپاس گفت.
امّا آنچه من میخواهم بگویم این است که این راه طیشده، با همهی اهمّیّتش فقط یک آغاز بوده است و نه بیشتر. ما هنوز از قلّههای دانش جهان بسیار عقبیم؛ باید به قلّهها دست یابیم. باید از مرزهای کنونی دانش در مهمترین رشتهها عبور کنیم. ما از این مرحله هنوز بسیار عقبیم؛ ما از صفر شروع کردهایم. عقبماندگی شرمآور علمی در دوران پهلویها و قاجارها در هنگامی که مسابقهی علمی دنیا تازه شروع شده بود، ضربهی سختی بر ما وارد کرده و ما را از این کاروان شتابان، فرسنگها عقب نگه داشته بود. ما اکنون حرکت را آغاز کرده و با شتاب پیش میرویم ولی این شتاب باید سالها با شدّت بالا ادامه یابد تا آن عقبافتادگی جبران شود. اینجانب همواره به دانشگاهها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، گرم و قاطع و جدّی دراینباره تذکّر و هشدار و فراخوان دادهام، ولی اینک مطالبهی عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید. سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هستهای نیز داده است. بهپاخیزید و دشمن بدخواه و کینهتوز را که از جهاد علمی شما بشدّت بیمناک است ناکام سازید.
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
14.mp3
9.45M
کتاب صوتی پایی که جا ماند کتاب تفریظ شده توسط امام خامنه ای مدظله العالی جلد دوم
#قسمت_چهاردهم
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
16.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
شفا برای مردم !!!
#عسل
وَ أَوْحَى رَبُّک إِلى النَّحْلِ أَنِ اتخِذِى مِنَ الجِْبَالِ بُیُوتاً وَ مِنَ الشجَرِ وَ مِمَّا یَعْرِشونَ (68)
ثمَّ کلِى مِن کلِّ الثَّمَرَتِ فَاسلُکِى سبُلَ رَبِّکِ ذُلُلاً
یخْرُجُ مِن بُطونِهَا شرَابٌ مخْتَلِفٌ أَلْوَنُهُ فِیهِ شِفَاءٌ لِّلنَّاسِ إِنَّ فى ذَلِک لاَیَةً لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ (69)
و پروردگار تو به زنبور عسل الهام نمود که از کوه ها و درختان و داربست هایی که مردم می سازند خانه هایی برگزین
سپس از تمام ثمرات (و شیره گلها) بخور و راه هایی را که پروردگارت برای تو تعیین کرده است ، به راحتی طی کن !
از درون شکم آنها ، نوشیدنی با رنگهای مختلف خارج می شود که در آن ، شفا برای مردم است.
به یقین در این امر ، نشانه روشنی است برای مردمی که فکر می کنند.
سوره نحل آیه های ۶۸ و ۶۹
#آیات_عسل
#خواص_عسل
#احادیث_عسل
#عسل_در_قرآن
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
@atna_ir☀️
✍سبک زندگی(تربیت فرزند)
🔷روشهای القای غیر مستقیم در تربیت دینی
سوال:
مقصود از روش القای غیر مستقیم در تربیت دینی کودکان و نوجوانان چیست؟
جواب:
القای ارزشهای دینی، تا حدود 6 سالگی، به طور مستقیم، ممکن است؛ زیرا کودکان تا این سن، مقاومت روانی فراوانی در مقابل آموزه های دینی ندارند؛ اما از این سن به بعد با توجه به افزایش مقاومت روانی آنان، باید از شیوه ی القای غیر مستقیم استفاده کرد. راهکارهای القای غیر مستقیم عبارتند از:
1. داستان: ارزشهای دینی را میتوان در قالب داستان (برای کودکان، قصه گویی یا قصه خوانی، و برای نوجوانان، هدیه ی کتابهای داستان) ارائه کرد. این درسی است که قرآن به ما میدهد. خدای متعالی در قرآن کریم با داستان حضرت موسی و مرد صالح، درس تواضع و بردباری در برابر معلم؛ با داستان اصحاب لوط، درس عفت و پاکدامنی؛ با داستان آدم و حوا، آموزش دوری از شیطان، و با قصه ی حضرت مریم (س)، آموزه ی پاکدامنی و توکل به خدا را به ما ارائه میکند.
2. شعر: استفاده از شعرهای ساده و دور از صناعات پیچیده ی ادبی میتواند راهکاری برای القای ارزشهای دینی باشد. برای کودکان خردسال میتوانید شعری را بگویید تا پس از حفظ، آن را زمزمه کند و ارزشها به مرور برایش ملکه شود.
والدین، درسهای بسیاری از قبیل اهمیت عبادت، سپاسگزاری به درگاه الهی، ساده زیستی، توکل به خدا، کمک به دیگران و... را میتوانند در قالب شعر به کودکان بیاموزند؛ به طور مثال، برای دختری که قرار است فردا وارد 9 سالگی شود و ایام عبادتش را آغاز کند، از چنین شعری استفاده میکنیم:
بوی بهار دارد چادر نماز مادر در دستهای او هست یک جانماز دیگر
ماه قشنگ امشب مهمان خانه ی ماست یک آسمان ستاره در انتظار فرداست
من میکنم دوباره رخت سفید بر تن چون تا طلوع خورشید 9 ساله میشوم من
شاعر در این شعر، از اصل تداعی ـ معانی استفاده و چادر نماز مادر را با بهار و ماه قشنگ و آسمان پر ستاره همراه کرده است که کودک به طور طبیعی آنها را دوست دارد.
برای آموزش ساده زیستی، شکر خداوند، محبت و شادابی، از شعر دیگری بهره میجوییم:
شش دانه قاشق شش دانه بشقاب نان و نمکدان یک کاسهی آب
دیگی پر از آش یک شام ساده در دور سفره یک خانواده
با مهربانی با هم نشستند در سینه شادی بر چهره لبخند
گفتند اول نام خدا را خوردند با هم نان و غذا را
یک سفرهی خوب یا شام دلخواه بعد از غذا هم الحمدلله
مثال دیگر، درس نماز و تسبیح الهی:
خورشید زیبا دوباره سر زد پرنده ی شب دوباره پر زد
خروس خانه ترانه سر داد وقت سحر را به من خبر داد
آمدم بیرون در هوای باز وضو گرفتم برای نماز
دیدم نشسته گنجشکی زیبا بر روی شاخه، آرام و تنها
جیک و جیک میکرد در آن صبح زود گویی که او هم فکر خدا بود
3. شرح حال بزرگان: برای کودکان، از زندگی بزرگان و اندیشه وران اسلامی و غیر اسلامی بگویید تا از زندگی آنان درس بگیرند. از رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیتالله خامنه ای ـ حَفظـهُ الله ـ بگویید که برای کمک به پدر به جهت ضعف در بینایی، به رغم میل باطنی، قم و تحصیل در آن را رها ساخته، به مشهد عزیمت کرد و خدای بزرگ وی را به جهت توجه به پدر، به اوج عزت و عظمت رسانید.
از سید رضی (ره)بگویید که جلو قبرستان غیر مسلمانان از اسب پیاده شد و فرمود: در این قبرستان شخصی دفن شده است که معلم غیر مسلمان من بود.
4. فیلم، کارتون و نمایشنامه: فیلم و کارتون به جهت جذابیت، و نمایشنامه به سبب صحنهپردازیها و نورپردازیهای زیبا، کودکان را جذب میکند و سبب تثبیت آموزه های دینی و اخلاقی میشود؛ پس، از این شیوه ی القای غیر مستقیم نیز استفاده کنید.
پی نوشت ها
ـ مهری ماهوتی.
ـ مصطفی رحماندوست.
ـ جعفر ابراهیمی (شاهد).
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
part13.mp3
2.93M
#نمایشنامه کتاب #یادت_باشد
"عاشقانه ترین کتاب شهدای مدافع حرم"
👈کتاب توصیه شده رهبر انقلاب
#قسمت_سیزدهم
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
part14.mp3
3.13M
#نمایشنامه کتاب #یادت_باشد
"عاشقانه ترین کتاب شهدای مدافع حرم"
👈کتاب توصیه شده رهبر انقلاب
#قسمت_چهاردهم
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
part15.mp3
2.93M
#نمایشنامه کتاب #یادت_باشد
"عاشقانه ترین کتاب شهدای مدافع حرم"
👈کتاب توصیه شده رهبر انقلاب
#قسمت_پانزدهم
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی #تغذیه_اسلامی #جلسه_سوم(۱) ✍گوشت شتر 🐪در روایات: 📗از پیامبر گرامی
جلسه سوم تدریس مجازی #تغذیه_اسلامی 👆👆
جلسه چهارم ساعت ۲۱
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تغذیه_اسلامی #جلسه_چهارم(1)
✍ضررهای گوشت گاو:
📗از پیامبر گرامی اسلام(ص) روایت شده است:
عَلَیکُم بِأَلبانِ البَقَرِ و سُمنانها و إیّاکُم و لُحومَها فَإِنَّ ألبانها و سُمنانها دَواءٌ و شِفاءٌ و لُحومُها داءٌ؛[کنزالعمال،ج۱۰،ص۳۱] بر شما باد شیر و روغن گاو، اما از گوشت آن، حذر کنید، چراکه شیر و روغنش دارو و درمان، و گوشتش بیمارى است.
📗امام على(ع) نیز فرمودند:
لُحومُ البَقَرِ داءٌ و ألبانها دَواءٌ و أسمانها شِفاءٌ؛[الکافی،ج۶،ص۳۱۱] گوشتِ گاو، درد و بیمارى، شیرش دارو، و روغنش درمان است.
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز( #تغذیه_اسلامی روزهای شنبه در کانال اَتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تغذیه_اسلامی #جلسه_چهارم(۲)
✍گوشت گوساله
📗وَلَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُنَا إِبْرَاهِيمَ بِالْبُشْرَىٰ قَالُوا سَلَامًا قَالَ سَلَامٌ فَمَا لَبِثَ أَن جَاءَ بِعِجْلٍ حَنِيذٍ
ﻭ ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﮔﺎﻥ ﻣﺎ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺭﺍ ﻣﮋﺩﻩ ﺁﻭﺭﺩﻩ ، ﺳﻠﺎم ﮔﻔﺘﻨﺪ ، ﺍﻭ ﻫﻢ ﮔﻔﺖ : ﺳﻠﺎم ( ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ) . ﻭ ﺩﺭﻧﮓ ﻧﻜﺮﺩ ﺗﺎ ﮔﻮﺳﺎﻟﻪ ﺍﻱ ﺑﺮﻳﺎﻥ ( ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ) ﺁﻭﺭﺩ .[سوره هود،آیه ۶۹]
🔷بین احادیث بیماری بودن گوشت گاو واین آیه نورانی می توان به اینصورت جمع کرد که:
1⃣بین گوشت گاو و گوساله فرق است ودر احادیث از گوشت گاو ذکر شده است ودر آیه قرآن گوشت گوساله آمده است
2⃣واژه حَنیذ که در آیه آمده است، به معنای کباب شده میان دو سنگ است، این کار را به این علت می کنند که از آن مایع چسبنده سرازیر شود. بنابراین می توان گفت کبابی درست کردن آن، کراهت آن را کم یا از بین می برد
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز( #تغذیه_اسلامی روزهای شنبه در کانال اَتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تغذیه_اسلامی #جلسه_چهارم(۳)
✍گوشت گاو با برگ چغندر
✅گوشت گاو بیماری است ولی در اینجا به عنوان درمان مطرح شده است و روایات آن متعدد است. در روایت امام صادق آمده است:
📗مَرَقُ السِّلْقِ بِلَحْمِ الْبَقَرِ يَذْهَبُ بِالْبَيَاض[المحاسن، برقی، ج2، ص519.]
✅یعنی خورشت برگ چغندر با گوشت گاو سفیدی را بر طرف میکند.
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز( #تغذیه_اسلامی روزهای شنبه در کانال اَتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تغذیه_اسلامی #جلسه_چهارم(۴)
📗در روایت دیگر آمده است:
إِنَّ قَوْماً مِنْ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَصَابَهُمُ الْبَيَاضُ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَى مُوسَى ع أَنْ مُرْهُمْ أَنْ يَأْكُلُوا لَحْمَ الْبَقَرِ بِالسِّلْق
[ المحاسن، برقی، ج2، ص519.]
یعنی قومی از بنی اسرائیل به سفیدی مبتلا شدند و خداوند به حضرت موسی وحی فرمود که به آن ها امر کند تا گوشت گاو با برگ چغندر بخورند.
پ.ن:منظور از سفیدی، پیسی و بهک است که یکی از درمانهای آن خوردن گوشت گاو است
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز( #تغذیه_اسلامی روزهای شنبه در کانال اَتنا)
@atna_ir