@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه سی و هشتم(۴)
✍️چهارمین مورد از سیاستهای سازمان نفاق برای محو اسلام
🔶4.سیاست چهارمی که این افراد پیگیری کردند، تغییر دادن فرهنگی بودکه پیامبر اکرم(ص) آن را ایجاد کرده بود. پیامبر(ص) در طول ده سالی که در مدینه سکونت داشت، یک فرهنگی را در طراز جامعه اسلامی ایجاد کرده بود. تا زمانی که آن حضرت در قید حیات بود، اوضاع مدینه مطلوب بود؛ طوری که اگر شخصی به آن شهر میآمد، نیازی به سؤال و تحقیق درباره اسلام نداشت، بلکه از خود مدینه میفهمید که روش اسلام، چقدر عالی و زیباست. پیامبر اکرم(ص) بدون هیچ گونه امکاناتی، یک شهر فوقالعاده درست کرده بود که بهداشتش در وضعیت عالی قرار داشت؛ نزاع و دعوا در آن، اندک بود و مظاهر فحشا اصلاً وجود نداشت. شرابخواری علنی اصلاً نبود؛ اگر هم کسی به صورت پنهانی انجام میداد، بدمستی نمیکرد و به خیابان نمیآمد.
🔷در آن برهه، فردی که وارد مدینه میشد، تفاوت را احساس میکرد و متوجه میشد که قوه قهریه هم در شهر وجود ندارد. احدی نقل نکرده است که پیغمبر اکرم(ص) در مدینه پلیس داشت؛ با این حال میبینیم که آن شهر امن بوده است و این براساس فرهنگی بود که توسط پیامبر(ص) ایجاد شد.
🔶بهترین چیزی که مردم را به یک مدل حکومتی جذب میکند، امنیت است؛ چنانچه امروز جمهوری اسلامی امنترین کشور دنیاست و کمترین قوه قهریه را دارد. ما در سایر کشورهای اسلامی مظاهر پلیس را به صورت محسوس در خیابانها میبینیم؛ اما اینجا در ساعتهایی که باید پلیس باشد(مثل شبها که مغازهها بسته میشوند)، هیچ پلیسی در خیابان نیست و امنیت هم برقرار است؛ چرا؟ درست است که ما صد در صد موفق نبودیم، اما آن تربیتی که مربوط به پیامبر اکرم(ص) و اسلام ناب است(همان اسلام اهل بیت) در اینجا ترویج میشود.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه سی و هشتم(۵)
✍️کنترل و نهادینه شدن شهوت مال و شهوت جنسی در مدینة النبی(ص)
🔷از دیگر ویژگیهای شهر مدینه در زمان رسولالله(ص) این بود که زیادهخواهی وجود نداشت و مردم قانع بودند. این اخلاق ناشی از چه بود؟ دو چیز در مدینه نهادینه شده بود: یکم. پیامبر(ص) شهوتالمال و سطح نیازها را کنترل کرده بود و مردم به اندازه رفع نیازها راضی شده بودند. تجارت میکردند؛ ولی موقع اذان به مسجد میآمدند. مستحب است انسان به میزان خرج روز که به دست آورد، کار را تعطیل کرده و برود. پیامبر(ص) این حکم را به مسلمانان یاد داده بود و آنها هم عمل میکردند. اگر در کاسبی به دنبال تجمل و زیادهخواهی نباشید، حرامخور نمیشوید. رزق حلال راحت به دست میآید؛ به شرطی که همان اول زیادهخواهی را کنار بگذارید. در زیادهخواهیها مجبور میشویم دروغ بگوییم. خیلیها دروغ نگفتند و به سبکی که پیامبر(ص) فرموده بود زندگی کردند و زندگیشان هم ادامه پیدا کرد. البته زندگی تجملاتی ندارند، ولی زندگیشان راحت است.
🔶لقمه حلال خیلی مؤثر است؛ وقتی فرد حلالخور باشد، در سایر کارها هم توفیق مییابد.عطای خدای متعال حد و حساب ندارد. اگر ما از عطای بینهایت او محدود میگیریم، به خاطر این است که ما محدود هستیم. فرض کنید باران بر دشتی که شما 60 متر زمین در آن دارید، میبارد. باران به بیش از 60 متر میبارد، ولی زمین شما فقط در حد 60 متر باران تحویل میگیرد. اگر 5000 متر زمین داشتید، به اندازه 5000 متر باران میگرفتید. خدای متعال وقتی جود و بخشش خود را به فردی عنایت میکند، به این معناست که زمینه گیرندگی او بیشتر میشود؛ وقتی گیرندگی بیشتر شد، زمینِ قابل پیدا میکند و فیض میگیرد. وقتی فردی حلالخور بود و مطلبی را نزد پیامبر اکرم(ص) میگرفت، این مطلب در او ظرفیت ایجاد میکرد و باعث میشد که سخن بعدی را بهتر بفهمد. سخن بعدی را هم که بهتر میگرفت، رشد میکرد.
🔷دوم. دومین چیزی که در مدینه نهادینه شده و باعث شده بود زیادهخواهی وجود نداشته باشد، کمبودن فحشای جنسی بود. پیامبر اکرم(ص) ارزش زن را بالا برد و فرمود چشمچرانی نکنید. از سوی دیگر، سطح ازدواج را پایین آورد. وقتی نیازمندیها پایین آمد و مردم قانع شده و به خدا هم توکل نمودند، ازدواج راحت میشود.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه سی و هشتم(۶)
✍️نمونهای از راحت بودن امر ازدواج در زمان پیامبر(ص)
🔶اشرافیت و فاصله طبقاتی در زمان پیامبر(ص) به هم خورد. فرد سیاهپوستی در بین اصحاب صفه قرار داشت و به دلیل فقر و وضعیت رنگ پوستش کسی با او کاری نداشت؛ اما پیامبر(ص) گاهی با او مینشست و مزاح میکرد. روزی از او پرسید: دوست داری ازدواج کنی؟ پاسخ داد: بله. فرمود: به سراغ فلانی برو و بگو پیامبر خدا گفت دخترت را به ازدواج من دربیاور. مرد سیاهپوست تعجب کرد؛ چراکه فرد مورد نظر پیامبر(ص) از اشراف مدینه بود. به هر حال رفت و پیغام پیامبر(ص) را به شخص مورد نطر رسانید. او با عصبانیت فرد سیاهپوست را از خانهاش بیرون کرد و با ناراحتی به خانه برگشت. دختر مرد اشرافی به پدرش گفت: اگر او واقعاً از طرف پیامبر(ص) آمده بود، پس تو آخرتت را نابود کردهای. مرد متوجه کارش شد و به مسجد آمد و دید که آن سیاهپوست کنار پیامبر(ص) نشسته است. فهمید که قضیه درست بوده است. نزد پیامبر(ص) آمد و گفت: چرا تناسب و شؤون را رعایت نمیکنید؟ حضرت فرمود: مگر تو چه کسی هستی؟ تو خدا و پیغمبر را قبول داری و مسلمانی؛ او هم خدا و پیغمبر را قبول دارد و مسلمان است. منزلت انسان به دین و ایمان است که او دارد. من برای از بین بردن همین موقعیتهای کاذب مبعوث شدهام. مرد بعد از شنیدن سخنان پیامبر(ص) به فکر فرو رفت و گفت نظر دخترم چه میشود؟ حضرت فرمود: اگر دخترت موافق بود، ازدواج میکنند و اگر مخالف بود که هیچ؛ مسأله منتفی است. اما تو باید موافقت خودت را اعلام کنی. مرد به خانهاش آمده، گفته پیامبر(ص) را بازگو کرد و نظر دخترش را پرسید. دختر گفت: هر چه پیامبر(ص) فرموده باشد، مطاع است.
🔷این قضیه را امام صادق(ع) نقل کرده و فرمود: بالأخره آنها ازدواج کردند و مدتی بعد هم مرد سیاهپوست در یکی از غزوهها همراه پیامبر(ص) رفت و شهید شد.
🔶بنابراین ازدواج در زمان پیامبر(ص) راحت بود. تبرجی وجود نداشت و از این رو هر کس دختری در سن ازدواج داشت، در مسجد اعلام میکرد و به راحتی ازدواج انجام میگرفت.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
پایان تدریس امروز فایل صوتی را گوش دهید و برای تدبر بیشتر متن نوشته ها را هم مطالعه فرمائید⬆️⬆️
#پیام_صبحگاهی
اسلام، فاطمه - آن عنصر برجسته و ممتاز ملکوتی - را به عنوان نمونه و اسوهی زن معرفی میکند. آن، زندگی ظاهری و جهاد و مبارزه و دانش و سخنوری و فداکاری و شوهرداری و مادری و همسری و مهاجرت و حضور در همهی میدانهای سیاسی و نظامی و انقلابی و برجستگی همه جانبهی او که مردهای بزرگ را در مقابلش به خضوع وادار میکرد، این هم مقام معنوی و رکوع و سجود و محراب عبادت و دعا و صحیفه و تضرّع و ذات ملکوتی و درخشندگی عنصر معنوی و همپایه و هموزن و همسنگ امیرالمؤمنین و پیامبر بودن اوست. زن، این است. الگوی زنی که اسلام میخواهد بسازد، این است.
۱۳۶۸/۱۰/۲۶
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
اسحاق جهانگیری که در اوج تحریمهای آمریکا علیه ایران میگفت سال 91 بود قیمتها همینجوری بالا میرفت نامه زدم به رهبری که این دولت کنار بره حالا این دولت نه مدیران اقتصادیش کنار برن ملت دیگه به اینا اعتماد ندارند
) اونموقع قیمتها سه برابر شده بود...)
حالا تو دولت خودشون قیمتها ده برابر شده میگن چرا به ما فحش میدید به آمریکا فحش بدین!!
#سمبل_وقاحت
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
🔰 بدگویی و بدزبانی در جامعه باید جمع شود و ادب اسلامی گسترش یابد
🔺 رهبر انقلاب اسلامی در نشست تصویری با جمعی از مداحان بهمناسبت سالروز ولادت حضرت زهرا(س):
مداحان و شعرای اشعار مداحی از مطالب متقن و محکم و متین استفاده کنند. ادب اسلامی را در جامعه بگسترانید. ادب اسلامی در برخی محیطهای رسانهای و فضای مجازی کمرنگ شده است. بدگویی و بدزبانی در جامعه باید جمع شود و ادب اسلامی گسترش یابد.
دو خطبه طوفانی حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر اعظم(ص) در عین مضامین مهم و اعتراضی و اعلام خطر درباره انحراف از مفاهیم برجسته اسلامی، با کلمات محکم و متین و بدون بیان حتی یک کلمه توهینآمیز بیان شده است.
مکتب اهلبیت از مسائلی مانند قول بغیر علم، غیبت، تهمت، بدگویی و بدزبانی مبرّا است و شما مداحان نیز باید این معارف را در زبان و عمل به مردم تعلیم دهید.
#آداب_اسلامی
#سبک_زندگی_اسلامی
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
کار خدا، چه روزهایی را داریم میبینیم ما...
آنهایی که به ما میگفتند مدام دشمن دشمن نکنید و بی عرضگی خود و کلاً همه چیز را تقصیر آمریکا نیندازید، حالا میگویند چرا به آمریکا فحش نمیدهید، میگویند ریشهی همه مشکلات در واشنگتن دیسی است، چرا به دولت انتقاد میکنید!
💬 #کبری_آسوپار
#همینقدر_جالب
#یک_بام_و_دو_هوا
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir