eitaa logo
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
718 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
774 ویدیو
22 فایل
برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیاز به ملت تمدن ساز داریم و ملت تمدن ساز در بستر آموزش های لازم به وجود می آیند. آموزشهایی در زمینه های اقتصاد سیاست فرهنگ و... لینک کانال👇👇 https://eitaa.com/joinchat/186318869C9e216c3ff1 پل ارتباطی @sadra59
مشاهده در ایتا
دانلود
فتنه‌‌ی تغلّب روایت‌هایی از متن و فرامتن فتنه‌ی ۸۸ فتنه‌‌ تغلّب نوشته مصطفی غفاری روایت‌هایی از متن و فرامتن واقعه ۸۸ را بازگو می‌کند. در این کتاب تحلیل‌هایی از سخنان و کنش‌های رهبر انقلاب در برابر واقعه ۸۸ آمده است که گاه شامل اخبار و مطالبی ناگفته یا شنیده‌نشده نیز هست و مجموعاً روایت روشنی از راهبری جامعه و مهار فتنه ارائه می‌دهد. فتنه تغلّب حاوی بیاناتی از رهبر انقلاب است که برای نخستین‌بار منتشر می‌شود؛ ازاین‌رو هم خلأ روایت‌های موجود را پر می‌کند و هم می‌تواند دست‌مایهٔ خوبی برای روایت‌های مطلوب باشد. 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
f_3_2.mp3
12.42M
کتاب فتنه تغلب 🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️بنده دلم می‌خواهد این جوانان ما شما دانشجویان؛ چه دختر، چه پسر و حتّی دانش‌آموزان مدارس، روی  ریزترین پدیده‌های سیاسی دنیا فکر کنید و تحلیل بدهید. ۱۳۷۲/۰۸/۱۲ 🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
شروع جلسه چهل و سوم دوره جامع تدریس مجازی تاریخ تطبیقی اسلام⬇️⬇️
950118.mp3
18.87M
💠 سلسله دروس 📔جلسه چهل و چهارم 📝 انتقال قدرت از مدینه به شام در امتداد حرکت سقیفه 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه چهل و چهارم(۱) بسم الله الرحمن الرحیم ✍️انتقال قدرت از مدینه به شام در امتداد حرکت سقیفه 🔶همان طور که در جلسات گذشته بیان کردیم، تداوم حرکت سقیفه در شخصیت معاویه ادامه پیدا می‌کند؛ بنابراین لازم بود قدرت به شام منتقل شود. از مجموع برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات این جریان، این نتیجه به دست می‌آید که برای حرکت سقیفه، انتقال قدرت از مدینه به شام یک هدف است؛ چراکه شام از موقعیت جغرافیایی بهتری نسبت به مدینه برخوردار است؛ شام در منطقه‌ای واقع شده بود که ارتباط آن با دیگر نقاط جهان به صورت سهل‌تری صورت می‌پذیرفت. بنابراین اگر قرار است اسلامی ارائه بشود که سلطه یهود بر قدس را حفظ کند، بایستی قدرت از مدینه به شام منتقل شود. 🔷نوع حکومت‌داری خلیفه سوم به صورتی بود که اگر حرکت و برنامه‌ریزی امیرالمؤمنین(ع) نبود، مآلش انتقال قدرت به سمت شام بود. جریان سقیفه برای خودش در درون مدینه جریان قدرتمندی را ایجاد نکرده بود. تمام تمرکزش بر روی شام قرار داشت و جریان قدرتمند را در آن‌جا شکل داد. 🔶ما در پایان حکومت خلیفه دوم، از نظر استقلال در تصمیم و همچنین استفاده از بودجه‌های زکاتی منطقه، جایی قوی‌تر از شام را در کل جغرافیای اسلامی پیدا نمی‌کنیم. سرزمین شامات از نظر درآمد زکاتی، بهترین منطقه در آن زمان بود؛ زیرا به لحاظ کشاورزی بسیار غنی بود و بالطبع هر میزان محصول کشاورزی منطقه افزایش می‌یافت، درآمد اقتصادی و زکاتی حکومت هم بیشتر می‌شد. از طرف دیگر، کم اتفاق می‌افتاد که زکات از شام به مدینه ارسال شود. 🔷بر این اساس، برنامه‌ریزی جریان سقیفه این بود که بعد از خلیفه سوم، قدرت را از مدینه به شام منتقل کند. اما آنها از جریانی که امیرالمؤمنین(ع) ایجاد کرده بود، بی‌اطلاع بودند و به همین دلیل، در این انتقال قدرت با مانعی به نام امیرالمؤمنین(ع) مواجه می‌شوند. 🔶پس از این‌که عایشه آن جریان را در مدینه بر علیه عثمان به وجود آورده و به مکه می‌رود، در آن‌جا از مسافرینی که از سمت مدینه می‌آمدند، اوضاع مدینه را می‌پرسد و پاسخ می‌شنود که عثمان کشته شد. او بدون این‌که درباره قاتلین عثمان سؤال کند، از آن‌ها می‌پرسد: قدرت به چه کسی رسید؟ وقتی شنید که امیرالمؤمنین(ع) به حکومت رسیده است، بی‌درنگ گفت: عثمان مظلوم کشته شد! 🔷از این‌جا معلوم می‌شود که آن‌ها فکر این مسئله را نکرده بودند که ممکن است بعد از عثمان، امیرالمؤمنین(ع) به قدرت برسد. آن‌ها از قدرت و جایگاه آن حضرت بی‌اطلاع بودند. البته این مسئله، ظاهر قضیه است. 🔶فرضیه دوم این است که این جریان سعی داشت با هماهنگی عثمان و توسط او، قدرت به صورت آرام از مدینه به شام منتقل شود. در زمان عثمان، تمامی استاندارها از بنی‌امیه انتخاب شده و در هماهنگی کامل با معاویه قرار داشتند و با این سیر، هدف این بود که حکومت پس از عثمان با امضای او به دست معاویه بیفتد. اما در دو سال پایانی حکومت عثمان، متوجه شدند روند قضایا به صورتی پیش می‌رود که نمی‌توانند به صورت مسالمت‌آمیز قدرت را به شام منتقل کنند؛ بنابراین تصمیم گرفتند که با به وجود آوردن غوغاسالاری، کاری کنند که عثمان کشته شود و با استفاده تبلیغاتی از این حادثه، قدرت را به شام منتقل کنند. 🔷قرینه‌ای که برای نظریه دوم وجود دارد این است که بعد از کشته شدن عثمان، یک وحدت شعاری بین عایشه و معاویه وجود دارد؛ شعار مظلومیت عثمان، که همزمان توسط عایشه و معاویه استفاده شد. ما از این وحدت شعار متوجه می‌شویم که یک هماهنگی بین عایشه و معاویه در این کار وجود داشته است. 🔶به هر حال عثمان کشته شد و به طور طبیعی و بدون هیچ مخالفتی امیرالمؤمنین(ع) به قدرت رسید. مخالفت‌های امثال طلحه و زبیر هم از زمان تقسیم پست‌ها شروع شد. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir