@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه چهل و نهم (۳)
✍️کار فرهنگی امام حسن(ع) برای احیای جایگاه اهلبیت(ع)
🔶در این جو سنگین و هجوم همهجانبه دستگاه تبلیغاتی معاویه، امام حسن(ع) باید جایگاه واقعی اهلبیت(ع) را در میان مردم احیا کند. امام حسن(ع) در این مسیر، بسیار کار کرد و موفق هم شد.
🔷برای اینکه انسان بهدرستی به موفقیت اقدامات امام حسن(ع) پی ببرد، باید تشییع جنازه حضرت را مورد مطالعه قرار دهد. حضرت نهایتا به شهادت رسید و وصیت کرد که مرا در کنار قبر جدم دفن کنید. بعد حضرت در وصیتنامه خود فرمود که اگر مانع دفن من در کنار قبر پیامبر(ص) شدند، راضی نیستم که بهخاطر این مسئله نبردی رخ بدهد.
🔶این را بدانید که معاویه به صورت علنی امام حسن(ع) را به شهادت نرساند؛ بلکه مجبور شد که بهصورت مخفیانهای ایشان را مسموم کند. اکثریت مردم مدینه هم از ترور حضرت توسط معاویه اطلاعی نداشتند.
🔷بالأخره امام حسین(ع) جنازه برادر خود را به مسجد آورد و خبر داده شد که حضرت قصد دارد امام حسن(ع) را در کنار قبر پیامبر(ص) دفن کند. این خبر که به عایشه رسید، بهسرعت به مسجد آمد و گفت که این خانه متعلق به من است و من اجازه این کار را نمیدهم. مروان هم به حمایت از عایشه برخاست.
🔶اینجا دو خط مقابل هم قرار گرفتند. یک خط، بنیهاشم بودند و خط مقابل هم عایشه و بنیامیه. مردم مدینه هم ناظر این تقابل بودند. به این نکته دقت کنید که حکومت وقت به مدت ده سال علیه امیرالمؤمنین(ع) و امام حسن(ع) تبلیغ میکند، ولی مردم مدینه در این جریان، به طرفداری از بنیهاشم برآمده و خواستار دفن امام حسن(ع) در کنار پیامبر(ص) میشوند.
🔷از اینجا باید به عمق کار فرهنگی امام حسن(ع) در آن دوره دهساله در مدینه پی برد و فهمید که حضرت چه اقداماتی را انجام داد که با آنهمه تبلیغات دستگاه حاکم، مردم به سمت ایشان گرایش پیدا کردند. حتی در تشییع جنازه حضرت کسانی مانند سعدبنابیوقاص به دفاع برخاست و گفت: من خود از پیامبر(ص) شنیدم که فرمود: «الحسن و الحسین سیدا شَباب اهل الجنه». دیگران هم این مسئله را تأیید کردند. ابنعباس هم به عایشه گفت: زمانی که پیامبر(ص) از دنیا رفت، نُه زن داشت. از طرف دیگر، یک قسمت از هشت قسمت به زن میرسد. این مقدار هم باید به نه قسمت تقسیم بشود. تو پدر خود را در این خانه دفن کردهای و دیگر حقی در آن نداری و بقیه خانه به حضرت زهرا(س) به ارث میرسد؛ چون حضرت زهرا(س) تنها دختر پیامبر(ص) بود.
🔶به این نکته دقت کنید که تا قبل از این، کسی جرأت نمیکرد که این حرفها را به عایشه بزند و از طرفی، هیچکس از مردم مدینه به این گفتههای ابنعباس اعتراضی نکرد. امام حسن(ع) با رفتار خود بهصورتی عمل کرد که مردم مدینه آگاهتر از قبل شده بودند؛ چون زمانی که به خانه حضرت زهرا(س) حمله شد، همه مردم مدینه از جریان حاکم حمایت کردند، ولی برای دفن امام حسن(ع)، همه مردم مدینه به حمایت از جریان اهلبیت(ع) پرداختند.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه چهل و نهم (۴)
✍️تدبیر امام حسن(ع) برای تشییع جنازه خود و نتایج آن
🔷امام حسن مجتبی(ع) میداند که جریان مخالف، اجازه دفن او را در کنار پیامبر(ص) نمیدهد، ولی ایشان این وصیت را میکند تا این سؤالها و تردیدها نسبت به عملکرد نظام حاکم شکل بگیرد و مردم بفهمند که این جریان باطل است؛ چون معاویه در میان مردم این مسئله را جا انداخته بود که در جنگ جمل، علی(ع) بر باطل و عایشه بر حق بود. در زمان تشییع جنازه امام حسن(ع)، ابنعباس این جمله را به عایشه میگوید که تو روزی بر شتر سوار شدی و جنگ جمل را به راه انداختی؛ امروز بر اسب سوار شدی و مرتکب این کار شدی؛ روزی هم خواهد رسید که سوار بر فیل شوی و کعبه را خراب کنی. زمانی که ابنعباس این جملات را میگفت، کسی بر وی اعتراض نمیکرد و مردم مدینه با این جملات به یکباره به فضای جنگ جمل رفته و میفهمند که در آنجا هم، حق با علی(ع) بود.
🔶کار به جایی رسید که مردم میخواستند جنازه را در کنار قبر پیامبر(ص) دفن کنند، ولی طرف مقابل، جنازه را تیرباران کرد. اینجا جایی بود که اگر وصیت امام حسن(ع) مبنی بر عدم درگیری بر سر دفن ایشان نبود، درگیری در مدینه حتمی بود و در این صورت، امام حسین(ع) در بیخبری و قبل از قضیه کربلا به شهادت میرسید.
🔷نتیجه این تشییع جنازه این شد که مظلومیت اهلبیت(ع) و زورگویی طرف مقابل بر همگان آشکار شد؛ در حالی که طرف مقابل، با ابزار رسانهای خود، از عثمان یک مظلوم ساخته بود و به وسیله این ابزار، دست به هر عملی میزد. اینجا اولین ضربهای بود که امام حسن(ع) به مظلومنمایی آنها وارد ساخت.
🔶بعد از اینکه با دفن حضرت در کنار قبر پیامبر(ص) مخالفت شد، امام حسین(ع) به مردم اعلام کرد که ما جنازه را به بقیع میبریم. در تاریخ نقل شده است که همه مردم مدینه برای تشییع جنازه حضرت آمده بودند. این اولین تشییع جنازه عمومی و رسمی اهلبیت(ع) بود. تشییع جنازه پیامبر(ص) و حضرت زهرا(س) و امیرالمؤمنین(ع) بهصورت شبانه انجام شد. این تشییع جنازه امام حسن(ع) نشان میدهد که حضرت توانست نام اهلبیت(ع) را در مدینه زنده نگه دارد.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه چهل و نهم (۵)
✍️ادامه حرکت امام حسن(ع) توسط امام حسین(ع)
🔷امام حسین(ع) بعد از شهادت برادر خود به این حرکت ادامه دادند. جریان مخالف هم از تنها ابزار خود یعنی مظلومیت عثمان در مقابل اهلبیت(ع) استفاده میکرد. ما در جلسات گذشته گفتیم که تنها ابزاری که باعث شد مردم همراه معاویه به جنگ با امیرالمؤمنین(ع) بیایند، همین مظلومنمایی برای عثمان بود. معاویه امیرالمؤمنین(ع) را بهعنوان قاتل عثمان معرفی کرد و بهوسیله این ابزار، مردم را برای نبرد با امیرالمؤمنین(ع) به میدان آورد.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
پایان تدریس امروز فایل صوتی را گوش دهید و برای تدبر بیشتر متن نوشته ها را هم مطالعه فرمائید⬆️⬆️
#پیام_صبحگاهی
حکومت متکی به ایمانها و ارادههای مردم🔻
♦️حکومت آینده حضرت مهدی موعود ارواحنافداه، یک حکومت مردمىِ به تمام معناست. مردمی یعنی چه؟ یعنی متّکی به ایمانها و ارادهها و بازوان مردم است. امام زمان، تنها دنیا را پُر از عدل و داد نمیکند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آنهاست که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار میبخشد و یک حکومت صددرصد مردمی تشکیل میدهد.
۱۳۸۱/۰۷/۳۰
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
#پیام_صبحگاهی
♦️ما حرف و وعدهی خوب خیلی شنیدهایم که در عمل، آن حرفها و وعدهها نقض شده و ضدّش عمل شده. حرف فایده ندارد، وعده فایده ندارد؛ این دفعه فقط عمل، عمل؛ عمل از طرف مقابل را ببینیم، ما هم عمل خواهیم کرد. با حرف و وعده و اینکه «ما این کار را خواهیم کرد، آن کار را خواهیم کرد» جمهوری اسلامی این دفعه قانع نخواهد بود، مثل گذشته نخواهد بود.
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
💠 سلسله دروس #تاریخ_تطبیقی_اسلام #استاد_طائب 📔جلسه چهل و نهم 📝تاریخ دوران امام حسن(ع) ۳ 🔰کانال
جلسه چهل و نهم دوره جامع تدریس مجازی تاریخ تطبیقی اسلام⬆️⬆️
شروع جلسه پنجاه ام دوره جامع تدریس مجازی تاریخ تطبیقی اسلام⬇️⬇️
950812.mp3
26.77M
💠 سلسله دروس #تاریخ_تطبیقی_اسلام
#استاد_طائب
📔جلسه پنجاه ام
📝تاریخ دوران امام حسن(ع) ۴
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه ام (۱)
بسم الله الرحمن الرحیم
ما در جلسات گذشته بیان کردیم که اقدامات امام حسن(ع) در مدینه، باعث شد که جایگاه اهلبیت(ع) در میان مردم بازیابی شود. امام حسن(ع) توانست در مقابل جریان مخالف که خواهان حذف اهلبیت(ع) از اذهان مردم بود، ایستادگی کند.
✍️فضاسازی برای پیامبر اسلام(ص) قبل از بعثت
🔶ما مطلبی را در گذشتهها بیان کردهایم و آن مطلب این است که قبل از بعثت هر پیامبری، برای آمدن او فضاسازی شده است؛ یعنی هیچ پیامبری در بیاطلاعی مردم مبعوث نشده است. هر پیامبری درباره پیامبر آینده، به مردم اخباری را ارائه میکرد و این اخبار تا ظهور پیامبر بعدی در میان مردم باقی میماند. لذا شما میبینید که در مکه با وجود اینکه فضای بتپرستی در آن حاکم است، ولی این اخبار وجود دارد که پیامبری قرار است مبعوث بشود. گفته میشود در آن سالی که پیامبر(ص) به دنیا آمد، خیلیها اسم فرزند متولدشده خود را به نام ایشان نامگذاری کردند تا شاید فرزندشان همان پیامبر موعود باشد. قبل از ظهور پیامبر اسلام(ص)، در همه مراکز تمدن آنزمان، برای آمدن ایشان فضاسازی شده بود. به عنوان مثال، سلمان فارسی از کسانی بود که به دنبال همین اخبار، از ایران حرکت کرد. البته خیلیهای دیگر هم برای دین پیامبر آخرالزمان حرکت کردند؛ ولی موفق به دیدن ایشان نشدند.
🔷بنابراین در زمان بعثت پیامبر(ص)، این اخبار در میان مردم در نقاط مختلف وجود داشت. علت این مسئله هم این است که اگر یک مصلح و پیامبری در میان بیاطلاعی محض مردم، مبعوث بشود، مردم به او گرایشی پیدا نمیکنند. پس شما میتوانید از این مطلب، یک نکتهای را استفاده کنید و آن نکته این است که بالاترین خطر برای حق در یک جامعه این است که مردم، صاحب الحق را فراموش کنند. لذا عزاداری امام حسین(ع) از جمله وظایف شرعیه و از جمله اوجب واجبات است؛ چون این عزاداری در طول تاریخ باعث زندهنگهداشتن نام و یاد حق بوده است.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه ام (۲)
✍️زندهنگهداشتن نام اهلبیت(ع) توسط امام حسن(ع)
🔶امام حسن(ع) در طول اقامت خود در مدینه توانست یاد و نام اهلبیت(ع) را در میان مردم زنده نگه دارد و این مهمترین دلیلی بود که معاویه را بر آن داشت تا ایشان را به شهادت برساند؛ چون معاویه میدانست که اگر اقدامات حضرت ادامه پیدا کند، مشکلاتی برای حکومت به وجود میآید.
🔷البته اقدام معاویه در جهت حذف فیزیکی امام حسن(ع)، نتیجه معکوس برای او داشت؛ چون خود تشییع جنازه باشکوه آن حضرت در مدینه باعث شد که نام ایشان بیشتر در میان مردم مطرح بشود. این مطلب را بدانید که در همین تشییع جنازه بود که روایاتی در فضیلت اهلبیت(ع) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) از سوی بعضی صحابه که رابطه خوبی هم با اهلبیت(ع) نداشتند، بیان شد. به عنوان مثال، کسانی مانند سعدبنابی وقاص و یا ابوهریره از پیامبر(ص) نقل کردند که ایشان فرمود: «الحسن و الحسین سید الشباب اهل الجنه»(کشف الیقین، ص305).
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه ام (۳)
✍️فعالیت سرّی سازمان شیعه در زمان امام حسن(ع)
🔶از طرف دیگر، امام حسن(ع) در طول این ده سال به نحوی عمل کرد که طرف مقابل نمیتوانست خواص و یاران اصلی حضرت را پیدا کند؛ چون دوره امام حسن(ع) زمان این نبود که سازمان شیعه حرکت علنی انجام داده و در نتیجه، منجر به شناخت این سازمان و اعضای اصلی آن بشود. این مطلب در زمان امیرالمؤمنین(ع) هم اتفاق افتاد؛ یعنی حضرت در طی آن بیستوپنج سال، بهنحوی عمل کرد که هیچیک از یاران ایشان توسط طرف مقابل شناسایی نشود؛ ولی درعینحال، حضرت یاران خود را تا عمق جریان مخالف نفوذ داده بود. امام حسن(ع) هم در این مسئله، راه امیرالمؤمنین(ع) را ادامه داد.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه ام (۴)
✍️بحثی در مورد شخصیت عبداللهبنجعفر
🔷این مطلب را بدانید که عبداللهبنجعفر شخصیت کمی نیست. عبدالله داماد امیرالمؤمنین(ع) و شوهر حضرت زینب(س) است. عبدالله به خاندان اهلبیت(ع) ارادت داشت. نشانه این مسئله هم این است که عبدالله، زن و دو پسر خود را همراه با امام حسین(ع) به کربلا فرستاد. البته بعضی میگویند که عبداللهبنجعفر در زمان واقعه حادثه عاشورا به وظیفه خود عمل نکرد.
🔶عبداللهبنجعفر درعیناینکه از ارادتمندان امام حسین(ع) بود، از مشاورین معاویه هم بود. به اعتقاد من، اگر ما بخواهیم یک مثال از نفوذ جبهه حق به جبهه باطل در زمان حیات پیامبر(ص) مثال بزنیم، این شخص، ابوطالب خواهد بود. حضرت ابوطالب، بزرگترین حامی پیامبر(ص) بود و درعینحال، دشمن از این جریان بیاطلاع بود.
🔷حال اگر بخواهیم به یک نفوذی درجهیک در جبهه باطل و در زمان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) اشاره کنیم، این شخص، عبداللهبنجعفر خواهد بود. عبداللهبنجعفر بهنحوی عمل کرد که معاویه متوجه نبود که او اسرار حکومت را در اختیار امام حسن(ع) قرار میدهد؛ همچنانکه یزید این غفلت را در زمان امام حسین(ع) نسبت به عبدالله داشت.
🔶ما اگر هم قبول بکنیم که عبداللهبنجعفر در زمان معاویه بهخاطر پول به دربار معاویه رفته بود، ولی این را که در زمان یزید هم به دربار او میرود، نمیتوانیم توجیه کنیم؛ چون یزید بعد از حادثه عاشورا، ملعون همه شده بود و هیچ جایگاهی در نزد مردم نداشت.
🔷بنابراین، اینکه ما میبینیم عبدالله بهعنوان مشاور در دربار معاویه و سپس در دربار یزید حضور دارد، به اعتقاد من، دستوری است؛ یعنی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) ایشان را به دربار آنها میفرستند.
🔶عبداللهبنجعفر کسی است که در قضیه حَرّه شرقیه، خیلی تلاش میکند تا یزید را از حمله منصرف کند؛ اما یزید، وساطت و مشاوره او را در این موضوع نمیپذیرد.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه ام (۵)
✍️اتفاقات پیرامون حکومت معاویه در زمان امام حسن(ع) و امام حسین(ع)
🔷حال ما میخواهیم ببینیم که در زمان امام حسن(ع) و امام حسین(ع) چه اتفاقاتی در حکومت وقت افتاد. اولین اتفاق این بود که قدرت مالی دستگاه معاویه افزایش پیدا میکرد؛ چون هرچه میگذشت، زکاتهای بیشتری نصیب حکومت او میشد و از طرفی، دایره فتوحات هم گسترش پیدا میکرد. زمانی که قدرت مالی دستگاه معاویه افزایش پیدا میکند، توانایی جذب افراد بهوسیله پول هم در نزد این ساختار افزایش مییابد.
🔶اما از طرف دیگر، این حکومت دچار عوارضی هم میشود. اولین عارضهای که حکومت معاویه دچار آن میشود، این است که بهتدریج، قله این حکومت که معاویه باشد پیر میشود. مؤمنین هرچه پیرتر میشوند، سبکتر هم میشوند؛ چون تعلقات دنیایی ندارند و بنابراین، ازدستدادن نعمتها برای آنها مشکلی ایجاد نمیکند و زمانی هم که با مرگ روبهرو میشوند، بهراحتی آن را می پذیرند؛ چون ترس از مرگ بهخاطر تعلقات انسان به این دنیا است. اگر انسان به دنیا تعلقی نداشته باشد، مرگ برایش آسان میشود. اما این مسئله درباره کفار برعکس است؛ هرچهقدر که از حکومت معاویه میگذرد، دایره حکومت او وسیعتر شده و اموال بیشتری در اختیارش قرار میگیرد و بالطبع معاویه باید همه این حکومت و اموال حاصله از آن را مدیریت کند. این در حالی است که سن معاویه بهتدریج بالا میرود و توانایی مدیریت او کم میشود.
🔷از طرف دیگر، این را هم بدانید که خود حکومت انسان را پیر میکند؛ چون کسی که در رأس حکومت است، با دغدغهها و حوادثی روبهرو میشود که بهسرعت او را پیر میکند؛ مثلا معاویه در جنگ صفین که حدود هشت ماه به طول انجامید، بارها مرگ را در جلوی چشمان خود دید؛ یعنی در طی این مدت، مدام در ترس کشتهشدن بود و همین ترسها انسان را فرسوده و پیر میکند. درمقابل، امیرالمؤمنین(ع) در این جنگ، هرچه که میگذشت، سرحالتر میشد؛ چون حضرت عاشق شهادت است.
🔶بعد از جنگ صفین هم معاویه باید با دغدغههای زیادی مقابله میکرد و مواجهشدن با این دغدغهها، انسان را از پا میاندازد.
🔷از طرف دیگر، زیادهروی در فحشا انسان را بهسرعت پیر میکند و معاویه بهوسیله این عامل هم فرسوده میشد.
🔶از طرف دیگر، یک چیزی که در خائنین وجود دارد، سوءظن به دیگران است. خائن چون خودش خائن است، به دیگران هم با همین چشم نگاه میکند. معاویه در حکومت خود مشاورینی دارد؛ ولی او باید همیشه مشاورین و درباریان خود را مدیریت کند؛ چون نسبت به آنها دچار سوءظن است و از طرفی، با بالارفتن سن، توانی برای این کار برای او باقی نمیماند.
🔷معاویه خود خائن بود و این مسئله را میدانست که اطرافیان او هم خائن هستند. او میدانست که کسی مانند عمروعاص که به تثبیت حکومت او کمک کرده است، اگر فرصتی پیدا کند، خود او را هم کنار میگذارد و خلیفه میشود. بنابراین، معاویه سیستمی برای نظارت بر اطرافیان خود طراحی کرده بود که این سیستم وقتی میفهمید که شخصی در حال بزرگشدن و درنتیجه، خطرناکشدن در مقابل معاویه میشود، اقدام به ترور او میکرد. به عنوان مثال، معاویه بعد از اینکه فهمید عمروعاص در مصر خطری محسوب میشود، او را به قتل رسانید و اموالش را هم مصادره کرد. مُغِیرة بن شُعبه هم توسط معاویه کشته شد و از این نمونهها در حکومت معاویه فراوان یافت میشود.
🔶بنابراین، حکومت معاویه با ازدستدادن یارانی مانند عمروعاص مواجه شد و درنتیجه، هرچه که از حیات این حکومت میگذشت، توان آن کمتر میشد.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
پایان تدریس امروز فایل صوتی را گوش دهید و برای تدبر بیشتر متن نوشته ها را هم مطالعه فرمائید⬆️⬆️
#پیام_صبحگاهی
♦️هر مسلمانی، در هر نقطهای از عالم، در هر سطحی یک خدمتی به افراد، به انسانها، به بشریّت بکند، این یقیناً ثواب دارد، ارزش دارد و انشاءالله خدای متعال اجر میدهد، لکن در جمهوری اسلامی فقط این نیست؛ خدمت کردن در جمهوری اسلامی علاوهی بر این، یک نکتهی بسیار مهمّ دیگری دارد و آن، این است که خدمت شما، حرکت شما و کار شما کمک میکند به رونمایی از الگویی که اسلام برای جامعهسازی و برای مدیریّت جامعه دارد نشان میدهد؛ این خیلی مهم است.
۱۳۹۹/۶/۲
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تحلیل_تصویری
🔴 اگر برجام نبود چه میشد؟
💬 #سعید_جلیلی
🔹 پاسخ صریح دکتر جلیلی به ادعای اخیر پزشکیان
🔸 اخیرا پزشکیان در ادعایی دورغ مدعی شده بود که جلیلی پاسخی برای سوالش «اگر برجام نبود چه میشد» نداده است.
💢 حالا الان باید گفت اگر FATF تصویب بشود چه میشود؟! موضوع FATF نیز صرفا برای ادامه تحریم هاست وگرنه تیغ برجام و تحریمها دیگر نمیبرد. در واقع تحریم دیگر کارایی ندارد. با تصویب FATF میخواهند با طرح موضوع جدید تحریمها را رونق ببخشند.
♻️ سوال اصلی از مسئولین موافق تصویبFATF این است که مگر چیزی برای تحریم باقی مانده است که میترسید تحریم بشویم؟ پس چرا با تصویب FATF طرح موضوع جدید میکنید برای تحریمها؟ دقیقا برای چی تصویب میکنید؟
#بین_الملل
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir