#پیام_صبحگاهی
🔹بایستی خودمان را برای خدمت در هر جا و به هر گونه آماده کنیم؛ بدون اینکه قبلاً در جایی، خدمت خود را نشان و مشخص کرده باشیم. در جمهوری اسلامی، در هر جا که قرار گرفتهاید، همانجا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همهی کارها به شما متوجه است. به نظر من بایستی با این روحیه کار و تلاش کرد و زحمت کشید؛ در اینصورت، خدای متعال به کارمان برکت خواهد داد.
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
#رهبر_معظم_انقلاب:
با عمل به حقایق بعثت میتوان به زندگی شیرین رسید.
♦️بعثت و وحی الهی، برای بشریت حقایقی را روشن کرد. این حقایق به نحوی است که اگر آحاد بشر به این حقایق ایمان بیاورند و عملا ملتزم بشوند، حیات طیبه به اینها خواهد رسید، حیات طیبه یعنی زندگی شیرین و پرفایده و مطلوب، حیات پاکیزه
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
💠 سلسله دروس #تاریخ_تطبیقی_اسلام #استاد_طائب 📔جلسه پنجاه و یکم 📝تاریخ دوران امام حسین ۱ 🔰کانال
جلسه پنجاه و یکم دوره جامع تدریس مجازی تاریخ تطبیقی اسلام⬆️⬆️
شروع جلسه پنجاه و دوم دوره جامع تدریس مجازی تاریخ تطبیقی اسلام⬇️⬇️
تاریخ تطبیقی950917.mp3
زمان:
حجم:
18.82M
💠 سلسله دروس #تاریخ_تطبیقی_اسلام
#استاد_طائب
📔جلسه پنجاه و دوم
📝تاریخ دوران امام حسین ۲
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه و دوم (۱)
بسم الله الرحمن الرحیم
✍️یادآوری چند نکته در مورد حکومت معاویه
🔷ما جلسات گذشته چند مطلب را در مورد حکومت معاویه، مورد تأکید قرار دادیم. اول اینکه هرچه که از حکومت معاویه می گذشت، حضور او در مسائل حکومتی بهدلیل کهولت سن، کاهش پیدا میکرد و این برای حکومت معاویه یک تهدید به حساب میآمد. مطلب دومی که حکومت معاویه را تهدید میکرد، از دست دادن نیروهای باتجربه همراه با حکومت بود؛ یعنی حکومت معاویه بهتدریج یاران وفادار خود را از دست میداد و معاویه مجبور بود برای جایگزینی این افراد از کسانی استفاده کند که تجربه کافی برای تصدی پستهای حکومتی را نداشتند.
🔶مطلب دیگری که جلسات گذشته بر روی آن تأکید کردیم، این بود که حکومت معاویه از خون عثمان برای اهداف سیاسی خود استفاده تبلیغاتی میکرد و بهوسیله مظلومنمایی ناشی از خون عثمان، هر صدایی را سرکوب میکرد؛ یعنی معاویه توانسته بود که عثمان را بهعنوان یک ارزش مطلق و شهید در جامعه جابیاندازد.
🔷این مطلب را بدانید که اگر یک نفر در یک جامعه دینی بهعنوان شهید پذیرفته شود، دیگر جایی برای نقد او باقی نمیماند. شما همین امروز هم در جامعه خود ما میتوانید این مطلب را مشاهده کنید که سطح جامعه نمیتواند انتقاد از شهید را بپذیرند. البته درباره شهدای واقعی و حقیقی، این، مطلب صحیحی است؛ چون شهید در هنگام شهادت خود بهطور کامل پاک میشود و دیگر نمیتوان درباره او مطلب بدی گفت. انسان پاک قابل نقد نیست. بهعنوان مثال، شما نمیتوانید از حربنیزید ریاحی انتقاد کنید؛ چون تمام کارنامه حر بههنگام شهادت، پاک شد. اما در مورد عثمان، مسئله شهادت اساسا دروغ بود؛ ولی حکومت معاویه فضایی از تقدس حول عثمان به وجود آورد و فضای هرگونه نقدی را بست. در این شرایط، هرکسی چیزی بگوید و حکومت وقت بتواند آن را در همان چهارچوب مخالفت با عثمان ببرد، میتواند او را به راحتی سرکوب کند. بنابراین، ایجاد مظلومیت برای عثمان، به سد محکمی برای پیشرفت حق و سرکوب مخالفین تبدیل شد.
🔶مسئله دیگری که ما درباره آن صحبت کردیم، عنوان حب اهلبیت(ع) بود. اصل مسئله حب اهلبیت(ع) بهصراحت در قرآن آمده است: «قُلْ لَا أسْألُكُمْ عَلَيْهِ أجْرًا إلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إنَّ اللَهَ غَفُورٌ شَكُورٌ»(شوری/20)؛ اما تلاشهایی باعث شد که معنای این آیه در نظر عامه مردم، طور دیگری معنی شود. شما وقتی به تفاسیر عامه در ذیل این آیه رجوع میکنید، متوجه میشوید که تلاش شده است بهنحوی، این آیه از معنای اصلی خود دور شود. این مسئله، نتیجه اقدامات زمان بنیامیه بود. ولی ما گفتیم که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در آن بیست سالی که در مدینه حضور داشتند، توانستند که عنوان اهلبیت(ع) را برای خود احیا کنند و حب اهلبیت(ع) را در دلها زنده نگه دارند.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه و دوم (۲)
✍️امام حسین(ع) تا روز عاشورا دست به شمشیر نبرد
🔷مطلب دیگری که در گذشته هم به آن اشاره کریم، این است که امام حسین(ع) در طول حرکت خود، دست به شمشیر نبرد. این اشتباه است که گفته میشود امام حسین(ع) قیام به شمشیر کرد؛ بلکه حضرت فریاد اعتراض علنی علیه حکومت زد. امام حسین(ع) در غیر از روز عاشورا در هیچیک از مواقف خود شمشیر نکشید. اساسا امام حسین(ع) از روز اول در پی تقاضای حکومت برای خود نیست. خیلی خوب است که شما روی این مسئله تحقیق کنید که آیا امام حسین(ع) در طول حرکت خود در جایی مردم را دعوت به حاکمیت خود کرد؟ یعنی اینکه ایشان در جایی بهصراحت بیان کند که حکومت حق من است و من باید بر شما حکومت بکنم.
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir