@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه پنجاه و نهم(۹)
✍️سؤالاتی در مورد رجعت و پاسخ استاد
🔷سؤال: در این صورت، رجعت سران کفر را باید جور دیگری توجیه کرد.
🔶پاسخ استاد: رجعت سران کفر یعنی چه؟! آیا مراد این است که آنها دومرتبه زنده میشوند و برمیگردند؟ چنین چیزی معقول نیست.
🔷سؤال: در کتاب اسرار آلمحمد(ع) چنین چیزی آمده است.
🔶پاسخ استاد: مگر کتاب اسرار آلمحمد(ع) را آلمحمد(ع) نوشتند؟! امر باید معقول باشد. اگر چیزی بخواهد برگردد، باید علتی داشته باشد. اگر سران کفر دوباره به دنیا برگشتند و گردن آنها زده شد، آیا چیزی حل میشود؟! روایتی که میگوید آن دو نفر برمیگردند، اولا سند آن ضعیف است و ثانیا دلیلی وجود ندارد و ثالثا اگر احیانا چنین چیزی بخواهد اتفاق بیافتد -چنانکه در متن روایت دارد – این است که آن دو نفر را میآورند و یُقِرُّونَ بأنهم علی الباطل؛ اقرار میکنند که بر باطل بودند. مردمی هم که پیرو این دو بودند، میبینند که رئیس آنها دروغ میگوید. البته همینجا هم یک سؤال پیش میآید که این مردم از کجا یقین دارند این شخص همان نفر اول است؛ مگر این مردم او را دیدهاند؟! مگر اینکه اعجازی توسط حضرت ولیعصر(عج) رخ بدهد تا همه یقین کنند که این افراد، همان اولی و دومی هستند.
🔷احتمال دارد که یکی از علل این باشد که در روایات، کلمه «الناس» در «اذا جاء نصرُ اللهِ و الفتحُ و رأیتَ الناسَ یدخلون فی دینِ اللهِ أفواجا»(نصر/1-2) نوعا به عامه اشاره شده است. حدود یک میلیارد و اندی عامه هستند؛ اگر امام زمان(عج) آن دو نفر را بیرون بیاورد و به جای اینکه گردن بزند تا این مردم بدانند اینها بر باطل بودند، از آن دو اقرار میگیرد و میفرماید به این مردم بگویید که بر باطل بودید. در ادامه روایت آمده است که وقتی آن دو نفر اقرار بر باطل بودن میکنند، عده کمی هم قبول نمیکنند.
🔶پس اگر حضرت جنازه آن دو نفر را بیرون میآورد، علت دارد؛ نه اینکه بهخاطر انتقام شخصی باشد. یا مثلا روایتی که میگوید حضرت ولیعصر(عج) این دو را به درخت بسته و شلاق میزند، عقلایی نیست. آیا واقعا حضرت اینها را شلاق میزند که چرا شما مادر ما را زدید؟! یعنی شأن امام زمان(عج) تا این حد است؟! یعنی بیرون آوردن و کتک زدن این دو، باعث خوشحالی حضرت زهرا(س) میشود؟!
🔷یک قضیهای هست شاید شنیده باشید که یک انسان بزرگی کنار ضریح امام حسین(ع) ایستاده بود و حضرت را بهحق مادر بزرگوارشان قسم میدادند که حضرت در آخرت از شمر شفاعت نکند. شخصی به وی گفت: این چه حرفی است که میزنی؟! آن انسان بزرگ گفت: تو اینها را نمی شناسی؛ اینها سایه خدا روی زمین هستند. خدای متعال که رحمن و رحیم است، ائمه اطهار(ع) هم مظهر رحمانیت و رحیمیت خداوند هستند.
🔶ائمه(ع) هیچ کاری را بدون علت و منطق انجام نمیدهند. رجعت حتما باید یک منطقی داشته باشد والّا دنیا دار عبور است و اینهایی که عبور کردند، برای چه چیزی باید عودت کنند؟! مگر اینکه برای نسل موجودِ آن زمان، یک اثر تربیتی و هدایتی داشته باشد؛ اما همین طور بدون علت، منطقی نیست.
🔷سؤال: اثر فعل مادی آن را در دنیا میبینند؛ مثلا میبینند که عدالت آمد.
🔶پاسخ استاد: اگر مردم ببینند که عدالت آمد، چه اتفاقی در کمال میافتد؟! اتفاقا اگر چنین چیزی دیدیم، شاید کمی ایمان سست شود؛ چون ارزش در این عالم، ایمان به غیب است. پیامبر(ص) فرمود: «مرحباً بأصحابی». عدهای گفتند: آیا مراد از اصحاب شما ما هستیم؟ پیامبر(ص) فرمود: أنتم علی خیر؛ ولی مراد من، اشخاصی هستند که مرا و معجزات مرا ندیدند، بلکه فقط یک سیاهی بر یک سفیدی دیده و به من ایمان آوردند. ارزش و اعتبار ایمان به غیب بالاست. وقتی روایت میگوید: «یملأ اللهُ به الارضَ قسطا و عدلا»، کسی که برای ظهور حضرت بدون اینکه ایشان را دیده باشد، کار کند ارزش و اعتبار دارد.
🔷البته روایتی هست که وقتی حضرت ولیعصر(عج) تشریف بیاورند، عدهای را که از دنیا رفتند ندا میدهند که امام و ولی شما قیام کرد؛ آیا میخواهید برگردید و در رکاب حضرت باشید؟ که همینجا هم اکثرا میگویند نمیآییم. اما اینکه عدهای را خدا از قبر در میآورد، حتما باید علت و حکمت داشته باشد.
🔶سؤال: اگر ما امت آخر نباشیم – همچنانکه در برخی از روایات آمده است – آیا این امر نمیتواند عبرتی برای امتهای بعدی باشد؟
🔷پاسخ استاد: اگر این فرضیه و تئوری قبول شود که ما امت آخر نیستیم، پس امت اول هم نیستیم؛ در این صورت که از امت اول نیستیم، چه تجربهای کسب کردیم؟
🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام روز های فرد در کانال اتنا)
@atna_ir
پایان تدریس امروز فایل صوتی را گوش دهید و برای تدبر بیشتر متن نوشته ها را هم مطالعه فرمائید⬆️⬆️
حیات مطلوب بشر در دورانِ ظهور است🔻
♦️در آثار ما [آمده]: «یَملَأُ الله بِهِ الاَرضَ قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئَت ظُلماً و جَورا»... در واقع هر فردى از آحاد بشر میداند که این سِیر عمومى بشر به کجا منتهى خواهد شد... یک مسافرى یا یک کاروانى از پیچوخمهاى دشوار، از معبرهاى سخت، از کوهستانها، از وادىها، از درّهها، از لجنزارها، از خارزارها، همینطور دارد عبور میکند، راه را میپیماید، براى اینکه خودش را به یک نقطهاى برساند؛ این نقطه کجا است؟
این نقطه عبارت است از یک اتوبان، یک جادّهى مهم، یک جادّهى باز، یک راه هموار. همهى آنچه در تاریخ بشر تا امروز مشاهده میکنیم، حرکت در همان کورهراهها و در همان فرازونشیبها و در همان خارستانها و لجنزارها و مانند اینها بوده است؛ بشریّت دارد همینطور این راه را طى میکند تا به اتوبان برسد؛ این اتوبان، #دورانِ_مهدویّت است، دوران ظهور حضرت مهدى (سلام الله علیه) است. اینجور نیست که وقتى به آنجا رسیدیم، یک حرکت دفعى انجام بگیرد و بعد هم تمام بشود؛ نه، آنجا یک مسیر است. در واقع باید گفت زندگى اصلى بشر و حیات مطلوب بشر از آنجا آغاز میشود و بشریّت تازه مىافتد در راهى که این راه یک صراط مستقیم است و او را به مقصد آفرینش میرساند؛ #بشریّت را میرساند، نه آحادى از بشریّت را، نه افراد را، مجموعهها را میرساند.
۱۳۹۳/۰۳/۲۱
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
#رهبر_معظم_انقلاب
پیامبر اکرم به امیرالمؤمنین فرمود: «یا علی! آن روزی که به تو ضربتی میزنند و این ضربت، به شهادتت منتهی خواهد شد، صبر تو چگونه خواهد بود؟» امیرالمؤمنین عرض کرد: «یا رسول الله! این موضعِ صبر نیست؛ این موضعِ شُکر است.» کسی که در راه خدا به شهادت میرسد، بزرگترین شاکر خدا برای این حادثه، خود اوست؛ زیرا که چنین نعمت بزرگی را خدای متعال به او داده است.
۱۳۷۸/۰۳/۰۳
#ضربت_خوردن_حضرت_علی_علیهالسلام
🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir