eitaa logo
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
733 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
774 ویدیو
22 فایل
برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی نیاز به ملت تمدن ساز داریم و ملت تمدن ساز در بستر آموزش های لازم به وجود می آیند. آموزشهایی در زمینه های اقتصاد سیاست فرهنگ و... لینک کانال👇👇 https://eitaa.com/joinchat/186318869C9e216c3ff1 پل ارتباطی @sadra59
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: ▪️اصل قضیه، درست‌کردن سبک زندگی است، رفتار اجتماعی است، اخلاق عمومی است، فرهنگ زندگی است. باید در این بخش، ما پیش برویم؛ باید تلاش کنیم. تمدن نوین اسلامی که ما مدعی‌اش هستیم و دنبالش هستیم و انقلاب اسلامی می‌خواهد آن را به وجود بیاورد، بدون این بخش تحقق پیدا نخواهد کرد. اگر آن تمدن به وجود آمد، آن وقت ملت ایران در اوج عزت است؛ ثروت هم دنبالش هست، رفاه هم دنبالش هست، امنیت هم دنبالش هست، عزت بین‌المللی هم دنبالش هست؛ همه چیز با او خواهد بود، همراه با معنویت. ۱۳۹۱/۷/۲۳ 🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
: ▪️ جزو سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و خصوصیّات اقتصاد مقاومتی، درون‌زایی است؛ درون‌زایی یعنی تولید ثروت به‌وسیله‌ی فعّالیّت درونی کشور انجام بگیرد؛ چشم به بیرون نباشد، نگاه‌مان به بیرون نباشد. ۱۳۹۷/۱/۱ 🇮🇷 کانال اتنا (اندیشکده تمدن نوین اسلامی) @atna_ir
شروع جلسه شصتم دوره جامع تدریس مجازی تاریخ تطبیقی اسلام⬇️⬇️
951113.mp3
36.02M
💠 سلسله دروس 📔جلسه شصتم 📝اثرگذاری اهل بیت(ع) در حکومت‌های وقت 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه شصتم(۱) ✍️بسم الله الرحمن الرحیم 🔶عرض شد شرایطی که بعد از حادثه عاشورا به وجود آمد، به‌گونه­ای بود که می­شد شیرازه حکومت اسلامی از هم بپاشد و اگر آن شیرازه به‌هم می­ریخت، موجب حاکمیت و تسلط مطلقه روم و یهود می­شد. البته یک مسئله­ که در بررسی تاریخ اسلام کمتر مورد توجه قرار گرفته، این است که همزمان با اوضاع مناطق اسلامی، اوضاع حکومت در غربِ آن روز چگونه بود. چه کسی در غربِ آن زمان رئیس و حاکم بود و سیطره قدرت آنها چقدر بود؟ اقتصادشان در چه وضعیتی بود؟ درگیری‌ها در بین خودشان چقدر بود؟ و… . 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه شصتم(۲) ✍️همیشه زیر پوسته حاکمیت­های مسیحی، یهودیان بوده‌اند 🔷تردیدی نیست که جریان غرب تحت سلطه یهود بود. همیشه زیر پوسته حاکمیت­های مسیحی یهودیان بوده‌اند؛ چون مسیحی­ها فکر حکومتی ندارند؛ فکر حکومتی مسیحیان وابسته است؛ اصالت حکومت در تورات است و مسیحیت، عهدین دارند. برخلاف یهود که فقط عهد عتیق دارد – یعنی یهودیان تا تورات را قبول دارند و تورات به‌بعد را قبول ندارند – ولی جهان مسیحیت تورات و انجیل را قبول دارد؛ چون حضرت عیسی(ع) تورات را نسخ نکرد، بلکه با انجیل، تورات را کامل کرد. ولی قرآن همه کتب آسمانی قبل را نسخ کرد؛ به این معنا که تمام کتب الهی در یک کتاب با لسان جدید تبیین شد. صحف ابراهیم(ع) و آنچه بر آدم(ع) و نوح(ع) و موسی(ع) و عیسی(ع) نازل شد، به‌صورت یکجا در قرآن با لسان جدید ارائه شد. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه شصتم(۳) ✍️خیانت علمای یهود در دو برهه از تاریخ 🔶تعالیم تورات می­بایست توسط علمای قبل از حضرت عیسی(ع) به بعدی­ها منتقل می­شد. به عبارتی می­بایست همکاری می­کردند، چون به‌خوبی تعلیم دیده بودند؛ در حالی که خیانت کردند. علمای یهود در دو برهه از تاریخ خیانت کردند: یکی در ظهور حضرت عیسی(ع) که به‌جای انتقال معلومات به پیروان ایشان، با آن حضرت مقابله کردند؛ و دوم در زمان پیامبر اکرم(ص) که آن‌جا هم می­بایست معلومات را منتقل می­کردند، و لکن در این برهه هم خیانت کردند: «إن الذین یَکتُمُونَ ما أنزلنا من البینات و الهدی… »(بقره/159). اگر امروز قرآن به صورت یکپارچه نبود و قرار بود تکمله­ای بر انجیل و تورات باشد، طبیعتا می­بایستی کسانی که این دو کتاب آسمانی را بلد بودند، همکاری کرده و آنها را تعلیم می­دادند. قرآن مدرسه نوین بود، منتهی کسانی که قبلا تورات را دیده بودند، می­توانستند بیایند و در خدمت قرآن قرار گرفته و آن را توضیح بدهند – چون یافته­های قبلی داشتند – و لکن نیامده و کتمان کردند. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه شصتم(۴) ✍️نفوذ پولَس یهودی در جهان مسیحیت 🔷سؤال: فرمایش شما برگرفته از این شعار است که هر انسانی هرگونه فکر کند، همان‌طور هم زندگی می­کند. اساس و ریشه زندگی مسیحیت، همان زندگی مسالمت‌آمیز است، اما یهودیان شعار حاکمیت دارند. 🔶پاسخ استاد: درحقیقت، اگر ترکیب مطالب تورات و انجیل به‌طور کامل به جهان مسیحیت منتقل می­شد و آنها هم عداوت نمی‌کردند، مسلمان می­شدند. یهودیان، مسیحیت را تخریب کردند و این تخریب از زمانی که حضرت عیسی(ع) به نظر خودشان از دنیا رفت، توسط پولَس شروع شد. پولس که به‌ظاهر، منجی جهان مسیحیت است، درواقع یک یهودی بود. امروز جهان مسیحیت افتخار دارد نام پولس را بر خودش بگذارد و اکثر رؤسای واتیکان پُل هستند؛ مثل ژان پل اول، پل دوم و… . همه رؤسای جهان مسیحیت سعی می­کنند یک پل داشته باشند؛ مثل پل بِرِمِر، پل گارنِر، پل نِت و… . همه این اسامی مخفّف همان پولس است. او برای جهان مسیحیت، ثانی حضرت عیسی(ع) است، در حالی که یهودی بود؛ ولی نفوذ کرده و تغییر چهره داد. «… أ أنت قلت للناس اتَّخِذُونی و اُمِّیَ إلهَینِ من دون الله قال سبحانک ما یکون لی أن أقول ما لیس لی بحق إن کنتُ قلتُه فقد علِمتَه… »(مائده/116)؛ حضرت عیسی(ع) به خداوند عرضه می­دارد: اگر من این کار را کرده بودم، تو می­دانستی و از من نمی­پرسیدی؛ یعنی اینها جزء تعالیم من نبود، بلکه بعدی­ها آن را آوردند. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
دوره جامع تدریس مجازی جلسه شصتم(۵) ✍️شیوه اثرگذاری اهل‌بیت(ع) در حکومت‌های وقت 🔷پس ذات یهودیت، براندازی اسلام است و لایه­های زیرین حاکمیت­های مسیحی آن زمان هم، یهودیت است. خیلی مهم است که در زمان امام سجاد(ع) با آن تشتّت و هرج‌ومرجی که در بلاد اسلامی به وجود آمد، چرا روم وغربِ آن زمان اقدام عملیاتی نکردند؟ چرا نیامدند تا اصل و ریشه اسلام را از بین ببرند؟ بررسی توانمندی قدرت­های غرب و اثرگذاری در آن روز خیلی مهم است. آیا اثرگذاری ائمه(ع) به‌شکل خیلی نرم و آرام در حاکمیت وجود نداشت؟ خیلی مهم است که اولا حاکمیت را در اختیار گرفت و دوم اینکه فعلا قدرت در دست ­گرفتن حاکمیت وجود ندارد؛ اما یک کاری کرد تا در حاکمیت موجود بدون اینکه آن حاکمیت متوجه شود، اثرگذاری کرد و این خودش یک قدرت است. 🔶سؤال: آیا اسم این کار نفوذ نیست؟ پاسخ استاد: کلمه نفوذ بار منفی دارد و کلمه خوبی نیست؛ چون وقتی کلمه نفوذ بیان می­شود، آنچه به ذهن تبادر می­کند، معنای جاسوس است و حال آنکه ائمه(ع) نمی­خواستند جاسوس بگذارند. جاسوس کسی است که می­رود تا سیستم موجود را خراب کند؛ ولی حضرات معصومین(ع) هرگز نفوذی که بخواهد این سیستم را خراب کند نمی­فرستادند. البته ائمه(ع) نفوذی به‌معنای متوقف‌سازی خرابی‌های آنها داشتند؛ یعنی حکومت می­خواهد یک منطقه­ای را خراب کند، ولی نفوذی حضرت کاری می­کند این‌جا را خراب نکنند؛ اما کلام اهل‌بیت عصمت و طهارت و اولیای تابع آنها این است که «إن أریدُ إلّا الإصلاحَ مَا استَطَعتُ و ما توفیقی إلا بالله»(هود/88)؛ پس اگر امام کاظم(ع) علی­بن‌یقطین را در سیستم هاررون می‌فرستند، حضرت او را برای براندازی هارون نمی­فرستند؛ بلکه برای اصلاح هارون و اصلاح حکومت او فرستادند؛ یعنی اگر حکومت هارون در یک جایی بخواهد تصمیمی بگیرد که این تصمیم، حکومت هارون را ساقط می­کند و اگر حکومت هارون ساقط شود، به‌ضرر اسلام است، امام(ع) به‌وسیله علی­بن­یقطین مانع از این تصمیم­گیری می­شوند. 🔷سؤال: البته نگاه حکام جور به ائمه(ع) غیراز این چیزی است که بیان شد؛ نگاه حکام جور به فعالیت­های ائمه(ع)، اصلاحانه نیست، بلکه نگاه براندازانه است. 🔶پاسخ استاد: همین‌طور است و این از القائات یهود است یا اینکه حاکم جور(هارون­الرشید) اگر دست­نشانده یهود باشد، قطعا همین‌طور است که چنین القا می‌کردند. اینکه امروز هیچ‌یک از کشورهای دنیا نتوانستند بگویند جمهوری اسلامی در حکومت ما خرابکاری کرد، یک تاج افتخاری برای کشور ایران است؛ یعنی نتوانستند بگویند که جمهوری اسلامی ایران کاری کرد که در این منطقه، ناامنی به وجود آمد. حضرت آقا در یک سخنرانی فرمودند که اینها می‌گویند «شما در بحرین دخالت کردید»؛ ولی اگر ما می­خواستیم کاری انجام دهیم، این‌گونه که الآن هست نمی­شد. حضرت آقا روی مبانی صحبت می­کنند و این هم مبنای اسلام و اهل‌بیت عصمت(ع) است که « إن أریدُ إلّا الإصلاحَ مَا استَطَعتُ و ما توفیقی إلا بالله»(هود/88). 🔷بنابراین نفوذی برای این است که برود و خرابکاری کند؛ اما در مورد ائمه(ع) طور دیگری بود. علی(ع) در حکومت­های هم­زمان خودشان رابط داشتند. این رابط‌ها اثرگذاری کرده و جلوی ساقط شدن این حاکمیت‌ها را می‌گرفتند. اگر علی(ع) چنین کاری انجام می­دادند، آیا امام حسن(ع) چنین کاری نمی­کردند؟ در مورد علی(ع) این رابطه برای ما معلوم شد؛ یعنی چون آن حضرت بعدا حاکم شدند، رابط بودن عمار، سلمان و ابوذر معلوم شد؛ اما امام حسن(ع) در شش ماهی که کار تمام شد و کناره گرفتند، آیا اقدام علی(ع) در این مورد را ادامه ندادند؟ اگر علی(ع) به حکومت نمی­رسید، هرگز معلوم نمی­شد که عمار و سلمان و مالک اشتر نیروهای حضرت در حکومت طرف مقابل بودند؛ وقتی حضرت به حکومت رسیدند، اینها معلوم شد. آیا امام حسن(ع) این رابط­ها را نداشتند؟ 🔶سؤال: در حکومت عثمان زمزمه­هایی بود که این افراد از نیروهای حضرت علی(ع) هستند. 🔷پاسخ استاد: چون آن موقع حکومت عثمان به‌هم‌ریخته بود؛ ولی قبل از آن معلوم نبود. محبت آنها را نسبت به علی(ع) می­دانستند و معلوم بود؛ اما اینکه این افراد عامل حضرت در حکومت طرف مقابل باشند، خیلی فرق دارد و معلوم نبود. این دیدگاهی که الآن وجود دارد، آن زمان نبود والّا همه افراد لو می­رفتند. 🔶سؤال: کسانی که برای شلاق زدن ولیدبن­عُقبه شرکت کردند، افرادی مثل عمار و مالک اشتر بودند و مشخص بود که حزب علی(ع) هستند. 🔷پاسخ استاد: در این جریان، فقط مالک اشتر و عمار نبودند؛ بلکه خیلی از افراد دیگر که عامل علی(ع) نبودند، این کار را انجام می­دادند. اگر علی(ع) به حکومت نمی­رسیدند، این چیزهایی که الآن معلوم شده – مثل اینکه عمار و مالک از عوامل حضرت به‌شمار می­روند – معلوم نمی­شد. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه شصتم(۶) ✍️گستره فعالیت عوامل ائمه معصومین(ع) 🔶آیا حیطه عوامل علی(ع) فقط مدینه و در همین حکومت بود و در جاهای دیگر حضرت عامل نداشتند؟ واقعیت این است که هرچه در تاریخ از زمان علی(ع) به جلو می­آمد، از ظهوروبروز اهل‌بیت(ع) کم می­شد، اما حیطه فعالیت عوامل آن حضرات بیشتر می­شد؛ چون به هر میزان که ظهوروبروز کمترشود، حساسیت دشمن هم کمتر می­شود و هر میزان که حساسیت دشمن کمتر شود، قدرت عمل بیشتر می­شود. 🔷امام حسن(ع) تا کجا عامل و افراد خودش را فرستادند؟ در زمان امام حسین(ع) که حضرت سیستم را تحویل گرفتند، خیلی از افراد را افشا نکردند. تعدادی هم که افشا شدند، به‌خاطر اینکه قدرت حکومت مرکزی به‌هم ریخت، نتوانست به این افراد ضربه بزند و لذا افراد و عوامل پوشیده شدند. امام سجاد(ع) تا کجاها عامل داشتند؟ ولی ما امروزه از این عوامل حضرت چیزی در دست نداریم؛ چون حکومت روم آن زمان نیامد تا مرکزیت اسلام را بزند، با اینکه همه‌چیز به‌هم­ ریخته شده بود؛ مرزها به‌هم ریخته بود و با مرگ یزید، شام دچار هرج‌ومرج شده بود. همین‌طور مکه و عراق هم دچار هرج‌ومرج بوده و از طرف دیگر، در عراق، مختار با مصعب درگیر است و همین جریان در خط مکه و مدینه هم وجود دارد. با این اوضاع، چه کسی از مرزها مراقبت می­کرد و چرا از طرف روم حرکتی علیه بلاد اسلامی صورت نگرفت؟ 🔶سؤال: آیا این جریانات دال بر ضعف طرف مقابل(دشمن) نبود؟ 🔷پاسخ استاد: اگر دال بر ضعف بود، چرا وقتی حکومت بلاد اسلامی مقتدر شد، نتوانست بلاد کفر را بگیرد؟ و حال آنکه بلاد اسلامی درصدد تسخیر روم و بلاد غرب بودند. با این بیان یا باید گفته شود – که بعید هم به نظر نمی­رسد – بلاد غرب آن روز به اندازه­ای در بلاد اسلامی نفوذ کرده بودند که هرگاه سپاه اسلام درصدد پیشروی بود، از داخل حکومت مانع می­شدند؛ مثل نبرد اعراب با اسرائیل که در صحرای سینا از اسرائیل شکست خوردند. وقتی بررسی کردند، علت را متوجه شدند که در اعراب، یک نفوذی اسرائیلی به نام انورسادات است که رئیس‌جمهور و عامل دشمن بود. 🔶خیلی مهم است که وقتی درهم‌ریختگی حاکمیت شام به وجود می­آید، به چه دلیل طرف مقابل(دشمن) اقدامی نمی­کند و حتی جلو هم نیامدند؟ آیا به‌خاطر ضعف بود و یا اینکه یک عاملی در طرف مقابل وجود دارد که نمی­گذارد آنها دست به چنین اقدامی بزنند؟ 🔷به هر حال اجمالا باید بدانیم که نفرات امام سجاد(ع) در حاکمیت آن روز خیلی زیاد بود؛ اما اینها چه کسی هستند، معلوم نیست. مصعب­بن­زبیر برادر عبدالله­بن­زبیر با امام حسین(ع) فامیل است. سؤال می­شود که چرا خاندان اهل‌بیت(ع) به این شخص زن دادند؟ پاسخ این است که آیا جریان حق به‌وسیله همین زن روی مصعب اثرگذاری ندارد؟ یعنی یک‌سری ارتباطات فامیلی هدفدار وجود دارد. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه شصتم(۸) ✍️دلیل منع کتابت حدیث 🔶سؤال: آیا کتابت حدیث به‌طور کلی ممنوع بود یا فقط کتابت حدیث در مورد فضیلت اهل‌بیت(ع)؟ 🔷پاسخ استاد: به‌طور کلی کتابت حدیث ممنوع بود و از زمانی که بنی‌عباس روی کار آمدند، نوشتار حدیث آزاد شد. 🔶سؤال: چرا کتابت احادیثی را که بیانگر فضیلت ائمه(ع) نبود، ممنوع کردند؟ 🔷پاسخ استاد: چون می­خواستند سنت پیامبر(ص) از بین برود. اگر احادیث را به‌طور کلی می­نوشتند، نماز را به‌صورت دست­ بسته نمی­خواندند؛ اگر احادیث را می­نوشتند، می­بایست خطبه‌های پیامبر(ص) را می­نوشتند و در خطبه‌های پیامبر(ص) هم هرچه بیان شود، فضیلت اهل‌بیت(ع) است. قبلا بیان شد که یک حرکتی انجام شد که طی آن می‌خواستند قرآن را تحریف کنند و سنت رسول خدا(ص) و فرهنگ عمومی ایجادشده توسط حضرت و اهل‌بیت ایشان را از بین ببرند که اگر این چهار مورد اتفاق افتاده بود، اسلام از بین رفته بود. 🔶جریان از بین بردن سنت همچنان ادامه پیدا کرد. یکی از راه‌های عدم نشر سنت، این بود که احادیث رسول خدا(ص) نوشته نشود. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir
@atna_ir☀️ دوره جامع تدریس مجازی جلسه شصتم(۷) ✍️تأثیر غیرمستقیم ائمه(ع) در عملکرد مثبت بعضی از خلفا 🔶به هر تقدیر دیده می­شود که آن تشتت بزرگ، تبدیل به استقرار حکومت می­شود. عبدالملک­‌بن‌مروان روی کار آمده و همه‌جا را سروسامان می­دهد و لذا مانعی برای حمله روم به حاکمیت اسلام می­شود. عبدالملک­‌بن‌مروان در مدینه تربیت شده بود و حضرات معصومین(ع) در مدینه اثرگذار بودند. نمی­توان گفت که عبدالملک تحت تأثیر مدینه و جو حاکم بر مدینه­ای که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در آن حضور دارند، قرار نمی­گیرد؛ با اینکه او حلیف المسجد است و آن دو امام بزرگوار هم اکثرآً در مسجد حضور دارند. عبدالملک‌بن‌مروان در مدینه با کسانی رفیق است که نمی­داند این افراد تحت تأثیر امام حسین(ع) و امام سجاد(ع) هستند. وقتی عبدالملک به حکومت برسد، این افراد را در حکومت خود جای می­دهد و از اطرافیان او می­شوند. 🔷از اینکه حاکمیت مجددا مستقر می­شود، می­توان فهمید که ائمه(ع) چه زحمتی کشیده بودند. نتیجه زحمات ائمه(ع) این‌گونه خودش را نشان می­دهد که عمربن‌عبدالعزیز توسط ولیدبن‌عبدالملک فرماندار مدینه می­شود و در مدینه، لعن بر علی(ع) را ممنوع می­کند. چرا لعن را ممنوع می­کند؟ نقل شده که استادش به او گفته و برای رد لعن و سب علی(ع) استدلال آورده است. چه کسی آن استاد را تربیت کرده است؟ 🔶این استاد یک روز مشاهده می کند که عمربن‌عبدالعزیز در حال لعن و سب علی(ع) است. در این هنگام استادش اخم می­کند. عمربن‌عبدالعزیز می­پرسد که چرا اخم کردی؟ استادش گفت: چرا علی را لعن می­کنی؟ او در جواب می­گوید: در خانه گفتند که لعن کنید. در این‌جا این استاد با استدلال ثابت می­کند که لعن حضرت کار درستی نیست. 🔷از این داستان معلوم می­شود که در خانه، همگی حضرت را لعن می­کردند. این استاد توسط چه کسی تربیت شده بود؟ این عمربن‌عبدالعزیز ده سال فرماندار مدینه می­شود. یعنی دقیقا ده سالی که امام سجاد(ع) در مدینه هستند. این آزادی عملی که عمربن‌عبدالعزیز در مدینه به وجود می­آورد، باعث شد که امام سجاد(ع) فعالیت داشته باشند. نوشتار حدیث ممنوع بود و عمربن‌عبدالعزیز در مدینه این قانون را لغو کرد و دستور کتابت حدیث را صادر کرد. اگر امام سجاد(ع) در زمان خودشان روایتی از پیامبر(ص) نقل می­کردند، کتّاب سریع آن را می­نوشتند. حال اگر همین روایت در شام خوانده می­شد و کسی آن را می­نوشت، شلاق می‌خورد. 🔰کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی) 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز ( روز های فرد در کانال اتنا) @atna_ir