1⃣0⃣
☀️2ـ سیاست مادی
امام خمینی در تبیین آن می فرماید:
اگر فرض کنیم یک فردی پیدا شود که سیاست صحیح (مادّی) را اجرا کند، نه به آن معنای شیطانی فاسدش... سیاست (او) اگر صحیح هم باشد، امت را در یک بُعد هدایت می کند و راه می برد و آن بُعد حیوانی است، بُعد اجتماعی مادّی است و این سیاست یک جزء ناقص سیاستی است که در اسلام برای انبیاء و اولیاء ثابت است. (امام خمینی،1391،ج 13،ص 432)
@atna_ir
1⃣1⃣
☀️3ـ سیاست اسلامی
سیاست به معنای اینکه جامعه را راه ببرد و هدایت کند به آن جایی که صلاح جامعه و صلاح افراد است. این در روایات ما برای نبّی اکرم- صلی الله علیه و آله و سلّم- با لفظ «سیاست» ثابت شده است. همانی که در قرآن صراط مستقیم گفته می شود و ما در نماز می گوییم: «اهدنا الصراط المستقیم» و از خدا می خواهیم که ملت و اجتماع و اشخاص را راه ببرد به یک صراط مستقیمی که از اینجا شروع می شود و به آخرت ختم می شود و الی الله است. این سیاست مختص به انبیاء و اولیاء است... انبیاء شغل شان سیاست است و دیانت همان سیاستی است که مردم را از اینجا حرکت می دهد و به همه چیزهایی که به صلاح ملت و مردم است، هدایت می کند. (امام خمینی۱۳۹۱،ج۱۳،ص۴۳۲)
@atna_ir
1⃣2⃣
☀️معنای صحیح سیاست
سیاست خدعه نیست، سیاست یک حقیقتی است، سیاست یک چیزی است که مملکت را اداره می کند؛ خدعه و فریب نیست؛ اینها همه اش خطاست. اسلام، اسلام سیاست است، حقیقتِ سیاست است، خدعه و فریب نیست.
امام خمینی رحمه الله علیه4 / 7 / 58
@atna_ir
1⃣3⃣
برای شناخت بهترسیاست دراسلام بایدتعاریف ذیل راهم مطالعه نمود👇👇
@atna_ir
1⃣4⃣
☀️تعریف جامع از سیاست در اسلام
براساس این تعریف و دیگر تعاریف موجود در بین اندیشمندان سیاسی در اسلام، میتوان به این بیان از سیاست دست یافت که سیاست مدینه، تدبیر زندگی سیاسی - اجتماعی امت و جامعه بر مبنای عدل و استقامت و حرکت بسوی خیر و کمال راستین است. در این دیدگاه که بحث «خلافت انسان» در طول خلافت خداوند مطرح میشود، سیاست، امانت عمومی الهی است و جنبهای همگانی دارد و لذا مسئولیتی طبیعی است و از همینجا بحث مشارکت سیاسی مردم و حق آنها بر حکومت و مسئولیتها و وظایف حکومت در برابر مردم آغاز میشود
@atna_ir
1⃣5⃣
☀️هدایت بشر
در این تعریف، موضوع سیاست نه «قدرت» یا «دولت» بلکه استصلاح الخلق یا «هدایت بشر» است و از همینرو بعضاً به مکتب «هدایت» در مقابل مکتب «قدرت» تعبیر میشود. بر همین اساس هدف سیاست در اسلام، رهنمون شدن بشر به سوی خیر و کمال و سعادت است و طبیعی است که چنین آرمانی در سایه حکومتی قابل دسترسی است که به دنبال کسب هر چه بیشتر قدرت یا توزیع ناعادلانه آن نباشد. در این نوع حکومت هدایت و رهبری عبارت از آن نوع سیاستی خواهد بود که براساس آن ایدئولوژی الهی و متکی بر وحی بر کلیه روابط انسانی حاکم میشود و بنیادها، نهادها، روابط اجتماعی، آراء، عقاید، فرهنگ، اخلاق و بطور کلی ارزشها در جامعه انسانی هدایت میشوند و انسانسازی و تشکیل امت مدّ نظر قرار میگیرد.
@atna_ir
1⃣6⃣
☀️وحدت سیاست و دیانت
نکته دیگر قابل توجه در تعاریف متفکران مسلمان از سیاست، پیوند ناگسستنی بین دو حوزه دین و سیاست است. با توجه به فطری بودن دین نه تنها تعارضی بین آن با سیاست وجو ندارد بلکه سیاست در ذات دین و بخشی از آن تلقی میشود که بدین لحاظ جداییناپذیر از وجود انسانی است. هم از اینروست که سیاست را اینگونه تعریف کردهاند: استصلاح الخلق بارشاد هم الی الطریق المنجی فی العاجل و الآجل؛ سیاست یعنی همت گماشتن به اصلاح مردم و هدایت آنان به راهی که در دنیا و آخرت موجب نجاتشان است.»
@atna_ir
پایان دروس امروز(سیاست اسلامی)دوستان لطفا کامل مطالعه بفرمائید👆👆
@atna_ir
5.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نماهنگ حماسی که "سرایا القدس" شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین، از تمرینها و معرکههای خود با دشمن صهیونیستی منتشر کرده است.
👈کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
8.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روح الله نجابت نماینده مردم شیراز در مجلس یازدهم شد. این کلیپ رو اکثر عزیزان تو چند سال گذشته شاید به مراتب دیده بودن ولی کسی نمیدونست که آینده ایشون میشه همین آقای روحالله نجابت کاندیدای راه یافته به مجلس از طرف ائتلاف انقلابیان شیراز ✅خیلی جالبه لطفاً ببینید
قابل توجه کسانیکه میگن انقلابیون راه نیافتن
نجابت دقیقاً اگراتقلابی نیست
پس چیست؟؟
مجری تلویزیون انقلابیه؟؟!!!!!!!
👈کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
☀️سبک زندگی(تربیت فرزند)
🔷بدرفتاری-ملاک جلوگیری از بدرفتاری
سوال:
ملاک منع کودکان و نوجوانان از رفتارهای نابهنجار چیست و از چه زمانی باید آنان را منع کرد؟
جواب:
ملاک ما برای منع کودکان و نوجوانان از رفتارهای نابهنجار، باید شرع مقدس باشد و ملاک دین، واجب و حرام است. برخورد سلیقه ای والدین در این مسأله، پسندیده نیست. برخی والدین براساس سلیقه ی شخصی خود، کودکان را از اموری منع میکنند؛ حال آن که از دیدگاه دین، منعی برای آنها نیست.
بازی کودکان (اگر مزاحمتی برای دیگران ایجاد نکند)؛ سر و صدای آنان (اگر دیگران را نیازارد)؛ تحرک بیش از حدشان (اگر ضرر و خطری را در پی نداشته باشد)؛ قدم زدن با دوستان، حضور در منازل دوستان یا دعوت آنان (اگر همسالان مورد اعتمادند)؛ خرید کفش و لباس مورد علاقه و...، هیچ گونه اشکالی ندارد و نباید کودکان را از این امور منع کرد.
هرگاه کودک مرتکب حرامی شد، باید او را بازداشت. «کودکی» نمیتواند دلیل بر بی توجهی به گناهان او باشد؛ همان گونه که اگر مقداری هروئین مصرف کند، به دلیل سن پایین او از آن چشم نمیپوشید.
اقدام به موقع شما در برابر اعمال خلاف کودک، او را از رفتارهای نابهنجار بعدی مصون خواهد کرد. پرمود بترا (Permuda Betra)، روانشناس غربی، سخن هشدار دهندهای دارد:
جلو بسیاری از آتشسوزیهای بزرگ جهان را با یک فنجان آب میتوان گرفت؛ البته اگر به موقع انجام شود .
متأسفانه برخی خانوادهها به سبب عدم اقدام به موقع در برابر گناهان کودک، در دوران نوجوانی اش با فرزندی مواجه میشوند که رفتار نابهنجار در او نهادینه شده است و اصلاح او، کار بسیار سختی خواهد بود.
پی نوشت ها
ـ حسین سیدی، یک شاخه گل مینا، ص 122.
#استاددهنوی
👈کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
☀️سبک زندگی اسلامی(همسرانه)
🔷مدارا با همسر
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام مي فرمايند:
«فدارها علي كل حال واحسن الصحبة لها فيصفو عيشك ; هميشه با همسرت مدارا كن، و با او به نيكي همنشيني كن تا زندگيت باصفا شود .»
مکارم الاخلاق، ص 218
🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
پ.ن:راز زندگی لذت بخش و مسالمت آمیز در مدارا کردن و گذشتن از خطا ها و محبت کردن به همدیگر است. بنابرابن باید یاد بگیرم از خطاها با مدارا بگذریم
👈آموزشهای تمدن ساز
@atna_ir