@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #مدیریت_اسلامی مبحث ؛ #کار_تشکیلاتی جلسه دهم(۳)
✍نگاه همساز با تشکیلات های همسو
🔰نکته دیگر اینکه کارهای دیگر هم از لحاظ فرهنگی ، بعضی رسانی و بعضی نیمه رسانی در کشور می شود که اینها را رفیق به حساب بیاورید . مبادا رقیب به حساب بیاورید . یعنی توی محیط انقلاب و کار های انقلابی مراقب باشید که نگاهتان همساز باشد با کسانی که در بسیاری از روش ها موافق هستید ، اما احیاناً در یک گوشه ممکن است ناسازگاری وجود داشته باشد . این اهمیتی ندارد . با نگاه رقیب نگاه نکنید مثلاً در همین مجموعه هایی که با بعضی از نهادهای انقلابی مرتبط اند دو یا سه جریان فرهنگی دیگر وجود دارد هر کدام جای خود چیزهای خوبی هستند با این ها کاملاً رفیق و مناسب باشید [امام خامنه ای مدظله العالی ۱۳۹۲]
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#مدیریت_اسلامی دوشنبه ها در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #مدیریت_اسلامی مبحث ؛ #کار_تشکیلاتی جلسه دهم(۴)
🔰برای اینکه ما بنیانهای سیاسی و اقتصادی و فرهنگی خود را مستحکم کنیم ، پیش نیاز اولی قطعی ما ، ایجاد وفاق و وحدت کلمه است . برای وفاق باید همه تلاش کنند ، معنای وفاق این نیست که گروه ها و تشکیلات و جناح های گوناگون اعلام انحلال کنند ؛ نه ، هیچ لزومی ندارد . معنای وفاق این است که نسبت به هم خوشبین باشند ؛ «رحماء بینهم» باشند ؛ همدیگر را تحمل کنند ؛ در جهت ترسیم هدفهای والا و عالی و برای رسیدن به آنها به یکدیگر کمک کنند و از ایجاد تشنج ، بد اخلاقی ، درگیری ، اهانت و متهم کردن بپرهیزند امروز به نظر من وظیفه ما این است[امام خامنه ای مدظله العالی ۱۳۸۱/۳/۷]
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#مدیریت_اسلامی دوشنبه ها در کانال اتنا)
@atna_ir
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
کتاب صوتی 📗#صلح_امام_حسن_علیه_السلام "پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ" اثر شیخ راضی آل یاسین ترجمه
قسمت بیست و هفتم ⬆️⬆️
قیمت ببست و هشتم ⬇️⬇️
Part28_صلح امام حسن.mp3
4.72M
کتاب صوتی
📗#صلح_امام_حسن_علیه_السلام
"پرشکوه ترین نرمش قهرمانانه تاریخ"
اثر شیخ راضی آل یاسین
ترجمه #آیت_الله_خامنه_ای
قسمت 8⃣2⃣
*سرنوشت خلافت پس از معاویه
*تحریف مواد قرارداد توسط مورخان
*خطابه احنف بن قیس در رد بیعت یزید
*دیگر مواد قرارداد
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
☀️برنامه مطالعه ی روزانه ی بیانیه#گام_دوم_انقلاب
🔷برکات انقلاب-پنج)سنگین کردن کفه ی عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور
خامساً: کفّهی عدالت را در تقسیم امکانات عمومی کشور سنگین کرد. نارضایتی این حقیر از کارکرد عدالت در کشور به دلیل آنکه این ارزش والا باید گوهر بیهمتا بر تارک نظام جمهوری اسلامی باشد و هنوز نیست، نباید به این معنی گرفته شود که برای استقرار عدالت کار انجام نگرفته است. واقعیّت آن است که دستاوردهای مبارزه با بیعدالتی در این چهار دهه، با هیچ دورهی دیگر گذشته قابل مقایسه نیست. در رژیم طاغوت بیشترین خدمات و درآمدهای کشور در اختیار گروه کوچکی از پایتختنشینان یا همسانان آنان در برخی دیگر از نقاط کشور بود. مردم بیشتر شهرها بویژه مناطق دوردست و روستاها در آخر فهرست و غالباً محروم از نیازهای اوّلیّهی زیرساختی و خدمترسانی بودند. جمهوری اسلامی در شمار موفّقترین حاکمیّتهای جهان در جابهجایی خدمت و ثروت از مرکز به همهجای کشور، و از مناطق مرفّهنشین شهرها به مناطق پاییندست آن بوده است. آمار بزرگ راهسازی و خانهسازی و ایجاد مراکز صنعتی و اصلاح امور کشاورزی و رساندن برق و آب و مراکز درمانی و واحدهای دانشگاهی و سد و نیروگاه و امثال آن به دورترین مناطق کشور، حقیقتاً افتخارآفرین است؛ بیشک این همه، نه در تبلیغات نارسای مسئولان انعکاس یافته و نه زبان بدخواهان خارجی و داخلی به آن اعتراف کرده است؛ ولی هست و حسنهای برای مدیران جهادی و بااخلاص نزد خدا و خلق است. البتّه عدالت مورد انتظار در جمهوری اسلامی که مایل است پیرو حکومت علوی شناخته شود، بسی برتر از اینها است و چشم امید برای اجرای آن به شما جوانها است که در ادامه بدان خواهم پرداخت.
🇮🇷کانال اتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
@atna_ir
اَتنا(اندیشکده تمدن نوین اسلامی)
💠 سلسله دروس #تاریخ_تطبیقی_اسلام #استاد_طائب 📔جلسه یازدهم 📝حضرت موسی(ع) ۲ 🇮🇷آموزشهای تمدن ساز(#
جلسه یازدهم دوره جامع تدریس مجازی تاریخ تطبیقی اسلام⬆️⬆️
taaeb_tarikh_tatbighi_islam_12.mp3
14.28M
💠 سلسله دروس #تاریخ_تطبیقی_اسلام
#استاد_طائب
📔جلسه دوازدهم
📝حضرت موسی(ع) ۳
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز(#تاریخ_تطبیقی_اسلام یکشنبه ها در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه دوازدهم(۱)
بسم الله الرحمن الرحیم
✍بحثی پیرامون اطلاعات دینی فراعنه
🔷عرض کردیم که حضرت موسی (ع) در آغاز مأمور بودند که فرعون و فرعونیها را به سوی خداوند متعال دعوت کنند. اینجا باید به یک سؤال پاسخ دهیم و آن اینکه اطلاعات محتوایی از دین در نزد فراعنه و مصریها در چه حد بوده است؟ آیا بیگانه مطلق بوده و هیچ چیز نمیدانستند یا اطلاعاتی داشتند؟ اگر اطلاعاتی داشتند، آیا همگی صاحب اطلاع بودند یا خیر؟
🔶باید گفت دستگاه حاکمه فرعون از محتوای دینی دارای اطلاعات بود؛ به دلیل اینکه وقتی حضرت موسی (ع) در کاخ فرعون با تصمیم بر مقابله مواجه شد، مؤمن کاخ فرعون و تمام کسانی که درون کاخ بود گفتند: «قبلاً یوسف بین شما آمد و شما دربارهاش ایجاد تردید کردید». معلوم میشود که آنها از دین الهی باخبر بودند، و الّا در پاسخ سخن مؤمن آل فرعون، جواب میدادند که کدام یوسف آمد؛ چه مطلبی آورد؛ و ما در چه چیزی تردید کردیم؟پس فرعون میدانست که حضرت موسی (ع) چه میگوید. او معروف را ترک میکرد و میدانست که معروف است؛ منکر را انجام میداد و میدانست که منکر است؛ ادعای الوهیت میکرد و میدانست که دروغ می گوید.
🔷با توجه به این مطالب، حال سؤال این است که پس فرعون به چه چیز نیاز داشت؟فرعون نیاز داشت که اولاً به او تذکر داده شده و او را از غفلت بیرون آورند؛ ثانیا حضرت موسی (ع) او را نسبت به خدای متعال، هم بترساند و هم ترغیب کند. فرعون تلاش کرده است که درون جامعه مصر، محتوای دینی انتشار پیدا نکند، و در حقیقت، سدی برای معارف شده است. اگر حضرت موسی (ع) موفق شود که فرعون را از غفلت بیرون آوَرَد، سد وصول معارف به مردم برداشته شده و کار خیلی آسانتر میشود. بنابراین آن حضرت باید از این سد عبور کرده و با مردم ارتباط برقرار کند. راه ارتباط این بود که آنها را توسط فرعون و با مخارج او جمع کرده و به میدان مبارزه با سَحَره بیاورد که موفق هم شد.
🔶مردم برای اعتقاد پیدا کردن به دینی لازم است از شخص مدعی، امر غیر طبیعی ببینند؛ حال این امر غیر طبیعی، سحر باشد یا معجزه؛ و الّا اگر امر غیر طبیعی نبینند، ایمان نمیآورند. مردم زمان فرعون هم چون میدیدند که دستگاه حکومتی او، استاد سِحر است، به او معتقد شده بودند. اما فرعون این ابزار را در میدان مبارزه با حضرت موسی (ع) از دست داد.
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام یکشنبه ها در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه دوازدهم(۲)
✍پاسخ به یک سؤال
🔷در اینجا سؤالی به ذهن خطور میکند و آن اینکه چرا حضرت موسی (ع) با عصایش کار فرعون را تمام نکرد؟جواب این است که مأموریت حضرت موسی (ع) هدایت بود. هنوز حجت تمام نشده و زمینه برای اتمام حجت باقی بود. اگر فرعون دست به شمشیر میبُرد که حق را از بین ببرد، وظیفه حضرت موسی (ع) هم مقابله به مثل بود. منتهی همیشه طرف مقابل حق، در تدبیر اشتباه میکند؛ مهلتی که فرعون از حضرت موسی (ع) گرفت، نمیدانست که با آن، به پیامبر الهی فرصت میدهد. اقدام اساسیای که حضرت موسی (ع) میخواست انجام دهد، آماده کردن بنیاسرائیل برای هجرت بزرگ بود که با این فرصت پیشآمده، به آن مبادرت کرد.البته در این مدت، فرعون با حضرت موسی (ع) یک خط فرازونشیبداری را طی میکرد؛ به این معنا که از حضرت موسی (ع) فرصت میگرفت که تو الآن اقدام نکن و آن حضرت هم در مقابل، شروطی می گذاشت؛ میگفت که به بنیاسرائیل سخت نگیر و آنها را در زندان نینداز. فرعون هم قبول میکرد و آنها را آزاد میگذاشت. با استفاده از آزادی بنیاسرائیل، حضرت موسی (ع) شروع میکرد به آماده کردن آنها.
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام یکشنبه ها در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه دوازدهم(۳)
✍اقدام اصلاحی انبیا و مصلحان در جوامع بشری
🔷در دورههای قبل هم گفتیم که اقدام انبیا و مصلحان، یک اقدام اصلاحی است؛ یعنی آنها میخواهند بشر بماند تا در مسیر خدا حرکت کند. اگر از اول، هلاکت بشر مد نظر باشد، دیگر متحرک به سوی خدا باقی نمیماند. اصل بر این است که بشر بماند و در مسیر خدا برود. اگر حضرت موسی (ع) در مقابل فرعون طوری رفتار کند که این مجتمع، به هم ریخته و هرجومرج شود، چگونه میتواند به سوی خدا دعوت کند؟
🔶فرعون حاکم مصر است و امنیت، تحت حاکمیت او برقرار است. حضرت موسی (ع) هیچگاه این امنیت و نظم را به هم نمیریزد، مگر اینکه بتواند همان موقع جایگزینش را بیاورد. این قاعده کلی را در ذهن داشته باشیم که مصلحین الهی هرگز حاکمیتی را در جا به هم نمیریزند، مگر اینکه بتوانند حاکمیتی بهتر از آن را جایگزین کنند و اگر نتوانند بهتر از آن را بیاورند، اقدام به براندازی نمیکنند.
🔷اینکه حرکت اباعبدالله الحسین (ع) طوری بود که به سمت براندازی میرفت، بدین جهت بود که آن حضرت انتظار نداشت حکومت به دستش بیفتد و هر کس هم بعد از یزید میآمد، بهتر از یزید بود، چون یزید قسم خورده بود که در همان زمان، دین را از بین ببرد، ولی امثال مروان بن حکم این قسم را نخورده بودند.
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام یکشنبه ها در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه دوازدهم(۴)
✍محتوای مذاکره فرعون با حضرت موسی (ع)
🔷فرعون وقتی اول کار با حضرت موسی (ع) وارد مذاکره میشود، از آن حضرت زمان میگیرد که من الآن نباید بنیاسرائیل را آزاد کنم. تنها توجیهش این بود که بنیاسرائیل به زندگی مصریها گره خوردهاند و اگر آنها را از مصر بیرون ببرد، مصریان با مشکل روبهرو میشوند. از حضرت موسی (ع) فرصت خواست تا جایگزینی برای آنها قرار دهد و آن پیامبر الهی هم شرط او را پذیرفت، زیرا اگر شرطش را نمیپذیرفت و همان زمان بنیاسرائیل را از مصر میبرد، چه بسا در جامعه هرجومرج شده، و همه را از حضرت موسی (ع) میدیدند.
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام یکشنبه ها در کانال اتنا)
@atna_ir
@atna_ir☀️
دوره جامع تدریس مجازی #تاریخ_تطبیقی_اسلام جلسه دوازدهم(۵)
✍نتیجه خلف وعده فرعون
🔷هر بار که موعد عمل به محتوای مذاکره فرا میرسید، فرعون خلف وعده میکرد. نتیجه زیر پا گذاشتن وعده، حمله قورباغهها شد، طوری که در غذای آنها هم قورباغه پیدا میشد. در نتیجه زندگی برایشان سخت شد. فرعون به موسی (ع) گفت: به خدایت بگو این قورباغهها را جمع کند، تا من هم بنیاسرائیل را آزاد کنم؛ در این مدت نتوانستیم کار کنیم، یک فرصت دیگر به ما بده تا بتوانیم کار کنیم. دوباره سر موعد که شد، گفت: آزاد نمیکنم. این بار هم نتیجه زیر پا گذاشتن وعده، خون شدن همه آبها شد. البته آب نیل برای بنیاسرائیل، همان آب بود، ولی وقتی فرعونیها میخواستند از آن بخورند، تبدیل به خون میشد. از عطش به ستوه آمدند؛ در نتیجه فرعون به موسی (ع) گفت: از خدا بخواه مشکل ما را حل کند و به ما یک فرصت دیگر بده. موسی (ع) هم فرصت میداد و باز هم فرعون هر بار خلاف وعدهاش عمل مینمود و برایشان یک عذاب میرسید.
🇮🇷آموزشهای تمدن ساز (#تاریخ_تطبیقی_اسلام یکشنبه ها در کانال اتنا)
@atna_ir