آوند
🔺 #پیشنهاد_مطالعه
🔸 مقاله تحلیل خطای مردم در نظام مردمسالاری دینی
💢 جمعبندی مقاله:
۱-اگر جامعه یک حقیقت واحد دیده شود که در حال رشد و تعالی است و وقتی جهت کلی جامعه انتخاب حق باشد، آنگاه درگیریهایی بین نفس اماره و نفس لوامه جامعه صورت می گیرد و نفس اماره گاهی باعث اشتباهات در جامعه می شود اما بواسطه سرزنشهای نفس لوامه، به مرور رشد جامعه صورت می گیرد تا به نفس مطمئنه برسد که خطاها کم شده است.
۲- حقیقت مردم وقتی شکل می گیرد که یا یک قیام لله مردم از خودخواهی و انانیت دست برداشته و به یک وحدت واقعی دست پیدا کنند که در این صورت آنچه ظهور پیدا می کند چون به نفع همه جامعه است و عوامل نفسانی در آن دخیل نیست، دارای کمترین اشتباه خواهد بود.
۳-در نظام احسن الهی، گرایش کلی جامعه انسانی به سمت حضرت حق را شاهد هستیم که این خود کاهش خطا را به دنبال دارد.
۴- سرشت توحیدی افراد جامعه، آنها را به سمت انتخاب اصلح سوق می دهد و این باعث کاهش خطا می گردد.
۵-از طریق مشورت که روح جمعی را تشکیل می دهد، خطاها کاهش پیدا می کنند.
۶-هر چقدر روح حقیقی مردمسالاری، بروز کند و عوامل بیگانه از مردم دخیل در انتخاب مردم نباشند، انتخاب دقیتری را شاهد خواهیم بود.
۷- رهبران و خواص جبهه حق، نقش مهمی در بصیرت افزایی و روشنگری جامعه دارند تا روح کلی جامعه دچار وسواس خناسان نگردد و بر طبق فطرت توحیدی خود عمل کند.
۸- خطا در یک جامعه اجتناب ناپذیر است چرا که تا انسانیت انسان و حق انتخاب او باقی باشد احتمال این اشتباهات هست، اما در این بین رهبر جامعه باید با مراعات حال و موقف و روح کلی جامعه، مردم را متوجه اشتباهات خود بکند و به دست خود مردم مشکلات و اشتباهات برطرف گردد.
🖋 نویسنده: مهدی شبان
#مهدی_شبان
#دستواره
#مردمی_بودن
#آوند
#تعالی_تشکیلات
#مقاله_PDF
✅@avand98
🔸ارسالی از سوی حجتالاسلام شورا قصریفر فعال فرهنگی اجتماعی استان همدان
🔺سلام علیکم
عرض ادب
در خصوص سندرم ۱ باید عرض کنم که
یکی از دلایل جدی عدم یا کندی پیشرفت فرایند جبهه سازی باید عرض کنم که هنوز مطالبه حضرت آقا در ۲.۲ را به درستی فهم نکرده ایم و بالتبع انجام نداده ایم
آقا فرمودند
شناسایی
تشویق
حمایت
متشکل سازی
ما در تمام این مراحل نقص و ضعف جدی داریم
هنوز روشهای صحیح شناسایی را بلد نیستیم و نمیتوانیم ظرفیتها را به درستی شناسایی کنیم
هنوز مساله شناسی را به خدمت شناسایی نیاورده ایم و افراد دغدغه مند را در مورد مسائل شان دور هم جمع نکرده ایم
بنظرم باید روشهای بومی تحقق اوامر حضرت آقا رو ایجاد کنیم و در مجامع به اشتراک بگذاریم و از کف جامعه کار رو پیش ببریم
در مورد ساختمان سازی و حرکت جبهه سازی
نظر حقیر این است با ایجاد هسته های کوچک و خرد و همفکر و همسو میتوان استارت حرکتها را زد و بعد از شکل گیری هسته های سخت اولیه با طرح عملیاتهایی که از دل مساله شناسی صحیح بیرون آمده میتوان دغدغه مندان را حول آن عملیات جمع کرد و با بحث و گفتگو پیرامون آن عملیات میتوان نقاط ضعف و قوت و مسائل جدید را احصا کرد
قطعا ساختمان سازی قبل از این ماجراها محکوم به فروپاشی خواهد بود.
#سندرم۱
#خودانتقادی_درون_جبهه_ای
#آفت_شناسی
#آوند
#تعالی_تشکیلات
✅@avand98
🏴 الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
▪️درگذشت مجاهدان جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی
🌷 برادر سعید خورشیدی، فعال فرهنگی اجتماعی استان قزوین
🌷 حجتالاسلام شیخ احمد خسروی، روحانی جهادی
🌷 حاج صفر اخلی، فعال فرهنگی اجتماعی استان گلستان
🌷 برادر حامد جلالی کاشانی، مستندساز
🌷 برادر منوچهر ساداتی، فعال فرهنگی اجتماعی استان مازندران
را خدمت همسنگران عزیز تسلیت عرض نموده و از خداوند منان برای آن عزیزان سفرکرده علو درجات را خواستاریم.
#حجت_الاسلام_خسروی
#سعید_خورشیدی
#حاج_صفر_اخلی
#حامد_جلالی_کاشانی
#منوچهر_ساداتی
#آوند
#تعالی_تشکیلات
✅@avand98
9.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤روایت حجتالاسلاموالمسلمین دکتر محسن قمی؛ معاون امور بینالملل دفتر مقام معظم رهبری، از دیدار نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا و بشار اسد رئیس جمهور سوریه با رهبر معظم انقلاب:
♨️آقا فرمودند: مردم را داشته باشید...
💠 حکومت ما مبتنی بر مردم پیش میرود.
#رهبر_معظم_انقلاب
#حجت_الاسلام_دکتر_قمی
#دستواره
#مردمی_بودن
#آوند
#تعالی_تشکیلات
✅@avand98
-1335484669_-211737.pdf
حجم:
695.3K
🔺 #پیشنهاد_مطالعه
🔸 مقاله مبانی مردمسالاری؛ تحلیل مردمسالاری در سه سطح شریعت و طریقت و حقیقت بر اساس دستگاه اندیشه حضرت امام (ره)
✂️ برشی از مقاله
📍فهم باطن هم تبیین دقیقتری از هویت و صورتبندی ظاهر را شکل میدهد و هم مقاصد ظاهر را سامان میدهد. بنابر این اگر طرح ولایت فقیه بر بستر مردمسالاری را به عنوان حکومت الله تبیین میکنیم مناسب است که ببینیم این طرح قرار است چه سلوکی داشته باشد و به سمت چه حقیقتی جهت گیری کند. همینطور این نکته را نیز تبیین میکند که این طرح دقیقا چه صورتبندی ظاهری را قرار است در وضعیت مطلوب خودش رقم بزند.
باطن خلافت ظاهریه را باید در همان خلافت معنوی و باطنی جستجو کرد. خلافتی معنوی و حقیقی که باعث شد امیرالمومنین را به خلافت ظاهری نصب کنند.
🖋 نویسنده: حجتالاسلام علی مهدیان
#حجت_الاسلام_علی_مهدیان
#دستواره
#مردمی_بودن
#آوند
#تعالی_تشکیلات
#مقاله_PDF
✅@avand98
آوند
🌀 آن چه گذشت... ✅ ویژه فصل (سه ماه) اول 🔸در آغاز سخن، هم کلام با شهید علی صادقی شدیم و از پروردگار
🌀 آنچه گذشت...
✅ ویژه فصل (سه ماه) دوم
🔸فصل دوم را با ارائه محتوا در قالب بستههای قبلی ادامه میدادیم تا اینکه سحرگاه سیزدهم دیماه فرا رسید و خبر عروج فرمانده جبههسازمان را دریافت کردیم... در آن روزها هر یک به اندازه قدرت درکِمان صدای غرش جبههساز را شنیده و تأثیر عمق جبههسازی وی را حس کردیم...
از جمله مهمترین مؤلفههای او، مردمیبودن بود...
🔹ما نیز بر اساس سیر محتوایی *#دستواره* به ویژگیهای جبههساز و از قضا ویژگی #مردمی_بودن رسیدیم؛ برنامهریزی کرده بودیم با کلی محتوای ناب که به واسطه اندیشههای امامین انقلاب و تلاشهای مجاهدان جبهه تولید شده بود، این مفهوم را بهتر و دقیقتر درک کنیم؛ اما واقعیتش حاج قاسم کارمان را راحت کرد...
🌷 حاج قاسم با قلهای که در اذهانمان ترسیم کرد نشان داد که در راه جبههسازی هنوز خیلی کار داریم...
♨️ ترسیم افقهای جبههساز را در قالب بسته #افق_ما ادامه دادیم...
💠همانگونه که در فصل گذشته از انتقادات، پیشنهادات و نظرات شما عزیزان در خصوص #آوند بهرهمند شدیم، در این فصل نیز به مصداق حدیث نورانی المؤمن مرآت المؤمن، آینهمان شدید و ما را یاری فرمودید...
📺سعی کردیم بنابر رسالتمان در قالب بسته #انعکاس، بازتاب دهنده تحرکات سایر هم قطارهای خود در حوزه تعالی تشکیلاتی و مدیریتی جبهه باشیم...
❇️ بهره مندی از ایام الله و فرصت مناسبت های ملی مذهبی برای یادآوری ماموریت هایمان هم چنان در دستور تولیداتمان قرار داشت...
💢در اواخر این فصل، بستهای را به نام #سندرم و با هدف شناسایی و بهبود اختلالات خاص جبهه در دستور کار قرار دادیم تا از این طریق و به واسطه نظرات اهالی جبهه مَهمِلی را در راستای #خودانتقادی_درون_جبهه_ای فراهم نماییم...
🔰بر خود لازم میدانیم نظرتان را به گزارش آماری فعالیت #آوند در پایانِ فصل (سهماه) دوم جلب نماییم:
_ ۴۱ پیام متنی
_ ۱۰ کلیپ
_ ۱۰ عکسنوشت و گزارش تصویری
_ ۳ پادکست و صوت
_ ۱۳ فایل اثر مکتوب PDF و ZIP
و در مجموع معادل ۷۷ پیام محتوایی.
🙏در انتها از الطاف تمامی عزیزانی که با انتقادات و پیشنهادات و همچنین ارسال مطالب ارزشمند خود ما را یاری فرموده قدرانی ویژه مینماییم.
✳️اکنون که در پایان فصل( سه ماهه) دوم و سال شمسی قرار داریم، از خداوند رحمن برای گذشتگان و شهداء خصوصاً حاج قاسم سلیمانی و همسنگرانی که به واسطه ویروس منحوس کرونا جان خود را از دست دادهاند، طلب رحمت و مغفرت مینماییم.
🌿برای کمک به تناور شدن شجره طیبه جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی با هم رهسپار شویم...
#آوند
#تعالی_تشکیلات
✅@avand98
🔰 رهبر انقلاب: امسال سالِ جهشِ تولید است. کسانی که دستاندرکار هستند جوری عمل کنند که تولید انشاءاللّه جهش پیدا کند و یک تغییر محسوسی در زندگی مردم انشاءاللّه به وجود بیاورد.
🌷 #جهش_تولید
#آوند
#تعالی_تشکیلات
✅@avand98
💠 نیریز یا نوروز، سرآغاز خیزش دوباره طبیعت است، از این رو بهار مینامیم.
🍀 بهار، تجلی معاد است برای درختانی که در زمستانهشان ریشهها را تا سفرههای زیرزمینی کوچ دادند، و هر چند شاخسارانشان سرما را تجربه کردند، در دل گرمی کاشتند.
✨ بهار، تجلی دوباره امید است، پس از یک ناامیدی زمستانه. شاید طبیعت هم این آیه را خواند که:
يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ
🏴امسال این رخداد، مصادف است با شهادت حضرت امام کاظم (علیه السلام). این تلاقی برای مردمانی که به سطح میاندیشند، تضادی است بین شادمانگی و اندوه... و برای اهل بصیرت معانقه بهار ظاهر است با بهار باطن.
▪️یادمان هست که وقتی در آستانه حرم شریف علیابنموسیالرضا (علیهالسلام) میایستادیم، میگفتیم:
وَ فَتَحْتَ بَابَ فَهْمِي بِلَذِيذِ مُنَاجَاتِهِمْ
🌾بهار طبیعت، افتتاح نمایشگاه اعجاز خداوند است و سالروز شهادت امام موسیکاظم (علیه السلام)، افتتاح چندباره ایجاز خداوند که:
الْإِمَامُ کَالشَّمْسِ الطَّالِعَةِ الْمُجَلِّلَةِ بِنُورِهَا لِلْعَالَمِ
☀️ این افتتاح فهم است به سرزمین اُنس با معناها...
🔹همزمانی این دو مهم، بزرگداشت معنوی است. و در بزرگداشت معنوی اندوه نیست. اکنون به عمق یک آیه میاندیشیم:
قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَٰلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ
ای رسول! به مردمان بگو که شما باید منحصراً به فضل و رحمت خدا شادمان شوید (و به نزول قرآن مسرور باشید) و آن بهتر و مفیدتر است از ثروتی که برای خود اندوختهاید. سوره مبارکه یونس آیه ۵۸
🍀 بهار سال۹۹ متبرک است به نام امام موسیکاظم (علیه السلام) و این تبرک پیامی شگفت دارد.
🔺این تفکیک شادمانگی مسؤولانه است از شادمانگی مغرورانه:
لَا تَفْرَحْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ
و شادمانگی ما از "مرح" برائت میجوید:
بِمَا كُنتُمۡ تَمۡرَحُونَ
🔸مرح، شادمانگی به خاطر مطالب بیاساس است.
🗓از این رو امسال، تقویم یاریمان کرده است که به عمق بهار بیاندیشیم.
لا يَقومُ الدّينُ اِلاّ بِالنِّيَّةِ الصّادِقَةِ
قوام دینداری تنها به نیت پاک است و نیت پاک
✅این کلام امام موسیکاظم (علیهالسلام) است.
🏴 سالروز شهادت امام موسیکاظم (علیهالسلام) بر تمام شیعیان تسلیتباد.
🌿 فرارسیدن بهار طبیعت و آغاز سال جدید شمسی گرامیباد
#امام_موسی_کاظم_علیه_السلام
#بهار
#آوند
#تعالی_تشکیلات
✅@avand98
آوند
💢 سندرم ۱ ❗️ ساختمانسازی؛ گام اول جبههسازی 📍 سوال محوری 💥 شما با کدام گزینه موافقید؟ ❓الف) اولاً
🔸ارسالی از سوی برادراحسان رزمجو؛ فعال فرهنگی اجتماعی استان مرکزی
🔺بنظر میاد بین مبحث مردمی بودن که در بسته دستواره دنبال می کنید با موضوع سندرم1 ( ساختمان سازی؛ گام اول جبهه سازی!) نسبت جالبی برقرار است...
🔹آن چه خیلی خلاصه از "مردمی بودن جبهه" می فهمم این است که جبهه باید "از مردم"، "با مردم" و "برای مردم" باشد و آن چه از سندرم1 می فهمم خیلی خلاصه آنست که خیلی از ماها وقتی به ایدهای برای جهاد میرسیم یا رسالتی را برای خودمان درنظر می گیریم؛ ابتدا به ساکن به فکر تهیه یک دفتر کار و دم و دستک میافتیم... انگار نمیشه مثلا با مسئولین مسجدی هماهنگ کنیم و از ظرفیت مکانی آنجا استفاده کنیم...
❗️متأسفانه بخشی از مسئولان فرهنگی که متصدی ساختاری با اسم نچسب سازمان یا عنوان دلنشین قرارگاه هستند و از قضا دم از ضرورت کار مردمی و مردمی بودن میزنند، مدت هاست از بدنه مردم فاصله جدی گرفته اند...
💢پیچیده اش نکنیم دوستان! کسی که همراه مردم سوار بر مترو و اتوبوس نمیشود به جاش با اتومبیل دولتی همراه با شیشههای دودی و راننده شخصی که حتما باید از اون چراغ چشمک زنها هم در جلوش داشته باشه استفاده می کنه... کسی که در دانشگاه میان تیپهای مختلف دانشجوها نمیره و آنها رو یک مشت جوان غربزده سطحینگر میدونه... کسی که در رستورانها و کافههای عمومی نمیره و ترجیح میده صرفا از مجتمعهای تفریحی دولتی استفاده کنه... کسی که حتی خریدهای شخصیش از بازار رو هم به راننده یا سرباز یا مسئول دفترش میسپره...کسی که وقتی در نماز جمعه هم شرکت می کنه حتی درب ورود و صف و جای نشستنش هم براش مهمه.
♦️این شخص همان کسی است که چه بسا در ابتدا از ساختمانسازی، گام اول جبههسازی شروع می کنه... البته به فرض که از معنای جبههسازی درک درستی داشته باشه... او ترجیح میده تا حتی درب اتاق ریاستشم، درب چرمی یا اگوستیک و ریموتدار باشه... البته سعی میکنه با دکوراسیون گونی از بار تجملاتش بکاهه و الگویی جبههای ارائه کنه!!!
♻️قطعا در این میان عناصر مردمی هم هستند که تأمین مکان رو به عنوان یکی از لوازم و زیرساختهای کار فرهنگی تأمین کردهاند و هیچگاه در قیدوبند ظواهر نیفتاده، اسیر آن نشدهاند و آیندگان از تدابیر آنان منتفع شدهاند و به این مقوله در چارچوب اقتصاد فرهنگ نگریستهاند...
📍ما از هر دو جنس داریم... امروز این مسأله جزء اختلالات جدیست... برخی از کسانی که زیر چتر جبهه فریاد میزنند که آهااااای! مدیران جمهوریاسلامی از مدیران انقلاباسلامی سبقت گرفتند که نمیدونم چقدر هم این جمله به لحاظ محتوایی صحیح و دقیق هست و دولتمردان تکنوکرات و اشرافیتطلب رو به باد انتقاد میگیرند؛ دقت داشته باشند که ما نیز در جبهه فرهنگی شناگر ماهر کم نداریم... پیش آمده استخری پیدا کردهاند حسابی جولان دادهاند؛ چه برسد به آن که دریا نصیبشان شود...
#سندرم۱
#خودانتقادی_درون_جبهه_ای
#آفت_شناسی
#مردمی_بودن
#آوند
#تعالی_تشکیلات
✅@avand98
🌐 بعثت، تکلیفی تا هماره تاریخ
🔰پیشنیازهای بعثت، با بهرهمندی از خطبه نخست امامعلی (علیهالسلام) در نهج البلاغه:
🔸یک: «لَمَّا... جَهِلُوا حَقَّهُ» وقتى مردم نسبت به خدا حق ناشناس شدند.
🔹دو: «وَ اتَّخَذُوا الْأَنْدَادَ مَعَهُ»؛ براى خدا شريكهايى قرار دادند.
🔸سه: «وَ اجْتَالَتْهُمُ الشَّيَاطِينُ عَنْ مَعْرِفَتِه» شياطين انسان را از معرفت خدا باز داشتند.
🔹چهار: «وَ اقْتَطَعَتْهُمْ عَنْ عِبَادَتِهِ»؛ آنها را منقطع كردند از عبادت خدا.
♨️ وقوع بعثت:
🔸یک: «فَبَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ» رسولش را در میان مردمان مبعوث کرد.
🔹دو: «وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ» خدا انبياء را پى در پى فرستاد.
💢 نتایج بعثت:
🔸یک: «لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ» براى اينكه انبياء آن پيمان فطرى را كه خدا با بندههايش دارد، از مردم مطالبه كنند.
🔹دو: «وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ» مردم نعمتهاى خدا را اگر فراموش نمىكردند، انگيزه عبادت مىداشتند.
🔸سه: «وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ» اگر كسانى شك داشتند يا خدا را انكار مىكردند يا عقايد انحرافى داشتند با آنها احتجاج كنند و حجت را برايشان تمام كنند.
🔹چهار: «وَ جَعَلَهُمْ حُجَّةً لَهُ عَلَى خَلْقِهِ لِئَلَّا تَجِبَ الْحُجَّةُ لَهُمْ بِتَرْكِ الْإِعْذَارِ إِلَيْهِمْ»؛ اگر خدا انبياء را نفرستاده بود، مردم عليه خدا حجت داشتند. اين در قرآن هم آمده است.
💠 «لَوْ لا أَرْسَلْتَ إِلَيْنا رَسُولاً فَنَتَّبِعَ آياتِكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَذِلَّ وَ نَخْزى»؛ چرا پيغمبرى براى ما نفرستادى تا آياتت را به ما برساند قبل از اينكه رسوا بشويم و به بدبختى بيفتيم؟
📍 اگر انبياء بهانه مردم را از دستشان نمىگرفتند، آن ها حجت داشتند.
🔰 پرسش های عمق اول:
❓آیا مردمان در طول تاریخ نسبت به خداوند تکلیف محورتر شدهاند؟
❓آیا راهکارهای شیطانی غفلت از معرفت خداوند، نسبت به گذشته کمتر شده است؟
❓آیا جریانهای رسانهای و هویتی استکبار برای انقطاع مردم از فطرت توحیدی و توحید فطریشان کمتر شده است؟
❓آیا مردمان به دلیل رواج سبک زندگی مبتنی بر لذتگرایی و کامجویی و اصالت باور بر دیده و شنیده، از "والذین یومنون بالغیب" دور و دورتر شدهاند؟
❓مفهوم این آیه چیست؟ رُسُلاً مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ لِئَلاّ يَكُونَ لِلنّاسِ عَلَى اللّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ؟
🔰 پرسش های عمق دوم:
❓آیا بعثت، تنها تکلیف رسول خدا صلواتاللهعلیه است؟
👇این فراز از سخنان حضرت آیتالله مصباحیزدی (مدظلهالعالی) را بخوان:
❇️انسان بايد موجودى باشد كه با اختيار خودش سرنوشتش را بسازد و بايد بداند كجا مى رود. بايد آگاهى داشته باشد از راه و نتايج رفتارهايش. يك بخش آن با عقل انسان فهميده مىشود ولى غالباً آنچه با عقل مىفهميم يك چيزهاى كلىِ مبهمى است. اين كمبودى كه از لحاظ معرفت انسان دارد ايجاب مىكند از راه ديگرى با يك تعليم الهى ديگرى پر بشود تا آدم بفهمد كدام راه خوب است و راهها به كجا منتهى مىشوند. پس اولين وظيفه انبياء يا دليل وجوب بعثت انبياء اين است كه آن چه را بشر خودش نمىتوانست بفهمد به او بفهمانند "وَ يُعَلِّمُكُمْ ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ".
❓آیا رشد در روز پس از رحلت رسولخدا و یا اهلبیت (صلواتاللهعلیهم) متوقف شده است؟
😔دردمندانه این است که بعثت برای ما تقویمی است و نه تکلیفی! این آیه را بنیوش:
💠 وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلَالَةُ
❓راز "فِي كُلِّ أُمَّةٍ" چیست؟
❓مگر می شود امتی باشد و مبعوثی نداشته باشد؟ بعثت انبیا اختصاص به امتی ویژه ندارد، بلکه این یک سنت الهی است که در میان تمام اقوام و امتها جریان داشته و برقرار بوده است و علتش هم نیاز مردم به رسول است که احکام خدا را تبیین و تشریح نماید و خداوند هم -بی گمان- بر نیاز مردم واقف است، لذا بعثت را تعمیم داده تا هیچ قومی در روز رستاخیز بهانهای نداشته باشند و حجت بر تمام مردم تمام شود.
🔰 پرسش عمق سوم:
🔺علت و انگیزه بعثت در این دو جمله کوتاه نهفته است: ۱- اعبدوا الله، ۲- اجتنبوا الطاغوت. حقیقت بعثت پیامبر چیزی جز این نیست که مردم به بندگی و پرستش خدا روی آورند و از آن چه طاغوت است و غیر خدایی است دوری جویند.
❓آیا جز با ظهور موفور السرور امام حی حاضر ناظر (روحی له الفداه) عبادت خداوند در میان مردمان اختیارمند فراگیر می شود؟
❓و آیا مگر با پذیرش امارت حضرت بقیةالله (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) اجتناب تام از طاغوت تحقق می یابد؟
👇 ادامه 👇
👆 ادامه 👆
✅ شاخص:
🔻این سخنان امام انقلاب (مد ظله العالی) است:
▪️ پيام مبعث در حد درك و قدرت استفادهى ماست. آنچه كه به طور اجمالى مىشود فهميد و گفت، اين است كه «بعثت نبىاكرم در قلمرو وجود فردى و تحول درونى انسان و همچنين در قلمرو حيات اجتماعى انسان و زندگى جمعى، هدفى را مشخص و معين كرده است. در قلمرو وجود فرد -كه اصل هم همين است كه تحولى در انسان بهوجود آيد- آياتى در كلام اللَّه آمده است. مثل اين آيهى شريفهى سورهى آلعمران: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ.» اين تزكيه و آموختن كتاب و حكمت، همان تحول درونى انسان است. انسان براى اينكه به هدف خلقت خود برسد، بايد به هدف بعثت انبيا دربارهى خود نائل شود. يعنى متحول گردد؛ درست شود؛ خوب شود و از آلودگيها و پستيها و عيبها و هواجسى كه در درون انسان است و دنيا را به فساد مىكشاند، نجات پيدا كند. اين، در قلمرو وجود فرد است. بعثت براى اين است.
🔻در بيانى هم كه فرمودند «بعثت لاتمم مكارم الاخلاق»، باز برگشتش به اين است. «برانگيخته شدهام كه مكرمتهاى انسانى را كامل كنم.» يعنى تهذيب انسان؛ تزكيهى انسان؛ انسان را به حكمت سوق دادن؛ او را از جهالت بساطت عاميانه به فهم و زندگى حكيمانه رساندن. اين، در مقولهى فرد و در قلمرو حيات فردى است.
در قلمرو حيات اجتماعى، چيزى كه بهعنوان هدف معين شده است، عدالت اجتماعى است. «ليقوم الناس بالقسط». «قسط» با «عدل» فرق مىكند. عدل يك معناى عام است. عدل همان معناى والا و برجستهاى است كه در زندگى شخصى و عمومى و جسم و جان و سنگ و چوب و همهى حوادث دنيا وجود دارد. يعنى يك موازنهى صحيح. عدل اين است. يعنى رفتار صحيح؛ موازنهى صحيح؛ معتدل بودن و به سمت عيب و خروج از حد نرفتن. اين، معناى عدل است. لكن قسط، آنطور كه انسان مىفهمد، همين عدل در مناسبات اجتماعى است. يعنى آن چيزى كه ما امروز از آن به «عدالت اجتماعى» تعبير مىكنيم.
🌀 مکث:
🙏ای کاش این جملهها را تیتر روزنامههایمان می کردیم:
♻️ رابطه بعثت و تحول درونى انسان بعثت و قلمرو حيات اجتماعى انسان براى اينكه به هدف خلقت خود برسد، بايد به هدف بعثت انبيا دربارهى خود نائل شود.
✳️ بعثت و عدالت اجتماعی
💠باید باور کنیم که:
🔹یک: همچنان جریان بعثت، برگزیدگان مبعوث شده را می طلبد.
🔸دو: و مبعوث شدگان با بهرهمندی از الهامات الهی، نسبت به جامعه خود تکلیفی بزرگ بر دوش دارند.
🔹سه: و مخاطبان قهرمانان بعثت مردماناند. چه «فمنهم من هدی الله»: گروهی را خداوند مورد لطف خود قرار داده و هدایت کرد. و چه «و منهم من حقت علیه الضلالة»: و گروهی از دعوت پیامبران اعراض کرده و روی برگرداندند.
🔸چهار: قهرمانان جریان بعثت، گواهان خداوند برای مردمان گرداگرد خویشند. شهید ابراهیم هادی برای جوانان پیرامون و سرزمینش و شهید سلیمانی برای نسلی نوخاسته و برپا در همه سرزمین ها.
🔹پنج: جریان عمومی مردمان همواره در معرض اعوجاج است. «فلما زاغوا ازاغ الله قلوبهم» وقتی آنها منحرف شدند، خدا قلوبشان را به انحراف واداشت. و رسالت قهرمان مبعوث شده نشان دادن انحراف، و حتی انحرافات کوچک است تا مردمان به راه بازگردند.
🔸شش: بعثت، حتی برای رسولان الهی بروز اراده تکوینی خداوند نیست. علامه طباطبایی مینگارند: «رسالت و دعوت پیامبر از باب اراده تکوینی نیست که وقتی میگوید: بتها را عبادت نکنید، مشرکین مجبور به آن شوند و بگویند دعوت، آسمانی نیست و این مرد در ادعای نبوتش دروغ می گوید بلکه دعوت نبوی هم مانند سایر دعوتها عادی است. خداوند هم به خاطر آن اشخاصی را مبعوث میکند تا شما را به عبادت خدا و دوری از طاغوتها دعوت کنند، و حقیقت این دعوت انذار و تبشیر است. دلیل بر این معنی هم آثاری است که از امتهای گذشته باقی مانده و از نزول عذاب حکایت دارد.»
🌺 بعثت روزیمان باد.
#عیدمبعث
#محمد_رسول_الله
#آوند
#تعالی_تشکیلات
✅@avand98
آوند
🔹 انعکاس؛ بازتاب دهنده تحرکات در خط و بر خط نهادها، شبکه ها و فعالان جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلا
♨️ حجت الاسلام دکتر خسروپناه:
🔺 متخصصین باید به فکر تغییر ساختارهای اجتماعی و فرهنگی جامعه باشند.
🔸 ذات فرهنگ ایرانی_اسلامی واجد همدلی و وحدت است اما ساختارهای فردمحورانه غربی آن را دچار خلل کردهاند.
❓ انسجام مردمی و به تبع شبکهسازی که در مواقع بحران و باز شدن عرصههای مختلف جهاد رقم میخورد چگونه میتواند منتج به ساخت اجتماعی قویتری برای کشور گردد؟
💠ابتدا باید توجه داشت که نظامات اجتماعی و فرهنگی مبتنی بر مجموعهای از گزارهها و ارزشهای حقوقی هستند که این ارزشهای حقوقی هم ریشه در اصول ایدئولوژیک دارند و این اصول هم مبتنی بر مبانی فلسفی هستند.
🔹از این رو، به نظرم شبکه مجازی و ساختارهای نهادینه شده اجتماعی نظیر بانک، بیمه، گمرک و تعلیم و تربیت و... به این دلیل که عمدتاً ناشی از نظامات لیبرالیستی هستند و تبعاً همگی مبتنی بر اصالت فرد که از اصول ایدئولوژیکی لیبرال است میباشند. لذا این ساختارهای اجتماعی لیبرال منتج به نوعی غلبه رفتارهای فردی بر تشکلهای اجتماعی در بین مردم کشور ما شده است. نظیر همین امر در کشورهایی که مبدا چنین نظاماتی هستند همچون ایالات متحده نیز قابل مشاهده است و میتوان دید که از پیامدهای چنین وضعی، اعتباری (نه حقیقی) شدن وحدت اجتماعی است.
👆بر اساس چنین کارکردی که این نظامات بر جوامع دارند، میتوان دید که در کشور خودمان، اجتماعی که در مقابله با بحران ها و مخاطرات شکل میگیرد، صورت پسینی دارد و اجتماع پیشینیِ پیشگیرانه که بتواند مانع وقوع و فراگیری مخاطراتی نظیر اعتیاد جوانان، آسیبهای زلزله و... بشود در کشور ما رقم نخورده است.
🌀لذا شما میبینید برای مثال ساختار پزشکی ما هم به همین نحو است و هیچ برنامهای برای پیشگیری از بیماریها و سبکزندگی مردم ندارند لذا مواد تغذیهای که حاوی تراریختههاست در جامعه فراگیر میشود و به مقاومت بدن انسان ها ضربه وارد کرده و در این بین، در جنگ بیولوژیک ساخته لابیها و مراکز ثروت مادی و قدرت هستند، با تغییرات ژنتیک، ویروسهایی همچون کرونا را پدید آورده و میتوانند بر جامعه ما و دیگر جوامع آسیب زده و سود خودشان را کسب کنند.
💢اما نکته مهمی که باید توجه داشت این است که اجتماع پسینی جامعه ما ناشی از روح فرهنگ ایرانی_اسلامی است که در مفاهیمی همچون همدلی، وحدت و جماعت ریشه دارد. پس فرهنگ ما از بدو پیدایش واجد روح وحدت جمعی بوده است اما این وحدت به دلیل ساختارهای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که در طول ۱۵۰ سال اخیر مبتنی بر اصالت فرد و تجربه غربی در جامعه ما شکل گرفته، خودش را به صورت پسینی ظاهر می کند لذا شما ملاحظه میکنید که در بحران اخیر بیماری کرونا، از همه اقشار به هر توانی که باید دست به دست همدیگر دادند.
▪️بنده اخیراً دانشگاه آزاد دزفول رفتم و دیدم که کارمندان دانشگاه با انگیزه جهادی و بسیجی در حال تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده برای مبارزه با بیماری کرونا هستند این اجتماع و وحدتی که فرهنگ ما داراست و نمونهاش در جهان قابل مشاهده نیست اگر به صورت پیشینی به زبان ظهور بیابد، بسیاری از هزینههای ما در مواقع مخاطرات و بحرانها کاهش پیدا خواهد کرد؛
📍لذا باید روانشناسان، جامعهشناسان، مدیران سیستمی و استراتژیستها بر روی تغییر ساختارهای اجتماعی و سبک زندگی خصوصاً تعلیم و تربیت بیاندیشند تا بتوانیم حداکثر استفاده را از ظرفیتهای فرهنگی خودمان ببریم.
🗞عصر فردا؛ نشریه داخلی الکترونیکی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی
#انعکاس
#عصر_فردا
#آوند
#تعالی_تشکیلات
✅@avand98