eitaa logo
آوای قلم
1.7هزار دنبال‌کننده
374 عکس
281 ویدیو
9 فایل
درنگی بر شعر، فرهنگ و اجتماع @majidrahimi_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
با «عقاید مخالف» چه کنیم؟ جامعه ما ضد دستور اسلام عمل می‌کند.... 🔺شهید استاد مطهری: ‏ وظیفه داریم درباره مسلمان‌ها و برادران مؤمن، تا هر حد که مقدور است، «حمل به صحت⁩» کنیم؛ مگر آنجا که شرعاً راه بسته است، اما ما ضد این دستور اسلام رفتار می‌کنیم. ‏ مثلا کسی «کتاب» در باب «علم امام» می‌نویسد که امام حسین از شهادت خود در کربلا بی‌خبر بوده. ما باید چه کنیم؟ خود آن آقا را می‌خواهیم. اصلًا «وظیفه اسلامی» این است. قبل از اینکه جار و جنجال راه بیندازیم و سر و صدا بکنیم و قبل از اینکه حرفی بزنیم، باید خود او را بخواهیم. ‏بگوییم ما از شما خواهش می‌‌کنیم نظر خودتان را درباره این مسئله توضیح بدهید. او نظر خودش را می‌گوید. یک وقت به طور صریح و قاطع می‌گوید خیر، من این مطلب را قبول ندارم. ‏اما اگر سخنی گفت که برخلاف ما بود و این عقیده از عقایدی بود که جزء «ضروریات مذهب»⁩ است، می‌گوییم راه تو از راه ما جداست. اما اگر خودش توضیح داد، ولو توضیحش برخلاف ظاهر عبارتش بود، و ما دیدیم آنچه که او می‌گوید چیز بدی نیست، دیگر نباید «حمل به فساد» کنیم و جار و جنجال راه بیندازیم و «تکفیر»⁩ و «تفسیق» کنیم و احیاناً (واویلا چه چیزهایی هست!) افرادی بگویند من یقین دارم این آدم ولدالزنا است. از کجا؟ چون می‌گویند فلان حرف را زده. چه صغرا و کبراهایی می‌چینند! و چه گناهان بزرگی را به نام «نهی از منکر» مرتکب می‌شوند. اسلام⁩ می‌گوید: انْ شَهِدَ عِنْدَک خَمْسونَ قَسامَةً عَلی أنَّهُ قالَهُ وَ قالَ لَمْاقُلْهُ فَصَدِّقْهُ وَ کذِّبْهُمْ. ‏اگر پنجاه بینه شرعی حرفی را می‌زنند، اما از خودش پرسیدید و گفت من چنین چیزی نگفتم، حرف خودش را بپذیرید. وقتی از خودش پرسیدیم و گفت نه، حرف خودش را قبول کنیم. حالا که حرف او را قبول کردیم، با کسانی که علیه وی نظر دادند، چه رفتاری کنیم؟ آن‌ها را تفسیق کنیم که شما چرا تهمت زدید؟ ‏نه، با آن‌ها هم بد رفتار نمی‌کنیم و می‌گوییم شما هم اشتباه می‌کنید. دیگران می‌گویند پس آن‌ها چه گفتند؟ می‌گوییم آن‌ها هم اشتباه کرده‌اند،سوء تفاهم برایشان شده است. اگر به این دستور عمل کنیم، این همه «نفاق» و «اختلاف» در میان ما پیدا نمی‌شود. ‏تا جای ممکن، هر دو‌ طرف را حمل به صحت کرده‌ایم.دستور اسلام است که ضَعْ فِعْلَ اخیک عَلی احْسَنِهِ. فعل آن فرد را حمل به احسن و اصلحش کن، فعل این را هم حمل به صلاحش کن. ‏▫️آشنایی با قرآن، ج۳، ص ۲۴۸ - ۲۵۰ 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻هدف‌گذاری‌ها و آرمان‌ها با آنچه در واقعیت هست خیلی فاصله دارد.... 🔻قرار بود با اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها پیوند تاریخی نسل‌ها زیاد بشود... 🔻قرار بود جامعه ما روز به روز دینی‌تر و اخلاقی‌تر بشه.... این شکاف را چگونه تبیین می‌کنید⁉️ _______________ 🔸️نقد و نظر‌های علمی همراهان گرامی منتشر خواهد شد. _____________ 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
آوای قلم
🔻هدف‌گذاری‌ها و آرمان‌ها با آنچه در واقعیت هست خیلی فاصله دارد.... 🔻قرار بود با اسلامی‌سازی دانشگاه
📌مقام معظم رهبری: ✅اگر چنانچه دیدید این کارهایی که انجام دادید در جذب مخاطب تأثیری نداشته، بدانید یک نقصی در کار هست؛ نقص را پیدا کنید و نقص را برطرف کنید. نمیشود عدم توجّه‌ها را مستند کرد به اینکه مردم مثلاً نسبت به مسائل دینی و مانند اینها کم‌اعتقادند؛ نخیر. بعضی‌ها میگویند از این حرفها! ✅واقعاً به نظر میرسد فکرنکرده حرف میزنند که آقا مردم دینشان چنین شده، اعتقاداتشان ضعیف شده؛ نخیر، ابداً! ضعیف نشده. شما همین مسئله‌ی جشن غدیر را ببینید، این جلسات سخنرانی‌های عظیم محرّم و صفر را در شهرهای مختلف ببینید؛ اینهایی که شرکت میکنند چه کسانی هستند؟ اینها همین مردمند دیگر. جلسات مرثیه‌خوانی و روضه‌خوانی و نوحه‌خوانی را ببینید، راه‌پیمایی اربعین را ببینید؛ اینها چه کسانی هستند؟ اینها همین مردمند دیگر. دین مردم، ایمان مردم، دین‌داری مردم ضعیف نشده، قوی‌تر هم شده، منتها ممکن است مثلاً جلسه‌ی این حقیر یا نماز این حقیر جوری باشد که نتوانم جذب کنم این مردم مؤمن را؛ این را به حساب بی‌دینی مردم نباید گذاشت. ✅بعضی‌ها همین طور میگویند که آقا مردم چنین شدند یا مثلاً اعتقاداتشان ضعیف شده؛ نه، ضعیف نشده؛ مردم همچنان از قبل از انقلاب ــ ما قبل از انقلاب را دیدیم؛ حالا اغلب شماها ندیدید قبل از انقلاب را ــ هم اجتماعاتشان بهتر است، هم کمکهای مالی‌شان به حوزه‌های علمیّه بیشتر و چندین برابر است، هم حضورشان در خدمات اجتماعی دینی بیشتر و مهم‌تر است. مردم در مِیدانند؛ ما باید خودمان را از میدان کنار نکشیم. بیانات در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور ۱۴۰۱/۵/۵ 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
📌نقش افراد شکاک در ترویج دین من هرگز از پیدایش افراد شکاک در اجتماع که علیه اسلام سخنرانی کنند و مقاله بنویسند، متاثر نمی‌شوم و بلکه خوشحال هم می‌شوم. 🔺دینی که منطقش براساس فکر، عقل، فلسفه و مصالح است، از این جهت نگرانی ندارد. 🔺آن که صدر اسلام به همه مسلمین و ملل دیگر درباره داده شد، هیچ ملت دیگری نداده و این از افتخارات ماست. 🔺وجود افراد ، وقتی خطرناک است که حامیان دین آنقدر مرده و بی‌روح باشند که در مقام جواب برنیایند. ، آینده انقلاب اسلامی، صص ۲۲۶-۲۲۵ @naghdname_ir
آوای قلم
📌مقام معظم رهبری: ✅اگر چنانچه دیدید این کارهایی که انجام دادید در جذب مخاطب تأثیری نداشته، بدانید ی
📌شاخصه‌ی رشد دین‌داری چیست؟ آیا حضور در مکان‌ها و مناسبات مذهبی شاخصه‌ی رشد دینداری به حساب می‌آید؟ چه زمانی‌می‌توانیم بگوییم یک جامعه دین‌دار شده است؟ نسبت دیدن‌داری یک جامعه با کلام امام در صحرای عرفات که فرمود: ما اکثر الضجیج و اقل الحجیج (چه بسیار است ضجه کننده اما چه بسیار کم است حاجی واقعی) چیست؟ به نظر می‌رسد زمانی می‌توانیم جامعه را دین‌دار بنمامیم که شاهد اقبال مردم به فرهنگ و اخلاق و احکام اسلامی باشیم، در شرایط کنونی آنچه مشاهدات عینی بر آن صدق می‌کند دقیقا برعکس است و روز به روز شاهد افزایش آمار خیانت ، ، دین گریزی ، بد حجابی ، ، ، بد اخلاقی و بی تقوایی در سطح خرد و کلان هستیم.... این یک نوع خطای شناختی هست که طیف حزب‌اللهی جامعه، نماد تعلق به دینداری را جایگزین نماد دینداری میکنند. فرق است بین محبت داشتن نسبت به اِلِمان‌های مذهبی و رفتار بر اساس آموزه‌های اسلامی. اگر در جامعه به جریان‌های مقابل دینداری فرصت عرض اندام بدهند یقیناً چند برابر جمعیت هیئت‌ها برای آن‌ها مخاطب وجود خواهد داشت، هنگامی که مرتضی پاشایی فوت کرد، با اینکه تبلیغات رسمی شکل نگرفت، اما میزان حضور قابل تامل بود. در حال حاضر اگر امیر برنامه‌ای در میدان آزادی تهران اجرا کند، میزان مخاطبان او چقدر هست؟ سنجش عملکرد حاکمیت توسط طرفداران حکومت و مسئولین، در زمینه‌ی فرهنگ و اقتصادی ملاک مناسبی نیست، بلکه قضاوت‌هاي مردمي و همگاني (به معناي واقعي) ملاك است. ———————————— اين مطالب👆 محترم مي‌باشد، همراهان گرامي لطفاً اگر پاسخي منطقي نسبت به پرسش‌ها دارند به جهت تكميل فرايند بحث حتماً ارسال بفرماييد. ———————————— 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺خطری که بین طلبه‌ها می‌بینم این است: هرچه جریان می‌گوید را تعبداً می‌پذیریم، و خیال می‌کنیم این است، اما هرچه جریان می‌گوید را نقد می‌کنیم. 🎥دکتر عبدالحسین خسروپناه پ.ن: این روز‌ها بیشتر باید از این آسیب مراقبت کنیم. 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹|ویدئو 🔻آیت‌الله مصباح یزدی: ما باید مواظب باشیم مچ خائنین را بگیریم آن‌ها را رسوا کنیم و نگذاریم نظام اسلامی را بد نام کنند از افراد تضعیف نظام نیست... است... 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
آوای قلم
📌تبارگزيني و هزار فاميل در مسئوليت‌هاي اجتماعي 🔸اميرالمومنين در نامه 53 نهج‌البلاغه منع مي‌كنند از
🔻طبقه سالاری 🔻فردسالاری، یا طبقه سالاری، ویژگی اصلی حاکمیت های فاسد است. 🔻در این حکومت ها، طبقات اشراف و سرمایه دار حکومت میکنند. 🔻قانون به سود آنان تغییر می کند و زیر پا گذاشته می شود. 🔻اموال و سرمایه ها و منابع - با برنامه ریزی مخصوص - در دست طبقات ویژه قرار میگیرد. 🔻دستگاه قضایی با رشوه خریده می شود و نظام حاکم در حقیقت نظامی فرد مدار، استبدادی و باندگرا خواهد بود، و پایمال کننده کرامت انسان ها و حقوق عمومی 🔻استاد محمد رضا حکیمی 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و آزادسازی زمین های در حصار قرار گرفته.... 💎هندسه‌ی معماری اسلامی💎 ۱_ وسعت ساختمان زیاد باشد.(سعه المنزل)(ضیق المنزل) و به‌گونه‌ای ساخته شود که بتوان آسمان را مشاهده کرد. ۲_مشرف به خانه همسایه نباشد و بر ساختمان همسایه، سایه نیاندازد. ۳_ساختمان پله خور نباشد. ۴_نمای بیرونی ساختمان ساده باشد و داخل ساختمان شیک باشد. ۵_حمام داخل ساختمان نباشد.(اکناف الدار)(حمام، معماری مخصوص داشته و در محله ساخته می شود) ۶_توالت از محل اتاق ها دور باشد و آشپزخانه بیرون از محیط نشیمن باشد. ۷_اتاق خواب، جداگانه وجود داشته باشد.(آداب زناشویی) ۸_ برای ورودی به اتاق، یک راهرو وجود داشته باشد.(به یکباره داخل و خارج سردی و گرمی نشدن) ۹_ مسکن، اندرونی و بیرونی داشته باشد.(اخلاق حیا و احکام محرم، نامحرم) ۱۰_ وسعت حیاط زیاد باشد.(ضیق الساحتها) 🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
5.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵درمان دردِ مسكن 🔸دنبال این نروید که مانند طاغوت، شهرها را خیلی مزین کنید و شهرها را خیلی بزرگ بکنید و همه همّ دولت و همه بودجه مملکت خرج شهرها بشود و خرج شمال شهر بشود که باز همان طاغوتیها از آن استفاده بکنند؛ برای این پایین شهریها، برای این بیچاره‌ها - اسلام است؛ حکومت اسلام است - برای اینها فکر بکنید (صحیفه نور، جلد ۱۳، ص ۲۰۴). ✅ چرا برخلاف فرمایشات ایشان، اغلب امکانات کشور را در کلانشهرها متمرکز کردیم و از بقیه ظرفیتهای سرزمین غفلت کردیم؟ ✅آیا این نوع تمرکزگرایی، همان چیزی نیست که نظام سرمایه‌داری می‌گوید که نتیجه اش، ثروتمندتر شدن هرچه بیشتر قشر مرفه و فقیرتر شدن هرچه بیشتر قشر مستضعف است؟ @Tarhi_No1 @naghdname_ir
📌ملت ویلچری👨‍🦽 فقیر کسی است که فقراتش شسکته است 🔸حضرت زهرا سلام الله عليها در خطبه فدكيه مي‌فرمايد: جعل اللهُ العدلَ تنسیقاً لِلقلوب خدای تعالی عدالت را مایه انتظام و هماهنگی دل ها قرار داد. 🔸مادامي كه مردم احساس عدالت داشته باشند، حس همدلي و همراهي آن‌ها زياد خواهد شد. بالا و پايين بودن‌ها، فاصله طبقاتي، ويژه‌خواري و... سوهان روح آن‌ها نخواهد شد. 🔻عدالت‌ورزی حکّام 🔸سپس حضرت در ادامه مي‌فرمايد: والعدَل فی الاحکام ایناساً للرّعیّة "خداوند عدالت‌ورزی حکّام را موجب انس و الفت برای رعیت قرار داده است. 🔸همچنين امیرالمومنین (ع) می فرماید: جَعَلَ اللهُ سبحانه العدَل قواماً للاَنام خداوند سبحان عدالت را موجب برپایی زندگی مردمان قرار داد. 🔸قرآن درباره مال می فرماید: ...اموالَکُم التی جَعلَ اللهُ لکم قیاماً" اموالتان را خداوند برایتان موجب قیام و سرپاشدنتان قرار داد. 🔸"فقیر" و"فقرات" هم خانواده اند. فقیر کسی است که فقراتش شسکته است و کمر راست نکرده است. مقابلش "قائم" است. کسی که با فقرات سالم مستقیم و سرپاست. 🔻مال" در جامعه مثل "خون در بدن 🔸"مال" در جامعه مثل "خون" در بدن است. خون با جریان یافتنش درهمه اعضای بدن موجب حیات و زندگی آنها می شود. 🔸مال نیز چنین است. باید در گردش باشد. همه افراد جامعه از آن بهره ببرند تا زندگی شان سرپا بماند (جعل الله لکم قیاما). 🔸اگر مال جای جریان یافتن، یک جا تجمع کند؛ گنج می شود. قرآن می فرماید (یکنزون الذهب والفضة) يعني درهم و دینار را گنج می کنند. گنج یعنی دفینه، خزینه و مخزن ثروت؛ این یک عارضه منفی است. در بدن اگر خون چنین می شد آن عضو را از کار می انداخت. 🔸اگر مال گنج نشد،اما "جریان عمومی" هم نیافت؛ بلکه بین افراد محدودی "دست به دست" شود؛باز عارضه منفی می‌شود. قرآن از آن به "دولةً بینَ الاَغنیاء" تعبیر می کند. دولت همان دست به دست شدن است. اموال جامعه بین ثروتمندان دست به دست و عامه مردم زمین گیر بمانند! 🔻ملّت ویلچری 🔸آيت الله جوادي آملي در پيام مراسم آیین اختتامیه کنگره بین المللی اقتصاد بيان داشت: ملتی که ستون فقراتش شکسته ، قدرت قیام ندارد ، چه رسد به مقاومت، ملّت بدون مال ، ملّت ویلچری است. 🔸ملتی که ستون فقراتش شکسته است این قدرت قیام ندارد چه رسد به مقاومت، تا برسد به .  🔻نقدنامه را دنبال کنید: @naghdname_ir
هدایت شده از مجله خردورزی
🖼 🔴 آزادی یعنی به رسمیت شناختن کرامت انسانی 🔸 امام موسی صدر آزادی را برترین سازوکار فعال‌کردن همه توانایی‌‌ها و ظرفیت‌‌های انسانی می‌‌داند و تصریح می‌‌کند: 🔸 «آزادی یعنی به رسمیت شناختن کرامت انسانی و خوش‌گمانی نسبت به انسان. حال‌آنکه نبود آزادی یعنی بدگمانی نسبت به انسان و کاستن از کرامت او. کسی می‌‌تواند آزادی را محدود کند که به فطرت انسانی کافر باشد». 📍کانال مجله خردورزی: @kheradvarzi_ir