eitaa logo
آوای معرفت
388 دنبال‌کننده
985 عکس
777 ویدیو
265 فایل
مباحثی معرفتی درباره خودشناسی و خودسازی، زمینه ساز تحقق بندگی برای فرج و ظهور و قیامت شخصی و ورود به بهشت لقای الهی ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ تو شروع کن! خودت می دانی چکار کنی. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻 💠 در سالهای اول طلبگی که مشغول تحصیل بودم می دیدم که یکی از اساتید ، عبارات را به گونه ای متفاوت از سایر اساتیدی که دیده بودم، تدریس می کنند. از عبارت مطالبی را برداشت می کردند و نکاتی را از دل عبارت بیرون می کشیدند و در تدریس توضیح می دانند که وقتی من خودم عبارت را می خواندم، آن نکات را متوجه نمی شدم. 💠 علاقه داشتم که من هم بتوانم عبارات کتب را اینگونه بخوانم و بتوانم این نکات را از عبارت بدست آورم و به سادگی از عبارات رد نشوم. 💠 روزی از ایشان همین مطلب را پرسیدم. پرسیدم که چگونه می توان عبارات کتب را با دقت بیشتری خواند و نکات مختلفی را که شما در توضیح متن برداشت می کنید، ما هم برداشت کنیم. چون اینگونه نبود که همه کتب را ایشان تدریس کنند و ما از تدریس های ایشان استفاده کنیم، بلکه خودمان باید روش برداشت از متن و فهم ظرایف و نکات متن را یاد بگیریم تا بتوانیم با کتب مختلف کار کنیم و آنها را بفهمیم. 💠 ایشان جواب غیر منتظره ای دادند. فرمودند که شما خودت می دانی که چگونه باید این روش را تحصیل کرد و چگونه باید متن را با دقت خواند؟ ایشان فرمودند که این مطلب، دیدگاه آیت الله میرزا جواد آقا ملکی تبریزی است. فرمودند: میرزا جواد آقا می فرماید که انسان در این امور خودش می داند که چکار باید کند. 💠 بعدها متن نظر میرزا جواد آقا را در کتاب شریف لقاءالله پیدا کردم. ایشان می فرماید: "اذا علم المقصود و کان مجداً فی تحصیله قد ینفتح له من وجوه حیل الوصول الیه مطالب لم یلتفت الیه غیره کما هو الشأن فی امور الدنیا فان النفس لا تحتاج فی تحصیل وجوه الحیل للوصول الیه من معلم و انما هو المعلم الخبیر". 💠 ایشان در این عبارت، ابتدا در مورد امور معنوی و اخروی و سپس در مورد امور دنیوی می فرماید که انسان نیاز به معلم ندارد. اگر انسان، مقصود و مطلوب و هدف را بشناسد و در راه رسیدن به آن تلاش کند، راه هایی برای رسیدن به آن هدف برای او مشخص می شود، که شاید تا به حال کسی به آن راه ملتفت نشده باشد. 💢 غرض از بیان این مطلب این بود که چون یکی از اغراض اصلی ما طلبه ها تحصیل علم است. این قاعده ای که از میرزا جواد آقا بیان شد، در مورد تحصیل علم هم صادق است. 💢 بعد از اینکه هدف را شناختیم و قواعد کلی روش تحصیل را یاد گرفتیم باید با جدیت و تلاش، کار تحصیل را شروع کنیم. در ضمن کار، کم کم برای هر شخصی مشخص می شود که چگونه درس بخواند؟ چه ساعاتی درس بخواند؟ چگونه تقریر بنویسد؟ چگونه یک صوت را سریعتر گوش دهد که مطالب آن جذب شود؟ چگونه مباحثه کند؟ ... 💢 برخی طلاب وقت زیادی را صرف مشورت های زائد جهت پیدا کردن روش تحصیل می کنند و بعضا در این مسئله دچار وسواس می شوند. و گاهی اوقات بلکه اکثر اوقات این مشورت های متعدد لایزیدهم الا تحیرا. غافل از اینکه پس از شناختن هدف و قواعد کلی روش تحصیل، آنچه مهم است، توجه به هدف و تلاش جهت رسیدن به آن است. آنگاه آنچه برای انسان اتفاق می افتد این است که قواعد کلی تحصیلی را با شرایط خود تطبیق می دهد و در درون خود، بومی سازی می کند. بعضا انسان روش هایی را پیدا می کند، که تا حال کسی به آنها توجه نکرده است. 🔅 پس به طور خلاصه، در یک کلام، تو شروع کن، خودت می دانی چکار کنی. *نکته:این مطالب درباره کارهای دنیوی مربوط به زندگی مثل شغل،ازدواج،فرزند،مسکن و... و امورمعنوی و سلوکی هم کاربرد فراوانی دارد. از المراسلات @avaymarefat
احادیث معنوی 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله لا خير في مال لا يزرأ منه و جسد لا ينال منه. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: در مالى كه آفت بدان نرسد و تنى كه مصيبت نبيند خيرى نيست. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله أمر بين أمرين و خير الامور أوساطها. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: راه درست ميان افراط و تفريط است و بهترين كارها ميانه رويست. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله إذا أثنى عليك جيرانك أنّك محسن فأنت محسن. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: اگر همسايگانت ترا نيكوكار دانستند نيكوكارى. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله من أخذ أموال النّاس يريد أداءها أدّى اللَّه عنه و من أخذها يريد إتلافها أتلفه اللَّه. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر كه مال مردم را بگيرد و اراده پرداخت آن داشته باشد خدا در پرداخت آن کمکش كند و هر كه بگيرد و اراده تلف كردن داشته خدا آن را تلف كند. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله إنّ اللَّه تعالى رضي لهذه الامّة اليسر و كره لها العسر. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: خداوند براى اين امت آسانى را پسنديده و سختى را نپسنديده است. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله إذا هممت بأمر فاستخر ربّك فيه سبع مرّات ثمّ انظر إلى الّذي يسبق إلى قلبك فإنّ الخيرة فيه. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: وقتى بكارى تصميم گرفتى هفت بار از خدا طلب خیر كن سپس بنگر دل تو به كدام طرف مایل است که نيكى در همان است. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله الهوا و العبوا فإنّي أكره أن يرى في دينكم غلظة. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: تفريح كنيد و بازى كنيد زيرا دوست ندارم كه در دين شما خشونتى ديده شود. @avaymarefat
17.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ماجرای جالب_سرنوشت سلوکی و عرفانی_همسر شهید_چمران_پس_از_شهادت_او ای از شهید چمران به همسرش که بعد از ۳۷سال انتشار یافت. @avaymarefat
8.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 # صحبت‌های جالب والده رهبر معظم انقلاب درباره ایشان رحمت الله علیها @avaymarefat
احادیث معنوی 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله من سعى في فكاك رقبته ثقة باللَّه و احتسابا كان حقّا على اللَّه تعالى أن يعينه و أن يبارك له و من تزوّج ثقة باللَّه و احتسابا كان حقّا على اللَّه أن يعينه و أن يبارك له و من أحيا أرضا ميتة ثقة باللَّه و احتسابا كان حقّا على اللَّه تعالى أن يعينه وأن يبارك له. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر كس در آزاد ساختن خود باعتماد خدا و باميد ثواب بكوشد بر خدا لازم است كه وى را يارى كند و او را بركت دهد و هر كه باعتماد خدا و باميد ثواب ازدواج كند بر خدا لازم است كه وى را يارى كند و او را بركت دهد و هر كه اعتماد بخدا و باميد ثواب زمين بايرى را آباد كند بر خدا لازم است كه ويرا يارى كند و او را بركت دهد. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله ثلاث لازمات لامّتي: سوء الظّنّ و الحسد و الطّيرة فإذا ظننت فلا تحقّق و إذا حسدت فاستغفر اللَّه و إذا تطيّرت فامض. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: سه چيز همراه امت من است بدگمانى و حسد و فال بد زدن؛ وقتى گمان بد بردى گمان خود را محقّق مدان و وقتى احساس حسد كردى از خدا آمرزش بخواه و وقتى فال بد زدی بدان ترتيب اثر مده و براهى كه در پيش دارى برو. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله ثلاثة لا ينتصفون من ثلاثة حرّ من عبد و عالم من جاهل و قويّ من ضعيف. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: سه كس از سه كس انتقام نگيرند آزاد از بنده و دانا از نادان و توانا از ناتوان. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله خالطوا النّاس بأخلاقهم و خالفوهم في أعمالهم. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: با مردان در اخلاقشان مخالط باشيد و در اعمالشان مخالف. 👈قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله المؤمن الّذي يخالط النّاس و يصبر على أذاهم أفضل من المؤمن الّذي لا يخالط النّاس و لا يصبر على أذاهم. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: مؤمنى كه با مردم آميزش كند و بر آزارشان صبر كند از مؤمنى كه با مردم آميزش نكند و بر آزارشان صبر نكند بهتر است. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله أوصيك بتقوى اللَّه تعالى في سرّ أمرك و علانيته و إذا أسأت فأحسن و لا تسألنّ أحدا شيئا و لا تقبض أمانة و لا تقض بين اثنين. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: بتو سفارش ميكنم كه در نهان و عيان پرهيزكار باشى. وقتى بدى كردى نيكى كن و از كسى چيزى مخواه و امانت مگير و ميان دو كس قضاوت مكن. @avaymarefat
▫️پرسش و پاسخ آیت الله فلسفی و امام خمینی (رحمهما الله) در دیدار خطبا با امام ره: آقا، اطلاع دارید که در سنوات اخیر(توسط بعضی ملی گراها و بعضی به اصطلاح روشنفکران و..) منبر و مسئله گریستن و عزاداری امام حسین چه وضعی پیدا کرده است. به مردم القا کرده اند که عزاداری یعنی چه؟، و روضه و گریه کردن چه چیزی را حل می کند؟، و از این قبیل مطالب. اهل منبر سخت در فشارند، مردم همه کم و بیش بی تفاوت شده اند. آمده ایم از حضرتعالی رهنمود بگیریم. واقعاً تکلیف ما چیست؟ پاسخ حضرت ره : آقایان روحانیون، و خصوص اهل منبر، خطبا، اینها سخنگوی اسلام هستند. اگر حکومتی سخنگو می خواهد، سخنگوی اسلام، آقایان خطبا هستند.... سید الشهدا به داد اسلام رسید، سید الشهدا اسلام را نجات داد. روضه سید الشهدا برای حفظ مکتب سید الشهدا است. آن کسانی که می گویند روضه سید الشهدا را نخوانید اصلًا نمی فهمند مکتب سید الشهدا چه بوده و نمی دانند یعنی چه؛ نمی دانند این گریه ها و این روضه ها حفظ کرده این مکتب را. الآن هزار و چهار صد سال است که با این منبرها و با این روضه ها و با این مصیبتها و با این سینه زنیها ما را حفظ کرده اند؛ تا حالا آورده اند اسلام را. این عده از جوانهایی که این طور نیستند که سوء نیت داشته باشند خیال می کنند حالا باید ما حرف روز بزنیم! حرف سید الشهدا حرف روز است، همیشه حرف روز است، همیشه حرف روز را سید الشهدا آورده است دست ماها داده و سید الشهدا را این گریه ها حفظ کرده است و مکتبش را، این مصیبتها و داد و قالها حفظ کرده ... نمی دانند این قشرهای سیاسی که چه خدمتی این منبر، این محراب، به این کشور کرده. اینها چنانچه ملی هستند- ما کار نداریم که آیا به خدا هم کار دارند یا نه- اگر ملی هستند، اگر کشورشان را می گویند می خواهیم، اگر ملت را می گویند که ما می خواهیم، اینها باید دامن بزنند به این روضه خوانیها، برای اینکه این روضه خوانیها این ملت شما را حفظ کرده، این روضه خوانیها و مصیبت و گریه است که کشور شما را حفظ کرده ... ▫️برگزاری مجالس اهل بیت علیهم السلام در 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/3510370323C8d08a8cca1
احادیث معنوی 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله و من ستر على مسلم ستر اللَّه عليه في الدّنيا و الآخرة. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: و هر كه راز پوش مسلمانى شود خدا در دنيا و آخرت راز پوش وى شود. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله أشرف الزّهد أن يسكن قلبك على ما رزقت. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: بهترين زهدها آنست كه از آنچه دارى خشنود باشى. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله إنّ الإيمان ليخلق في جوف أحدكم كما يخلق الثّوب فاسألوا اللَّه تعالى أن يجدّد الإيمان في قلوبكم؛ رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: ايمان شما چون لباسى كه به تن داريد كهنه مى‌شود از خدا بخواهيد كه ايمان را در دل شما تازه كند. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله جدّدوا إيمانكم أكثروا من قول «لا إله إلّا اللَّه». رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: ايمان خود را تازه كنید با لا إله إلا اللَّه بسيار گفتن. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله مثل الّذي يتعلّم العلم ثمّ لا يحدّث به كمثل الّذي يكنز الكنز فلا ينفق منه. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: حكايت كسى كه علم آموزد و از آن سخن نكند چون كسى است كه گنجى نهد و از آن خرج نكند. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله العائد في هبته كالكلب يعود في قيئه. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: آنكه بخشيده خويش پس گيرد چون سگ است كه قى كرده خويش بخورد. 👈. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله إذا رأيت من أخيك ثلاث خصال فارجه: الحياء و الأمانة و الصّدق و إذا لم ترها فلا ترجه. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: وقتى در برادر خود سه صفت ديدى بدو اميدوار باش، حيا و امانت و راستى و اگر اين صفات را ندارد به او اميدى نداشته باش. از نرم افزار احادیث معنوی @avaymarefat
💠 ضرورت، آثار و انواع خلوت 🔻خلوت گزینی و عزلت، برای به خود پرداختن، در سيره اهل‌بیت علیهم السلام، انبياء و اولياء، جايگاهي عظيم دارد ونحوه آن متفاوت بوده است، گاهي اوايل نبوت و جواني بوده است، گاهي در اواخر بوده است، گاهي براي ذخيره‌سازي بوده و گاهي براي ميقات بوده مثل «وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِينَ لَيلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ...؛ وبا موسی سی شب وعده گذاشتیم و آن را با افزودن ده شب تمام کردیم... اعراف/۱۴۲» 🔸 در غير انبياء(ع) هم نمونه هایی داریم مثل اصحاب کهف که مسيرشان را به سمت عزلت چنین جدا کردند و بهره‌هايش را هم بردند. هم در ميان رجال هست، هم در ميان نساء: «وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ مَرْيمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَكَانًا شَرْقِيا... در کتاب، مریم را یاد کن هنگامی که از خانواده اش در مکان شرقی کناره گرفت...مریم/۱۶» 🔹 در این نوع، يک فصلي [و مدتی] را خلوت داشتند تا يک نتيجه‌اي بگيرند و چه نتيجه‌اي بالاتر از اين که يک خانمي يک عزلتي را انتخاب کند که نتيجه آن روح‌الله باشد؟ ادامه دارد... ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻نوع ديگر خلوت گزینی اين است که در حين زندگي روزمره، ساعاتي را براي عزلت داشته‌اند، اينکه رسول خدا(ص) به غار حراء مي‌رفتند از نوع اول است و اعتکاف‌هاي رمضانيه و ساعاتي را در طول روز و سحر، براي عبادت اختصاص دادن، نوع دیگر است. 🔸 در کنار کارهاي روزمره فراتر از عبادات عادي، ساعاتي را براي عبادت، مراقبه و پرداختن به خويش داشتند. که کاري بسيار ضروري است. البته نوع اول بايد خیلی حساب شده باشد و خيلي مکرر نبوده است؛ اما نوع دوم مکرر بوده است که به صورت روزانه ساعتي را براي پرداختن به خداي خود، داشتند، شبی یا سحري را به عبادت اختصاص مي دادند. ادامه دارد... ‌ ‌
ادامه مطلب قبل... 🔻آن زمان که جنس امور خلوت بود و اشتغالات کمتر بود، باز اين عزلت‌ها انتخاب مي‌شد، حالا که ديگر اشتغال در لايه‌هاي شخصيتي مردم نفوذ کرده است، اصلاً فرصت فراغت نيست و کيفيت بهره‌وري از ابزار تجدد، گاهي راه زلال حرکتي و سلوکي را پيچيده‌تر کرده است. 🔸 افراد گم مي‌شوند، بايد باطنشان و ظرفيت‌هاي خداشناسي‌شان به فعليت برسد ولی به جاي آن، ذهنيات و هوشياري اجتماعي آن‌ها به فعليت مي‌رسد و کاري به توحيد ندارند و سلايقشان متنوع مي‌شود. 🔹 ممکن است در امور اجتماعي و تفاسير سياسي يا خانوادگي، تيزبيني پيدا کنند ولي زلالِ قلبشان به فعليت نمي‌رسد، معنويت آنها به فعليت نمي‌رسد. به معالي اخلاق دست پيدا نمي‌کنند، مگر آنچه که در مطالعات و در مشاهدات از فرهنگ‌هاي مختلف ورودي ذهني آن‌ها بوده باشد، به اين‌ها مي‌‌رسند. 🔸 اما به معالي اخلاق استاندارد الهي نمي‌رسند، به انبياء(ع) و سيره انبياء(ع) نزديک نمي‌شوند. قدرت اين را پيدا نمي‌کنند که چهار ساعت به نماز بايستند و از اين نماز لذت ببرند، ولي تلويزيون مي‌بينند و براي ديدن اخبار مشکلي ندارند و 8 ساعت در روز، روزنامه مي‌خوانند، آن يک چيز ديگري است و اين يک چيز ديگري است و اين‌ها نبايد با هم خلط شود. البته امکان جمع بین این دو نیز هست [ولی برنامه ریزی دقیق ومدیریت زمان نیاز دارد.] ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺 نقل از حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری @avaymarefat
💠 نقش ذکر «ياحیّ يا قيّوم» در روش تربیتی آیت الله کشمیری 🔻روش سلوکي اولياء متفاوت است و روش تربيتي‌شان هم متفاوت است. نوع ارتباط با اسماء و بهره‌وري از اسماء نیز متفاوت است. 🔸 هر کسي روش خودش را دارد ولي خدا رحمت کند، مرحوم آيت الله کشميري، اول يک زاويه خاص و ارتباطي، بين فرد و يکي از اسماء ايجاد مي‌‌کرد و بعد مي‌‌گفت: فلان تعداد «ياحيّ يا قيّوم» بگو. مي‌‌گفت: شما نمي‌دانيد که اسم حی و حیات از ضرورت‌ها است، وقتي حيات نباشد [تلاش های دیگر] فايده ندارد. 🔹 توسل به اين اسم، ابعاد حيات قلب را فراهم مي‌‌کند. وقتی دل زنده شد، ادراک‌ها مي‌آيد و «حيّ» از امّهات اسماء است. منتهي حد نصاب اشتغال به آن بالاست، حد نصابی که در زندگي انسان تأثير بگذارد بالاست، بايد زياد گفت، چرا؟ زیرا ما ظرفيت‌هايمان، شبيه به يک برکه است و گاهی بزرگ‌تر و بزرگ‌تر و ذو ابعاد است؛ منتهي دائم دارد اضافاتی و اموري وارد اين برکه مي‌‌شود که منافي زلالي اين برکه و طهارت اين برکه است و ما بايد به نحوي عمل کنيم که هم جلوي آن آلودگي‌ها را بگيريم و هم از اسماء الهی براي طهارت و زلالی آن استمداد کنیم. 🔸 با توسل به اسم «حي» انسان حیات می‌یابد، يکي از خطراتي که در اين مسير هست، اين است که حيات، لحظه‌اي وارد قلب انسان شود ولي ازبین برود. «قيوم» اين را جبران مي‌‌کند، «قيوم» تو را نگه مي‌‌دارد. بعضي افراد اسماء را مخلوط مي‌‌کنند، ولي اولين ترکيب، مربوط به ترکيب حکيم مطلق است. حي و قيوم را خدا ترکيب کرده است: «اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَي الْقَيوم ... » ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺نقل از حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری @avaymarefat