eitaa logo
آوای معرفت
385 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
995 ویدیو
272 فایل
مباحثی معرفتی درباره خودشناسی و خودسازی، زمینه ساز تحقق بندگی برای فرج و ظهور و قیامت شخصی و ورود به بهشت لقای الهی ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 توجهات باطنی؛ سرمایه‌ی سلوک 🔻مصاديق اتم و اکمل وجه‌الله، چهارده معصوم علیهم السلام هستند. حضرت ابراهيم علیه السلام بعد از نشيب و فراز در بلاها و امتحان‌ها مي‌گوید:‌ «اِنّی وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذي فَطَرَ السَّماواتِ والاَرض؛ من از روی اخلاص وپاکدلانه روی خود را به سوی کسی گردانیدم که آسمان ها و زمین را پدید آورده است. انعام/۷۹». 🔸 ما در اين «وَجَّهْتُ وَجْهِيَ» مانده‌ايم که کارهايمان حل نمي‌شود. يعني حرفي نداريم که جسم و بدنمان را تا حرم های مطهر اهلبیت علیهم السلام حرکت دهیم، اما گويا مقدماتي مي‌خواهد که آنجا درک محضر کنيم. «وَجَّهْتُ وَجْهِيَ»مان را درست کنيم. 🔹 در سفر زیارتی وجهه ی همت و وجهه دل ما، صاحب حرمی باشد که به زیارتش می رویم. همه ی کار به اين نيست که ما فقط حرکت‌ فيزيکي کنيم، بايد همراه آن يک توجه باطني هم باشد. 🔸 با قرآن هم اگر خواستيم ارتباط برقرار کنیم، بايد همين را مراعات کنيم. تلاوت آيات خيلي پربرکت است اما تمام قضيه نيست، بايد توجه تام در آن باشد. بهره بردن از محضر اهل‌بيت علیهم السلام در مشاهد مشرفه نیز اين توجه را لازم دارد؛ که از قيد و بند و از سياهي و ظلمت تشتت و افکار پريشان دور شويم. 🔹 ما در صراطي قدم گذاشته‌ايم که سرمايه اين راه، توجهات باطني و مراقبت‌هاست. يک نفر از ابتداي شب تا سحر مي‌تواند سينه بزند، اما اين سينه‌زدن، يک بخش فيزيکي دارد و يک بخش محتوايي، و آن بخش محتوايي‌اش مهم‌تر است و بايد آن را هم بالا ببريم. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺 حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری 👉 @gharar_at‌
4_5823442626459730406.mp3
زمان: حجم: 4.81M
* #سخنرانی_صوتی #ذی_الحجه #ذکر 🎧 موضوع: دهه اول ذی الحجه 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ زمان: ۲۰ دقیقه 🔺 @nasery_ir ‌ ‌
🌴 احادیث معنوی 🌴 🌺. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله ما من ذي غنى إلّا سيودّ يوم القيامة لو كان إنّما أوتي من الدّنيا قوتا. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر ثروتمندى روز قيامت آرزو كند كه کاش در دنيا فقط قوت خويش مى‌داشت. 🌺. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله إذا رأى أحدكم من أخيه ما يعجبه فليدع له بالبركة. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: وقتى يكيتان از برادر خويش چيزى ديد كه جالب نظر بود براى او بركت بخواهد. 🌺. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله لكلّ شي ء طريق و طريق الجنّة العلم. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر چيزى راهى دارد و راه بهشت دانش است. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله العالم من يعمل. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: عالم حقيقى آنست كه عمل كند. 🌺. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله ليس منّا من وسع اللَّه عليه ثمّ قتر على عياله. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: هر كس خدا بدو گشايش دهد و باز بر عيال خود سخت گيرد از ما نيست. 🌺. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله خلق اللَّه الإنس ثلاثة أصناف: صنف كالبهائم و صنف أجسادهم أجساد بني آدم و أرواحهم أرواح الشّياطين و صنف في ظلّ اللَّه يوم لا ظلّ إلّا ظلّه. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: خداوند آدميان را سه قسم آفريده يك قسم مانند چهارپايانند و قسم ديگر تنهايشان مانند تن آدميان و جانهايشان مانند جانهاى شياطين است و قسم ديگر روزى كه سايه‌اى جز سايه خدا نيست در سايه او هستند. 🌺. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله الدّعاء هو العبادة. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: دعا عبادت است. 🔍نقل از نرم افزار احادیث معنوی ✅ @avaymarefat 🌼
"نکات قرآنی" (۴۲۱) "وَ یَحسَبُونَ اَنَّهُم مُهتَدُونَ" (و آنها گمان‌ می کنند که هدایت شده اند!) و این بدترین نوع گمراهی است. اینکه کسی یا کسانی خیال کنند که از میان این همه مخلوقات خدا، فقط آنهایند که هدایت شده اند. چنین اندیشه ای همواره در طول تاریخ مصیبت ساز بوده است. بسیاری از جنگها و کشتارها و ویرانی های تاریخ بشر، ریشه اش همینجاست. همین توهّم حق بجانبی و گمانِ هدایت شدگی. و این یک بیماری بزرگ و خطرناک است که قرآن کریم مستقیماً بدان اشاره می کند. بیمارانی که چنین بیماری دارند جز خودشان، دیگران را گمراه و نادان تصور می کنند و دقیقاً به همین علت است که برای خود حق تصرف و دخالت در همه ی امور را قائل اند و براحتی همه را به قضاوت می نشینند. یک سالک فرهیخته از چنین بیماری خانمان سوزی به دور است. او خود را از هیچکس و هیچ چیز برتر نمی داند و همواره با دو بال خوف و رجا سیر می کند. او از توهّم هدایت شدگی رهاست. زیرا نیک می داند که هدایت واقعی به دست خداست "اِنَّ الهُدَی هُدَی الله". و این هدایت، سخت و منجمد نیست. نرم و روزافزون است، پویاست "زادَهُم هُدََی". زیاد می شود و رشد می کند. و هر چه زیادتر شود، لطیف تر می گردد و هر چه لطیف تر شود، به ملکوت اعلی نزدیکتر می شود. ای دوست، هدایت شده راستین کسی است که به مقام فنا رسیده است. نفسانیتش مرده است و منیّتی در کارش نیست. هدایت شده کسی است که از برداشت های تاریک ذهنی اش خلاص شده و آن به آن با نور خدا می بیند "یَنظُرُ بِنُورِ الله". هدایت شده کسی است که تسلیم محض است. که در کیفیت تفویض امر است. هدایت شده کسی است که بودن و نبودن، داشتن و نداشتن، برایش یکسان است. هدایت شده همچون یک مسافر سبکبار، هر آن در حال گذر است. بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی ✏️ @avaymarefat
🌴🌺احادیث معنوی 🌸🌳 🌸. الامام‌علی علیه السلام :لا تَری الجاهِلَ إلّا مُفرِطلاً أو مُفَرِّطاً. امـام عـلـى علیه السلام فرمودند: نادان را هميشه در حال افراط يا تفريط مى بينى . 🌺. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله إذا وجد أحدكم لأخيه نصحا في نفسه فليذكره له. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: اگر كسى نصيحتى براى برادر خود در خاطر دارد باو يادآورى كند. 🌹. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله دعاء الوالد لولده كدعاء النّبيّ لأمّته. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: دعائى كه پدر براى فرزند كند مانند دعائيست كه پيغمبر براى امت خود ميكند. 🌼. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله أوّل ما تفقدون من دينكم الأمانة و آخر ما تفقدون الصّلوة. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: نخستين چيزى كه از دين خود از دست ميدهيد امانت است و آخرين چيزى كه از دست ميدهد نماز است. 🌸. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله أكرموا الخبز فإنّ اللَّه أنزله من بركات السّماء و أخرجه من بركات الأرض. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: نان را گرامى شماريد زيرا خداوند آن را از بركات آسمان فرو فرستاده و از بركات زمين بيرون آورده است. 🌺. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله و الّذي نفس محمّد بيده لا تدخلوا الجنّة حتّى تؤمنوا و لا تؤمنوا حتى تحابّوا أفلا أنبّئكم بشي ء إذا فعلتموه تحاببتم؟ أفشوا السّلام بينكم. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: بخدائى كه جان محمد بكف اوست ببهشت نمى‌رويد تا مؤمن شويد و مؤمن نشويد تا يكديگر را دوست داريد آيا ميخواهيد شما را بچيزى خبر دهم كه اگر انجام دهيد، يك ديگر را دوست داريد، به همديگر سلام كنيد. 🌹. قال رسول‌الله صلی الله علیه وآله بَلِّغُوا حَاجَةَ مَن لا يَستَطِيعُ إبلاغَ حاجَتِه. فَمَن أبلَغَ سُلطاناً حاجَةَ مَن لا يَستَطِيعُ إبلاغَها ثَبَّتَ اللَّهُ قَدَمَيهِ عَلَى الصِّراطِ يَومَ القِيامَةِ. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: حاجت كسى را كه از ابلاغ آن ناتوانست به بزرگان برسانيد زيرا هر كس حاجت درمانده‌اى را به بزرگى برساند روز رستاخيز خداوند پاهاى وى را بر صراط استوار ميسازد. 🔍نقل از نرم افزار احادیث معنوی ✏️ @avaymarefat
🌷مهرخوبان دل و دین از همه بی پَـــروا برد 🌷رُخ شَــطرنج نبُرد آنــچه رخ زیبـــا برد 🌷تو مپندار که مجنون سر خود مجنون گشت 🌷از سَمَک تا به سُهایش کشش لیلی برد 🌷من به سرچشمه خورشید نه خود بردم راه 🌷ذرٌه یی بودم و مِهــــر تو مــرا بالا برد   🌷من خَس بی سر و پایم که به سیل افتادم 🌷او که می رفت مرا هـــم به دل دریا برد 🔰 علامه طباطبایی از المرسلات @avaymarefat
💢 💥 برادران عزیز طلبه اگر میخواهید اثر بگذارید، راهش این است که ... 🌐 سال ۶۱ شهید بابایی را گذاشتیم فرمانده پایگاه هشتم شکاری اصفهان. درجه‌ این جوان حزب‌اللّهی سرگردی بود، که او را به سرهنگ تمامی ارتقاء دادیم. آن‌وقت آخرین درجه‌ ما سرهنگ تمامی بود. مرحوم بابایی سرش را میتراشید و ریش می گذاشت. بنا بود او این پایگاه را اداره کند. کار سختی بود. دل همه می لرزید؛ دل خود من هم که اصرار داشتم، می لرزید، که آیا میتواند؟ اما توانست. 🌐 وقتی بنی صدر فرمانده بود، کار مشکل‌تر بود. افرادی بودند که دل صافی نداشتند و ناسازگاری و اذیت می کردند؛ حرف میزدند، اما کار نمیکردند؛ اما او توانست همان‌ها را هم جذب کند. خودش پیش من آمد و نمونه‌یی از این قضایا را نقل کرد. 🌐 خلبانی بود که رفت در بمباران مراکز بغداد شرکت کرد، بعد هم شهید شد. او جزو همان خلبان‌هایی بود که از اول با نظام ناسازگاری داشت. شهید عباس بابایی با او گرم گرفت و محبت کرد؛ حتی یک شب او را با خود به مراسم دعای کمیل برده بود؛ با این‌که نسبت به خودش ارشد هم بود.  شهید بابایی تازه سرهنگ شده بود، اما او سرهنگ تمامِ چند ساله بود؛ سن و سابقه‌ خدمتش هم بیشتر بود. در میان نظامیها این چیزها خیلی مهم است. یک روز ارشدیت تأثیر دارد؛ اما او قلباً و روحاً تسلیم بابایی شده بود.  🌐 شهید بابایی میگفت دیدم در دعای کمیل شانه‌هایش از گریه میلرزد و اشک میریزد. بعد رو کرد به من و گفت: عباس! دعا کن من شهید بشوم! این را بابایی پس از شهادت آن خلبان به من گفت و گریه کرد. او الان در اعلی علیین الهی است؛ اما بنده که سی سال قبل از او در میدان مبارزه بودم، هنوز در این دنیای خاکی گیر کرده‌ام و مانده‌ام! ما نرفتیم؛ معلوم هم نیست دستمان برسد. 🌐 این‌گونه است. خود عباس بابایی هم همین‌طور بود؛ او هم یک انسان واقعاً مؤمن و پرهیزگار و صادق و صالح بود. اگر میخواهید اثر بگذارید - چه شما برادران عزیز و روحانی، چه شما برادران عزیزی که نظامی هستید و با عقیدتی، سیاسی همکاری می کنید - راهش این است که دلها را به هم نزدیک کنید؛ درون را پاک کنید؛ عمل را خالص کنید؛ برای خدا کار کنید؛ آن‌وقت خدای متعال برکت خواهد داد. این میشود عقیدتی، سیاسىِ مطلوب. 📚 رهبر انقلاب، 83.10.23 # نقل از المرسلات @avaymarefat
📚 پرواز تا بی نهایت 🔰 خاطراتی از زندگی شهید عباس بابایی # نقل از المرسلات @avaymarefat
ketab-parvaz-ta-binahayat.pdf
حجم: 1.15M
📕📕 📚 پرواز تا بی نهایت 🔰 خاطراتی از زندگی شهید عباس بابایی 📌 به مناسبت سالگرد شهادت شهید بابایی * نقل از المرسلات @avaymarefat
"نکات قرآنی" (اَنِّی مَسَّنِیَ الضُّرُّ وَ اَنتَ اَرحَمُ الرّاحِمِینَ) (مرا "ضُرّ" مَس کرده است در حالیکه تو "ارحم الراحمین" هستی!) "ضُرّ"، ضرر است، خسارت است، اشاره به اسم "ضارّ" است که خود از اسماءالله است. "مَس" کردن، دست کشیدن و در تماس قرار گرفتن است. آنگاه که اسمی از اسماء کسی را "مَس" کند، او را تحت سلطه ی خویش در آورده است. در این آیه، ایوب(ع) تحت اسم "ضارّ" قرار گرفته و پی در پی خسارت می بیند. پس می خواهد از سیطره اش راحت شود، لذا به اسم "ارحم الرحمین" پناه می آورد. این به ما می آموزد که اگر کسی تحت سیطره ی اسمی از اسماء باشد میتواند از حکم او خارج و به حکم اسم دیگری وارد آید. و "دعا" توانایی این کار را دارد. برادران یوسف(ع) نیز در دوره ای تحت اسم "ضارّ" قرار گرفته اند لذا به ناچار به اسم "عزیز" که بسیار قدرتمند است پناه می برند "اَیُّهَاالعَزِیزُ مَسَّنَا و اَهلَنَا الضُّرُّ" (ای عزیز! ما و اهل مان دچار "ضُرّ" شده ایم!). تغییر اسماء، که خروج از سیطره ی یکی به دیگری است، چیزی شبیه سفر کردن از قلمرویی به قلمروی دیگر است، که راه دارد. سالکان واصِل راهش را خوب می دانند. و بدینسان می توانند از کیفیتی خارج و به کیفیتی دگر وارد شوند. یکی از راههای بسیار کارآمد، "تضرّع" است "لَعَلَّهُم یَضَرَّعُونَ"، یعنی اِنابه و زاری و نیایش به درگاه حق کردن است. زیرا در این وضعیت، انسان خود را می شکند و در نهایت فروتنی و تواضع قرار می گیرد. و انسانهای فروتن، نادم و خودشکسته را "اسماء" دیگر پذیرایند. پس اگر کسی تحت اسم "منتقم" است و همه اش دوست دارد که از این و آن انتقام بگیرد، اگر بخواهد میتواند به اسم مهربانتر دیگری عروج نماید و کیفیت زندگی اش را تغییر دهد. همچنین است اگر کسی تحت اسم "شدید العقاب" و "شدید العذاب" زندگی می کند و همواره در کیفیت خشونت و خشونت طلبی بسر می برَد، اگر بخواهد میتواند دچار تحوّل شده و به اسم "ارحم الرحمین" در آید. از منظر قرآن کریم، این کار شدنی است. تا زنده هستی، هنوز فرصت هست. و به یاد داشته باش که انسان تحت هر اسمی از اسماء قرار بگیرد، رنگ و بوی همان اسم را می گیرد و خاصیت معنایی همان اسم را از خود متجلّی می کند. @avaymarefat