eitaa logo
آوای معرفت
368 دنبال‌کننده
934 عکس
673 ویدیو
250 فایل
مباحثی معرفتی درباره خودشناسی و خودسازی، زمینه ساز تحقق بندگی برای فرج و ظهور و قیامت شخصی و ورود به بهشت لقای الهی ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
آوای معرفت
میل به گناه از کجا در وجود انسان پیدا شد؟؟ چرا به دنیا، هبوط کرده ایم؟؟ چگونه می توان از گناه و مع
سوالی که یکی از دوستان بعد از گوش کردن صوت بالا پرسید: ببخشید حاج آقا ذات انسان مگه بی نهایت طلب نیست و نهایت آن هم به خدا رسیدن می باشد و این خودش کثرت گرایی در معرفت الهی می باشد؟ میل به کثرت فقط در دنیا معنا پیدا می کند یا در عالم معنا هم وجود دارد؟
آوای معرفت
سوالی که یکی از دوستان بعد از گوش کردن صوت بالا پرسید: ببخشید حاج آقا ذات انسان مگه بی نهایت طلب نی
جواب سوال بالا: وقتی انسان از خدا محجوب شد و خدای حاضر را ندید و درک نکرد خودش را مستقل می بیند و حس مالکیت به خودش و افعال و اشیای پیرامونش پیدا می کند. و فقط با احساس مالکیت لذت می برد.کثرت بینی و کثرت خواهی در دنیا،محدودیت می آورد یعنی مثلا اشیا را متمایز از هم و جدا می بینیم.لذا محدود می بینیم یعنی اول خودمون را در بدن محدود می بینیم بعد همه اشیا را محدود می بینیم.پس کثرت دنیایی،محدود کننده است. ولی در عوالم بالا، احساس استقلال و مالکیت از بین می رود و انسان، از محدودیت جسم رها شده و به بی انتهایی روح خدایی می رسد یعنی درکی که از خودش دارد یک وجود بی انتهاست که در همه چیز و در همه جا هست لذا احساس استقلال و منیت ندارد چون به یک معنا، او همه است و همه او. و به دنبال آن هر شیءای را بی نهایت می بینیند. یعنی لذت بی انتها و انس بی انتها و درک بی انتها دارد. پس کثرت در عوالم بالا، محدود کننده نیست بلکه نامحدود کننده است یعنی در یک چیز، همه چیز هست و همه چیز در یک چیز. معنای خلود و ابدیت و خالدین فیها ابدا در قرآن یعنی همین،یعنی در هر چیز،آنرا تا بی انتها و ابدیت و نامحدود می بینی،نه اینکه یک چیز محدود،همیشه و تا ابد ببینی،نه اصلا هیچ محدودیتی نیست.پس کثرت در عوالم بالا،کثرت نامحدود است یعنی هر چیز بی انتهاست.یعنی فقط خدای بی انتها مالکیت بی نهایت و ابدی دارد و همه در خدا غرق اند.(اینما تولوا فثمّ وجه الله)(به دریا بنگرم دریا،تو بینم.به صحرا بنگرم صحرا تو بینم.به هر جا بنگرم رخ رعنای تو بینم)(ذلک بأنّ الله هو الحق و أنّ ما یدعون من دونه هو الباطل)(یوم لا تملک نفس لنفس شیئا و الامر یومئذ لله:قیامت،هیچ کس مالک نیست.فقط خدا مالک است)(لمن الملک،لله الواحد القهار:در قیامت،چه کسی مالک است،فقط خدای واحد قهار یعنی خدایی که همه محدودیت ها و کثرات محدود کننده را از بین برده و مقهور خود کرده.یعنی غیر او دیده نمی شود.پس اگر عذاب چشیدی،بی نهایت است و اگر لذت چشیدی و بهشت،بی نهایت است.) تصور این حرف ها خیلی سخت است تا نمیریم درک نمیکنیم.ولی واقعیت دارد.چون بشر با ذهن محدود خود اینها و هزاران چیز دیگر درباره عالم برزخ و قیامت را نمی فهمید خداوند با کنایه و در پرده بیان کرده و بیشتر با مثال و تشبیه بیان کرده،شاید بعضی ها چیزکی بفهمند. در روایات هست اگر انسانها لذت بهشت و عوالم بالا را می فهمیدند لحظه ای در دنیا،نمی ماندند و از شوق،می مردند. و اگر کسی حقیقت عذاب جهنم را درک میکرد لحظه ای گناه نمی کرد.و فکر گناه هم نمیکرد. اهلبیت علیهم السلام چون حقیقت قیامت را می دانستند و شهود می کردند اینقدر در دعاها و مناجات عاشقانه با خدا حرف می زدند.(دعای کمیل،عرفه،شعبانیه،سحر،ابوحمزه ثمالی...)و مصائب عاشورا و فاطمیه و امثال آنرا تحمل می کردند.و اینقدر برای هدایت بشر جهاد میکردند.
آوای معرفت
میل به گناه از کجا در وجود انسان پیدا شد؟؟ چرا به دنیا، هبوط کرده ایم؟؟ چگونه می توان از گناه و مع
سوأل یکی از اعضای کانال بعد از گوش کردن صوت بالا: ببخشید حاج آقا یعنی آدم گنهکار جزء اسما الهی هستش؟
آوای معرفت
سوأل یکی از اعضای کانال بعد از گوش کردن صوت بالا: ببخشید حاج آقا یعنی آدم گنهکار جزء اسما الهی هست
جواب: روح و فطرت همه انسان ها(کافر و مومن،گناهکار و غیر آن)، جامع اسمای الهی است(فطرة الله التی فطرالناس علیها لا تبدیل لخلق الله: فطرت و باطن و روح همه انسان ها خدایی و از اسمای الهی ست. و از عالم قرب و بهشت است.) ولی میل به کثرت و هبوط به دنیا، باعث ظهور جنبه شیطانی و جهنمی و دوری از خداست یعنی توجه به کثرت و دنیا و نفس باعث غفلت از حقیقت روح الهی و بهشتی انسان است و اگر در دنیا، انسان به دنبال منیت و خودنمایی و خودخواهی و هواپرستی و توجه افراطی به نیازهای طبیعی و مادی و بدنی باشد از جنبه ملکوتی و خدایی غافل می شود و پرده ی غفلت از خدا به روی فطرت و باطن ملکوتی و خدایی و بهشتی انسان کشیده می شود. انسان، محجوب می شود و از عالم قرب و بهشت، بیرون رفته، به عالم جهنم و بُعد و دوری و فراق می افتد. از نظر قرآن گناه اصلی، همان توجه افراطی به کثرت و نفس و دنیا با غفلت از خدا و فطرت است. و گناهان دیگری که در ذهن ما هست جلوه های افراطی و خطرناک آن گناه اصلی است. ولی تقریبا هیچ کس اصل توجه به کثرت و خودخواهی با غفلت از خدا را گناه نمی داند و فقط همان گناهانی که در رساله مراجع به عنوان جلوه های افراطی گناه هست را گناه می داند. در سوره مبارکه واقعه، از کسانی که از هر دو گناه(اصلی و فرعی) اجتناب کند و پرده غفلت را از روی فطرت و جنبه اسماءاللهی خویش کنار بزند و در همین دنیا به بهشت قرب الهی، عروج کند به عنوان (مقرّبین: ساکنان عالم قرب و وصال حق و ملکوت) یاد می کند. از کسانیکه از گناهان فرعی اصطلاحی اجتناب می کنند ولی از گناه اصلی(حجاب غفلت از فطرت و ملکوت و خدا و بهشت) اجتناب نمی کنند به عنوان(اصحاب یمین و انسان های خوب و با یُمن و برکت) یاد می کند ولی آنها را جزو مقرّبان و اهل قرب و وصال نمی داند. و از کسانی که به هر دو گناه اصلی و فرعی به صورت آگاهانه و افراطی و از روی عناد و استکبار و دشمنی با حق و اهل حق مشغولند و به هیچ عنوان حاضر نیستند ایمان و عمل صالح انجام دهند به عنوان(اصحاب شمال و انسان های شوم و شقی و بی برکت و جهنمی و کافر) یاد می کند. این یک تقسیم بندی کلی درباره اقسام انسان هاست.و با توجه به اینکه هر کدام از این اقسام،دارای درجات و مراتب مختلفی است.یعنی ایمان و کفر مراتب دارد لذا با لحاظ مراتب،اقسام توسعه پیدا میکند(مستضعفین،جاهل قاصر و مقصّر،کافر معاند و غیر معاند،کافر و مشرک با مراتب مختلف،مؤمن با مراتب مختلف....) مغفرت و بخشش گناهان در قرآن و روایات غالبا به معنای بخشش گناه اصلی (غفلت از خدا که باعث حجاب بر فطرت و ملکوت انسان است) مراد است نه به معنای بخشش گناهان فرعی متعارف و مصطلح و شاخه های گناه اصلی( بدون اینکه گناه اصلی که ریشه ی همه گناهان فرعی است بخشیده شود). لذا در دعاها عفو و مغفرت از گناهان، ملازم با دخول به بهشت شده، چون مراد گناه غفلت و حجاب بر فطرت و بهشت بوده که با بخشش، برداشته شده و درهای بهشت را به روی انسان باز می کند.(مثلا در دعای ماه رمضان می خوانیم: یا علی یا عظیم یا غفور یا رحیم.... مُنَّ علیَّ بفکاک رقبتی من النار و ادخلنی الجنة: ای بخشنده و غفور... بر من منت گذار و وجود مرا با بخشش گناه از نار و آتش جهنم نجات بده و مرا در همین دنیا، با برداشتن حجاب فطرت، داخل در بهشت کن).
📌یگانه‌ راهِ خدا 🎙 استاد شیخ محمدکریم پارسا ⏯ ... یادِ خدا یگانه‌ راه است به سویِ خدا، یعنی منحصر است راهِ خدا در یادِ خدا.. آقای بهجت در مورد یاد خدا... فرمود: «این مطلب جانشین ندارد»... بین خدا و خلق حجابی نیست مگر خلق، پس اگر حجاب خلقیت برداشته شود خدا نمایان می‌شود... فنا حالتی است که به اقتضای آن حالت، غیر خدا فراموش می‌شود... مقصد فناست، راهْ یادِ خداست.. چی کار کنه ماسوا فراموش بشه؟ فقط یک راه داره: یادِ خدا... چاره‌ای ندارد سالک جز یاد خدا... هرچه هست و نیست در یادِ خداست.. غایة الغایات معلولِ ذکر است...
🚨خاطره رهبر انقلاب از نابینا شدن پدرشان و یک نیمه شعبان متفاوت 💠 مرحوم والد ما در ســال ۱۳۴۲ دچار شدند، که منجر به ایشان شد. چشم ایشان به مدت سه، چهار سال اصلا جایی را نمی‌دید. تا این‌که در ســال ۱۳۴۵ چندین بار ایشان را برای معالجه از به بردیم. در یکی از مراجعات، چشم پزشکی گفت:« من چشم ایشان را  می‌کنم و امید بهبودی هست.» در آن زمان هفتاد، هفتاد و پنج سال سنشان بود. به هرحال نگذاشتند در بیمارستان بمانیم. گفتند:«عمل می‌کنیم، شما فردا بیایید». از بیمارستان بیرون آمدیم. من خیلی و ناراحت بودم... آن روزها، منزلی نزدیکی یحیی داشتیم. نزدیک منزل که رسیدم... دیدم آنجا را کرده اند. یادم آمد است. چند روزی از بس مشغول بودم، نیمه‌ی شعبان به کلی فراموشم شده بود. تا یاد نیمه‌ی شعبان افتادم، . از کوچه‌ی و باریکی باید می‌گذشتم تا به منزلم برسم. ناگهان به من دست داد و بنا کردم به و  جستن. در آن کوچه، حال توسل پیدا کردم. کمی که آرام گرفتم، دیدم اضطرابی که داشتم به کلی از بین رفت. فهمیدم که حال خوب می‌شود. یعنی حس کردم که آن توسل، کرد... صبح روز بعد که به رفتیم، فهمیدیم که چشم های ایشان خوب شده است؛ آن هم بعد از چند سال که عارضه داشت و هیچ امیدی به وجود نداشت! بعد از آن سال - سال ۴۵ - ایشان مدت بیست سال دیگر زنده بودند و تا آخر عمر هم می‌کردند. 📰 نشریه خط حزب الله ، شماره ۲۳۱ 🆔 @sireh_agha
🗓 سه‌شنبه ٣٠ دی ماه ١٣٩٩ ... 🔻 خاطراتی کوتاه از سیره و سبک زندگی آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ▫️ وقتی ازش می‌خواستیم برای یکی دعا کند، ▫️ دیگر به این راحتی‌ها یادش نمی‌رفت. ▫️ تا مدت‌ها بعدش می‌پرسید: «آن بندۀ خدا چی شد؟» ▫️ روز آخری هم که دیدمش، گفت: «مریض شما حال‌شان بهتر شد؟» ▫️ گفتم: «بله، فعلاً مرخص شده و توی خانه است.» ▫️ گفت: «مراقب باشید بیماری‌اش برنگردد؛ برای شفای کامل صدقه بدهید؛ به افراد زیادی صدقه بدهید، حتی اگر مقدارش کم باشد...» 📚 به شیوه باران، ص۶٧ ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
🗓 پنجشنبه ٢ بهمن ماه ١٣٩٩ 🔻 گزیده‌ای از روایات ، مورد توصیه آیت‌الله بهجت قدس‌سره ✅ امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید: رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرموده‌اند: سه چیز است که هرکه دارا باشد، منافق است اگرچه نماز بخواند و روزه بگیرد و گمان کند که مسلمان است: ▫️ کسی که اگر امین دانسته شود، خیانت کند، ▫️ اگر حرف زند دروغ گوید، ▫️ و اگر وعده کند خلاف نماید. 📚 وسائل‌الشیعه، ج۱۵، ص۳۴۰ ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
💠 مقام ملائکه و مقام ولایت کلیه 🔻 ملائکه‏ ای که قطره باران را حرکت می‏دهند، زیر دست ملک اعظم هستند و آن هم زیر دست یک ملک اعظم تا به آن چهار ملک اصلی منتهی می‏شود. 🔸 در ارزاق میکائیل مفیض رزق است، اگر بنا باشد یک کرمی ته دریا چیزی بخورد باید به اذن میکائیل باشد و او تا ریزترین کارها را اطلاع دارد و نظارت دارد و همان لحظه اذن می گیرند و همان لحظه انجام می‏دهند، از روح نباتی تا روح انسانی را رزقشان را به امر خداوند میکائیل می‏رساند. 🔹 افاضه علوم از طرف حضرت جبرائیل است. اگر بچه‏ ای یاد می‏گیرد «بابا آب داد.» این به اراده حضرت جبرئیل و زیر دستانشان است. 🔸 هر کسی روح حیوانی دارد اعم از حیوان و انسان جدائی روحش به اذن و اشاره حضرت عزرائیل ‏است. [زنده شدن مردگان به اذن اسرافیل صورت می گیرد.] 🔹 از این‏ مرحله که رد شد مقام فوق این چهار ملک مقام ولایت کلیه الهیه است که سلاطین آن مملکت چهارده نور مقدس ‏است. آخرین حد چهار ملک اصلی‏، پائین‏ترین حد مقام و قدرت ولایت کلیه است و الآن امام زمان علیه السلام ناظر بر تمام این امور هستند.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در تلگرام، ایتا و واتس‌آپ: 👉🏻 b2n.ir/alhadi ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙پادکست: «وای بر کسانی که خدم و حشم آمریکا و اروپا باشند» ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔹 آیا ما شک داریم در این [روایت پیامبر(ص)] که: «اگر نبود، خوف اینکه بگویند درباره تو [علی علیه‌السلام] مسلمان‌ها، آنچه را که نصارا(مسیحیان) درباره مسیح گفتند من درباره تو کلامی می‌گفتم که ورود به ملأی نکنی به جماعتی نکنی، الا اینکه از تراب (خاک) اقدام تو بگیرند و تبرک بکنند و ...». 🔹 این کلام را خوارزمی نقل کرده و به گمانم که در اون تفسیر اباعبدالرحمن سلمی آن‌جاها دیده‌ام، او هم دارد، جلوتر از خوارزمی. 🔴 وای بر کسانی که یک همچنین کسی (علی علیه‌السلام) را داشته باشند مسلمان‌ها و کارشان به جایی برسد که بشوند از خدم و از حشم و از عبید (نوکرهای) آمریکا و اروپا و سگ و خوک و ... بهائمی (حیواناتی) که اصلاً هیچ معلوم نیست در دین یهود و نصاری (مسیحیت) هم این‌ها باقی باشند. آیا این‌ها متدین به دین یهود نصارا هستند؟ ابداً! ⚠️ هیچ فرقی بین این‌ها و بت‌پرست‌ها نیست. 📚 بیانات حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره در درس خارج اصول، جلسه ۱۷ ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
🏴 سالروز وفات مادر گرامی علمدار کربلا حضرت امّ‌البنین سلام‌الله‌علیها تسلیت باد. 🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حتما ببینید👆👆👆 📖حتما بخوانید 📮حتما نشر دهید عجب تلاشی!!! های_انقلاب حضرت آقا فرمودند؛ قلب منو رو شاد کردید @avaymarefat
1_613764565.pdf
17.9M
کتاب صعود چهل ساله کتابی که دل رهبر انقلاب را شاد کرد. @avaymarefat
 درباره شخصیت برجسته مرحوم حضرت آیت‌الله مصباح‌یزدی و سجایای اخلاقی و جایگاه علمی کم‌نظیر آن فقیه وارسته و انقلابی فداکار و همیشه پای کار، گفتنی‌های فراوانی هست که متاسفانه تاکنون آنگونه که باید، گفته نشده است و‌لی در آن سوی ماجرا، دشمنان بیرونی و دنباله‌های داخلی آنها، از هر فرصت و بهانه‌ای برای حمله به آن بزرگوار و دروغ‌پردازی و شایعه‌سازی علیه ایشان، استفاده کرده‌اند‌، که شرح آن مثنوی هفتاد من کاغذ است ولی در این وجیزه به چند نمونه از ویژگی‌های حضرتش که با موضوع پیش‌گفته بی‌ارتباط نیست اشاره می‌کنیم. بخوانید!. مرحوم آیت‌الله مصباح‌یزدی هیچ کمک مالی از سوی هیچ‌کس را نمی‌پذیرفتند. ایشان حتی از پذیرش وجوه شرعی نیز اجتناب می‌کردند و مراجعه‌کنندگان را به دفتر رهبر معظم انقلاب ارجاع می‌دادند.(نظر فقهی مرحوم آیت‌الله مصباح‌یزدی آن بود که وجوهات شرعی باید در اختیار ولی فقیه باشد). فقیهی زاهد و به شدت ساده‌زیست بودند تا آنجا که در زندگی ایشان نه فقط هیچ نشانه‌ای از زرق و برق دنیایی دیده نمی‌شد، بلکه در مواردی، از حد‌اقل‌ها نیز پرهیز داشتند. آیت‌الله مصباح امور زندگی روزمره خود را با حقوق معمولی و ‌اندکی که مانند سایر کارکنان موسسه امام خمینی(ره) به ایشان تعلق می‌گرفت، می‌گذراندند و از این روی معیشتی آمیخته به تنگدستی داشتند. مرحوم آیت‌الله مصباح‌یزدی، آثار علمی فراوانی داشتند و کتاب‌های بسیاری تالیف کرده بودند که ردیف کردن نام و عناوین آنها نیز، فهرست بلند بالایی است. مرحوم مصباح‌یزدی حتی یک ریال از درآمد حاصل از چاپ و انتشار آثار خویش را دریافت نمی‌کرد و به دستور ایشان تمامی درآمد آن به صندوقی با نام مبارک حضرت ابوالفضل علیه‌السلام واریز می‌شد و از آنجا به عنوان قرض‌الحسنه و یا کمک مالی بلا‌عوض در اختیار افراد نیازمند قرار می‌گرفت. حضرت آیت‌الله سفارش کرده بودند که اگر وام گیرنده‌ای، اقساط وام دریافتی را پرداخت نکرد، حتی به او گوشزد هم نکنید چرا که حتماً توان پرداخت نداشته است و گوشزد کردن شما باعث شرمندگی او خواهد شد. *نقل از روزنامه کیهان @avaymarefat
توصیه به توسط به فرزندان : توصیه‌ای است که همه‌جا و به همه جوانان می‌کنم و به شما هم این توصیه را امروز می‌کنم و آن توصیه فرزندآوری است. انقلاب در کشور باید توسط جوانان انقلابی و با تفکرات سالم و انقلابی اداره و هدایت شود و نسل‌های بعدی که انقلاب را هدایت خواهند کرد باید از دل این خانواده‌ها و جوانان انقلابی باشند. ایران نیاز به جوانان انقلابی دارد.   @avaymarefat
توصیف شهید فخری زاده توسط رهبر انقلاب در دیدار با خانواده ایشان: این شهید بزرگوار و بود، ایشان فنی و وارد کار بودند، یعنی فقط صرف دانشگاهی بودن و تدریس نبود، بلکه در میدان عمل و کار وارد شدند. ایشان به معنای واقعی کلمه برجسته و عالی‌مقام بودند. @avaymarefat
رهبر انقلاب : در دهه‌فجر بر سر در خانه‌ها پرچم جمهوری‌اسلامی ایران بزنید. 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🇮🇷@avaymarefat
🗓سالروز درگذشت محدث کبیر 🏳ثقةالمحدثین، شیخ‌عباس‌قمی 💠امام خمینی ‼️عرفان اسلام فرق دارد با عرفان هند و جاهای دیگر. این دعاهاست که به تعبیر شیخ ما (آیةالله شاه‌آبادی) «کلام الله، قرآن نازل است و این ادعیه ائمه، قرآن صاعد است.» معنویات در این ادعیه است، آنی که انسان را میخواهد آدم کند، این ادعیه است که دست انسان را میگیرد و میبردش به بالا، آن بالایی که من و شما نمیتوانیم بفهمیم، الا کسانیکه اهلش هستند اما نا اهلش نمیفهمند یکدفعه آدم میبیند که شخصی همچون کسروی که کتب عرفانی را سوزاند مفاتیح الجنان را هم جزو کتبی بود که سوزاند البته کسروی نویسندۀ زبردستی بود ولی آخری دیوانه شده بود و ادعای پیغمبری میکرد چون نمیتوانست به آن بالا برسد آنجا را میآورد پایین. این آدمی که کتاب مفاتیح الجنان را سوزانده این نمیدانست کتاب مفاتیح الجنان چی تویش است، گول بعض از نویسنده‌ها و امثال کسروی را نخورید؛ این تضعیف، تضعیف اسلام است، نمی‌فهمند اینها، بیچاره‌اند. نمیدانند در این کتاب چه چیزها هست! ۵۹/۴/۲۱ @Jahade_tabeini
▫️ سالروز ورود امام خمینی به میهن اسلامی گرامی‌ باد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥🚨 فیلم حضور رهبر معظم انقلاب در مرقد امام راحل و گلزار شهدا 🆔 @sireh_agha