eitaa logo
آوای معرفت
363 دنبال‌کننده
951 عکس
715 ویدیو
251 فایل
مباحثی معرفتی درباره خودشناسی و خودسازی، زمینه ساز تحقق بندگی برای فرج و ظهور و قیامت شخصی و ورود به بهشت لقای الهی ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️ نکته: دقت کنیم تنبیه منحصر در تنبیه بدنی نیست، بلکه تنبیه یک محرک آزاردهنده است تا شخص وادار به ترک اشتباه شود. ⛔️ اهداف تربیتی مثل نمازخوان بارآوردن کودکان،نهادینه کردن انجام خوبی ها و ترک بدی ها در دیگران با برخی محدودیت ها و محرومیت های جزئی حاصل می شود لذا از تنبیه بدنی به‌شدت پرهیز شود که 🔅 حضرت علی علیه السلام می فرماید: 🌸 انسان چون موجودی متفکر و دارای درک و فهم است، باید با گفت‌وگو مسائلش را حل کرد و زدن برای حیوانات است که درک و فهم ندارند. 🌐 @avaymarefat
اثر محبت یهودی به امام هادی (علیه السلام)در نسل او👇 شخص يهودي که علاقه به امام هادي علیه السلام داشت و در ميان جمعيت گردن مي‏ کشيد که حضرت را ببيند، حضرت خطاب به آن شخص يهودي فرمودند: «اشتباه مي‏ کنند کساني که فکر مي‏ کنند محبت تو به ما برايت ‏بي ‏فائده است، تو مسلمان نخواهي شد ولي خداوند متعال به تو فرزندي خواهد داد که از شيعيان ماست» و شايد آن‏ فرزند، اثر محبت پدر به حضرت بوده، وقتي که براي يهودي محبت به امام هادي‏ عليه السلام يا به اميرالمؤمنين ‏عليه السلام نفع دارد براي مردم عادي هم که در بعضي امور سست هستند بالاخره فائده دارد. کسي که الان در عباداتش‏ کوتاهي کند سير ولائي او اثر خاص خودش را دارد. @avaymarefat
⭕️ 🔸امام هادی (علیه السلام): 🔹مسخره کردن (و بذله گویی) دیگران، تفریح سفیهان و کار جاهلان است. 📚(بحارالانوار، ج. 75، ص. 369) ━━💠🍃🌺🍃💠━━ 📳▪️‏وصیت امام هادی علیه السلام به عبدالعظیم حسنی: عبدالعظیم! سلام گرم مرا به دوستدارانم برسان و آنان را به راستگویی در گفتار و ادای امانت و سکوت پرمعنا و ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی فایده فراخوان! (اختصاص، صفحه 241) 💠 امام هادی (علیه السلام): نارضایتی پدر و مادر ، کم توانی را به دنبال دارد و آدمی را به ذلت می کشاند. 📒 مسندالامام الهادی ص ۳۰۳ 🔰امام هادی (علیه السلام): هر که به طریق خدا پرستی محکم و استوار باشد، مصائب دنیا بر وی سبک آید، گرچه تکه تکه شود. 📚تحف العقول'ص 511 ✨🌹میلاد با سعادت امام علی نقی علیه السلام تبریک و تهنیت باد🌱 @avaymarefat
🌹توطئه نماز باران مسیحیان در زمان امام هادی(علیه السلام)👇 متوکل عباسی امام هادي را زندان کرد. در همان ایام بنا شد مردم نماز استسقاء بخوانند، مسلمانان رفتند نماز استسقاء خواندند اما باران نيامد. مسيحي ها گفتند يک فرصت هم به ما بدهيد، يکشنبه را براي مسيحي ها گذاشتند آنها رفتند نماز را خواندند و باران آمد. مسلمان ها خيلي مضطرب شدند، يکي دو هفته ي ديگر مسلمانان برای نماز رفتند اما باران نيامد. باز مسيحي ها رفتند دوباره باران آمد. متوکل خدمت امام هادی علیه السلام آمد گفت: آقا به داد دين جدت برس. حضرت فرمودند به يک شرط من قبول مي‌کنم. فرمودند به این شرط که هر چه زنداني داري آزاد کنی. متوکل گفت باشد و همه را آزاد کرد. بعد حضرت فرمودند بگو يک بار ديگر مسیحی ها برای نماز بیایند وقتی مسیحی ها به همراه کشيش خود آمدند و مشغول نماز شدند، ابرهاي سياه شروع کرد بالای سرشان جمع شد. حضرت فرمودند: دست این کشیش را باز کنید و نگه داريد. دستش را نگه داشتند، بعد حضرت جلو رفتند و تکه استخواني که در دستش مخفی کرده بود را برداشتند. بعد حضرت فرمودند که اين استخوان يک پيامبر است که باید پوشيده باشد زير آسمان که برده می شود رحمت خدا اقتضا مي کند که باران بیاید. این ها اين را پيدا کرده اند و از آن استفاده می کنند. بعد حضرت فرمودند اين استخوان را از او بگيريد. وقتی از او گرفتند حضرت به کشیش مسیحی فرمودند حالا برو دعا کن که دیگر بارانی نیامد. @avaymarefat
🌹🌹🌹🌹 🌹سلام دوستان🌹 تعدادی طرح برای کارهای خوب متفاوت برای روز عید غدیر و به مناسبت ایام عید غدیر🌷 شما هم نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید 😘🌺 💓💓💓در این ایام به نیت و به عشق امیرالمومنین (؏)💓💓💓 ✅ یکی رو مجانی سوار ماشینم می کنم ✅ تو کسب و کارم تخفیف ویژه می دم ✅ ویزیت مجانی می کنم ✅ برای امواتم خیرات می دهم ✅دو نفر رو با هم آشتی می دم ✅خانوادم رو سورپرایز و شاد می کنم ✅به کسی که دوستش دارم یه هدیه خاص می دم ✅ فقیر رو مهمون می کنم ✅به رفقام سور می دم ✅پول قرض می دم ✅بدهی دوستام رو می بخشم ✅یه حدیث قشنگ از مولا پخش می کنم ✅به ایستگاه صلواتی محلمون کمک کنم ✅یه یتیم رو تحت تکفل می گیرم ✅برای همه تو شرکت یا اداره شیرینی می گیرم ✅به n تا کودک کار هدیه می دم ✅برای کارگر ساختمون در حال ساخت کنارخونمون هدیه میدم ✅یه شاخه گل به مادرم و پدرم می دم ✅چند نفر رو به این پویش دعوت می کنم ✅این پویش رو در پیج و کانالم می گذارم ✅به دوستام کتاب هدیه می دم ✅عشق نامه رو چاپ می کنم، به بقیه می دم یا تو خونه کسایی که دوستشون دارم میندازم ✅اطرافیان مجردم را به ازدواج ساده تشویق می‌کنم ✅سنگین رنگین تر لباس می پوشم ✅به همه لبخند می زنم ✅یه نفرو که ازش دلگیرم می بخشم ✅به امواتم سر می زنم ✅اگه پسردار شدم اسمشو علی می زارم ✅به دیدار (خانه سالمندان/ آسایشگاه جانبازان/... ) می‌روم. ✅در روز عید غدیر برای کمک به رفتگرها جلوی درب منزل خود را جارو میکنم. ✅روز غدیر یه سر به شهدا می زنم ✅برای ... تعداد کودک محروم کلاس (آموزشی/ کمک درسی/...) برگزار می‌کنم. ✅با ماشین شخصی افراد را تا یک مسیر مشترک جابجا می‌کنم. ✅تو غدیر امسال شروع به خوندن نهج البلاغه می کنم ✅تو غدیر از زندگی مولا (ع) بیشتر می خونم تا بیشتر بشناسمش ✅جلو در خونم رو خوشگل تزئین می کنم ✅برای ... تعداد دانش‌آموز بی‌بضاعت کیف و لوازم التحریر ایرانی تهیه می‌کنم. ✅... تعداد (غذای/...) نذری تهیه و بین .... پخش می‌کنم. با رعایت کلیه نکات بهداشتی😷 ✅برای کمک به یک محتاج از (فامیل/ دوستان / اهالی محل/... پول جمع می‌کنم. ✅مبلغی به سوپر مارکت، نانوایی،... محل می‌دهم تا به خانواده‌های کم بضاعت تخفیف بده. ✅به هر فقیری که در روز عید غدیر ببینم کمک میکنم. ✅تو روز عید غدیر تو خونم مهمونی می دم البته با رعایت کلیه نکات بهداشتی😷😷😷 ✅به .... تعداد نفر عیدی می‌دهم. ✅به ... تعداد کودک مستضعف (اسباب‌بازی/...) هدیه می‌کنم. ✅نیازهای مالی ... تعداد یتیم رو تقبل می‌کنم. ✅.... تعداد بسته غذایی ( شامل ..../ به ارزش ...) درب منازل فقرا می‌برم. ✅مبلغ ... برای آزادی زندانی‌ها کمک می‌کنم. ✅یک گوسفند قربانی و گوشت آن را بین فقرا تقسیم می‌کنم. ✅خانه خود را با حداقل افزایش کرایه به یک زوج جوان اجاره می‌دهم. ✅به تامین جهیزیه یک دختر جوان کمک می‌کنم. ✅یک یا دو تنور نانوایی نان بخریم و روز عید به مردم محل رایگان نان بدیم🌷 راستی از الان😉 🥳👏👏👏اولین کار توی خونه هامون این باشه که بابچه ها برای رسیدن عید غدیر ،روز شمار درست کنیم😊 روی تخته وایت برد یه عدد بزرگ بنویسید وهرروز یکی ازش کم کنید یا برای بچه های کوچیکتر به تعداد روزهای باقی مانده گل بکشید و هرروز یکیشو پاک کنید.😍 اگه موافقی یاعلی.......✋ . ❤️❤️❤️ @avaymarefat
جابر نقل می‌کند امیرمومنان (علیه‌السّلام) با خبر شد مردی به قنبر جسارت کرده و قنبر درصدد تلافی کردن است، لذا امام او را طلبید و فرمود: «آرام باش‌ ای قنبر، به کسی که به تو توهین کرده، اهانت نکن که با این کار خدا را از خود راضی خواهی کرد و شیطان را به غضب خواهی آورد و دشمنت را نیز با گذشت خود کیفر خواهی داد، پس به آن خدایی که دانه را در زمین شکافت و انسان را خلق نمود هیچ‌گاه مومنی نمی‌تواند خدای را آن‌گونه راضی نماید که با حلم می‌تواند، و نمی‌تواند شیطان را آن طور به غضب آورد که با صمت و سکوت به غضب می‌آورد، و نمی‌تواند نادان را عقوبت کند آن طوری که با سکوت او را عقوبت می‌کند. با نصیحت و‌ اندرز امام (علیه‌السّلام) قنبر متنبه شد و از شخص جسارت کننده درگذشت. @avaymarefat
روزی قنبر به همراه امام علی (علیه‌السّلام) وارد مسجد کوفه شد. در این هنگام مردی مشغول نماز بوده بسیار نیکو نماز می‌خواند. قنبر به مولی گفت: من مردی را ندیدم که از او زیباتر نماز بخواند!! حضرت فرمود: قنبر! عبادت با ولایت ما ارزش دارد اگر کسی هزار سال عبادت داشته باشد اما از نعمت ولایت ما بی‌بهره باشد عبادت او دارای ذره‌ای ارزش نیست...»   علی (علیه‌السّلام) با این عبارت درس بزرگی به او آموخت. یعنی‌ ای قنبر! ارزش اعمال به بصیرت است. بصیرت یعنی حق شناسی، بصیرت یعنی پیروی از مکتب اهل بیت (علیهم‌السّلام) و پذیرفتن ولایت آنها. چه بسیار علی (علیه‌السّلام) به قنبر می‌فرمود: «یا قَنْبَرُ اَبْشِرْ وَ بَشِّرْ وَاسْتَبْشِرْ فَلَقَدْ مَاتَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) وَ هُوَ عَلَی اُمَّتِهِ سَاخِطٌ اِلَّا الشِّیعَةَ اَلَا وَاِنَّ لِکُلِّ شَی‌ءٍ عُرْوَةً وَ عُرْوَةُ الْاِسْلَامِ الشِّیعَةُ اَلَا وَ اِنَّ لِکُلِّ شَی‌ءٍ دِعَامَةً وَ دِعَامَةُ الْاِسْلَامِ الشِّیعَةُ اَلَا وَ اِنَّ لِکُلِّ شَی‌ءٍ شَرَفاً وَ شَرَفُ الْاِسْلَامِ الشِّیعَةُ اَلَا وَ اِنَّ لِکُلِّ شَی‌ءٍ سَیداً وَ سَیدُ الْمَجَالِسِ مَجَالِسُ الشِّیعَةِ اَلَا وَ اِنَّ لِکُلِّ شَی‌ءٍ اِمَاماً وَ اِمَامُ الْاَرْضِ اَرْضٌ یسْکُنُهَا الشِّیعَةُ وَ اللَّه ِلَولَا مَا فِی الْاَرْضِ مِنْکُمْ لَمَا اَنْعَمَ اللَّهُ عَلَی اَهْلِ خِلَافِکُمْ وَلَا اَصَابُوا الطَّیبَاتِ مَا لَهُمْ فِی الدُّنْیا...؛  مژده باد تو را و تو نیز به دیگران مژده بده و یقین داشته باش، که به خدا قسم پیامبرخدا (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) در حالی از دنیا رفت، که جز شیعیان بر همه مردم خشمگین بود، و آگاه باشید که هرچیزی ستون و تکیه‌گاهی دارد و ستون اسلام، شیعه می‌باشد. آگاه باش برای هرچیزی کنگره‌ای است و کنگره اسلام شیعه است. و هرچیزی شرفی دارد و شرف دین شیعیان‌اند، آگاه باش برای هرچیز سید و سروری است و سید مجالس، مجالس شیعه است و هرچیزی امامی دارد و امام زمین، زمینی است که شیعیان در آنجا ساکن‌اند، سوگند به خدا اگر امثال شماها نبود، خداوند به مخالفان شما نعمت نمی‌داد ....» عده‌ای برای دیدار با علی (علیه‌السّلام) به قنبر مراجعه کردند. قنبر آنها را راهنمایی کرد و پیش مولایش علی (علیه‌السّلام) برد. حضرت به قنبر فرمود: ببین اینان کیان‌اند؟ قنبر گفت: اینان شیعیان شما هستند. حضرت فرمود: چرا سیمای شیعه را در آنها نمی‌بینم؟ قنبر پرسید سیمای شیعه کدام است؟ فرمود: «شکمی خالی از گرسنگی (اهل روزه مستحبی بودن) لب‌های خشک، چشمانی گریان (از خوف خدا)»  با این حکایت بار دیگر این درس دوباره برای قنبر تکرار شد که راه شیعه اثنی عشری راه حق است. او از مولی آموخت که شیعه بودن به شعار نیست بلکه باید عملکرد علی پسندانه باشد. @avaymarefat
روزی علی (علیه‌السّلام) به همراه غلام خود، قنبر برای تهیه لباس به بازار کرباس فروشان رفتند. به یکی از فروشندگان فرمودند: دو عدد لباس می‌خواهم. فروشنده دو لباس آورد. قیمت یکی از آن‌ها سه درهم و قیمت دیگری دو درهم بود. امام (علیه‌السّلام) لباس دو درهمی را خود برداشتند و لباس سه درهمی را به قنبر دادند. قنبر گفت: ‌ای امیرمؤمنان! شما چون به منبر می‌روید و برای مردم خطبه می‌خوانید مناسب است لباس گران‌تر را شما بپوشید. حضرت نپذیرفتند و فرمودند: قنبر! تو جوان هستی، من از خدا شرم می‌کنم که خود را در لباس پوشیدن بر تو ترجیح بدهم. از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) شنیدم که می‌فرمودند: «از آنچه می‌پوشید و می‌خورید به غلامان خود هم بپوشانید و بخورانید بین خودتان و آنها فرق نگذارید. @avaymarefat
امام علی (علیه‌السّلام) در بین راه متوجه زن فقیری شد که بچه‌های او از گرسنگی گریه می‌کردند و او آن‌ها را به وسائلی مشغول می‌کرد و از گریه باز می‌داشت. برای آسوده کردن آن‌ها دیگی که جز آب چیز دیگری نداشت بر پایه گذاشته بود و در زیر آن آتش می‌افروخت تا آن‌ها خیال کنند برایشان غذا تهیه می‌کند. به این وسیله آن‌ها را خوابانید. علی (علیه‌السّلام) پس از مشاهده این جریان با شتاب به همراه قنبر به منزل رفت. ظرف خرمائی با انبانی آرد و مقداری روغن و برنج بر شانه خویش گرفت و بازگشت. قنبر تقاضا کرد اجازه دهند او بردارد؛ ولی حضرت راضی نشدند. وقتی که به خانه آن زن رسید اجازه ورود خواست و داخل شد، مقداری از برنج‌ها را با روغن در دیگ ریخت و غذای مطبوعی تهیه کرد؛ آن‌گاه بچه‌ها را بیدار نمود و با دست خود از آن غذا به آنها داد تا سیر شدند. علی (علیه‌السّلام) برای سرگرمی آن‌ها دو دست و زانوان خود را بر زمین گذاشت و صدای مخصوص گوسفندان را تقلید نمود! بچه‌ها نیز یاد گرفتند و از پی آن جناب همین کار را کرده و می‌خندیدند؛ مدتی آن‌ها را سرگرم داشت تا ناراحتی قبلی را فراموش کردند و بعد خارج شد. قنبر گفت: ‌ای مولای من! امروز دو چیز مشاهده کردم که علت یکی را می‌دانم، سبب دومی بر من آشکار نیست. این که توشه بچه‌های یتیم را خودتان حمل کردید و اجازه ندادید من شرکت کنم از جهت نیل به ثواب و پاداش بود و اما تقلید از گوسفندان را ندانستم برای چه کردید؟ فرمود: وقتی که وارد بر این بچه‌های یتیم شدم، از گرسنگی گریه می‌کردند. خواستم وقتی خارج می‌شوم هم سیر شده باشند و هم بخندند. @avaymarefat
علی (علیه‌السّلام) در عین متواضع بودن، به حفظ منزلت افراد توجّه زیادی داشتند. از امام حسن عسکری (علیه‌السّلام) نقل شده است: روزی پدر و پسری مهمان ایشان بودند. امام (علیه‌السّلام) آنها را در بهترین جای خانه خود پذیرایی کردند و خودشان در نزدیک درِ اتاق روبروی مهمانان نشستند. پس از صرف غذا قنبر آب آورد تا مهمان‌ها دست‌های خود را با آن بشویند؛ علی (علیه‌السّلام) آب را از قنبر گرفتند تا خودشان بر دستان آن دو آب بریزند. آن مرد وقتی این صحنه را دید بسیار شرمنده شد و از آن حضرت خواست که آب را خود بریزد ولی امام (علیه‌السّلام) راضی نشدند. وی به امام گفت: «ای امیرالمؤمنین، خدا مرا می‌بیند و شما بر دستان من آب می‌ریزید؟! حضرت فرمود: «بنشین و دستانت را بشوی، زیرا خداوند عزّوجلّ تو را می‌بیند در حالی که برادری که هیچ امتیاز و فضیلتی بر تو ندارد به تو خدمت می‌کند و خداوند به واسطه این خدمت؛ خادمان او را در بهشت مساوی با ده برابر عدد مردم دنیا و بر همان حساب در نفرات مناطق و ممالکی که در آنجا استقرار دهد. پس آن مرد نشست. حضرت به او فرمود: «تو را قسم به حقّ بزرگ من که نیک آن را می‌شناسی و بدان احترام می‌گذاری؛ و سوگند به تواضعت برای خدا که به همان سبب شما دو تن را جزا داد و مرا بدان ستود، تو را بدان خدمتی که برایت نمودم شرافت بخشید، از تو می‌خواهم دستان خود را با آرامش بشویی؛ همان‌گونه که انگار قنبر بر دستان تو آب می‌ریزد! آن مرد نیز همان کار را انجام داد. امام (علیه‌السّلام) سپس ظرف آب را به پسرش محمد بن حنفیه دادند و فرمودند: ‌ای فرزندم، اگر فرزند این مرد به تنهائی نزد من آمده بود باز هم خودم بر روی دستانش آب می‌ریختم، ولی خداوند امتناع دارد از این‌که میان پسر و پدر (وقتی هر دو در یک مجلس حضور دارند) مساوی رفتار شود (دوست ندارد که بین آنها هیچ فرقی گذاشته نشود، باید شان پدر حفظ شود) بلکه پدر بر روی دستان پدر آب می‌ریزد و پسر بر پسر، پس محمّد ابن حنفیه بر دستان پسر آب ریخت. @avaymarefat
نقل است روزی یکی از یاران حضرت علی (علیه‌السّلام) با یکی از دشمنان آن حضرت در کنار هم نشسته بودند که ناگهان قنبر از دور پیدا شد، آن شخص شیعه با مشاهده قنبر قیام کرد و به احترام او سر پا ایستاد. آن مرد بدخواه گفت: مگر قنبر کیست که تو این‌گونه او را احترام کردی؟ گفت: آیا به کسی که ملائکه بال خود را زیر پای او می‌گسترانند، احترام نگذارم. شخص مخالف از روی عصبانیت قنبر را فراخواند و با ذکر بهانه‌ای، به وی دشنام داد و چند ضربه‌ای به او زد. خبر این ماجرا به امیرالمومنین (علیه‌السّلام) رسید. از قضا ماری آن شخص را که به قنبر احترام کرده بود، گزید. حضرت علی (علیه‌السّلام) جهت عیادت وی به منزلش رفت و دید که آن مرد از شدت درد می‌نالد و به خود می‌پیچد. حضرت با مشاهده حال او فرمود: آیا می‌دانی تو خود باعث این مصیبت شده‌ای. عرض کرد: برای چه؟ حضرت فرمود: تو خوب می‌دانستی فلانی دشمن و مخالف ماست، با این حال پیش او به قنبر احترام زیاد گذاشتی که حساسیت و حسادت او را برانگیختی و او را ناخودآگاه تحریک نمودی که به قنبر اهانت کند و او را اذیت نماید و به این ترتیب تو موجب آزار قنبر شدی و خداوند هم با این مار تو را کیفر نمود؛ بنابراین اگر می‌خواهی خداوند تو را عافیت و سلامت عطا کند، عهد کن دیگر در برابر دشمنان‌مان با ما و دوستان ما به‌گونه‌ای رفتار نکنی که بیم گزندی بر ما باشد. @avaymarefat
متن روایت ثواب صدقه دادن و افطار در غروب روز غدیر: عَنْ عَلِیَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا علیه السلام عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام قَالَ فِی خُطْبَتِهِ فِی یَوْمِ الْغَدِیرِ: ....فَالدِّرْهَمُ فِیهِ بِمِائَهِ أَلْفِ دِرْهَمٍ وَ الْمَزِیدُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ...... مَنْ فَطَّرَ مُؤْمِناً فِی لَیْلَتِهِ فَکَأَنَّمَا فَطَّرَ فِئَاماً وَ فِئَاماً یَعُدُّهَا بِیَدِهِ عَشَرَةً فَنَهَضَ نَاهِضٌ فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ مَا الْفِئَامُ قَالَ مِائَةُ أَلْفِ نَبِیٍّ وَ صِدِّیقٍ وَ شَهِیدٍ فَکَیْفَ بِمَنْ تَکَفَّلَ عَدَداً مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَات‏ ِ وَ أَنَا ضَمِینُهُ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى الْأَمَانَ مِنَ الْکُفْرِ وَ الْفَقرِ(وسایل الشیعه جلد 10 ص 445 به نقل از مصباح المتهجد ج‏۲، ص: ۷۵۸) حضرت رضا علیه السلام از پدران گرامی خویش علیهم السلام نقل می کنند که امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ای که روز غدیر خواند، چنین فرمود: "یك درهم انفاق در روز غدیر برابر با انفاقِ درهم است، و زیادتر از این مقدار نیز از جانب خداوند عزّوجلّ امکان دارد..... هر کس مؤمنى را در غروب روز غدیر افطار دهد،مثل کسی است که افطار داده به اندازه فئام و فئام و... تا ده نوبت، شخصی عرض کرد: یا امیر المومنین، فئام چیست؟ فرمودند: صد هزار نبی و صدیق و شهید (پس افطار یک مومن برابر افطار نبی و صدیق و شهید است) پس چگونه است ثواب کسی که افطار دهد جمعی از مومنین و مومنات را؟ و من از سوى خداى متعال، ضامنم که از کفر و فقر، در امان باشد." @avaymarefat
🔰 توصیه امروز رهبر انقلاب به استفاده آیندگان از تجربه دولت دوازدهم 🔴 در این دولت معلوم شد اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد ✅ رهبر انقلاب، صبح امروز در آخرین دیدار دولت دوازدهم: دیگران باید از تجربه‌های شما استفاده کنند. یک تجربه را من به خصوص یادداشت کرده‌ام. حرفی است که من مکرر با شما و مردم تکرار کردم حالا هم همان حرف را تکرار میکنم. این تجربه عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب. آیندگان باید از این تجربه استفاده کنند. در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمیدهد. 🔹غربیها به ما کمک نمیکنند. هرجا بتوانند ضربه میزنند. جایی که ضربه نمیزنند آنجایی است که امکانش را ندارند. هرجا امکان داشتند ضربه زدند. این تجربه بسیار مهمی است. 🔺مطلقاً نبایستی برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب موکول و منوط کرد. چون قطعاً شکست میخورد، قطعاً ضربه میخورد. شماها هم هرجایی که کارهایتان را منوط کردید به غرب ناموفق ماندید، هرجایی که بدون اعتماد به غرب، خودتان قد علم کردید و حرکت کردید،‌ موفق شدید. اینجور است دیگر. نگاه کنید کارکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم اینجوری است. هرجا شما موضوعات را به توافق با غرب و با مذاکره با غرب و با آمریکا و اینها موکول کردید، آنجا ماندید، نتوانستید پیش بروید. چون آنها کمک نمیکنند دیگر، دشمن‌اند دیگر. هرجا شما از آنها قطع نظر کردید، خودتان راه افتادید از شیوه‌های مختلف هزار تا راه وجود دارد اینجور نیست که یک راه. نه راه‌های مختلف وجود دارد. انسانها فکر کنند راه‌های گوناگونی برای زندگی شخصی و اجتماعی و مدیریتی پیدا خواهند کرد. ۱۴۰۰/۰۵/۰۶ 🆔 @avaymarefat
لایه های مختلف حیا در وجود زن و سیر کم شدن آن و تأثیر آن در رفتارهای زن👇 دکتر عباس پسندیده در کتاب فرهنگ حیا با برداشت از روایات، حیا را به ده قسمت تقسیم می کند که نُه بخش آن در زنان و یک بخش آن در مردان است. این نُه قسمت مثل لایه های محافظی هستند که وظیفه ی حفظ عفت و پاکدامنی زن را دارند. باید توجه داشته باشیم این لایه های نُه گانه در طول زندگی تغییر و تحول می یابند. این تغییر و تحول شامل چهار مرحله است: 1-عادت ماهیانه 2-عقد و نامزدی 3-عروسی 4-بارداری با گذر زمان، لایه ای از لایه های نُه گانه ی حیا و شرمِ زن برطرف می شود. دختر خانم ها تا قبل از بلوغ، عقد و نامزدی، معمولا از همه ی لایه های نُه گانه ی حیا بهره مند هستند؛ ایستگاه که یکی از لایه های حیا در آن برطرف می شود، شروع عادت ماهیانه است. برای بسیاری از دختران، آغاز عادت ماهیانه با نوعی شرم همراه است؛ اما تکرار این تجربه، شرم آن را از بین می برد و آن را عادی می کند. ایستگاه هنگام عقد و آغاز دوران نامزدی است. دختران در این مرحله معمولا یکی از سنگین ترین شرم ها را تحمل میکنند. هنگام خواستگاری به شدت شرمگین می شوند، وقتی کسی نظرشان را درباره ی داماد بپرسد، سکوت می کنند و ترجیح میدهند بزرگترها نظرشان را بگویند. در لحظات آغازین عقد و نامزدی، دخترخانم احساس می کند چیزی درونشان در حال ذوب شدن است. این همان برطرف شدن لایه ی دوم حیاست که بعد از آن، رفتار او عادی تر می شود و می تواند ارتباط راحت تر و بیشتری با همسر خود داشته باشد. ایستگاه، هنگام عروسی و آغاز روابط جنسی است که این مرحله نیز شرم خاص خود را دارد. و در ایستگاه که همان دوران بارداری است، چهارمین لایه ی حیا و شرم زن فرو می ریزد. معمولا اولین تجربه ی بارداری، فشار روانی زیادی بر زن وارد خواهد کرد. : به نظر شما آیا برطرف شدن این لایه های چهارگانه حیا و شرم، زن را و بی حیا میکند؟ برای یافتن این پرسش، باید ببینیم بعد از برطرف شدن لایه های چهارگانه ی حیا، چه کارهایی برای زن آسان تر می شود. تحقیقات نشان این چهار مرحله، موجب آسان شدن روابط و تعاملات جنسی زن با همسر خود می شود.این نشان می دهد حیاهای برطرف شده، حیاهایی بوده اند که راه را می بسته اند و بعد از ازدواج کنار می روند تا زن و مرد بتوانند رابطه ی آسان تری با هم داشته باشند. مثل اینکه مأموریتشان به اتمام رسیده باشد. در حقیقت مأموریت این لایه های چهارگانه، همراهی و بدرقه ی عفت و پاکدامنی زن تا خانه ی همسر است و پس از آن، وجود این لایه های حفاظتی مزاحم خواهد بود.به همین دلیل، در چند مرحله (نامزدی، عروسی و بارداری) از میان خواهند رفت تا امکان روابط خصوصیِ راحت تر و بدون شرم، برای زن و شوهر فراهم شود. ادامه👇 @avaymarefat
☝️ادامه قبل👇 در ابتدای این بحث گفتیم حیای زن نه قسمت است و در ادامه توضیح دادیم که چگونه چهار قسمت از آن، به مرور زمان برطرف خواهد شد. پنج قسمت دیگر می ماند؛ اگر قسمت های باقی مانده ی حیا کاهش یابند، انسان به سمت فساد، ناپاکی و روابط نامشروع کشیده خواهد شد. چهار لایه ی اول به ارتباط با همسر مربوط بود که باید برطرف می شدند، ولی قسمت های باقی مانده مربوط می شود به حفظ پاک دامنیِ زن در مقابل روابط نامشروع که باید محفوظ بمانند. نکته ی مهم و تأمل برانگیز این است که بیشتر مردان اند که بی حیایی در زنان را ترویج میدهند و آن را عادی میکنند تا بتوانند با از بین بردن این لایه های حفاظتی بهتر و زودتر و آسان تر به اهداف پلید و شوم خود برسند. به افرادی نگاه کنید که با برخی رفتارهای نادرست مانند ارتباط و دوستی نامشروع با جنس مخالف،تماشای فیلم مستهجن و حتی سریال های نمایشی نامناسب، اختلاط با نامحرم و....روند مرحله ایِ حیای خود را دستخوش تغییرات منفی می کنند. اینها غالباً در زندگی زناشویی با مشکلات فراوان و اختلافات بسیار با همسر خود روبه رو هستند. برای مشاهده ی بیشتر به دادگستری ها سری بزنید و علت طلاق ها را جویا شوید! نوع پوشش، میتواند تاثیر زیادی در حفظ و تقویت گوهر حیا یا نابودی آن داشته باشد. این اصل تنها به خانم ها مربوط نمی شود؛ بلکه آقایان نیز هرچقدر پوشیده تر باشند، از حیای بیشتری برخوردار خواهند بود. رابطه ی حیا و پوشش مانند رابطه ی شاخ و برگ با ریشه ی درخت است. ریشه ی درخت موجب به وجود آمدن شاخ و برگ و شاخ و برگ موجب محکم شدن ریشه می شود. حیا، نیازِ به پوشش را در وجود شخص پدیدار می کند و همچنین پوشش و حجاب موجب تقویت و استحکام حیا می شود. با این توضیحات، اگر کسی گفت من حجاب نمی خواهم ، دل باید پاک باشد، می گوییم وقتی حجاب نباشد، حیا از بین خواهد رفت و از فرد بی حیا، هر کارناپسند و زشتی ممکن است سربزند، در نتیجه دل هم پاک نخواهد ماند. پوشش کامل باعث تقویت حیا می شود و مراقبت از گفتار و رفتار می شود. 👌مهم و کاربردی👌 @avaymarefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 عنایت امیرالمومنین به جوان عراقی گفتم میخواهی چه کنی؟ گفت من به مولایم علی جسارت نمیکنم. گفتم تو را میکشند. گفت مهم نیست... فقط اینها دست تو امانت باشند، آنها را به خانواده ام برسان. دیدم در تصمیم خود جدی است... @avaymarefat
هدایت شده از سفیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید| ⭕️ گفتگوی منتشر نشده‌ی رهبر انقلاب با هاشمی رفسنجانی درباره‌ی اعتماد به غرب 🆔 @sireh_agha
سركشي ابليس ابليس (پدر شيطانها) در صف عرشيان بود، او شش هزار سال در پيشگاه خدا، عبادت نمود. خداوند بزرگ هنگامي كه حضرت آدم (پدر انسانها) را آفريد و روح انسان را در او دميد، براي بزرگداشت خلقت آدم، به همه‌ي فرشتگان و به ابليس فرمان داد كه آدم را سجده كنيد همه او را سجده كردند، ولي ابليس تكبر نمود و با يادآوري اصل خلقت خود و خلقت آدم، خود را بزرگتر پنداشت و به آدم گفت: انا ناري و انت طيني: «من از آتش آفريده شده‌ام و تو از گل و خاك» و همين فكر غرورآميز، او را از انجام فرمان خدا بازداشت و در نتيجه، اعمالش پوچ و بي‌محتوا گرديد. و از درگاه خداوند، رانده و مطرود شد، كه اميرمومنان علي (ع) مي‌فرمايد: از داستان ابليس، پند و عبرت بگيريد، از اين رو كه عبادات طولاني و كوششهاي فراوان او (براثر تكبر) از بين رفت، او خداوند را شش هزار سال عبادت نمود كه معلوم نيست از سالهاي دنيا است يا از سالهاي آخرت ولي با ساعتي تكبر و غرور، همه‌ي عبادات و كوششهايش را محو و نابود كرد، گرچه ابليس، آسماني و عرشي بود، ولي فرمان خدا بين اهل آسمان و زمين يكي است و همه‌ي بندگان در برابرش مساوي هستند- اي بندگان خدا، از اين دشمن خدا (يعني ابليس) برحذر باشيد. اقتباس از نهج‌البلاغه خطبه اول و 192 @avaymarefat
🌺 - امـام سجاد علیه السلام : هيچ كس از تو عذرخواهى نكند، مگر اين كه عذرش را بپذيرى گرچه بدانى كه دروغ مى گويد. 🌺. امام‌صادق علیه السلام : هرکه خواهد نامش بلند شود باید گمنامی پیشه کند. امام‌صادق علیه السلام : سلامت چندان کمیاب است که راه‌جستن آن پوشیده و ناپیداست و اگر سلامت در چیزی باشد تقریباً در گمنامی است. امام‌علی علیه السلام : همانا در گمنامی آسایشی است. 🌸. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: خداي عز و جل به موسي وحي فرمود كه: سامري را نكش؛ زيرا او بخشنده است. روايت شده كه جماعتي اسير را نزدرسول‌خداآوردند. آن حضرت به اميرمومنان دستور داد گردنشان را بزند و سپس فرمود يك نفر از آنان را جدا كند و او را نكشد. آن مرد گفت: چرا مرا از دوستانم جدا كردي در حالي كه گناه همه ما يكسان است؟ پيامبر فرمود: خداي عز و جل به من وحي فرمود كه تو بخشنده قوم خود هستي و تو را نكشم. مرد گفت: پس من نيز گواهي مي‌دهم كه خدايي جز الله نيست و تو رسول او هستی. 🌺. امام‌علی علیه السلام : گناهی که پس از ارتکاب آن فرصت گزاردن دو رکعت نماز و طلب عافیت و آمرزش از خدا را بیابم، مرا غمگین نسازد. 🌷. امام‌علی علیه السلام : نیکی به پدر و مادر، بزرگ‌ترین وظیفه و فریضه است. 🌹.امام‌علی علیه السلام : هرگاه یکی از شما بداند که برادرش نیازمند است زحمت خواهش را از دوش او بردارد. 🌺.فردی می‌گوید: نزد ابوالحسن موسی علیه السلام از فرزند خود شکایت کردم، آن حضرت فرمود: او را نزن بلکه برای مدتی کوتاه با او قهر کن. آنهم فقط مدتی کوتاه. علی‌بن‌اسباط نقل می‌کند که پیامبر خدا صلی الله علیه وآله از تأدیب‌کردن در هنگام خشم نهی کرده است. 🌹. امام‌جواد علیه السلام : نعمتی که سپاسگزاری نشود مانند گناهی است که آمرزیده نشود. *نقل از نرم افزار @avaymarefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽جریان مباهله ی آقا شیخ مرتضی زاهد با یک مسیحی مدعی @avaymarefat
📝 گفتاری درباره : در هر موردی که نزاع بین حق و باطل باشد ولو در دعوای دو نفر در یک ملک شخصی که تا حدودی برای طرفین اهمیت دارد بعد از اینکه راههای منطقی و مبتنی بر استدلال و گفتگوی مستدل با جمع اوری شواهد و مدارک به بن بست رسید بن بستی که ناشی از عناد و لجاجت یک طرف نزاع است و یا ادله طرف حق کافی نیست ولی طرف باطل وجداناً می داند که حق با طرف مقابل است. در این موارد می توان برای اثبات حق، دست به دامن مباهله زد یعنی قضاوت و حکم در نزاع را به خدا واگذار کنیم تا به طریقی حقانیت طرف حق وبطلان طرف باطل را اثبات کند چه در قالب نزول عذاب یا بلا و مصیبتی به طرف باطل یا در هر قالبی که طرفین به توافق برسند مثل اینکه منقلی پر از زغال آتشین را وسط گذاشته و طرفین نزاع بنا بگذارند هر کدام زغالی آتشین را در دست بگیرند و از خدا بخواهند که طرف حق را یاری کند تا دست او نسوزد. از همین جا فهمیده می شود که شخصی می تواند به مباهله بپردازد و از ابزار مباهله برای اثبات حقانیت خود (اگر واقعا حق با او باشد) استفاده کند که هم یقین و باور جدی به حقانیت مورد نزاع داشته باشد و هم یقین و ایمان و باور عمیق و راسخ به نصرت و یاری الهی داشته باشد یعنی در اینکه خداوند جبهه حق را یاری می کند ذره ای شک و تردید نداشته باشد و در حالت انقطاع به حق تعالی و بریده و ناامید از اسباب ظاهری باشد و گر نه چه بسا مباهله به نتیجه نرسد. از همین جا می فهمیم که برای مباهله باید حالت درونی و قلبی شخص مدعی حق باید شبیه کسی باشد که در حالت اضطرار قرار گرفته و یقین به اجابت دعا دارد لذا باید در مباهله اسباب اجابت دعا را فراهم کرد و با حالتی خاضعانه و خاشعانه و در حال خوف و رجا و با تضرع و گریه و دلشکستگی به مباهله بپردازد و از چیزهایی که مانع اجابت دعا و مباهله است پرهیز کند همانطور که پیامبر اکرم(صلّی الله علیه وآله) برای مباهله با مسیحیان نجران، همراه خودش فقط حضرت امیرالمؤمنین و حسنین و حضرت زهرا(علیهم السلام) را آورد و هیچ کس دیگری را نیاورد امری که از یک طرف نشان می داد چقدر حضرت به حقانیت اسلام یقین دارد که حاضر است اهلبیت خویش را در معرض بلا و مباهله قرار دهد و هم نشان می دهد که برای مباهله باید طوری برنامه ریزی کرد که یقین به اجابت دعا باشد و موانعی در بین نباشد. در بین عموم مردم جامعه خصوصا در دوران قبل از سیطره مدرنیته بر جوامع بشری، یقین و اعتماد اشخاص به خدا و نصرت او در دفاع از مظلوم خیلی قوی بوده لذا کثیراً افراد مظلوم که حق آنها توسط عده ای ظالم و زورگو و مستکبر ضایع و پایمال می شده و شخص مظلوم توانایی گرفتن حق خود را نداشته جریان مباهله رونق خوبی داشته. یعنی شخص مظلوم در مواردی که نمی توانسته حق خود را بگیرد با نفرین و واگذار کردن امر خود به خدا که همان مباهله است حقانیت خود را اثبات می کرده. گزارش های تاریخی و خاطرات فراوانی از این دست امور در دسترس هست که مطلب را کامل تأیید و تأکید می کند. کثیری از بلاهایی که در اجتماع به سر اشخاص مختلف می آید با نگاه دقیق و موشکافانه ناشی از یک مباهله ناگفته است. نتیجه بحث این که دایره مباهله بسیار فراگیر و گسترده است و در بین مردم جامعه از گذشته های دور تاکنون جریان داشته بدون اینکه تحت عنوان رسمی مباهله باشد. یکی از مصادیق مباهله،بحث لعان است که در اوایل سوره مبارکه نور آمده،که اگر مردی به همسرش تهمت زنا بزند و نتواند اثبات کند زن و شوهر از طریق لعن و لعان به مباهله می پردازند و در نهایت از هم جدا می شوند. @avaymarefat
🌺. امام‌صادق علیه السلام : عبدالله‌بن‌ابی‌یعفور گفت: حد کبر چیست؟ امام‌صادق علیه السلام فرمود: اینکه انسان جامۀ زیبایی بپوشد و به خودش نگاهی کند و دوست داشته باشد که مردم او را در آن لباس ببینند. حضرت سپس این آیه را تلاوت کرد: «بلکه انسان به خود بیناست». 🌺. مسیح علیه السلام : به دارایی‌های دنیاپرستان منگرید؛ زیرا درخشش اموال آن‌ها نور ایمان شما را می‌برد. 🌹. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: مؤمن به كمين و با غافلگیری خون كسی را نريزد. 🌷. امام‌صادق علیه السلام : مردم بیش از آنکه با عمر خود زندگی کنند، با احسان و نیکوکاری خویش می‌زیند و بیش از آنکه به‌سبب فرارسیدن اجل خود بمیرند بر اثر گناهان خویش درمی‌گذرند. 🌸. امام‌کاظم علیه السلام فرمود: شیعۀ علی فقط کسی است که کردارش گفتارش را تصدیق کند. 🌺. پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: هر امتی گوساله‌ای (سامری) دارد که آن را می‌پرستند و گوسالۀ (سامری) این امت درهم و دینار است. 🌹.رسول‌خدا صلی الله علیه وآله: بیشترین مهربانی خدا به بنده، آن وقتی است که در گورش نهاده شود. *نقل از نرم افزار @avaymarefat
2️⃣4️⃣| حقیقتی که علامه برایش دوبار قسم خورده! 🔻بنابر آموزه تجسم اعمال، ثواب و عقابِ اعمال خوب یا بد انسانها چیزی جز آن اعمال نیست و میان اعمال انسانها و عواقب آنها رابطه تکوینی برقرار است و عامل عذاب دهنده خارجی در کار نیست؛ مثلاً اگر در برابر گناهی آتش دوزخ وعده داده شده، آن آتش چیزی جدا از آن گناه نیست، بلکه حقیقت آن است که تمثل پیدا می‌کند و به شکل آتش نمایان می‌گردد. این موضوع آنقدر اهمیت دارد که علامه طباطبایی، دو بار به جانش سوگند یاد می کند: 🔸و به جان خودم اگر در قرآن کریم در این باره هیچ آیه اى نبود بجز آیه : ((لقد کنت فى غفلة من هذا، فکشفنا عنک غطائک ، فبصرک الیوم حدید))، (تو از این زندگى غافل بودى ، ما پرده ات را کنار زدیم ، اینک دیدگانت خیره شده است ) کافى بود، چون لغت غفلت در موردى استعمال می شود که آدمى از چیزیکه پیش روى او و حاضر نزد او است بى خبر بماند، نه در مورد چیزیکه اصلا وجود ندارد، و بعدها موجود می شود، پس معلوم می شود زندگى آخرت در دنیا نیز هست ، لکن پرده اى میانه ما و آن حائل شده ، دیگر اینکه کشف غطاء و پرده بردارى از چیزى می شود که موجود و در پس پرده است ، اگر آنچه در قیامت آدمى مى بیند، در دنیا نباشد، صحیح نیست در آن روز به انسانها بگویند: تو از این زندگى در غفلت بودى ، و این زندگى برایت مستور و در پرده بود، ما پرده ات را برداشتیم، و در نتیجه غفلت مبدل به مشاهده گشت . 🔸و به جان خودم سوگند، اگر شما خواننده عزیز از نفس خود خواهش کنید که شما را به بیان و عبارتى راهنمائى کند، که این معانى را برساند، بدون اینکه پاى مجازگوئى در کار داشته باشد، نفس شما خواهش شما را اجابت نمى کند، مگر بعین همین بیانات ، و اوصافیکه قرآن کریم بدان نازل شده. 📚 ترجمه تفسير الميزان، ج1، ص : ۱۴۴ @avaymarefat
🌹. مردی از امام‌صادق علیه السلام خواهش کرد به او چیزی بیاموزد که مایۀ رسیدن به خیر دنیا و آخرت و مختصر باشد. حضرت فرمود: دروغ نگو. 🌺. امام‌علی علیه السلام : ناسپاسی ناسپاسان و نمک‌نشناسی نمک‌نشناسان، نباید تو را به خوبی کردن بی‌رغبت سازد. . 🌷. امام‌باقر علیه السلام : خود را بر حق شکیبا دار؛ زیرا کسی که حقی را رعایت نکند، به اندازۀ دو برابر آن گرفتار باطل شود. 🌸. پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: این دل‌ها، همچون بدن‌ها، خسته می‌شوند؛ پس (برای زدودن خستگی آن‌ها) سخنان دلنشین حکیمانه را به آن‌ها پیشکش کنید. 🌹. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: دوستى كنيد و بصلاح آئيد مسلمان هر چه بيند كفاره اوست. 🌺. امام‌صادق علیه السلام : با پدرانتان خوش‌رفتار باشید، تا فرزندانتان با شما خوش‌رفتاری کنند. 🌹. امام‌علی علیه السلام : شایسته است که افراد پاکدامن و بهره‌مند از سلامت، با گنهکاران و اهل معصیت، مهربان باشند. 🌸. رسول‌خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: بهترين شما آن نيست كه دنياى خويش را براى آخرت خود واگذارد و نه آخرت خويش را براى دنيا واگذارد تا از هر دو بهره گيرد كه دنيا وسيله رسيدن به آخرت است و سربار مردم نباشيد. *نقل از نرم افزار @avaymarefat