روزی قنبر به همراه امام علی (علیهالسّلام) وارد مسجد کوفه شد. در این هنگام مردی مشغول نماز بوده بسیار نیکو نماز میخواند. قنبر به مولی گفت: من مردی را ندیدم که از او زیباتر نماز بخواند!! حضرت فرمود: قنبر! عبادت با ولایت ما ارزش دارد اگر کسی هزار سال عبادت داشته باشد اما از نعمت ولایت ما بیبهره باشد عبادت او دارای ذرهای ارزش نیست...»
علی (علیهالسّلام) با این عبارت درس بزرگی به او آموخت. یعنی ای قنبر! ارزش اعمال به بصیرت است. بصیرت یعنی حق شناسی، بصیرت یعنی پیروی از مکتب اهل بیت (علیهمالسّلام) و پذیرفتن ولایت آنها.
چه بسیار علی (علیهالسّلام) به قنبر میفرمود:
«یا قَنْبَرُ اَبْشِرْ وَ بَشِّرْ وَاسْتَبْشِرْ فَلَقَدْ مَاتَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) وَ هُوَ عَلَی اُمَّتِهِ سَاخِطٌ اِلَّا الشِّیعَةَ اَلَا وَاِنَّ لِکُلِّ شَیءٍ عُرْوَةً وَ عُرْوَةُ الْاِسْلَامِ الشِّیعَةُ اَلَا وَ اِنَّ لِکُلِّ شَیءٍ دِعَامَةً وَ دِعَامَةُ الْاِسْلَامِ الشِّیعَةُ اَلَا وَ اِنَّ لِکُلِّ شَیءٍ شَرَفاً وَ شَرَفُ الْاِسْلَامِ الشِّیعَةُ اَلَا وَ اِنَّ لِکُلِّ شَیءٍ سَیداً وَ سَیدُ الْمَجَالِسِ مَجَالِسُ الشِّیعَةِ اَلَا وَ اِنَّ لِکُلِّ شَیءٍ اِمَاماً وَ اِمَامُ الْاَرْضِ اَرْضٌ یسْکُنُهَا الشِّیعَةُ وَ اللَّه ِلَولَا مَا فِی الْاَرْضِ مِنْکُمْ لَمَا اَنْعَمَ اللَّهُ عَلَی اَهْلِ خِلَافِکُمْ وَلَا اَصَابُوا الطَّیبَاتِ مَا لَهُمْ فِی الدُّنْیا...؛
مژده باد تو را و تو نیز به دیگران مژده بده و یقین داشته باش، که به خدا قسم پیامبرخدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) در حالی از دنیا رفت، که جز شیعیان بر همه مردم خشمگین بود، و آگاه باشید که هرچیزی ستون و تکیهگاهی دارد و ستون اسلام، شیعه میباشد. آگاه باش برای هرچیزی کنگرهای است و کنگره اسلام شیعه است. و هرچیزی شرفی دارد و شرف دین شیعیاناند، آگاه باش برای هرچیز سید و سروری است و سید مجالس، مجالس شیعه است و هرچیزی امامی دارد و امام زمین، زمینی است که شیعیان در آنجا ساکناند، سوگند به خدا اگر امثال شماها نبود، خداوند به مخالفان شما نعمت نمیداد ....»
عدهای برای دیدار با علی (علیهالسّلام) به قنبر مراجعه کردند. قنبر آنها را راهنمایی کرد و پیش مولایش علی (علیهالسّلام) برد. حضرت به قنبر فرمود: ببین اینان کیاناند؟
قنبر گفت: اینان شیعیان شما هستند. حضرت فرمود: چرا سیمای شیعه را در آنها نمیبینم؟ قنبر پرسید سیمای شیعه کدام است؟ فرمود: «شکمی خالی از گرسنگی (اهل روزه مستحبی بودن) لبهای خشک، چشمانی گریان (از خوف خدا)»
با این حکایت بار دیگر این درس دوباره برای قنبر تکرار شد که راه شیعه اثنی عشری راه حق است. او از مولی آموخت که شیعه بودن به شعار نیست بلکه باید عملکرد علی پسندانه باشد.
@avaymarefat
روزی علی (علیهالسّلام) به همراه غلام خود، قنبر برای تهیه لباس به بازار کرباس فروشان رفتند. به یکی از فروشندگان فرمودند: دو عدد لباس میخواهم. فروشنده دو لباس آورد. قیمت یکی از آنها سه درهم و قیمت دیگری دو درهم بود. امام (علیهالسّلام) لباس دو درهمی را خود برداشتند و لباس سه درهمی را به قنبر دادند. قنبر گفت: ای امیرمؤمنان! شما چون به منبر میروید و برای مردم خطبه میخوانید مناسب است لباس گرانتر را شما بپوشید. حضرت نپذیرفتند و فرمودند: قنبر! تو جوان هستی، من از خدا شرم میکنم که خود را در لباس پوشیدن بر تو ترجیح بدهم. از پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) شنیدم که میفرمودند: «از آنچه میپوشید و میخورید به غلامان خود هم بپوشانید و بخورانید بین خودتان و آنها فرق نگذارید.
@avaymarefat
امام علی (علیهالسّلام) در بین راه متوجه زن فقیری شد که بچههای او از گرسنگی گریه میکردند و او آنها را به وسائلی مشغول میکرد و از گریه باز میداشت. برای آسوده کردن آنها دیگی که جز آب چیز دیگری نداشت بر پایه گذاشته بود و در زیر آن آتش میافروخت تا آنها خیال کنند برایشان غذا تهیه میکند. به این وسیله آنها را خوابانید. علی (علیهالسّلام) پس از مشاهده این جریان با شتاب به همراه قنبر به منزل رفت. ظرف خرمائی با انبانی آرد و مقداری روغن و برنج بر شانه خویش گرفت و بازگشت. قنبر تقاضا کرد اجازه دهند او بردارد؛ ولی حضرت راضی نشدند. وقتی که به خانه آن زن رسید اجازه ورود خواست و داخل شد، مقداری از برنجها را با روغن در دیگ ریخت و غذای مطبوعی تهیه کرد؛ آنگاه بچهها را بیدار نمود و با دست خود از آن غذا به آنها داد تا سیر شدند. علی (علیهالسّلام) برای سرگرمی آنها دو دست و زانوان خود را بر زمین گذاشت و صدای مخصوص گوسفندان را تقلید نمود! بچهها نیز یاد گرفتند و از پی آن جناب همین کار را کرده و میخندیدند؛ مدتی آنها را سرگرم داشت تا ناراحتی قبلی را فراموش کردند و بعد خارج شد. قنبر گفت: ای مولای من! امروز دو چیز مشاهده کردم که علت یکی را میدانم، سبب دومی بر من آشکار نیست. این که توشه بچههای یتیم را خودتان حمل کردید و اجازه ندادید من شرکت کنم از جهت نیل به ثواب و پاداش بود و اما تقلید از گوسفندان را ندانستم برای چه کردید؟ فرمود: وقتی که وارد بر این بچههای یتیم شدم، از گرسنگی گریه میکردند. خواستم وقتی خارج میشوم هم سیر شده باشند و هم بخندند.
@avaymarefat
علی (علیهالسّلام) در عین متواضع بودن، به حفظ منزلت افراد توجّه زیادی داشتند. از امام حسن عسکری (علیهالسّلام) نقل شده است: روزی پدر و پسری مهمان ایشان بودند. امام (علیهالسّلام) آنها را در بهترین جای خانه خود پذیرایی کردند و خودشان در نزدیک درِ اتاق روبروی مهمانان نشستند. پس از صرف غذا قنبر آب آورد تا مهمانها دستهای خود را با آن بشویند؛ علی (علیهالسّلام) آب را از قنبر گرفتند تا خودشان بر دستان آن دو آب بریزند. آن مرد وقتی این صحنه را دید بسیار شرمنده شد و از آن حضرت خواست که آب را خود بریزد ولی امام (علیهالسّلام) راضی نشدند. وی به امام گفت: «ای امیرالمؤمنین، خدا مرا میبیند و شما بر دستان من آب میریزید؟!
حضرت فرمود: «بنشین و دستانت را بشوی، زیرا خداوند عزّوجلّ تو را میبیند در حالی که برادری که هیچ امتیاز و فضیلتی بر تو ندارد به تو خدمت میکند و خداوند به واسطه این خدمت؛ خادمان او را در بهشت مساوی با ده برابر عدد مردم دنیا و بر همان حساب در نفرات مناطق و ممالکی که در آنجا استقرار دهد.
پس آن مرد نشست. حضرت به او فرمود: «تو را قسم به حقّ بزرگ من که نیک آن را میشناسی و بدان احترام میگذاری؛ و سوگند به تواضعت برای خدا که به همان سبب شما دو تن را جزا داد و مرا بدان ستود، تو را بدان خدمتی که برایت نمودم شرافت بخشید، از تو میخواهم دستان خود را با آرامش بشویی؛ همانگونه که انگار قنبر بر دستان تو آب میریزد! آن مرد نیز همان کار را انجام داد.
امام (علیهالسّلام) سپس ظرف آب را به پسرش محمد بن حنفیه دادند و فرمودند: ای فرزندم، اگر فرزند این مرد به تنهائی نزد من آمده بود باز هم خودم بر روی دستانش آب میریختم، ولی خداوند امتناع دارد از اینکه میان پسر و پدر (وقتی هر دو در یک مجلس حضور دارند) مساوی رفتار شود (دوست ندارد که بین آنها هیچ فرقی گذاشته نشود، باید شان پدر حفظ شود) بلکه پدر بر روی دستان پدر آب میریزد و پسر بر پسر، پس محمّد ابن حنفیه بر دستان پسر آب ریخت.
@avaymarefat
نقل است روزی یکی از یاران حضرت علی (علیهالسّلام) با یکی از دشمنان آن حضرت در کنار هم نشسته بودند که ناگهان قنبر از دور پیدا شد، آن شخص شیعه با مشاهده قنبر قیام کرد و به احترام او سر پا ایستاد.
آن مرد بدخواه گفت: مگر قنبر کیست که تو اینگونه او را احترام کردی؟ گفت: آیا به کسی که ملائکه بال خود را زیر پای او میگسترانند، احترام نگذارم. شخص مخالف از روی عصبانیت قنبر را فراخواند و با ذکر بهانهای، به وی دشنام داد و چند ضربهای به او زد. خبر این ماجرا به امیرالمومنین (علیهالسّلام) رسید. از قضا ماری آن شخص را که به قنبر احترام کرده بود، گزید. حضرت علی (علیهالسّلام) جهت عیادت وی به منزلش رفت و دید که آن مرد از شدت درد مینالد و به خود میپیچد. حضرت با مشاهده حال او فرمود: آیا میدانی تو خود باعث این مصیبت شدهای.
عرض کرد: برای چه؟
حضرت فرمود: تو خوب میدانستی فلانی دشمن و مخالف ماست، با این حال پیش او به قنبر احترام زیاد گذاشتی که حساسیت و حسادت او را برانگیختی و او را ناخودآگاه تحریک نمودی که به قنبر اهانت کند و او را اذیت نماید و به این ترتیب تو موجب آزار قنبر شدی و خداوند هم با این مار تو را کیفر نمود؛ بنابراین اگر میخواهی خداوند تو را عافیت و سلامت عطا کند، عهد کن دیگر در برابر دشمنانمان با ما و دوستان ما بهگونهای رفتار نکنی که بیم گزندی بر ما باشد.
@avaymarefat
متن روایت ثواب صدقه دادن و افطار در غروب روز غدیر:
عَنْ عَلِیَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا علیه السلام عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام قَالَ فِی خُطْبَتِهِ فِی یَوْمِ الْغَدِیرِ: ....فَالدِّرْهَمُ فِیهِ بِمِائَهِ أَلْفِ دِرْهَمٍ وَ الْمَزِیدُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ...... مَنْ فَطَّرَ مُؤْمِناً فِی لَیْلَتِهِ فَکَأَنَّمَا فَطَّرَ فِئَاماً وَ فِئَاماً یَعُدُّهَا بِیَدِهِ عَشَرَةً فَنَهَضَ نَاهِضٌ فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ مَا الْفِئَامُ قَالَ مِائَةُ أَلْفِ نَبِیٍّ وَ صِدِّیقٍ وَ شَهِیدٍ فَکَیْفَ بِمَنْ تَکَفَّلَ عَدَداً مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَات ِ وَ أَنَا ضَمِینُهُ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى الْأَمَانَ مِنَ الْکُفْرِ وَ الْفَقرِ(وسایل الشیعه جلد 10 ص 445 به نقل از مصباح المتهجد ج۲، ص: ۷۵۸)
حضرت رضا علیه السلام از پدران گرامی خویش علیهم السلام نقل می کنند که امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ای که روز غدیر خواند، چنین فرمود: "یك درهم انفاق در روز غدیر برابر با انفاقِ #صد_هزار درهم است، و زیادتر از این مقدار نیز از جانب خداوند عزّوجلّ امکان دارد..... هر کس مؤمنى را در غروب روز غدیر افطار دهد،مثل کسی است که افطار داده به اندازه فئام و فئام و... تا ده نوبت، شخصی عرض کرد: یا امیر المومنین، فئام چیست؟ فرمودند: صد هزار نبی و صدیق و شهید (پس افطار یک مومن برابر افطار #یک_میلیون نبی و صدیق و شهید است) پس چگونه است ثواب کسی که افطار دهد جمعی از مومنین و مومنات را؟ و من از سوى خداى متعال، ضامنم که از کفر و فقر، در امان باشد."
#عید_غدیر
#اطعام_غدیر
@avaymarefat
🔰 توصیه امروز رهبر انقلاب به استفاده آیندگان از تجربه دولت دوازدهم
🔴 در این دولت معلوم شد اعتماد به غرب جواب نمیدهد
✅ رهبر انقلاب، صبح امروز در آخرین دیدار دولت دوازدهم:
دیگران باید از تجربههای شما استفاده کنند. یک تجربه را من به خصوص یادداشت کردهام. حرفی است که من مکرر با شما و مردم تکرار کردم حالا هم همان حرف را تکرار میکنم. این تجربه عبارت است از بیاعتمادی به غرب. آیندگان باید از این تجربه استفاده کنند. در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمیدهد.
🔹غربیها به ما کمک نمیکنند. هرجا بتوانند ضربه میزنند. جایی که ضربه نمیزنند آنجایی است که امکانش را ندارند. هرجا امکان داشتند ضربه زدند. این تجربه بسیار مهمی است.
🔺مطلقاً نبایستی برنامههای داخلی را به همراهی غرب موکول و منوط کرد. چون قطعاً شکست میخورد، قطعاً ضربه میخورد. شماها هم هرجایی که کارهایتان را منوط کردید به غرب ناموفق ماندید، هرجایی که بدون اعتماد به غرب، خودتان قد علم کردید و حرکت کردید، موفق شدید. اینجور است دیگر. نگاه کنید کارکرد دولتهای یازدهم و دوازدهم اینجوری است.
هرجا شما موضوعات را به توافق با غرب و با مذاکره با غرب و با آمریکا و اینها موکول کردید، آنجا ماندید، نتوانستید پیش بروید. چون آنها کمک نمیکنند دیگر، دشمناند دیگر. هرجا شما از آنها قطع نظر کردید، خودتان راه افتادید از شیوههای مختلف هزار تا راه وجود دارد اینجور نیست که یک راه. نه راههای مختلف وجود دارد. انسانها فکر کنند راههای گوناگونی برای زندگی شخصی و اجتماعی و مدیریتی پیدا خواهند کرد. ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
#رهبر_انقلاب
#اعتماد_به_غرب
🆔 @avaymarefat
لایه های مختلف حیا در وجود زن و سیر کم شدن آن و تأثیر آن در رفتارهای زن👇
دکتر عباس پسندیده در کتاب فرهنگ حیا با برداشت از روایات، حیا را به ده قسمت تقسیم می کند که نُه بخش آن در زنان و یک بخش آن در مردان است. این نُه قسمت مثل لایه های محافظی هستند که وظیفه ی حفظ عفت و پاکدامنی زن را دارند. باید توجه داشته باشیم این لایه های نُه گانه در طول زندگی تغییر و تحول می یابند. این
تغییر و تحول شامل چهار مرحله است:
1-عادت ماهیانه
2-عقد و نامزدی
3-عروسی
4-بارداری
با گذر زمان، لایه ای از لایه های نُه گانه ی حیا و شرمِ زن برطرف می شود. دختر خانم ها تا قبل از بلوغ، عقد و نامزدی، معمولا از همه ی لایه های نُه گانه ی حیا بهره مند هستند؛
#اولین ایستگاه که یکی از لایه های حیا در آن برطرف می شود، شروع عادت ماهیانه است. برای بسیاری از دختران، آغاز عادت ماهیانه با نوعی شرم همراه است؛ اما تکرار این تجربه، شرم آن را از بین می برد و آن را عادی می کند.
#دومین ایستگاه هنگام عقد و آغاز دوران نامزدی است. دختران در این مرحله معمولا یکی از سنگین ترین شرم ها را تحمل میکنند. هنگام خواستگاری به شدت شرمگین می شوند، وقتی کسی نظرشان را درباره ی داماد بپرسد، سکوت می کنند و ترجیح میدهند بزرگترها نظرشان را بگویند. در لحظات آغازین عقد و نامزدی، دخترخانم احساس می کند چیزی درونشان در حال ذوب شدن است. این همان برطرف شدن لایه ی دوم حیاست که بعد از آن، رفتار او عادی تر می شود و می تواند ارتباط راحت تر و بیشتری با همسر خود داشته باشد.
#سومین ایستگاه، هنگام عروسی و آغاز روابط جنسی است که این مرحله نیز شرم خاص خود را دارد.
و در #چهارمین ایستگاه که همان دوران بارداری است، چهارمین لایه ی حیا و شرم زن
فرو می ریزد. معمولا اولین تجربه ی بارداری، فشار روانی زیادی بر زن وارد خواهد کرد.
#سؤال_مهم:
به نظر شما آیا برطرف شدن این لایه های چهارگانه حیا و شرم، زن را #فاسد و بی حیا میکند؟
برای یافتن #پاسخ این پرسش، باید ببینیم بعد از برطرف شدن لایه های چهارگانه ی حیا، چه کارهایی برای زن آسان تر می شود. تحقیقات نشان این چهار مرحله، موجب آسان شدن روابط و تعاملات جنسی زن با همسر خود می شود.این نشان می دهد حیاهای برطرف شده، حیاهایی بوده اند که راه #روابط_نامشروع را #قبل_از_ازدواج می بسته اند و بعد از ازدواج کنار می روند تا زن و مرد بتوانند رابطه ی آسان تری با هم داشته باشند. مثل اینکه مأموریتشان به اتمام رسیده باشد. در حقیقت مأموریت این لایه های چهارگانه، همراهی و بدرقه ی عفت و پاکدامنی زن تا خانه ی همسر است و پس از آن، وجود این لایه های حفاظتی مزاحم خواهد بود.به همین دلیل، در چند مرحله (نامزدی، عروسی و بارداری) از میان خواهند رفت تا امکان روابط خصوصیِ راحت تر و بدون شرم، برای زن و شوهر فراهم شود.
ادامه👇
@avaymarefat
☝️ادامه قبل👇
در ابتدای این بحث گفتیم حیای زن نه قسمت است و در ادامه توضیح دادیم که چگونه چهار قسمت از آن، به مرور زمان برطرف خواهد شد. پنج قسمت دیگر می ماند؛ اگر قسمت های باقی مانده ی حیا کاهش یابند، انسان به سمت فساد، ناپاکی و روابط نامشروع کشیده خواهد شد. چهار لایه ی اول به ارتباط با همسر مربوط بود که باید برطرف می شدند، ولی قسمت های باقی مانده مربوط می شود به حفظ پاک دامنیِ زن در مقابل روابط نامشروع که باید محفوظ بمانند.
نکته ی مهم و تأمل برانگیز این است که بیشتر مردان اند که بی حیایی در زنان را ترویج میدهند و آن را عادی میکنند تا بتوانند با از بین بردن این لایه های حفاظتی بهتر و زودتر و آسان تر به اهداف پلید و شوم خود برسند. به افرادی نگاه کنید که با برخی
رفتارهای نادرست مانند ارتباط و دوستی نامشروع با جنس مخالف،تماشای فیلم مستهجن و حتی سریال های نمایشی نامناسب، اختلاط با نامحرم و....روند مرحله ایِ حیای خود را دستخوش تغییرات منفی می کنند. اینها غالباً در زندگی زناشویی با مشکلات فراوان و اختلافات بسیار با همسر خود روبه رو هستند. برای مشاهده ی بیشتر به دادگستری ها سری بزنید و علت طلاق ها را جویا شوید!
نوع پوشش، میتواند تاثیر زیادی در حفظ و تقویت گوهر حیا یا نابودی آن داشته باشد. این اصل تنها به خانم ها مربوط نمی شود؛ بلکه آقایان نیز هرچقدر پوشیده تر باشند، از حیای بیشتری برخوردار خواهند بود. رابطه ی حیا و پوشش مانند رابطه ی شاخ و برگ با ریشه ی درخت است. ریشه ی درخت موجب به وجود آمدن شاخ و برگ و شاخ و برگ موجب محکم شدن ریشه می شود. حیا، نیازِ به پوشش را در وجود شخص پدیدار می کند و همچنین پوشش و حجاب موجب تقویت و استحکام حیا می شود.
با این توضیحات، اگر کسی گفت من حجاب نمی خواهم ، دل باید پاک باشد، می گوییم وقتی حجاب نباشد، حیا از بین خواهد رفت و از فرد بی حیا، هر کارناپسند و زشتی ممکن است سربزند، در نتیجه دل هم پاک نخواهد ماند.
پوشش کامل باعث تقویت حیا می شود و مراقبت از گفتار و رفتار می شود.
👌مهم و کاربردی👌
@avaymarefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 عنایت امیرالمومنین به جوان عراقی
گفتم میخواهی چه کنی؟
گفت من به مولایم علی جسارت نمیکنم.
گفتم تو را میکشند.
گفت مهم نیست... فقط اینها دست تو امانت باشند، آنها را به خانواده ام برسان.
دیدم در تصمیم خود جدی است...
@avaymarefat
هدایت شده از سفیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید| #عبرت_آیندگان
⭕️ گفتگوی منتشر نشدهی رهبر انقلاب با هاشمی رفسنجانی دربارهی اعتماد به غرب
🆔 @sireh_agha
سركشي ابليس
ابليس (پدر شيطانها) در صف عرشيان بود، او شش هزار سال در پيشگاه خدا، عبادت نمود.
خداوند بزرگ هنگامي كه حضرت آدم (پدر انسانها) را آفريد و روح انسان را در او دميد، براي بزرگداشت خلقت آدم، به همهي فرشتگان و به ابليس فرمان داد كه آدم را سجده كنيد
همه او را سجده كردند، ولي ابليس تكبر نمود و با يادآوري اصل خلقت خود و خلقت آدم، خود را بزرگتر پنداشت و به آدم گفت: انا ناري و انت طيني: «من از آتش آفريده شدهام و تو از گل و خاك» و همين فكر غرورآميز، او را از انجام فرمان خدا بازداشت و در نتيجه، اعمالش پوچ و بيمحتوا گرديد. و از درگاه خداوند، رانده و مطرود شد، كه اميرمومنان علي (ع) ميفرمايد:
از داستان ابليس، پند و عبرت بگيريد، از اين رو كه عبادات طولاني و كوششهاي فراوان او (براثر تكبر) از بين رفت، او خداوند را شش هزار سال عبادت نمود كه معلوم نيست از سالهاي دنيا است يا از سالهاي آخرت ولي با ساعتي تكبر و غرور، همهي عبادات و كوششهايش را محو و نابود كرد، گرچه ابليس، آسماني و عرشي بود، ولي فرمان خدا بين اهل آسمان و زمين يكي است و همهي بندگان در برابرش مساوي هستند- اي بندگان خدا، از اين دشمن خدا (يعني ابليس) برحذر باشيد.
اقتباس از نهجالبلاغه خطبه اول و 192
@avaymarefat
🌺 - امـام سجاد علیه السلام : هيچ كس از تو عذرخواهى نكند، مگر اين كه عذرش را بپذيرى گرچه بدانى كه دروغ مى گويد.
🌺. امامصادق علیه السلام : هرکه خواهد نامش بلند شود باید گمنامی پیشه کند.
امامصادق علیه السلام : سلامت چندان کمیاب است که راهجستن آن پوشیده و ناپیداست و اگر سلامت در چیزی باشد تقریباً در گمنامی است.
امامعلی علیه السلام : همانا در گمنامی آسایشی است.
🌸. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: خداي عز و جل به موسي وحي فرمود كه: سامري را نكش؛ زيرا او بخشنده است.
روايت شده كه جماعتي اسير را نزدرسولخداآوردند. آن حضرت به اميرمومنان دستور داد گردنشان را بزند و سپس فرمود يك نفر از آنان را جدا كند و او را نكشد. آن مرد گفت: چرا مرا از دوستانم جدا كردي در حالي كه گناه همه ما يكسان است؟ پيامبر فرمود: خداي عز و جل به من وحي فرمود كه تو بخشنده قوم خود هستي و تو را نكشم. مرد گفت: پس من نيز گواهي ميدهم كه خدايي جز الله نيست و تو رسول او هستی.
🌺. امامعلی علیه السلام : گناهی که پس از ارتکاب آن فرصت گزاردن دو رکعت نماز و طلب عافیت و آمرزش از خدا را بیابم، مرا غمگین نسازد.
🌷. امامعلی علیه السلام : نیکی به پدر و مادر، بزرگترین وظیفه و فریضه است.
🌹.امامعلی علیه السلام : هرگاه یکی از شما بداند که برادرش نیازمند است زحمت خواهش را از دوش او بردارد.
🌺.فردی میگوید: نزد ابوالحسن موسی علیه السلام از فرزند خود شکایت کردم، آن حضرت فرمود: او را نزن بلکه برای مدتی کوتاه با او قهر کن. آنهم فقط مدتی کوتاه.
علیبناسباط نقل میکند که پیامبر خدا صلی الله علیه وآله از تأدیبکردن در هنگام خشم نهی کرده است.
🌹. امامجواد علیه السلام : نعمتی که سپاسگزاری نشود مانند گناهی است که آمرزیده نشود.
*نقل از نرم افزار#احادیث_معنوی
@avaymarefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽جریان مباهله ی آقا شیخ مرتضی زاهد با یک مسیحی مدعی
@avaymarefat
📝 گفتاری درباره #مباهله:
در هر موردی که نزاع بین حق و باطل باشد ولو در دعوای دو نفر در یک ملک شخصی که تا حدودی برای طرفین اهمیت دارد بعد از اینکه راههای منطقی و مبتنی بر استدلال و گفتگوی مستدل با جمع اوری شواهد و مدارک به بن بست رسید بن بستی که ناشی از عناد و لجاجت یک طرف نزاع است و یا ادله طرف حق کافی نیست ولی طرف باطل وجداناً می داند که حق با طرف مقابل است. در این موارد می توان برای اثبات حق، دست به دامن مباهله زد یعنی قضاوت و حکم در نزاع را به خدا واگذار کنیم تا به طریقی حقانیت طرف حق وبطلان طرف باطل را اثبات کند چه در قالب نزول عذاب یا بلا و مصیبتی به طرف باطل یا در هر قالبی که طرفین به توافق برسند مثل اینکه منقلی پر از زغال آتشین را وسط گذاشته و طرفین نزاع بنا بگذارند هر کدام زغالی آتشین را در دست بگیرند و از خدا بخواهند که طرف حق را یاری کند تا دست او نسوزد.
از همین جا فهمیده می شود که شخصی می تواند به مباهله بپردازد و از ابزار مباهله برای اثبات حقانیت خود (اگر واقعا حق با او باشد) استفاده کند که هم یقین و باور جدی به حقانیت مورد نزاع داشته باشد و هم یقین و ایمان و باور عمیق و راسخ به نصرت و یاری الهی داشته باشد یعنی در اینکه خداوند جبهه حق را یاری می کند ذره ای شک و تردید نداشته باشد و در حالت انقطاع به حق تعالی و بریده و ناامید از اسباب ظاهری باشد و گر نه چه بسا مباهله به نتیجه نرسد. از همین جا می فهمیم که برای مباهله باید حالت درونی و قلبی شخص مدعی حق باید شبیه کسی باشد که در حالت اضطرار قرار گرفته و یقین به اجابت دعا دارد لذا باید در مباهله اسباب اجابت دعا را فراهم کرد و با حالتی خاضعانه و خاشعانه و در حال خوف و رجا و با تضرع و گریه و دلشکستگی به مباهله بپردازد و از چیزهایی که مانع اجابت دعا و مباهله است پرهیز کند همانطور که پیامبر اکرم(صلّی الله علیه وآله) برای مباهله با مسیحیان نجران، همراه خودش فقط حضرت امیرالمؤمنین و حسنین و حضرت زهرا(علیهم السلام) را آورد و هیچ کس دیگری را نیاورد امری که از یک طرف نشان می داد چقدر حضرت به حقانیت اسلام یقین دارد که حاضر است اهلبیت خویش را در معرض بلا و مباهله قرار دهد و هم نشان می دهد که برای مباهله باید طوری برنامه ریزی کرد که یقین به اجابت دعا باشد و موانعی در بین نباشد.
در بین عموم مردم جامعه خصوصا در دوران قبل از سیطره مدرنیته بر جوامع بشری، یقین و اعتماد اشخاص به خدا و نصرت او در دفاع از مظلوم خیلی قوی بوده لذا کثیراً افراد مظلوم که حق آنها توسط عده ای ظالم و زورگو و مستکبر ضایع و پایمال می شده و شخص مظلوم توانایی گرفتن حق خود را نداشته جریان مباهله رونق خوبی داشته. یعنی شخص مظلوم در مواردی که نمی توانسته حق خود را بگیرد با نفرین و واگذار کردن امر خود به خدا که همان مباهله است حقانیت خود را اثبات می کرده. گزارش های تاریخی و خاطرات فراوانی از این دست امور در دسترس هست که مطلب را کامل تأیید و تأکید می کند. کثیری از بلاهایی که در اجتماع به سر اشخاص مختلف می آید با نگاه دقیق و موشکافانه ناشی از یک مباهله ناگفته است.
نتیجه بحث این که دایره مباهله بسیار فراگیر و گسترده است و در بین مردم جامعه از گذشته های دور تاکنون جریان داشته بدون اینکه تحت عنوان رسمی مباهله باشد.
یکی از مصادیق مباهله،بحث لعان است که در اوایل سوره مبارکه نور آمده،که اگر مردی به همسرش تهمت زنا بزند و نتواند اثبات کند زن و شوهر از طریق لعن و لعان به مباهله می پردازند و در نهایت از هم جدا می شوند.
@avaymarefat
🌺. امامصادق علیه السلام : عبداللهبنابییعفور گفت: حد کبر چیست؟ امامصادق علیه السلام فرمود: اینکه انسان جامۀ زیبایی بپوشد و به خودش نگاهی کند و دوست داشته باشد که مردم او را در آن لباس ببینند. حضرت سپس این آیه را تلاوت کرد: «بلکه انسان به خود بیناست».
🌺. مسیح علیه السلام : به داراییهای دنیاپرستان منگرید؛ زیرا درخشش اموال آنها نور ایمان شما را میبرد.
🌹. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: مؤمن به كمين و با غافلگیری خون كسی را نريزد.
🌷. امامصادق علیه السلام : مردم بیش از آنکه با عمر خود زندگی کنند، با احسان و نیکوکاری خویش میزیند و بیش از آنکه بهسبب فرارسیدن اجل خود بمیرند بر اثر گناهان خویش درمیگذرند.
🌸. امامکاظم علیه السلام فرمود: شیعۀ علی فقط کسی است که کردارش گفتارش را تصدیق کند.
🌺. پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: هر امتی گوسالهای (سامری) دارد که آن را میپرستند و گوسالۀ (سامری) این امت درهم و دینار است.
🌹.رسولخدا صلی الله علیه وآله: بیشترین مهربانی خدا به بنده، آن وقتی است که در گورش نهاده شود.
*نقل از نرم افزار#احادیث_معنوی
@avaymarefat
#المیزان 2️⃣4️⃣| حقیقتی که علامه برایش دوبار قسم خورده!
🔻بنابر آموزه تجسم اعمال، ثواب و عقابِ اعمال خوب یا بد انسانها چیزی جز آن اعمال نیست و میان اعمال انسانها و عواقب آنها رابطه تکوینی برقرار است و عامل عذاب دهنده خارجی در کار نیست؛ مثلاً اگر در برابر گناهی آتش دوزخ وعده داده شده، آن آتش چیزی جدا از آن گناه نیست، بلکه حقیقت آن است که تمثل پیدا میکند و به شکل آتش نمایان میگردد.
این موضوع آنقدر اهمیت دارد که علامه طباطبایی، دو بار به جانش سوگند یاد می کند:
🔸و به جان خودم اگر در قرآن کریم در این باره هیچ آیه اى نبود بجز آیه : ((لقد کنت فى غفلة من هذا، فکشفنا عنک غطائک ، فبصرک الیوم حدید))، (تو از این زندگى غافل بودى ، ما پرده ات را کنار زدیم ، اینک دیدگانت خیره شده است ) کافى بود، چون لغت غفلت در موردى استعمال می شود که آدمى از چیزیکه پیش روى او و حاضر نزد او است بى خبر بماند، نه در مورد چیزیکه اصلا وجود ندارد، و بعدها موجود می شود، پس معلوم می شود زندگى آخرت در دنیا نیز هست ، لکن پرده اى میانه ما و آن حائل شده ، دیگر اینکه کشف غطاء و پرده بردارى از چیزى می شود که موجود و در پس پرده است ، اگر آنچه در قیامت آدمى مى بیند، در دنیا نباشد، صحیح نیست در آن روز به انسانها بگویند: تو از این زندگى در غفلت بودى ، و این زندگى برایت مستور و در پرده بود، ما پرده ات را برداشتیم، و در نتیجه غفلت مبدل به مشاهده گشت .
🔸و به جان خودم سوگند، اگر شما خواننده عزیز از نفس خود خواهش کنید که شما را به بیان و عبارتى راهنمائى کند، که این معانى را برساند، بدون اینکه پاى مجازگوئى در کار داشته باشد، نفس شما خواهش شما را اجابت نمى کند، مگر بعین همین بیانات ، و اوصافیکه قرآن کریم بدان نازل شده.
📚 ترجمه تفسير الميزان، ج1، ص : ۱۴۴
@avaymarefat
🌹. مردی از امامصادق علیه السلام خواهش کرد به او چیزی بیاموزد که مایۀ رسیدن به خیر دنیا و آخرت و مختصر باشد. حضرت فرمود: دروغ نگو.
🌺. امامعلی علیه السلام : ناسپاسی ناسپاسان و نمکنشناسی نمکنشناسان، نباید تو را به خوبی کردن بیرغبت سازد.
.
🌷. امامباقر علیه السلام : خود را بر حق شکیبا دار؛ زیرا کسی که حقی را رعایت نکند، به اندازۀ دو برابر آن گرفتار باطل شود.
🌸. پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: این دلها، همچون بدنها، خسته میشوند؛ پس (برای زدودن خستگی آنها) سخنان دلنشین حکیمانه را به آنها پیشکش کنید.
🌹. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: دوستى كنيد و بصلاح آئيد مسلمان هر چه بيند كفاره اوست.
🌺. امامصادق علیه السلام : با پدرانتان خوشرفتار باشید، تا فرزندانتان با شما خوشرفتاری کنند.
🌹. امامعلی علیه السلام : شایسته است که افراد پاکدامن و بهرهمند از سلامت، با گنهکاران و اهل معصیت، مهربان باشند.
🌸. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: بهترين شما آن نيست كه دنياى خويش را براى آخرت خود واگذارد و نه آخرت خويش را براى دنيا واگذارد تا از هر دو بهره گيرد كه دنيا وسيله رسيدن به آخرت است و سربار مردم نباشيد.
*نقل از نرم افزار#احادیث_معنوی
@avaymarefat
آیه 18 سوره مبارکه انبیاء (در بین آیات 16 تا 20) به اعتراف #علامه_طباطبایی(رحمةالله علیه) در ایشان #تأثیر_عجیبی گذاشته بود:
۱۶-و ماخلقت السماء والأرض وما بينهما لاعبين(آسمان و زمین را و آنچه میان آنهاست، برای سرگرمی نیافریده ایم که بخواهد بی حساب و کتاب باشد.)
۱۷-لو أردنا أن نتخذ لهوا لاتخذناه من لدنا إن كنا فاعلين (به فرض محال هم می خواستیم تفریحی بکنیم، چیزی متناسب با خودمان انتخاب میکردیم!)
۱۸-بل نقذف بالحق على الباطل فیدمغه فإذا هو زاهق و لكم الويل مماتصفون (بله، اهل بازی و سرگمی نیستیم؛ بلکه حقیقت را بر فرق توهم میکوبیم تا آن را در هم بشکند و توهم درجا محو شود. وای بر شما از توصیفی که درباره هدف آفرینش می کنید؟)
۱۹-وله من في السماوات والأرض ومن عنده لا يستكبرون عن عبادته ولا يستحسرون (اختيار اهل آسمانها و زمین دست اوست و فرشتگان و بندگان خاص خدا هیچ وقت خودشان را بالاتر از این نمی بینند که او را نپرستند. خسته هم نمی شوند.)
۲۰-یسبحونه بالليل و النهار لايفترون(شبانه روز، به پاکی یادش می کنند، کسل هم نمی شوند.)
درآیه18(#بل_نقذف_بالحق_على_الباطل_فیدمغه) می فرماید: کار ما این است که همواره می خواهیم باطل را نابود سازیم و حق حکومت کند. در نتیجه، می خواهد بفرماید: #غیر_خود_را_نمیخواهیم_که_حکومت_کند.
*نقل از کتاب ثمرات حیات،ج1، آیت الله پهلوانی تهرانی
توضیح: خداوند در آیه 18 می فرماید: در عالم هستی فقط خدا همه کاره است و بقیه هیچ کاره. دوام و بقای دیگران که هیچ کاره اند در تواضع و اعتراف به بندگی و فقر و ذلت و مسکنت است. و اگر کسی بخواهد استکبار و تکبر کند و خودی نشان دهد تبدیل به باطل می شود و عزت و جلال الهی به زودی او را محو و نابود می کند. همانطور که ابلیس را از عالم قرب اخراج و به دنیای بُعد و دوری و ذلت و لعن تبعید کرد.بله قرآن می فرماید حق فقط خداست(ذلک بأنّ الله هو الحق)پس فقط او باید ظهور کند و دیگران حق انانیت و ظهور ندارند.مگر اینکه به او و با او ظهور کنند که این هم در واقع ظهور او در آینه مخلوقات است.و لا حول و لا قوة الّا بالله العلی العظیم
@avaymarefat
🌺. امامصادق علیه السلام فرمود:
شکر کامل، اعتراف خاضعانۀ زبان درون در برابر خدای تعالی است به عجز و ناتوانی از بهجایآوردن کمترین شکر او؛ چراکه توفیق شکر خود نعمت تازهای است که باید شکر آن را بهجای آورد.
🌹. پیامبر خدا صلی الله علیه وآله نشسته بود که بیاباننشینی برخاست و گفت: قحطی ما را نابود کرد. حضرت فرمود: از خطر دیگری بر شما میترسم و آن هنگامی است که دنیا بهطرف شما سرازیر شود.
🌹. رسولخدا صلی الله علیه وآله فرمودند: مهمانى سه روز است و هر چه بيشتر شد صدقه است و مهمان بايد پس از سه روز تغيير جا دهد.
🌷. پیامبر خدا صلی الله علیه وآله : بر شمار برادران دینی بیفزایید؛ زیرا در قیامت هر مؤمنی شفاعتی میکند. هان! دوستداشتن مؤمن یکی از بزرگترین رشتههای ایمان است.
🌸. امامعلی علیه السلام به نوف بکالی میفرماید: ای نوف! آیا میدانی شیعۀ من کیست؟ عرض کرد: نه، بهخدا. فرمود: شیعیان من پارسایان شباند و شیران روز.
🌺 . پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) به ابوذر فرمودند: ثروتمندان در روز قیامت تهیدستند، مگر کسیکه خداوند مالی به او دهد و او از راست و چپ و از پس و پیش آن را بخشش کند و با آن کار خیری انجام دهد.
🌹. امامعلی علیه السلام : هیچچیز به اندازۀ همنشینی با نیکان، آدمی را به خوبی فرا نمیخواند و از بدی نمیرهاند.
*نقل از نرم افزار#احادیث_معنوی
@avaymarefat
#المیزان 2️⃣5️⃣ | روز ظهور موعود و روز رجعت و روز قيامت، یک حقیقت با سه جلوه مختلف
رواياتى كه رجعت را اثبات مىكند هر چند آحاد آن با يكديگر اختلاف دارند الا اينكه با همه كثرتش (كه در سابق گفتيم متجاوز از پانصد حديث است ) در يك جهت اتحاد دارند و آن يك جهت اين است كه سير نظام دنيوى متوجه به سوى روزى است كه در آن روز آيات خدا به تمام معناى ظهور ظاهر مىشود، روزى كه در آن روز ديگر خداى سبحان نافرمانى نمىشود بلكه به خلوص عبادت مىشود، عبادتى كه مشوب و آميخته با هواى نفس نيست. عبادتى كه شيطان و اغوايش هيچ سهمى در آن ندارد. روزى كه بعضى از اموات كه در خوبى و يا بدى برجسته بودند يا ولى خدا بودند و يا دشمن خدا، دوباره به دنيا بر مىگردند تا ميان حق و باطل حكم شود.
و اين معنا به ما مىفهماند روز رجعت، خود يكى از مراتب روز قيامت است هر چند كه از نظر ظهور به روز قيامت نمىرسد چون در روز رجعت، باز شر و فساد تا اندازهاى امكان دارد به خلاف روز قيامت كه ديگر اثرى از شر و فساد نمىماند و باز به همين جهت روز ظهور مهدى (عليهالسلام ) هم معلق به روز رجعت شده است چون در آن روز هم حق به تمام معنا ظاهر مىشود هر چند كه باز ظهور حق در آن روز كمتر از ظهور در روز رجعت است .
و از ائمه اهل بيت (عليه السلام ) نيز روايت شده كه فرمودهاند ايام خدا سه روز است: روز ظهور مهدى (عليهالسلام )، روز برگشت و روز قيامت. و در بعضى از روايات آمده : ايام خدا سه روز است: روز مرگ، روز برگشت و روز قيامت. و اين معنا يعنى اتحاد اين سه روز بر حسب حقيقت و اختلاف آنها از نظر مراتب ظهور، باعث شده كه در تفسير ائمه عليهالسلام بعضى آيات گاهى به روز قيامت و گاهى به روز رجعت و گاهى به روز ظهور مهدى تفسير شود و در سابق هم گذشت كه گفتيم چنين روزى فىنفسه ممكن است بلكه واقع هم هست و منكر آن هيچ دليلى بر نفى آن ندارد.
📚 ترجمه تفسير الميزان، ج ۲،ص ۱۶۴.
☑️ @avaymarefat
🌹.امام صادق علیه السلام : گناهانی که نعمتها را دگرگون میکند، زورگویی و سرکشی است و گناهانی که پشیمانی بهبار میآورد آدمکشی است و گناهانی که انتقام و کیفرها را فرود میآورد ستم است و گناهانی که پردهها را میدرد (و آبرو و حیثیتها را میبرد) شرابخواری است و گناهانی که جلوی روزی را میگیرد زناست و گناهانی که مرگ و نیستی را شتاب میبخشد، بریدن پیوند خویشاوندی است و گناهانی که مانع استجابت دعا میشود و فضا را تیره و تار میکند، آزردن پدر و مادر است.[نکته:این حدیث شرحی بر فرازهایی از دعای کمیل حساب می شود]
🌸. شخصی به پیامبر صلی الله علیه وآله عرض کرد: ای رسولخدا، خداوند به شرقی ها و رومیان غربی که خدا را نمیپرستند گشایش و رفاه داده است، دعا کن که امت تو را نیز آسایش و توانگری بخشد. پیامبر راست نشست و سپس فرمود: مگر دستخوش شک شدهای؟ آنان قومی هستند که خوشیهایشان را زودتر در همین دنیا دادهاند.
🌷. امامعلی علیه السلام : شما اگر هم کشته نشوید، میمیرید. سوگند به آنکه جان علی در دست اوست، فرودآمدن هزار ضربت شمشیر بر سر آسانتر است از مردن در بستر.
🌺.امامکاظم علیه السلام : رو دربایستی و حرمت و هیبت میان خود و برادرت را از بین مبر و چیزی از آن را بر جای نِه؛ زیرا با ازبینرفتن آن، شرم و حیا نیز میرود.
🌸. امامصادق علیه السلام : برای برادرت، خود را به کاری وامدار که زیان آن کار برای تو بیش از سودش برای او باشد.
🌹. سفیان ثوری بر حضرتصادق علیه السلام وارد شد. دید حضرت جامههایِ سفید؛ مانند پوست نازک درون تخممرغ، پوشیده است. عرض کرد: چنین جامهای مناسب شما نیست. حضرت فرمود: رسولخدا صلی الله علیه وآله در زمانهای تنگدست و قحطیزده به سر میبرد، اما هرگاه دنیا روی خوش نشان دهد، سزاوارترینِ مردم آن به آن نیکانش هستند نه نابکارانش، مؤمنانش هستند، نه منافقانش.
🌺. امام عسگري علیه السلام : تا جايي كه ميتواني تحمل كني دست سوال دراز مكن؛ زيراهر روزي، روزي تازهاي دارد. بدان كه پافشاري در نيازخواهي هيبت آدمي را ميبرد، و رنج و سختي به بار ميآورد؛ پس، صبر كن تا خداوندي دري را به رويت بگشايد كه براحتي از آن وارد شوي، چه بسا كه تغييرات و گرفتاريها نوعي از تنبيه خداوند باشد. پس، براي چيدن ميوههاي نارس شتاب مكن كه به موقع آنها را خواهي چيد. بدان كه آن كه تو را تدبير ميكند بهتر ميداند كه چه وقت بيشتر مناسب حال توست، پس در همه كارهايت به انتخاب او اعتماد كن تا حال و روزت به شود.
*نقل از نرم افزار#احادیث_معنوی
@avaymarefat
آیت الله مصباح یزدی:
از مرحوم #علامه_طباطبایی قدسسره شنیدم، ایشان از استادشان مرحوم #آیت_الله_قاضی قدسسره نقل کردند که فرموده بود: گاهی خدا مدتها کسی را به سختیهایی مبتلا میکند تا یک «یا الله» بگوید. آن «یا الله» آنقدر در سعادتش موثر است که حکیمانه است که آن همه سختیها را تحمل کند تا این حال برای او پیدا شود.
@avaymarefat
✍ شعر|مخمّسی که علامه طباطبایی(ره) برای سوگواری سالار شهیدان(ع) سرود. 👇
گفت آن شاه شهیدان که بلا شد سویم
با همین قافلهام راه فنا میپویم
دست همت ز سراب دو جهان میشویم
شور یعقوبکنان یوسف خود میجویم
که کمان شد ز غمش قامت چون شمشادم
گفت هرچند عطش کنده بن و بنیادم
زیر شمشیرم و در دام بلا افتادم
هدف تیرم و چون فاخته پر بگشادم
فاش میگویم و از گفته خود دلشادم:
بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم
من به میدان بلا روز ازل بودم طاق
کشته یارم و با هستی او بسته وثاق
من دل رفته کجایم و کجا دشت عراق!
طایر گلشن قدسم، چه دهم شرح فراق
که در این دامگه حادثه چون افتادم
لوحه سینه من گر شکند سُم ستور
ور سرم سیر کند شهر به شهر از ره دور
باک نبود که مرا نیست بهجز شوق حضور
سایه طوبی و غلمان و قصور و قد حور
بههوای سر کوی تو برفت از یادم
تا در این بزم بتابید مه طلعت یار
من خورم خون دل و یار کند تیر نثار
پرده بدریده و سرگرم به دیدار نگار
نیست بر لوح دلم جز الف قامت یار
چه کنم؟ حرف دگر یاد نداد استادم
تشنه وصل ویام آتش دل کارم ساخت
شربت مرگ همی خواهم و جانم بگداخت
از چه از کوی توام دست قضا دور انداخت
کوکب بخت مرا هیچ منجم نشناخت
یارب از مادر گیتی به چه طالع زادم.
@avaymarefat
🌹. پـيـامبر خدا صلی الله علیه وآله: خداوند فرمود: بنده ام با هيچ وسيله اى دوست داشتنى تر از فرايض محبوب من نمىشد. مستحبات وسيله جلب محبت مرا فراهم مى آورد چندان كه محبوب من مى شود و چون دوستش بدارم گوش شنواى او مى شوم و چشم بيناى او. هرگاه از من چيزى بخواهد عطايش كنم .
🌸. پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: هرگاه یکی از شما خواب خوبی دید (اگر خواست) آن را تعبیر کند و برای دیگران بازگو کند و اگر خواب بدی دید آن را تعبیر نکند و به کسی هم نگوید.
رؤیا را جز برای مؤمنی که از حسادت و تجاوز پاک است نباید بازگو کرد.
رؤیا را جز برای شخص عالم یا خیرخواه نباید بازگو کرد.
🌺. امامصادق علیه السلام : از لغزشهای نیکوکاران درگذرید و آنها را ببخشید؛ زیرا دست خدای تعالی اینگونه روی سر آنهاست- حضرت دست خود را طوری نشان داد که گویی روی چیزی سایه کرده است.
🌹. پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: مداراکردن در رأس حکمت است.
🌸. امام علي علیه السلام : نرمي و مدارا كليد كاميابي و نجات است.
🌷. امامصادق علیه السلام : به اصحاب خود فرمود: آرزوي محال نكنيد! عرض كردند: مگر چه كسي آرزوي محال ميكند؟ فرمود: شما؛ مگر نه اين كه آرزومند آسايش در دنيا هستيد؟ عرض كردند: چرا. فرمود: آسايش براي مؤمن در دنيا محال است.
🌺. پیامبر خدا صلی الله علیه وآله: از خشوع منافقانه به خدا پناه برید؛ خشوع تن و نفاق دل.
🌹. امامعلی علیه السلام : سعی نکن هرچه مردم برای تو میگویند ردّ کنی که برای نشاندادن حماقت همین بس است.
*نقل از نرم افزار#احادیث_معنوی
@avaymarefat