#قرآن #ادبیات_عرب #توبه #استغفار
🔻 در ادبیات عرب نکات و دقائق بسیاری هست. واقعاً علوم ادبی قبلا در بین ما خیلی زیاد مطرح بوده ولی الان متأسفانه از دست ما رفته است.
🔸 یک بخشی از اعجاز قرآن، اعجاز لفظی و چینشی قرآن و حتی نحوه تعلق الفاظ به محتوا و کیفیت استخدام محتوا در قالب الفاظی خاص است که در اینها صدها نوع از ظرافتهای ادبی مراعات شده است؛
🔹 مثلا یکی از صنایع ادبی صنعت تقابل است. تقابل هم انواع دارد. تقابل در کلمه داریم، تقابل در جمله داریم؛ مثلا در ابتدای سوره هود فرمود «وَ أَنِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكمْ ثمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَاعًا حَسَنًا إِلىَ أَجَلٍ مُّسَمًّى وَ يُؤْتِ كلَّ ذِى فَضْلٍ فَضْلَه؛ و ديگر اين كه از پروردگارتان آمرزش بخواهيد سپس به درگاه او روى كنيد تا شما را از بهرهاى نيكو تا مدتى معين بهرهمند سازد و به هر صاحب فضيلتى فضل او را عطا كند (هود، ۳).
🔸 در این آیه با یک «ثم» بین استغفار و توبه تفاوت گذاشت تا معلوم شود استغفار و توبه دو تا مسئله هستند. در این آیه شاید یک تقابل ادبی ارائه شده است.
🔹 این طرف فرمود: «اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيهِ»، این دو را داشته باشید؛ آن طرف ترازو را ببینید که فرمود: «يمَتِّعْكُمْ مَتَاعًا حَسَنًا إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى»، به تعبیری این میتواند جزای استغفار باشد، و دومی این است «وَيؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ»، این جزای توبه است؛ یعنی توبه است که استعداد را به فعلیت میرساند.
🔸 اگر به فعلیت رسیدن تمام استعدادهایت را می خواهی باید تا آخرین حد توبه را بروی. اگر تمتع از نعمتها را میخواهی، این کار از استغفار میآید و در واقع از استغفار شروع میشود.
🔹 همچنین شاید اگر توبه خواستید انجام دهید، باید از استغفار شروع کنید. استغفار هم باید با شرایط باشد، بعد توبه حاصل می شود. در نتیجه رسیدن به آثار استغفار که در قرآن بیان شده است مانند رسیدن به متاع دنیا و مال و فرزند و ازدیاد قوت و ... اینها خواص استغفار است.
🔸 منتهی کسی بیشتر میخواهد «وَيؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ»، این برکات نتیجه توبه و بازگشت به خداست.
┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
🔹 @avaymarefat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: خاکساری در مقابل طاغوتهای زنده را شرک نمیدانند، اما احترام به بزرگان را شرک میدانند!
👤شعری از میرزا علی اکبر خرم :
عشق را افسانه کردی یاحسین
عقل را دیوانه کردی یاحسین
در ره معبود بی همتای خویش
همّتی مردانه کردی یاحسین
تا قیامت در دل اهل ولا
منزل و کاشانه کردی یاحسین
گِرد شمع بی زوال خویشتن
عالمی پروانه کردی یاحسین
جان و مال و هستی خود را فدا
در ره جانانه کردی یاحسین
جُرعه نوشانِ میِ توحید را
سرخوش از پیمانه کردی یاحسین
خویشتن را بهر صهبای شهود
ساقی میخانه کردی یاحسین
کاکُل اکبر به هنگام وداع
از محبّت شانه کردی یاحسین
اصغر شیرین زبانت را چو گل
هدیۀ جانانه کردی یاحسین
العطش گویان طفلان از قفا
گوش کردی یا نه کردی یاحسین
از برای شامیان بی وفا
گنج در ویرانه کردی یاحسین
ذکر یارب یارب اندر فتلگاه
با خدا مستانه کردی یاحسین
عالمی را در عزای خویشتن
تا ابد غمخانه کردی یاحسین
در فراقت خرّم دلخسته را
اُستُن حنّانه کردی یاحسین
@shia12t
با سلام خدمت عزیزان قرآنی.
لینکی که در زیر تقدیم میشه، کاری است از *مؤسسه پیامبر نور و رحمت* که زحمت زیادی برای تهیه و تولید آن کشیده شده.
تمام سوره های قرآن رو با تصاویر زیبا و ترجمه های داستانی همراه کرده اند .
آيات با صوت دلنشین و تصاویر داستانی و گوینده فارسی ترکیب کرده و یک اثر جذاب ایجاد کرده اند.
https://www.masoudriaei.com/index.php/quranv/
لطفا به دیگران هم معرفی کنید
#معرفت_نفس #تجرد #تجسم_اعمال #معاد #قیامت
🔻 انسان چطور میتواند خودش را پیدا کند؟ این مربوط به وقتی است که نفس به تجرّد میرسد و انسان در آنجا خودش را پیدا میکند، نه در ابتدا، نه در ذکر اولیه.
🔸 اعمالی خاص هم احیاناً هست؛ مثلا روزه خیلی مؤثر است. قرآن نیمه شب خیلی مؤثر است. عدم اشتغال به امور نهی شده که صبغه زخارف دنیایی دارد مهم است.
🔹 در آنجا برخی بعد از ده پانزده سال _ بسته به اینکه چگونه بروند _ تازه میبینند که خودشان را یافتند؛ اما همان خود، ممکن است حتی مجرّد شود و خیلی نقیصه داشته باشد. از افراد موجودِ اطراف، ممکن است ممتاز و بهتر باشد ولی هنوز خیلی نقیصه دارد.
🔸 منتهی دیگر آن سیر، سیر انفسی است. از اینجا مسائل شفاف میشود، جنس عوالم را میبیند؛ مثلا میبیند که اگر غذا نخورد یا غذا زیاد خورد و سحرش از دست رفت، چه اتفاقی در آن طرف افتاد؟ و آن طرف اصلاً کجاست؟ تمام «من» همین است که در اینجا زندگی میکند؟ و بعد من را در قبر میگذارند؟ و بعد من را در قیامت در باغی میاندازند؟! اینطور نیست.
🔹 همین الان همه چیز حیّ و حاضر است، همه عوالم زنده است و در آنجا هم قضایا اتفاق میافتد.
🔸 تجسم اعمال از ضروریات مذهب ماست؛ یعنی وقتی دو رکعت نماز خواندی، این نماز از بین نمیرود، مجسم میشود. حالا در کجا مجسم میشود؟ چرا ما نمیبینیم؟ با چه دوربینی دیده میشود؟ با چشم بصیرت دیده میشود. کجا میرود؟ به همانجایی که درست کردی، میرود. کجا درست کردی؟
ادامه دارد...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔹 تلگرام و ایتا: @nasery_ir
🔸 واتساپ: wa.me/989338010649
📝آغاز پیش ثبت نام کاروان پیاده امام رضا علیه السلام یزد | سفر ششم آغاز شد (تابستان 1401)
📆 زمان حرکت : 16 تیر ماه سال 1401
⏳مدت زمان سفر : 24 شبانه روز
🌐 ثبت نام اینترنتی :
http://mohebbinyazd.ir
📞 ثبت نام تلفنی :
09103344105
09103344106
💢 پیام تسلیت رهبرانقلاب در پی درگذشت آیت الله سیّد عبدالله فاطمینیا
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹درگذشت عالمِ واعظِ درس آموز، جناب حجتالاسلام آقای حاج سیّد عبدالله فاطمینیا رضواناللهعلیه را به خاندان گرامی و همهی صاحبان عزا و ارادتمندان و مستفیدان ایشان تسلیت عرض میکنم.
🔹 اطلاعات گسترده و بیان جذاب و لحن شیرین این عالم محترم، منبعی پر فیض برای جمع زیادی از جوانان و راهجویان بود و فقدان آن مایهی تاسف و اندوه است. از خداوند متعال مسئلت میکنم که رحمت و غفران خود را شامل حال ایشان فرماید و پاداش وافر به ایشان عنایت کند.
سیّد علی خامنهای
۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱
جریان سلمان فارسی(سلام الله علیه) و بازار آهنگری
نقل است که سلمان فارسی (ره) روزی از بازار آهنگران عبور می کرد. دید گروهی بر گرد جوانی که بی هوش روی زمین افتاده بود، جمع شده اند. هنگامی که مردم سلمان را دیدند، جلو آمدند و گفتند: «ای سلمان! این جوان جن زده است (شما از اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله هستید) به بالین او تشریف بیاورید و دعایی بفرمایید تا به برکت دعای شما شفا یابد.» هنگامی که سلمان بر بالین جوان آمد، او فوری چشم خود را باز کرد و گفت: «ای سلمان! من جن زده و دیوانه نیستم؟ بلکه از بازار آهنگران عبور کردم، صدای پتک آنان را شنیدم که محکم بر آهن می زنند. به خاطرم آمد قول خداوند متعال، که در قرآن می فرماید:
«وَلَهُم مَّقَامِعُ مِنْ حَدِیدٍ» برای کفار گرزهایی گران و سنگین و عمودهای آهنین است که همیشه بر سر آنان می کوبند.
به فکر فرو رفتم که چگونه ملایکه غضب الهی، گرزهای آهنین را بر فرق مجرمان فرود می آورند؟ از این جهت بی هوش شدم. حضرت سلمان به آن جوان علاقه پیدا کرد و در حق او دعا فرمود و گفت: «این جوان شخص عاقل و دانایی است؛ زیرا می تواند از دیدنی ها و شنیدنی های دنیا که برای عبرت گرفتن خلق شده است، عبرت بگیرد. فکر صحیح او در مغز سالمش، مشغول فعالیت است.
در نقل دیگر آمده است که سلمان همیشه با آن جوان بود تا این که وی بیمار شد و بیماریش شدت یافت. سلمان به نزد او آمد و بالای سرش نشست. جوان در حالت احتضار و مشرف به مرگ بود. سلمان (با دیدهی بصیر خود، ملک الموت را می دید.) از این رو گفت: «ای ملک الموت! با برادر من (این جوان) مهربانی کن.» ملک الموت پاسخ داد: «ای سلمان! من با هر شخص با ایمانی مهربانم.»
*نکته:امام علی علیه السلام می فرماید: چقدر عبرت ها در دنیا زیاد است ولی عبرت گیرنده ها کم هستند
@avaymarefat
سوال:
آن جوری که من مکرر از بیانات شما متو ّجه شدم شما موافق تکفیر طرفداران فلسفه و عرفان نظری نیستید ولی قائلید که این علوم ضعف و ایراد زیاد دارد که باید به نحو أحسن رفع شود.؟
جواب: بله درست است،مرحوم آشیخ محمد حسین کاشف الغطاء می گویند: کافر کسی است که خدا را قبول ندارد. بیان ایشان این است که بر فرض کسی اشتباه کرده اما رنگ حرفش این است که می گوید: من غیر خدا را قبول ندارم(شبیه بحث وحدت وجود) این کافر نمی شود، کافر آن است که خدا را قبول ندارد ولی
این که می گوید من غیر خدا را قبول ندارم(شبیه وحدت وجود)، فوقش این است که بگوییم: اشتباه کردی، نه اینکه کافر باشد، این بیان ّرا آقای کاشف الغطا دارند.
وقتی با آنها وارد گفتگو می شویم می
بینیم که اینها عملاً خدا را منکر نیستند اما وقتی می خواهند تحلیل کنند بقول آشیخ محمد حسین( در جلوه خدا
مبالغه می کنند) اینها می گویند: ما غیر خدا را قبول نداریم فقط خدا (شبیه بحث وحدت وجود). این مشتبه است و نمی توان با صراحت از ان برداشت کفر کرد و آنها را متهم به کفر کرد.
بنا بر این نبوده که سریعاً در معارف تکفیر باشد، چرا؟ چون در معارف خیلی حرف دقیق است، هم از نظر عقل نظری و هم از نظر عقل عملی.
امام علیه السلام در عقل عملی فرمودند: صراط از مو باریک تر است و از شمشیر تیز تر است، یعنی اگر بخواهی شرک را مراعات بکنی و از صراط رد بشوی از مو باریک تر است و از شمشیر تیز تر است. ما همیشه حرف مان این است که معارف بالا بالا در عقل نظری از این هم باز بالاتر است(یعنی امام معصوم وقتی معارف بالا بالا را می خواهند بگویند می فرمایند: أمرنا صعبٌ مستصعبٌ لا یحتمله نبی مرسل او ملک مقرّب.حقیقت امر ما اهلبیت و احادیث ما آنقدر سنگین و مشکل است که حتی ملک مقرّب و نبی مرسل هم تحمل نمی کند. این حدیث از غرر روایات هست. راوی می گوید: وقتی حضرت فرمودند: هیچ کس نمی تواند حقیقت احادیث ما را تحمل کند، عرض کردم : و َمن یحتمله؟ پس چه کسی آنرا تحمل می کند و می فهمد؟ « حضرت فرمودند: « َمن شئنا»مگر اینکه خود ما اهلبیت بخواهیم و به شخص خاصی عنایت خاص داشته باشیم.
این روایت خیلی زیباست، یعنی کسانی هستند که از ملک مقرّب بالاترند و حقیقت بیانات اهلبیت و قرآن را تحمل می کنند اما خیلی نادر هستند.
خلاصه اینکه حقایق عقل عملی و عقل نظری آنقدر سنگین و ثقیل است که کسی به درستی آنرا نمی فهمد و تحمل نمی کند.پس کسی نمی تواند ادعای فهم حقیقت و کنه آنرا بکند و کسی هم نمی تواند دیگران را به خاطر ادعاها و نظراتی در این مسائل،به راحتی تکفیر کند.
(برگرفته از مصاحبه با یکی از علمای بزرگوار حوزه علمیه)