🔰سیره آیتالله بهجت درباره زیارت حضرت معصومه سلاماللهعلیها:
🌟 از سال ۱۳۲۴ شمسی(که حضرت آیتاللّٰه بهجت از عراق به ایران برگشتند) بهمدت شصت سال، روزی دو ساعت به حرم حضرت معصومه علیهاالسلام میرفت و یک ساعت ايستاده و یک ساعت نشسته زیارت میکرد.
🌺 در سال ١٣٣٧ منزل ما در خیابان آذر بود و راه تا حرم دور بود، ولی ایشان مرتب برای درس و زیارت به حرم مشرف میشد و حتی روزهایی که درس و بحث هم تعطیل بود مقیّد بود برای زیارت به حرم برود.
❇️ ایشان برای زیارت حضرت معصومه سلاماللهعلیها معمولاً به ضریح نزدیک نمیشد، بلکه در کنار دیوار مسجد اعظم میایستاد و زیارت میکرد تا کسی مزاحم نشود.
🍀 بیش از یک ساعت مشغول زیارات میشد؛ زیارت جامعه و امینالله میخواند. آن هم چند مرتبه؛ برای اساتید و ذویالحقوق و افراد متعددی که در نظر داشت.
🌻 درباره قم میفرمودند:«در اینجا باید تمام اهل بیت را زیارت کرد. خدا میداندکه در این حرمها چه ملائکهای و چه اولیایی به طواف مشغولند.
@avaymarefat
🔴تاثیر حضرت معصومه(س) در حفظ شیعه
قبل از رحلت حصرت معصومه(سلام الله علیها) ، شیعیان بدلیل خفقان، مجبور شدند به سمت قم مهاجرت کنند. فاصله از امام بیشتر شد، قم کجا و کوفه کجا و حجاز کجا؟! فاصله دو برابر شد لذا باید یک شبکهی متّصل برقرار میشد. در این فاصله حضرت فاطمهی معصومه (سلام الله علیها) به قم تشریف بردند. مدّت ماندن حضرت در قم بسیار اندک است، کمتر از یک ماه است. حالا اینکه ایشان به رحمت خدا رفتند یا به شهادت رسیدند، به طور صریح در تاریخ معلوم نیست امّا این قبر مبارک که به روایت حضرت رضا (سلام الله علیه) در مورد آن عبارات عجیبی بیان شده است مثل شفاعت مطلقه، باعث شد که قم گرم شود، محلّ تجمّع شیعه بشود
وقتی خبر شهادت یا رحلت حضرت معصومه (سلام الله علیها) به امام رضا (سلام الله علیه) میرسد، بلافاصله دستور صادر میکند: «مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّهُ». این حدیث اشاره به این است که شیعیان به کجا فرار کنند. حالا که شیعیان نمیتوانند در کوفه زندگی کنند و شرایط خوف به این صورت است که عرض کردم. به کجا میآیند؟ نمیتوانند به سمت طوس بیایند چون اگر به سمت طوس بیایند نمیتوانند با امام رضا (علیه السّلام) ارتباط داشته باشند و هویت آنها آشکار میشود و کشته میشوند.
منطقهی قم منطقهای است که دور از حکومت مأمون و دور از حکومت بغداد است. برای حکومت ارزش ندارد که بخواهد سرمایهگذاری کند و به آنجا لشکر بفرستد، زیرا با مرکز خلافت فاصله دارد و برای حکومت خطری هم ندارد، حکومت هم قصد ندارد شیعیان را مدام تحریک کند، تنها قصد حاکمیت این است که شیعیان را از مجامع عمومی دور کند، به نوعی آنها را تبعید کنند. آنها کجا باید میرفتند؟ مجبور بودند به شهرهای مختلف بروند، لذا چون نمیتوانستد به خراسان و خدمت امام رضا (علیه السّلام) بروند، باید یک پایگاه قوی دیگر برای شیعیان تشکیل میشد، قم بهترین مکان بود.
استادکاشانی
ادب توحیدی انبیاء الهی در قرآن
ادب یعنی زیبایی در باور، عمل و اخلاق
معیار تشخیص ادب چیست؟
تفاوت ادب دنیایی مادی با ادب الهی توحیدی
شرکت های اخلاقی دنیایی و مادی در جهان معاصر
@avaymarefat
سیره اخلاقی آیت الله مرعشی.m4a
27M
سیره اخلاقی آیت الله نجفی مرعشی(رحمت الله علیه)
مروری بر سیره علمی ایشان
ذکر گوشه ای از خاطرات دوران طلبگی ایشان و زحماتی که ایشان در جمع آوری کتب شیعه متحمل شد.
ذکر بعضی از تشرفّات ایشان به محضر حضرت بقیه الله(ارواحنا فداه)
@avaymarefat
رهبر انقلاب با تأکید مجدد بر غیرقابل جبران بودن ضربه وارد شده بر رژیم صهیونیستی و اذعان عوامل رژیم غاصب به این جبرانناپذیری گفتند: رژیم اشغالگر به حدی درمانده و متحیّر و سردرگم است که به مردمش هم دروغ میگوید، مانند اظهار نگرانی درباره اسرای خود که یک دروغ است چرا که بر اثر بمبارانها ممکن است اسرای خودشان هم نابود شوند.
🔸به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مسعود شهیدی شاعر و روزنامهنگار با الهام از شعر« باز باران» گلچین گیلانی، شعری برای مردم غزه سروده است.🔸
♦️باز باران
باز بارانِ گلوله
موشک و بمب فراوان
میخورد بربام غزه
یادم آرد دیر یاسین
روستایی در فلسطین
ناگهان فرمان آتش
حمله آن دیو صهیون
مست و مجنون
چون سگ زنجیری غرب ستمگر
توی آن هنگامه خون
کودکی ده ساله بودم
زار و نالان
چشمِ گریان
میدویدم سوی خانه
هر طرف گلهای پرپر
خانه ویران
نالهها را میشنیدم
با دو دست کودکانه
خاکها، آوارها را
میزدم این سو و آن سو
مادرم در خاک و در خون
آن طرفتر
خواهر شش ماههام بی جان
کاش من در خانه بودم
کاش من هم مرده بودم
در میان دود و آتش
میدویدم
در میان گریههای نا امیدی
میشنیدم یک ندای آسمانی
مژده روز رهایی
مژده روز رهایی
غزه اکنون
گشته همچون دیر یاسین
همچو قانا
همچو صبرا و شتیلا
چه غمناک است باران گلوله
موشک، خمپاره، فریاد و ناله
میدوم این سو و آن سو
کودکانی غرقه در خون
مادرانی زار و دلخون
باز هم آن دیو صهیون
دست خود را کرده درخون
غزه اما نیست همچون دیر یاسین
روستایی ناتوان با دست خالی
غزه چون شیر است چون شیران لبنان
حمله اش طوفان و سیلاب خروشان
دشمنش لرزان، هراسان
میرمد از خیل شیران
حمله آرد سوی طفلان
اینک ای فرزند من
فرزند اردوگاه سینا
خوب بنگر
غزه را
غزه بیدار پر آوازه را
در پی شبهای تار بیکسی
در پی آوارگی
گر بود حریٌت و آزادگی
هست صبح روشن بالندگی
میرود این دیو صهیون سوی گور
قدس میگردد، رها با صد غرور
بشنو از من
کودک من
رازهای زندگانی
پندهای جاودانی
گر طلای ناب خواهی
آتشی میبایدت
در رهایی از ستمگر
هفت خوان میبایدت
گر ضعیف و سست باشی
در جهان
طعمه گرگی و سهم کرکسان
گر قوی باشی
ز خاک خود حفاظت میکنی
ملتت را میر و مهتر میکنی
کودک من
گویدت قرآن پاک
در پی جهد و جهاد
هست فتح و نصرت پروردگار
بشنو از من کودک من
این فلسطین خانه و خاک تو است
بحر تا نهرش سزاوار تو است
باز گیر این خانه را از سارقان
باز گردان بی پناه، آوارگان
بشنو از من کودک من
مذهب ما مذهب صلح و صفا است
از پس سرکوب دشمن
از پس آزادی قدس شریف
نوبت صلح است و سازش با رفیق
کودک من
پیش چشم مرد فردا
زندگانی در فلسطین
در کنار رهروان راه موسیٰ
رهروان راه عیسیٰ
هست زیبا، هست زیبا، هست زیبا
نکاتی مهم درباره #ولایت_فقیه:
۱-وظیفه اصلی انبیاء و امامان چیست که به فقها منتقل شود.
جواب:
جهت دهی امور دنیوی بشر در همه عرصه های فردی و اجتماعی، سیاسی... به سمت توحید، آخرت، معنویت و ملکوت...
این وظیفه نیازی به احاطه بر علوم بشری و جزییات سیاست و... ندارد علم به کلیات این امور کافی است و در این جهت فرقی بین فقها و انبیا نیست.(امام خمینی: پیامبران دعوت به دنیا نمی کنند چون دنیاخواهی در طبیعت همه انسان ها هست و اتوماتیک میل به دنیا و تنظیم دنیا در درون بشر هست و نیازی به انبیا نیست ولی میل به آخرت و محدود کردن دنیاخواهی در نفس امّاره بشر نیست لذا کار انبیا تقیید خواسته های دنیوی بشر است که از آن در قرآن تعبیر به تقوای الهی(اتّقوا الله)می شود این وظیفه بعد از انبیا به فقها واگذار می شود و برای اینکه در مرحله اجرا و نظارت بر اداره امور جامعه و قانون گذاری برای دینی کردن جامعه اختلاف و تشتت نشود در مرحله کلان کشور و حکومت، به ولی فقیه واحد یا شورای فقها واگذار می شود.لذا فقیه لزومی ندارد برای ولایت بر جامعه به تمام علوم بشری مسلط باشد بلکه وظیفه اش تنظیم سیاست های کلی کشور و جهت دهی به سمت اسلام و آخرت و دین و معنویت است. در واقع ولی فقیه به اجرای رساله عملیه در سطح کلان کمک می کند و در این امر از مشورت چکارشناسان کمک می گیرد).
2-ولایت عمومی و حکومتی انبیا و امامان و فقها چگونه تحقق می یابد؟
جواب:
اگر مقدمات آن فراهم شود تحقق می یابد مقدماتی مثل اقبال عمومی جامعه.
آیت الله جوادی آملی: فقهای قبل از امام خمینی، این شرط را حصولی می دانستند یعنی اگر به دلایلی جامعه به امامان و علما اقبال کردند ولایت وظیفه می شود و گر نه، وظیفه ای نیست. و ادله ولایت فقیه وظیفه ای برای فقها در این زمینه، بر عهده فقها نگذاشته،
ولی حضرت امام خمینی معتقد بودند که این شرایط تحصیلی است و فقیه وظیفه دارد برای تحقق این شرایط تلاش کند همانگونه که انبیاء و رسولان الهی برای اجرای دین در جامعه تلاش می کردند و مبارزات اجتماعی،سیاسی..داشتند و با فراعنه و طاغوتیان می جنگیدند تا بتوانند حکومت دینی تشکیل دهند.
آوای معرفت
نکاتی مهم درباره #ولایت_فقیه: ۱-وظیفه اصلی انبیاء و امامان چیست که به فقها منتقل شود. جواب: جهت د
تبیین و توضیح تفصیلی این مطالب در صوت های زیر آمده👇👇
8.35M
۱-بحثی مهم و کاربردی پیرامون #ولایت_فقیه
وظیفه اصلی انبیاء و فقها در حکومت دینی جهت دهی دنیای مردم به سمت آخرت و توحید و معنویت است.
#قسمت_اول
15.47M
۲-بحثی مهم و کاربردی پیرامون #ولایت_فقیه
تفاوت عناوین #نبی، #رسول و #امام و #ولی و تأثیر آن در بحث #ولایت_فقیه و #حکومت_دینی
#قسمت_دوم
21.03M
۳-بحثی مهم و کاربردی پیرامون #ولایت_فقیه
تفاوت عناوین #نبی، #رسول و #امام و #ولی و تأثیر آن در بحث #ولایت_فقیه و #حکومت_دینی
دعوت تکوینی و تشریعی خداوند به توحید و کفر حداکثری و ایمان حداقلی بشر
انبیاء الهی فقط یک حرف را تکرار می کردند(تقوای الهی)
مطالبی زیبا و قابل توجه از سوره یس، ص، شعراء
گمراهی و کفر اکثر بشر از مقدرات حتمی خداست. لذا هیچ حکومت دینی(انبیاء و معصومین یا فقها و ولی فقیه و جمهوری اسلامی) نمی تواند به صورت حداکثری دین را در جامعه اجرا کند.
فقط اتمام حجت هست تا اکثریت از روی حجت راه گمراهی پیش گیرند و اقلیت هم با حجت راه سعادت را پیش گیرند.
#قسمت_سوم