* #دعا #حفظ
🔻این دعایی که امیرالمومنین علی علیه السلام شبی که جای پیامبر صلی الله علیه وآله خوابیدند، آن را برای حفظ خواندند؛ حیف این ادعیه است که خوانده نمی شود، غذاهای آمادهی مقوّی است؛ ولی معده ها خراب است. این دعا هم با کلمهی «أَصْبَحْتُ» شروع شده است و هم با کلمهی «امسیت» مثل اینکه دعا، هم صبح و هم شب باید خوانده شود. آن ها که بچه ای دارند و نزدیک به خطر و چشمزدن است، این دعا (دعای اصبحت) را می نویسند و اگر همراهش باشد، خیلی مؤثر است.
🔸متن دعا:
أَصْبَحْتُ اللَّهُمَ مُعْتَصِماً بِذِمَامِكَ الْمَنِيعِ الَّذِي لَا يُطَاوَلُ وَ لَا يُحَاوَلُ مِنْ كُلِ غَاشِمٍ وَ طَارِقٍ مِنْ سَائِرِ مَا خَلَقْتَ وَ مَنْ خَلَقْتَ مِنْ خَلْقِكَ الصَّامِتِ وَ النَّاطِقِ فِي جُنَّةٍ مِنْ كُلِّ مَخُوفٍ بِلِبَاسٍ سَابِغَةٍ وَلَاءِ أَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّكَ مُحْتَجِباً مِنْ كُلِّ قَاصِدٍ لِي إِلَى أَذِيَّةٍ بِجِدَارٍ حَصِينٍ الْإِخْلَاصِ فِي الِاعْتِرَافِ بِحَقِّهِمْ وَ التَّمَسُّكِ بِحَبْلِهِمْ مُوقِناً أَنَّ الْحَقَّ لَهُمْ وَ مَعَهُمْ وَ فِيهِمْ وَ بِهِمْ أُوَالِي مَنْ وَالَوْا وَ أُجَانِبُ مَنْ جَانَبُوا فَأَعِذْنِي اللَّهُمَّ بِهِمْ مِنْ شَرِّ كُلِّ مَا أَتَّقِيهِ يَا عَظِيمُ حَجَزْتُ الْأَعَادِيَ عَنِّي بِبَدِيعِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِنَّا جَعَلْنا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدًّا وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدًّا فَأَغْشَيْناهُمْ فَهُمْ لا يُبْصِرُونَ.
(طوسى، محمد بن الحسن، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد - بيروت، چاپ: اول، 1411 ق، ج1، ص212؛)
ادامه دارد...
ادامه مطلب قبل...
🔻این دعای لیله المبیت هم بسیار مجرّب است. عجیب است که در این دعا خیلی شفاف صحبت می کند که خودت را چطوری به خدا بسپار و یک حصنِ حصین و یک چارچوب امانی درست می کند؛ لباس عافیت و سلامت از خوف، دلهره، اضطراب و مشکل را، یک لباسی فرض می کند که این لباس، تار و پودش ولایت و محبّت اهلبیت علیهم السلام است: «مِنْ کلِّ مَخُوفٍ بِلِبَاسٍ سَابِغَةٍ حَصِینَةٍ وَلَاءِ أَهْلِ بَیتِ نَبِیک” که این لباس مرا حفظ کند: «مِنْ کلِّ قَاصِدٍ لِی إِلَى أَذِیةٍ بِجِدَارٍ حَصِینٍ الْإِخْلَاصِ فِی الِاعْتِرَافِ بِحَقِّهِمْ وَ التَّمَسُّک بِحَبْلِهِمْ مُوقِناً أَنَّ الْحَقَّ لَهُمْ وَ مَعَهُمْ وَ فِیهِمْ وَ بِهِمْ” این لباس، خیلی محکمکاری شده است.
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
@avaymarefat
سؤال:
منکَر یعنی چه؟
چرا باید از آن نهی کرد؟
جواب آیت الله جوادی آملی:
تبه كاري ها وزشتي ها، كه خدا، انبيا، جان سالم و عقل بيدار آنها را نمي پسندد و آن ها را نمي شناسد «منكر» و نا شناس است تو هم آن را نشناس و اهل آن نباش. چون دين، آن را بيگانه دانسته است، با دست و زبان جلوي زشتي ها را بگير؛ بكوش تا زشتي را از خانواده و جامعه ريشه كن كني.
@avaymarefat
✅ درس اخلاق آیت اللَّه خوشوقت
❓نظر شما درباره دختری که #چادر ندارد و #مانتویی است، ولی حجاب درست و ساده ای دارد و مقید به اعمالی همچون نماز و غیره است، چیست؟
✅ کمکم همه را از دست میدهد.
او یک پله مانده تا بیحجابی،
یک پله رفته و پله دوم، بیحجابی است. #چادر بهترین پوشش اسلامی است.
❓ اخیرا مدلهای جدید چادر هم آمده که راحت تر است ...؟
✅ هیچکدام خوب نیست. همه اینها، ملّی مذهبی است و به درد ما نمیخورد. اینها فاصله شان با بیحجابی خیلی کمتر است. اما چادر اصلی اینجور نیست.
همان چادر، قرنها زنها را نگه داشته است و بعد هم نگه میدارد. اگر به این دست بزنید، به طرف بیحجابی رفته ایم.
@ahadis_tollab کانال احادیث الطلاب
۱-شبهات شفاعت
@avaymarefat
در گلستان سعدی حکایت یکی از وزیران آمده است که فرزند کُودنش را برای تربیت نزد دانشمندی فرستاده بود به امید آن که بر سر عقل آید. مرد دانشمند مدتی او را تعلیم کرد ولی سودی نداشت به ناچار پیامی برای پدرش فرستاد که: «این عاقل نمیشود و مرا دیوانه کرد»!
چون بُوَد اصل گوهری قابل
تربیت را در او اثر باشد
هیچ صیقل نکو نداند کرد
آهنی را که بد گهر باشد
سگ به دریای هفتگانه مشوی
که چو تر شد پلیدتر باشد
خر عیسی گرش به مکه برند
چون بیاید هنوز خر باشد.
@avaymarefat
1-ادب توحیدی انبیاء در قرآن.m4a
29.79M
ادب توحیدی انبیاء الهی در قرآن
ادب یعنی زیبایی در باور، عمل و اخلاق
معیار تشخیص ادب چیست؟
تفاوت ادب دنیایی مادی با ادب الهی توحیدی
شرکت های اخلاقی دنیایی و مادی در جهان معاصر
@avaymarefat
۳-ادب_توحیدی_انبیاء.حسن_تکوینی_و_تشریعی،توحیدمصداق.m4a
26.94M
۳-ادب توحیدی انبیاء
حسن تکوینی و تشریعی،
توحیدمصداقی
#جواب:
اسطوره ها بستری برای بیان حقایقِ غامض و پیچیده می باشند .
هنگامی که یک حقیقت بیانش مشکل باشد باید صُوَر و صورتهایی برای آن تعریف نمود تا حقیقت را پیچیده در ملحفه ای از استعارات و کنایات و تشبیهات و تمثیلات ؛ قابل هضم و جذب برای ذهن ما باشد .
ذهن بشر عادت ندارد که حقایق را عور و عریان و بگونه مطلق ادراک نماید لذا نیاز به صورت و قالبی دارد تا آنرا در یک هیئت و قالب ببیند و بپذیرد.
نمادها و کهن الگوها؛ توتم ها و اسطوره ها و تشبیهات بیان کننده یک حقیقت متعال هستند نه پنهان کننده و تحریف کننده آن .
ما با پردازش یک داستان اسطوره ای میخواهیم حقیقت را ملموس نمائیم نه اینکه آنرا تحریف کنیم و یا اینکه پنهان نمائیم .
چون تفاوت درک و فرهنگ داریم (نظام حاکم بر حقایق ماورای دنیا و حس و ماده با نظام حاکم بر دنیا و ماده و محسوسات متفاوت است) و حقایق لخت و ذات بدون صورت به مذاق ما جور نیست .
چه کسی میتواند پروتئین یا ویتامین را همین جوری در طبیعت بخورد؟
اما پروتئین در حبوبات و گوشت و ویتامین در سبزیجات و میوه پنهان است .
حال به مذاق ما برای جذب مناسب است .
اسطوره ها همانند یک سیب حقایق را پوشش میدهند همانگونه که سیب ویتامین را در نهاد خود دارد.
اگر حقیقت ذات حق بدون صورت و صور عرضه گردد ادراک نمیگردد اما وقتی میگوئیم رحمان یعنی مهربان مثل مادر آنگاه درک میگردد چون به ذهن نزدیک میگردد.و...
خداوند در مقام وحدت ذاتی خویش برای هیچ کس قابل درک نیست مگر اینکه در عالم کثرت اسماء و صفات و افعال تجلی و تنزل کرده و اسماء خویش را در صورت اشیاء ملکوتی و ملکی ظهور و بروز دهد.(کنت کنزاً مخفیاً فاحببت ان اعرف فخلقت الخلق لکی اعرف)(سنریهم آیاتنا فی الآفاق و الأنفس حتی یتبیّن لهم انّه الحقّ)
امیدوارم با این مثالها توانسته باشم مطلب را واضح نموده باشم.سرّ وجود آیات متشابه و تمثیلات در قرآن و روایات همین است.(و هذا باب ینفتح منه الابواب)تمام اختلافات بین مخالفان و موافقان فلسفه و عرفان نظری ناشی از وجود آیات و روایات متشابه است یعنی موافقان تمام این آیات را صوری می دانند که حقیقت را باید از دل آن با کنایه فهمید نه اینکه هر چه ظاهر آن گفت همان را حقیقت تلقی کرد.
اما مخالفان مباحث فلسفه و عرفان نظری،تمام این آیات و روایات متشابه را صریح در بیان حقایق و نظام حقایق گرفته و ظاهر آنرا بدون هیچ گونه تأویلی می پذیرند.
حق یارو یاورتان
@ejtehadjame