eitaa logo
آوای معرفت
373 دنبال‌کننده
980 عکس
760 ویدیو
263 فایل
مباحثی معرفتی درباره خودشناسی و خودسازی، زمینه ساز تحقق بندگی برای فرج و ظهور و قیامت شخصی و ورود به بهشت لقای الهی ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
✅توصیه های مرحوم حاج اسماعیل دولابی رحمة الله عليه در باب زیارت 🔹وقتی به حرم ائمه علیهم السلام مشرف می‌شوید، زود داخل نشوید. دم در توقّف کنید و اذن دخول بخوانید تا رغبتتان طلوع کند و قطره اشکی بر چشمتان بنشیند. اول دل را جلو بفرستید. . 🔸 اشک نشانه این است که اجازه ورود داده‌اند. بعد وارد شوید و همان طور که افرادی که در زمان حیات ظاهری امام علیه السلام خدمت ایشان می‌رسیدند، سلام می‌کردند، به ایشان سلام کنید. 🔹زیارت‌نامه‌های طولانی گاهی اوقات انسان را از امامی که در محضرش ایستاده است، غافل می‌کند. . 🔸در داخل صحن و حرم ائمه علیهم السلام هم احترام زائران و خدام را نگه دارید، هر کس چیزی به شما گفت، آن را از جانب امام بدانید و ادب کنید و بپذیرید. 🔹صدای همهمه‌ای که بالای صدای تک تک زائران به‌گوش می‌رسد، صدای ملائکه را همراه دارد. 🔹اگر کسی در مشاهد مشرّفه غافل باشد و غافلانه رفتار کند، خیلی بدتر و ناپسندتر از غفلت در جاهای دیگر است. 👈 لذا فرمودند: زُر فَانصَرِف: زیارت کن و بازگرد. 🔸هر وقت یک ولی خدا را ملاقات کردی، او را ببین و زود برگرد. برای اینکه ممکن است بمانی و غافل شوی و طوری عمل کنی که اهانت آمیز باشد. 📙مصباح الهدی 313و 314 @avaymarefat
◾️ دعای فرشتگان گزیده‌ای از خاطرات شاگردان و اطرافیان آیت‌الله بهجت قدس‌سره در سفری همراه با پدر و دو برادرم ‌رفتیم قم. برادر کوچک ما تازه ازدواج کرده بود و خانه نداشت. نگران تأمین و پیدا کردن منزل برای ازدواج بود. در مسیر هم در ماشین صحبت از این مسأله بود. رسیدیم قم و رفتیم خدمت آیت‌الله بهجت رحمه‌الله. آقا تشریف آوردند و بعد از احوال‌پرسی، شروع کردند به صحبت و نصیحت. از موضوعات گوناگونی حرف زدند. پدر ما درست روبه‌روی ایشان نشسته بود و من نفر دوم بودم، بعد برادر بزرگ‌تر ما بود و نفر چهارم هم آن اخوی کوچک‌تر ما بود. آقا همین‌طور که نگاهشان به پدر بود و صحبت می‌کردند، به مناسبت بحث رسید به خدا و دعا و می‌فرمودند: «شما اگر چنانچه حاجتی دارید باید برای دیگران بخواهید». بعد ناگهان رو کردند به برادر کوچک ما و فرمودند: «مثلاً اگر خانه ندارید و از خدا خانه می‌خواهید دعا کنید برای بی‌خانه‌ها خداوند متعال فرشته‌ای را معین می‌کند که برای شما دعا کند و آن فرشته چون معصوم است دعایش به استجابت نزدیک‌تر از دعای شماست این راه میانبر برای استجابت دعاست». مشاهده این مطلب و مطالب مشابه از طریق زیر:🔻 👆 http://bahjat.ir/fa/content/10511Sapp.ir/bahjat_ireitaa.com/bahjat_irGap.im/bahjat_irble.im/bahjat_ir
پرسش از محضر آیت الله العظمی بهجت رحمةالله علیه: پیاده‌ رفتن با مشکلات و زحمات مورد رضایت ائمه علیهم‌السلام هست؟ پاسخ: چنانچه قابل ‌تحمل شخص باشد، بلی؛ «اَفْضَلُ الاَعْمَالِ اَحْمَزُهَا؛ برترین اعمال، دشوارترین آن‌هاست». 📚 رحمت‌واسعه، ص٣٣١ ✅ Sapp.ir/bahjat_ireitaa.com/bahjat_irGap.im/bahjat_irble.im/bahjat_ir
✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: اهم آداب زیارت این است که بدانیم بین حیات و ممات معصومین هیچ فرقی نیست. 📚 رحمت واسعه، ص٢٢٣ ✅ Sapp.ir/bahjat_ireitaa.com/bahjat_irGap.im/bahjat_irble.im/bahjat_ir
کل الخیر فی باب الحسین: توجه توجه:📣📣📣 لطفا تا آخر بخوانیم و ولایت پذیریمان را محک بزنیم. 🔵سخنان مهم سیدحسن نصرالله در جمع ایرانیان لبنان ❌قبل از پیروزی انقلاب، مظلوم، محروم و بی پناه و بدون حامی بودند !! فرانسه به کمک میکرد و مسیحی ها فرانسه را ام الحنونه ( مادر مهربان ) لقب میدهند، روسیه از ارتدوکسها حمایت میکردند و انگلیس از دروزیها، سنی ها توسط سعودی و مصر حمایت میشدند ❌اما شیعه هيچ حامی نداشت و از صفوی تا پهلوی هم حامی شیعیان نبودند و در معادلات داخلی لبنان در حاشیه بودند و در همه زمینه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بیسواد و فقیر بودند ❌در کتابی خواندم که علامه سید شرف الدین بزرگ مرجع شیعه قصد داشت که یک مدرسه ابتدایی برای شیعیان لبنان بنا کند،حدود چهل تن از علما را جمع کرد و نامه ای به رئیس جمهور نوشتند که مجوز ساخت یک مدرسه را بگیرند، چهل فقیه نتوانستند نه پولی جمع کنند و نه یک مجوز مدرسه بگیرند ❌شیخ محمد جواد مغنیه، از اقوام شهید حاج عماد، که سی سال پیش فوت کرد در کتاب خاطرات خودش می نویسد که : در زمستان سه روز غذا نداشتم و امکان گرمایش هم نداشتم !! پای پیاده از صور به بیروت آمدم و پولی جمع کردم و برای تحصیل به نجف رفتم، وضعیت شیعیان اینگونه بود ❌روستاهای شیعیان نزدیک مرز رژیم غاصب صهیونیستی است ، پس از ۱۹۴۸ و تشکیل رژیم غاصب اسرائیلی ها هرگاه می خواستند وارد لبنان می شدند هرکاری می خواستند می کردند هیچکس جلودار آنها نبود و مردم فرار می کردند و حامی نداشتند. به تدریج کوچ کردند و ناحیه ی جنوبی لبنان با یک میلیون نفر جمعیت شکل گرفت. تنها امید ما بود که از قم آمده بود و هیچکس از او پشتیبانی نمی کرد، حتی علمای لبنان که قائل به جدایی دین از سیاست بودند می گفتند، شما ایرانی هستید، ایشان شیعیان را بیدار کرد شیعیان اصلا اعتماد به نفس نداشتند، خودباوری نداشتند همانطور که در انتخابات می گویید "میتوانیم" (خنده حضار) در اینجا همیشه عثمانیها، ابن تیمیه و عباسی ها حکومت می کردند، شیعه نمیتوانستند اظهار کنند که شیعه هستند، خون آنها حلال بود. لذا بسیاری از شیعیان سنی شدند ، طرابلس ۱۰۰ سال قبل همه اش شیعه بود، شهر صيدا اكثرش شیعه بود الان سنی است شهر جزین شهید اول عالم جبل لبنان از آنجا بود وقتی دختر شهید اول فوت کرد، ۷۰ فقیه شیعه بر جنازه او نماز خواندند، اکنون جزین مسیحی نشین است، تعدادی از سادات، مسیحی یا سنی شدند ❌خود مسیحیان میگویند ما سادات و از فرزندان علی ابن ابیطالب هستیم میشل عون مسیحی رئیس جمهور فعلی سید است از فرزندان امیر المومنین است، تاریخ ما اینگونه بود، بعد از انقلاب ایران شرایط منطقه فرق کرد، وضعیت ماهم متفاوت شد، ممکن است بگویند ما رهبری امام را ترویج کردیم، تا قبل از انقلاب و شهادت سید مصطفی خمینی (ره) هیچ خبری نبود، پس از شهادت سید مصطفی، امام (ره) را شناختیم، حضرت امام، مانند خورشید بود هیچکس نمی تواند بگوید، من خورشید را معرفی کردم ، مردم خودشان، بدون واسطه جذب خورشید شدند ، حتی علمایی که در دل خود ما را قبول نداشتند، امام را تایید کردند، امام محمد باقر صدر، نقش زیادی در تاریخ مرجعیت شیعه داشت، شهید صدر خیلی به امام (ره) کمک کرد. ما با انقلاب متولد شدیم، ما موجودیت و حیات خود را با انقلاب بدست آوردیم !! ❌مهمترین نمونه تجربه ولایت فقیه، در خارج از کشور در لبنان به دست آمد، اگر الان عزیز، کریم و زنده هستیم، حیات داریم؛ نه به خاطر سلاح یا پول و کمک های ایران است، بلکه به خاطر عمل به اعتقاد به ولایت فقیه است ❌اصل ولایت فقیه !! مسبب الاسباب و علة العلل می باشد . شیعیان از کشورهای مختلف می آمدند از تشکیلات، ساختار و بدنه حزب الله، تجربه ما سوال می کردند که چگونه حزب الله شدیم و به آنها می گفتم، اینها جسم و بدنه حزب الله است، از روح حزب الله سوال کنید و آن اعتقاد به ولایت فقیه است، اعتقاد ما به ولایت فقیه با بسیاری از ایرانیها که ولایت را قبول دارند فرق میکند !! اعتقاد ما قوی تر است من چند مرحله برای اعتقاد به ولایت فقیه قائلم : 1⃣ - ما معتقدیم اطاعت از ولی فقیه مانند اطاعت از معصوم است !! 2⃣ - ما اعتقاد داریم، اگر ولی فقیه فرمود: پیشنهاد و نظر من این است (امر نکرد) ما باید اطاعت کنیم (در ایران می گویند ایشان دستور نداند پیشنهاد کردند) 3⃣ - ما بالاتر از قانون اساسی به ایشان اعتقاد داریم !! ( برخی می گویند در قالب قانون اساسی) ایشان میگویند بهتر است اینگونه عمل کنید، ما این نظر را تکلیف و واجب میدانیم 4⃣ - ما در لبنان وقتی در شورای حزب الله بحث میکنیم اگر احتمال بدهیم اینکار را بکنیم، حضرت آقا ناراحت می شوند ...بدان عمل نمی کنیم !! @avaymarefat
🔺 بیانات و توصیه‌هایی پیرامون زیارت 🔹 من یادم هست که در یک وقتی یکی از بزرگ ـ خدا رحمتش کند ـ می‌گفت: من شنیده بودم که هر کسی به حضرت علیه‌السلام می‌رود یک رنجی به او می‌رسد؛ فلذا رفتم خدمت خواهرشان و عرض کردم که من می‌خواهم بروم زیارت برادرتان، ولی نمی‌خواهم رنجی به من برسد، از این جهت وقتی آمدم، مشرَّف شدم و برگشتم هیچ مشکلی برایم پیش نیامد. گاهی آدم می‌شود، گاهی خدای نخواسته در رفتن یا در برگشتن تصادفی می‌کند. این‌ها آثار این پیوستگی است که خدا به صورت ناخشنودی‌ها به می‌رسد که انسان کم‌کم با خشنودی به خدا علاقه پیدا کند. نکند این‌که ما خدا را می‌پرستیم و یا وقتی یک زیارت رفتیم یا یا کردیم برای خاطر این است ‌که فوراً وسائل رفاه ما خوب بشود، نه! ما برای این چهار روزه این کار‌ها را نمی‌کنیم. 🔺 راهی برای کم کردن مشکلات زیارت 🔹 پیش‌آمدها هم هرچه شده یا خدای نکرده می‌شود باید ازشان خواست که خودشان جلوگیری کنند. از این جهت اساتیدمان به ما دستور دادند که هر وقت خواستید جایی بروید، اول بروید پیش آن امام یا امامزاده مثل حضرت علیه‌السلام یا حضرت علیهاالسلام، سلامی عرض کنید و از ایشان بخواهید که ما می‌خواهیم فرستاده‌ی شما به خدمت پسر عموی‌تان باشیم، به خدمت برادرتان باشیم و سلام شما را ببریم و به ایشان بدهیم. این باعث می‌شود که علی‌حِده‌‌ای نصیب بشود و انسان یک قدری پیش‌آمدش رفع بشود. وقتی هم می‌خواهد برگردد باز خدمت حضرت می‌رود و و می‌کند و می‌گوید: می‌خواهم خدمت پسر عموی شما یا خواهر شما در یا در قم برسم و سلام شما را برسانم. آن‌وقت او که حامل پیام حضرت شد ان‌شاءالله از ناراحتی‌ها محفوظ می‌ماند. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
◾️ داروی «عین‌شین‌قاف» گزیده‌ای از خاطرات شاگردان و اطرافیان آیت‌الله بهجت قدس‌سره هر سال تابستان‌ها می‌آمد مشهد. در حرم همراهش شده بودم. ایستاده زیارت می‌کرد. من اما بعد از مدتی خسته می‌شدم. این‌پا‌وآن‌پا می‌کردم. بیشتر که خسته می‌شدم، می‌نشستم. باز از نشستن خسته می‌شدم، می‌ایستادم. اما پیرمرد تمام مدت ایستاده مقابل مرقد مطهر زیارت می‌کرد و ذکر می‌گفت. معمولاً زیارتش دو ساعتی طول می‌کشید. یک‌بار از حرم که بیرون آمدند، از ایشان پرسیدم: «شما خسته نمی‌شوید؟! ما که جوانیم، از پا افتادیم!»، جوابی ندادند. زیارت که تمام ‌می‌شد، تازه صحن‌های حرم امام رضا علیه‌السلام شروع می‌شد، به صحن‌ها می‌رفت، همه را یاد می‌کرد؛ سر مزار علما می‌رفت و برای‌شان فاتحه ‌می‌خواند. یک بار از صحن که بیرون آمد، به من اشاره کرد: «بیا!»، از جیبش پولی درآورد و به من داد و گفت: «برو عطاری، داروی «عین‌شین‌قاف» بگیر تا خسته نشوی! (منظورشان این بوده است که اگر با و محبت بخوانید خسته نمی‌شوید) » (بر اساس خاطرۀ یکی از همراهان آقا) 📚 این بهشت، آن بهشت، ص ٣١ ✅ Sapp.ir/bahjat_ireitaa.com/bahjat_irGap.im/bahjat_irble.im/bahjat_ir
📗📗📗 📍 وقتی روان‌پزشک اتریشی ویکتور فرانکل پس از سه سال اسارت در اردوگاه‌ های کار اجباری آلمان نازی آزاد شد، به یک نتیجهٔ مهم علمی دست یافت که بعدها یکی از مکاتب روانشناسی به نام «معنا درمانی» شد. 📍او در پی تجربه شخصی و مشاهده زندانیان دیگر نتیجه گرفت که انسان‌ها قادر هستند هر رنج و مشقتی را تحمل کنند، مادام که در آن رنج و مشقت «حکمت » خاصی را درک کنند. 📍به عنوان مثال، اگر دو برادر همسان را به مدت سه سال هر روز به بدترین شکل کتک بزنند و به اولی بگویید کتک خوردنش جزئی از یک تمرین ورزشی است و به دومی هیچ دلیلی برای کتک خوردنش ارائه ندهید، برادر اول بعد از سه سال به ورزشکاری قوی با اعتماد به نفس بالا و برادر دوم به انسانی حقیر و سرشار از عقده‌ها و کینه‌ها تبدیل می شود. 📍کتک خوردن و رنج برای هر دو یکسان است اما تفاوت در حکمتی است که می تواند به رنج کشیدن‌ «معنا» بخشد. یکی به امید روزهای بهتر رنج می کشد و دیگری با هر ضربه خرُدتر و حقیرتر می شود. 📍اینکه چگونه با سختی‌ها و مشقت‌های زندگی کنار بیاییم و به آن‌ها واکنش نشان دهیم، نهایتاً محصول یک «تصمیم شخصی» است. می‌توانیم تصمیم بگیریم به سختی‌ها و مصائب اجتناب‌ناپذیر زندگی از منظر «معنا و حکمت» نگاه کنیم تا در پسِ هر ضربهٔ روحی و هر لطمهٔ جسمی تنومندتر، مقاوم‌تر و آگاه‌تر بیرون بیاییم یا اینکه تصمیم بگیریم در بهترین حالت یک «قربانی منفعل» با حیاتی پر از غم باشیم. @avaymarefat
آوای معرفت
📗📗📗 📍 وقتی روان‌پزشک اتریشی ویکتور فرانکل پس از سه سال اسارت در اردوگاه‌ های کار اجباری آلمان نازی
از این مطلب بالا ضرورت ایدئولوژی و جهان بینی و تأثیر آن در زندگی معلوم می شود یعنی دو نفر انسان را در نظر بگیرید که به مدت ۷۰ سال زندگی کرده و در دنیا سختی های یکسان دیده باشند ویکی معتقد به خدا و قیامت و معاد و نبوت و امامت است و همه این سختی ها را به امید رسیدن به ملاقات خدا و امامان و بهشت تحمل میکند لذا روز به روز از نظر روحی و معنوی قویتر و محکم تر و زنده تر می شود و لو در ظاهر و از نظر دنیوی زندگی بر او سخت تر شود و دیگری هیچ اعتقادی به مذهب و خدا و...ندارد لذا روز به روز نا امیدتر و رنجورتر و شکسته تر می شود ولو از نظر ظاهر دنیوی رو به بهبودی برود.
آوای معرفت
📗📗📗 📍 وقتی روان‌پزشک اتریشی ویکتور فرانکل پس از سه سال اسارت در اردوگاه‌ های کار اجباری آلمان نازی
اگر به رنج ها و مشکلات زندگی معنای و حکمت دنیوی بدهیم از نظر دنیوی مقاوم تر و آگاهتر و پیشرفته تر می شویم و اگر معنا و حکمت دنیوی و اخروی و معنوی بدهیم از هر دو جهت قوی تر می شویم.
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ۷ * 🍁 ببینیم که چگونه این هر کس را و مخصوصاً را خراب می‌کند. خوب من این‌جا به تحلیلی که الآن با روایاتی که در زمینه‌هایی که لازم خواهد بود برای شما خواهم خواند یک تحلیلی برای شما دارم که خود دقت کنید اگر شما خودتان دقت کنید لابد غضبناک شده‌اید ولی بالاخره بی‌غضب نبوده‌اید و قهراً مطالعه‌ی این حالت در وجود خودتان برای شما آسان است و تندی بی‌جا و به صورت افراط. 🍁 اگر دقت کرده باشید خوب دقت کنید که این از چه انگیز‌ه‌ای در وجود انسان سرچشمه می‌گیرد حالا من می‌گویم خود شما تطبیق کنید. انسان می‌خواهد فقط سلیقه‌ی او حاکم باشد حالا من از شما سؤال می‌کنم که این‌جا چه چیزی مطرح است؟ خود. 🍁 خود مطرح است آن‌طور که من می‌خواهم باشد حالا من مطرح شد، می‌خواهد آن فکری که او دارد حاکم باشد فکر آن طرف را قبول ندارد فکر من، باز چه چیزی مطرح شد؟ من مطرح شد. هر چه هست به شیطان و من می‌رسد. می‌خواهم آن‌طور که من می‌کنم باشد باز این‌جا چه کسی مطرح شد؟ باز من مطرح شد. شما حرفی زدید به من توهین کردید باز چه کسی مطرح شد؟ آسمان به زمین آمد، حق خدا پایمال شد، حکم خدا پایمال شد یا من پایمال شدم؟ چه کسی پایمال شد؟ من پایمال شدم. می‌خواهم آن‌طور که من می‌خواهم بکنید. @tazkiyehamaly 🍁 این‌ها موارد عصبانیت و تندی است این‌ها که عرض می‌کنم فشرده‌ای از تحلیل علما و عرفای اخلاق است می‌خواهم آن‌طور که من می‌خواهم بکنید، چرا آن طور که من می‌خواهم نمی‌کنید پس چه کسی مطرح شد؟ باز من. خدا نه، می‌خواهم همان‌طور که خدا می‌خواهد عمل کنید آن غضب چه کسی بود؟ غضب مطلوب بود. آن‌جا که مثلاً انسان کسی را می‌بیند که خانواده‌ی او طبق دستور خدا عمل نمی‌کنند غضب به حق دارد در برابر او می‌گوید می‌خواهم آن‌طور که خدا می‌خواهد عمل بکنید. 🍁 این‌جا نه در عصبانیت و تندی نه به جا می‌گوید می‌خواهم آن‌طور که من می‌خواهم بکنید، می‌خواهم آن‌طور که می‌خواهم باشید باز من مطرح شد. شما به هر طرف برگردید حالت عصبانیت و تندی را... بعد از این‌که این صحبت‌ها تمام شد خودتان هم تحلیل کنید جز من چیزی نمی‌یابید آن منی که منشأ همه هلاکت‌ها و گرفتاری‌ها و اعجاب اکبر خود انسان و بین انسان و خدا است و منی که مظهر است یا مرکب شیطان است یا جند شیطان است یا ابزار و آلت شیطان است. 🍁 آن من که خلاصه وجود شیطان از آن ساخته شده است قبلاً هم گفتم ان‌شاءالله شما خوب عامل بودید خوب هم معرفت پیدا کردید به این سر که من در نظام وجود منشأ همه‌ی مصیبت‌ها است خوب متوجه می‌شوید. عصبانیت هر چه باشد به این مسئله برمی‌گردد جز این چیز دیگری نیست. حالا شما حساب کنید وقتی ریشه‌ی عصبانیت به منیّت انسان در ابعاد مختلف برمی‌گردد و این از شدت جلوه‌ی منیّت انسان است ببینید که این عصبانیت و تندی نا به حق چقدر برای سالکی که از اوّل در طریقی قدم گذاشته است که می‌خواهد منیّت خود را برابر حضرت حق از میان بردارد مضر خواهد بود. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨
🍂✨🍂✨ ✨🍂 🍂 ✨ بیانات حضرت آیت الله محمد شجاعی(رحمة الله عليه) : موضوع : قسمت * ۸ * 🌳 برای یک عبارت دیگر عرض می‌کنم شما توجه دارید برای سالک اوّلین چیزی که از همان مرحله‌ی اوّل شروع به سلوک و قدم گذاشتن در طریق مطرح است کوبیدن من خود در برابر حضرت است و این درست جلوه‌ی شدید من انسان است این با سلوک اصلاً نمی‌سازد یعنی از ریشه راه سلوک را به هم می‌زند و انسان را به هم می‌زند و لذا اگر برای سلوک عامل بوده باشید، اگر در طریق سلوک قدم گذاشته باشید و عصبانی هم شده باشید و بعد از عصبانیت مثلاً ظهر عصبانی شدید یک ساعت بعد از آن یا شب حالت خود را ملاحظه کرده باشید دیده‌اید که دیگر همه‌ی آنچه که در باطن شما بود مثل این که خبری از آن‌ها نیست. 🌳 یک ظلمت خاص، یک تیرگی خاص و لطمه‌ای که حالا به این زودی‌ها هم جبران نمی‌شود ممکن است شما در مقام سلوک خیلی خطا کنید و بعد از خطا برگردید و خدا را غفّار بیابید امّا در خطای عصبانیت و تندی بعد از این‌که نادم شدید و برگشتید حالا خدا را غفّار نمی‌یابید یعنی خدا به این زودی‌ها پوشش نمی‌کند، سِتر نمی‌کند. @tazkiyehamaly 🌳 که یک مسئله است، یک واقعیت است ان‌شاءالله در راه آن بهتر متوجه می‌شوید می‌آید باطن انسان آنچه باید در باطن انسان بکند را می‌کند آن غفران بعد از عصبانیت و غضب که انسان کرد و برگشت حالا به این زودی‌ها غفران متوجه باطن انسان نمی‌شود امّا در خطاهای دیگر می‌شود. خیلی‌ها هستند بعضی از خطاها را خیلی مهم می‌بیند امّا عصبانیت و تندی را چندان مهم نمی‌بینند و در محاسبه‌ی خود خیلی خطای بزرگی می‌کنند اصلاً غفران خدا را دوباره به دست آوردن خیلی سخت است. 🌳 باز به این نکته دوباره اشاره می‌کنم غفران یک حالتی است که انسان بعد از این‌که در مقام سلوک خطا کرد سالک در هر منزلتی باشد خطا کرد، نادم شد، برگشت و عنایت خدا را دوباره در باطن خود دید آن را غفران که از طرف خدا می‌آید می‌گویند و این گاهی زود به دست می‌آید، گاهی دیر و در عصبانیت خیلی دیر به دست می‌آید و احیاناً آن‌طور که باید به دست بیاید یعنی آن حالات که اوّل داشت ممکن است اصلاً به دست نیاید و خیلی مدّت‌ها طول بکشد. خوب غیر از عفو خدا است که به آن غفران می‌گویند باز ان‌شاءالله تأمل می‌کنید و الفاظ را در مواد آن به کار می‌برید. [۱]- سوره‌ی توبه، آیه ۷۳. [۲]- بحارالانوار، ج ۷۰، ص ۲۶۶. @tazkiyehamaly ادامه دارد... 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨ کانال تزکیه عملی ایتا : eitaa.com/tazkiyehamaly سروش : http://sapp.ir/tazkiyehamaly 🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨🍂✨