💥 «مؤمنِ آل فرعون» را با مقراض قطعهقطعه کردند، اما قرآن کریم میفرماید:
خداي متعال او را از بديهاي مکر دشمن محافظت کرد (فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَکَرُوا).
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«امام صادق (علیهالسلام) فرمودند: تعجب ميکنم از کسي که مکري با او شده يا درصدد مکر با او و حيله با او هستند چرا اين ذکر را نميگويد که: «أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ». زيرا به دنبال اين آيه، خداي متعال ميفرمايد: «فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَکَرُوا»؛ خداي متعال از بديهاي مکر دشمن ايشان را حفظ کرد.
اين آيه در مورد «مؤمن آل فرعون» است که داستانش در سوره غافر آمده است. در يکي از مراحل، وقتي اظهار ايمان کرد، کفار بنا گذاشتند بر اين که بساط ايشان را جمع کنند.
ايشان هم به خدا پناه برد،
و خداي متعال او را از بديهای مکر آنها ايمني داد.
در نقل دارد او را با مقراض (قيچي) قطعهقطعه کردند ولي مکرشان به او نرسيد و ايمانش محفوظ بود و گوهره وجودش مورد تعرض قرار نگرفت. قطعهقطعهاش کردند اما او رشد کرد.
درواقع، دشمنان علیه مؤمنین مکر ميکنند اما اين مکر، بهجاي اينکه به مؤمنین ضرر بزند، خداي متعال ضرر را تبديل به نفع ميکند و سيئات مکر آنها را از بين ميبرد. اين يعني اگر کسي زير تيغ دشمن هم رفت آنجايي که خدا هست، ضرر نيست، خیر است.
شيطان کارش همين است؛ شيطان ميخواهد گوهر ايمان ما را بگيرد، و الا با بقيه امور که کاري ندارد؛ وقتي گوهر ايمان ما را گرفت زير دستوپايش لگدمال ميشويم و ارزشي هم نداريم. مهم اين است که با همه توانايي و مکري که شيطان و دستگاهش دارند نتوانند آن گوهر وجودي انسان را بگيرند.
اگر کسي تفويض بکند و حقيقاً اهل تفويض بشود و کار خودش را واگذار بکند، ميتواند بندگي بکند؛
اگر انسان تفويض نکند، بندگي هم نميتواند بکند.
آدمي که کار را تفويض نميکند، قاعدتاً مشغولِ به خودش ميشود؛ يعني مشغولِ بالله نيست. اگر تفويض کرد خداي متعال حفظش ميکند.» (۹۴/۳/۲)
🌙بمناسبت حلول ماه شعبان/۴
💠رهبرانقلاب
‼️این مناجات شعبانیّه تحفهای است، در این راه عظمت و عزّتی که ملت ایران در پیش دارد، ارتباط با خدا، یک نقش اساسی دارد. عدّهای از محاسبات الهی و معنوی غافلند، همهاش روی محاسبات مادی محاسبه میکنند؛ خب این محاسبات مادّی را مستکبرین عالم هم دارند میکنند، بهتر از شما هم میکنند، چرا روزبهروز عقب میروند؟ این بخاطر قطع ارتباط با مبدأ هستی است؛ این بهخاطر قطع ارتباط با معدن نور و عظمت است؛ فَتَصِلَ اِلیمَعدِنِ العَظَمَة، و تَصیرَ اَرواحُنا مُعَلقَةً بِعِزِّ قُدسِک؛ اینها لازم است. امروز برای ملت ایران این زمینه آماده است! ۹۲/۳/۲۲
‼️در مناجات شریف شعبانیه عرض میکنیم «قد جرت علی نفسی فی النّظر لها فلها الویل ان لم تغفر لها». گناهان، لغزشها، رفتن به دنبال شهوات، رفتن به دنبال اهواء، دور شدن از توجه و تذکر و خشوع در مقابل پروردگار، ظلم به خود است. این هم یک عرصهی مهمی است. ما وقتی که در باب عدالت بحث میکنیم - عدالت در روابط اجتماعی، عدالت در تشکیل نظام اجتماعی - نمیتوانیم از عدالت نسبت به خودمان غفلت کنیم. به خودمان هم باید ظلم نکنیم. به خودمان هم بایستی عدل بورزیم. نقطهی مقابلِ این «قد جرت علی نفسی»، همان عدل است. جور نکنیم، عدل داشته باشیم. اگر خدای متعال توفیق بدهد که ما از این ظلم اجتناب کنیم، بنده امید فراوانی دارم که توفیق خواهد داد که در محیط جامعه هم انشاءاللَّه بتوانیم عدل را برقرار کنیم! ۹۰/۲/۲۷
# نقل ازکانال جهادتبیینی
🌷 @avaymarefat
🌙بمناسبت حلول ماه شعبان/۱۰
💠رهبرانقلاب
‼️عزیزان من! این را همه بدانند؛ تدین جامعه، تدین جوانان ما، در امور دنیائی هم به ملت و به جامعه کمک میکند. خیال نکنند که متدین شدن جوانان، اثرش فقط در روزهای اعتکاف در مساجد یا در شبهای جمعه در دعای کمیل است. اگر یک ملت جوانانش متدین باشند، از هرزگی دور خواهند شد؛ از اعتیاد دور خواهند شد؛ از چیزهائی که جوان را زمینگیر میکند، دور خواهند شد؛ استعداد آنها به کار میافتد، کار میکنند، تلاش میکنند؛ در زمینهی علم، در زمینهی فعالیتهای اجتماعی، در زمینهی فعالیتهای سیاسی، کشور پیشرفت میکند. در اقتصاد هم همین جور است. روحیهی معنویت و تدین، نقش بسیار مهمی دارد. ۹۰/۱/۱
‼️در دوران رژیم طاغوت به جامعهی جوان کشور این جور تفهیم میکردند که اگر میخواهید به تمدّن و پیشرفت برسید باید دین را کنار بگذارید؛ میگفتند دین و دینداری و ایمان دینی با علم و پیشرفت و مانند اینها نمیسازد. امروز بیایند چشمهای کورشان را باز کنند، ببینند که بهترین صنایع ما، پیشرفتهترین صنایع بزرگ ما که در رقابت با کشورهای درجه یک دنیا در صدر فهرست قرار داریم، به وسیلهی جوانهای دعای کمیلخوان و نمازشبخوان دارد پیشرفت میکند! ۹۸/۱/۱
# نقل ازکانال جهادتبیینی
🌷 @avaymarefat
🌙بمناسبت حلول ماه شعبان/۹
💠رهبرانقلاب
‼️یکی از آفتها در بسیج، غرور است، ماکه بسیجی هستیم نباید به دیگران به چشم تحقیر نگاه کنیم؛ این آفت است؛ هرچه بزرگتر میشوید، تواضعتان بیشتر بشود؛ تضرع و تواضع امام سجّاد را نگاه کنید. او کجا، ما کجا؛ امّا او هزار برابرِ ما در تضرّع جدّیتر است؛ در استغفار جدّیتر است. امیرالمؤمنین با آن عظمت، با آن مقام، با آن عبودیّت، با آن تقوا، در دعای کمیل ترس از عذاب خدا را مطرح میکند! هرچه بالاتر میروید، خودتان را در مقابل خدا و در مقابل خلق خدا کوچکتر ببینید؛ در دعای مکارمالاخلاق صحیفه به ما یاد دادهاند که هرچه مقاممان پیش مردم بالاتر میرود، در نفْس خودمان به همان مقدار پایینتر برویم. توجّه کنیم به مسئولیّتمان، توجّه کنیم به کوتاهیهایمان، توجّه کنیم به ضعفهایمان، به نقصهایمان؛ ماها کم که نقص نداریم، من خودم را میگویم. به نقصهایمان بیشتر باید توجّه کنیم. پس غرور یکی از آفتها است. مواظب باشید، بخاطر اینکه من بسیجیام، من فدائیام، من حاضرم جانم را بدهم، غرور شما را نگیرد! ۹۴/۹/۴
# نقل ازکانال جهادتبیینی
🌷 @avaymarefat
🌙بمناسبت حلول ماه شعبان/۱
💠امام خمینی
‼️مناجات شعبانیه از بزرگترین مناجات و از عظیمترین معارف الهی و از بزرگترین اموری است که آنهایی که اهلش هستند میتوانند تا حدود ادراک خودشان استفاده کنند! ۶۲/۳/۷
‼️مناجات «شعبانیه» را خواندید؟! بخوانید آقا! مناجات شعبانیه از مناجاتهایی است که اگر انسان دنبالش برود و فکر در او بکند، انسان را به یک جایی میرساند. ۶۴/۲/۱۶
‼️مناجات شعبانیه را همه ائمه میخواندند، من ندیدهام در ادعیه، دعایی را که گفته شده باشد همۀ امامها این دعا را میخواندند، اگر نبود در ادعیه الاّ دعای مناجات شعبانیه، کافی بود برای اینکه امامان ما، امامان بحقند. تمام این مسائلی که عرفا در کتابهای طولانی خودشان میگویند در چند کلمۀ مناجات شعبانیه هست! ۵۹/۴/۲۱
‼️مناجات شعبانیه از مناجاتهایی است که اگر یک نفر انسان دلسوخته، یک عارف دلسوخته ـ نه از این عارفهای لفظی ـ بخواهد این را شرح کند از برای دیگران، بسیار ارزشمند است! ۶۷/۱/۱
#نقل ازکانال جهادتبیینی
🌷 @avaymarefat
🌙بمناسبت حلول ماه شعبان/۵
💠رهبرانقلاب
‼️دعاهای خیلی خوبی از طرق شیعه و از اهل بیت روایت شده که واقعاً عالیة المضامین است و خیلی فوقالعاده میباشد. من واقعاً به این دعاهایی که در صحاح و در کتب مختلف، روایت شده، نگاه کردهام؛ هیچ وقت به این علوّ مضمون در هیچ جا ندیدم، مثل همین مناجات شعبانیهیی که الان در این ایام مستحب است خوانده بشود، یا مثل همین دعای شجرة النّبوة یا همان صلوات شعبانیه: «اللّهم صلّعلی محمّد و ال محمّد شجرة النّبوة و موضع الرّسالة...». دعاهای خیلی عجیبی است! ۶۸/۱۲/۱۱
‼️شما در همهی دعاها بر محمد و آل محمد صلوات میفرستید و نام پیغمبر گرامی و ائمه را دائماً تکرار میکنید؛ چرا؟ برای این است که حضور آنها در زندگی شخصی ما، در روح ما، در جسم ما و در محیط اجتماعی ما اثر محسوس پیدا کند! ٨۴/۳/۱۰
# نقل ازکانال جهادتبیینی
🌷 @avaymarefat
🌙بمناسبت حلول ماه شعبان/۷
💠رهبرانقلاب
‼️دعاى کمیل، فقط این زمزمه کردن و صدا به صدا انداختن نیست که انسان تباکى کند و اگر کسى با صداى خوش خواند، انسان دلش تکانى هم بخورد و گریهاش هم بیاید. این که دعاى کمیل نیست. نه اینکه بخواهم بگویم این هیچ فایدهاى ندارد؛ چرا، بالاخره این هم توجهى است. مرحلهاى است از توجه است. منتها، قضیه این نیست. قضیه این است که انسان والایى مثل امیرالمومنین، در حد اعلاى رقت و نورانیت، در مقام مناجات با پروردگار، کلماتى را بر زبان آورده که از بهترین و زیباترین کلمات، براى رساندن عالیترین مفاهیم دعا و تضرع، استفاده کرده است. خوب؛ اگر بخواهیم از این دعا استفاده کنیم، باید حداقل معناى این کلمات را بفهمیم. بهترین ترجمهها ترجمه مرحوم طیبى شبسترى است. او مفاتیح را ترجمه کرده است. البته ترجمههاى دیگر هم شده؛ اما بىرودربایستى، این از بهترین ترجمههایى است که من تا کنون دیدهام. آن ترجمه را پیدا کنید؛ دعاى کمیلش را جدا کنید، و با دقت نگاه کنید. این زمینه اجتناب از لغزشگاهها و ازدیاد آن موجب ویتامینهاى روحى و معنوى؛ یعنى توجه، تضرع، خداجویى و خداگرایى میشود ۷۱/۵/۱۹
# نقل ازکانال جهادتبیینی
🌷 @avaymarefat
#ولایت
💠 سنگینی پذیرش ولایت
🔻 رسول خدا صلي الله عليه و آله وقتی مبعوث شدند همه مردم را سوق دادند به يک معنا و حقیقت: «قولوا لا اله الا الله تفلحوا»
🔸 اين زمان که سپري شد، اهل بيت آمدند و همهشان فرمودند: «ولاية اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب عليه السلام حصني فمن دخل حصني امن من عذابی» یعنی از اینجا به بعد سر و کار با مسلمانان است و حالا که اسلام را پذیرفتند، مهمترين شرط ایمان، پذیرش ولایت امیرالمؤمنین است.
🔹 در زمان رسول خدا صلي الله عليه و آله توحيد و نبوت بود، امامت که عرضه شد آرامآرام براي بعضيها سنگين شد. چنان سنگيني که ميگفتند: «اللهم إن کان هذا هو الحق من عندک فأمطر علينا حجارة؛ خداوندا! اگر پذیرش ولایت علی حق است سنگی از آسمان بر ما نازل کن. (ر.ک: شأن نزول آیات ابتدایی سوره معارج)»
🔸 به قرینه اللهم معلوم می شود که توحید را پذیرفته بودند ولی ميگويد: خدايا اگر اين حق است اصلاً سنگ از آسمان بيايد و من را از بين ببرد. اين قدر نادان است که حاضر نيست بگويد خدايا اگر اين حق است قلب من را خاضع کن در مقابل اين حقیقت تا من آنرا بپذیرم.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
👉 @avaymarefat
احادیث معنوی
🌺. الإمامالباقرأو الإمامالصادق علیه السلام : سَهَرُ لَیلَةٍ مِن مَرَضٍ أو وَجَعٍ أفضَلُ و أعظَمُ أجراً مِن عِبادَةِ سَنَةٍ.
امامباقر یا امامصادق علیه السلام : شبی را از بیماری یا درد نخفتن، برتر و اجرش بزرگتر از یک سال عبادت است.
🍀نقل از نرم افزار احادیث معنوی
🌲 @avaymarefat
✅ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
📝تنها انتظار فرج کافی نیست، تهیّأ (آمادگی)، بلکه طاعت و بندگی نیز لازم است، مخصوصاً با توجه به قضایایی که پیش از ظهور امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف واقع میشود.
📚 در محضر بهجت، ج١، ص ١١٩
🔹 پویش همگانی قرائت دعای
🙏 #الهی_عظم_البلاء
🕙 هرشب ساعت ۲۲
✅ Sapp.ir/bahjat_ir
✅ eitaa.com/bahjat_ir
✅ Gap.im/bahjat_ir
✅ ble.im/bahjat_ir
بسیار خواندنی ...
جلب رزق معنوی با رفع موانع
حضرت يونس عليهالسلام به قومشان احساس خشم داشتند؛ ـ و در ادامه خروج از قومش آن مشکل برایش پیش آمد. ـ ایشان نبی است، ولی راهکار درمانی آن برای همه ما بيان شده است؛ زيرا در آخر آيه میفرمايد: «وَ کَذٰلِکَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ؛ اینچنین مؤمنین را نجات می دهیم!» (انبیاء: 88) راهکار درمانی نیز «لاَ إِلٰهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّي کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ؛ جز تو معبودی نیست! منزّهی تو! من از ستمکاران بودم!» (انبياء: 87) است.
اگر فردی میخواهد در مسير خدا قرار بگيرد، علوّ و ارتفاع باعث گرفتاریاش شده، او را از خيرات محروم کرده و مستحق عذاب میگرداند. کسی در دايره معنويت رزق فراوان دارد که افتادگی، ذلت و خاکساری داشته باشد و نفسش در اثر بلندپروازی بیجا، با اطرافيان درگير نشود.
اين درگيری نفسانی، بدآفتی است و تنهاراه درمانش سجده طولانی است و انسان بايد همين زاويه را از خدای متعال بخواهد که موانع سلوکی سرراهش قرار نگيرد و برای رفع موانع موجود با ذلت و انکسار در حال سجده از توبه و استغفار کمک بگيرد.
موانع ما در مسير حق تعالی، يکسان نيست. ولی معدل همه ما غالباً يکی است. ممکن است شخصی در اين زاويه مشکل داشته باشد، ولی در زوايای ديگر کمتر و شخص ديگر برعکس؛ مثلاً بعضی در حرکتهای معنوی داعی ندارند و سست هستند و به تعبير ديگر مقتضی برای حرکت بهسوی حق تعالی در آنها مفقود است که اين خود يک بيماری است. ولي فردی ديگر ممکن است بسيار قوی و مستعد و مقتضی برايش موجود باشد و میخواهد حرکت کند ولی موانعش قوی است.
در بخش موانع ممکن است شخصی از جهت شهوات جنسی، آسيب ببيند و بعضی ديگر از شهوت و حبّ رياست و بعضی ديگر از جهت دنياطلبی. همه اين موانع و مشکلات نفسانی، به شاخه عُلّو فی الارض متصل هستند و راهکار درمانی آن، که خيلی نزديک باشد، سجدههای طولانی است و اين دستور، اولين دستور مرحوم ملاحسينقلی همدانی و مکتب نجف بوده است.
ـ رفع موانع ـ بدون سجده ميسر نيست. سجده، بهترين درمان است. انسانی که روی زمين افتاد، اگر در درونش شاخههايی باشد که در حال ارتفاع گرفتن و مانند آتش در حال شعله کشيدن باشد، همه اينها کنترل و خاموش میشود و از ارتفاع میافتد.
استاد معظم شیخ جعفرناصری(دام ظله)
♦️ @avaymarefat
🔰 در نقد پایتخت
✍عبدالحسین خسروپناه
به نام حکیم مطلق و خالق هنر و زیبایی
🔸دوستانی از بنده خواستند تحلیلی از پایتخت۶ داشته باشم و اینک بعد از مشاهده قسمت ۱۵، ضمن تشکر از دستاندرکاران این سریال و تبریک سال نو و اعیاد رجبیه و شعبانیه به نقدی کلیدی اشاره میکنم.
🔹 البته کارشناسان نقدهای واردی بر آن گرفتند؛ از جمله: اختلاط نامحرم، ترویج بیحدرقص و موسیقی، تعابیر بیادبانه مخصوصاُ نسبت به والدین و بزرگترها، بیاحترامی به نماز و حج و غیره ولکن نقد ریشهایتر این سریال به نظر بنده، رویکرد ایرانگریزی و ایران تضعیفی است که متاسفانه از دوره قاجار توسط مستشرقین و بعد روشنفکر نمایان داخلی دنبال میشود و کتابها در باب ناتوانی و مجمعالرذایل بودن ایرانیان نوشته میشود.
🔸این سریال با نشان دادن ایرانیانی که یا قاچاقچی(ارسطو) هستند یا روانی(بهبود) یا مسئول ناتوان و بیعرضه و منفعل(نماینده مجلس) یا دارای کمبود شخصیت(بهتاش) یا نوجوانان غرق در اینستاگرام و فضای مجازی(دختران دوقلو) یا مدعیان پرادعای هیچکاره و فرصتطلب(نقی) یا مروج آرایشگری و رفتارهای نامناسب(رحمت و فهیمه) یا عقل کلی که در مواردی احساسی داوری میکند(هما) که برای بیننده مخصوصاً بیننده خارجی تصویر بسیار منفی علیه ایران میسازد.
🔹سوال این است که چرا عدهای از نویسندگان و هنرمندان با هم تلاش میکنند تا ایرانی را با موفقیتها، مقاومتها و فرهنگ و تمدن بزرگ به ایرانی بیعرضه، ناکارآمد و احساسی و فاقد فرهنگ و تمدن معرفی کنند.
🔸انتظار این بود لااقل واقعیتهای ایران اعم از ضعفها و قوتها به نمایش گذاشته شود تا ناامیدی در مخاطب تحقق نیابد.
♦️نکته قابل تامل اینکه چرا پایتخت۶ بعد از پایتخت۵(مقابله با داعش) ساخته میشود؟ آیا نباید مدیران صدا و سیما در باب جریانشناسی سریالهای ایرانی دقت بیشتری نمایند./ کانال تاملات
#اندیشه مقاومت
@avaymarefat
pkg.apk
19.51M
نرم افزار«الهادی»
شامل گفتارها و نوشته های مکتوب و سخنرانی های استاد شیخ جعفر ناصری(دام ظله)در زمینه های مختلف خصوصا مسائل تربیتی و اخلاقی و سلوکی می باشد.ایشان از شاگردان آیت الله العظمی بهجت و آیت الله بهاءالدینی و آیت الله کشمیری(رضوان الله علیهم)و...می باشند.
@avaymarefat
* #یس #شعبان #حفظ #آیت_الله_کشمیری
🔻در روايت دارد كه شب نيمه شعبان هر كسی سه سوره يس بخواند خدای متعال تا سال آينده او را در حفظ و حراست و نگهداری خودش بيمه میكند.
گويا برای سه حاجت مهم هم میتوان خواند؛ چه خود انسان و چه خانواده انسان هر كدام میتوانند بخوانند.
🔸اين عمل شب نيمه شعبان است.
براي گشايش كار، امنيت خود انسان و برای جهات كاری و جهات روحی، همچنین برای خانواده انسان، مفید است.
🔹مرحوم آیت الله کشمیری قدس سره خيلی به خواندن سه سوره يس در شب نيمه شعبان سفارش میكردند.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
👉 @gharar_a
* #شعبان #شب_قدر
🔻«همسایگی شب نیمه شعبان با لیلة القدر»
یکی از امتیازاتی که در مسیر انسانها وجود دارد، زمان است. شب نیمه شعبان یکی از لیالی اربعه طول سال است که همسایه لیلة القدر است و برکات زیادی دارد. سرنوشت انسانها در آن شب بسته میشود.
اگر ما به این کلیدها توجه داشته باشیم دریچه ای به فضل و رحمت الهی باز می شود.
🔸شب نیمه شعبان خیلی می تواند پر برکت باشد، شبی بود که رسول الله صلیاللهعلیهوآلهوسلم استراحت کرده بودند و بلند شدند رفتند و همسر حضرت به دنبال آن حضرت رفت و دید که حضرت مثل یک پارچه ای که بر زمین افتاده باشد به سجده افتاده اند و دعا می خوانند.
🔹نیمه شعبان بهاری دیگر است و صفایی دیگر دارد. شب و روز نیمه شعبان برکات معنوی زیادی دارد.
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
* #شعبان #امام_زمان
🔻چطور ما این قدر از توجه به امام زمان علیهالسلام غافل شدیم؟!
چطور این همه دور شدیم و توانستیم بدون توسل به آن حضرت زندگی کنیم؟!
ما باید بدانیم چه چیزی از ما میخواهند؟
آیا این سفرهای که برای ما پهن کرده اند کم است؟
چه کسی بهره می برد؟
چرا حتی برای این ارتباط هم آمدیم حرف زدیم و حرف زدیم و حرف زدیم؟
نصیب خودمان چه شد؟
چطور روزگار ما را به غفلت انداخت و از این بخش غافل شدیم؟
🔸روزانه باید متوسل بود، گرچه افق این فکر خیلی بلند است و افق این ارتباط خیلی راقی است، اما دائم باید ملتزم به توسل بود.
🔹تجربه بین علما نشان داده است که توسل و توجه به حضرت بقیه الله علیهالسلام، خیر دنیا و آخرت میآورد که فقط ثبات قدم و مراعات میخواهد، ادب و گذشت میخواهد، سحر میخواهد، نماز اول وقت و قرائت قرآن میخواهد.
آن وقت است که انسان احساس می کند یک باب دیگر هم در زندگی او باز شد که نسلهای آینده او هم بهره میبرند.
🔸شب نیمه شعبان شب این ارتباط و این توسل و شب شروع این توجه است. ما خیلی غافل هستیم و حیف است که سر این سفره، غافل از حضرت باشیم.
مواظب باشیم که شب نیمه شعبان از دست نرود.
در این شب فقط استغفار و بیداری و درک شب نیمه شعبان...
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉 @nasery_ir
🌸 میلاد باسعادت حضرت مهدی موعود عجلاللهتعالیفرجهالشریف بر تمام دوستداران و شیعیان حضرت مبارک باد
✅شب نیمه شعبان از جمله شبهای بافضیلت و از چهار شبی است که در روایات به احیای آن توصیه شده است که ولادت باسعادت ولیعصر، حضرت مهدی علیهالسلام، در سحرگاه این شب به وقوع پیوسته است. از امام باقر علیهالسلام درباره فضیلت شب نیمهشعبان سؤال شد، ایشان فرمودند: این شب بهترین شب پس از شب قدر است. ... پس در نزدیک شدن به خداوند در این شب بکوشید، همانا آن شبی است که خداوند بر خود سوگند خورده که هیچ سائلی را از درگاهش برنگرداند...
✅ سیدبنطاووس درباره فضل و اعمال این شب روایاتی را نقل فرموده است که خلاصهای از آن در ادامه میآید:
1️⃣ خواندن چهار رکعت نماز [دو نماز دورکعتی] بین نماز مغرب و عشا بدین کیفیت:
در هر رکعت یکبار سوره حمد و ده بار سوره توحید (در روایتی یازده بار آمده) بعد از اتمام نماز این اذکار را بگوید:
«يَا رَبِّ اغْفِرْ لَنَا» (۱۰بار)
«يَا رَبِّ ارْحَمْنَا» (۱۰بار)
«يَا رَبِّ تُبْ عَلَيْنَا» (۱۰بار)
سوره توحید (۲۱بار)
«سُبْحَانَ الَّذِي يُحْيِي الْمَوْتَى وَ يُمِيتُ الْأَحْيَاءَ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» (۱۰بار)
و هرکه این نماز را بخواند، خداوند اجابتش میکند و حاجات دنیوی و اخرویاش را برمیآورد و نامه عملش را دست راستش میدهد و تا سال آینده از جانب خداوند محفوظ میماند.
2️⃣ احیای شب به دعا و نماز
پیامبر صلیاللهعلیهوآله فرمود: هرکه این شب را زنده بدارد در روزی که قلبها بمیرند قلبش نمیمیرد.
حضرت علی علیهالسلام به نقل از رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم فرمودند: هرگاه شب نیمه شعبان فرا رسید، شبش را احیا، و روزش را روزه بگیرید، که خداوند در این شب از غروب خورشید تا طلوع فجر ندا میدهد: آیا آمرزشخواهی نیست که بیامرزمش؟! آیا روزیخواهی نیست که روزیاش دهم؟!
3️⃣ خواندن دعای کمیل
4️⃣ خواندن صلوات شعبانیه
5️⃣خواندن این دعا:
اللَّهُمَّ بِحَقِّ لَيْلَتِنَا هَذِهِ وَ مَوْلُودِهَا وَ حُجَّتِكَ وَ مَوْعُودِهَا الَّتِي قَرَنْتَ إِلَى فَضْلِهَا فَضْلًا فَتَمَّتْ كَلِمَتُكَ صِدْقاً وَ عَدْلًا لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِكَ وَ لَا مُعَقِّبَ لِآيَاتِكَ نُورُكَ الْمُتَأَلِّقُ وَ ضِيَاؤُكَ الْمُشْرِقُ وَ الْعَلَمُ النُّورُ فِي طَخْيَاءِ الدَّيْجُورِ الْغَائِبُ الْمَسْتُورُ جَلَّ مَوْلِدُهُ وَ كَرُمَ مَحْتِدُهُ وَ الْمَلَائِكَةُ شُهَّدُهُ [شهدائه] وَ اللَّهُ نَاصِرُهُ وَ مُؤَيِّدُهُ إِذَا آنَ مِيعَادُهُ وَ الْمَلَائِكَةُ أَمْدَادُهُ سَيْفُ اللَّهِ الَّذِي لَا يَنْبُو وَ نُورُهُ الَّذِي لَا يَخْبُو وَ ذُو الْحِلْمِ الَّذِي لَا يَصْبُو مَدَارُ الدَّهْرِ وَ نَوَامِيسُ الْعَصْرِ وَ وُلَاةُ الْأَمْرِ وَ الْمُنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الذِّكْرُ وَ مَا يَنْزِلُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ وَ أَصْحَابُ الْحَشْرِ وَ النَّشْرِ تَرَاجِمَةُ وَحْيِهِ وَ وُلَاةُ أَمْرِهِ وَ نَهْيِهِ اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَى خَاتِمِهِمْ وَ قَائِمِهِمْ الْمَسْتُورِ عَنْ عَوَامِلِهِمْ [عوالمهم] وَ أَدْرِكْ بِنَا أَيَّامَهُ وَ ظُهُورَهُ وَ قِيَامَهُ وَ اجْعَلْنَا مِنْ أَنْصَارِهِ وَ اقْرِنْ ثَارَنَا بِثَارِهِ وَ اكْتُبْنَا فِي أَعْوَانِهِ وَ خُلَصَائِهِ وَ أَحْيِنَا فِي دَوْلَتِهِ نَاعِمِينَ وَ بِصُحْبَتِهِ غَانِمِينَ وَ بِحَقِّهِ قَائِمِينَ وَ مِنَ السُّوءِ سَالِمِينَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ وَ الْمُرْسَلِينَ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ الصَّادِقِينَ وَ عِتْرَتِهِ النَّاطِقِينَ وَ الْعَنْ جَمِيعَ الظَّالِمِينَ وَ احْكُمْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُمْ يَا أَحْكَمَ الْحَاكِمِينَ.
6️⃣ زیارت امام حسین علیهالسلام
هر گاه روز اول شعبان فرارسد منادی از عرش الهی ندا میدهد: ای زائرین حسین علیهالسلام از زیارت حسین در شب نیمه شعبان غافل نشوید؛ چه اگر میدانستید چه چیز در آن نهفته است کل سال را برای آمدنش به انتظار مینشستید.
7️⃣ گفتن اذکار اربعه
امام باقر علیهالسلام میفرماید: هرکه در این شب صدمرتبه «سبحانالله» و صدمرتبه «الحمد لله» و صدمرتبه «الله اکبر» و صدمرتبه «لا اله الا الله» بگوید خداوند گناهان گذشتهاش را میآمرزد و حاجات دنیوی و اخرویاش را برمیآورد چه حاجاتی را که از خدا خواسته و چه آن را که نخواسته اما خدا آن را میداند. این از فضل خداست بر بندگانش.
8️⃣ همچنین سیدبنطاووس رحمهالله دعاها و سجدههایی از معصومان علیهمالسلام نقل فرموده که به کتاب اقبالالاعمال مراجعه شود.
🚨 تلاش #مرتاض_هندی برای بلند کردن علامه طباطبایی از زمین با نیروی روحی
💠 آیتالله سید موسی شبیری نقل میکند مرتاضی از هند به قم آمده بود و ادعاهای عجیبی داشت؛ میگفت میتواند انسان را با نیروی روحیاش از زمین بلند کند. آیة الله سید موسی صدر به او گفت: «اگر میتوانی مرا از زمین بلند کن.» مرتاض کمی تلاش کرد و آقا موسی را با سینی حدود یک متر به هوا برد. بعداً به سید موسی گفتیم چرا آبروی ما را بردی؟! سید موسی گفت: «میخواستم طلسمش را بشکنم اما نمیتوانستم از سینی بپرم.» مرتاض را نزد علّامه طباطبائی بردیم. گفتیم: «این مرتاض از هند آمده و کارهای خارقالعاده میکند.» علّامه فرمود «خب نشان بدهد من مشغول نوشتن هستم و او هم کار خودش را بکند.» مرتاض هندی وردهایی خواند و مدتی کارهایش طول کشید. علّامه نیز سرش روی کاغذ بود و کنار دیوار نشسته بود. مدتی گذشت؛ فقط علامه سه دفعه بین نوشتن خود به مرتاض نگاه کردند و به نوشتن خود ادامه دادند. ناگهان مرتاض برخاست و وسائل خود را جمع کرد و با آشفتگی بیرون رفت! برخی از ما در پی او رفتیم و از او پرسیدیم: «چه شد؟! چرا نتوانستی؟!» او با عصبانیت گفت:«من همه نیروی خود را به کار گرفتم تا روح او را تسخیر کنم و او را از زمین بلند کنم، ایشان نگاهی به من کردند و همه وردهایم باطل شد؛ به علاوه نفوذ نگاهش به گونهای بود که کم مانده بود قبض روح شوم؛ مانند این که کسی گلوی مرا گرفته و کم مانده بود، خفه شوم! دفعه دوم تلاش بیشتری کردم. اما او با یک نگاه کوتاه، دوباره کم مانده بود جان مرا بگیرد! دفعه سوم همه تلاشم را برای تسخیر او به کار انداختم اما او طوری نگاهم کرد که احساس خفگی و فشار گلویم از دو دفعه پیش، بیشتر بود. این بود که فهمیدم این فرد را نمیتوان تسخیر کرد و او خیلی عظمت دارد.» آن مرتاض هندی که از شکست خود ناراحت بود همان شب از قم رفت.
📙زِمهر افروخته، سید علی تهرانی،ص۲۰۷
.
@avaymarefat