eitaa logo
آیات الهی
49 دنبال‌کننده
58 عکس
16 ویدیو
0 فایل
سلام. با نام و یاد خدا. امید است خداوند منان بر ما منت گذارده و ما را در یادگیری و عمل به قرآن یاری فرماید.
مشاهده در ایتا
دانلود
✨عمل صالح به شرط ایمان قبول است ✨ ( ۱ ) 🌹🌹وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۖ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِّزْقًا ۙ قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِن قَبْلُ ۖ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا ۖ وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ ۖ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ. به کسانیکه ایمان آورده، و کارهاى شایسته انجام داده اند، بشارت ده که باغهایى بهشتى براى آنهاست که نهرها از پاى درختانش جاریست. هر زمان که میوه اى از آن، روزى آنان شود، مى گویند: این همان است که قبلاً به ما روزى داده شده بود. و میوه هایى که براى آنها آورده مى شود، همه (از نظر خوبى و زیبایى) یکسانند. و براى آنان همسرانى پاکیزه است، و جاودانه در آن خواهند بود. ۲۵ بقره. تفسیر: طراوت از آنِ باغى است که همیشه آب در آن جاریست، آبى که متعلق به خود آنست و هرگز قطع نمى شود، خشکسالى و کمبود آب، آنرا تهدید نمى کند و باغهای بهشت چنین است. آنگاه مى فرماید: هر زمان از این باغها میوه اى به آنها داده شود، مى گویند: این همان است که از قبل به ما داده شده است. در اینباره سه تفسیر وجود دارد. بعضى گفته اند: منظور اینست که این نعمتها بخاطر اعمالى است که ما قبلاً در دنیا انجام دادیم و این همان وعده هایی است که به‌ ما داده شده بود. بعضى دیگر گفته اند: هنگامیکه میوه هاى بهشتى را براى دومین بار براى آنها مى آورند مى گویند: این همان میوه اى است که قبلاً خوردیم، ولى هنگامى که آنرا مى خورند مى بینند، طعم جدید و لذت تازه اى دارد. بعضى دیگر هم گفته اند: منظور اینست آنها هنگامیکه میوه هاى بهشتى را مى بینند آنرا شبیه میوه هاى دنیا مى یابند، تا خاطرهء نامأنوسى نداشته باشد، اما به هنگامیکه مى خورند طعم کاملاً تازه و عالى در آن احساس مى کنند. هیچ مانعى ندارد که هر سه تفسیر در مفهوم این آیه وجود داشته باشد. سپس فرموده: و میوه هائى براى آنها مى آورند که با یکدیگر شبیه اند. یعنى همهء آنها آنچنان در درجهء اعلا قرار دارند که نمى شود یکى را بر دیگرى ترجیح داد. و بالاخره، آخرین نعمت بهشتى که در این آیه به آن اشاره شده، همسران پاک و پاکیزه است. پاک از همهء آلودگیها. پاک از نظر روح و قلب، و پاک از نظر جسم و تن. ✅ اما نکتهء مهمی که در این دست آیات که از ایمان و عمل صالح فرموده وجود دارد اینست که در حقیقت، ایمان و عمل صالح مکمل یکدیگرند. ایمان، همچون ریشه است و عمل صالح، میوهء آن. وجود میوهء شیرین دلیل بر سلامت ریشه است، و وجود ریشهء سالم، سبب پرورش میوه هاى مفید. 👈 و در مورد همسران مطهره، رسول گرامی اسلام فرمودند: از گیاهان سرسبزى که بر مزبله ها مى رویند بپرهیزید! عرض کردند: اى پیامبر! منظور شما از این گیاهان چیست؟ فرمود: زن زیبائى است که در خانواده ای آلوده پرورش یافته. وسائل الشیعه، ج ۱۴، ص ۱۹. بحار الانوار، ج ۱٠٠، ص ۲۳۲. 👈👈 و چقدر خانواده، مهم است!! و چقدر مهم است!! /إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/
✨ عمل صالح به شرط ایمان قبول است✨ ( ۲ ) 🌹🌹وَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ. اما کسانیکه ایمان آوردند، و کارهاى شایسته انجام دادند، خداوند پاداش آنانرا بطور کامل خواهد داد. و خداوند، ستمکاران را دوست نمى دارد. ۵۷ آل عمران. تفسیر: جملهء وَ اللّهُ لایُحِبُّ الظّالِمینَ، ناظر به این نکته است که تمام شعب کفر و اعمال سوء، در ظلم به معنى وسیع آن، خلاصه مى شود، یعنی همهء گناهان و همهء اعمال سوء و ناپسند، ظلم است و قطعا کسیکه گناه می کند حتی اگر خسارت گناه او متوجه دیگران باشد، اما اول ظلم به خود کرده. اولین ظلم گناهکار متوجه خود اوست و خداوند، ظلم و ظالم را دوست ندارد. و مسلم است خدایى که ظالمان را دوست ندارد، هرگز در حق بندگان ستم نخواهد کرد و اجر آنها را بطور کامل خواهد داد. البته منظور از گناه و ظلم، گناهانی است که عمدا انجام میشود و فرد ظالم نه به فرامین خدا توجه می کند و نه به پند ناصحان. نه آن کسیکه تلاش میکند تا مرتکب هیچ گناهی نشود و اگر هم ناخواسته گناه کند خیلی زود متوجه میشود و توبه میکند و استغفار. 💚 و معرفی یک نعمت زیبای دیگر برای مومنین در قیامت در سورهء نساء: 🌹وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۖ لَّهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُّطَهَّرَةٌ ۖ وَنُدْخِلُهُمْ ظِلًّا ظَلِيلًا. و کسانیکه ایمان آوردند و کارهاى شایسته انجام دادند، بزودى آنها را در باغهاى بهشتى وارد مى کنیم که نهرها از پاى درختانش جارى است. جاودانه در آن خواهند ماند. و در آنجا همسرانى پاکیزه براى آنها خواهد بود. و آنان را در سایه اى گسترده (و فرح بخش) وارد مى کنیم. ۵۷ نساء. مومنین در زیر سایهء درختانى زندگى خواهند کرد که بر خلاف سایه هاى نا پایدار این جهان، همیشگى است و هیچگاه بادهاى داغ، و سوز سرما، به آن راه ندارد. /إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/
✨ عمل صالح به شرط ایمان قبول است ✨ ( ۳ ) 🌹🌹 وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا. و کسانیکه کار شایسته اى انجام دهند، خواه مرد باشند یا زن، در حالیکه ایمان داشته باشند، چنین کسانى داخل بهشت مى شوند. و کمترین ستمى به آنها نخواهد شد. ۱۲۴ نساء. تفسیر: در این آیه، یکى از اساسى ترین پایه هاى اسلام بیان شده است، و آن اینکه ارزش وجودى اشخاص و پاداش و کیفر آنها هیچگونه ربطى به ادعاها و مشخصا هیچ ربطی به تفاوت‌های فردی ندارد. بلکه تنها بستگى به عمل و ایمان دارد، این اصلى است ثابت، سنتى است تغییرناپذیر، و قانونى است که تمام ملت ها در برابر آن یکسانند. به این ترتیب، قرآن به تعبیر سادهء معمولى، آب پاکی را روى دست همه ریخته است و وابستگى هاى ادعائى، خیالى، اجتماعى، نژادى و مانند آنرا نسبت به یک مذهب به تنهائى بى فایده مى شمرد، و اساس را ایمان به مبانى آن مکتب و عمل به برنامه هاى آن معرفى مى کند. هیچکس بواسطهء ریشه و نَسَب و ملیت، و میزان تحصیلات و شغل و موقعیت اجتماعی و ثروت و زیبایی و زن بودن یا مرد بودن و..... و بواسطهء هیچ چیز، به قرب الهی نمیرسد مگر ایمان و عمل صالح. 👈 و نه ایمان به تنهایی و نه عمل صالح به تنهایی. 👈👈 البته که زن و مرد در خلقت، تفاوت‌های زیادی با هم دارند اما حقوق آنها در پیشگاه پروردگار عالم یکسان است. یعنی پاداش زن و مرد مومن یکسان است، و کیفر زن و مرد کافر هم یکسان است. همهء وعده های خدا در انجام اعمال خوب و بد برای زن و مرد یکسان است. هرگز تصور نکنیم اگر زن باایمان بخاطر محدودیت‌های اجتماعی نمی‌تواند در جامعه و در همهء موقعیتها حضور پررنگ داشته باشد و فعالیت کند، اجر و ارزش او در پیشگاه خداوند از مردان که حضور دارند و به امور مهم رسیدگی می کنند کمتر است! هرگز چنین نیست. زن باایمان می‌تواند در عرصه هایی حضور پررنگ داشته باشد که مردان از عهدهء آن بر نمی آیند. ✅ میزان سنجش در پیشگاه خداوند ایمان است و عمل صالح. والسلام. فرصتها را از دست ندهیم و ایمان خود را ارتقاء دهیم. /إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/
✨ عمل صالح به شرط ایمان قبول است ✨ ( ۴ ) 🌹🌹وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۖ وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا ۚ وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قِيلًا. و کسانیکه ایمان آورده اند و کارهاى شایسته انجام داده اند، بزودى آنانرا در باغهاى بهشتى وارد مى کنیم که نهرها از پاى درختانش جارى است. جاودانه در آن خواهند بود. خداوند وعدهء حقى داده است و کیست که در گفتار و وعده هایش، از خدا راستگوتر باشد؟! ۱۲۲ نساء. تفسیر: وعده خدا حق است. در آیات پیش از این آیه آمده است: کسانیکه شیطان را ولىّ خود انتخاب کنند، در زیان آشکارى هستند، شیطان به آنها وعدهء دروغین مى دهد و با آرزوها سرگرم مى سازد، و وعدهء شیطان جز فریب و مکر نیست. در این آیه، سرانجام کار افراد با ایمان بدین گونه بیان شده: آنها که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند بزودى آنانرا در باغهائى از بهشت وارد مى سازیم. ولی این نعمت همانند نعمتهاى این دنیا زودگذر و ناپایدار نیست، بلکه مؤمنان براى همیشه آنرا خواهند داشت (خالِدینَ فیها أَبَداً). این وعده، همانند وعده هاى دروغین شیطان نیست، بلکه وعده اى است حقیقى و از ناحیهء خدا (وَعْدَ اللّهِ حَقّاً). 👈 بدیهى است هیچکس نمى تواند صادق تر از خدا در وعده ها و سخنانش باشد، زیرا تخلف از وعده، یا بخاطر ناتوانى است، یا جهل، و یا نیاز، که تمام اینها از ساحت مقدس او دور است، توانایی و قدرت او را در آفریده هایش به روشنی می بینیم، ضمن اینکه آنچه ما از خلقت خدا می بینیم، از انبوه آفریده ها در خشکی و آب، و در آسمان و زمین، در مقابل تمام آنچه خلق فرموده بسیار ناچیز است. /إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/
✨ عمل صالح به شرط ایمان قبول است✨ ( ۵ ) 🌹🌹 فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَيَزِيدُهُم مِّن فَضْلِهِ ۖ وَأَمَّا الَّذِينَ اسْتَنكَفُوا وَاسْتَكْبَرُوا فَيُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا وَلَا يَجِدُونَ لَهُم مِّن دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا. پس کسانیکه ایمان آوردند و عمل شایسته انجام دادند (خداوند) پاداششان را بطور کامل به آنها خواهد داد و از فضل و بخشش خود بر (پاداش) آنها خواهد افزود. ولی کسانی را که ابا کردند و تکبر ورزیدند (استنكفوا و استكبروا)، با مجازات دردناکی کیفر خواهد کرد و (آنگاه) برای خود، غير از خدا سرپرست و یاوری نخواهند یافت. ۱۷۳ نساء. تفسیر: استنکاف و استکبار، هر دو به معنی امتناع و انزجار از چیزی است. اما استنکاف از روی جهل و نادانی است و استکبار از روی خودبینی و سرکشی. به این معنی که فرد مستنکف، از روی جهل و نادانی است که از بندگی خدا امتناع می ورزد، ولی مستکبر از روی تکبر و خودبزرگ بینی است که در مقابل فرمان خدا سرکشی میکند. گرچه او هم گرفتار جهل است اما نوع این جهالت با جهالت مستنکف فرق می کند. شاید بشود فرد مستنکف را ارشاد و هدایت کرد، اما غرور فرد مستکبر، اجازهء هدایت و رستگاری را به صاحبش نمی دهد. در آیهء معروف ادعونی استجب لکم، می خوانیم: 👈🌹 وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ. پروردگار شما گفته است مرا بخوانید تا (دعای) شما را اجابت کنم. به یقین کسیکه از عبادت من تکبر ورزد بزودی با ذلت وارد دوزخ میشود ۶۰ غافر. معمولا بخش اول این آیهء مبارکه را بیان میکنیم و گله مند میشویم که پس چرا دعایمان مستجاب نمیشود؟! ولی به بخش دوم هیچ توجهی نداریم که نکند در پیشگاه خدا تکبر دارم و در عبادت او کوتاهی میکنم و همین باعث مستجاب نشدن دعایم شده؟! 🌷 حضرت امیر در بخشی از سی و یکمین نامهء خود، با بیان بسیار رسائی در بارهء دعا به آقا امام حسن فرموده اند: پس هنگامیکه او را بخوانی صدايت را می شنود و وقتی که با او آهسته به نيايش بپردازی، آنرا می داند (پس حالا که اين حقايق را می دانی) حاجتت را به او عرضه کن و ذات و حقیقت نفس خويشتن را در پيشگاه او بگستران و غصه ها و اندوه های خود را به درگاه او بيان کن و برطرف شدن سختیهايت را از او بخواه و برای همهء امور زندگيت از او ياری بطلب و از خزاين رحمت او عطايايی را مسئلت نما که جز او نتواند آنها را به تو عنايت فرمايد از فزونی عمرها و صحت بدنها و گسترش روزيها. پس خداوند متعال کليدهای گنجينه های نعمتهايش را در اختيا تو قرار داده (که همانا دعا کردن است، البته) با اجازه و رخصت در مسئلت از او. هر وقت بخواهی (می توانی) درهای نعمت او را بوسيلهء دعا به روی خود باز کنی و انبوه رحمتش را بسوی خود سرازير نمايی. پس تاخير اجابت دعايی که به درگاه خداوند نموده ای نااميدت نسازد، زيرا عطای الهی به قدر نيت است. و گاهی اجابت دعا برای بزرگتر نمودن پاداش دعاکننده و فراوان بودن عطای آرزوکننده به تاخير می افتد. بسا باشد که چيزی را از خدا مسئلت نمايی ولی آن خواسته به تو داده نمی شود، اما در مقابل، بهتر از آن درخواست، يا در اين دنيا و يا در آخرت نصيبت می گردد. يا آن خواسته به جهت آنچه که برای تو بهتر است از تو برمی گردد.  پس چه بسا که آنچه مسئلت نموده ای، اگر به تو داده شود، دينت از بين می رود. پس تو خيری را از خدا مسئلت کن که زيبايی اش برای تو بماند و وبالش از تو دور گردد. و مال، چيزی است که نه آن برای تو می ماند و نه تو برای آن 🌷 (ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخرة حسنه و قنا عذاب النار. خدایا بهترینها را در دنیا و آخرت نصیب مان گردان، و بهترین آنست که تو می دانی نه آنکه من می خواهم). /إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/
✨ عمل صالح به شرط ایمان قبول است ✨ ( ۶ ) 🌹🌹وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ۙ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ. خداوند، به آنها که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده اند، وعدهء آمرزش و پاداش بزرگى داده است. ۹ مائده. تفسیر: آمرزش و اجر عظیم بعنوان یک وعدهء الهى در آیه ذکر شده که قطعا واقع خواهد شد. این، در حقیقت اشاره به مسئلهء فضل و رحمت خدا در مورد پاداشهاى سراى دیگر است، که به هیچ وجه برابرى با اعمال ناچیز انسان ندارد و بسیار بزرگتر است از اعمال نیک انسان، چنانچه در آیهء ۲۶۱ بقره فرموده است پاداش عمل نیک انفاق ۷۰۰ برابر و گاهی بیشتر خواهد بود. 👈 و در آیه ای دیگر، مسئلهء بسیار مهمی را بیان فرموده است: 🌹وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ. و کسانیکه ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده اند ـ البته هیچکس را جز به اندازهء تواناییش تکلیف نمى کنیم ـ آنها اهل بهشتند. و جاودانه در آن خواهند ماند. ۴۲ اعراف. 🟢 بیان توانایی، اشاره به اینست که کسى تصور نکند قرار گرفتن در صف افراد با ایمان و انجام عمل صالح، در دسترس همه نیست و جز افراد معدودى قدرت بر وصول به آنرا ندارند!! اینطور نیست. چرا که تکالیف پروردگار به اندازهء قدرت افراد است و به این وسیله راه را به روى همه گشوده است، اعم از باسواد و بیسواد، ثروتمند و فقیر، زشت و زیبا (گرچه هیچیک از مخلوقات خدا زشت نیستند)، زن و مرد، از اقوام مختلف، از شغلهای مختلف و....، همه را دعوت به پیوستن به این صف مى کند، و البته از هر کس به اندازهء استعداد فکرى و جسمى و امکاناتش انتظار دارد. به تعبیر دیگر همهء انسانها توانایی انجام فرمانهای خداوند را دارند فقط در بعضی این توانایی کمتر است و در بعضی بیشتر اما همه می توانند فرمانهای خداوند را عمل کنند. فقط باید بخواهیم، یادبگیریم، ممارست داشته باشیم و عمل کنیم. پس، انسانهایی که در مسیر حق و حقیقت و برای جلب خشنودی و رضایت خدا به اندازهء توانشان تلاش می کنند از رحمت و پاداش الهی بهره مند خواهند شد . ✅ اما نکتهء مهم اینست که هر چه توان افراد بیشتر باشد، وسعت عمل صالح او هم بیشتر می‌شود. به تعبیر دیگر هرچه ایمان افراد بیشتر باشد، توان او در انجام اعمال صالح، بیشتر خواهد شد. بنابراین به آنچه هستیم اکتفا نکنیم و راضی نباشیم. ایمان خود را ارتقاء دهیم تا ظرفیت و توانمان بالا رود و بتوانیم به تناسب وسعت ایمانمان، اعمال صالح بزرگتری انجام دهیم و مراتب بالاتری از قرب الهی را کسب نماییم. /إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/
✨عمل صالح به شرط ایمان قبول است ✨( ۷ ) 🌹🌹إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَخْبَتُوا إِلَىٰ رَبِّهِمْ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ. کسانیکه ایمان آوردند و کارهاى شایسته انجام دادند و در برابر پروردگارشان خاضع و تسلیم بودند، آنها اهل بهشتند. و جاودانه در آن خواهند ماند. ۲۳ هود. تفسیر: بیان این سه وصف، یعنى ایمان، عمل صالح و تسلیم و خضوع در برابر دعوت حق، در حقیقت بیان سه واقعیت مرتبط با یکدیگر است. 👈 عمل صالح از ایمان سست و بی حاصل نشأت نمی گیرد. از ایمان قوی و معنویت بالا حاصل میشود. و خشوع و خضوع یعنی مطمئن بودن به وعده های الهی. 🟢 أَخْبَتُوا، به معنى زمین صاف و وسیع است که انسان براحتى و با اطمینان مى تواند در آن گام بردارد، به همین جهت، این کلمه در معنى اطمینان به کار رفته است، و به معنى خضوع و تسلیم نیز آمده، چرا که چنین زمینى هم براى گام برداشتن اطمینان بخش است، و هم در برابر رهروان، خاضع و تسلیم است. بنابراین، جملهء أَخْبَتُوا إِلى رَبِّهِمْ، ممکن است به یکى از سه معنى زیر باشد که در عین حال، جمع هر سه نیز با هم منافاتى ندارد: ۱ ـ مؤمنان راستین در برابر خداوند، خاضعند. ۲ ـ آنها در برابر فرمان پروردگارشان تسلیمند. ۳ ـ آنها به وعده هاى خداوند اطمینان دارند. که در هر صورت، اشاره به یکى از عالى ترین صفات انسانى مؤمنان است، که اثرش در تمام زندگى آنان منعکس است. در حدیثى از امام صادق چنین مى خوانیم: یکى از یارانشان عرض کرد: در میان ما مردى است به نام کُلیب، هیچ حدیثى از ناحیهء شما صادر نمى شود، مگر اینکه او فوراً مى گوید: من در برابر آن تسلیمم، و لذا ما اسم او را کُلیب تسلیم گذارده ایم. امام فرمود: رحمت خدا بر او باد، سپس اضافه فرمود: آیا مى دانید تسلیم چیست؟ ما ساکت شدیم. فرمود: بخدا سوگند این همان اخبات است که در کلام خداوند عزّوجل آمده است: الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ أَخْبَتُوا إِلى رَبِّهِمْ. تفسیر برهان، ج ۲، ص ۲۱۴ /إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/
✨عمل صالح به شرط ایمان قبول است✨ ( ۸ ) 🌹🌹الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَىٰ لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ. کسانیکه ایمان آوردند و کارهاى شایسته انجام دادند، براى آنها پاکیزه ترین و بهترین سرانجام است. ۲۹ رعد. تفسیر: بسیارى از مفسران بزرگ، کلمهء طوبى را مؤنث اطیب دانسته اند که مفهومش بهتر و پاکیزه تر، یا بهترین و پاکیزه ترین است. در حقیقت با ذکر جلمهء طوبى لَهُم، همهء نیکیها و پاکیها براى مومنان پیش بینى شده، یعنی از همه چیز بهترینش: بهترین زندگى، بهترین نعمتها، بهترین آرامش، بهترین دوستان و بهترین الطاف خاص پروردگار، همهء اینها در گرو ایمان و عمل صالح است و پاداشى است براى آنها که از نظر عقیده، محکم و از نظر عمل، پاک و فعال و درستکار و خدمتگزارند. 💚 در روایات متعددى نیز مى خوانیم که طوبى درختى است که اصلش در خانهء پیامبر یا على علیه السلام در بهشت است و شاخه هاى آن، همه جا و بر سر همهء مؤمنان و بر فراز خانه هایشان گسترده است که در واقع ممکن است تجسمى از مقام رهبرى و پیشوایى آنان و پیوندهاى ناگسستنى میان این پیشوایان بزرگ و پیروانشان باشد که ثمره اش، آن همه نعمت متنوع است. 👈 و اگر مى بینیم طوبى بصورت مؤنث ذکر شده، نه اطیب که مذکر است، بخاطر آنست که صفت براى حیات یا نعمت است که هر دو مؤنث اند. ✅ اما دو حدیث مهم در بارهء ذکرالله که راه را برای رسیدن به طوبی مآب برای ما هموارتر می کند: 🌸 از وصایای پیامبر به حضرت امیر که فرمودند: اى على! سه کار است که این امت طاقت آنرا ندارند (و از همه ساخته نیست). اول، مواسات با برادر دینى در مال ( مواسات یعنی غمخواری و دلجویی در جان و مال. مواسات در جان یعنی رسیدگی فیزیکی مثل شرکت در مصیبت‌های مردم، عیادت از بیمار و امثالهم)، دوم حق مردم را از خویشتن دادن (یعنی آنچه برای خود می پسندی برای مردم هم بپسند و آنچه را برای خود کراهت داری برای مردم هم کراهت داشته باش)، و سوم یاد خدا در هر حال. ولى یاد خدا (تنها) سُبحانَ اللهِ وَالحَمدُ لِلِّه وَ لا إلهَ إلاَّ اللهُ وَاللهُ أکبَرُ نیست، بلکه یاد خدا آنست که وقتى انسان در برابر حرامى قرار گیرد، از خدا بترسد و آن را ترک گوید. سفینة البحار، ج۱، ص۴۸۴. 🌷 در حدیث دیگرى مى خوانیم که حضرت امیر فرمودند: ذکر دو گونه است، یاد خدا هنگام مصیبت (و شکیبایى و استقامت ورزیدن) و از آن برتر اینکه خدا را در برابر محرمات یاد کند و میان او و حرام سدى ایجاد نماید. مستدرک، ج۵، ص۲۹۳. /إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/
ضمن سلام و خوشامدگویی به اعضاء محترم. استفاده از پیغامهای کانال آیات الهی، به هر شکلی که شما مایل باشید بلامانع است. همه و ما را دعا کنید.
✨ عمل صالح به شرط ایمان قبول است✨ ( ۹ ) 🌹🌹وَأُدْخِلَ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ ۖ تَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلَامٌ. و کسانى را که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، به باغهاى بهشتى وارد مى کنند. باغهایى که نهرها از پاى درختانش جارى است. به اذن پروردگارشان، جاودانه در آن مى مانند. و تحیت آنها در آن، سلام است. ۲۳ ابراهیم. تفسیر: تحیت در آیهء فوق خوشامد و درودى است که خداوند به افراد باایمان مى فرستد و آنانرا با نعمت سلامت قرین مى سازد، سلامت از هر ناراحتى و گزند روحى و جسمى. سپس می فرماید: 🌹أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ. آیا ندیدى چگونه خداوند کلمهء طیبه را به درخت پاکیزه اى تشبیه کرده که ریشهء آن (در زمین) ثابت، و شاخهء آن در آسمان است؟! ۲۴ هر زمان میوهء خود را به اذن پروردگارش مى دهد. و خداوند براى مردم مُثَلها مى زند، شاید متذکر شوند (و پند گیرند). ۲۵ ابراهیم. 🟢 کلمه، هر سنت و دستور و برنامه و روش و عمل انسان و هر موجود پاک و پربرکتى را شامل مى گردد و همهء اینها مانند درخت پاکیزه اى است با ویژگیهای زیر: ۱. داراى رشد و نمو است، نه بى روح و جامد و بى حرکت. ۲. همهء اجزای آن پاک است و طیب. منظره و میوه و شکوفه و گل و سایه و نسیمى که از آن برمى خیزد همه پاکیزه است. ۳. ریشه اش (در زمین) ثابت است، بطورى که طوفان و تندباد نمى تواند آنرا از جا برکند. و توانایى دارد که شاخه هاى سر به آسمان کشیده اش را حفظ کند، زیرا شاخه هر چه سرکشیده تر باشد باید متکى به ریشهء قوى ترى باشد. ۴. در یک محیط پست و محدود قرار ندارد و شاخه هاى آن در آسمان است. ۵. این شجرهء طیبه، پربار و مولد است. اما نه در یک فصل خاص، بلکه در هر زمان میوه دارد. ۶. میوه دادنش نیز بى حساب نیست بلکه به اذن پروردگار است. اکنون ببینیم منظور از این تشبیه چیست؟ مسلماً منظور، کلمهء توحید است و محتواى آن، و یک انسان موحد و بامعرفت، و یک برنامهء سازنده و پاک. انسانهایی که تندباد حوادث و طوفان هاى سخت و مشکلات، آنها را از جا حرکت نمى دهد، افق فکرشان محدود به دنیاى کوچک نیست، حجاب هاى زمان و مکان را مى درند و بسوى ابدیت و بى نهایت پیش مى روند. برنامه هایشان از سر هوى وهوس نیست بلکه همگى به اذن پروردگار و طبق فرمان اوست. انسانهای بزرگ و باایمانی که حیاتشان مایهء برکت و مرگشان موجب حرکت است. آنها آثارشان و کلمات و سخنانشان، تاریخ پرافتخارشان، حتى قبرهاى خاموششان، همگى الهام بخش است و سازنده و تربیت کننده. اینست معنی شجرهء طیبه. ❤ نمونهء بارز شجرهء طیبه، حضرت فاطمه زهراست، سلام و درود خدا و مومنین بر ایشان. شجرهء طیبه باشیم.
✨ عمل صالح به شرط ایمان قبول است✨ ( ۱۰ ) 🌹🌹إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلًا. قطعا کسانیکه ایمان آوردند و کارهاى شایسته انجام دادند، (به آنها پاداش نیک مى دهیم) به یقین ما پاداش نیکوکاران را ضایع نخواهیم کرد. ۳۰ کهف. تفسیر: تجسم اعمال، یکى از مهم ترین مسائل مربوط به رستاخیز است، آنچه در آن جهان است، بازتاب وسیع، گسترده و تکامل یافته اى از این جهان است، اعمال، افکار، روشهاى اجتماعى ما، و خوهاى مختلف اخلاقى در آن جهان، تجسم مى یابند، و همیشه با ما خواهند بود. در آیهء بعد، جزئیات بیشتری از پاداش نیکوکاران در قیامت را فرموده است: 🌹🌹أُولَٰئِكَ لَهُمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَيَلْبَسُونَ ثِيَابًا خُضْرًا مِّن سُندُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُّتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الْأَرَائِكِ ۚ نِعْمَ الثَّوَابُ وَحَسُنَتْ مُرْتَفَقًا. آنها کسانى هستند که براى آنان باغهاى جاویدان بهشتى است. که نهرها از پاى درختان و قصرهایش جارى است. در آنجا با دستبندهایى از طلا آراسته مى شوند. و لباسهایى (فاخر) به رنگ سبز، از حریر نازک و ضخیم، در بر مى کنند. در حالیکه در آنجا بر تختها تکیه کرده اند. چه پاداش خوبى، و چه جمع نیکویى!! ۳۱ کهف. آنها که براى حفظ پاکى و رعایت اصول عدالت، به گناهان و به تمام آنچه قرار است از راه نادرست بدست آورند پشت پا می زنند، و همهء سختیها و کاستیها را بخاطر خدا تحمل می کنند، در آنجا باغهائى از بهشت با نهرهائى از آب جارى، بهترین لباسها و زینتها، و شوق انگیزترین جلسات در انتظارشان خواهد بود، و این تجسمى است از نیت پاک آنها که مواهب را براى همهء بندگان خدا مى خواستند و با زورگویی و غرور و ستم، حق دیگران را ضایع نمیکنند و همه چیز را برای خود نمی خواهند. /إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار می‌گیرد/