✨ عمل صالح به شرط ایمان قبول است ✨ ( ۳ )
🌹🌹 وَمَن يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحَاتِ مِن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَلَا يُظْلَمُونَ نَقِيرًا.
و کسانیکه کار شایسته اى انجام دهند، خواه مرد باشند یا زن، در حالیکه ایمان داشته باشند، چنین کسانى داخل بهشت مى شوند. و کمترین ستمى به آنها نخواهد شد. ۱۲۴ نساء.
تفسیر: در این آیه، یکى از اساسى ترین پایه هاى اسلام بیان شده است، و آن اینکه ارزش وجودى اشخاص و پاداش و کیفر آنها هیچگونه ربطى به ادعاها و مشخصا هیچ ربطی به تفاوتهای فردی ندارد. بلکه تنها بستگى به عمل و ایمان دارد، این اصلى است ثابت، سنتى است تغییرناپذیر، و قانونى است که تمام ملت ها در برابر آن یکسانند.
به این ترتیب، قرآن به تعبیر سادهء معمولى، آب پاکی را روى دست همه ریخته است و وابستگى هاى ادعائى، خیالى، اجتماعى، نژادى و مانند آنرا نسبت به یک مذهب به تنهائى بى فایده مى شمرد، و اساس را ایمان به مبانى آن مکتب و عمل به برنامه هاى آن معرفى مى کند.
هیچکس بواسطهء ریشه و نَسَب و ملیت، و میزان تحصیلات و شغل و موقعیت اجتماعی و ثروت و زیبایی و زن بودن یا مرد بودن و..... و بواسطهء هیچ چیز، به قرب الهی نمیرسد مگر ایمان و عمل صالح.
👈 و نه ایمان به تنهایی و نه عمل صالح به تنهایی.
👈👈 البته که زن و مرد در خلقت، تفاوتهای زیادی با هم دارند اما حقوق آنها در پیشگاه پروردگار عالم یکسان است.
یعنی پاداش زن و مرد مومن یکسان است، و کیفر زن و مرد کافر هم یکسان است.
همهء وعده های خدا در انجام اعمال خوب و بد برای زن و مرد یکسان است.
هرگز تصور نکنیم اگر زن باایمان بخاطر محدودیتهای اجتماعی نمیتواند در جامعه و در همهء موقعیتها حضور پررنگ داشته باشد و فعالیت کند، اجر و ارزش او در پیشگاه خداوند از مردان که حضور دارند و به امور مهم رسیدگی می کنند کمتر است! هرگز چنین نیست.
زن باایمان میتواند در عرصه هایی حضور پررنگ داشته باشد که مردان از عهدهء آن بر نمی آیند.
✅ میزان سنجش در پیشگاه خداوند ایمان است و عمل صالح. والسلام.
فرصتها را از دست ندهیم و ایمان خود را ارتقاء دهیم.
/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/
✨ عمل صالح به شرط ایمان قبول است ✨ ( ۴ )
🌹🌹وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَنُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۖ وَعْدَ اللَّهِ حَقًّا ۚ وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قِيلًا.
و کسانیکه ایمان آورده اند و کارهاى شایسته انجام داده اند، بزودى آنانرا در باغهاى بهشتى وارد مى کنیم که نهرها از پاى درختانش جارى است. جاودانه در آن خواهند بود. خداوند وعدهء حقى داده است و کیست که در گفتار و وعده هایش، از خدا راستگوتر باشد؟! ۱۲۲ نساء.
تفسیر: وعده خدا حق است.
در آیات پیش از این آیه آمده است:
کسانیکه شیطان را ولىّ خود انتخاب کنند، در زیان آشکارى هستند، شیطان به آنها وعدهء دروغین مى دهد و با آرزوها سرگرم مى سازد، و وعدهء شیطان جز فریب و مکر نیست.
در این آیه، سرانجام کار افراد با ایمان بدین گونه بیان شده: آنها که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند بزودى آنانرا در باغهائى از بهشت وارد مى سازیم.
ولی این نعمت همانند نعمتهاى این دنیا زودگذر و ناپایدار نیست، بلکه مؤمنان براى همیشه آنرا خواهند داشت (خالِدینَ فیها أَبَداً).
این وعده، همانند وعده هاى دروغین شیطان نیست، بلکه وعده اى است حقیقى و از ناحیهء خدا (وَعْدَ اللّهِ حَقّاً).
👈 بدیهى است هیچکس نمى تواند صادق تر از خدا در وعده ها و سخنانش باشد، زیرا تخلف از وعده، یا بخاطر ناتوانى است، یا جهل، و یا نیاز، که تمام اینها از ساحت مقدس او دور است، توانایی و قدرت او را در آفریده هایش به روشنی می بینیم، ضمن اینکه آنچه ما از خلقت خدا می بینیم، از انبوه آفریده ها در خشکی و آب، و در آسمان و زمین، در مقابل تمام آنچه خلق فرموده بسیار ناچیز است.
/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/
✨ عمل صالح به شرط ایمان قبول است✨ ( ۵ )
🌹🌹 فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَيَزِيدُهُم مِّن فَضْلِهِ ۖ وَأَمَّا الَّذِينَ اسْتَنكَفُوا وَاسْتَكْبَرُوا فَيُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا وَلَا يَجِدُونَ لَهُم مِّن دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا.
پس کسانیکه ایمان آوردند و عمل شایسته انجام دادند (خداوند) پاداششان را بطور کامل به آنها خواهد داد و از فضل و بخشش خود بر (پاداش) آنها خواهد افزود. ولی کسانی را که ابا کردند و تکبر ورزیدند (استنكفوا و استكبروا)، با مجازات دردناکی کیفر خواهد کرد و (آنگاه) برای خود، غير از خدا سرپرست و یاوری نخواهند یافت. ۱۷۳ نساء.
تفسیر: استنکاف و استکبار، هر دو به معنی امتناع و انزجار از چیزی است. اما استنکاف از روی جهل و نادانی است و استکبار از روی خودبینی و سرکشی. به این معنی که فرد مستنکف، از روی جهل و نادانی است که از بندگی خدا امتناع می ورزد، ولی مستکبر از روی تکبر و خودبزرگ بینی است که در مقابل فرمان خدا سرکشی میکند.
گرچه او هم گرفتار جهل است اما نوع این جهالت با جهالت مستنکف فرق می کند. شاید بشود فرد مستنکف را ارشاد و هدایت کرد، اما غرور فرد مستکبر، اجازهء هدایت و رستگاری را به صاحبش نمی دهد.
در آیهء معروف ادعونی استجب لکم، می خوانیم:
👈🌹 وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ.
پروردگار شما گفته است مرا بخوانید تا (دعای) شما را اجابت کنم. به یقین کسیکه از عبادت من تکبر ورزد بزودی با ذلت وارد دوزخ میشود ۶۰ غافر.
معمولا بخش اول این آیهء مبارکه را بیان میکنیم و گله مند میشویم که پس چرا دعایمان مستجاب نمیشود؟!
ولی به بخش دوم هیچ توجهی نداریم که نکند در پیشگاه خدا تکبر دارم و در عبادت او کوتاهی میکنم و همین باعث مستجاب نشدن دعایم شده؟!
🌷 حضرت امیر در بخشی از سی و یکمین نامهء خود، با بیان بسیار رسائی در بارهء دعا به آقا امام حسن فرموده اند:
پس هنگامیکه او را بخوانی صدايت را می شنود و وقتی که با او آهسته به نيايش بپردازی، آنرا می داند (پس حالا که اين حقايق را می دانی) حاجتت را به او عرضه کن و ذات و حقیقت نفس خويشتن را در پيشگاه او بگستران و غصه ها و اندوه های خود را به درگاه او بيان کن و برطرف شدن سختیهايت را از او بخواه و برای همهء امور زندگيت از او ياری بطلب و از خزاين رحمت او عطايايی را مسئلت نما که جز او نتواند آنها را به تو عنايت فرمايد از فزونی عمرها و صحت بدنها و گسترش روزيها.
پس خداوند متعال کليدهای گنجينه های نعمتهايش را در اختيا تو قرار داده (که همانا دعا کردن است، البته) با اجازه و رخصت در مسئلت از او.
هر وقت بخواهی (می توانی) درهای نعمت او را بوسيلهء دعا به روی خود باز کنی و انبوه رحمتش را بسوی خود سرازير نمايی.
پس تاخير اجابت دعايی که به درگاه خداوند نموده ای نااميدت نسازد، زيرا عطای الهی به قدر نيت است. و گاهی اجابت دعا برای بزرگتر نمودن پاداش دعاکننده و فراوان بودن عطای آرزوکننده به تاخير می افتد. بسا باشد که چيزی را از خدا مسئلت نمايی ولی آن خواسته به تو داده نمی شود، اما در مقابل، بهتر از آن درخواست، يا در اين دنيا و يا در آخرت نصيبت می گردد. يا آن خواسته به جهت آنچه که برای تو بهتر است از تو برمی گردد.
پس چه بسا که آنچه مسئلت نموده ای، اگر به تو داده شود، دينت از بين می رود.
پس تو خيری را از خدا مسئلت کن که زيبايی اش برای تو بماند و وبالش از تو دور گردد.
و مال، چيزی است که نه آن برای تو می ماند و نه تو برای آن 🌷
(ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخرة حسنه و قنا عذاب النار.
خدایا بهترینها را در دنیا و آخرت نصیب مان گردان، و بهترین آنست که تو می دانی نه آنکه من می خواهم).
/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/
✨ عمل صالح به شرط ایمان قبول است ✨ ( ۶ )
🌹🌹وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ ۙ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ عَظِيمٌ.
خداوند، به آنها که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده اند، وعدهء آمرزش و پاداش بزرگى داده است. ۹ مائده.
تفسیر: آمرزش و اجر عظیم بعنوان یک وعدهء الهى در آیه ذکر شده که قطعا واقع خواهد شد.
این، در حقیقت اشاره به مسئلهء فضل و رحمت خدا در مورد پاداشهاى سراى دیگر است، که به هیچ وجه برابرى با اعمال ناچیز انسان ندارد و بسیار بزرگتر است از اعمال نیک انسان، چنانچه در آیهء ۲۶۱ بقره فرموده است پاداش عمل نیک انفاق ۷۰۰ برابر و گاهی بیشتر خواهد بود.
👈 و در آیه ای دیگر، مسئلهء بسیار مهمی را بیان فرموده است:
🌹وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَا نُكَلِّفُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ.
و کسانیکه ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده اند ـ البته هیچکس را جز به اندازهء تواناییش تکلیف نمى کنیم ـ آنها اهل بهشتند. و جاودانه در آن خواهند ماند. ۴۲ اعراف.
🟢 بیان توانایی، اشاره به اینست که کسى تصور نکند قرار گرفتن در صف افراد با ایمان و انجام عمل صالح، در دسترس همه نیست و جز افراد معدودى قدرت بر وصول به آنرا ندارند!! اینطور نیست.
چرا که تکالیف پروردگار به اندازهء قدرت افراد است و به این وسیله راه را به روى همه گشوده است، اعم از باسواد و بیسواد، ثروتمند و فقیر، زشت و زیبا (گرچه هیچیک از مخلوقات خدا زشت نیستند)، زن و مرد، از اقوام مختلف، از شغلهای مختلف و....، همه را دعوت به پیوستن به این صف مى کند، و البته از هر کس به اندازهء استعداد فکرى و جسمى و امکاناتش انتظار دارد.
به تعبیر دیگر همهء انسانها توانایی انجام فرمانهای خداوند را دارند فقط در بعضی این توانایی کمتر است و در بعضی بیشتر اما همه می توانند فرمانهای خداوند را عمل کنند. فقط باید بخواهیم، یادبگیریم، ممارست داشته باشیم و عمل کنیم.
پس، انسانهایی که در مسیر حق و حقیقت و برای جلب خشنودی و رضایت خدا به اندازهء توانشان تلاش می کنند از رحمت و پاداش الهی بهره مند خواهند شد .
✅ اما نکتهء مهم اینست که هر چه توان افراد بیشتر باشد، وسعت عمل صالح او هم بیشتر میشود.
به تعبیر دیگر هرچه ایمان افراد بیشتر باشد، توان او در انجام اعمال صالح، بیشتر خواهد شد.
بنابراین به آنچه هستیم اکتفا نکنیم و راضی نباشیم. ایمان خود را ارتقاء دهیم تا ظرفیت و توانمان بالا رود و بتوانیم به تناسب وسعت ایمانمان، اعمال صالح بزرگتری انجام دهیم و مراتب بالاتری از قرب الهی را کسب نماییم.
/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/
✨عمل صالح به شرط ایمان قبول است ✨( ۷ )
🌹🌹إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَخْبَتُوا إِلَىٰ رَبِّهِمْ أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ ۖ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ.
کسانیکه ایمان آوردند و کارهاى شایسته انجام دادند و در برابر پروردگارشان خاضع و تسلیم بودند، آنها اهل بهشتند. و جاودانه در آن خواهند ماند. ۲۳ هود.
تفسیر: بیان این سه وصف، یعنى ایمان، عمل صالح و تسلیم و خضوع در برابر دعوت حق، در حقیقت بیان سه واقعیت مرتبط با یکدیگر است.
👈 عمل صالح از ایمان سست و بی حاصل نشأت نمی گیرد. از ایمان قوی و معنویت بالا حاصل میشود.
و خشوع و خضوع یعنی مطمئن بودن به وعده های الهی.
🟢 أَخْبَتُوا، به معنى زمین صاف و وسیع است که انسان براحتى و با اطمینان مى تواند در آن گام بردارد، به همین جهت، این کلمه در معنى اطمینان به کار رفته است، و به معنى خضوع و تسلیم نیز آمده، چرا که چنین زمینى هم براى گام برداشتن اطمینان بخش است، و هم در برابر رهروان، خاضع و تسلیم است.
بنابراین، جملهء أَخْبَتُوا إِلى رَبِّهِمْ، ممکن است به یکى از سه معنى زیر باشد که در عین حال، جمع هر سه نیز با هم منافاتى ندارد:
۱ ـ مؤمنان راستین در برابر خداوند، خاضعند.
۲ ـ آنها در برابر فرمان پروردگارشان تسلیمند.
۳ ـ آنها به وعده هاى خداوند اطمینان دارند.
که در هر صورت، اشاره به یکى از عالى ترین صفات انسانى مؤمنان است، که اثرش در تمام زندگى آنان منعکس است.
در حدیثى از امام صادق چنین مى خوانیم:
یکى از یارانشان عرض کرد: در میان ما مردى است به نام کُلیب، هیچ حدیثى از ناحیهء شما صادر نمى شود، مگر اینکه او فوراً مى گوید: من در برابر آن تسلیمم، و لذا ما اسم او را کُلیب تسلیم گذارده ایم.
امام فرمود: رحمت خدا بر او باد، سپس اضافه فرمود: آیا مى دانید تسلیم چیست؟ ما ساکت شدیم.
فرمود: بخدا سوگند این همان اخبات است که در کلام خداوند عزّوجل آمده است: الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصّالِحاتِ وَ أَخْبَتُوا إِلى رَبِّهِمْ.
تفسیر برهان، ج ۲، ص ۲۱۴
/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/
✨عمل صالح به شرط ایمان قبول است✨ ( ۸ )
🌹🌹الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَىٰ لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ.
کسانیکه ایمان آوردند و کارهاى شایسته انجام دادند، براى آنها پاکیزه ترین و بهترین سرانجام است. ۲۹ رعد.
تفسیر: بسیارى از مفسران بزرگ، کلمهء طوبى را مؤنث اطیب دانسته اند که مفهومش بهتر و پاکیزه تر، یا بهترین و پاکیزه ترین است. در حقیقت با ذکر جلمهء طوبى لَهُم، همهء نیکیها و پاکیها براى مومنان پیش بینى شده، یعنی از همه چیز بهترینش: بهترین زندگى، بهترین نعمتها، بهترین آرامش، بهترین دوستان و بهترین الطاف خاص پروردگار، همهء اینها در گرو ایمان و عمل صالح است و پاداشى است براى آنها که از نظر عقیده، محکم و از نظر عمل، پاک و فعال و درستکار و خدمتگزارند.
💚 در روایات متعددى نیز مى خوانیم که طوبى درختى است که اصلش در خانهء پیامبر یا على علیه السلام در بهشت است و شاخه هاى آن، همه جا و بر سر همهء مؤمنان و بر فراز خانه هایشان گسترده است که در واقع ممکن است تجسمى از مقام رهبرى و پیشوایى آنان و پیوندهاى ناگسستنى میان این پیشوایان بزرگ و پیروانشان باشد که ثمره اش، آن همه نعمت متنوع است.
👈 و اگر مى بینیم طوبى بصورت مؤنث ذکر شده، نه اطیب که مذکر است، بخاطر آنست که صفت براى حیات یا نعمت است که هر دو مؤنث اند.
✅ اما دو حدیث مهم در بارهء ذکرالله که راه را برای رسیدن به طوبی مآب برای ما هموارتر می کند:
🌸 از وصایای پیامبر به حضرت امیر که فرمودند:
اى على! سه کار است که این امت طاقت آنرا ندارند (و از همه ساخته نیست).
اول، مواسات با برادر دینى در مال ( مواسات یعنی غمخواری و دلجویی در جان و مال. مواسات در جان یعنی رسیدگی فیزیکی مثل شرکت در مصیبتهای مردم، عیادت از بیمار و امثالهم)، دوم حق مردم را از خویشتن دادن (یعنی آنچه برای خود می پسندی برای مردم هم بپسند و آنچه را برای خود کراهت داری برای مردم هم کراهت داشته باش)، و سوم یاد خدا در هر حال. ولى یاد خدا (تنها) سُبحانَ اللهِ وَالحَمدُ لِلِّه وَ لا إلهَ إلاَّ اللهُ وَاللهُ أکبَرُ نیست، بلکه یاد خدا آنست که وقتى انسان در برابر حرامى قرار گیرد، از خدا بترسد و آن را ترک گوید. سفینة البحار، ج۱، ص۴۸۴.
🌷 در حدیث دیگرى مى خوانیم که حضرت امیر فرمودند:
ذکر دو گونه است، یاد خدا هنگام مصیبت (و شکیبایى و استقامت ورزیدن) و از آن برتر اینکه خدا را در برابر محرمات یاد کند و میان او و حرام سدى ایجاد نماید.
مستدرک، ج۵، ص۲۹۳.
/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/
ضمن سلام و خوشامدگویی به اعضاء محترم.
استفاده از پیغامهای کانال آیات الهی، به هر شکلی که شما مایل باشید بلامانع است.
همه و ما را دعا کنید.
✨ عمل صالح به شرط ایمان قبول است✨ ( ۹ )
🌹🌹وَأُدْخِلَ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ ۖ تَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلَامٌ.
و کسانى را که ایمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، به باغهاى بهشتى وارد مى کنند. باغهایى که نهرها از پاى درختانش جارى است. به اذن پروردگارشان، جاودانه در آن مى مانند. و تحیت آنها در آن، سلام است. ۲۳ ابراهیم.
تفسیر: تحیت در آیهء فوق خوشامد و درودى است که خداوند به افراد باایمان مى فرستد و آنانرا با نعمت سلامت قرین مى سازد، سلامت از هر ناراحتى و گزند روحى و جسمى.
سپس می فرماید:
🌹أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ.
آیا ندیدى چگونه خداوند کلمهء طیبه را به درخت پاکیزه اى تشبیه کرده که ریشهء آن (در زمین) ثابت، و شاخهء آن در آسمان است؟! ۲۴
هر زمان میوهء خود را به اذن پروردگارش مى دهد. و خداوند براى مردم مُثَلها مى زند، شاید متذکر شوند (و پند گیرند). ۲۵ ابراهیم.
🟢 کلمه، هر سنت و دستور و برنامه و روش و عمل انسان و هر موجود پاک و پربرکتى را شامل مى گردد و همهء اینها مانند درخت پاکیزه اى است با ویژگیهای زیر:
۱. داراى رشد و نمو است، نه بى روح و جامد و بى حرکت.
۲. همهء اجزای آن پاک است و طیب. منظره و میوه و شکوفه و گل و سایه و نسیمى که از آن برمى خیزد همه پاکیزه است.
۳. ریشه اش (در زمین) ثابت است، بطورى که طوفان و تندباد نمى تواند آنرا از جا برکند. و توانایى دارد که شاخه هاى سر به آسمان کشیده اش را حفظ کند، زیرا شاخه هر چه سرکشیده تر باشد باید متکى به ریشهء قوى ترى باشد.
۴. در یک محیط پست و محدود قرار ندارد و شاخه هاى آن در آسمان است.
۵. این شجرهء طیبه، پربار و مولد است. اما نه در یک فصل خاص، بلکه در هر زمان میوه دارد.
۶. میوه دادنش نیز بى حساب نیست بلکه به اذن پروردگار است.
اکنون ببینیم منظور از این تشبیه چیست؟ مسلماً منظور، کلمهء توحید است و محتواى آن، و یک انسان موحد و بامعرفت، و یک برنامهء سازنده و پاک.
انسانهایی که تندباد حوادث و طوفان هاى سخت و مشکلات، آنها را از جا حرکت نمى دهد، افق فکرشان محدود به دنیاى کوچک نیست، حجاب هاى زمان و مکان را مى درند و بسوى ابدیت و بى نهایت پیش مى روند.
برنامه هایشان از سر هوى وهوس نیست بلکه همگى به اذن پروردگار و طبق فرمان اوست.
انسانهای بزرگ و باایمانی که حیاتشان مایهء برکت و مرگشان موجب حرکت است. آنها آثارشان و کلمات و سخنانشان، تاریخ پرافتخارشان، حتى قبرهاى خاموششان، همگى الهام بخش است و سازنده و تربیت کننده.
اینست معنی شجرهء طیبه.
❤ نمونهء بارز شجرهء طیبه، حضرت فاطمه زهراست، سلام و درود خدا و مومنین بر ایشان.
شجرهء طیبه باشیم.
May 11
✨ عمل صالح به شرط ایمان قبول است✨ ( ۱۰ )
🌹🌹إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلًا.
قطعا کسانیکه ایمان آوردند و کارهاى شایسته انجام دادند، (به آنها پاداش نیک مى دهیم) به یقین ما پاداش نیکوکاران را ضایع نخواهیم کرد. ۳۰ کهف.
تفسیر: تجسم اعمال، یکى از مهم ترین مسائل مربوط به رستاخیز است، آنچه در آن جهان است، بازتاب وسیع، گسترده و تکامل یافته اى از این جهان است، اعمال، افکار، روشهاى اجتماعى ما، و خوهاى مختلف اخلاقى در آن جهان، تجسم مى یابند، و همیشه با ما خواهند بود.
در آیهء بعد، جزئیات بیشتری از پاداش نیکوکاران در قیامت را فرموده است:
🌹🌹أُولَٰئِكَ لَهُمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَيَلْبَسُونَ ثِيَابًا خُضْرًا مِّن سُندُسٍ وَإِسْتَبْرَقٍ مُّتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الْأَرَائِكِ ۚ نِعْمَ الثَّوَابُ وَحَسُنَتْ مُرْتَفَقًا.
آنها کسانى هستند که براى آنان باغهاى جاویدان بهشتى است. که نهرها از پاى درختان و قصرهایش جارى است. در آنجا با دستبندهایى از طلا آراسته مى شوند. و لباسهایى (فاخر) به رنگ سبز، از حریر نازک و ضخیم، در بر مى کنند. در حالیکه در آنجا بر تختها تکیه کرده اند. چه پاداش خوبى، و چه جمع نیکویى!! ۳۱ کهف.
آنها که براى حفظ پاکى و رعایت اصول عدالت، به گناهان و به تمام آنچه قرار است از راه نادرست بدست آورند پشت پا می زنند، و همهء سختیها و کاستیها را بخاطر خدا تحمل می کنند، در آنجا باغهائى از بهشت با نهرهائى از آب جارى، بهترین لباسها و زینتها، و شوق انگیزترین جلسات در انتظارشان خواهد بود، و این تجسمى است از نیت پاک آنها که مواهب را براى همهء بندگان خدا مى خواستند و با زورگویی و غرور و ستم، حق دیگران را ضایع نمیکنند و همه چیز را برای خود نمی خواهند.
/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/
✨ عمل صالح به شرط ایمان قبول است✨ ( ۱۱ )
🌹🌹إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ كَانَتْ لَهُمْ جَنَّاتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلًا.
کسانیکه ایمان آوردند و کارهاى شایسته انجام دادند، باغهاى بهشت فردوس (بهشت برین) محل پذیرایى آنان خواهد بود. ۱۰۷
آنها جاودانه در آن خواهند ماند. و هرگز خواهان نقل مکان از آن جا نیستند. ۱۰۸ کهف.
تفسیر: فردوس، بهترین و برترین باغهای بهشت است، بطوریکه همهء نعمتها و تمام مواهب در آنجا جمع است. و اینکه فرموده: هرگز خواهان نقل مکان از آنجا نیستند، به این دلیل است که اصولا طبع انسان، تنوع طلب و خواستار تغییر است. اما ساکنان بهشت فردوس، بعلت کثرت نعمات و مقام والای فردوس، هرگز نیاز به ایجاد تنوع و نقل مکان پیدا نمی کنند.
اما فردوس، مخصوص کدام مومنین است؟
پیغمبر اکرم می فرمایند: هر وقت از خدا تقاضای بهشت را می کنید، تقاضای فردوس را کنید که جامعترین و کاملترین منزلگاه بهشت است.
این حدیث به ما می آموزد که اولاً هرگاه از خداوند، درخواستی داریم، عالی ترین مرتبه را بخواهیم و دوم اینکه، ایمان خود را در حد اعلا بالا ببریم تا به این مقام والا، دست پیدا کنیم. چرا که آیات فوق به هر فردى که ایمان و عمل صالح دارد، اشاره نمى کند، بلکه، درجهء والائى از نظر ایمان و عمل صالح را معیار براى دخول در فردوس قرار داده است.
صفات ساکنین بهشت فردوس، در آیات ۱ تا ۱۱ سورهء مومنون بیان شده که قطعاً در همهء مومنان وجود ندارد، تلاش کنیم و آنها را بدست آوریم:
🌹بِسمِ اللهِ الرَّحمن الرَّحیم،
مؤمنان رستگار شدند.
همانها که در نمازشان خشوع دارند.
و آنها که از لغو و بیهودگى رویگردانند.
و آنها که زکات را می پردازند.
و آنها که دامان خود را (از آلوده شدن به بى عفتى) حفظ مى کنند.
و تنها با همسران و کنیزانشان هستند، که در بهره گیرى از آنان سرزنش نمى شوند.
و کسانیکه غیر از این طریق را طلب کنند، تجاوزگرند.
و آنها که امانتها و عهد خود را رعایت مى کنند.
و آنها که بر نمازهایشان مواظبت مى نمایند.
(آرى)، آنها وارثانند.
(وارثانى) که بهشت فردوس را ارث مى برند، و جاودانه در آن خواهند ماند. ۱ تا ۱۱ مومنون.
✅ اول، نماز....آخر هم نماز.
خشوع در نماز و مواظبت از آن، یعنی نماز را به درست ترین و بهترین شکل برپا کردن.
و در میان این دو وصف، ۶ خصوصیت دیگر مؤمنان حقیقی را بیان فرموده است.
🌼 از عذاب قیامت بترسیم و به رحمت الهی امیدوار باشیم 🌼
/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/
✨ عمل صالح به شرط ایمان قبول است✨ ( ۱۲ )
🌹🌹إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا.
به یقین کسانیکه ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده اند، بزودى خداوند رحمان محبتى براى آنان (در دلها) قرار مى دهد. ۹۶ مریم.
تفسیر: ایمان سرچشمهء محبوبیت.
بعضى از مفسران، این آیه را مخصوص امیر مؤمنان و بعضى شامل همهء مؤمنان دانسته اند.
اما میتوان گفت بدون شک بالاترین درجهء این محبوبیت مختص امیر مومنان است و در مراحل دیگر، همهء مومنان و صالحان از طعم این محبوبیت و محبت در افکار عمومی خواهند چشید و از این مودت الهی سهمی خواهند داشت.
در حقیقت، اعتقاد به یگانگى خدا و دعوت پیامبران که بازتابش در روح، فکر، گفتار و کردار انسان بصورت اخلاق عالیهء انسانى، تقوا، پاکى، درستى، امانت، شجاعت، ایثار و گذشت، تجلى کند، همگان را بسوی خود جلب خواهد کرد.
حتى افراد ناپاک و آلوده هم، پاکان را دوست دارند، و از ناپاکانى همچون خودشان متنفرند. زیاد دیده ایم هنگامیکه فى المثل مى خواهند همسر یا شریک کاری انتخاب کنند تأکید دارند طرف آنها پاک و نجیب و امین و درستکار باشد.
این طبیعى است و در حقیقت، نخستین پاداشى است که خدا به مؤمنان و صالحان مى دهد که دامنه اش از دنیا به سراى دیگر نیز کشیده مى شود.
زمانیکه اینگونه افراد پاک، چشم از جهان مى بندند، دیده ها براى آنها گریان مى شود، حتی اگر زندگی آنان سطح پایین بوده و مقام اجتماعى بالایی نداشته باشند. همهء مردم جاى آنها را خالى مى بینند، همه، خود را در عزاى آنها شریک می دانند.
حدیث بسیار مهمی در همین زمینه از رسول گرامی اسلام مى خوانیم:
هنگامیکه خداوند کسى از بندگانش را دوست دارد، به فرشته بزرگش جبرئیل مى گوید: من فلانی را دوست دارم او را دوست بدار، جبرئیل او را دوست خواهد داشت، سپس در آسمانها ندا مى دهد که اى اهل آسمان! خداوند فلانی را دوست دارد او را دوست بدارید، و به دنبال آن، همهء اهل آسمان او را دوست مى دارند، سپس پذیرش این محبت در زمین منعکس مى شود.
و هنگامیکه خداوند کسى را دشمن بدارد، به جبرئیل مى گوید: من از او متنفرم، او را دشمن بدار، جبرئیل او را دشمن مى دارد، سپس در میان اهل آسمانها ندا مى دهد که خداوند از او متنفر است او را دشمن بدارید، همهء اهل آسمانها از او متنفر مى شوند، سپس انعکاس این تنفر در زمین خواهد بود.
این حدیث، در بسیارى از منابع معروف حدیث، و همچنین بسیارى از کتب تفسیر آمده است، ولى این متن که بیان شد در تفسیر فى ظلال، ج۵، ص۴۵۴ از احمد و مسلم و بخارى نقل شده.
این حدیث پر معنى نشان مى دهد، ایمان و عمل صالح بازتابى دارد به وسعت عالم هستى، و شعاع محبوبیت حاصل از آن، تمام پهنهء آفرینش را فرا مى گیرد، ذات پاک خداوند چنین کسانى را دوست دارد، نزد همهء اهل آسمان محبوبند، و این محبت در قلوب انسان هائى که در زمین هستند نیز پرتوافکن مى شود.
حقیقتا چه لذتى از این بالاتر که انسان احساس کند محبوب همهء پاکان و نیکان عالم هستى است؟
بلکه محبوب خداست.
و چه دردناک است که انسان احساس کند، زمین، آسمان، فرشته ها و انسان هاى با ایمان، همه از او متنفر و بیزارند!
بلکه خدا از او متنفر و بیزار است.
🌹 وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ.
ما قرآن را برای یادآوری آسان ساختیم آیا کسی هست که متذکر شود. ۱۷ و ۲۲ و ۳۲ و ۴۰ قمر.
/إن شاءالله هر روز ساعت ۱۶ یک پیغام قرآنی در کانال قرار میگیرد/