⚫ منافق ⚫️
🌷 بخش مهمی از خطبهء صد و هفتاد و ششم نهج البلاغه🌷
حضرت امیر در این بخش از سخنانشان با ذکر یک آیه از قرآن مجید، به موعظهء مردم پرداخته و فرموده اند:
آگاه باشيد! آنچه پیشتر، مقدر بود، تحقق یافت و آنچه در ارادهء خداوند بود به وقوع پیوست. و تحقيقا من از وعدهء خداوند و حجت او سخن می گويم.
💚 خداوند متعال فرموده است:
کسانیکه گفتند: پروردگار ما (الله) است و سپس در تحقق بخشيدن به اين اعتقاد برين (و توحيد ناب) استقامت ورزيدند، فرشتگان بر آنان نازل می شوند (و به آنان می گويند) که مترسيد و اندوهگين مباشيد و بشارت باد شما را به بهشتی که وعدهء آن به شما داده شد. آیهء ۳۰ سورهء فصلت.
شما که گفتيد بزرگترين اعتقاد الهی را پذيرفته ايد، حال بر عمل به کتابش و به راه روشن و طريق شايستهء عبادت او استقامت بورزيد، سپس از اين طريق منحرف نشويد و بدعت در آن مگذاريد و با آن مخالفت نکنيد. زيرا منحرفان، از الطاف و عنايت خداوند در روز قيامت از مشکلاتشان کارگشایی نمی شود. سپس اخلاق خود را دگرگون مسازید و آنرا از دست ندهید..
👈 زبان را يکی کنيد و هر انسانی زبان خود را حفظ کند، زيرا اين زبان برای صاحبش سرکش و متمرد است. سوگند بخدا، من بنده ای را نمی بينيم که تقوا ورزيدن سودی بحال او داشته باشد مگر اينکه زبان خود را حفظ کند (بسیار مهم. دقت کنیم).
👈 👈 👈 قطعی است که زبان شخص باايمان در پشت قلب او و قلب منافق پشت زبان اوست. زيرا هنگامیکه مومن بخواهد سخنی بگويد، نخست دربارهء آن در نفس خود می انديشد، اگر خير و صلاح باشد، آنرا آشکار می کند و اگر شر و فسادی در آن باشد آن سخن را می پوشاند. قطعی است که شخص منافق هر چه به زبانش آيد، بدون اينکه بداند به نفع او يا به ضرر اوست، آنرا ابراز می کند.
👈 آنگاه ادامه دادند:
🌸 رسول خدا فرمودند:
ايمان هيچ بنده ای تکميل نمی شود مگر اينکه قلب او در مسير حق، استقامت داشته باشد و قلب او از استقامت محروم است تا زبانش در مسير حق استوار گردد. ( به این معنی که تا زبان فرد در مسیر حق، استقامت نداشته باشد، قلب او در مسير حق، استقامت نخواهد یافت).
👈 سپس ادامه دادند:
هر که از شما بتواند به ديدار خداوند متعال نائل گردد، با دستی پاک از خونهای مسلمانان و اموال آنان و با زبانی سالم از اهانت به نواميس آنان، بسوی چنين ديدار حرکت نمايد.
👈 و بدانيد ای بندگان خدا! شخص باايمان چيزی را در سال حاضر حلال می شمارد که در سال اول هم آنرا حلال شمرده بود و حرام می داند در امسال، چيزی را که در سال اول هم آنرا حرام می دانست و آنچه که مردم بدون دلیل شرعی ايجاد کرده اند، آنچه را که برای شما تحريم شده بود، حلال نمی کند. زيرا حلال همانست که خداوند آنرا حلال نموده و حرام همانست که خدا آنرا تحريم فرموده است.
👈 شما امور (حيات فردی و اجتماعی) را تجربه نموده و تحقيق و کاوش دقيق برای تفکيک حق و باطل از يکديگر انجام داده ايد و با آگاه ساختن شما به سرگذشت گذشتگان، شما را پند و اندرز داده اند و برای شما مثالها زده اند. شما به يک امر روشن دعوت شده ايد، پس ناشنوای حقيقی کسی است که آن نصايح را نشنود و نابينای واقعی کسی است که خود را از بينايی به آن حقايق تجربه شده و نصايح، محروم بسازد.
👈 و کسیکه خداوند به وسيلهء آزمايش و تجارب، نفعی به او نرساند، از هيچ اندرزی سود نمی برد و از پیش رو دچار تقصیر می شود، طوریکه ناشناخته را پندارد می شناسد و شناخته را گویی نمی شناسد. (منظور کسی است که آنقدر در مسیر انحراف پیش رفته که دیگر حق را از باطل تشخیص نمی دهد و خداوند، یاری رسان او نیست).
⚫ منافق ⚫️
🌷 بیست و هفتمین نامهء حضرت امیر در نهج البلاغه🌷
👈 حضرت امیر، خطاب به محمد بن ابی بکر، زمانیکه حکومت مصر را به او سپردند و خطاب به همهء مسئولین در بلاد اسلامی نوشتند:
بال فروتنی را بر مردم آن سرزمين بگستران، و با آنان با نرمش رفتار کن و همواره گشاده رو باش، و به آنان در هرگونه نگاه، چه گذرا و چه دقيق با تساوی بنگر تا فرصت طلبان جامعه، طمع ظلم از طرف تو دربارهء رعيت نداشته باشند و ناتوانان از دادگری تو نااميد نگردند. زيرا خداوند همهء شما بندگانش را از همهء اعمال کوچک و بزرگ و آشکار و نهان مسئول قرار خواهد داد. و اگر عذاب کند شما ستمکارتريد و اگر ببخشايد او کريم تر از همه است.
👈 👈 و بدانيد ای بندگان خدا! مردم با تقوا، بهره ها از دنيای گذرا و امتيازی از سعادت اخروی را بردند. آنان در امور دنيوی با مردم دنيا شرکت ورزيدند.
ولی اهل دنيا بهره ای از آخرت آنان ندارند. آن مردم با تقوا، از مزايای مسکن و خوردنی های دنيا به بهترين وجه برخوردار شدند و از همان امتيازاتی سهم گرفتند که دنیاطلبان در اين دنيا از آن بهره مند گشتند و از اين گذرگاه از همان سرمايه ها استفاده کردند که جباران روزگار، آنها را مختص خود می ديدند. سپس آن انسانهای باتقوا، با زاد و توشهء کامل و تجارت سودآور بسوی ابديت حرکت کردند (ولی دنیاطلبان و جباران، بهره ای در آخرت نخواهند داشت). لذت زهد و پارسايی دنيا را در دنيايشان چشيدند و یقین داشتند که فردا در آخرتشان، همسايگان خداوند خواهند بود. دعای آنان در پيشگاه خداوند، مردود نمی شود و هيچ نقصی به بهره ای از لذايذ (حقيقی) آنان وارد نمی گردد.
👈 👈 ای بندگان خدا! از مرگ و نزديکی آن برحذر باشيد و توشهء آنرا مهيا سازيد، زيرا مرگ، حقيقتی باعظمت و حادثه ای بزرگ با خود خواهد آورد 👇👇
يا خير (و سعادت) که هرگز شری پس از آن وجود نخواهد داشت و يا شر (و شقاوت) که هرگز خيری پس از آن نخواهد بود. پس چه کسی به بهشت نزديکتر است از کسیکه عمل برای آن انجام می دهد و چه کسی به آتش نزديکتر است از کسیکه نتايج کارش دوزخ است؟
و بدانيد شما رانده شده های مرگيد. اگر توقف کنيد شما را خواهد گرفت و اگر فرار کنيد شما را خواهد يافت. مرگ برای شما پيوسته تر از سايهء شماست. مرگ بر پيشانی های شما بسته است. (شما که حرکت می کنيد)، دنيا از پشت سرتان در نورديده (و پيچيده و جمع) می شود.
👈 👈 برحذر باشيد از آتشی که ژرفای آن دور و گرمايش شديد و عذابش در جريانی است نو به نو. دوزخ جايگاهی است که رحمتی در آن وجود ندارد و دعايی شنيده نمی شود و رهايی از هيچ مشتقی در آن نيست.
👈 👈 ترس شديد از خداوند سبحان را با خوش گمانی دربارهء او جمع کنيد (خوف و رجاء، بیم و امید)، زيرا جز اين نيست که حُسن ظن بندهء خدا به پروردگارش به اندازهء ترس او از آن مقام ربوبی است و خوش گمان ترين مردم به خدا، ترسنده ترين مردم از خداست.
👈 👈 و بِدان ای محمد بن ابی بکر! من تو را بر باعظمت ترين لشکريان در نظرم والی نمودم. پس تو ملزم هستی که با نفس خود مخالفت نمايی و از دين خود دفاع کنی، اگر چه برای تو از روزگار عمرت جز ساعتی نمانده نباشد و خدا را برای بدست آوردن خشنودی کسی از مخلوقاتش غضبناک مکن، زيرا اگر با خدا باشی بی نياز از همه ای ولی با هر چيز که باشی از خدا بی نياز نخواهی گشت.
💚 👈 نماز را در همان وقتی که برای آن مقرر شده است، بر پادار. نه به جهت داشتن فراغت برای ادای آن تعجيل کن و نه به جهت اشتغال، ادای آن را به تاخير بينداز.
و بِدان هر چيزی از کارهای تو فرعی برای نماز توست. (کارهایمان را با نماز هماهنگ کنیم، نه نماز را با کارهایمان).
👈 👈 هرگز يکسان نيستند پيشوای هدايت و پيشرو هلاکت، و ولی و جانشین پيامبر و دشمن آن بزرگوار.
🌸 رسول خدا به من فرمودند: من برای امت خود نه از مومن می ترسم و نه از مشرک، زيرا خداوند مومن را بوسيلهء ايمان، از خطاها و انحرافات باز می دارد و مشرک را به جهت شرکش ريشه کن می سازد. ولی من دربارهء شما از کسی می ترسم که در دل، منافق و در زبان، عالِم باشد، آنچه را که شما می دانيد و به آن عمل می کنيد به زبان می آورد و آنچه را که شما منکريد (و نمی پذيريد) انجام می دهد.
⚫ منافق ⚫
🌹🌹لاتَجِدُ قَوْماً یُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ.....
هیچ قومى را که ایمان به خدا و روز رستاخیز دارند نمى یابى که با دشمنان خدا و رسولش دوستى کنند، هر چند پدران یا فرزندان یا برادران یا خویشاوندانشان باشند. آنان کسانى هستند که خدا ایمان را بر صفحهء دلهایشان نوشته و با روحى از ناحیه خودش آنها را تقویت فرموده، و آنها را در باغهائى از بهشت وارد مى کند که نهرها از زیر درختانش جارى است، جاودانه در آن مى مانند، خدا از آنها خشنود است، و آنان نیز از خدا خشنودند. آنها حزب الله اند. بدانید حزب الله پیروزان و رستگارانند. ۲۲ مجادله.
تفسیر: جمع میان محبت خدا و محبت دشمنان خدا در یک دل ممکن نیست.
آنها که دم از هر دو مى زنند، یا ضعیف الایمانند، و یا منافق.
در یک کلام: کسیکه خداوند، اولین اولویت اوست، دوست خداست اما کسانیکه خداوند را در اولویتهای پائینتر قرار می دهند، درجهء عشقشان به خدا کم میشود تا جایی که به دشمنی با او می رسند.
👈 خداوند، این منافقان و افراد ضعیف الایمان را در آیهء ۱۶ حشر معرفی فرموده:
🌹کَمَثَلِ الشَّیْطانِ إِذْ قالَ لِلاِْنْسانِ اکْفُرْ فَلَمّا کَفَرَ قالَ إِنِّى بَرِىءٌ مِنْکَ إِنِّى أَخافُ اللّهَ رَبَّ الْعالَمِینَ.
کار آنها همچون شیطان است که به انسان گفت: کافر شو (تا مشکلات تو را حل کنم!) اما هنگامى که کافر شد گفت: من از تو بیزارم، من از خداوندى که پروردگار عالمیان است بیم دارم.
👈 یعنی این افراد، ظاهری حق گو و حق طلب دارند اما مسیر حرکت آنها چیز دیگریست..... و نمیتوان به یاری آنها امیدی داشت.
آنها افرادی منفعت طلب و دروغگو هستند.
✅ پس باید چه کنیم که جزء هیچیک از این دو گروه نشویم؟ چه آنها که باعث انحراف میشوند و چه آنها که گرفتار انحراف.
🌹🌹 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ.
اى کسانیکه ایمان آورده اید! تقواى الهى پیشه کنید. و هرکس باید بنگرد که براى فردایش چه چیز از پیش فرستاده. و تقواى الهى داشته باشید که خداوند از آنچه انجام مى دهید آگاه است. ۱۸ حشر.
👈 تعبیر به نَفس، به معنى یک نفر می باشد. یعنى هر انسانى باید به فکر فرداى خویش باشد.
👈 آیهء بعد، تأکید بر یاد خدا کرده، چنین مى فرماید:
🌹 وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنسَاهُمْ أَنفُسَهُمْ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ.
و همچون کسانى نباشید که خدا را فراموش کردند و خدا نیز آنها را به «خود فراموشى» گرفتار کرد. آنها فاسقانند. ۱۹ حشر.
اصولاً انسان ناسپاس، ارزشها، استعدادها و لیاقتهاى ذاتى خود را که خداوند برای به کمال رسیدن در او نهفته به دست فراموشى مى سپرد، و جز به خواب و خوراک و شهوت، به چیزی نمی پردازد.
و این خود فراموشى، بدترین مصداق فسق و خروج از طاعت خداست (أُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ).
🚨 نکته مهمی که سردار باقری در صفحه ویراستی غیرمستقیم به آن اشاره کرده👇
🔹موانعی برای حمله وعده صادق۳ وجود دارد کسانی هستند که مانع شدهاند.
👈سردار باقری غیرمستقیم اشاره کردند که باید مطالبات مردمی در این زمینه شکل بگیره.
عکس از یاران آخر الزمان 313 ، زمینه سازان ظهور ، ظهور بسیار نزدیک است (https://t.me/Abasaleh_Abasaleh)
⚫ منافق ⚫
حضرت امیر در این خطبهء کوتاه، بخوبی زمانی را که منافقان در قدرت هستند را وصف فرموده:
🌷 خطبهء دویست و سی و سوم نهج البلاغه 🌷
پس از آنکه در جمعی، يکی از مردم در فضیلت اهل بیت پیامبر و بیان فساد حاکم بر زمانه، اقدام به سخن گفتن کرد و ناتوان گشت، در این هنگام حضرت امیر فرمودند:
آگاه باشيد! زبان پاره ای از انسان است، هنگامیکه زبان امتناع کند (و بند آيد)، صاحب آن از سخن گفتن ناتوان گردد و موقعی که زبان به فعاليت بيفتد، سخن گفتن مهلت به آن ندهد. و قطعا، ماييم فرمانروايان کلام که ريشه ها و رگهای آن در ما روييده و شاخه هايش بر ما خميده است.
و بدانيد! خدا شما را رحمت کند، شما در روزگاری زندگی می کنيد که گويندهء حق، اندک و زبان برای راستگويی کند است، و کسیکه ملتزم به حق است خوار شمرده می شود. مردم اين زمان، گرفتار گناهند و چرب زبانی و تملق در ميانشان شايع است. جوانشان بدخلق و خشن است و پيرشان گنهکار، عالمشان منافق و قاری (و زاهدشان) در محبت رياکار. کوچک ايشان بزرگشان را تعظيم نمی کند و توانگرشان فقير را در معيشت ياری نمیدهد.
🌸 پیامبر بزرگوار اسلام در معرفی منافق فرموده اند:
سه چیز است که در هرکه هست منافق است، اگرچه روزه بدارد و نماز گزارد و حج و عمره کند و بگوید من مسلمانم.
آنکه وقتی سخن گوید دروغ گوید، و وقتی وعده دهد تخلف ورزد، و وقتی امانت بگیرد خیانت کند.
نهج الفصاحه حدیث شمارهء ۱۲۸۰.
🌷و باز فرمایش حضرت امیر در هشتادمین کلمات قصار در نهج البلاغه🌷
ایشان در بارهء حكمت فرموده اند:
حكمت را (به معنی سخن درست و موافق حق)، فرا گير هر جا که باشد (خواه از نيكوكار خواه از بدكار). كه حكمت در سينهء منافق و دو رو هم هست ولی در آنجا (كه شايستهء نگاهدارى حكمت نيست) در اضطراب و نگرانى است تا (از زبان او) بيرون آيد و در سينهء صاحب خود که مؤمنین هستند جاگيرد.
بنابراین اگر حکمتی از زبان منافق جاری شد تصور نکنیم او از نفاق مبراست و قابل اعتماد است!!
🌺 حضرت آقا امام جواد سخن کوتاهی در بارهء نفاق و منافق فرموده اند:
نفاق و دوروئی آنست که در پوشش اسلام، بر خلاف اسلام عمل می کنند و البته شناختن آنها برای عموم آسان نیست.
از کتاب ارزشمند انسان ۲۵۰ ساله.
⚫ منافق ⚫
🌷 و بخش مهمی از خطبهء سوم حضرت امیر که به شقشقیه معروف است. حضرت با توصیف ۳ خلیفهء اول چه خوب وضعیت حکمرانی نابخردان را روشنگری کرده اند 🌷
آگاه باشيد بخدا سوگند فلانی، جامهء خلافت را بر تن كرد، در حالیكه مى دانست جايگاه من نسبت به حكومت اسلامى، چون محور آسياب است به آسياب كه دور آن حركت مى كند.
تا اينكه خليفه اوّل، به راه خود رفت و خلافت را به پسر خطّاب سپرد.
هر دو از شتر خلافت سخت دوشيدند و از حاصل آن بهره مند گرديدند.
دومی مجموعه اى از خشونت، سختگيرى، اشتباه و پوزش طلبى بود. زمامدار، مانند كسى است كه بر شترى سركش سوار است، اگر عنان، محكم كشد، پرده هاى بينى حيوان پاره مى شود، و اگر آزادش گذارد، در پرتگاه سقوط مى كند. سوگند بخدا مردم در حكومت دومى، در ناراحتى و رنج مهمى گرفتار آمده بودند، و دچار دو رويى ها و اعتراض ها شدند، و من در اين مدت طولانى محنت زا، و عذاب آور، چاره اى جز شكيبايى نداشتم، تا آنكه روزگار دومی هم سپرى شد.
تا آنكه سومى به خلافت رسيد، دو پهلويش از پرخورى باد كرده، همواره بين آشپزخانه و دستشويى سرگردان بود، و خويشاوندان پدرى او از بنى اميه به پاخاستند و همراه او بيت المال را خوردند و بر باد دادند، چون شتر گرسنه اى كه بجان گياه بهارى بيفتد، عثمان آنقدر اسراف كرد كه ريسمان بافتهء او باز شد و اعمال او مردم را برانگيخت، و شكم بارگى او نابودش ساخت.
🌸 نبی مکرم اسلام در معرفی منافق، فرموده اند:
دو خصلت است که در منافق جمع نمیشود:
نیکنامی و دانایی در امور دین.
حدیث شمارهء ۱۴۴۵ نهج الفصاحه.
👈 دانایی در امور دین، به گفتن نیست.....
باید در عمل نشان دهند جقدر در امور دید دانا هستند.
🌸🌸
👈 و چه خوب خداوند هشدار می دهد به نابخردانی که به رای و انتخاب همچون خودشان به راس امور می رسند و جز خسران ندارند:
🌹🌹 أَوَلَمْ یَهْدِ لِلَّذِینَ یَرِثُونَ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِ أَهْلِهَا أَنْ لَوْ نَشَاءُ أَصَبْنَاهُمْ بِذُنُوبِهِمْ وَنَطْبَعُ عَلَى قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا یَسْمَعُونَ.
آیا کسانیکه وارث روی زمین بعد از صاحبان قبلی آن میشوند عبرت نمیگیرند که اگر بخواهیم آنها را نیز به گناهانشان هلاک میکنیم و بر دلهایشان مُهر مینهیم تا (صدای حق را) نشنوند. ۱۰۰ اعراف.
⚫ منافق ⚫
🌹🌹 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ...
بنام خداوند بخشنده مهربان.
اى کسانیکه ایمان آورده اید! دشمن من و دشمن خودتان را دوست نگیرید! شما نسبت به آنان اظهار محبت مى کنید، در حالیکه آنها به آنچه از حق براى شما آمده کافر شده اند و پیامبر خدا و شما را بخاطر ایمان به خداوندى که پروردگار همهء شماست از شهر و دیارتان بیرون مى رانند. و اگر شما براى جهاد در راه من و جلب خشنودیم هجرت کرده اید. (پیوند دوستى با آنان برقرار نسازید.) شما مخفیانه با آنها رابطهء دوستى برقرار مى کنید در حالیکه من به آنچه پنهان یا آشکار مى سازید (از همه) داناترم. و هر که از شما چنین کند، از راه راست گمراه شده است. ۱ ممتحنه.
تفسیر: قبل از تفسیر دقت کنیم به اینکه خداوند این خصلت منافقانه را به کسانی تذکر فرموده که ایمان دارند.
یعنی منافقان از میان مومنان هستند که گاها اصلا قابل شناسایی هم نیستند.
آنها، هم از راه معرفت خدا منحرف گشته اند که گمان میکنند چیزى بر خدا مخفى مى ماند، و هم، از راه ایمان و اخلاص و تقوا منحرف گشته اند که طرح دوستى با دشمنان خدا را می ریزند و تیشه به ریشهء زندگانى خود و دیگران می زنند. آنها دشمنان را از اسرار اسلام و مومنین، باخبر می سازند، و این بدترین انحرافى است که ممکن است به شخص مؤمن، بعد از وصول به سرچشمهء ایمان، دست دهد.
👈 سپس در آیهء بعد، روشن میسازد که اگر دشمنان به شما دست یابند با شما چه میکنند:
🌹 إِن يَثْقَفُوكُمْ يَكُونُوا لَكُمْ أَعْدَاءً...
اگر آنها بر شما دست یابند، دشمنانتان خواهند بود و دست و زبان خود را به بدى نسبت به شما مى گشایند، و دوست دارند کافر شوید. ۲ ممتحنه.
■ به این معنی که آنان عداوتشان با شما چنان ریشه دار است که، اگر بر شما دست یابند، از هیچ کارى فروگذارى نمى کنند، و شما را با دست و زبان خود، مورد هرگونه آزار قرار مى دهند، آیا دوستی با چنین جماعتی، سزاوار است؟!
و از همه بدتر اینست که آنها دوست دارند شما از اسلام بسوى کفر باز گردید و بزرگترین افتخار خود یعنى گوهر ایمان را از دست بدهید (وَ وَدُّوا لَوْ تَکْفُرُونَ).
و این دردناک ترین ضربه اى است که، مى خواهند بر مومنین وارد کنند.
لذا می بینیم، برای گمراهی و انحراف مومنان تا کجا پیش رفته و چه هزینه ها که نمیکنند و البته متاسفانه و متاسفانه با همکاری و یاری همین مومنین ضعیف الایمان و منحرفی که در این آیات از آنها یاد شده، توانسته اند تا حدود زیادی هم به مقاصد شومشان برسند.
💚 اما خداوند یار و یاور مومنان حقیقی است و پیروزی از آن ماست إن شاءالله.
👈 و در سومین آیه، هشدار داده است که حتی اگر نزدیکان شما در بین دشمنان هستند، باز هم نباید طرح دوستی با آنان را بریزید زیرا:
🌹 لَن تَنفَعَكُمْ أَرْحَامُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ ۚ...
هرگز خویشاوندان و فرزندانتان روز قیامت سودى به حالتان نخواهند داشت. خداوند میان شما جدایى مى افکند. و او به آنچه انجام مى دهید بیناست. ۳ ممتحنه.
👈 👈 اگر اولاد و بستگان، بى ایمان باشند، نه آبرو و سرمایه اى براى این دنیا خواهند بود، و نه وسیلهء نجاتى در آخرت، پس چرا افراد مؤمن بخاطر آنها، کارى کنند که موجب خشم خدا و بریدن از اولیاء او گردد؟!
سپس مى افزاید: خداوند روز قیامت میان شما و آنها جدائى مى افکند.
اهل ایمان بسوى بهشت مى روند، و اهل کفر بسوى دوزخ.
و در پایان آیه، بار دیگر به همگان هشدار مى دهد که خداوند به آنچه انجام مى دهید بیناست (وَ اللّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ).
هم، از نیات شما آگاه است، و هم، از اعمالى که بطور سرّى انجام مى دهید، و اگر در مواردى اسرار شما را فاش نمى کند، در واقع منت میگذارد، نه این که نداند و آگاه نباشد.