سلسله میاحث اخلاقی 17.mp3
زمان:
حجم:
3.95M
#صوت
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی
📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️ جلسه 17
❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
#صوت 💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 17 ❇️ مکان: ب
◀️متن بیانات معظم له:
بسم الله الرحمن الرحیم
بابی را در کافی عنوان کردند، باب الصبر
اولا خود صبر معنایش چیست؟
ثانیا این صبر با توجه به آن چه که برای انسان اتفاق میفته چگونه باید باشه؟
ثالثا مرکز صبر کجاست؟
اینطور که از مجموع مطالعات خودم به دست آوردم این است که صبر را میتوان تعبیر کرد به کف نفس
کف نفس که انسان بر نفس خودش مسلط باشد
بنابراین مرکز صبر، نفس انسانی است و نفس انسانی آیا با قلب انسانی دوتاست یا یکی است؟و آن چه که بر اعضا و جوارح انسان حاکمیت دارد قلب است یا نفس؟
این امور را که بررسی کنیم چه بر اساس لغت و چه اصطلاحات قرآن کریم و چه استعمالات روایات، خلاصه می شود که صبر این است که انسان بر نفسش سیطره داشته باشد و در حوادثی که برای انسان پیش میآید متناسب آن رفتار کند. و اگر صبر در وجود انسان و در قلب او استقرار پیدا کرد تمام اعضا و جوارح انسانی متناسب با حالاتی که پیش میآید رفتار خواهد کرد. از لغت و روایات و قرآن کریم استفاده می شود
در قرآن امر شده به استعانت به صبر و صلاة که در این آیه صبر تفسیر شده به صوم
وقتی انسان روزه میگیرد چگونه است حال انسان ؟
اینکه روزه میگیرد و کف نفس دارد و سیطره دارد بر نفس خودش که صبر به صوم تفسیر شده است
یا در روایات صبر تقسیم شده بر سه قسم:
قسم اول: صبر بر طاعت
یعنی وقتی مولا امر کرد، بر من امتثال امر او واجب است؛ این نفس است که میخواست از زیر بار اطاعت فرار کند و لذا باید انسان سیطره بر نفس داشته باشد و امر را امتثال کند
قسم دوم: صبر در معصیت
که اگر معصیتی پیش آید، انسان اگر سیطره بر نفسش نداشته باشد و کف نفس نکند لا محاله اعضا و جوارح راه میافتند به سمت آن معصیت و بالعکس اعضا و جوارح تحت عقل و قلب قرار گرفته و سراغ گناه نمیروند.
قسم سوم: صبر بر مصیبت
انسان اگر حادثه ناگواری برایش رخ دهد و نتواند سیطره داشته باشد بر نفس، لا محاله میبینید بر زبان انسان حرفهای بدی و اعتراض به خدا جاری می شود و بر اعضاء و جوارح انسان حرکاتی سر میزند که مناسب شان او نیست. لذا صبر را معنا میکنیم به کف نفس و مرکز صبر هم قلب است که قلب مطمئن داشته باشد که در اینصورت هم در طاعت و معصیت و مصیبت در همه احوال انسان تسلیم خواهد بود در برابر مولا
از من خواسته فلان لذت را چشم پوشی کنم میگویم چشم
از من خواسته فلان تکلیف را انجام دهم میگویم چشم
از من خواسته اگر حادثه ناگواری پیش آمد در برابر خداوند متعال تسلیم باشم میگویم چشم
و لذاست که در روایت داریم
قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : اَلصَّبِرُ مِنَ اَلْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ اَلْجَسَدِ وَ لاَ خَيْرَ فِي جَسَدٍ لاَ رَأْسَ مَعَهُ وَ لاَ فِي إِيمَانٍ لاَ صَبْرَ مَعَهُ.
با توجه به آن چه عرض کردم کاملا این روایت معنایش روشن می شود.
اگر انسان کف نفس نکرده باشد و صبر نداشته باشد ایمان ندارد و اگر بخواهد در معاصی نفسش را حاکم بکند و صبر نداشته باشد ایمانش را از دست داده است.چرا؟ چون نفس انسان را وا میدارد به کارهای غیر مناسب در هر موقعیتی لذا تشبیه کردند صبر را، مِنَ اَلْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ اَلْجَسَدِ
انسانی که جسد از او باقی بماند و راس نداشته باشد چه اثری دارد؟؟! چه خاصیتی دارد؟؟!
این صورت و راس انسان است که مورد خطاب قرار میگیرد والا با چه چیزی میخواهید ارتباط بگیرید
الصبر راس الایمان
یعنی صبر در قله قرار گرفته است و بقیه در مراتب پایین تر قرار گرفتند
اَلصَّبِرُ مِنَ اَلْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ اَلْجَسَدِ وَ لاَ خَيْرَ فِي جَسَدٍ لاَ رَأْسَ مَعَهُ
این اثر صبر است برای مومن هم در بُعد اعتقادی و هم در بعد عملی
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
هدایت شده از بنیاد فرهنگی امامت
10.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅بیانات حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️با موضوع: اهل قرآن کریم، افراد خاص الهی
📅رمضان الکریم 1444 ق
🔹تماشای باکیفیت ویدیو در آپارات: https://aparat.com/v/tSRNu
🆔@ayatollahalimilani
🆔@bonyad_emamat
33.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی
#ویدیو
📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️ جلسه 18
❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🛑تماشای ویدیو در آپارات:
https://www.aparat.com/v/adjWq
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
سلسله مباحث اخلاقی 18.mp3
زمان:
حجم:
3.52M
#صوت
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی
📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️ جلسه 18
❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
#صوت 💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 18 ❇️ مکان: ب
متن بیانات معظم له:
بسم الله الرحمن الرحیم
مرحوم کلینی در کتاب الصبر ۲۵ روایت ذکر کرده که روایاتش خیلی از ابواب دیگر بیشتر است و به این باب اهمیت دادند .چند روایت از این باب بخوانیم
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِذَا دَخَلَ اَلْمُؤْمِنُ فِي قَبْرِهِ كَانَتِ اَلصَّلاَةُ عَنْ يَمِينِهِ وَ اَلزَّكَاةُ عَنْ يَسَارِهِ وَ اَلْبِرُّ مُطِلٌّ عَلَيْهِ وَ يَتَنَحَّى اَلصَّبْرُ نَاحِيَةً فَإِذَا دَخَلَ عَلَيْهِ اَلْمَلَكَانِ اَللَّذَانِ يَلِيَانِ مُسَاءَلَتَهُ قَالَ اَلصَّبْرُ لِلصَّلاَةِ وَ اَلزَّكَاةِ وَ اَلْبِرِّ دُونَكُمْ صَاحِبَكُمْ فَإِنْ عَجَزْتُمْ عَنْهُ فَأَنَا دُونَهُ . { الکافي ، جلد۲ ، صفحه۹۰}
اگر نتوانستید نجاتش بدید من هستم. این خیلی معنا دارد که آن چه بیشتر به داد مومن در آخرت میرسد صبر اوست. اگر انسان صبوری باشد در این عالم به همه معانی آن ، ممکن است در نمازش خللی باشد و ممکن است در زکات و صومش خللی باشد این صبر است که به دادش میرسد.
روایت دیگر از امام صادق علیهالسلام
دَخَلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ص الْمَسْجِدَ فَإِذَا هُوَ بِرَجُلٍ عَلَى بَابِ الْمَسْجِدِ كَئِيبٍ حَزِينٍ فَقَالَ لَهُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع مَا لَكَ قَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ أُصِبْتُ بِأَبِي [وَ أُمِّي] وَ أَخِي وَ أَخْشَى أَنْ أَكُونَ قَدْ وَجِلْتُ[2] فَقَالَ لَهُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع عَلَيْكَ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ الصَّبْرِ تَقْدَمْ عَلَيْهِ غَداً وَ الصَّبْرُ فِي الْأُمُورِ بِمَنْزِلَةِ الرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ فَإِذَا فَارَقَ الرَّأْسُ الْجَسَدَ فَسَدَ الْجَسَدُ وَ إِذَا فَارَقَ الصَّبْرُ الْأُمُورَ فَسَدَتِ الْأُمُورُ. { الکافي ، جلد۲ ، صفحه۹۰}
یعنی خوف این را دارم که ایمانم را از دست بدهم که یکی از اقسام صبر این است که صبر بر مصیبت داشته باشد
در این روایت هم حکم صبر به نسبت به ایمان، حکم راس است به نسبت به بدن
روایت بعد:
عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: قَالَ لِي مَا حَبَسَكَ عَنِ الْحَجِّ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ وَقَعَ عَلَيَّ دَيْنٌ كَثِيرٌ وَ ذَهَبَ مَالِي وَ دَيْنِيَ الَّذِي قَدْ لَزِمَنِي هُوَ أَعْظَمُ مِنْ ذَهَابِ مَالِي فَلَوْ لَا أَنَّ رَجُلًا مِنْ أَصْحَابِنَا أَخْرَجَنِي مَا قَدَرْتُ أَنْ أَخْرُجَ فَقَالَ لِي إِنْ تَصْبِرْ تُغْتَبَطْ وَ إِلَّا تَصْبِرْ يُنْفِذِ اللَّهُ مَقَادِيرَهُ رَاضِياً كُنْتَ أَمْ كَارِهاً. { الکافي ، جلد۲ ، صفحه۹۰}
اگر صبر کنی دیگران به تو غبطه میخورند و الا تقدیرات الهی برای تو اتفاق میافتد. بنابراین انسان عاقل باید دربرابر تقدیرات الهی صبر کند و اگر صبر نکرد آن تقدیرات به سر او خواهد آمد و اگر صبر کند دیگران به حال او غبطه خواهند خورد.
قال امیرالمومنین علیه السلام الصبر صبران صبر عند المصیبه حسن جمیل و احسن من ذلک الصبر عند ما حرم الله عزوجل علیک
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ الصَّبْرُ صَبْرَانِ صَبْرٌ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ حَسَنٌ جَمِيلٌ وَ أَحْسَنُ مِنْ ذَلِكَ الصَّبْرُ عِنْدَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْكَ وَ الذِّكْرُ ذِكْرَانِ ذِكْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِنْدَ الْمُصِيبَةِ وَ أَفْضَلُ مِنْ ذَلِكَ ذِكْرُ اللَّهِ عِنْدَ مَا حَرَّمَ عَلَيْكَ فَيَكُونُ حَاجِزاً. { الکافي ، جلد۲ ، صفحه۹۰}
در یک تقسیم صبر دو قسم است: بر انسان حادثه ای رخ داد، او باید صبر کند. از صبر در برابر مصیبت بهتر، صبر در برابر معصیت است که هوای نفس است و غریزه ها انسان را تحریک میکنند و شرایط دست به دست خواهد داد که انسان تهییج شود به گناه؛ اینجاست که اگر انسان صبر کند، ارزشمند تر است از صبر در مصیبت.
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
25.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی
#ویدیو
📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️ جلسه 19
❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🛑تماشای ویدیو با کیفیت بالا در آپارات:
https://aparat.com/v/5JnWY
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
سلسله مباحث اخلاقی 19.mp3
زمان:
حجم:
3.01M
#صوت
💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی
📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️ جلسه 19
❇️ مکان: بنیاد فرهنگی امامت
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
#صوت 💎 #سلسله_مباحث_اخلاقی 📌حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی ❇️ جلسه 19 ❇️ مکان: ب
بسم الله الرحمن الرحیم
◀️متن بیانات معظم له:
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : سَيَأْتِي عَلَى اَلنَّاسِ زَمَانٌ لاَ يُنَالُ اَلْمُلْكُ فِيهِ إِلاَّ بِالْقَتْلِ وَ اَلتَّجَبُّرِ وَ لاَ اَلْغِنَى إِلاَّ بِالْغَصْبِ وَ اَلْبُخْلِ وَ لاَ اَلْمَحَبَّةُ إِلاَّ بِاسْتِخْرَاجِ اَلدِّينِ وَ اِتِّبَاعِ اَلْهَوَى فَمَنْ أَدْرَكَ ذَلِكَ اَلزَّمَانَ فَصَبَرَ عَلَى اَلْفَقْرِ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى اَلْغِنَى وَ صَبَرَ عَلَى اَلْبِغْضَةِ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى اَلْمَحَبَّةِ وَ صَبَرَ عَلَى اَلذُّلِّ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى اَلْعِزِّ آتَاهُ اَللَّهُ ثَوَابَ خَمْسِينَ صِدِّيقاً مِمَّنْ صَدَّقَ بِي .
{ الکافي ج۲ ص۹۱}
ما روایاتی داریم در کلمات اهل بیت علیهم السلام تحت عنوان سیأتی علی الناس زمان؛ اخبار میکنند از آینده
خدا رحمت کند مرحوم آقای دهسرخی را، تحت عنوان سیاتی علی الناس زمان و چاپ کرده است.
در این روایت سه مطلب هست:
مطلب اول: این است که ریاست و ملک به دست نمی آید الا بالقتل والتجبر و حضرت خبر می دهند که کسانی به وجود می آیند که دنبال ریاست در این دنیا خواهند بود و برای رسیدن به آن دست به قتل و ظلم و جور میزنند. لاَ يُنَالُ اَلْمُلْكُ فِيهِ إِلاَّ بِالْقَتْلِ وَ اَلتَّجَبُّرِ
مطلب دوم: اینکه ثروت حاصل نمی شود مگر با غصب و بخل. هم غصب را فرمودند که توسط آن مال افزوده می شود و هم بخل که مال به واسطه آن نقصان پیدا نمی کند. اما از طریق غصب مالش اضافه می شود. پس زمانی می آید که به دست نمی آید ثروت مگر اینکه از طریق غصب مال مردم باشد یا اینکه از بخل کردن باشد و آن جایی که باید خرج کند، نکند.
مطلب سوم: که خیلی مهمتر است این است که زمانی می آید که محبت بین دو نفر پیدا نمی شود الا به خرج کردن از دین و اتباع هوای نفس.
انسان بخواهد محبوبیت پیدا کند باید یه مقداری در امور دینی شل بیاید تا مردم از او تعریف کنند.
اگر بخواهد به در دین و امور دینی محکم باشد میگویند این آقا متحجر است و فکرش کهنه است. اگر انسان بخواهد با کسی ایجاد محبت کند باید از دینش مایه بگذارد.گاهی لازم است که نفاق کند و تعریف بی خودی از کسی کند.
فَمَنْ أَدْرَكَ ذَلِكَ اَلزَّمَانَ فَصَبَرَ عَلَى اَلْفَقْرِ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى اَلْغِنَى
اگر کسی در چنین زمانی قرار بگیرد ولکن نفسش را کنترل کند و نرود به سراغ ثروت، به هر جوری که شده است ؛یعنی میتواند برود دست اندازی کند ولی نکند.
وَ صَبَرَ عَلَى اَلْبِغْضَةِ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى اَلْمَحَبَّةِ
اگر کسی میتواند با نفاق محبوبیت پیدا کند ولی صبر کند بر عدم محبوبیت
وَ صَبَرَ عَلَى اَلذُّلِّ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى اَلْعِزِّ
کسی که خود را کنترل کند با عدم عزیز شدن بین مردم و عدم اختلاط در جامعه بتواند صبر کند و خودش را بسازد
آتَاهُ اَللَّهُ ثَوَابَ خَمْسِينَ صِدِّيقاً مِمَّنْ صَدَّقَ بِي .
در چنین زمانی که گفته شد انسان صبر کند و نرود به سراغ مالی که حرام است جمع آوری آن از غیر مشروع
اگر کسی بتواند خودش را حفظ کند خداوند متعال چنین کسی را اجر و ثواب پنجاه نفر از آن افراد برجسته ای که ایمان آوردند به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و در خدمت ایشان بودند و جهاد کردند در مسیر ایشان و از اول عمرشان تا انتها مطیع ایشان بودند، اجر پنجاه نفر این چنینی را خداوند متعال به این فرد میدهد.
🆔@bonyad_emamat
🆔 @ayatollahalimilani
هدایت شده از بنیاد فرهنگی امامت
11.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅بیانات حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی
❇️با موضوع: حافظ حقیقی قرآن کریم و جایگاه او
📅رمضان الکریم 1444 ق
🔹تماشای ویدیو در آپارات: https://aparat.com/v/FgBRr
🆔@ayatollahalimilani
🆔@bonyad_emamat
هدایت شده از بنیاد فرهنگی امامت
#اطلاعیه
#معاونت_آموزش
📚رشته تخصصی امامت #سطحسه
📚رشته تخصصی علوم اسلامی با گرایش کلام #سطحدو
📌توسط مرکز تخصصی امامت اهل بیت علیهم السلام تحت اشراف حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی دانش پژوه می پذیرد.
🗓زمان و نحوه ثبت نام:
تا تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ از طریق سایت سنجش و پذیرش حوزه های علمیه بخش ثبت نام مراکز تخصصی به نشانی
🌐Paziresh.ismc.ir
سایت بنیاد فرهنگی امامت
🌐Emamat.ir
تلفن تماس:
☎️۰۲۵_۳۷۸۳۷۳۶۱
📱۰۹۱۵۲۵۰۸۹۳۷
🆔@bonyad_emamat
#از_تبار_پاکان
☀️نگاهی اجمالی به شرح حال والد معظم حضرت آیت الله سید علی حسینی میلانی مدظله العالی☀️
آیت الله حاج سید نورالدین میلانی فرزند ارشد آیت الله العظمی میلانی میباشد که در 14 شوال 1336 قمری در نجف اشرف متولد گردید.دروس علوم الهی را در نزد مشاهیر و بزرگان عتبات عالیات همانند آقا سید زین العابدین کاشانی، حاج آقا حسن طباطبایی قمی، شیخ محمدعلی اردبیلی، شیخ علیمحمد بروجردی، والد بزرگوارش و آقاسیدابوالقاسم خویی تکمیل و مبانی علمی خویش را استوار نمودند. آقا سیدنورالدین امام جماعت حرم سیدالشهداء (علیه السلام) بودند و اهتمام جدی و ویژه به مسایل اجتماعی و رسیدگی به احتیاجات مردم داشتند وبه همین علت در میان اهالی کربلای معلی دارای محبوبیت فوق العادهای بودند.
وی با مسافرت به کشورهای مختلف اسلامی خدمات مؤثری را به مردم آن کشورها انجام دادهاند. تأسیس کتابخانهای عمومی به نام سیدالشهداء در کربلای حسینی از مهمترین آثار ماندگار آن بزرگوار میباشد. ایشان در سال 1393 ق از سوی حاکمان حزب بعث عراق به همراه سایر علما و ایرانیان اخراج گردید و بعد از ورود به ایران در شهر ری ساکن گردید.
آیت الله حاج سيد نورالدین حسینی میلانی در سال 1425 ق دارفانی را وداع گفت و پیکر پاکش در قبرستان شیخان قم بخاک سپرده شد.
#مادرارجمندایشان نیز دختر حجت الاسلام سید حسین رضوی تبریزی نجفی (م 1357 ق) فرزند آیت الله العظمی مجاهد بزرگ سید علی رضوی تبریزی، بانویی پرهیزگار و متهجد و در جهات اخلاقی صاحب امتیازاتی بودند که در سال 1375 ق در نجف اشرف دار فانی را وداع و در صحن مطهر علوی مدفون گردید.
🆔@ayatollahalimilani