eitaa logo
سیدابوالحسن مهدوی
5.9هزار دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
343 ویدیو
37 فایل
باسمه تعالی درگاه رسمی حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی حفظه‌الله پخش زنده جلسات از طریق پیوندهای زیر : تکیه http://dte.bz/1401 آپارات http://dte.bz/1402 ؛ جلسات در همین درگاه اطلاع رسانی می‌گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻اول ماه رجب، ولادت امام‌محمد‌باقر«علیه‌السلام» است. ولادت آن حضرت در سال ۵۷ قمری واقع شد. 🔹امام پنجم«علیه‌السلام» تا سال ۶۱ که جریان کربلا اتفاق افتاد، حدود ۴ سالشان بود و در قضیۀ کربلا هم حضور داشتند و جریان‌ها را از نزدیک می‌دیدند. 🔸در زمان امام‌باقر«علیه‌السلام» برای نشر معارف اسلامی، اخلاق و احکام فرصت خوبی اتفاق افتاد. 🔹به‌خلاف پدر بزرگوارشان، یعنی امام‌زین‌العابدین«علیه‌السلام» حدوداً ۳۵ سال بعد از جریان کربلا در قید حیات بودند و دشمنان اجازه نمی‌دادند امام چهارم«علیه‌السلام» جلسه‌ای ترتیب بدهند و معارف دین را به مردم منتقل بکنند. 🔸اما در زمان امام پنجم«علیه‌السلام» دولت بنی‌امیه داشت افول می‌کرد و بنی‌العباس علیه آن‌ها اقداماتی کرده بودند. مقداری نظارت غاصبین خلافت بر امام کم‌تر شد و امام توانستند رسماً جلساتی را در منزل بگیرند. 🔹شاگردان خدمت امام می‌آمدند و حضرت علوم فراوانی را منتشر کردند که به همین مناسبت حضرت را «باقرالعلوم» نامیدند؛ یعنی انسانی که شکافندۀ همۀ علوم است. @abolhasanmahdavi
تلازم صبر جمیل و هَجر جمیل 🔻زیباست بدانیم که اگر کسی بخواهد صبر جمیل داشته باشد، باید هجران جمیل داشته باشد؛ یعنی از مصیبت نیز به صورت جمیل و نیکو روی بتابد؛ چون این دو تناسب و تلازم دارند و به عبارتی یک چیز هستند. 🔹اگر انسان بخواهد خود را به صبر جمیل آراسته کند، باید با حالت جمیل و بدون شکایت، از سختی‌ها و مشکلات رو گرداند؛ پس صبر جمیل با هَجر و اِعراض جمیل تلازم دارد. 🔸این تلازم را می‌توان از آیهٔ ۱۰ سورهٔ مزمل برگرفت. خدای متعال در این آیه، به رسول خود فرمان به صبر جمیل می‌دهد و بلافاصله اِعراض نیکو را مطرح می‌کند: «وَ اصبِر عَلی مَا یَقُولُونَ وَ اهجُرهُم هَجراً جَمیلاً»؛ ای پیامبر، بر آنچه مردم می‌گویند بر حرف‌های بیهوده‌ای که می‌زنند و می‌گویند: تو ساحر و مجنون و دروغگو هستی، صبر داشته باش و از اینها روی بگردان و به نیکویی اِعراض کن. 👈در واقع همین روی برگرداندن جمیل، توأم با صبر جمیل است. @abolhasanmahdavi
شکایت جایز 🔻امیرالمؤمنین«علیه‌السلام» فرمودند: «إجعَل شَکواکَ إلی مَن یَقدِرُ عَلی غِناکَ»؛ اگر می‌خواهی در بلا و مصیبت شکایت کنی، به کسی شکایت کن که توانا باشد بلا را از تو بردارد و بتواند تو را غنی کند. 🔹برای همین است که در «دعای افتتاح» ماه مبارک رمضان، دعا کننده شکایت خود را به خدا عرضه می‌دارد و می‌گوید: «اللهُمَّ إنّا نَشکُوا إلَیکَ فَقدَ نَبیِّنا وَ غَیبةَ وَلیِّنا»؛ پروردگارا، ما از فقدان پیامبر«صلی‌الله‌علیه‌و‌آله» و غیبت امام زمان«علیه‌السلام» به تو شکایت می‌کنیم. زیرا فقط خداوند متعال است که می‌تواند غیبت را به پایان رساند و حجت خود را ظاهر سازد. 🔸حضرت یعقوب«علیه‌السلام» نیز بعد از آنکه صبر جمیل را آغاز کرد، به خدای خود عرض کرد: «إِنَّما أشکُوا بَثِّی وَ حُزنِی إلی اللهِ وَ أعلَمُ مِنَ اللهِ مَا لا تَعلَمُونَ»؛ من تمام غم و غصهٔ خود و شکایتم را نزد خدا می‌برم و چیزهایی از خدا می‌دانم که شما نمی‌دانید. 👈یعنی در نهایت می‌دانست این صبر جمیل به عاقبت نیکی ختم خواهد شد. @abolhasanmahdavi
بهداشت جسم؛ جلسه32.mp3
7.89M
🔻 #بهداشت_جسم؛ جلسه۳۲ 📆۴شنبه، ۷ اسفند ۱۳۹۸ ⏱مدت زمان: ۳۲دقیقه 🔸بیت آیت‌الله مهدوی @abolhasanmahdavi
▪️۳رجب؛ شهادت مظلومانه حضرت امام هادی«علیه‌السلام» را به محضر فرزندشان حضرت ولی‌عصر«أرواحنافداه» و شیعیان و محبین آن حضرت تسلیت و تعزیت عرض می‌کنیم. @abolhasanmahdavi
🔻امام هادی«علیه‌السلام» می‌فرمایند: «مَنْ رَضِیَ عَنْ نَفْسِهِ کَثُرَ السَّاخِطُونَ عَلَیْهِ»؛ یعنی کسی‌که از خودش راضی باشد، خیلی‌ها از او ناراحت می‌شوند. 🔹ساخطون؛ یعنی غضب‌کنندگان به او زیاد می‌شوند. در واقع از خودراضی می‌شود. از خودراضی همیشه‌ منافع را برای خودش می‌خواهد، ضررها را از خودش دور می‌کند ولو این ضرر به دیگری وارد بشود و انسان نباید از خودش هیچ وقت راضی باشد؛ چون رضایت از خود باعث توقف می‌شود، و موجب می‌شود که انسان در سیر معنوی‌اش حرکت نمی‌کند. و همچنین همۀ منافع دنیایی را برای خودش می‌خواهد و برای دیگران نمی‌خواهد. @abolhasanmahdavi
🔻انسان باید به جای اینکه از خودش راضی باشد از دو جا راضی باشد: 🔹مردم؛ سعی کند از مردم راضی باشد؛ البته از دشمنان نه. از مردم متدین و مسلمان باید راضی باشد. 🔹خدای‌متعال؛ مهم‌تر از رضایت از مردم، از خدای خودش که او را حکیم می‌داند، راضی باشد. بگوید: خدای متعال هرچه برایم مقدر می‌کند ولو بلا و ناراحتی باشد؛ چون خداوند، حکیم است حتماً مصلحتی در آن وجود دارد که من اطلاع ندارم. و راضی‌ام که رضایت یک مقام بزرگی هم هست. @abolhasanmahdavi
🔻زیارت جامعه‌کبیره؛ اثری گران‌بهاء @abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
قرائت زیارت جامعه کبیره.mp3
12.98M
🔊 بشنوید | قرائت زیارت جامعه کبیره ⏰مدت زمان: ۵۳دقیقه @abolhasanmahdavi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ببینید | تشکر صمیمانه رهبر انقلاب از زحمات پزشکان و پرستاران در مبارزه با کرونا
💠 لیلةالرغائب؛ اولین شب جمعه ماه رجب‌المرجب @abolhasanmahdavi
🔻عزیزانی که مایل باشند استفاده کنند از اعمال لیلة‌الرغائب دستور این است: 🔹احیا گرفتن؛ 🔹زیارت سیدالشهدا«علیه‌السلام»؛ دستور داده شده در صورت امکان زیارت سیدالشهدا«علیه‌السلام» بروید و اگر نتوانستید زیارت عاشورا را بخوانید و از خدای متعال تقاضای آمرزش بکنید. 🔹خواندن ۱۲رکعت نماز مابین نماز مغرب و عشا؛ طریقۀ نماز این‌گونه است: ما بین مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز خوانده شود؛ هر رکعتی حمد که خوانده شد سه مرتبه سورۀ قدر و دوازده مرتبه سورۀ توحید، پس از اتمام دوازده رکعت نماز، هفتاد مرتبه بگویید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ وَ عَلَى آلِهِ» پس از آن به سجده می‌روید، در سجده هفتاد مرتبه می‌گویید: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلَائِكَةِ وَ الرُّوحِ» سر بر می‌دارید و هفتاد مرتبه می‌گویید: «رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَلِيُّ الْأَعْظَمُ» مجدداً به سجده می‌روید و هفتاد مرتبه می‌گویید: «سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلَائِكَةِ وَ الرُّوحِ» و حوائجتان را از خدای متعال تقاضا کنید. @abolhasanmahdavi
🔻رحمت ویژۀ خداوند در لیلةالرغائب @abolhasanmahdavi
ادعیه ماه رجب.mp3
26.9M
🔊بشنوید | ادعیه ماه رجب #یا_من_یملک_حوائج_السائلین #خاب_الوافدون_علی_غیرک #یا_من_أرجوه_لکل_خیر #اللهم_إنی_أسألک_صبر_الشاکرین_لک @abolhasanmahdavi
شکایت بیجا 🔻راوی می‌گوید: 🔹رسول گرامی اسلام«صلی‌الله‌علیه‌وآله» فرموده‌اند: «زمانی فرا می‌رسد که مردم از خدای خود شکایت می‌کنند.» پرسیدم: «یا رسول‌الله، مگر می‌شود از خدا شکایت کرد؟» آن حضرت در پاسخ فرمودند: «در آن زمان کسی می‌گوید: به خدا سوگند که از فلان زمان تا فلان زمان سودی نکرده‌ام و فقط از سرمایه‌ام استفاده کرده‌ام. [در حالیکه سزاوار است به او گفته شود:] وای به حالت! آیا سرمایه و سود آن از آنِ خدا نیست؟» 🔸معنای این سخن رسول خدا«صلی‌الله‌علیه‌وآله» این است: چگونه انسان از خدا شکایت می‌کند و می‌گوید هیچ چیز به دست نیاورده‌ام، در حالیکه اصل مال و سودش نعمتی است که خداوند به انسان ارزانی کرده است؟ 👈این مطلب ناگفته نماند که اگر کسی این جملات را بر زبان جاری کند، ولی منظورش گِله‌کردن از خداوند نباشد و مقصودش این باشد که خودش اسباب ضرر را برای خودش ایجاد کرده است، چنین بیانی شکایت از خداوند متعال نیست. ▫️البته ممکن است کسی خدای عزوجل را قبول نداشته باشد؛ اما به زبان خویش بگوید: «از فلان روز تا به حال سودی نکرده و از سرمایه‌ام استفاده کرده‌ام.» مقصود او از این کلام، خبر دادن از وضعیت زندگی خودش است که چگونه به سر می‌برد و هیچ‌گاه قصد ندارد از خدای سبحان شکایت کند؛ زیرا او به پروردگار عزوجل اعتقادی ندارد. @abolhasanmahdavi
بهداشت جسم؛ جلسه۲۴ 🔻ابزارها و وسایل تقویت حافظه 🔻رعایت حد وسط و زیاده‌روی نکردن برای تقویت حافظه 🔻نسیان و فراموشی 🔻ذکر؛ بهترین راه مراقبت از فکر 🔻عوامل زیادشدن فراموشی 📆۲۷ آذر ۱۳۹۸ 🔹جهت مشاهده متن اینجا👇را کلیک کنید: http://abolhasanmahdavi.ir/special/show/7406 @abolhasanmahdavi
ثواب بیماریِ بی‌شکایت 🔻صبر جمیل و شکایت‌نکردن از بلا نکتهٔ مهمی است که بر اهمیت و ارزش آن در برخی روایات تأکید کرده‌اند؛ مثلاً پیامبر گرامی اسلام«صلی‌الله‌علیه‌وآله» دربارهٔ کسیکه بر بیماری خود صبور است و به کسی شکایت نمی‌کند، فرمودند: 👈خدای عزوجل می‌فرماید: کسیکه سه روز مریض شود، اما به هیچ‌یک از عیادت‌کنندگان خود شکایت نکند، گوشتی بهتر از گوشتی که الان دارد، به او خواهم داد و خونی بهتر از خونی که دارد، نصیبش می‌کنم. اگر به او عافیت دادم، در حالی به او عافیت می‌دهم که تمام گناهانش را بخشیده‌ام و اگر هم او را قبضِ روح کنم، به‌گونه‌ای قبضِ روح می‌کنم که رحمت مرا درک کند. 🔹البته مقصود از این تبدیل‌کردن گوشت و خون، گوشت و خون ظاهری نیست؛ بلکه این جمله کنایه از این است که وقتی کسی سه روز بیماری را تحمل کند و به عیادت‌کنندگان شکایتی نکند، خداوند روحیهٔ او را عوض می‌کند؛ به‌گونه‌ای که گویا وجود او را عوض کرده است. ▫️البته ممکن است این لطف الهی تأثیری هم بر گوشت و خون ظاهری بیمار بگذارد. @abolhasanmahdavi
🔻در روایتی از وجود مبارک حضرت صادق«علیه‌السلام» چنین نقل کرده‌اند: 🔹کسیکه یک شب فشار و سختی ببیند و آن را قبول کند و شکر آن را به جا آورد، به اندازهٔ شصت سال عبادت در نامهٔ عملش نوشته می‌شود. 🔸[در ادامه، راوی] گفت: پدرم از امام پرسید: «قبول بلا و مصیبت چگونه است؟» 🔹حضرت فرمودند: «قبول آن چنین است که در این مصیبت صبر کند و به کسی نگوید که در چه حالی قرار دارد و هنگامی که [شب تمام شد و] صبح فرا رسید، حمد خدا را به‌جا بیاورد.» @abolhasanmahdavi
🔻عصر امروز آیت‌الله مهدوی در ضمن عیادت از بیماران مشکوک به کرونا در بیمارستان حضرت علی اصغر«علیه‌السلام» اصفهان از خدمات پزشکان و پرستاران و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تقدیر و تشکر کردند. 📆۱٠ اسفند ۱۳۹۸ @abolhasanmahdavi
توصیه جهت دفع بلا و بیماری.mp3
2.91M
🔊 بشنوید | توصیه‌های آیت‌الله مهدوی در دفع بلا و بیماری #کرونا ⏰مدت زمان: ۱۱دقیقه @abolhasanmahdavi
📸 ببینید | توصیه‌های آیت‌الله مهدوی در دفع بلا و بیماری @abolhasanmahdavi
رضایت به قضای الهی و گریه در مصیبت ❓پرسش: 🔻اگر وجود نازنین پیامبر«صلی‌الله‌علیه‌وآله» در درجهٔ بالای صبر قرار دارند و ایشان به تمام مصیبت‌هایی که وارد می‌شود، رضایت کامل دارند، بلکه مشتاق و شاکر خداوند نیز هستند، پس چرا در مرگ فرزندشان اشک ریختند؟ ✍پاسخ: 🔹در پاسخ باید گفت که اشک‌ریختن برای مرگ نزدیکان، با رضایت انسان به خواستهٔ الهی منافاتی ندارد. 🔸اگر حضرت با جزع‌و‌فزع از مرگ فرزندشان به خدا شکایت می‌کردند، این شکایت با صبر و رضا منافات داشت؛ اما نفس گریه‌کردن در غم عزیزان و نزدیکان اشکالی ندارد و کاشف از رقّت و نرمی دل است. به هر حال، انسان از فقدان عزیزان ناراحت شده و اشک جاری می‌شود. 👈اتفاقاً همان‌وقت کسی از پیامبر مکرم اسلام«صلی‌الله‌علیه‌وآله» همین مطلب را پرسید. حضرت در پاسخ فرمودند: «تَدمَعُ الْعَینُ وَ یَحزَنُ الْقَلْبُ»؛[در فوت فرزند] دل می‌سوزد و اشک جاری می‌شود. ▫️از این رو، پیامبر خدا«صلی‌الله‌علیه‌وآله» اجازه می‌دادند اشخاص در مصیبت‌های وارد شده گریه کنند. @abolhasanmahdavi
🌸ولادت با سعادت حضرت امام جواد«علیه‌السلام» را به محضر فرزندشان حضرت بقیةالله«ارواحنافداه» و همه محبین و ارادتمندان به آن حضرت تبریک و تهنیت عرض می‌کنیم. @abolhasanmahdavi