✅عوامل کوتاهی در عبادت (۱)
🔻به طور کلی، سه عامل عمده برای کوتاهی در عبادت وجود دارد که عبارتند از:
🔹جهالت
🔹تنبلی(کهولت)
🔹غفلت
👈به بیان دیگر، گاهی جهل به مصلحت و اسرار عبادت، سبب سستی و بیرغبتی انسان به عبادت میشود؛
👈همانطور که در بعضی مواقع تنبلی و سستی نیز عامل دوری فرد از عبادت میشود؛
👈و گاهی غفلتِ او از عمل، باعث انجامندادن آن میشود.
ادامه دارد....
@abolhasanmahdavi
✅عوامل کوتاهی در عبادت(۲)
🔻اگر انسان نسبت به عبادت جاهل و کاهل و غافل نبود، دو عامل دیگر وجود دارد که بازدارندهٔ شخص از عمل است:
🔹یکی اینکه عمل، بیش از حد توانِ فرد باشد
🔹دیگر اینکه بخیل باشد.
🔸گاهی، عاملِ کوتاهیکردن آن است که این عبادت بیش از حد توان شخص است؛ برای مثال، وقتی در شب قدر میگویند صد رکعت نماز بخوان، چون احساس میکند که بیش از توان اوست، نمیخواند و در این کار کسل است. شاید اگر بیست رکعت بود، با نشاط انجامش میداد؛ ولی توان هشتاد رکعت اضافهٔ آن را ندارد.
👈روشن است که در اینگونه عبادات، برخی انسانها به صبر نیاز دارند.
🔸بُخل نیز عامل دیگری است که موجب کوتاهی فرد در برخی عبادات میشود؛ به خصوص اینکه انسان بخیل نیز بارِ ادای وظایف مالی مانند پرداخت خمس و زکات نیز نمیرود.
👈این موقعیت نیز جایگاه صبوریکردن است؛ یعنی شخص باید با تحمل سختی و فشارهایی که هست، حقوق مالی خود را بپردازد.
▫️در بعضی مواقع نیز عامل کوتاهی در انجامدادن وظیفه مرکّب از هر دو است: هم کسالت بدنی و هم بخل.
برای نمونه، انسان بخیل حاضر نیست برای عبادت حج، هزینه کند و از سوی دیگر، تحمل سختی اَعمال حج را هم ندارد.
@abolhasanmahdavi
✅بهداشت جسم؛ جلسه۲۵
🔻کار عصب در بدن
🔻عوامل تحریککنندهٔ اعصاب
🔻خوراکیهای استحکامبخش اعصاب
🔻سر درد و درمان آن
📆۴دی۱۳۹۸
🔹جهت مشاهده متن جلسه۲۵ اینجا را کلیک کنید.
🔹جهت مشاهده متن و صوت دیگر جلسات بهداشت جسم اینجا را کلیک کنید و یا هشتگ #بهداشت_جسم را دنبال کنید.
@abolhasanmahdavi
دعای7؛ جلسه1 94.5.23.mp3
18.14M
💠 #شرح_صحیفه_سجادیه
🔸شرح دعای۷؛ جلسه۱
📆۲۳ مرداد ۱۳۹۴
⏰مدت زمان: ۷۴دقیقه
@abolhasanmahdavi
✅گروه اول: مشکلاتی که باید آنها را دفع کرد
🔻گاهی مشکلات غیراختیاریاند؛ مانند سرماخوردگی که شخص هم میتواند برای معالجهٔ خود اقدام کند و هم میتواند به آن بیاعتنایی کند.
🔹بهطور طبیعی، اگر این شخص برای معالجه اقدام کند، بیماری را برطرف میسازد؛ ولی اگر معالجه نکند، این بیماری در وجودش خواهد ماند و ادامه پیدا میکند.
❓پرسش:
آیا در اینجا انسان وظیفه دارد صبر کند و بیماری را رها کند تا در وجودش باقی بماند یا نه؟
✍پاسخ:
🔻در این مواقع، قانون کلی این است که هرگاه وظیفهای بر دوش انسان باشد، چه عقلی و چه شرعی، باید آن وظیفه را انجام دهد.
🔹اگر در هنگام انجامدادن وظیفه با مشکلی نیز مواجه شد، باید صبر کند؛ نهاینکه وظیفه را رها سازد یا بخواهد برای ترک وظیفه صبر کند.
🔸به بیان دیگر، فرد باید مشکلاتی را که در انجامدادن وظیفه برایش بهوجود میآید، با صبر و بردباری تحمل کند؛ مانند اینکه وظیفهٔ انسان جهاد با دشمن است و وقتی پا به عرصهٔ جهاد گذاشت؛ باید سختیهای آن را نیز با صبر و تحمل بگذراند.
👈حال اگر همین شخص که وظیفهاش جهاد است، ترک جنگ کرد و در اثر این کوتاهی، دشمن بر او مسلط شد و او را آزار و اذیت کرد، معنایی ندارد که بگوید در برابر آزار و اذیت دشمن صبر میکنم؛ زیرا فقط صبرِ در انجامدادن وظیفه، صبر صحیح است. دربارهٔ تحمل سختیها در حین انجام وظیفه، میتوان به آیهٔ ۲۴۹ از سورهٔ مبارکه بقره اشاره کرد.
🔰دربارهٔ تحصیل را نیز همینطور است:
اگر کسی بخواهد دنبال کسب معاش برود، بهیقین باید سختیهایی را تحمل کند؛ اما اگر ترک وظیفه کرد و بهدنبال کسب معاش نرفت، فشارهای فقر او را به زانو در میآورد و در برابر این فشارها نمیتواند ادعا کند که انسانی صبور است.
🔹جایگاه صبر در ترک وظیفه نیست و اگر کسی وظیفهاش را ترک کرد، باید به سرعت آن را جبران کند و وظیفهٔ خود را انجام دهد.
ادامه دارد....
@abolhasanmahdavi
.... ادامه از قبل
🔻وقتی سختیها و بلاهایی بدون اختیار بر انسان وارد میشود و انسان توانایی مقابله و رفع آنها را دارد، باید بر اساس وظیفهٔ عقلی خود، برای برطرفکردن آنها اقدام کند.
👈این شخص نمیتواند به بهانهٔ صبوریکردن، وظیفهٔ خود را انجام ندهد. پس، انسان برای درمان بیماری نیز باید به نزد متخصص برود و آن را معالجه کند.
🔹یکی از پیامبران الهی بیمار شد؛ اما به دنبال معالجه نرفت و گفت مداوا نمیکنم تا همان خدایی که مرا بیمار کرده است، خودش نیز مرا شفا دهد.
خدای متعال به او وحی کرد که تو را شفا نمیدهم تا اقدام به معالجه و مداوا کنی که شفا از من است.
🔸توجه به این نکته مهم است که آنچه عقل بهطور مستقل به آنها حکم میکند، شرع نیز آن را تأیید میکند و انسان وظیفه دارد به حکم عقل جامهٔ عمل بپوشاند؛ زیرا دین اسلام همواره با عقل عجین است و هرگز مطلب خلاف عقلی نمیگوید.
🔸روشن است که وقتی عقل حکم میکند برای تحصیل سلامتی باید به پزشک مراجعه کنید، دین نیز آن را تأیید میکند؛ لذا انسان نباید بیماری را تحمل کند و صبر و بردباری پیشه سازد.
البته، طبیعی است که برای درمان بیماری مشکلاتی نیز وجود دارد که انسان باید همهٔ اذیتها و سختیهای آن را تحمل کند.
@abolhasanmahdavi
🔻نگاهی به #دعای_هفتم صحیفه سجادیه (۴)
🔹الله؛ قادر بر گشایش
«وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ»
@abolhasanmahdavi
توضیح آیۀ28سورۀ فرقان.mp3
2.61M
#بیان_کوتاه
🔊 بشنوید | توضیح مختصر پیرامون آیه۲۸ سوره مبارکه فرقان
#مودت
#ظالم
#ارتباط_با_پیامبر
#رفیق
#رفیق_ناباب
#فضای_مجازی
⏰مدت زمان: ۱٠دقیقه
@abolhasanmahdavi
✅تقارن صبر و جبران اشتباهات
🔻برخی مواقع انسان وظیفهاش را ترک میکند و به همین سبب، مشکلاتی برایش پیش میآید.
🔹در این صورت، شخص باید در تحمل مشکلات پیش آمده صبر کند و همزمان با بردباری، اشتباهات گذشته را جبران سازد و وظیفهٔ ترکشده را به جا آورد.
👈برای نمونه، جوانی که درس نخوانده است، در اثر این ترک وظیفه، مشکلاتی برایش به وجود میآید. این شخص در همان حالی که مشکلات درسنخواندن را تحمل میکند، باید گذشته را هم جبران کند و وظیفهٔ خود را در درسخواندن، به بهترین وجه انجام دهد.
@abolhasanmahdavi
🔻نگاهی به #دعای_هفتم صحیفه سجادیه (۵)
🔹الله؛ قدرتی چیره بر هر چیز
«ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعَابُ»
@abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه.mp3
9.27M
🔊 بشنوید | قرائت #دعای_هفتم صحیفه سجادیه
⏰مدت زمان: ۶دقیقه
@abolhasanmahdavi
🌸فرا رسیدن ماه پیامبر اعظم«صلیاللهعلیهوآله» ماه شعبان المعظّم، را به محضر سالکان إلی الله تبریک عرض میکنیم.
@abolhasanmahdavi
استفاده از ماه شعبان المعظم.mp3
1.92M
#بیان_کوتاه
🔊بشنوید | استفادهٔ معنوی از ماه شعبان المعظم
🔸ماه شعبان؛ ماه پیامبرخدا
🔸محترم شمردن ماه شعبان
🔸کمک کردن به رسول خدا در ماه شعبان
⏰مدت زمان: ۷دقیقه
@abolhasanmahdavi
🔻سه ماه رجب و شعبان و رمضان سه ماه بزرگ الهی است که فرصت مناسبی برای سیر معنوی انسان است. بزرگان این سه ماه را به کسیکه میخواهد مهمانی برود، تشبیه میکنند.
👈میگویند: اول حمام میرود، بدنش را از کثافتها شستوشو میدهد، مرحلۀ دوم لباس میپوشد، مرحلۀ سوم خودش را زینت میدهد و عطر میزند و بعد هم به مهمانی میرود.
🔹این سه ماه برای سیر معنوی انسان یک چنین حالتی دارد؛ در ماه رجب استغفار خیلی وارد شده است که افراد خیلی استغفار کنند.
استغفار در واقع حمام روح از آن یاد میشود، چرکها ظلمات باطن انسان را شستوشو میدهد و بعد برای ماه شعبان آماده میشود.
🔹ماه شعبان، ماه پیامبر خدا«صلیاللهعلیهوآله» و ماه آن حضرت یعنی ماه لباس تقوا به تن کردن؛ چون آن بزرگوار دارای خُلق عظیم هستند که آیۀ۴سورۀ قلم میفرماید: «وَ إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظیمٍ».
پس ماه شعبان ماهی است که ما خودمان را به اخلاق پیامبر آراسته میکنیم تا آماده بشویم برای ماه مبارک که ماه مهمانی خدا است.
@abolhasanmahdavi
🔻پیامبر«صلیاللهعلیهوآله» فرمودند: «إِنَّ مَنْ عَرَفَ حُرْمَةَ رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ وَصَلَهُمَا بِشَهْرِ رَمَضَانَ شَهْرِ اللَّهِ الْأَعْظَمِ»؛ کسیکه احترام ماه رجب و شعبان را خوب بفهمد و بشناسد و این دو ماه را به ماه مبارک رمضان وصل بکند، همین سه ماه برای او روز قیامت شهادت میدهند.
🔹شهادتشان این است که ما شهادت میدهیم که این شخص، این سه ماه را تعظیم کرد و بزرگ شمرد و منادی صدا میزند که ای ماه رجب و شعبان و ای ماه مبارک رمضان، این عبد در شما چگونه عمل انجام داد و چگونه اطاعت خدا را در این سه ماه انجام داد؟!
🔸آن وقت در جواب، خودِ این ماهها به آن ملک میگویند: «یَا رَبَّنَا مَا تَزَوَّدَ مِنَّا إِلَّا اسْتِعَانَةً عَلَى طَاعَتِکَ وَ اسْتِمْدَاداً لَمَوَادِّ فَضْلِکَ، وَ لَقَدْ تَعَرَّضَ بِجُهْدِهِ لِرِضَاکَ، وَ طَلَبَ بِطَاقَتِهِ مَحَبَّتَکَ»؛ میگویند ما شهادت میدهیم که هیچ توشهای در این ماهها برنداشت مگر کمک گرفتن بر بندگی تو و استمداد برای آن مواد فضل و رحمت تو و ما شهادت میدهیم که این شخص با تلاش خودش درصدد بود که رضایت تو را جلب بکند و با زحمت فراوان محبت تو را دنبال بود که تحصیل بکند.
@abolhasanmahdavi
🔻نگاهی به #دعای_هفتم صحیفه سجادیه (۶)
🔹الله؛ سببساز
«وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطفِکَ الْأَسْبَابُ»
@abolhasanmahdavi
🔹قرائت مناجات شعبانیه
🔸با نوای آیتالله مهدوی
📆۵شنبه، ۷فروردین۹۹
⏰حوالی ساعت۱۲:۳٠
🔻به صورت #زنده از #شبکه_استانی_اصفهان
🔻امام صادق«علیهالسلام» داستانی را نقل میکنند که وقتی ماه شعبان وارد میشد، پیامبر خدا«صلیاللهعلیهوآله» دستور میدادند که یک منادی در بین اهل مدینه با صدای بلند صدا بزند و بگوید:
👈من رسولِ رسولالله هستم یعنی فرستادۀ آن بزرگوارم و پیامبر میفرمایند:
«إِنَّ شَعْبَانَ شَهْرِی فَرَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَعَانَنِی عَلَى شَهْرِی»؛ ماه شعبان ماه من است و خدا رحمت کند کسیکه من را در این ماه شعبان کمک بکند.
🔹امیرالمومنین«علیهالسلام» میفرمایند:
من از وقتی که صدای این منادی پیامبر را شنیدم، روزۀ ماه شعبان را ترک نکردم تا الآن و از حال به بعد هم به هیچ وجه تا زنده هستم، روزۀ ماه شعبان را ترک نخواهم کرد و فرمودند: روزۀ ماه شعبان و رمضان سبب پاک شدن و توبۀ از تمام گناهان در نزد پروردگار است.
🔸امیدوارم که توفیق داشته باشیم به انجام عبادات، روزه گرفتن در ماه شعبان و تحصیل تقوای الهی که درواقع بهترین لباس، یعنی لباس تقوا را میشود در این ماه به تن بکنیم و آن اخلاقهای خوب پیامبر را إنشاءالله به دست بیاوریم.
@abolhasanmahdavi
✅گروه دوم: مشکلاتی که مقابلهنکردن با آنها اولویت دارد
🔻برخی مواقع، انسان نباید با برخی گرفتاریها مقابله کند؛ یعنی با اینکه میتواند آن بلا را از خود دور سازد، باید تحملش کند.
👈مثلاً گاهی انسان با توهین دیگران مواجه میشود یا دیگران او را تحقیر و ذلیل می کنند.
❓پرسش:
آیا در اینگونه گرفتاریها نیز باید برای تسلّای نفس، بدیِ دیگران را با بدی جواب دهد؟ آیا باید به سرعت پاسخ توهینکننده را داد؟ آیا اینگونه مسائل همچون بیماری است که عقل انسان حکم میکند برای درمانش اقدام کند؟
✍پاسخ:
🔹برای یافتن پاسخ به این پرسش باید به حکم عقل و شرع رجوع کرد.
👈حکم عقل و شرع در این مسائل این است که انسان باید نفس خودش را به شدت حبس کند تا مبادا به بهانهٔ انجامدادن وظیفه و احقاق حق، توهین را با توهین و بدی را با بدی جواب دهد.
▫️فرق بین گروه اول و گروه دوم
🔸فرق این دو گروه هم در این است که در بحث بیماری، عقل به این سبب حکم به معالجه میکند که هنگام معالجه، ضرری به کسی وارد نمیشود و فقط خود بیمار درد معالجه را تحمل میکند تا سلامتی خود را بازیابد.
🔸این صورت دقیقاً به خلاف گروه دوم است که اگر عقل حکم به مقابله کند، فرد در کنار دفع ضرر از خود، ضرری هم به دیگری وارد میکند؛ مثل اینکه کسی به او توهین کند و بخواهد توهین را با توهین پاسخ دهد.
🔹در اینجا، کمال انسان به این است:
با اینکه قدرت بر تلافی دارد، خواهش نفسش را مراقبت و حبس کند و صبر پیشه سازد؛ بلکه باید آنقدر صبر و تحمل داشته باشد که بتواند به راحتی از کنار توهین به دیگران بگذرد.
@abolhasanmahdavi
🔻روش عاقلانه آن است که انسان در برابر کسی که به او توهین میکند، نهتنها در برابر توهین آنها جواب ندهد، بلکه اگر کسی گفت: «اگر یکی بگویی، دَهتا پاسخ میدهم»، بگوید: «اگر دَهتا بگویی، یکی هم پاسخ نمیدهم.»
🔹همانگونه که امام صادق«علیهالسلام» در قسمتی از حدیث عنوان بصری، در خصوص حلم سه توصیه فرمودند:
سه توصیه دربارهٔ حلم این است که اگر کسی به تو گفت اگر یکی بگویی، دَه تا جواب خواهی شنید، در پاسخ بگو: اگر تو دَه تا بگویی، یکی هم نخواهی شنید و به کسی که تو را دشنام و نسبت ناروا میدهد، بگو: اگر تو در گفتارت راستگویی از خداوند میخواهم که مرا ببخشد و اگر دروغگویی، از او میخواهم که مرا ببخشد اگر کسی به تو وعدهٔ ناسزا داد، تو به او وعدهٔ نصیحت بده!
✅قرآن کریم نیز در آیات متعدد این برخورد کریمانه را توصیه کرده است. برای نمونه:
🔹در سورهٔ فرقان آیه۶۳، برای تبیین وظیفهٔ انسان در مقابل جاهلان و توصیف «عبادالرحمان» میفرماید:
«إِذَا خَاطَبَهُمُ الجَاهِلُونَ قَالُوا سَلامَاً»؛ و بندگان خدای رحمان کسانیاند که... چون نادانان ایشان را طرف خطاب قرار دهند، در پاسخ به آنها سلام میدهند.
🔹در سورهٔ رعد آیه۲ فرمود:
«وَ یَدْرَؤُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّیِّئَةِ»؛ بدی را با نیکی میزدایند.
🔹یا در سورهٔ مبارکهٔ فصلت آیه۳۴، دربارهٔ مقابله با بدیهای دیگران میفرماید:
«اِدفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ»؛ بدی را بهبهترین وجه جواب بده.
👈این آیه میفهماند که وقتی کسی با روش بدی با انسان رفتار کرد، او با بهترین روش پاسخش را بدهد.
🔸امیرالمومنین«علیهالسلام» دربارهٔ این آیه چنین خاطرنشان کردند:
با دشمن خود مصافحه کن؛ اگرچه خوشش نیاید: زیرا این ارتباطی است که خدای متعال به آن امر کرده است: «[بدی را] با آنچه نیکوتر است دفع کن که ناگاه [خواهی دید] همان کسیکه میان تو و او دشمنی بود، چون دوستی صمیمی گشته است. و این [خصلت خوب] جز به کسانی که شکیبایند عطا نشود و آن را جز کسیکه دارای بهرهای بزرگ است، به دست نیاورَد.
@abolhasanmahdavi
3ویژگی مناجات شعبانیه.mp3
3.35M
#بیان_کوتاه
🔊بشنوید | ویژگیهای مناجات شعبانیه
@abolhasanmahdavi
🔻ویژگیهای مناجات شعبانیه:
🔹۱.مناجات اهلبیت"علیهمالسلام"
👈مناجات شعبانیه یکی از مناجاتهای مهم است. از ویژگیهای این مناجات این است که امیرالمؤمنین"علیهالسلام" و امامان بعد از آن بزرگوار آن را تلاوت میکردهاند. مناجاتی به این سبک وجود ندارد که گفته شود امامان"علیهمالسلام" هم آن را تلاوت میکردند، اگر هم باشد، خیلی مختصر است.
🔹۲.مختص به همۀ ماهها
👈یکی دیگر از ویژگیهای مناجات شعبانیه که باید به آن توجه کنیم، این است که مضامین آن مختص به ماه شعبان نیست؛ زیرا هیچ جملهای در آن نیست که به این نکته اشاره کند. این مناجات برای این ماه وارد شده است؛ اما جملۀ مخصوصی ندارد که این مناجات را خاص این ماه کند؛ لذا نتیجه این میشود که کل مناجات را میتوانیم بدون قصد ورود، در ماههای دیگر هم تلاوت کنیم؛ یعنی نیت نکنیم.
🔹۳.مضامین عمیق
👈ویژگی سوم این مناجات هم این است که مضامین بسیار عمیق و بلندی در آن هست که در مناجاتهای دیگر کمتر اینها را مییابیم. ممکن است جملات آن در جاهای دیگر هم تکرار شده باشد؛ اما مجموع این مناجات، مناجات منحصربهفردی شده است. جملاتی در مناجات به ما تعلیم شده است که نظیر ندارد.
▫️مناجات شعبانیه یکی از نعمتهای الهی به ما است. الحمدلله که این معارف در این مناجاتها آمده است و در دسترس ما قرار دارد. از خدای متعال کمک میخواهیم تا بتوانیم تلاوت کنیم و از معارفش استفاده کنیم.
@abolhasanmahdavi
مناجات شعبانیه.mp3
5.27M
🔊بشنوید | قرائت مناجات شعبانیه
⏰مدتزمان: ۳۴دقیقه
@abolhasanmahdavi
🔻نگاهی به #دعای_هفتم صحیفه سجادیه (۷)
🔹اللّه؛ ارادهای فوق هر تقدیر
«وَ جَرَى بِقُدرَتِكَ الْقَضَاءُ وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِكَ الْأَشْيَاءُ»
@abolhasanmahdavi