eitaa logo
سیدابوالحسن مهدوی
5.8هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
335 ویدیو
35 فایل
باسمه تعالی درگاه رسمی حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی حفظه‌الله پخش زنده جلسات از طریق پیوندهای زیر : تکیه http://dte.bz/1401 آپارات http://dte.bz/1402 ؛ جلسات در همین درگاه اطلاع رسانی می‌گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻آیۀ ولایت را در ادامۀ حدیث غدیرخم ملاحظه کنید: پیامبر«صلی‌الله‌علیه‌وآله» دست امیرالمؤمنین«علیه‌السلام» را بالا گرفتند و به مردم نشان دادند و فرمودند: «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاه‏»؛ یعنی هرکس من ولیّ او هستم، بداند بعد از من این آقا وصیّ من است و او ولیّ همۀ شماست. 🔹این «ولیّ» در اینجا به‌معنای سرپرست است، نمی‌خواهند بگویند: هرکس من دوست او هستم! پیغمبر دوست همۀ مؤمنان‌ هستند. 🔸وقتی امیرالمؤمنین«علیه‌السلام» مثل پیامبر و مثل پروردگار بر ما ولایت دارند، اطاعتشان هم بر ما واجب است. 🔹در آیۀ اولی‌الامر می‌گوید: «اولی‌الامر» باید معصوم باشد؛ لذا همان‌گونه که در این آیه می‌گوید: اولی‌الامر باید معصوم باشد، در آیۀ ولایت هم می‌گوییم: ولایت منحصراً شایسته امیرالمؤمنین«علیه‌السلام» است و به ایشان می‌برازد. @abolhasanmahdavi
🔻۲۴ذی‌الحجه؛ سالروز نزول آیه تطهیر در شأن اهلبیت«علیهم‌السلام» @abolhasanmahdavi
🔻این حدیث شریف[حدیث کسا] بیان می‌کند که پیامبر اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله» بر دخترشان وارد شدند و فرمودند: در بدن خود احساس ضعف می‌کنم و دخترشان عبای یمانی را آوردند و پیامبر«صلی‌الله‌علیه‌وآله» آن را بر خود گرفتند. 🔹پس از آن امام حسن«علیه‌السلام» وارد شدند و به مادرشان گفتند: بوی جدم، پیامبر«صلی‌الله‌علیه‌وآله» را استشمام می‌کنم و مادر فرمودند: بله، همین‌ است، جدتان زیر عبا هستند. امام حسن«علیه‌السلام» اذن ورود گرفتند و کنار جدشان رفتند. 🔹به دنبال آن امام حسین«علیه‌السلام» آمدند و بوی جدشان را استشمام کردند، از مادر سوال کردند و مادر فرمودند: جدتان و برادرتان زیر کساء هستند، امام حسین«علیه‌السلام» هم با اذن وارد شدند. 🔹بعد از آن امیرالمؤمنین«علیه‌السلام» آمدند، ایشان هم سوال کردند و بعد با اذن، وارد شدند. 🔹پنجمین نفر هم خود فاطمۀ زهرا«سلام‌الله‌علیها» بودند که ایشان هم اذن گرفتند و وارد شدند. 🔸حضرت فاطمه«سلام‌الله‌علیها» که ناقل داستان هستند، می‌فرمایند: وقتی ما پنج نفر زیر کساء دور هم جمع شده بودیم، پدرم دست‌به‌دعا برداشتند و عرض کردند: خدایا، این‌ها نزدیکان و خاصان من هستند، گوشت و خون آن‌ها به منزلۀ گوشت و خون من است، آنچه آن‌ها را به‌درد بیاورد و محزون کند، من را به‌درد می‌آورد و محزون می‌کند و هرکس با آن‌ها جنگ کند، من با آن‌ها جنگ می‌کنم، من محبّ کسی هستم که محب این‌ها باشد، این‌ها از من هستند و من از آن‌ها هستم. این تعبیر بزرگی است در رابطه با این پنج نور مقدس. 🔸همچنین پیامبر«صلی‌الله‌علیه‌وآله» عرض کردند: خدایا، صلوات و رحمت و مغفرت و رضوان و خشنودی خود را بر این‌ها و بر من نازل کن و رجس؛ یعنی پلیدی یا شک را از این‌ها دور کن. ✅حضرت فاطمه«سلام‌الله‌علیها» با وجود اینکه پهلوی پدر بزرگوار و بقیۀ اصحاب کساء نشسته‌ بودند و وحی نازل نشده بود که از پیام خدا خبر بدهد، فرمودند: وقتی پدرم این دعا را کردند، خدای متعال در عرش به ملائکۀ خود گفت: ای ملائکۀ من، کلّ جهان هستی را خلق نکردم، مگر به‌واسطۀ این پنج نفر که الآن زیر کساء جمعند. ❓جبرئیل پرسید: چه کسانی؟ خدای متعال فرمود: محمد«صلی‌الله‌علیه‌وآله» و آل او، بعد جبرئیل اذن گرفت که پایین بیاید و نفر ششم باشد. 🔹وقتی آمد، از پیامبر«صلی‌الله‌علیه‌وآله» اذن گرفت و زیر کساء رفت و آیۀ ۳۳ سورۀ احزاب را نازل کرد: «إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً». @abolhasanmahdavi
🔻امیرالمؤمنین«علیه‌السلام» از پیامبر«صلی‌الله‌علیه‌وآله» سؤال کردند: اگر کسی داستان ما را [جریان حدیث کسا] در جلسه‌ای نقل کند چه نتیجه و اثری دارد؟ 🔹پیامبر«صلی‌الله‌علیه‌وآله» در دو فراز جواب فرمودند: 🔸در فراز اول فرمودند: در هر جلسه‌ای که داستان ما گفته شود، هیچ مهموم و مغمومی نیست، مگر اینکه همّ او زائل شود و غم او زدوده شود. 🔸و در فراز دوم فرمودند: هیچ حاجت‌مندی نیست، مگر اینکه خداوند حاجت او را برآورده می‌کند که امیرالمؤمنین«علیه‌السلام» عرض کردند: یا رسول‌الله، با این وسیلۀ خوبی که شما بیان کردید[حدیث شریف کساء]، هم ما رستگار شدیم، هم شیعیان ما در دنیا و آخرت سعادتمند شدند. @abolhasanmahdavi
🔻۲۵ذی‌الحجه؛ سالروز نزول سوره انسان در شأن اهلبیت«علیهم‌السلام» @abolhasanmahdavi
🔻روز بیست‌وپنجم ذی‌الحجه، روز نزول سورۀ شریف انسان است. داستان نزول این سوره، داستان بسیار زیبایی است. 🔹داستان از این قرار است که امام حسن و امام حسین«علیهماالسلام» مریض شدند و امیرالمؤمنین«علیه‌السلام» و حضرت فاطمه‌«سلام‌الله‌علیهما» نذر کردند اگر عزیزانشان خوب شدند، سه روز روزه بگیرند. پیرو این نذر، خود امام حسن و امام حسین«علیهماالسلام» نیز نذر کردند روزه بگیرند. بعد از این نذر، حال دو آقازاده خوب شد و بنا شد روزه بگیرند. 🔸بعضی احتمال داده‌اند سه روزی که مصادف شد روزه بگیرند، روز بیست‌ودوم، بیست‌وسوم و بیست‌وچهارم ذی‌الحجه بوده است و روز بعد از این سه روز که روزه‌ها را گرفتند؛ یعنی روز بیست‌وپنجم ذی‌الحجه سورۀ هل أتی نازل شد. 👈 نکتۀ زیبایی که در سه روز روزه‌گرفتن این عزیزان اتفاق افتاد، این بود که برای سحر و افطار غذای مناسبی در منزل نداشتند. ناچار امیرالمؤمنین«علیه‌السلام» مقداری جو تهیه کردند که فقط به تعداد افراد بود و کم، به‌صورتی که روزانه نفری یک نان به هر یک تعلق می‌گرفت. آن بزرگواران تصمیم گرفتند سحر هیچ میل نکنند؛ اما موقع افطار، آب و یک قرص نان جویی را که حضرت فاطمه(«سلام‌الله‌علیها» تهیه می‌کردند، میل کنند. 🔹روز اول نان تهیه شد. تصادفاً شخصی در خانه را زد و گفت: مسکین هستم و نیاز زیادی به غذا دارم. وقتی احساس کردند او نیاز دارد، تمام نان‌هایی را که در سفره بود، به او دادند و خود با آب افطار کردند. روز اول گذشت. 🔸طبق نذرشان روز دوم را هم باید روزه می‌گرفتند. دوباره همان کار را تکرار کردند و با آب روزه گرفتند. مجدداً موقع افطار شخصی در زد و گفت: یتیم هستم، پدر و مادر ندارم. اهل‌بیت«علیهم‌السلام» باز همۀ نان جوهایی را که داخل سفره بود، به او دادند، به او هم نگفتند ما دو روز است با آب روزه‌ گرفته‌ایم و داخل منزل برای خودمان هیچ نداریم، حتی نان‌ها را نصف نکردند و نگفتند ببخشید، خودمان هم گرسنه هستیم، بلکه تمام نان جوها را برای اینکه آن یتیم نیاز داشت، به او عطا کردند. 🔹روز سوم بحث خیلی مهم شد، سومین روزی بود که روزه گرفته بودند و به‌شدت گرسنه بودند. بعد از اینکه نان جو آماده شد، موقع افطار، اسیری آمد که مسلمان نبود. اسیر گفت: من مسلمان نیستم؛ اما به کمک نیاز دارم. اهل‌بیت«علیهم‌السلام» هم با اینکه می‌دانستند او اسیر مسلمان‌هاست و اسلام نیاورده است و خدای یگانه، قرآن و پیامبر«صلی‌الله‌علیه‌وآله» و اهل‌بیت«علیهم‌السلام» را قبول ندارد، به‌صرف اینکه انسانی محتاج است، به نیاز خود نگاه نکردند و انفاق کردند. ✅اگر اسیر روز اول آمده بود، داستان به‌این‌حد شیرین نبود؛ زیرا هرچه نیاز انسان شدیدتر می‌شود، انگیزه‌اش برای انفاق کمتر می‌شود و می‌خواهد خودش استفاده کند، فقط در صورتی انفاق می‌کند که نیاز تقاضاکننده شدیدتر باشد؛ ولی در این داستان بر‌عکس است و اهل‌بیت«علیهم‌السلام» در اوج نیاز، انفاق کردند. @abolhasanmahdavi
🔹توصیه پایانی ماه ذی‌الحجه @abolhasanmahdavi
▪️سخنرانی آیت‌الله مهدوی 📆امشب(۱۸مرداد۱۴۰۰) ⏰ساعت۲۱:۳٠ 🔹خیابان احمدآباد، ابتدای خیابان خواجه نظام‌الملک، مدرسه شهیدآوینی، پرچم هیئت 👈رعایت شیوه‌نامه بهداشتی و حضور با الزامی است. @abolhasanmahdavi
▪️فرا رسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین«علیه‌السلام» و اصحاب و یارانشان تسلیت. @abolhasanmahdavi
🔻برنامه سخنرانی آیت‌الله مهدوی 📆از ۳شنبه ۱۹مرداد۱۴۰۰ مصادف با اول محرم الحرام۱۴۴۳ ▪️نمازصبح و سخنرانی(بمدت۵روز): میدان قدس، خیابان آیت‌الله مدرس، خیابان مولوی، مسجد الفتاح ▪️سخنرانی«۶:۱۵صبح»(بمدت۵روز): خیابان مسجدسید، خیابان آیت‌الله زاهد، غدیریه اصفهان ▪️نمازمغرب و عشا و سخنرانی (بمدت۵شب): خیابان فروغی، کوی بهارستان، مسجد امام حسن«علیه‌السلام» 👈🏻رعایت شیوه‌نامه بهداشتی و حضور با الزامی است. @abolhasanmahdavi
ایمان و تقوا و بصیرت.mp3
13.59M
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ۱۴۴۳ 🔻ایمان و تقوا و بصیرت 📆 ۱۸مرداد۱۴۰۰ ⏰مدت زمان: ۵۸دقیقه ▪️مدرسه شهید آوینی-مجموعه دارالسلام @abolhasanmahdavi
أمل و آرزو.mp3
6.38M
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ۱۴۴۳ 🔻أمل و آرزو 📆 ۱۹مرداد۱۴۰۰ ⏰مدت زمان: ۲۶دقیقه ▪️غدیریه اصفهان @abolhasanmahdavi
تشرف سید بحرالعلوم.mp3
20.72M
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ۱۴۴۳ 🔻تشرف سید بحرالعلوم همراه با ۱۰نکته تربیتی 📆 ۱۹مرداد۱۴۰۰ ⏰مدت زمان: ۸۵دقیقه ▪️مسجد امام حسن(علیه‌السلام) @abolhasanmahdavi
🔻امر به معروف و نهی از منکر @abolhasanmahdavi
🔻۴شرط برای امر به معروف و نهی از منکر هست که امر کننده و نهی کننده باید بداند: 🔹اول باید علم به منکر داشته باشد و الا اگر منکر را نشناسد، چه‌بسا زمانی‌که می‌خواهد امربه‌معروف بکند، امر به منکر می‌کند یا وقتی می‌خواهد نهی‌ازمنکر بکند، ممکن است نهی‌ازمعروف بکند؛ درنتیجه باید بعد از اینکه علم پیدا کرد که این کار منکر است و مخاطب دارد منکر را انجام می‌دهد، اقدام کند. 🔹شرط دوم این است که بداند مخاطب تکرار می‌کند و الا اگر مخاطب منکری را انجام داد، اما دیگر قصد تکرار نداشت، گفتن ما هم دلیلی ندارد. 🔹نکتۀ سوم احتمال تأثیر است؛ یعنی باید احتمال بدهیم گفتن ما اثر می‌گذارد. اگر نسبت به حالت مخاطب یقین داریم و از قبل به حال او اطلاع داریم، مثلاً پدر یا برادر ماست و با او بحث کرده‌ایم، اگر یقین داریم صحبت ما هیچ تأثیری ندارد، بازهم اینجا وظیفه‌ای نداریم. 🔹شرط چهارم آن است که بعد از گفتن ما، برای ما امنیت باشد. این‌طور نباشد که اگر می‌آییم امربه‌معروف بکنیم، بعد از آن توهینی به ما بشود یا حتی ضربه‌ای، خسارتی به ما یا اطرافیان ما وارد بشود که دراین‌صورت، باز وظیفه‌ای نداریم. @abolhasanmahdavi
اقسام خسران و ضرر.mp3
7.03M
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ۱۴۴۳ 🔻اقسام خسران و ضرر 📆 ۲۰مرداد۱۴۰۰ ⏰مدت زمان: ۲۸دقیقه ▪️غدیریه اصفهان @abolhasanmahdavi
تشرف شیخ حسن کاظمینی 14000520.mp3
17.26M
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ۱۴۴۳ 🔻تشرف شیخ حسن کاظمینی همراه با ۱۰نکته تربیتی 📆 ۲۰مرداد۱۴۰۰ ⏰مدت زمان: ۷۱دقیقه ▪️مسجد امام حسن(علیه‌السلام) @abolhasanmahdavi
🔻قرائت دعای کمیل 🔹بانوای آیت‌الله مهدوی 📆امشب(۵شنبه، ۲۱مرداد۱۴٠٠) ⏰از نماز مغرب و عشا ▪️خیابان فروغی، کوی بهارستان، مسجد امام حسن(علیه‌السلام) 👈رعایت شیوه‌نامه بهداشتی و حضور با ماسک الزامی است. @abolhasanmahdavi
آثار عقل.mp3
11M
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 ۱۴۴۳ 🔻آثار عقل 📆 ۲۱مرداد۱۴۰۰ ⏰مدت زمان: ۴۵دقیقه ▪️غدیریه اصفهان @abolhasanmahdavi