eitaa logo
سیدابوالحسن مهدوی
5.8هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
335 ویدیو
35 فایل
باسمه تعالی درگاه رسمی حضرت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی حفظه‌الله پخش زنده جلسات از طریق پیوندهای زیر : تکیه http://dte.bz/1401 آپارات http://dte.bz/1402 ؛ جلسات در همین درگاه اطلاع رسانی می‌گردد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻بنابر آنچه بیان شد، قانون به ما می‌گوید: از نظر اخلاقی بهتر است شخص از حق خویش بگذرد و عفو بکند؛ اما چند مسئله از این قانون استثنا می‌شود و فرد نباید به ظاهر، از حق خود بگذرد: 🔹یکی جایی است که اگر شخص چیزی به شخص توهین کننده نگوید و از حق خویش گذشت کند، جسارت او بیشتر می‌شود و گناهش را تکرار می‌کند. 👈در این صورت، شخص ناچار است برای ممانعت از تکرار گناه و جسورشدن انسان خطاکار، در همان مرتبه‌ی اول که توهین می‌شنود، با کوچک‌ترین اقدام ممکن، او را سرجایش بنشاند. این کار همان دفع کار زشت بهترین حالت است؛ یعنی همان«ادفَع بِالَّتی هِیَ أَحسَن». 🔹دیگر آنکه وقتی کسی مشغول سرقت اموال فرد است، اگر مالک اموال بخواهد ساکت بنشیند و از حق خود بگذرد، سارق تمام اموالش را به یغما می‌برد؛ 👈لذا ناچار است از خود دفاع کند و جلوی این خسارت را بگیرد. 🔹نمونه‌ی سوم نیز در خصوص کسی است که به انسان تهمتی می‌زند و انسان می‌تواند خود را از تهمت مبرا کند. 👈در این صورت، انسان باید خود را از اتهام عمدی و نیز از سوءظن سهوی دیگران برهاند؛ مانند حضرت یوسف«علیه‌السلام» که خود را از اتهام عمدی زلیخا و سوءظن سهوی عزیز مصر مبرا کرد. ✅حاصل آنکه در صورتی‌که شرّ جاهل دفن نمی‌شود، مگر به اینکه انسان حرکتی انجام دهد و مقابله کند، در همان حد دفاع اشکالی ندارد. @abolhasanmahdavi
🔻صبر از صفات بسیار پُرثمر اخلاقی است؛ اما همین صبر در یک جا بی‌نتیجه است و هیچ ثمری برای انسان ندارد و آن صبر در آتش جهنم است. 🔹آنجا دیگر پرونده‌ی انسان را بسته‌اند و صبر هیچ سودی به حال انسان ندارد. 👈خداوند متعال در سوره‌ی طور آیه۱۶ می‌فرماید: «اصلَوها فَاصبِرُوا أو لَا تَصبِرُوا سَواءٌ عَلَیکُم إِنَّما تُجزَونَ ما کُنتُم تَعمَلُونَ»؛ آتش جهنم را بچشید و بسوزید. صبر کنید یا نکنید، برای شما یکسان است؛ زیرا فقط به اعمالتان جزا داده می‌شوید. 🔹در بهشت نیز صبر وجود ندارد؛ اما نه برای آنکه بی‌فایده است؛ بلکه آنچه بهشتی‌ها تمنا کنند، به‌سرعت فراهم می‌شود. 👈در بهشت، موضوع ناگواری برای بهشتیان وجود ندارد که به صبر نیاز داشته باشند. بنابراین، صفت صبر فقط در این دنیا نتیجه‌ی بسیار دارد؛ ولی در آتش جهنم هیچ سودی ندارد و در بهشت نیز اصلاً به صبر نیاز نیست. ✅صبر در دنیا آن‌قدر سودمند است که خدای متعال در کتاب آسمانی خود، دو بار بندگانش را به یاری‌گرفتن از صبر دعوت کرده است. خداوند در سوره‌ی بقره می‌فرماید: «استَعِینُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلاةِ»؛ از صبر و نماز یاری بجویید. 🔸چه نیکو گفته است: هر نبی‌ای زو برآورده برات/استعینوا مِنه صبراً أو صلات @abolhasanmahdavi
#عکس_نوشته #صبر #شماره۱۱ @abolhasanmahdavi
🔻باید دانست که شبانه‌روز انسان و تمام لحظه‌های عمر او از دو حالت خارج نیست: 👈یا انسان در موقعیت گرفتاری و سختی قرار دارد یا در حال خوشی و نعمت است. 🔹وظیفه انسان در حالت نقمت و گرفتاری، داشتن صبر و تحمل در برابر سختی‌هاست؛ اما در حالت نعمت و خوشی، دیگر صبر کردن معنایی ندارد و انسان در این حالت، باید شکرگزاری خداوند را به‌جای صبرکردن در پیش بگیرد. 🔸از همین‌رو، رسول گرامی اسلام«صلی‌الله‌علیه‌وآله» فرموده‌اند: ایمان دو نیم است: نیمی صبر است و نیمی شکر. ✅با توجه به این بیان، اگر کسی بتواند صبر و شکر را تحصیل کند، ایمانش کامل می‌شود؛ زیرا صبر و شکر تمام حالات او را فرا می‌گیرد و ارتباط او را با خدای سبحان دائمی می‌کند. انوری به زیبایی گفته است: شود زیادت شادی و غم شود نقصان/ چو شکر و صبر کنی در میان شادی و غم/ ز شکر گردد نعمت بر اهل نعمت بیش/ به صبر گردد محنت بر اهل محنت کم @abolhasanmahdavi
(۱) ✅۱.صبر در انجام دادن وظیفه 🔻صبر در بندگی 👈خداوند سبحان در آیه۶۵از سوره‌ی مریم می‌فرماید: «رَبُّ السَّمَاواتِ وَ الأَرضِ وَ ما بَینَهُما فَاعبُدهُ وَ اصطَبِر لِعِبادَتِهِ»؛ اوست پروردگار آسمان‌ها و زمین و آنچه میان آن دو است؛ پس او را بندگی کن و در عبادت او شکیبا باش. 🔸«اصطبار» به‌معنای اختیار کردن صبر است و به این مضمون اشاره می‌کند که شخص با اختیار خودش، سراغ صبرِ بر اطاعت پروردگار برود. 🔹در حقیقت، صبر در عبادتی که انسان با اختیار خود آن را انتخاب می‌کند، مانندِ صبر در مصیبت‌ها و گرفتاری‌ها نیست؛ زیرا مصیبت‌ها و گرفتاری‌ها بدون اختیار، سراغ انسان می‌آیند. 🔸بر این اساس، درجه و مقام صبر اختیاری بسیار برتر از صبر غیراختیاری است. 🔹در مصیبت‌ها هم بعد از وقوع غیر اختیاری آنها، انسان صبور باید با اختیار خود صبر را به‌کار گیرد؛ ولی بالاخره، با اختیار خود درخواست وقوع بلا و گرفتاری برای خود نکرده است؛ در حالیکه برای انجام واجبات، شخص عابد با اختیار خود سراغ انجام آنها رفته است و در هنگام عمل هم صبر می‌کند. ادامه دارد . . . @abolhasanmahdavi
بهداشت جسم؛ جلسه23.mp3
9.05M
🔻 #بهداشت_جسم؛ جلسه۲۳ 📆۴شنبه، ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ⏱مدت زمان: ۳۷دقیقه 🔸بیت آیت‌الله مهدوی @abolhasanmahdavi
#عکس_نوشته #صبر #شماره۱۲ @abolhasanmahdavi
. . .ادامه از قبل 🔻صبر در نماز 👈قرآن کریم در آیه ۱۳۲ سوره‌ی مبارکه‌ی طه می‌فرماید: «وَ أمُر أهلَکَ بِالصَّلاةِ وَ اصطَبِر عَلَیها»؛ [ای پیامبر،] خانواده‌ات را به نماز دستور بده و بر آن صبر کن. 🔹این آیه‌ی شریفه به صبر در اطاعت خداوند اشاره می‌کند. 🔻صبر در روزه 👈خداوند حکیم در سوره‌ی بقره آیه ۴۵ می‌فرماید: «وَ استَعِینُوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلاةِ»؛ از صبر و نماز یاری بجویید. 🔹در این باره حضرت صادق آل محمد«علیه‌السلام» خاطرنشان کرده‌اند: منظور از صبر در اینجا، روزه است و وقتی در زندگی، سختی و بلایی به شما رسید و می‌خواهید آن را تحمل کنید، روزه بگیرید؛ زیرا خدای متعال می‌فرماید: از صبر و نماز کمک بگیرید و مقصود او از صبر، روزه است. 🔸توجه به این نکته لازم است که انسان با روزه‌گرفتن صبری نصیبش می‌شود که این صبر دو ویژگی دارد: 👈یکی اینکه شهوت و غضب، دو عامل بزرگ مفاسد را تضعیف می‌کند؛ 👈دیگر اینکه در روزه‌داری، فکر انسان تقویت می‌شود و انسان به کارهای عقلایی روی می‌آورد. 🔹به دیگر سخن، می‌توان گفت که صبر در روزه‌گرفتن، هم موانع ترقی انسان را برطرف می‌کند و هم قوای مناسب را برای سیر و حرکت معنوی او به سوی کمال تجهیز می‌کند. @abolhasanmahdavi
🔻شرح نهج‌البلاغه 📆 شب‌های جمعه، (ساعت۲۰) 🔸چهارراه شکرشکن، ابتدای خیابان حافظ، حسینیه جوادالائمه «علیه‌السلام» @abolhasanmahdavi
شرح حکمت215نهج‌البلاغه؛ قسمت2.mp3
11.2M
🔻 #شرح_حکمت ۲۱۵ نهج‌البلاغه؛ قسمت۲ 📆 ۵شنبه، ۲۱ آذر ۱۳۹۸ ⏱مدت زمان: ۴۵دقیقه 🔸حسینیه جوادالائمه«علیه‌السلام» @abolhasanmahdavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#یقین #صبر #کلیپ_تصویری 📹 ببینید | نقش یقین در عبادات @abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
💠 شرح صحیفه سجادیه 🔸با بیان آیت الله مهدوی حفظه‌الله 🔹امشب از نماز مغرب و عشاء 🔻خیابان کاوه، میدان ۲۵ آبان، مسجد و حسینیه امام سجاد علیه‌السلام @abolhasanmahdavi
شرح دعای25؛ جلسه4.mp3
13.26M
💠 #شرح_صحیفه_سجادیه 🔸شرح دعای۲۵؛ جلسه۴ 📆 ۲۲ آذر ۱۳۹۸ ⏰مدت زمان: ۵۴دقیقه 🔻مسجد امام سجاد«علیه‌السلام» @abolhasanmahdavi
غیبت؛ جلسه4.mp3
2.02M
🔻 #غیبت؛ جلسه۴ 📆شنبه، ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ⏱مدت زمان: ۷دقیقه 🔸نمازخانه هلال احمر اصفهان @abolhasanmahdavi
#عکس_نوشته #صبر #شماره۱۳ @abolhasanmahdavi
(۲) ✅۲.صبر در ناملایمات و بلاها 🔻قسم دیگر، صبر در بلاها و سختی‌هایی است که در زندگی به انسان می‌رسد. 👈لقمان حکیم به فرزندش این‌گونه توصیه می‌کند: «وَ اصبِر عَلی ما أصابَک»؛ در برابر مصیبتی که به تو رسیده است، صبور باش. 👈همچنین در سوره‌ی مبارکه‌ی مزمل، خداوند به حبیب خود، پیامبر گرامی اسلام«صلی‌الله‌علیه‌وآله» می‌فرماید: «اِصبِر عَلی ما یَقُولُونَ»؛ بر آنچه می‌گویند، صبر کن. 👈فرزندان حضرت یعقوب«علیه‌السلام» پیراهن یوسف«علیه‌السلام» را با خونی دروغین آغشته کرده بودند و ادعا می‌کردند گرگ او را خورده است. ایشان به فرزندانشان فرمودند: «بَل سَوَّلَت لَکُم أنفُسَکُم أمراً فَصَبرٌ جَمِیلٌ»؛ [شما می‌گویید گرگ یوسف را خورده است؛] اما نفس شما کاری [زشت] را در نظرتان آراسته است. پس اینک صبری نیکو [بهتر است]. 🔹اگر انسان‌ها خدای عزّوجل را حکیم مطلق بدانند، هیچ‌گاه در نزول سختی و بلا، به خالق خود ایراد نمی‌گیرند و در مقابل آن تسلیم و راضی خواهند بود تا به‌طور مفصل، از مصلحت آن در آینده مطلع شوند یا اگر مصلحت نباشد، به وجود مصلحت اجمالی آن اکتفا کنند. @abolhasanmahdavi
(۳) ✅۳.صبر در معصیت 🔻گونه‌ی دیگر صبر در ترک کارهای حرام است. این مطلب را از این آیه می‌فهمیم: «وَ لا تَستَوی الحَسَنةُ وَ لا السَّیِّئَةُ ادفَع بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ فَإذا الَّذی بَینَکَ وَ بَینَهُ عَداوَةٌ کَأَنَّهُ*وَ ما یُلَقَّاها إلّا الَّذینَ صَبَرُوا وَ ما یُلَقَّاها إلّا ذُو حَظٍّ عَظیم»؛ خوبی و بدی برابر نیست، همیشه به نیکوترین وجه پاسخ ده تا کسی که میان تو و او دشمنی است، همچون دوست صمیمی شود. کسی از این [خصلت خوب] برخوردار نمی‌شود، مگر صابران و آنان که بهره‌ای بزرگ داشته باشند. 🔹در واقع، قرآن کریم می‌فرماید: هنگامی که شخص با عمل جاهلانه‌ای مواجه می‌شود، به صبر و بهره‌ای بزرگ از اخلاق نیاز دارد تا بتواند سیئه (گناه) را ترک کند. 🔸توجه کنید که کارهای «خلاف مُرُوَّت» هم جایز نیست و این قسم، آن را هم در بر می‌گیرد. خلاف مروت به کاری می‌گویند که در شأن شخص نیست و وقتی دیگران می‌بینند که آن شخص آن کار را انجام می‌دهد، تعجب می‌کنند؛ مانند اینکه انسانی بسیار برجسته و شاخص، در خیابان تخمه بشکند. تخمه‌شکاندن به خودی خود اشکالی ندارد و ذاتاً حرام نیست و اگر همان شخص دور از چشم دیگران این کار را انجام دهد، مرتکب گناه نشده است؛ ولی گاهی به سبب وضعیتی جدید و خاص، همان کار برای همان فرد حرام می‌شود. 👈علت حرام‌بودنش هم این است که این کار باعث سقوط معنوی می‌شود و شخصیت و آبروی او را از بین می‌برد و او را در دید دیگران کوچک می‌کند. @abolhasanmahdavi
(۱) ✅تقسیم اول۱ 🔻در بعضی روایات حضرات معصومان«علیهم‌السلام» صبر را به سه قسمت تقسیم کرده‌اند: صبر در اطاعت و صبر در ترک حرام و صبر در مصیبت و گرفتاری؛ یعنی ناملایماتی که انسان باید در آن صبور باشد، در این سه قِسم خلاصه شده است 🔸برای مثال، حضرت رسول«صلی‌الله‌علیه‌وآله» فرمودند: صبر سه‌گونه است: صبر در هنگام مصیبت، صبر در طاعت و صبر در معصیت. این سه قسم بسیار کلی است اما برای واضح شدن جایگاه صبر موثر است. 🔹۱.صبر در اطاعت و انجام وظیفه 👈بخشی از ناملایمات انسان در هنگام انجام‌دادن وظیفه‌ی دنیوی و اُخروی است، به‌خصوص هنگام ادای واجبات؛ یعنی انسان در انجام‌دادن کارهایی همچون جهاد، حج، اعتکاف و روزه، باید سختی‌ها و ناملایمات بسیاری را تحمل کند. @abolhasanmahdavi
🔻همایش وحدت حوزه و دانشگاه 🔹با سخنرانی: آیت‌الله‌ مهدوی 📆۳شنبه، ۲۶ آذر ۹۸ ⏰ساعت: ۹‌صبح 🔸مکان برگزاری: سالن اجتماعات حوزه علمیه صدر بازار اصفهان @abolhasanmahdavi
همایش وحدت حوزه و دانشگاه.mp3
10.24M
🔻همایش وحدت حوزه و دانشگاه 📆۳شنبه، ۲۶ آذر ۹۸ ⏰مدت زمان: ۴۱دقیقه 🔸حوزه علمیه صدر بازار اصفهان @abolhasanmahdavi
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه #حوزه #دانشگاه @abolhasanmahdavi
📆۲۷آذر؛ سالروز وحدت بین حوزه و دانشگاه 🔻مراد از وحدت حوزه و دانشگاه این نیست که علوم دانشگاه به حوزه بیاید و در حوزه تدریس شود یا علوم حوزه در دانشگاه تدریس شود؛ بلکه منظور از وحدت این است که این دو نهادی که هر دو نهاد علمی بوده و نخبه‌پرور است، هر دو حامی یکدیگر و مکمل یکدیگر باشند. 🔹چون اساساً علومی که در حوزه خوانده می‌شود، علومی است که مربوط به کمال روح انسان و سازندگی معنوی انسان است و علومی که در دانشگاه تدریس می‌شود اساساً مربوط به زندگی ظاهری و مادی انسان است. 🔸می‌دانید یک شخص هم جسم و هم روح دارد. برای جسمش نیاز به علوم دارد، برای روحش هم نیاز به علوم دارد و این دو نهاد حوزه و دانشگاه از این جهت می‌توانند مکمل یکدیگر باشند و الا اگر فقط علوم حوزوی خوانده بشود و علوم روز که مربوط به زندگی انسان‌هاست خوانده نشود در این جهت ناچار می‌شویم دست نیاز به سوی دشمنان دراز کنیم. یا بالعکس اگر در دانشگاه فقط علوم زندگی و دنیای انسان و مادیات خوانده بشود؛ اما از معنویت خبری نباشد ممکن است کسانی که آنجا رشد می‌کنند به جای خدمت به جامعۀ خودشان خیانت بکنند. 🔹بنابراین، منظور از وحدت این دو نهاد این است که مکمل یکدیگر باشند. اساتید حوزه مرتب در دانشگاه حضور پیدا کنند و بالعکس. مرتب جمع‌های مشترک و نشست‌های مشترک داشته باشند و اهدافشان را خوب بیان بکنند و از یکدیگر حمایت بکنند. امیدوارم آنچه که در این جهت خواستۀ امام بزرگوارمان بود و رهبر معظم انقلاب هم در این سال‌ها مرتب روی آن پافشاری داشتند، خوب تحقق پیدا بکند و بیش از پیش شاهد وحدت بین این دو قشر باشیم و جامعۀ خودمان را هم در ترقی بالاتر ببینیم. @abolhasanmahdavi
هدایت شده از سیدابوالحسن مهدوی
💠 شرح صحیفه سجادیه 🔸با بیان آیت الله مهدوی حفظه‌الله 🔹امشب از نماز مغرب و عشاء 🔻خیابان کاوه، میدان ۲۵ آبان، مسجد و حسینیه امام سجاد علیه‌السلام @abolhasanmahdavi
#عکس_نوشته #صبر #شماره۱۴ @abolhasanmahdavi
(۲) ✅تقسیم اول۲ 🔻۲.صبر در گناه و کار قبیح 👈 قسمِ دومِ صبر مربوط به ترک کارهای حرام و نیز کارهای قبیحی است که شاید حرام هم نباشد. 🔹به طور کلی، کارهایی که شرع مقدس اسلام آنها را ممنوع اعلام کرده است، حرام و کارهایی که عقل به دوری‌کردن از آنها فرمان می‌دهد قبیح و زشت است. در زبان دین، بخشی از قِسم دوم را به عنوان خلاف مروّت یاد می‌کنند. 🔸به هرحال، صفت صبر پشتوانه‌ی ترک هر دو نوع کار ممنوع است؛ زیرا هنگام ارتکاب گناه، نفس انسان در سراشیبی سقوط قرار می‌گیرد و برای اینکه بتواند از ارتکاب گناه صرف‌نظر کند، به صبر نیازمند است. 🔹در این‌باره، از رسول گرامی اسلام«صلی‌الله‌علیه‌وآله» می‌خوانیم: «المُهاجِرُ مَن هَجَرَ السّوء وَ المُجاهِدُ مَن جاهَدَ هَواهُ»؛ مهاجر کسی است که از بدی‌ها هجرت کند و مجاهد کسی است که با هوای نفسش مبارزه کند. 🔺حقیقتاً ترک گناه و معصیت، جهادی است که به صبر فراوان نیاز دارد. @abolhasanmahdavi