محضر محترم حضرت آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله
سلام علیکم
1- ادلۀ وجوب الزام به حجاب اسلامی بر حاکم و نظام اسلامی چیست؟
2- حدّ و مرز مقدار پوشش در حجاب اسلامی کدام است؟
3- مقصود فقهاء از شرطیت احتمال تأثیر در وجوب امر به معروف و نهی از منکر چیست؟ و بر اساس چه دلیلی است؟
4- آیا رسول اکرم(ص) و أمیرالمؤمنین(ع) در زمان حکومت خود، زنان مسلمان را اجبار به حجاب اسلامی کرده اند؟ اگر نمیکردند چرا؟
5- آیا علم به همه احکام شرط در وجوب امر به معروف و نهی از منکر است؛ یعنی بر عموم مردم واجب نیست، و فقط بر علما واجب است؟
6- آیا وظیفه حاکم اسلامی فراهم آوردن بستر جامعه برای ازدواج به موقع، بجای الزام به حجاب نیست؟
7- آیا الزام به حجاب با حق شهروندی مغایرت و منافات ندارد؟
پاسخ اجمالی:
ج1: ادلۀ وجوب الزام به حجاب اسلامی بر حاکم و مسؤولین نظام اسلامی در کتاب، و سنت، و اجماع، بلکه ضرورت دین خلاصه می شود.
ج2: حد و مرز پوشش و حجاب اسلامی، عبارت است از:هر پوششی مثل چادر و مانند آن که تمام مواضع بدن زن – حتی برجستگی های بدن – را بپوشاند، غیر از وجه و کفّین.
ج3: مقصود از احتمال تأثیر در مرتبۀ اول: احتمال عقلائی تأثیر گفتار و نصیحت در توجه و بیداری فاعل منکر و تارک معروف؛ بگونهای که متحوّل شده، وبا ارادۀ خود یا با تهدید زبانی و ایجاد خوف با تصمیم خود دست از معصیت بکشد. ولی در مرتبۀ دوم و سوم: مقصود از تأثیر، بازدارندگی فاعل منکر و تارک معروف؛ به گونهای که با تنبیه بدنی و الزام که با ایجاد خوف بر خلاف میل و ارادۀ باطنی، دست از گناه بکشد.
ج4: اصل اینکه رسول اکرم(ص) و أمیرالمؤمنین(ع) الزام به حجاب اسلامی نمی کردند ثابت نیست. ولی بر فرض عدم ثبوت، باید گفت که: ترک فعل از جانب معصوم همانند فعل ایشان محاملی دارد. و در مفروض سؤال محاملی وجود دارد، مانند: عدم آمادگی و تحمل الزام به حجاب از جانب عموم زنان؛ لذا خوف بر کیان و بیضۀ اسلام وجود داشت؛ چون زمان حکومت رسول خدا(ص) و أمیرالمؤمنین(ع) اوائل عهد اسلام بوده است. و اما سائر امامان معصوم(علیهم السلام) مبسوط الید نبوده اند، و یا اینکه بی حجابی – بگونه ی مبتذل و فساد انگیز با انواع آرایش – در آن زمان شایع و رائج نبوده است.
ج5: فقط علم به حکم مورد امر و نهی و نیز شرائط وجوب و احکام آن شرط در وجوب امر به معروف و نهی از منکر است، نه علم به سایر احکام دین.
ج6: هر دو امر وظیفه ی حاکم اسلامی است؛ یعنی هم ایجاد مقدمات و آمادگی عموم جامعه برای ازدواج به موقع، و هم الزام به حجاب اسلامی؛ چرا که امر اول احیاء سنت پیامبر است؛ که فرمود: «النکاح سنتی»، و امر دوم مصداق انجام فریضهی امر به معروف و نهی از منکر، و نیز از قبیل اقامهی دین الهی است.
ج7 :از نظر اسلام مشروعیت حق شهروندی و برخورداری از حقوق و مزایای آن باید در چهارچوب مراعات حدود و احکام الهی باشد.
پاسخ تفصیلی:
نخست قبل از پرداختن به پاسخ باید متذکر شوم که جزئیات و تفاصیل وجوه و ادله و اوقال در کتاب های مؤلَّفة اینجانب موجود است.
واین کتاب ها عبارتند از:
1- کتاب دلیل تحریر الوسیلة في الامر بالمعروف و النهی عن المنکر، که در سال 1415 ؛قمری یعنی حدود 28 سال قبل تألیف نمودهام.
2- کتاب «منهاج الفقاهة في تحشیة تحریر الوسیلة / في الامر بالمعروف و النهي عن المنکر»، که چند سال بعد از کتاب دلیل تحریر تألیف کردهام.
3- کتاب «أضواءالفقاهة/ الحلقة الاُولی في فقه العبادة» که اخیراً تألیف نمودهام. و در این کتاب تحقیق مفصّلی راجع به: مسائل مهمة و مستحدثة في الامر بالمعروف و النهي عن المنکر، و نیز مسأله ی الزام به حجاب داشتهام.
4- کتاب «حلقات الفقه الفعّال» که در 25 جلد است و در جلد 23 بخش قضاء و جزاء دربارۀ ماهیت تعزیر و گسترۀ آن تحقیق جامعی کردهام. و نیز در کتابها دیگر بنده تحقیق مواردی از این مباحث آمده است.
و همه این مباحث به قلم عربی و تحقیقی و استدلالی بوده و اقوال فقهاء و أدلۀ کتاب و سنت و اجماع مورد تحقیق و بررسی و استناد واقع گردیده است.
ولی اخیراً دربارۀ الزام به حجاب اسلامی سؤالاتی مطرح و شبهاتی إلقاء شده است، که باید با اشاره به ادله بگونهی موجز پاسخ داده شود. و اهل تحقیق را به کتابهای استدلالی اینجانب و نیز سایر کتب مصادر مثل مسالک، ریاض، جواهر و... ارجاع میدهیم.
پاسخ سؤال اول:
ادلّهی وجوب الزام به حجاب اسلامی بر حاکم شرع و مسؤولین نظام اسلامی را میتوان در کتاب وسنت و اجماع، بلکه ضرورت دین خلاصه کرد.
اما کتاب مجید: میتوان به سه دسته از آیات قرآن استدلال کرد که دلالت دستۀ اول و دوم بگونهی حکومت و طولی است.
و نیز در همین کتاب از ابوعبید چنین نقل کرده است: «قال ابوعبید: قلت: و معنی قول ابن الأعرابی : الجلباب الإزار، و لم یرد به إزار الحقو، ولکنه أراد به الإزار الذی یشتمل به فیُجَلِّلُ جمیعَ الجسد». (تهذیب اللغة: ج11، مادّة: جلب، ص 93). و نیز لیث و خلیل گفتند: الجلباب ثوب أوسع من الخمار. (کتاب العین: مادّة: جلب / تهذیب اللغة: ج11، ص 93) لیث و خلیل، و ابوعبید، و ابن الأعرابی همه از علمای لغت معاصر زمان أهل بیت(ع) هستند.
ولی به دو قرینۀ داخلیة، آیه ظهور در همان معنای اول دارد.
قرینۀ اول: اینکه در قرآن مجید از پوشیدن مقنعه به «وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُيُوبِهِن» تعبیر شده است. ولی در اینجا به «يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِن» تعبیر گردید. و معنای این تعبیرعبارت است از: چادر یا هر پوشش سراسری بدن را بر سر انداختن یا بر سرگرفتن. و این مدلول بدلالت تعبیر «یدنین علیهنّ» ثابت است. و بین این تعبیر و تعبیر «ضرب الخمار علی الجیب» فرق واضح است.
قرینۀ دوم: اینکه در ذیل آیه آمده است: «ذلِكَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْن» یعنی در برگرفتن جلباب نزدیکتر به عفاف و حجاب بانوان است و راه بهتر و مصون تر برای امنیت از نگاه شهوانی و آزار جنسی مردان اجنبی شهوتران است.(گرچه در برخی تفاسیر به «یُعرض بأنّهن حرائر» تفسیر شده است ولی بقرینۀ «فلایؤذین» آیه ظهور در آ«چه گفتیم دارد)
با اندک تأمل در ظرافت این تعبیر روشن میشود که این تعلیل ذیل آیه مناسب با همان پوشش سراسری بدن زن –چادر و مانند آن – است.
ولی ناگفته نماند که: ملاک وجوب، پوشش کامل همهی بدن زن - حتی برجستگی های بدن – است. و این بدلیل ذیل آیه، و نیز بقرینۀ روایت ابن سنان از امام رضا(ع) (حضرت فرمود: خداوند حجاب را به بر زنان واجب فرمود زیرا برهنگی و بی جچابی زن موجب تحریک شهوت و فساد مردان مؤمن می شود. و این روایت را ما در آغاز مباحث کتاب: «دلیل تحریر الوسیلة في أحکام الستر و النظر» آوردهایم.) و سایر روایات ورادة در تحریم نظر به محاسن بدن زن میباشد. و فلسفهی تحریم نظر به مواضع زیبا و محرّک بدن زن را با تعبیر «سهمٌ من سهام إبلیس مسموم» مصونیت زن از نگاه مردان اجنبی و تحریک شهوت آنان بیان میکند؛ لذا محاسن بدن زن اختصاص به صورت و موی سر و سینه و بدن عریان و مکشوف ندارد، بلکه شامل همۀ برجستگی های بدن زن – که حتی لباس یا روپوش تنگ معلوم و نمایان است – می شود؛ چون عادةً موجب تحریک شهوت میشود.
لذا امر به وجوب ستر و پوشش سراسری شامل مواضع برجستهی بدن زن – گرچه از روی لباس یا روپوش تنگ – میشود. و این چادر و پوشش مانند آن است که سراسر بدن زن را از بالای سر همۀ برجستگیهای بدن زن را میپوشاند.
پاسخ سؤال سوم:
مقصود فقهاء از شرطیت احتمال تأثیر در وجوب امر به معروف و نهی از منکر – همانگونه که در دو کتاب «دلیل تحریر الوسیلة» و «منهاج الفقاهة» بیان کردهایم - در مرتبه اول از امر به معروف و نهی از منکر که امر و نهی لسانی و بیانی است: این است که: سخن آمر و ناهی در اراده و تصمیم فاعل منکر و تارک معروف تأثیر کند؛ بگونهای که او را متنبّه و متوجه اشتباه خود ساخته و او را پشیمان از کردار و رفتارش کند بگونهای که بعد از توجه تصمیم به فعل معروف و ترک منکر بگیرد.
ولی مقصود از تأثیر در مرحلهی دوم و سوم: تأثیر در بازدارندگی و منع از فعل منکر و ترک معروف است یعنی: فاعل منکر و تارک معروف - بر خلاف میل و تصمیمش با تنبیه بدنی یا حبس و مانند آن - وادار به فعل معروف و ترک منکر شود. وقتی در مرتبۀ سوم گاهی در اثر ضرب و جرح به قتل و قلع ماده فساد و منکر کشیده می شود. بنابراین احتمال تأثیر در این دو مرحله به این معنا است که حاکم شرع منع و بازداشتن فاعل منکر و تارک معروف از فعل منکر و ترک معروف را متوقف بر ضرب و جرح می بیند؛ یعنی صِرف نصیحت و بیان و امر و نهی گفتاری را مؤثر نمی بیند. و فقط با ضرب و جرح و حبس و مانند آن، بازدارندگی و جلوگیری و منع از فعل منکر و ترک معروف را احتمال میدهد. بنابراین: در هر سه مرحله احتمال تأثیر شرط وجوب امر و نهی است، لکن معنای تأثیر در مرحلهی اول با مقصود از آن در مرحلهی دوم و سوم فرق میکند.
پاسخ سؤال چهارم:
عدم الزام بر حجاب اسلامی از جانب رسول خدا و أمیرالمؤمنین(علیهما السلام) میتواند به دلائلی باشد. یکی اینکه:
رسول خدا و أمیرالمؤمنین(علیهما السلام) در أوائل عهد اسلام بودند. و بعید نیست که بگوئیم در ابتدای اسلام هنوز جامعهی اسلامی آمادگی تحمل
دستهی اول: آیاتی که دلالت دارد بر وجوب و ضرورت حجاب اسلامی بر همه مسلمین و ایجاب ابلاغ آن بر رسول خدا(ص) دارد، مثل آیۀ: «يا أَيُّهَاالنَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَوَبَناتِكَ وَنِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَعَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِن» وآیۀ: «وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُيُوبِهِن». و آیۀ: «وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجاب» یعنی ای مسلمین اگر از هسران پیامبر طعام و غذا دریافت میکنید، باید از پشت پرده یا دیوار یا هر ساتر دیگر بوده باشد.
این دسته از آیات وجوب اصل حجاب را بر همهی بانوان مسلمان و مؤمن اثبات میکند، بلکه اثبات میکند که وجوب حجاب از احکام ضروری دین خدا است؛ چون از قبیل ما نطق به الکتاب المجید است.
دستهی دوم: آیاتی که دلالت بر وجوب برپائی و اقامهی دین خدا بر همه پیامبران الهی و از جمله پیامبر اسلام دارد، مثل آیۀ: «شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ ما وَصَّى بِهِ نُوحاً وَ الَّذي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ وَ ما وَصَّيْنا بِهِ إِبْراهيمَ وَ مُوسى وَ عيسى أَنْ أَقيمُوا الدِّين» . و آیات بسیار دیگری که بر این حکم مسلَّم دین خدا دلالت دارند.
از نگاه علم اصول دستۀ اول حکومت بر دسته دوم دارد؛ چون دلالت دارد که حکم حجاب جزئی از دین خدا بلکه از أهمّ أحکام دین است؛ زیرا دین خدا چیزی جز از احکام آن نیست. و آیات امر به اقامهی دین دلالت بر وجوب برپایی دین خدا میان جامعهی مسلمین بر رسول خدا و أئمه طاهرین و همهی رهبران الهی - که جانشینان و اوصیای پیامبران هستند - دلالت دارد.
از این رو می توان به این دو دسته از آیات قرآن مجید برای وجوب الزام به حجاب بر حاکم اسلامی – به ضمیمهی ادلهی ولایت فقیه در عصر غیبت – استدلال کرد.
این دسته از آیات وجوب الزام به حجاب اسلامی را نه تنها اثبات میکند، بلکه اثبات می کند که وجوب حجاب از ضروریات دین است؛ چون از قبیل: «ما نطق به الکتاب العزیز» میباشد؛ زیرا که دسته اول از این آیات دلالت قطعی بر این دارد که حجاب جزء دین است. و دسته دوم نیز دلالت قطعی بر وجوب اقامه ی دین دارد. در نتیجه برپائی حجاب در بین جامعه از قبیل «ما نطق به الکتاب المجید»، و از ضروریات دین میشود.
دسته سوم: آیاتی از قرآن مجید است که دلالت بر وجوب امر به معروف و نهی از منکر دارد، مانند آیه «وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَر» و الزام به حجاب از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است چون به اتفاق نص و فتوی شامل سه مرتبه میشود.
و اما روایات سنت: میتوان به دو دسته از روایات برای وجوب الزام به حجاب اسلامی بر حاکم و مسؤولین نظام اسلامی استدلال کرد.
دستهی اول: روایاتی که دلالت بر وجوب مرتبۀ دوم و سوم از امر به معروف و نهی از منکر با ضربهی فیزیکی دست-؛ یعنی تنبیه و به الزام - دارد. و این نصوص مستفیضة است. و ما در کتاب أضواءُ الفقاهة / الحلقة الاُولی في فقه العبادة به تحقیق این مطلب پرداختهایم. و این نصوص باطلاق شامل امر به هر معروف و نهی از هر منکر از آن جمله امر به حجاب و نهی از بیحجابی میشود.
دستۀ دوم: نصوص مستفیضهای است که دلالت بر ولایت حاکم بر «تعزیر کل من ارتکب ذنباً و معصیة، أو ترک واجباً بحسب ما یراه من المصلحة» دارد. که ما این روایات را در کتاب حدود و تعزیرات دلیل تحریر الوسیلة، و نیز در کتاب حلقات الفقه الفعال / في قسم فقه القضاء و الجزاء مورد تحقیق و بررسی قرار دادهایم.
پاسخ سؤال دوم:
در تعیین حد و مرز پوشش و حجاب اسلامی باید گفت که: پوشش برتر و حجاب افضل بلکه أحوط پوشش سراسری با چادر و مانند آن است. گرچه جواز اکتفاء به هر گونه پوششی که – غیر از وجه و کفین – همۀ مواضع بدن زن حتی برجستگی های بدن را بپوشاند، خالی از قوّت نیست. و دلیل آن این است که مقصود از جلباب در آیۀ شریفه پوشش سراسر بدن از سر تا پا است. البته این لفظ در میان علمای لغوی معاصر أهل البیت(ع) به سه معنا آمده است.
1- پوشش سراسر بدن که از آن به مُلائة، و ملحفة و عبائة تعبیر گردید. و این عناوین معادل «چادر» در زبان فارسی است. و این معنا در کلمات قدمای علمای لغت مشهود میباشد و دقیقتر از دو معنای دیگر است.
2- خمار؛ یعنی مقنعه 3- پوششی بزرگتر از مقنعه و شبیه آن است و از بالای سر تا کمر را میپوشاند.
ازهری در کتاب «تهذیب اللغة» از ابن سکّیت (ایشان از علمای لغت معاصر أهل البیت(ع) است) چنین نقل میکند. «قال ابن السکیت: قالت العامریة: الجلباب: الخمار جلباب المرأة مُلائتها التي تشتمل بها. واحدها جلباب. و الجماعة جلابیب». (تهذیب اللغة: چ11، مادّة: جلب، ص 93).
الزام عموم زنان مسلمان به حجاب را نداشتند، و این نه به این معناست که حتی در زنان أمیرالمؤمنین(ع)، اسلام و مسلمین در حدی از ضعف بودند که برای ایجاد رعب در دشمن نیاز به خضاب و رنگ کردن موی صورت پیرمردان بود؛ لذا حضرت أمیر در پاسخ به این سؤال که: رسول خدا امر به خضاب کرده بود آیا شما هم امر می کنید؟ فرمود: این در زمان رسول خدا بود، ولی در زمان من اسلام در آن حد از ضعف نیست و امنیت نظامی در زمان من حاصل است. فرمود: «انما قال(ص) ذلك، و الدین قُلٌّ. فأما الآن و قد اتسه نطاقه و ضرب و ضُرِب بجرانه، فامرٌ و ما اختار». (نهج البلاغة صبحي الصالح: ص 471، الحکمة: 17)
ولی در مسأله الزام به حجاب ممکن است حتی در زمان حکومت أمیرالمؤمنین(ع) با آن همه مخالفین زمینهی امنیتی برای حکومت و نیز زمینۀ فرهنگی و تحمل جامعه هنوز فراهم نشده بود.
حاصل این توجیه این است که: همانگونه که در زمان رسول خدا بدلیل امنیتی رسول خدا – بر خلاف حکم اوّلی – حکم حکومتی به رنگ کردن موی صورت صادر فرموده، همینطور ممکن است به جهت عدم تحمل جامعه زنان آن روز و حفظ بیضۀ اسلام الزام همه گانی زنان به حجاب مصلحت نبود، لذا با إعمال ولایت إلزام به حجاب نکردهاند. و اما سایر امامان معصوم (ع) مبسوط نبودند. لذا اشکال منتفی است.
و احتمال دیگر اینکه: ممکن است در زمان رسول خدا و میرالمؤمنین(علیهما السلام) بدحجابی یا بی حجابی در حد ابتذال و فساد انگیز شایع نبود و لذا نیاز به الزام همگانی نبود.
وجه سوم: اینکه فعل یا ترک معصوم گرچه حجت است، ولی دارای وجوه و محامل مختلف بوده و از نظر فقهاء با اطلاقات لفظی منافات ندارد چون امکان حمل بر شرائط خاص، و وضعیت غیرمساعد – خارج از گسترهی اطلاقات و عمومات خطابات شرعیه اوّلیه - وجود دارد. لذا عدم الزام بر حجاب در عهد نبی و أمیرالمؤمنین با وجود محامل محتمل از نظر فقهی هرگز صلاحیت تقیید و یا تخصیص عمومات کتاب و سنة قطعیۀ – ثابت به نصوص کتاب و سنّت متواتر و اجماعات – را ندارد. و این از مسلّمات فقه شیعه است، تا حدی که حتی یک فیه از فقهای شیعه تفوّه به نفی وجوب الزام بر حجاب، و استثنای آن از سائر منکرات نکرده است؛ کسی فرقی بین اقسام و انواع منکرات مسلّم و ضروری در وجوب نهی – به مرتبه دوم و سوم - ، و یا در وجوب اقامه و برپائی دین خدا نگذاشته است.
پاسخ به سؤال پنجم:
واضح است که علم به همه احکام شرط در تکلیف به امر و نهی نیست، بلکه فقط علم به حکم شرعی مورد امر و نهی، و نیز علم به شرائط دخیل در وجوب یا حرمت امر و نهی، دخیل در وجوب امر به معروف و نهی از منکر است.
پاسخ سؤال ششم:
وظیفه حاکم اسلامی هر دو تکلیف است؛ یعنی هم باید بستر جامعه را مستعدّ و مهیّا برای ازدواج کند، و مقدمات آن را به عنوان احیاء و اقامهی سنت رسول اکرم و دین خدا فراهم سازد، و همچنین الزام به حجاب اسلامی نماید؛ چون خود مصداق بارز امر به معروف و نهی از منکر و اقامه ی دین الهی است.
پاسخ سؤال هفتم:
حق شهروندی از نظر اسلام فقط در چهارچوب و محدوده ی حدود و احکام الهی مشروع است، و الّا مشروعیت ندارد.
و این از ضروریات دین است که هر شهروندی نمی تواند به عنوان حق شهروندی مرتکب منکرات مسلّم دین شود: مثلاً همجنس بازی، کودک آزاری، مشروب خوری، قمار بازی و.... را به عنوان حق شهروندی انجام دهد.
آنچه که در پاسخ به این سؤالات گفتیم خلاصه و موجز و به اشاره بوده است و محققین می توانند برای تحقیق و بررسی جزئیات ادله و اقوال و وجوه استدلالی به کتابهای مختلف اینجانب که در ابتدا نام بردهایم، مراجعه نمایند.
در پایان ناگفته نماند که مقصود از الزام به حجاب اسلامی، الزام همه ی بانوان بدحجاب یا بی حجاب در کوتاه مدت نیست. بلکه مراد وجوب آن در بلندمدّت، و با برنامه ریزی حساب شده و گام به گام طی مدت چند سال معیّن، مانند برنامۀ بلند مدّت برای ایجاد سیستم اقتصاد مقاوم و استقلال اقتصادی خودکفا و پایدار است. لکن روند الزام به حجاب اسلامی باید در مدت معین طی شود و در زمان و فرصت معیّن به انجام و اتمام برسد تا آنجائی که همه ی بانوان ایرانی با حجاب اسلامی میشوند و بدحجابی و بی حجابی جُرم تلقّی شود.
حوزۀ علمیه قم:
علی اکبر سیفی مازندرانی
تاریخ: ششم مرداد سال
1401 هـ.ش / برابر 28
ذی الحجة الحرام سال 1443 هـ.ق
صوت کامل جلسه.mp3
40.12M
🎙 بشنوید | #حجاب
✳️ پرسش و پاسخ
🔸پاسخ های مستدل حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله ) پیرامون: حدود #حجاب_اسلامی و پرسشهای مطرح شده در موضوع #الزام_به_حجاب
☑️پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
https://eitaa.com/ayatollahseyfi
▫️#صوت_کامل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حجاب | پرسش و پاسخ
🔸سوال دوم: حدّ و مرز مقدار #پوشش در #حجاب_اسلامی کدام است؟
🔹حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) پاسخ میدهند
🎙جهت دریافت صوت کامل جلسه اینجا کلیک کنید!
🌐 پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
☑️ @ayatollahseyfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حجاب | پرسش و پاسخ
🔸 تتمه پاسخ به سوال دوم (#معنای_جلباب و ...)
🔹حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) پاسخ میدهند
🎙جهت دریافت صوت کامل جلسه اینجا کلیک کنید!
🌐 پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
☑️ @ayatollahseyfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حجاب | پرسش و پاسخ
🔸سوال سوم: مقصود فقهاء از شرطیت #احتمال_تأثیر در وجوب امر به معروف و نهی از منکر چیست؟ و بر اساس چه دلیلی است؟
🔹حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) پاسخ میدهند
🎙جهت دریافت صوت کامل جلسه اینجا کلیک کنید!
🌐 پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
☑️ @ayatollahseyfi
42.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حجاب | پرسش و پاسخ
🔸سوال چهارم: آیا رسول اکرم(ص) و أمیرالمؤمنین در زمان حکومت خود زنان مسلمان را #اجبار_به_حجاب اسلامی کرده اند؟ چرا؟
🔹حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) پاسخ میدهند
🎙جهت دریافت صوت کامل جلسه اینجا کلیک کنید!
🌐 پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
☑️ @ayatollahseyfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حجاب | پرسش و پاسخ
🔸سوال پنجم: آیا علم به همه احکام شرط در وجوب امر به معروف و نهی از منکر است؛ یعنی بر عوام مردم واجب نیست فقط بر علما واجب است؟
🔹حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) پاسخ میدهند
🎙جهت دریافت صوت کامل جلسه اینجا کلیک کنید!
🌐 پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
☑️ @ayatollahseyfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حجاب | پرسش و پاسخ
🔸سوال ششم: آیا وظیفه حاکم اسلامی فراهم آوردن بستر جامعه برای #ازدواج به موقع بجای #الزام_به_حجاب نیست؟
🔹حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) پاسخ میدهند
🎙جهت دریافت صوت کامل جلسه اینجا کلیک کنید!
🌐 پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
☑️ @ayatollahseyfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حجاب | پرسش و پاسخ
🔸سوال هفتم: آیا الزام به حجاب با #حق_شهروندی بانوان منافات ندارد؟
🔹حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) پاسخ میدهند
🎙جهت دریافت صوت کامل جلسه اینجا کلیک کنید!
🌐 پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
☑️ @ayatollahseyfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حجاب | پرسش و پاسخ
🔸سوال هشتم: آیا اقلیت های مذهبی یا #گردشگران_خارجی ملزم به رعایت حجاب می باشند؟
🔹حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) پاسخ میدهند
🎙جهت دریافت صوت کامل جلسه اینجا کلیک کنید!
🌐 پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
☑️ @ayatollahseyfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 اخلاق | #نهج_البلاغه
🔸امیرالمومنین(ع): 《أَقِیلُوا ذَوِی الْمُرُوءَاتِ عَثَرَاتِهِمْ، فَمَا یَعْثُرُ مِنْهُمْ عَاثِرٌ إِلاَّ وَیَدُ اللَّهِ بِیَدِهِ یَرْفَعُهُ 》/ نهج البلاغه، حکمت ۲۰
☑️ @ayatollahseyfi
بسمه تعالی.pdf
169.6K
🔴مهم🔴
🔴 آیا کتب درسی سطوح عالی دارای نقص است؟
🔴 نظر شما در مورد تغییر کتب درسی سطوح عالی چیست؟
🔴 پیشنهاد شما برای بهبود کمی و کیفی تحصیلی در سطوح عالی چیست؟
✳️ آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله در پاسخ به نامه اساتید سطوح عالی پاسخ میدهند.
🌐پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
https://eitaa.com/ayatollahseyfi
🔹موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام برگزار می کند:
🔻#نشست_علمی: مبانی فقهی حکم اعدام سلمان رشدی (با رویکرد پاسخ به شبهات)
🎙با ارائه:
استاد معظم حضرت آیت الله
سیفی مازندرانی (دامت برکاته)
🕰 زمان: چهارشنبه 26 مرداد 1401 ساعت 10:30 الی 12
🔳 نحوه اجرای برنامه: #مجازی: پخش زنده از:
🔻تلویزیون اینترنتی فقه نظام ساز:
http://heyatonline.ir/irsi
🔻اسکایپ:
https://join.skype.com/I7qOg2slYw3U
#ارتداد
#سلمان_رشدی
🌐پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
https://eitaa.com/ayatollahseyfi
✳️ پخش زنده مبانی فقهی حکم اعدام سلمان رشدی
http://heyatonline.ir/irsi
مبانی فقهی حکم اعدام سلمان رشدی.mp3
28.16M
🔴آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله پاسخ میدهد:
۱. آیا حکم مرتد اعدام است ؟ و میتوان بدون محاکمه قضائی حکم به اعدام داد؟
۲. آیا چنین احکامی بخاطر ارتداد در اسلام سابقه دارد؟
۳. دائره ولایت حاکم اسلامی محدودیت دارد؟ و آیا این منجر به زیر پا گذاشتن قوانین سائر کشورها نمیشود؟
۴ . اینکه حضرت امام ره در مورد سلمان رشدی ملعون فرمودند اگر توبه کند و زاهد زمان نیز گردد بر مسلمانان لازم است او را به سزای عملش برسانند بر چه مبنایی است؟ مگر توبه موجب اسقاط حد نمیشود؟
۵ . آیا شرط اجرای حد آن است که کسی که حد را اجرا می کند، جانش محفوظ باشد و خطری تهدیدش نکند. ؟
۶. سلمان رشد سنی مذهب و حنفی مسلک است و بنابر قول مشهور که «الزموهم بما الزموا به انفسهم: لازم است که حاکم سنی حکم را تعیین کند و نه حاکم شیعی. آیا این سخن درست است؟
۷ .هر متهمی حق دارد تا قبل از صدور حکم، از خود دفاع کند. به سلمان رشدی فرصت دفاع از خود داده نشد.
۸ .این اقدام و صدور حکم آیا به معنای ترویج تروریسم دینی نیست؟ و آیا این داخل در فتک منهی از سوی ائمه نیست؟
۹ . اینکه حضرت مسلم(ع) عبیدالله را در خانه هانی غافلگیرانه نزد! دلیل بر منع قتل غافلگیرانه نیست؟ تفاوت فتک با اغتیال چیست؟
۱۰. حکم امثال این ملعون از باب ارتداد است یا توهین و کذب و افترا به دین و نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله و یا مجموع موارد ؟؟
۱۱ . آیا این حکم امام از قبیل حکم قضائی است یا حکم حکومی و آیا پس از فوت فقیه احکام صادره(قضائی و حکومی) ایشان لغو میشود؟
🌐https://eitaa.com/ayatollahseyfi
🎥 فیلم پاسخ به شبهات پیرامون حکم وجوب قتل #سلمانرشدی
✳️ آیت الله #سیفی_مازندرانی حفظه الله مبانی فقهی حکم امام خمینی رضواناللهتعالیعلیه را تشریح کرده و شبهات پیرامون آن پاسخ میدهد.
✅ معظم له شارح کتاب تحریر الوسیلة امام خمینی قدس سره میباشد و تا کنون بیش از ۳۰ جلد کتاب #دلیل_تحریر_الوسیلة را در شرح آن تالیف نموده است.
http://dl.seyfi.ir/video/motefareqe/400-401/ertedad-salman-roshdi401-5-26.mp4
#حکم_اعدام_سلمان_رشدی
🔷پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
https://eitaa.com/ayatollahseyfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سلمان_رشدی | پاسخ به شبهات
🔸مقدمه و توضیحات حضرت آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله پیرامون برخی شبهات مطرح شده در خصوص اجرای حکم اعدام سلمان رشدی
🌐 پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
☑️ @ayatollahseyfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سلمان_رشدی | پاسخ به شبهات
🔸سوال اول: آیا حکم مرتد اعدام است؟ و میتوان بدون محاکمه قضائی حکم به اعدام داد؟ (#بخش_اول)
توضیح: اجماع فقهای شیعه و اکثر اهل عامه بر قتل سابّ نبی و اهل بیت علیهم السلام (به غیر از مسأله ارتداد)
🔹حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
🌐 پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
☑️ @ayatollahseyfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سلمان_رشدی | پاسخ به شبهات
🔸سوال اول: آیا حکم مرتد اعدام است ؟ و میتوان بدون محاکمه قضائی حکم به اعدام داد؟ (#بخش_دوم)
توضیح: ارتداد سابّ نبی و اهل بیت علیهم السلام
🔹حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) پاسخ میدهند
🌐 پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
☑️ @ayatollahseyfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سلمان_رشدی | پاسخ به شبهات
🔸سوال اول: آیا حکم مرتد اعدام است ؟ و میتوان بدون محاکمه قضائی حکم به اعدام داد؟ (#بخش_سوم)
توضیح: دلیل عدم احتیاج به محاکمه قضایی برای قتل سابّ نبی یا یکی از انبیاء یا اهل بیت علیهم السلام
🔹حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) پاسخ میدهند
🌐 پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
☑️ @ayatollahseyfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سلمان_رشدی | پاسخ به شبهات
🔸سوال اول: آیا حکم مرتد اعدام است ؟ و میتوان بدون محاکمه قضائی حکم به اعدام داد؟ (#بخش_چهارم)
توضیح: مواردی که در مجموع از #کلمات فقهاء در این بحث استفاده میشود:
1. وجوب #فوریت قتل سابّ نبی (فرقی ندارد که سبّ کننده مسلمان باشد یا کافر)
2. شنونده نمیتواند وکیل بگیرد در قتل و...
🔹حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) پاسخ میدهند
🌐 پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
☑️ @ayatollahseyfi
30.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سلمان_رشدی | پاسخ به شبهات
🔸سوال اول: آیا حکم مرتد اعدام است ؟ و میتوان بدون محاکمه قضائی حکم به اعدام داد؟ (#بخش_پنجم)
توضیح: بیان نصوص مورد استفاده در قتل فوری سابّ نبی و اهل بیت علیهم السلام (بدون نیاز مراجعه به حاکم)
🔹حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) پاسخ میدهند
🌐 پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
☑️ @ayatollahseyfi