eitaa logo
دروس آیت الله سیفی مازندرانی
1.6هزار دنبال‌کننده
319 عکس
361 ویدیو
111 فایل
در این کانال دروس عمومی و لجنه های تخصصی بارگذاری می گردد. نشانی کانال حفظ و نشر آثار آیت الله سیفی مازندرانی👇🏻👇🏻 https://eitaa.com/seyfimazandrani_com
مشاهده در ایتا
دانلود
⏬ ادامه ⏬ داخلی و ایجاد فتنه بیشتر ساخته است؟ آیا تصویب کنوانسیون FATF در مجلس سابق که کیان دفاعی این نظام ـ یعنی سپاه پاسداران ـ را با تحریم مالی بعنوان یک نهاد تروریستی نشانه رفته است یک اقدام صددرصد مخالف مصالح این نظام و ملت نبوده است؟ اصل امر به معروف و نهی از منکر که از نظر خدا و رسول پایه و اساس دین شمرده شده است و اقامه ی همه فرائض الهی منوط به انجام آن دانسته شده در متن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر آ ن تاکید گردیده است، آیا تعطیلی این اصل حیاتی برای ماهیت و هویت الهی این نظام خطر جدی نیست و آیا تهیه و تقنین و تدوین سازو کار اجرائی دقیق این اصل و ابلاغ آن به دولت و پیگیری حسن اجرای آن وظیفه مجلس شورای اسلامی نیست؟ در خاتمه خدای تعالی را بر این نعمت بزرگ راهیابی عناصر انقلابی به مجلس جدید سپاس و شکر بی حد و حصر می گذاریم. و از شما نمایندگان انقلابی اِحیاء و صیانت از ارزشهای انقلابی را توقع داریم. و سلامت و عزّت و توفیق روز افزون برای رهبری معظم ولی امر مسلمین و سربلندی ملّت با ایمان و ولایی را از درگاه ذات اقدس احدیت خواستاریم. حوزۀ علمیۀ قم: علی اکبر سیفی مازندرانی تاریخ: 6/3/1399
بیانیه جدید.docx
39.9K
🔴 پیام مهم آیت الله سیفی مازندرانی ✅ پیرامون آغاز مجلس یازدهم و انتظار حوزه های علمیه و ملت با ایمان و انقلابی از آنان 🔴 نمایندگان باید به فکر اداء رسالت الهی و قانونی خود باشند. 🔴 در تصویب و رد طرح ها و لوایح مر شریعت و قانون اساسی را سرلوحه قرار دهند. 🔴 از تصویب دوباره لوایحی چون حقوق نجومی و اف ای تی اف و ۲۰۳۰ و امثال ذلک بپرهیزند و درس عبرت بگیرند. 🔴 تبریک مطلق نسبت به عملکرد مجلس دهم خطائی نابخشودنیست 🔴 اصل مغفول امربه معروف و نهی از منکر را احیاء کنند. 🔴 هرگز از خط امام و رهبری و پاسداری از خون شهداء غافل نگردید‌ ┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
(استفتاء پیرامون هلال ماه) 🔴 سوال : در اطلاعیه ای که از سوی حضرت عالی در تاریخ 4 / 3 / 99 صادر شده آمده است:«در اثبات ثبوت حکم حاکم لفظ «حَکَمتُ» شرط نیست بلکه اعلان روز عید از جانب فقیه جامع الشرائط (به مثل تعبیر «الیوم یوم العید») به معنای صدور حکم می باشد و حکم حاکم حجت شرعی بر همه مسلمین و فقها و همه مقلدین آنها خواهد بود». اما در مقابل برخی قائل هستند فقط در صورتی که فقیه جامع شرایط، حکم و امر به ثبوت هلال نماید «حکم» می باشد، ولی اگر بگوید هلال ماه در نزد من به اثبات رسیده و فردا عید است، فقط ثبوت هلال ثابت می شود و در چنین موردی، ملاک اطمینان مکلّف است.  اکنون و با توجه به حجم گسترده مطالبی که در این چند روز (و همچنین برخی سالهای پیشین) در این زمینه صورت پذیرفته، سؤال این است که: 🔴 ۱.  آیا اساساً اعلان بود یا نبود اول ماه، یک امر حکومتی است؟ 🔴 ۲. دلیل حضرتعالی مبنی بر اینکه صِرف اعلان روز عید از جانب فقیه جامع به مثل «الیوم یوم العید» به معناه صدور حکم می باشد، چیست؟ 🔴 ۳. آیا در صورتی که مستند حکم آن فقیه حاکم مبنایی باشد که دیگر فقها آن مبنا را قبول ندارند (مثلاً رؤیت با چشم مسلّح را قبول دارد ولی دیگران قبول ندارند) باز هم آن حکم بر همه مسلمین و فقهاء و مقلّدین آنها حجت شرعی خواهد بود یا خیر؟ 🔴 ۴. اگر فقیهی «حکم حاکم» را از راههای ثبوت اول ماه به شمار نیاورد آیا باز هم حکم فقیه دیگر بر او و مقلّدینش حجّت است یا خیر؟ 🔴 ۵. رؤیت هلال ماه شوال در زمان معصومین علیهم السلام به چه ترتیبی بوده است؟ آیا در زمان حضور ایشان مشکلی در این مسأله به وجود آمده است؟ ✅ پاسخ: بسمه تعالی ✳️ ۱- اثبات هلال اول ماه قمری طرق و اسبابی دارد که یکی از آنها حکم حاکم است، و مصداق آن امروز فقیه متصدی و متولی حکومت است. و حکم سائر فقهاء بر خلاف آن – به دلیل قصور ادله ولایت فقیه از شمول چنین حکمی تضعیف حاکم و حکومت اسلام را در پی دارد – غیر مشروع است و غیرنافذ می باشد. ✳️ ۲- اعلان روز عید همانند عبارت :«الیوم یوم العید» و یا 《حکمت بانّ هذا الیوم یوم العید》 اثبات موضوع حکم شرعی می کند، که در متن واقع بوده و جزئی خارجی است که فقط به حکم فقیه اثبات می شود ، بر خلاف فتوی که به احکام و کبریات کلیه تعلّق می گیرد. و قرینه مقامیه به مقتضای شأن فقیه – که شأن اصدار حکم یا فتوی است – موجب ظهور تعبیر مزبور در حکم است. لذا ظهور چنین تعبیری در حکم امر مسلم بین فقهاء است و بدان تصریح نموده اند. ✳️ ۳ -  اساساً مورد حجیت حکم حاکم بر همه فقهاء و مقلدین آنان – که نصّ عبارات فقهاء همچون کاشف الغطاء و صاحب جواهر و دیگران را در کتب مختلف در بحث ولایت فقیه ذکر کرده ایم – فقط در مورد حکم فقیه بر اساس مبنای اجتهادی خودش است. و دلیل آن این است که مذهب فقهای شیعه قول به تخطئه بوده نه تصویب باطل؛ یعنی ملاک حجیت فتوا و حکم هر فقیه استناد آن به موازین اجتهادی بر اساس استنباط و رأی اجتهادی خود اوست ، نه بر اساس مطابقت با واقع، و الا با اختلاف فتاوای فقها تعدد حکم واقعی لازم می آید که همان مذهب مصوبه ی باطل می باشد. به همین دلیل معنای کلام امام صادق (علیه السلام) در روایت مقبوله که فرمود :«فاذا حکم بحکمنا» این است که:«فاذا حکم الفقیه الجامع بحکمنا أهل البیت علی اساس اجتهاده و استنباطه و رأیه» .  و مقصود این است که اگر فقیه جامع شرائط فتوی بر اساس رأی و نظر اجتهادی خود حکم کند مخالفت با آن برای کسی جائز نیست. و اطلاق نفی جواز در این روایت شامل همه ی غیر او - اعم از مقلدینش و مقلدین غیر او، بلکه سائر فقهاء - می شود. ✳️ ۴ - بر اساس اطلاق ادلّه ولایت عامه‏‌ی فقیه و اطلاق مقبوله، مخالفت – با ابراز و اظهار نقض حکم – حتی برای چنین فقیهی جائز نیست. گرچه برای شخص او واجب است که به فتوای خود در خفا عمل کند ولی اعلان مخالفت و نقض حتی برای مقلدینش جائز نیست. ✳️  ۵ - آری چنین مواردی پیش آمد در برخی روایات وارد شده که در ثبوت هلال شوال بین اصحاب اختلاف شده و حضرت به اِخبار أعرابی بادیه نشین دستور به صیام و یا قضاء صوم فوت شده داده است. و این روایت حمل بر حکم به استناد خبر ثقه می شود. و یا در روایتی آمده عده ای غروب بیست و هشتم گفتند هلال را رؤیت کرده ایم لذا روز بیست و نهم را روزه نگرفتند ، و حضرت امر به قضای روزه آن روز کرده و فرمود: چون ماه کمتر از 29 روز نمی شود. لازم بذکر است که ما این روایات را در کتاب دلیل تحریر الوسیلة: کتاب الصوم، ص 458 – 464 مورد تحقیق و بررسی قرار داده‌ایم. و السلام علیکم و رحمه الله حوزه علمیه قم علی اکبر سیفی مازندرانی تاریخ: پنجم شوال سنه ی 1441 هـ.ق برابر 8 خرداد سال 1399 هـ.ش
فقه نظام.mp3
12.31M
🔵فایل صوتی بیا نات فقیه محقق آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله در تبیین مبانی ، ، https://eitaa.com/ayatollahseyfi
feq-haj-(99-3-15).mp3
24.95M
فایل صوتی درس خارج با موضوع :
26.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 امروز که نظام اسلامی تشکیل شده است فقه نباید در طهارت و دیات و .... متوقف شود و عمر را صرف آن کنیم درحالی که این همه مسایل جدید رخ داده است؛ ، فقه کارآمد در همه موارد و حتی در میدان نبرد و حمله و مبارزه با استکبار و نظام سلطه است تا برای آن پاسخ داشته و حکم قاطع بدهد. 🔴 بعد از غیبت صغری فقه به تدریج رو به خمودی رفته است و در طول تاریخ نیز فقها، فقه را می‌خواندند، اما کمتر شاهدیم که فقه وارد عرصه اجتماعی شده باشد در حالی که براساس آیات قرآن، فقه باید منجر به صدور حکم و اداره اجتماع شود زیرا رسالت انبیاء این بوده است. این همه آیاتی که در قرآن در مورد سیاست خارجی و تعامل با بیگانه و اجرائیات شئون حکومت بیان شده کم کم از دوره ائمه رو به فراموشی رفت در حالی که فقه فعال، فقه کارآمد در همه عرصه‌ها و مخصوصا مهمترین عرصه‌ها یعنی عرصه امنیت و سیاست و اقتصاد است. ✳️استاد سیفی مازندرانی(زیدعزه) ، ۴ آبان ماه در همایش فقه فعال ┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
feq-haj-(99-3-20).mp3
23.31M
فایل صوتی درس خارج با موضوع : حج_20_03_1399
🖋 چند سؤال از محضر فقیه محقق آیت الله سیفی مازندرانی در موضوع تکثیر نسل❇️ ✳️متن سؤال: محضر محترم حضرت آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله سلام علیکم پرسشهائی در زمینه تکثیر نسل در جامعه مطرح است، تقاضا می شود در صورت امکان به صورت تفصیلی به آنها پاسخ فرمائید: ۱- آیا تکثیر نسل از دیدگاه روایات و نصوص امری مطلوب به شمار می آید یا خیر؟ ۲- وظیفه حکومت اسلامی در این باره چیست؟ ۳- با توجه به دیدگاه مقام معظم رهبریدام ظلّه العالی در مورد ضرورت تکثیر نسل و اولویت آن نسبت به بسیاری از امور ، آیا مصوباتی که بر خلاف نظرات ایشان می باشد جنبه شرعی دارد یا خیر؟ روح الله آسوده ✳️ پاسخ استفتاء : بسمه تعالی پاسخ سؤال اول: تکثیر اولاد و نسل في حد نفسه و به عنوان اولی در شرع مقدّس اسلام امری مستحب است. و این از نصوص مستفیضه استفاده می شود، مثل: 1 – موثقه محمد بن مسلم، عن ابی عبدالله علیه السلام، قال: قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:«أکثروا الولد اُکاثر بکم الاُمم غداً».(کافی: ج 6، ص 2، ح 3) 2 – روایت صحیحه‏ی محمد بن مسلم از امام صادق علیه السلام ، فرمود:«إن رسول الله صلی الله علیه و آله قال: تزوّجوا فانّي مکاثر بکم الامم غداً في القیامة حتی أن السقط یجيءُ علی باب الجنة فیقال: اُدخل الجنة. فیقول: لا أدخُل حتی یدخل أبواي الجنّة قبلي» (وسائل الشیعة: باب 1 از مقدمات نکاح، ح 2) وجه دلالت آن: تعلیل امام علیه السلام به جمله:«فانی مکاثرٌ بکم الاُمم غداً» است؛ چرا که ظهور در این معنی دارد که: تأکید پیامبر بر ازدواج به خاطر تکثیر نسل مؤمنین است، زیرا که مایه افتخار و مباهات رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فردای قیامت در محضر انبیاء و امت های گذشته است. 3 - و نیز صحیحه‏ی عبدالله بن سنان دقیقاً بر همین معنا دلالت دارد. (وسائل الشیعة: ب 15 از ابواب مقدمات نکاح، ح 1 / کافی: ج 5، ص 333، ح 1) 4 - در صحیحه ابی حمزه از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم روایت گردید که فرمود:«خیر نسائکم الولود العفیفة» بهترین زنان شما امت، زنانی هستند که دارای فرزندان زیاد و پاکدامن باشند.(وسائل الشیعة: ب 6 از ابواب مقدمات نکاح، ح 2) در این زمینه روایات فوق حد استفاضه و در حد تظافر بلکه تواتر است. و ما به تفصیل این روایات و مدالیل آنها را در جلد اول و دوم کتاب «حلقات الفقه الفعال» مورد تحقیق و بررسی قرار داده ایم. آنچه بیان گردید حکم اولی تکثیر اولاد و ازدیاد نسل مؤمنین است، ولی گاهی به عنوان ثانوی واجب می شود. مثل آن صورتی که در اثر تقلیل نسل نو اکثر جمعیت را سالخوردگان تشکیل دهند و جمعیت جوانان اندک شده و موجبات ضعف کیان اسلام و مسلمین و سستی ارکان حکومت و کند شدن یا توقف پیشرفت و سبب رکود اقتصاد و ضعف بنیان دفاعی حکومت اسلامی شود. در این گونه موارد ازدیاد نسل و تکثیر اولاد بر همگان به عنوان ثانوی واجب می شود و این وجوب متوقف بر حکم ولیّ امر نیست، بلکه في نفسه در شرع برای آحاد مکلفین ثابت است. پاسخ سوال دوم: یکی از مهمترین وظائف حکومت اسلامی احیای سنت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت عصمت علیهم السلام است که در صریح قرآن کریم به آن ترغیب گردید. فرمود:«لَقَد کَانَ لَکُم فِي رَسولِ اللهِ اُسوَةٌ حَسَنَةٌ» (احزاب: 21)و سید الشهداء علیه السلام در خطاب به برادرش محمد حنفیه در بیان فلسفه قیام خونین خود فرمود:«أنی اُرید أن... أسیر بسیرة جدي و أبی علي بن أبی طالب».(بحار الأنوار: ج 44، ص 329) پاسخ سؤال سوم: به مقتضای ادلّه ولایت مطلقه‏ی فقیه هرگونه مصوبّه، لایحه، بخشنامه ومانند آن در صورتی که بر خلاف سیاست ولی امر مسلمین یا در جهت مخالفت با حکم ایشان باشد غیر مشروع و عمل به آن اطاعت از طاغوت است. تاریخ: شانزدهم شوال سنه ی 1441 هـ.ق برابر 19خرداد سال 1399 هـ.ش حوزه ی علمیه قم : علی اکبر سیفی مازندرانی @ayatollahseyfi
👈🏻 معهد الاجتهاد الفعال از فضلای واجد شرائط جهت امور ویراستاری ، دعوت به همکاری می نماید. 🔴 شرایط متقاضیان: ✳️ دارای سابقه ویراستاری کتب فقهی و اصولی ✳️ سابقه حداقل 5 سال شرکت در دروس خارج ✳️ احراز صلاحیت ویراستاری از طریق ویرایش فایل نمونه ✳️ فرد متقاضی که از مهارت و رزومه موفقی در زمینه ویرایش کتب برخوردار باشد در اولویت قرار دارد. ✳️ نوع قرار داد مؤسسه به صورت ساعتی و دور کاری و با حقوق مکفی است. 🌐 آیدی ثبت نام: @Mahdy_j ┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅ http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714