آیه گرافـی 🇵🇸
﷽ آیه گرافی ﷽: 🆔 @ayegeraphy🌸 🌺هم نشینی آیات و تصاویر🌺 💠✨اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْ
✳️تفسیر نور
«2» اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ
خدا كه معبودى جز او نيست، زنده وپاينده است.
✳️نکته ها
💠«قَيّوم» به كسى گفته مىشود كه خود به ديگرى تكيه نداشته باشد، ولى ديگران به او تكيه دارند و يا قوامبخش همه چيز است.
💠خداوند در آفريدن، تدبير و تسلّط كامل دارد. عوامل و اسباب مادّى وسيلهى پيدايش مىشوند، ولى مستقل نيستند و سبب بودنشان از خودشان نيست.
💠موجودات ديگر، علم، حيات و قدرت مستقلّى ندارند. تنها او زندهاى است كه زندگى هر موجود زنده وابسته به اوست.
💠در دعاى جوشنكبير مىخوانيم: او قبل از هر زندهاى زنده وبعد از هر زندهاى زنده است.
💠هيچ زندهاى شريك او نيست و به كسى نياز ندارد. جان همهى زندهها و رزق آنها به دست اوست. او زندهاى است كه زنده بودن خود را از كسى به ارث نبرده است.
«1». تفسير نورالثقلين، ج 1، ص 309.
جلد 1 - صفحه 464
✳️پیام ها
💠1- توحيد، سرلوحهى كتب آسمانى است. «لا إِلهَ إِلَّا هُوَ»
💠2- شرط معبود شدن، داشتن كمالات ذاتى است و تنها خداوند است كه قائم به ذات خويش و بىنياز مطلق است. «الْحَيُّ الْقَيُّومُ»
🆔 @ayegeraphy🌸
آیه گرافـی 🇵🇸
﷽ آیه گرافی ﷽: 🆔 @ayegeraphy🌸 🌺هم نشینی آیات و تصاویر🌺 💠«لا یسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ…» (حجرات،11)
✳️پیام ها
💠1- ايمان، با مسخرهكردن بندگان خدا سازگار نيست. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا يَسْخَرْ»
💠2- كسى كه مردم را از توهين به ديگران باز مىدارد نبايد در شيوهى سخنش توهين باشد. «لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ» (نفرمود: «لا تسخروا» يعنى شما كه مسخرهكننده هستيد.)
💠3- مسخره، كليد فتنه، كينه و دشمنى است. لا يَسْخَرْ قَوْمٌ ... (بعد از بيان برادرى و صلح و آشتى در آيات قبل، از مسخره كردن نهى شده است)
💠4- در شيوهى تبليغ، آنجا كه مسئلهاى مهم است يا مخاطبان متنوّع هستند، بايد مطالب تكرار شود. قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ ... وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ
💠5- ريشهى مسخره كردن، احساس خودبرتربينى است كه قرآن اين ريشه را مىخشكاند و مىفرمايد: نبايد خود را بهتر از ديگران بدانيد، شايد او بهتر از شما باشد. «عَسى أَنْ يَكُونُوا خَيْراً»
💠6- ما از باطن و سرانجام مردم آگاه نيستيم، پس نبايد ظاهربين، سطحىنگر وامروزبين باشيم. عَسى أَنْ يَكُونُوا خَيْراً ...
💠7- عيبجويى از مردم، در حقيقت عيبجويى از خود است. «وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ»
💠8- نقل عيب ديگران، عامل كشف عيوب خود است. «وَ لا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ»
💠9- بد صدا زدن، يك طرفه باقى نمىماند، دير يا زود مسئله به دو طرف كشيده مىشود. «لا تَنابَزُوا بِالْأَلْقابِ» ( «تَنابَزُوا» براى كار طرفينى است)
💠10- مسخره كردن و بدنام بردن، گناه است و توبه لازم دارد. «وَ مَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ» (البتّه توبه تنها به زبان نيست، بلكه توبهى تحقير كردن، تكريم نمودن است.)
💠11- مسخره، تجاوز به حريم افراد است و اگر مسخره كننده توبه نكند، ظالم
جلد 9 - صفحه 188
است. «فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ»
🆔 @ayegeraphy🌸
آیه گرافـی 🇵🇸
﷽ آیه گرافی ﷽: 🆔 @ayegeraphy🌸 🌺هم نشینی آیات و تصاویر🌺 💠 يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِم 💠دست خدا با
⬅️یَدُ اللهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ»: این تعبیر کنایه از آن است که بیعت با پیغمبر یک بیعت الهی است. انگار دست خدا بالای دست آنان قرار گرفته است و در دست ایشان گذارده شده است. یعنی نه تنها با پیغمبرش که با خدا بیعت میکنند. «نَکَثَ»: پیمانشکنی کرد.
✅نکته ها
💌«بيعت» به معناى پيمان و تعهّد است. كسى كه با ديگرى بيعت مىكند، گويا مال و جان خود را براى اهداف او در معرضِ بيع و فروش قرار مىدهد. «1» چنانكه جابربن عبداللّه انصارى مىگويد: ما در آن روز بيعت رضوان زير درخت با پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله تا مرز جانبازى و عدم فرار، بيعت بستيم.
💌براى بيان لطف به وفاداران، در اين آيه دو تعبير آمده است: يكى «يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ» و ديگرى «أَجْراً عَظِيماً» ولى براى بيان قهر نسبت به پيمان شكنان، يك تعبير آمده است.
«يَنْكُثُ عَلى نَفْسِهِ»
✳️پیام ها
💠- حمايت رهبرى الهى، حمايت خداوند را در پى دارد. يُبايِعُونَكَ ... يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ
💠- به بيعت و حمايت مردم مغرور نشويد كه قدرت خدا، بالاتر از هر قدرتى است. «يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ»
💠- خداوند به حمايت كسى نيازى ندارد، پس، از پيمان شكنى بپرهيزيد كه با خدايى طرف هستيد كه فوق قدرتهاست. يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ فَمَنْ نَكَثَ ...
🆔 @ayegeraphy🌸
آیه گرافـی 🇵🇸
﷽ آیه گرافی ﷽: 🆔 @ayegeraphy🌸 🌺هم نشینی آیات و تصاویر🌺 💠 فَاقْرَءُوا مَا تَيسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ پس
💠1. خداوند در ابتدای این سوره به پیامبر دستور می دهدکه نزدیک دو سوم از شب یا نصف یا ثلث آن شب زنده داری کند . گروهی از مومنان نیز در این عبادت شبانه پیامبر را یاری می کردند. ولی چون جمعی از مسلمانان در محاسبه ثلث و نصف دچار مشکل می شدند به همین جهت گاه تمام شب را بیدار می ماندند و مشغول عبادت می شدند تا آنجا که پاهای آنها به خاطر قیام شب ورم می کرد. لذا خداوند این حکم را بر آنها تخفیف داد و فرمود اکنون آن مقداری که از قرآن برای شما میسر است تلاوت کنید.
💠2. بعضی مقدار تلاوت را به پنجاه آیه یا صد آیه و دویست آیه تفسیر کرده اند.ولی هیچ یک از این اعداد دلیل خاصی ندارد. بلکه مفهوم آیه این است که هر مقداری که به زحمت نمی افتد و در توان او است از قرآن بخواند.
💠3. از روایات اسلامی به خوبی استفاده می شود، فضیلت تلاوت قرآن در زیاد خواندن آن نیست بلکه در خوب خواندن و تدبر و اندیشه در آن است. جالب اینکه در ذیل این آیه روایتی از امام رضا (ع) است که مقداری قرآن بخوانید که در آن خشوع قلب و صفای باطن و نشاط روحی باشد.
پیامبر(ص) فرمودند: بر تو باد خواند قرآن، زیرا آن کفاره ی گناهان است و پرده ای در برابر آتش و موجب ایمن از عذاب.( میزان الکحمه،ح 16501)
🆔 @ayegeraphy🌸