💠 هفت نكته درباره استخاره
🔸1. استخاره عبارت است از آن كه انسان در كارى كه قصد انجام آن را دارد از خداوند بخواهد كه او را به آنچه خير و صلاح اوست اعم از انجام فعل يا ترك آن راهنمايى كند. (1)
🔹2. استخاره براى رفع ترديد است نه براى پيش گويى (2) و آينده نگرى مانند قبولى امتحان، رسيدن به حاجت، خوب شدن مريض و ... . (3)
🔸3. استخاره در كارهاى مباح است نه در كارهاى واجب، حرام و مكروه. (4)
🔹4. استخاره بعد از فكر و مشورت كردن است. (5)
🔸5. عمل كردن به نتيجه استخاره واجب نيست، گرچه بهتر است بر خلاف آن عمل نشود. (6)
🔹6. تجديد استخاره صحيح نيست مگر اين كه مدت قابل ملاحظهاى بگذرد و يا شرايط استخاره تغيير كند. (7)
🔸7. استخاره آدابى دارد همچون وضو داشتن هنگام استخاره، رو به قبله بودن، سخن نگفتن در بين استخاره، استخاره گرفتن در زمان و مكان مقدس مانند روز جمعه و مسجد و مشاهد مشرفه و ... . (8)
---------------
📚 پینوشت:
1. فرهنگ فقه، ج 1، ص 401.
2. فرق استخاره وتفأل اين است كه استخاره براى انتخاب است و تفأل براى اطلاع، استفتائات بهجت، ج 1، ص 412.
3. استفتائات، آيةالله سيستانى، ص 405، س 1595؛ مسائل جديد، محسن محمودى، ج 4، ص 161.
4. توضيح المسائل مراجع، ج 2، م 1022؛ قاعدة القرعه، شيخ حسين كريمى، مركز فقهى ائمه اطهار عليهم السلام، ص 79.
5. عروة الوثقى، ج 2، ص 411، كتاب الحج.
6. استفتائات امام خمينى( ره)، ج 2، س 75 و 76؛ اجوبة الاستفتائات، س 1434؛ استفتائات جديد، آية الله مكارم، ج 1، س 858.
7. احكام خانواده، آية الله مكارم شيرازى، س.
8. جواهر الكلام، ج 12، ص 162؛ فرهنگ فقه، ج 1، ص 402.
📚 #احکام_دین
@ayeha313
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آیا حضرت ابوالفضل (ع) و فرزندان ایشان هم سادات هستند؟
✍️پاسخ:
✅سیادت عنوانی است برای مردان و زنانی كه در طول نسب خویش به حضرت هاشم بن عبد مناف (جدّ رسول اللَّه) میرسند. هر كس سلسله نسب او به هاشم بن عبد مناف یا فرزندان او برسد، سید محسوب می شود.[۱]
اصطلاحاً به فرزندان هاشم، بنی هاشم میگویند. برخی از اینان به عموهای پیامبر مثل ابوطالب و ابولهب، عباس و حمزه میرسند. بنابراین فرزندان عباس عموی پیامبر كه اصطلاحاً به آنان بنی عباس میگویند، سید محسوب میشوند. فرزندان ابوطالب به نامهای طالب و عقیل و جعفر طیار و علی(علیه السلام) و نسل آنان (تا كنون هر چه هستند) سیدند. پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) از جهت پسرانش (طیب و طاهر و قاسم و ابراهیم) چون در كودكی از دنیا رفتند، نسلی ندارد و فقط از طریق حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) نسلش ادامه پیدا كرد كه فرزندان حضرت زهرا(سلام الله علیها) به نامهای حسن و حسین و زینب و ام كلثوم(علیهم السلام) از طریق پدرشان علی(علیه السلام) سید بودند.
تمامی ائمه معصومین و فرزندانشان از طریق علی(علیه السلام) به هاشم میرسند و سید هستند. بنابراین سیادت تنها انتساب به پیامبر نیست، بلكه از جهت انتساب به طالب و علی و عقیل و جعفر (فرزندان ابوطالب) و انتساب به عباس و حمزه (عموهای پیامبر(صلی الله علیه و آله) نیز سیادت حاصل شده و حضرت علی(علیه السلام) سید بوده است و فرزندان او از جمله حضرت عباس(علیه السلام) و محمد حنفیه و .... نیز سید هستند.
سید به معنای آقا و اطاعت شده (مطاع)، رئیس و بزرگ آمده است. سیادت عنوانی است اعتباری، نه تكوینی و احكامی برای سادات در فقه آمده است، مثلاً گرفتن زكات از غیر سید بر آنان حرام است.[۲]
سادات از جهت انتسابشان به پیامبر و ائمه هدی(علیهم السلام) باید رعایت حرمت اجداد خویش را بنمایند و مردم نیز باید احترام آنان را به جهت انتسابشان نگه دارند.
پی نوشتها:
۱.. عروة الوثقی، ج ۲، كتاب الخمس فصل ۲، مسئله ۳.
۲. توضیح المسائل مراجع، ج ۲، مسئله ۱۹۵۵.
@ayeha313
❌ شبهه
بصیرت چیست؟
بصیرت آن است که مسن ترین فردی که از فرط کهولت سن قادر به تکلم سلیس نیست را بر حساس ترین نهاد نظارتی منصوب کنی که تمام کیان جمهوریت نظام را در زیر تیغ خود دارد.
بصیرت آن است که معجزه هزاره سوم را که با سیاست خارجی پُرتنش و عملکرد نابخردانهاش 7 قطعنامه شورای امنیت را به کشور تحمیل کرد و میلیاردها دلار درآمد نفتی را حیف و میل نمود؛ به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کنی تا کشور و مردم همچنان از مصلحت اندیشی های او بهره مند گردند...
بصیرت آن است که از اقصی نقاط دنیا طلبه اجیر کنی و هزاران میلیارد تومان از بودجه عمومی را صرف آموزش و پرورش آنها برای شیعه گستری کنی در حالیکه بسیاری از کودکان و نوجوانان حتی از ابتداییترین امکانات آموزشی و رفاهی محرومند...
بصیرت آن است که در آستانه هزاره سوم تمدن بشری؛ جمهوری مردمسالاری را پایه ریزی کنی که مردم از عمق جانشان برای دیکتاتوری همچون رضا شاه روحت شاد سردهند و برای فرزندش طلب آمرزش کنند.
بصیرت آن است....
بصیرت آن است... [شبهه خلاصه شده است]
✅ پاسخ
🔹پیش از پاسخ به برخی از فرازهای شبهه فوق لازم است این نکته عجالتا تذکر داده شود که با مشاهدهی وضعیت این روزهای پیام هایی که در فضای مجازی رد و بدل می شود، چنین به نظر میرسد که سیاست دشمنان نظام و انقلاب اسلامی بر این قرار گرفته تا با پیدا کردن کوچکترین مشکل و عیب از اشخاص و نهادهای انقلابی (که طبیعتاً هیچ کس را نمی توان از عیب و اشتباه مبرا دانست، عیوب ظاهری، عیوب واقعی و یا عیوبی از که به دلیل اختلاف مبنا و دیدگاه عیب شمرده می شود) و با بزرگنمایی آن (مثلا با استفاده از الفاظی «رفتار هتاکانه»، «سیاست نابخردانه» و روش های دیگر مانند برچسب زنی و...) و نهایتاً منتسب کردن آن شخص یا نهاد به رهبری، همه¬ی ناکامی خود در پیدا کردن عیب و اشتباه از رهبری عزیز را جبران کرده و ایشان را مسئول تمام مشکلات معرفی کنند. و البته واضح است که چه سیاست ناجوانمردانه ای است اما خب از چنین دشمنانی غیر از این نیز انتظار نمی رود.
🔹 بررسی برخی قسمتهای شبهه
در قسمت اول شبهه، که منظور آیت الله جنتی است اولا ایشان سلامت کامل را داراست، ثانیاً ایشان تنها یک عضو است که تنها یک حق رای در شورای نگهبان دارد و همه تصمیمات شورا با رای گیری اتخاذ می شود.
اما در مورد احمدی نژاد، ایشان 8 سال رئیس جمهور کشور بوده و با همه حسن ها و معایب، تجربه گرانسگی دراین سالها کسب کرده که عقل سلیم حکم می کند، در جایگاهی مشورتی مانند مجمع تشخیص مصلحت از این تجربیات استفاده شود. حال اگر کسی به هر دلیل از وی دل خوشی ندارد، این دلیل نمی شود که مردم و نظام از تجربیات وی (آن هم در یک مجلس مشورتی مانند مجمع تشخیص مصلحت)، استفاده نکند.
اما در خصوص «اجیر کردن طلبه از اقصی نقاط دنیا و صحرای افریقا ...» که مربوط به فعالیت جامعة المصطفی است، دو نکته لازم است مد نظر قرار گیرد:
اول اینکه بودجه این دانشگاه بین المللی هزاران میلیارد نیست و تنها ۲۰۰ میلیارد است که همواره بخشی از بودجه نیز توسط دولت تامین نشده (به دلیل کمبود بودجه یا دلایل سیاسی و...)
ثانیاً همواره گفته ایم کسانی که دلسوز فقرا هستند، چرا دائما برای تامین آنها سراغ بودجه نهادهای مذهبی می روند؟ چرا مثلاً هیچگاه از بودجه تشریفات نهاد ریاست جمهوری مورد سوال قرار نمی گیرد؟ این همان «مغالطهی تقابل بین مفهومی مقدس مانند کمک به فقرا و مفهوم مقدس دیگر» و یا به عبارت دیگر جنگ «مذهب علیه مذهب» نیست؟ خلاصه آیا این رفتار، جز دشمنی با مقدسات مردم، دلیل دیگری دارد؟
مضافاً اینکه باید دانست که رونق اقتصادی هر جامعهای وابسته به عناصر دیگری همچون قدرت سیاسی و فرهنگی است. و این را همه می دانند که دانشجویان و طلابی که در جامعه المصطفی تحصیل میکنند، به عنوان سفرای فرهنگی ایران در بیش از صد کشور دنیا، ضامن قدرت نرم و فرهنگی ایران هستند. و این موضوع مهمی است که عقل سلیم (حتی عقل غیرانقلابی) لزوم آن را درک می کند.
نهایتاً اینکه، شبهه افکن، شعار عده ای معلوم الحال (سلطنت طلب یا بهایی) در برخی آشوب ها که تعداد آن در کل کشور نهایتاً به صدهزار نفر نرسیده (و البته معلوم است که همه آنها، با همه شعارهایی که سرداده شده موافق و هماهنگ نبوده اند) را دلیل قرار داده و بدون اینکه به حضور میلیونها ایرانی در راهپیماییهایی مانند 22 بهمن و حضور در انتخابات توجه کند، مردم را خسته از جمهوری و مردم سالاری و طالب دیکتاتوری رضاخان میداند!!
بخشهای دیگر این شبهه بدلیل اینکه ادعاهایی بدون دلیل است (مانند ویرانه شدن کشور و... نیازی به پاسخ ندارد.
@ayeha313
❔نظر اسلام در مورد روز ولنتاین چیست ❗️آیا ترویج این روز از نظر اسلامی حرام است .
💠 پاسخ💠
👌در رابطه با چیستی ولنتاین گفته شده است ؛
«ولنتاين» نام كشيشى (روحانى مسيحى) در روم باستان در سده سوم ميلادى بوده، كه مخفيانه عقد سربازان رومى را با دختران محبوبشان جارى مى كرد. زيراكه فرمانرواى روم بنام كلوديس دوم، براين باور بوده كه سربازى در جنگ خوب خواهد جنگيد كه مجرد باشد. از اين رو ازدواج را براى سربازان امپراطورى روم قدغن مى كند. كلوديوس به قدرى سنگدل وفرمانش به اندازه اى قاطع بود كه هيچ كس جرات كمك به ازدواج سربازان را نداشت. ولى كشيشى به نام والنتيوس (ولنتاين)، مخفيانه عقد سربازان رومى را با دختران محبوبشان جارى مى كرد. كلوديوس دوم از اين جريان خبردار مى شود و دستور مى دهد كه والنتاين را به زندان بيندازند و به جرم جارى كردن عقد او را اعدام كنند. از آن زمان در كشورهاى غربى روز 14 فوريه را روز ولنتاين (روز عشاق يا روز عشق ورزى) مى گويند و آن را جشن مى گيرند.
👌نکته قابل توجه آن است که روز ولنتاين و روز عشق كه يك فرهنگ و شعار غربى است، نبايد براى خودمان مبنا و الگو قرار دهيم و به مرور آن را در بين خودمان و در جامعه به عنوان يك سنت و يك فرهنگ به جا بيندازيم. كه اين ناپسند وقبيح است.
زيرا همين تقليد از غرب در فرهنگ ومستند كردن سنن وآيين خود، به انديشه غربيان، نمونه از خود بيگانه شدن و از شخصيت ملى و دينى و تاريخى خود تهى گشتن مى باشد. ونيز نوعى تاييد برتر بودن فرهنگ وانديشه آنان و طعن و خرده گيرى به داشته ها و فرهنگ خودى است.
در روایات ما نیز از این نوع تقلید کردن نهی شده است .
🔰امام صادق علیه السلام فرمود :
« خداوند به یکی از پیامبران خود چنین وحی کرد که به مومنین بگو لباس دشمنانم را نپوشند و غذای آنها را نخورند و راه و #روش ایشان را نپیمایند که اگر چنین کنند همانند دشمنان من خواهند بود»
📚الفقیه،صدوق،ج 1 ص 252
📚وسایل الشیعه ،ج 4 ص 385
🔶علی علیه السلام فرمود ؛
« هر کس خود را شبیه قوم خاصی بسازد ، از آن قوم شمرده می شود »
📚مستدرک الوسائل ج17 ص440
@ayeha313
👇👇👇
♨️سوال:
🔰 آیا تبریک گفتن یا هدیه دادن در ولنتاین جایز است؟
✍️پاسخ:
✅در این باره باید به چند نکته توجه کرد:
۱- موضع اسلام نسبت به آیین و سنن، موضع صفر یا صد نیست که یا چشم بسته هر سنتی پذیرفته شود یا آنکه تمام سنت های غیر برخواسته از فرهنگ اسلامی، نفی شود. بلکه باید در هر سنتی تامل کرد و وجوه مثبت یا منفی آن را با عقل واکاوی کرد تا اگر ارزشمند بود آن را پاس داشت و اگر زیان بار بود، با آن مخالفت کرد. نظیر آنچه ما درباره نوروز معتقدیم. که به دلیل عناصری نظیر صله رحم، نظافت و ... در اسلام، نه تنها نوروز نفی نمی شود. بلکه با آدابی چون غسل، ذکر و دعا و ... پذیرفته و بلکه ارتقاء نیز می یابد.
حضرت علی (ع) می فرمایند: آداب پسنديده اى را كه بزرگان اين امّت به آن عمل كردند، و ملّت اسلام با آن پيوند خورده، و رعيّت با آن اصلاح شدند، بر هم مزن (نهج البلاغه، نامه ۵۳)
۲- باید فرق تعامل فرهنگی با تهاجم فرهنگی را مد نظر قرار داد که آیا در مقابل رسوم وارداتی فقط وجوه مثبت آن وارد زندگی ما می شود، یا بیش از آنکه انتخاب ما در وجوه مثبت عملی شود، وجوه منفی بسیاری با آن رسوم وارد زندگی مان می شود! از این رو نباید با شعار عشق ورزی، غافل شد و عناصر و اجزای فراوان توام با این مناسبت را ندید. که اگر عشق ورزی، در باطنش به هوسرانی تبدیل شده و اگر عشق ورزی در مجرای صحیحش قرار نگرفته و ... دیگر با یک پدیده مثبت مواجه نیستیم. بلکه امر شنیعی را در زر ورق دیده و فریب ظاهرش را خورده ایم.
۳- استقلال فرهنگی در مقابل دشمن امری معقول و خردورزانه است. عاقلانی که سابقه استعمار گری غربی ها را می بینند ، می دانند که غرب برای استعمار و سلطه بدون زحمت بر دیگران ، با بسط مؤلفه های فرهنگی خود نظیر زبان ، سبک زندگی و ... راه چپاول را باز می کند. طبیعی است در چنین میدان مواجهه ای نباید مثل کبک سر را در برف کرده و همه چیز را گل و بلبل دید و در همه چیز با ساده اندیشی و خوشبینی فقط نظاره گر بود .
۴- با توجه به موارد ذکر شده و حقایق غیر قابل کتمان این مناسبت و توجه به چند قاعده دینی، تکلیف را روشن می کند:
الف) ممنوع بودن کمک به رشد باطل :
« وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَاب ؛ و در راه نیکو کاری و پرهیزگاری با همدیگر همکاری کنید و (هرگز) در راه گناه و تجاوز همکاری نکنید، و از خدا بترسید، بی گمان خداوند سخت کیفر است.» (۱)
ب) لزوم از بین بردن زمینه فساد آن گونه که حضرت موسی (ع) نسبت به گوساله سامری کرد :
« وَانْظُرْ إِلَىٰ إِلَٰهِكَ الَّذِي ظَلْتَ عَلَيْهِ عَاكِفًا ۖ لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنْسِفَنَّهُ فِي الْيَمِّ نَسْفًا ؛ اکنون به معبودت بنگر که پیوسته عبادتش می کردی (و آن را رها نمی کردی) آن را خواهیم سوزاند، سپس (خاکستر و ذرات) آن را در دریا پراکنده می سازیم.» (۲)
بر این اساس، اگرکسانی به دنبال فرهنگ عشق ورزی و ابراز محبت در جامعه هستند ،می بایست به گونه ای آن را برنامه ریزی کنند که کم ترین آسیب فرهنگی و اجتماعی را در پی داشته باشد . وقتی در ظرفیت های فرهنگی خودمان مناسبت های متعدد مذهبی، نظیر سالگرد ازدواج حضرت علی و حضرت زهرا ( سلام الله علیهما) و نیز مناسبت های ایرانی نظیر جشن اسفندگان(سپندارمذگان) و جشن بهار را برای ابراز عشق و محبت به یکدیگر داریم(۳)، چه نیازی به اجرای رسومی داریم که با باورهای ما فاصله زیادی دارند؟!
پی نوشت ها :
۱-سوره مائده ، آیه ۲ .
۲-سوره طه، آیه ۹۷ .
۳-ابوريحان بيروني در کتاب آثارالباقيه که در سال ۳۹۱ هجري تأليف کرده است، آنجا که درباره ي جشن هاي ايراني سخن مي گويد، از جشني نام مي برد که در روز اسفندارمذ ، يعني در پنجم اسفند برگزار مي شد.در ايران کهن، يک جشن بهاري زنان بوده که در آن روز زنان از آزادي بيشتري برخوردار بودند و بويژه دختران «دم بخت» به همسرگزيني تشويق مي شدند و از اين رو اين جشن را «مردگيران» مي ناميدند. سپس تر با نفوذ بيشتر مذهب اين جشن نخست تغيير ماهيت داده و جشن زنان شوهردار شده و اين دسته زنان در آن روز از شوهران خود به پاس يکسال پارسايي و خانه داري و شوهردوستي هديه مي گرفتند،روز اين جشن پنجم اسفند بود.
@ayeha313