-1172758784_1483251409.mp3
2.04M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه فرقان
آیه: ۲۱
@ayehsobh
۳ فروردین
۳ فروردین
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«يَوْمَ يَرَوْنَ الْمَلَائِكَةَ لَا بُشْرَىَ يَوْمَئِذٍ لِّلْمُجْرِمِينَ وَيَقُولُونَ حِجْرًا مَّحْجُورًا»
(آنها به آرزوی خود میرسند،) امّا روزی که فرشتگان را میبینند، روز بشارت برای مجرمان نخواهد بود (بلکه روز مجازات و کیفر آنان است)! و میگویند: «ما را امان دهید، ما را معاف دارید!» (امّا سودی ندارد!)
(سوره مبارکه فرقان، آیه ۲۲)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
۴ فروردین
تفسیر:
آن گاه، به عنوان تهدید مى گوید: اینها که تقاضا دارند فرشتگان را ببینند سرانجام خواهند دید، اما روزى که فرشتگان را مى بینند روزى است که در آن روز بشارتى براى مجرمان نخواهد بود چرا که روز مجازات و کیفرهاى دردناک اعمال آنها است (یَوْمَ یَرَوْنَ الْمَلائِکَةَ لا بُشْرى یَوْمَئِذ لِلْمُجْرِمِینَ).
آرى، در آن روز، از دیدن فرشتگان خوشحال نخواهند شد، بلکه چون نشانه هاى عذاب را همراه مشاهده آنان مى بینند به قدرى در وحشت فرو مى روند که همان جمله اى را که در دنیا به هنگام احساس خطر در برابر دیگران مى گفتند بر زبان جارى مى کنند و مى گویند: ما را امان دهید، ما را معاف دارید (وَ یَقُولُونَ حِجْراً مَحْجُوراً).
🌺
ولى بدون شک، نه این جمله و نه غیر آن، اثرى در سرنوشت محتوم آنها ندارد; زیرا آتشى را که خود افروخته اند، خواه و ناخواه دامانشان را مى گیرد، اعمال زشتى را که انجام داده اند، در برابرشان مجسم مى گردد و خود کرده را تدبیر نیست!.
واژه حجر (بر وزن قشر) در اصل، به منطقه اى گفته مى شود که آن را سنگچین (تحجیر) کرده، و ممنوع الورود ساخته باشند، و اگر مى بینیم حجر اسماعیل را حجر مى گویند، به خاطر دیوارى است که اطراف آن کشیده و جدا گردیده است.
عقل را نیز حجر مى گویند; چون انسان را از کارهاى خلاف منع مى کند، لذا در آیه 5 سوره فجر مى خوانیم: هَلْ فِی ذلِکَ قَسَمٌ لِذِی حِجْر: آیا در این سخن، سوگند قانع کننده اى براى صاحبان عقل وجود دارد ؟.
و نیز اصحاب حجر ، که در قرآن نامشان آمده (آیه 80 سوره حجر ) به قوم ثمود گفته شده است که خانه هاى سنگى محکمى در دل کوه ها براى خود مى تراشیدند و در حفاظت آن قرار مى گرفتند.
اما جمله حِجْراً مَحْجُوراً اصطلاحى بوده است در میان عرب، وقتى به کسى برخورد مى کردند که از او مى ترسیدند، براى گرفتن امان این جمله را در برابر او مى گفتند.
مخصوصاً رسم عرب این بود: در ماه هاى حرام که جنگ ممنوع بوده هنگامى که کسى با دیگرى روبرو مى شد، و احتمال مى داد این سنت شکسته شود و به او صدمه اى برسد، این جمله را تکرار مى کرد.
طرف مقابل نیز با شنیدن آن، او را امان مى داد و از نگرانى، اضطراب و وحشت بیرون مى آورد.
بنابراین، معنى جمله مزبور این است: امان مى خواهم، امانى که برگشت و تغییرى در آن نباشد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۲ سوره مبارکه فرقان)
۴ فروردین
۴ فروردین
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«وَقَدِمْنَا إِلَىَ مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَّنثُورًا»
و ما به سراغ اعمالی که انجام دادهاند میرویم، و همه را همچون ذرّات غبار پراکنده در هوا قرار میدهیم!
(سوره مبارکه فرقان، آیه ۲۳)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
۵ فروردین
تفسیر:
آیه بعد، وضع اعمال این مجرمان را در آخرت مجسم ساخته، مى گوید: ما به سراغ تمام اعمالى که آنها انجام داده اند مى رویم، و همه را همچون ذرات غبار پراکنده در هوا مى کنیم! (وَ قَدِمْنا إِلى ما عَمِلُوا مِنْ عَمَل فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً).
🌺🌺🌺
واژه عمل به طورى که راغب در مفردات گفته، به معنى هر کارى است که با قصد انجام مى گیرد، ولى فعل، اعم از آن است، یعنى به کارهائى که با قصد، یا بى قصد، انجام مى گیرد گفته مى شود.
جمله قَدِمْنا از ماده قدوم به معنى وارد شدن یا به سراغ چیزى رفتن است، و در اینجا دلیل بر تأکید و جدّى بودن مطلب است، یعنى مسلماً و به طور قطع، تمام اعمال آنها را که با توجه و از روى اراده انجام داده اند ـ هر چند ظاهراً کارهاى خیر باشد ـ به خاطر شرک و کفرشان، همچون ذرات غبار در هوا محو و نابود مى کنیم.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۳ سوره مبارکه فرقان)
۵ فروردین
-1621614846_1476979208.mp3
2.57M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه فرقان
آیه: ۲۲_۲۳
@ayehsobh
۵ فروردین
۵ فروردین
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«أَصْحَابُ الْجَنَّةِ يَوْمَئِذٍ خَيْرٌ مُّسْتَقَرًّا وَأَحْسَنُ مَقِيلًا»
بهشتیان در آن روز قرارگاهشان از همه بهتر، و استراحتگاهشان نیکوتر است!
(سوره مبارکه فرقان، آیه ۲۴)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
۶ فروردین
تفسیر:
از آنجا که قرآن، معمولاً نیک و بد را در برابر هم قرار مى دهد تا با مقایسه، وضع هر دو روشن شود، آیه بعد، از بهشتیان سخن گفته، مى فرماید: بهشتیان در آن روز، قرارگاهشان بهتر و استراحتگاهشان نیکوتر است (أَصْحابُ الْجَنَّةِ یَوْمَئِذ خَیْرٌ مُسْتَقَرّاً وَ أَحْسَنُ مَقِیلاً).
🌺🌺🌺
معنى این سخن، آن نیست که دوزخیان وضعشان خوبست و بهشتیان وضعشان از آنها بهتر، زیرا صیغه افعل تفضیل گاه در مواردى به کار مى رود که یک طرف به کلى فاقد آن مفهوم است و طرف دیگر واجد، مثلاً در سوره فصلت آیه 40 مى خوانیم: أَ فَمَنْ یُلْقى فِی النّارِ خَیْرٌ أَمْ مَنْ یَأْتِی آمِناً یَوْمَ الْقِیامَةِ:
آیا کسى که در آتش افکنده مى شود بهتر است یا کسى که روز قیامت در نهایت امنیت وارد محشر مى شود ؟!
مُسْتَقَر به معنى قرارگاه و مَقِیْل به معنى محل استراحت در نیمه روز است (از ماده قیلوله به معنى خواب نیم روز آمده است).
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۴ سوره مبارکه فرقان)
۶ فروردین
۶ فروردین