Parhizkar006141.mp3
زمان:
حجم:
274.6K
آیه ۱۴۱ سوره انعام
استاد پرهیزگار
@ayehsobh
❇تفســــــیر ❇
یک درس بزرگ توحید
در این آیه، به چند موضوع اشاره شده که هر کدام در حقیقت نتیجه دیگرى است.
نخست مى فرماید: خداوند همان کسى است که انواع باغ ها و زراعت ها را با درختان گوناگون آفریده است که بعضى روى داربست ها قرار گرفته، و بعضى بدون احتیاج به داربست بر سر پا ایستاده اند (وَ هُوَ الَّذی أَنْشَأَ جَنّات مَعْرُوشات وَ غَیْرَ مَعْرُوشات).
بعضى بر داربست تکیه داده و با منظر بدیع و دل انگیز خود چشم ها را متوجه خویش مى سازند، و با میوه هاى لذیذ و پربرکت کام انسان را شیرین مى کنند، و بعضى بدون احتیاج به داربست بر سر پا ایستاده و سایه بر سر آدمیان گسترده، و با میوه هاى گوناگون به تغذیه انسان خدمت مى کنند.
مفسران در تفسیر کلمه مَعْرُوش و غَیْرَ مَعْرُوش سه احتمال داده اند:
۱ ـ همان که در بالا به آن اشاره شد، یعنى درختانى که روى پاى خود نمى ایستند و نیاز به داربست دارند، و درختانى که بدون نیاز به داربست روى پاى خود مى ایستند; زیرا عرش در لغت به معنى برافراشتن و هر موجود برافراشته است و به همین جهت به سقف و یا تخت پایه بلند، عرش گفته مى شود.
۲ ـ منظور از مَعْرُوش درخت اهلى است که به وسیله دیوار و امثال آن در باغ ها حفاظت مى شود و غَیْرَ مَعْرُوش درختان بیابانى و جنگلى و کوهستانى است.
۳ ـ مَعْرُوش درختى است که بر سر پا ایستاده و اما غَیْرَ مَعْرُوش درختى است که بر روى زمین مى خوابد و پهن مى شود.
ولى معنى اول مناسب تر به نظر مى رسد.
و شاید ذکر مَعْرُوشات در آغاز سخن، به خاطر ساختمان عجیب و شگفت انگیز این گونه درختان است، یک نگاه کوتاه به درخت انگور، ساقه و شاخه پر پیچ و خم آن، که به قلاب هاى مخصوصى مجهز است، و خود را به اشیاء اطراف مى چسباند تا کمر راست کند، شاهد این مدعا است.
🌼🌼🌼
پس از آن، به دو قسمت از باغ ها و جنات اشاره کرده، مى فرماید: و همچنین درختان نخل و زراعت را آفرید (وَ النَّخْلَ وَالزَّرْعَ).
ذکر این دو بالخصوص به خاطر آن است که از اهمیت ویژه اى در زندگانى بشر و تغذیه او برخوردارند (توجه داشته باشید: جنّت هم به باغ و هم به زمین هاى پوشیده از زراعت گفته مى شود).
آنگاه اضافه مى کند: این درختان از نظر میوه و طعم با هم متفاوتند (مُخْتَلِفاً أُکُلُهُ).
یعنى با این که از زمین واحدى مى رویند هر کدام طعم و عطر و خاصیتى مخصوص به خود دارند، که در دیگرى دیده نمى شود.
سپس به دو قسمت دیگر از میوه هائى اشاره مى کند که فوق العاده مفید و داراى ارزش حیاتى هستند، مى فرماید: همچنین زیتون و انار (وَ الزَّیْتُونَ وَ الرُّمّانَ).
انتخاب این دو، ظاهراً به خاطر آن است که این دو درخت در عین این که از نظر ظاهر با هم شباهت دارند، از نظر میوه و خاصیت غذائى بسیار با هم متفاوتند لذا بلافاصله مى فرماید: هم با یکدیگر شبیهند و هم غیر شبیه (مُتَشابِهاً وَ غَیْرَ مُتَشابِه).
پس از ذکر این همه نعمت هاى گوناگونِ پروردگار مى فرماید: از میوه آنها به هنگامى که به ثمر نشست، بخورید ولى فراموش نکنید که به هنگام چیدن، حق آن را باید ادا کنید (کُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذا أَثْمَرَ وَ آتُوا حَقَّهُ یَوْمَ حَصادِهِ).
و در پایان، فرمان مى دهد: اسراف نکنید; زیرا خداوند مسرفان را دوست نمى دارد (وَ لاتُسْرِفُوا إِنَّهُلایُحِبُّ الْمُسْرِفینَ).
اسراف به معنى تجاوز از حدّ اعتدال است، این جمله، مى تواند اشاره به عدم اسراف در خوردن، و یا عدم اسراف در بخشش بوده باشد; زیرا پاره اى از اشخاص به قدرى دست و دل بازند که هر چه دارند به این و آن مى دهند و خود و فرزندانشان معطل مى مانند.
(تفســــــیر نمونه، ذیل آیه ۱۴۱ سوره مبارکه انعام)
@ayehsobh
#تلنگر
❗️ لطفا تا آخر بخونید و برای دیگران نیز ارسال کنید:
❇️ به راحتی می توان جان هموطنان را نجات داد و به آنها زندگی دوباره بخشید❇️
🤔 میدونستین فقط با اهداکردن چند سی سی خون میتونیم یک نفررو ازمرگ حتمی نجات بدیم؟
میدونین چند نفر به خاطر خون ندادن ما چقدر به زحمت میوفتن و جونشونو از دست میدن و چقدر خانواده هایی هستن که نگاهشون و امیدشون بعد از خدا به منو شماس؟
میدونین میتونیم چند نفرو از مرگ نجات بدیم از نوزاد تازه متولد شده که هیچ گناهی نداره تا افراد مسن از ایرانی گرفته تا خارج؟
کار سختی نیس
هیچگونه عوارضی هم نداره
از ماهم چیزی کم نمیشه
اجباری هم نیس
فقط خودتونو جای اون فرد و خانواده هاشون بذارید خیلی ها نیازمنده فقط چند سی سی خون هستن
درمورد #سرطان_خون صحبت میکنم بیماری که خیلی شایع شده و هر لحظه امکان داره خدای نکرده خودمون یا عزیزهامونم مبتلا بشیم.
میتونین تحقیق کنین پرسوجو کنین و تماس بگیرین با شماره :
02123031568 یا 02123031676
#بانک_جهانی_خون ثبت نام کنین.
اگه انشاله تونستین به کسی خون بدین باهاتون تماس گرفته میشه فقط چند روز دارو میخورید و تحت نظرید به همین راحتی جون یه نفرو نجات میدیم😊😌
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَمِنَ الْأَنْعَامِ حَمُولَةً وَفَرْشًا ۚ كُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ»
(اوست کسى که) از چهارپایان، براى شما حیوانات باربر و حیوانات کوچک (براى منافع دیگر) آفرید. از آنچه به شما روزى داده است، بخورید و از گامهاى شیطان پیروى ننمایید، که او براى شما دشمنى آشکار است.
(انعام/۱۴۲)
@ayehsobh
Parhizkar006142.mp3
زمان:
حجم:
123K
آیه ۱۴۲ سوره انعام
استاد پرهیزگار
@ayehsobh
❇تفســــــیر ❇
نفى احکام خرافى مشرکان
این آیات، همان طور که اشاره شد در پى نفى احکام خرافى مشرکان در زمینه زراعت و چهارپایان است، در آیه قبل سخن از انواع زراعت ها و میوه هاى خداداد در میان بود، و در این آیات درباره حیوانات حلال گوشت و خدمات آنها سخن مى فرماید.
نخست مى فرماید: خداوند کسى است که از چهارپایان براى شما حیوانات بزرگ و باربر و حیوانات کوچک آفرید (وَ مِنَ الأَنْعامِ حَمُولَةً وَ فَرْشاً).
حَمُولَة معنى جمعى دارد، و چنان که علماى لغت گفته اند، مفرد از جنس خود ندارد، و به معنى حیوانات بزرگ باربر مانند شتر و اسب و نظایر آنها است.
فَرش به همان معنى معروف است، ولى در اینجا به معنى گوسفند و نظیر آن از حیوانات کوچک تفسیر شده است و ظاهراً نکته اش این است که این گونه حیوانات بسیار به زمین نزدیک هستند، و در برابر حیوانات بزرگ باربر، همانند فرشى محسوب مى شوند.
هر گاه به بیابانى که گوسفندانى در آن مشغول چرا هستند از دور بنگریم درست به فرشى مى مانند که روى زمین گسترده شده است، در حالى که گله شتران هیچ گاه از دور چنین منظره اى ندارد.
تقابل حَمُولَة با فَرش نیز این معنى را تأئید مى کند.
این احتمال را نیز بعضى از مفسران داده اند که منظور از این کلمه، فرش هائى است که مردم از حیوانات درست مى کنند، یعنى بسیارى از حیوانات هم براى باربرى مورد استفاده قرار مى گیرند و هم براى تهیه فرش.
ولى احتمال اول نزدیک تر به معنى آیه است.
آنگاه چنین نتیجه مى گیرد: اکنون که همه اینها مخلوق خدا است و حکم آن به دست اوست، به شما فرمان مى دهد که از آنچه او به شما روزى داده است بخورید (کُلُوا مِمّا رَزَقَکُمُ اللّهُ).
🌼🌼🌼
این که نمى گوید از این حیوانات بخورید، بلکه مى فرماید از آنچه به شما داده است تناول کنید، به خاطر آن است که حیوانات حلال گوشت منحصر به چهارپایان نیستند، بلکه حیوانات دیگرى نیز حلال گوشتند که در جمله فوق از آنها ذکرى نشده است.
و به دنبال آن و براى تأکید این سخن و ابطال احکام خرافى مشرکان، مى فرماید: از گام هاى شیطان پیروى نکنید، که او دشمن آشکار شما است (دشمنى که از آغاز خلقت آدم به شما اعلان جنگ داده است) (وَ لاتَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبینٌ).
اشاره به این که این گونه احکام و مقررات بى دلیل که صرفاً از پندارهاى خام، هوا و هوس ها و جهل و نادانى سرچشمه گرفته، یک سلسله وسوسه هاى شیطانى بیش نیست، که شما را گام، به گام از حق دور کرده و در بیراهه ها سرگردان مى سازد.
(در ذیل آیه ۱۶۸ سوره بقره درباره این جمله توضیح جالبى داده شد.)
(تفســــــیر نمونه، ذیل آیه ۱۴۲ سوره مبارکه انعام)
@ayehsobh
هدایت شده از مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه
نرمافزارهای ایرانی زیر، تقریباً تمام امکانات نمونههای خارجی را دارند، از آنها یقیناً امنترند و هر کدام دارای ویژگی ممتازی نیز هستند،
1️⃣ برای ارتباطات خصوصی و عمومی، «پیامرسان ایتا» تأیید میشود. دریافت از طریق نشانیِ
🔗 eitaa.org
2️⃣ برای فعالیتهای رسانهای «پیامرسانهٔ سروش» توصیه میشود. دریافت از طریق نشانیِ
🔗 dl.sapp.ir
3️⃣ برای استفادههای علمی، تفریحی و مدارس، «شبکهٔ تعاملی گپ» تأیید میشود. دریافت از طریق نشانیِ
🔗 dl.gap.im
4️⃣ برای کسبوکار و تجارت، «پیامپرداخت بله» توصیه میشود. دریافت از طریق نشانیِ
🔗 bale.ai/#download
5️⃣ برای استفاده از ویژگی تماس داخلی و خارجی، «پیامافزار بیسفونپلاس» تأیید میشود. دریافت از طریق نشانیِ
🔗 bisphone.com/fa/download
6️⃣ برای بهاشتراکگذاری عکس، «عکسافزار لنزور» تأیید میشود. دریافت از طریق نشانیِ
🔗 dl.lenzor.ir
7️⃣ برای استفاده از خدمات الکترونیک، «خدماترسان روبیکا» تأیید میشود. دریافت از طریق نشانیِ
🔗 rubika.ir
8️⃣ برای به اشتراکگذاری تصویر و فیلم، «شبکهٔاجتماعی هورسا» تأیید میشود. دریافت از طریق نشانیِ
🔗 hoorsa.com
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ ۖ مِّنَ الضَّأْنِ اثْنَيْنِ وَمِنَ الْمَعْزِ اثْنَيْنِ ۗ قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحَامُ الْأُنثَيَيْنِ ۖ نَبِّئُونِي بِعِلْمٍ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ»
هشت زوج از چهارپایان: از میش دو زوج (نر و ماده)، و از بز دو زوج (نر و ماده) (براى شما آفرید). بگو: «آیا خداوند نرهاى آنها را حرام کرده، یا ماده ها را؟! یا آنچه شکم ماده ها در بر گرفته؟! اگر راست مى گویید (و بر تحریم اینها دلیلى دارید،) به من از روى علم و آگاهى خبر دهید!»
(انعام/۱۴۳)
@ayehsobh
Parhizkar006143.mp3
زمان:
حجم:
180.4K
آیه ۱۴۳ سوره انعام
استاد پرهیزگار
@ayehsobh
❇تفســــــیر ❇
در آیه بعد به عنوان توضیح، قسمتى از حیوانات حلال گوشت و قسمتى از حیواناتى را که هم باربرند و هم براى تغذیه انسان قابل استفاده اند، شرح مى دهد مى فرماید: خداوند هشت جفت از چهارپایان را براى شما آفرید، از گوسفند و میش یک جفت (نر و ماده) و از بز یک جفت (نر و ماده) (ثَمانِیَةَ أَزْواج مِنَ الضَّأْنِ اثْنَیْنِ وَ مِنَ الْمَعْزِ اثْنَیْنِ).
پس از ذکر این چهار زوج بلافاصله به پیامبرش دستور مى دهد که از آنها صریحاً بپرسد: آیا خداوند نرهاى آنها را حرام کرده یا ماده ها را (قُلْ آلذَّکَرَیْنِ حَرَّمَأَمِ الأُنْثَیَیْنِ).
یا حیواناتى که در شکم میش ها یا بزهاى ماده است (أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَیْهِ أَرْحامُ الأُنْثَیَیْنِ).
بعد از آن اضافه مى کند: اگر راست مى گوئید و بر تحریم هر یک از این حیوانات از روى علم و دانش دلیلى دارید به من خبر دهید (نَبِّئُونی بِعِلْم إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ).
🌼🌼🌼
أَزْواج جمع زوج در لغت به معنى جفت است، ولى باید توجه داشت:
گاهى به مجموع دو حیوان نر و ماده گفته مى شود.
و گاهى به هر یک از دو زوج نیز گفته مى شود، و لذا به مجموع آنها زوجین مى گویند، و این که در آیه فوق اشاره به هشت زوج شده منظور از آن چهار نوع حیوان نر و چهار نوع حیوان ماده است.
این احتمال نیز در آیه داده شده است که منظور از آن جفت هاى حیوانات اهلى و وحشى بوده باشد، یعنى نر و ماده گوسفند اهلى و وحشى.
(تفســــــیر نمونه، ذیل آیه ۱۴۳ سوره مبارکه انعام)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَمِنَ الْإِبِلِ اثْنَيْنِ وَمِنَ الْبَقَرِ اثْنَيْنِ ۗ قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحَامُ الْأُنثَيَيْنِ ۖ أَمْ كُنتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ وَصَّاكُمُ اللَّهُ بِهَٰذَا ۚ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا لِّيُضِلَّ النَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ»
و از شتر دو زوج (نر و ماده)، و از گاو هم دو زوج
(نر و ماده). بگو: «آیا خداوند نرها را حرام کرده یا ماده ها را؟! یا آنچه را شکم ماده ها
در برگرفته؟! یا هنگامى که خدا شما را به این موضوع سفارش کرد، شما گواه (بر این تحریم) بودید؟! پس چه کسى ستمکارتر است از آن کس که بر خدا دروغ مى بندد، تا از روى جهل، مردم را گمراه سازد؟! خداوند هیچ گاه گروه ستمکاران را هدایت نمى کند»
(انعام/۱۴۴)
@ayehsobh
❇تفســــــیر ❇
در آیه بعد، چهار زوج دیگر را بیان مى کند و مى فرماید: از شتر، دو زوج (نر و ماده) و از گاو هم دو زوج (نر و ماده) قرار دادیم، بگو کدام یک از اینها را خدا حرام کرده است، نرها یا ماده ها را و یا حیواناتى که در شکم شترها یا گاوهاى ماده است (وَ مِنَ الإِبِلِ اثْنَیْنِ وَ مِنَ الْبَقَرِ اثْنَیْنِ قُلْ آلذَّکَرَیْنِ حَرَّمَ أَمِ الأُنْثَیَیْنِ أَمَّااشْتَمَلَتْ عَلَیْهِ أَرْحامُ الأُنْثَیَیْنِ).
از آنجا که حکم به حلال بودن یا حرام بودن این حیوانات تنها به دست خداوندى است که آفریننده آنها و آفریدگار بشر و تمام جهان هستى است، اگر کسى ادعاى تحلیل یا تحریم کند، یا باید از طریق گواهى عقل باشد، یا شخصاً وحى بر او نازل گردد، و یا به هنگام صدور این فرمان از ناحیه پیغمبر(صلى الله علیه وآله)حضور داشته باشد.
🌼🌼🌼
در آیه قبل، تصریح شده بود که هیچ گونه دلیل علمى و عقلى براى تحریم این حیوانات در اختیار مشرکان نبود، و چون آنها ادعاى نبوت و وحى نیز نداشتند.
بنابراین تنها احتمال سوم باقى مى ماند که ادعا کنند به هنگام صدور این فرمان به پیامبران الهى، حاضر و گواه بوده اند، لذا مى فرماید: آیا شما شاهد و گواه این مطلب بودید، هنگامى که خداوند به این موضوع توصیه کرد (أَمْ کُنْتُمْ شُهَداءَ إِذْ وَصّاکُمُ اللّهُ بِهذا).
و چون جواب این سؤال نیز منفى بوده، ثابت مى شود که آنها جز تهمت و افتراء در این باره سرمایه اى نداشتند.
لذا در پایان آیه اضافه مى کند: چه کسى ستمکارتر است از آنها که بر خدا دروغ مى بندند تا مردم را از روى جهل گمراه سازند، مسلماً خداوند هیچ گاه ستمگران را هدایت نخواهد کرد (فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى عَلَى اللّهِ کَذِباً لِیُضِلَّ النّاسَ بِغَیْرِ عِلْمإِنَّ اللّهَ لایَهْدِی الْقَوْمَ الظّالِمینَ).
از آیه فوق استفاده مى شود که دروغ بستن به خدا یکى از بزرگ ترین ستم ها است، ستم به مقام مقدس پروردگار، ستم به بندگان خدا، و ستم به خویشتن و همان طور که سابقاً گفته ایم، تعبیر به ستمکارترین در این گونه موارد جنبه نسبى دارد.
بنابراین مانعى ندارد که عین این تعبیر در مورد بعضى از گناهان کبیره دیگر ذکر شود.
و نیز از این آیه استفاده مى شود که هدایت و اضلال الهى جنبه اجبارى ندارد ، بلکه عوامل و مقدمات آن از خود انسان شروع مى شود، هنگامى که کسى دست به ظلم و ستم زد، خداوند حمایت خود را از او دریغ مى دارد و در بى راهه ها سرگردان خواهد شد.
(تفســــــیر نمونه، ذیل آیه ۱۴۴ سوره مبارکه انعام)
@ayehsobh