❇ تفســــــیر ❇
در آیه مورد بحث به وعده پیروزى اجمالى خداوند در جریان جنگ بدر اشاره شده، مى فرماید: به یاد بیاورید هنگامى را که خداوند به شما وعده داد یکى از دو گروه (کاروان تجارى قریش یا لشکر آنها) در اختیار شما قرار خواهد گرفت (وَ إِذْ یَعِدُکُمُ اللّهُ إِحْدَى الطّائِفَتَیْنِ أَنَّها لَکُمْ).
اما شما براى پرهیز از دردسرهاى جنگ، تلفات و ناراحتى هاى ناشى از آن دوست مى داشتید کاروان، در اختیارتان قرار بگیرد، نه لشکر قریش (وَ تَوَدُّونَ أَنَّ غَیْرَ ذاتِالشَّوْکَةِ تَکُونُ لَکُمْ).
🌼🌼🌼
در روایات آمده است پیامبر(صلى الله علیه وآله) به آنها فرمود: إِحْدَى الطّائِفَتَیْنِ لَکُمْ إِمَّاالْعِیرُ وَ إِمَّا النَّفِیْرُ.
ًعیر به معنى کاروان و نفیر به معنى لشکر است ولى همان طور که در آیه ملاحظه مى کنید به جاى لشکر، ذاتِ الشّوکة و به جاى کاروان غَیرَ ذاتِ الشّوکة تعبیر شده است.
این تعبیر، نکته لطیفى در بر دارد; زیرا شَوکة که به معنى قدرت و شدت است در اصل از شَوک به معنى خار گرفته شده، سپس به سر نیزه هاى سربازان و بعد از آن به هر گونه اسلحه، شَوکة گفته شده، و از آنجا که سلاح نشانه قدرت و شدت است به هر گونه قدرت و شدت نیز، شَوکة اطلاق مى شود.
بنابراین، ذات الشوکة به معنى سربازان مسلح، و غیر ذات الشوکة به معنى کاروان غیر مسلح است که اگر مردان مسلحى هم در آن بوده، مسلماً قابل ملاحظه نبوده اند.
یعنى، گروهى از شما روى حسّ راحت طلبى یا علاقه به منافع مادّى، ترجیح مى دادند با مال التجاره دشمن رو به رو شوند، نه با سربازان مسلح، در حالى که پایان جنگ نشان داد، صلاح و مصلحت قطعى آنها در این بود که قدرت نظامى دشمن را درهم بکوبند، تا راه براى پیروزى هاى بزرگ آینده هموار گردد.
لذا به دنبال آن مى فرماید: خدا مى خواهد به این وسیله حق را با کلمات خود تثبیت کند و آئین اسلام را تقویت نماید و ریشه کافران را قطع کند (وَ یُریدُ اللّهُ أَنْ یُحِقَّ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ وَ یَقْطَعَ دابِرَ الْکافِرینَ).
🌼🌼🌼
بر این اساس، این یک درس بزرگ عبرت براى همه شما مسلمانان بود که در حوادث مختلف، دورنگر و آینده ساز باشید، نه کوته بین و تنها به فکر امروز، هر چند دورنگرى و مآل اندیشى مشکلات فراوانى در بر داشته باشد و کوته بینى توأم با آسایش و منافع مادّى زودگذر; زیرا پیروزى نخست یک پیروزى ریشه دار و همه جانبه است، اما پیروزى دوم یک پیروزى سطحى و موقت است.
این تنها درسى براى مسلمانان آن روز نبود، بلکه مسلمانان امروز نیز باید از این تعلیم آسمانى الهام بگیرند، هرگز به خاطر مشکلات، ناراحتى ها و زحمات طاقت فرسا، از برنامه هاى اصولى چشم نپوشند و به سراغ برنامه هاى غیر اصولى ولى ساده و کم زحمت نروند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷، سوره مبارکه انفال)
@ayehsobh
هدایت شده از ابوالفضل کاشی
📌سلام علیکم
🍃🌸اللهم عجل لولیک الفرج🌸🍃
👌جمعه شد تا باز جای خالی توحس شود
تا شقایق بازدلتنگ گل 🌹نرجس شود
آفتاب پشت ابرم🌥 نام تو دارم به لب
خواستم نور☀️ تو گرمی بخش این مجلس شود
نذر گل نرجس صلوات🌺
التماس دعای فرج 🤲
هدایت شده از 💠 قرآن و فضای مجازی💠
💠 «... كَتَبْنَا عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا ۚ وَلَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم بَعْدَ ذَٰلِكَ فِي الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ»
... بر بنى اسرائیل مقرّر داشتیم که هر کس، انسانى را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روى زمین بکشد؛ چنان است که گویى همه انسانها را کشته و هر کس، انسانى را از مرگ رهایى بخشد؛ چنان است که گویى به همه مردم حیات بخشیده است و پیامبران ما، دلایل روشن براى آنان [= بنى اسرائیل] آوردند، اما بسیارى از آنها، پس از آن در روى زمین، تعدّى و زیاده روى کردند.
«سوره مبارکه مائده/ آیه ۳۲»
🛑 در قسمتی از تفسیر آیه آمده است: ذکر بنی اسرائیل (یهودیان) به آن دلیل است که مسئله قتل و خونریزی، مخصوصا قتل هایی که از حسد و تفوق طلبی سرچشمه میگیرد، در میان آنها فراوان بوده است و هم اکنون نیز قربانیان بی گناهی که به دست آنها کشته میشوند رقم بزرگی را تشکیل میدهند؛ به همین جهت نخستین بار این حکم الهی در برنامههای آنها گنجانیده شد!
💢 در مسأله #فضای_مجازی هم، اکنون شاهد هستیم یهودیان اسرائیلی کمر همت بسته اند تا از اسلام و مسلمانان و #فرهنگ_اسلامی نامی نمانَد و در مقابل، نجات حتی یک نفر از این #منجلاب_های_اسرائیلی و آمریکایی، به فرموده قرآن، مانند نجات همه انسانهاست...
✍ زهراسادات امیری
#قرآن_و_فضای_مجازی
@qoranmajaz
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ»
تا حق را تثبیت کند،
و باطل را از میان بردارد، هرچند مجرمان کراهت داشته باشند.
(سوره مبارکه انفال/ آیه ۸)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
این آیه باز هم به طور آشکارتر پرده از روى مطلب بر مى دارد که هدف اصلى این برنامه (درگیرى مسلمانان با لشکر دشمن در میدان بدر) این بود که حق; یعنى توحید، اسلام، عدالت و آزادى بشر از چنگال خرافات و اسارتها و مظالم، تثبیت و جاى گیر شود و باطل; یعنى شرک و کفر و بى ایمانى و ظلم و فساد ابطال گردد و از میان برود، هر چند مشرکان مجرم و مجرمان مشرک مایل نباشند (لِیُحِقَّ الْحَقَّ وَ یُبْطِلَ الْباطِلَ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُجْرِمُونَ).
🌼🌼🌼
آیا این آیه تأکید همان مطلبى است که در آیه پیش گفته شد همان طور که در نظر ابتدائى به چشم مى خورد؟
یا مطلب جدیدى را در بر دارد؟
بعضى از مفسران مانند فخر رازى در تفسیر کبیر و نویسنده المنار در تفسیرش چنین گفته اند: حق در آیه قبل، اشاره به پیروزى مسلمانان در جنگ بدر بود، اما حق در آیه دوم، اشاره به پیروزى اسلام و قرآن است که نتیجه پیروزى نظامى در جنگ بدر بود.
و به این ترتیب، پیروزى نظامى در آن شرایط خاص مقدمه پیروزى هدف و مکتب بود.
این احتمال نیز هست که آیه قبل اشاره به اراده خدا (اراده تشریعى که در شکل فرمان پیامبر (صلى الله علیه وآله) آشکار شد) بوده باشد، و آیه اخیر اشاره به نتیجه این حکم و فرمان (دقت کنید).
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۸، سوره مبارکه انفال)
@ayehsobh
هدایت شده از مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه
«اِنّا لِلّه و اِنّا اِلیهِ راجِعون»
با سلام
مادر یکی از دوستان طلبه و قرآنی، به رحمت خدا رفتند.
در صورت امکان، امشب برای ایشان نماز وحشت، خوانده شود. (کیفیت نماز شب، در تصویر هست)
نام ایشان: خورشید محمدی، فرزند محمدافضل
التماس دعا🤲
#مؤسسه_رهروان_راه_قرآن_مبارکه
@rahrovanraheqoran
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ أَنِّي مُمِدُّكُم بِأَلْفٍ مِّنَ الْمَلَائِكَةِ مُرْدِفِينَ»
(به خاطر بیاورید) زمانى را (که از شدّت ناراحتى در میدان بدر،) از پروردگارتان کمک مى خواستید. و او خواسته شما را پذیرفت (و گفت): من شما را با هزار فرشته، که پیاپى فرود مى آیند، یارى مى کنم.
(سوره مبارکه انفال/ آیه ۹)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
درس هاى آموزنده در میدان بدر
این آیات، به قسمت هاى حساسى از جنگ بدر و نعمت هاى گوناگونى که خداوند در این صحنه خطرناک نصیب مسلمانان کرد؛ اشاره مى کند، تا حسّ اطاعت و شکرگزارى آنها را برانگیزد و راه را به سوى پیروزى ها و پیشرفت هاى آینده در برابر آنها بگشاید.
نخست به نعمت یارى فرشتگان اشاره کرده مى فرماید: به خاطر بیاورید زمانى را که از شدت وحشت و اضطراب ـ که از کثرت نفرات دشمن و فزونى تجهیزات جنگى آنها براى شما پیش آمده بود ـ به خدا پناه مى بردید، دست حاجت به سوى او دراز مى کردید و از وى تقاضاى کمک مى نمودید (إِذْ تَسْتَغیثُونَ رَبَّکُمْ).
🌼🌼🌼
در پاره اى از روایات آمده پیامبر(صلى الله علیه وآله)نیز با مسلمانان در استغاثه و یارى طلبیدن از خداوند هم صدا بود، دست خود را به سوى آسمان بلند کرده عرضه مى داشت: أَللّهُمَّ أَنْجِزْ لِى ما وَعَدْتَنِى اللّهُمَّ إِنْ تُهْلَکْ هذِهِ الْعِصابَةُ لاتُعْبَدُ فِى الأَرْضِ:
خداوندا، وعده اى را که به من داده اى تحقق بخش! پروردگارا، اگر این گروه مؤمنان نابود شوند، دیگر در روى زمین پرستش نمى شوى !
و پیامبر(صلى الله علیه وآله) آن قدر به این استغاثه و دعا ادامه داد که عبا از دوشش بر زمین افتاد.
و به دنبال آن مى افزاید: در این هنگام خداوند تقاضاى شما را پذیرفت و فرمود: من شما را با یک هزار نفر از فرشتگان که پشت سر هم فرود مى آیند، کمک و یارى مى کنم (فَاسْتَجابَ لَکُمْ أَنِّی مُمِدُّکُمْ بِأَلْف مِنَ الْمَلائِکَةِمُرْدِفینَ).
مُرْدِفین از ماده اِرْداف به معنى پشت سر هم قرار گرفتن است، بنابراین مفهوم این کلمه این مى شود که فرشتگان پشت سر یکدیگر براى یارى مسلمانان فرود آمدند.
این احتمال نیز در معنى آیه داده شده است که منظور این است: این گروه هزار نفرى گروه هاى متعدد دیگرى را پشت سر داشتند و به این ترتیب با آیه ۱۲۴ سوره آل عمران که مى گوید: هنگامى که تو (اى پیامبر) به مؤمنان مى گفتى: آیا کافى نیست که خداوند شما را به سه هزار نفر از فرشتگان یارى کند؛ تطبیق مى نماید.
ولى ظاهر این است که عدد فرشتگان در بدر هزار نفر بوده است و مُرْدِفینَ صفت آن یک هزار نفر است، و آیه سوره آل عمران وعده اى بوده است به مسلمانان که حتى اگر لازم شود خداوند عدد بیشترى را به یارى شما مى فرستد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۹، سوره مبارکه انفال)
@ayehsobh
هدایت شده از 💠 قرآن و فضای مجازی💠
💠 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسَىٰ أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِّن نِّسَاءٍ عَسَىٰ أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ ۖ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ ۖ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ ۚ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ»
اى کسانى که ایمان آورده اید! (هرگز) گروهى از مردان شما گروه دیگرى را مسخره نکنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند. و نه زنانى زنان دیگر را، شاید آنان بهتر از اینان باشند. و یکدیگر را مورد طعن و عیبجویى قرار ندهید و با القاب زشت و ناپسند یکدیگر را یاد نکنید. بسیار بد است که بر کسى پس از ایمان نام کفرآمیز بگذارید.
و آنها که توبه نکنند، ستمکارند.
(سوره مبارکه حجرات، آیه ۱۱)
🛑 متأسفانه #فضای_مجازی_افسارگسیخته تبدیل به مکانی شده است برای خالی کردن عقده ها و صحبت هایی که شاید در فضای حقیقی، از گفتن آنها شرم داشته باشند...
✍ زهراسادات امیری
#قرآن_و_فضای_مجازی
@qoranmajaz
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«وَ مَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلَّا بُشْرَىٰ وَلِتَطْمَئِنَّ بِهِ قُلُوبُكُمْ ۚ وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِندِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ»
ولى خداوند، این را تنها براى شادى و اطمینان قلب شما قرار داد و پیروزى جز از طرف خدا نیست. زیرا خداوند توانا و حکیم است.
(سوره مبارکه انفال/ آیه ۱۰)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
آنگاه، براى این که کسى خیال نکند پیروزى به دست فرشتگان و مانند آنها است، مى فرماید: خداوند این کار را فقط بشارت و براى اطمینان قلب شما قرار داد (وَ ما جَعَلَهُ اللّهُ إِلاّ بُشْرى وَ لِتَطْمَئِنَّ بِهِ قُلُوبُکُمْ).
و گرنه پیروزى جز از ناحیه خداوند نیست (وَ مَا النَّصْرُ إِلاّ مِنْعِنْدِ اللّهِ)، و ما فوق همه این اسباب ظاهرى و باطنى اراده و مشیت او است.
🌼🌼🌼
زیرا خداوند آن چنان قادر و قوى است که هیچ کس نمى تواند در برابر اراده و ایستادگى کند و آن چنان حکیم و دانا است که یارى خود را جز در مورد افراد شایسته قرار نخواهد داد (إِنَّ اللّهَ عَزیزٌ حَکیمٌ).
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۰، سوره مبارکه انفال)
@ayehsobh
هدایت شده از مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه
✍ #زهراسادات امیری
صفحه اجتماعی روزنامه #کیهان/۱۰ تیر ۱۳۹۹
🌐 بازی در زمین دشمن برد و باخت ندارد!
هدایت شده از مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه
یادداشت روزنامه کیهان.pdf
559K
✍ #زهراسادات_امیری
صفحه اجتماعی روزنامه #کیهان/۱۰ تیر ۱۳۹۹
🌐 بازی در زمین دشمن برد و باخت ندارد!
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِّنْهُ وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُم مِّنَ السَّمَاءِ مَاءً لِّيُطَهِّرَكُم بِهِ وَيُذْهِبَ عَنكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ وَلِيَرْبِطَ عَلَىٰ قُلُوبِكُمْ وَيُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ»
و (یادآورید) هنگامى را که خواب سبکى که مایه آرامش بود از سوى خدا، شما را
فرا گرفت و آبى از آسمان برایتان فرستاد، تا شما را با آن پاک کند. و پلیدى شیطان
را از شما بر طرف سازد. و دلهایتان را محکم، و گامها را با آن استوار دارد.
(سوره مبارکه انفال/ آیه ۱۱)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
پس از آن، دومین نعمت خود به مؤمنان را یادآور مى شود و مى فرماید: به خاطر بیاورید هنگامى که خواب سبکى شما را فرو گرفت که مایه آرامش و امنیت روح و جسم شما از ناحیه خداوند گردید (إِذْ یُغَشِّیکُمُ النُّعاسَ أَمَنَةً مِنْهُ).
یُغَشِّى از ماده غشیان به معنى پوشاندن و احاطه کردن است، گوئى خواب همچون پرده اى بر آنها افکنده شد و آنها را پوشاند.
نُعاس به ابتداى خواب و یا خواب کم، سبک و آرام بخش، گفته مى شود و شاید اشاره به این است که در عین استراحت آن چنان خواب عمیقى بر شما مسلط نشد که دشمن بتواند از موقعیت استفاده کرده، بر شما شبیخون بزند.
و به این ترتیب، مسلمانان در آن شب پر اضطرار، از این نعمت بزرگى که فرداى آن روز در میدان مبارزه به آنها کمک فراوانى کرد، بهره گرفتند.
سومین موهبتى را که در آن میدان به شما ارزانى داشت این بود: آبى از آسمان براى شما فرو فرستاد (وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً).
تا به وسیله آن شما را پاک و پاکیزه کند و پلیدى شیطان را از شما دور سازد (لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ وَ یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ).
🌼🌼🌼
این پلیدى ممکن است وسوسه هاى شیطانى بوده; و ممکن است پلیدى جسمانى بر اثر جنابت بعضى در آن شب; و یا هر دو.
این آب حیات بخش که در گودالهاى اطراف بدر جمع شده بود و مسلمانان نیاز شدیدى براى شستشو و رفع عطش به آن داشتند، همه این پلیدى ها را شست و با خود برد.
به علاوه خدا مى خواست با این نعمت دل هاى شما را محکم دارد (وَ لِیَرْبِطَ عَلى قُلُوبِکُمْ).
و نیز مى خواست در آن شنزار که پاى شما فرو مى رفت، و لغزنده بود، به وسیله ریزش باران گام هاى شما را محکم کند (وَیُثَبِّتَ بِهِ الأَقْدامَ).
این احتمال نیز وجود دارد که مراد از تثبیت اقدام، تقویت روحیه و افزودن میزان پایمردى و استقامت آنها در پرتو این نعمت و یا اشاره به هر دو قسمت بوده باشد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۱، سوره مبارکه انفال)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«إِذْ يُوحِي رَبُّكَ إِلَى الْمَلَائِكَةِ أَنِّي مَعَكُمْ فَثَبِّتُوا الَّذِينَ آمَنُوا ۚ سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ فَاضْرِبُوا فَوْقَ الْأَعْنَاقِ وَاضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَّ بَنَانٍ»
و (به یاد آر) هنگامى را که پروردگارت به فرشتگان وحى کرد: «من با شما هستم. کسانى را که ایمان آورده اند، تقویت کنید. بزودى در دلهاى کافران ترس و وحشت مى افکنم. ضربه ها را بر بالاتر از گردن (بر سرهاى دشمنان) فرودآرید. و همه انگشتانشان را قطع کنید!»
(سوره مبارکه انفال/ آیه ۱۲)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
چهارمین نعمت از نعمت هاى پروردگار بر مجاهدان جنگ بدر، ترس و وحشتى بود که در دل دشمنان افکند و روحیه آنها را سخت متزلزل ساخت در این باره مى فرماید: به خاطر بیاور هنگامى را که پروردگار تو به فرشتگان وحى فرستاد، که من با شما هستم و شما افراد با ایمان را تقویت کنید و ثابت قدم بدارید (إِذْ یُوحی رَبُّکَ إِلَى الْمَلائِکَةِ أَنِّی مَعَکُمْ فَثَبِّتُوا الَّذینَ آمَنُوا).
و به زودى در دل هاى کافران ترس و وحشت مى افکنم (سَأُلْقیفی قُلُوبِ الَّذینَ کَفَرُوا الرُّعْبَ).
و این راستى عجیب بود که ارتش نیرومند قریش در برابر سپاه کوچک مسلمانان ـ طبق نقل تواریخ ـ آن چنان روحیه خود را باخته بود که جمعى از درگیر شدن با مسلمانان بسیار وحشت داشتند.
گاه پیش خود فکر مى کردند اینها افراد عادى نیستند.
بعضى مى گفتند: مرگ را بر شترهاى خویش حمل کرده و از یثرب (مدینه) برایتان سوغات آورده اند.
🌼🌼🌼
شک نیست این رعب افکنى در دل دشمن، که از عوامل مؤثر پیروزى بود، بدون حساب نبود.
آن پایمردى مسلمانان.
آن نماز جماعت و شعارهاى گرم و داغشان.
آن اظهار وفادارى مؤمنان راستین و سخنانى همچون سخنان سعد بن معاذ که به عنوان نمایندگى از طرف انصار به پیامبر(صلى الله علیه وآله) عرض کرد:
پدر و مادرم به فدایت باد اى رسول خدا! ما به تو ایمان آورده ایم و به نبوت تو گواهى داده ایم که هر چه مى گوئى از طرف خدا است.
هر دستورى را مى خواهى بده و از اموال ما هر چه مى خواهى برگیر!
به خدا سوگند اگر به ما فرمان دهى که در این دریا (اشاره به دریاى سرخ که در آن نزدیکى بود) فرو رویم، فرو خواهیم رفت، ما آرزو داریم خداوند به ما توفیق دهد خدمتى کنیم که مایه روشنى چشم تو شود.
آرى، این گونه سخنان که به هر حال در میان دوست و دشمن پخش مى شد به اضافه آنچه قبلاً از استقامت مردان و زنان مسلمان در مکّه دیده بودند، همگى دست به دست هم داد، و وحشت براى دشمنان آفرید.
باد شدیدى که به سوى جبهه دشمن مى وزید و رگبارى که بر آنها فرود آمد، و خاطره وحشتناک خواب عاتِکَه در مکّه و مانند اینها عوامل دیگرى براى وحشت و اضطراب آنها بودند.
سپس فرمانى را که در میدان بدر به وسیله پیامبر(صلى الله علیه وآله) به مسلمانان داده بود، به یاد آنها مى آورد، و آن این بود که هنگام نبرد با مشرکان از ضربه هاى غیر کارى بپرهیزید و نیروى خود را در آن صرف نکنید، بلکه ضربه هاى کارى بر پیکر دشمن فرود آرید مى فرماید: ضربه بر بالاتر از گردن، بر مغزها و سرهاى آنها فرود آرید (فَاضْرِبُوا فَوْقَ الأَعْناقِ).
🌼🌼🌼
و دست و پاى آنها را از کار بیندازید (وَ اضْرِبُوامِنْهُمْ کُلَّ بَنان).
بَنان جمع بَنانَة به معنى سر انگشت دست یا پا و یا خود انگشتان است، و در آیه مورد بحث مى تواند کنایه از دست و پا بوده باشد و یا به معنى اصلیش که انگشتان است; زیرا قطع شدن انگشتان و از کار افتادن آنها اگر در دست باشد قدرت حمل سلاح را از انسان مى گیرد، و اگر در پا باشد، قدرت حرکت را.
این احتمال نیز وجود دارد که اگر دشمن مهاجم پیاده باشد، هدف را سر او قرار دهید و اگر سواره باشد دست و پاى او.
همان طور که در سابق هم اشاره کردیم بعضى این جمله را خطاب به فرشتگان مى دانند ولى قرائن نشان مى دهد مخاطب در این جمله مسلمانان هستند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۲، سوره مبارکه انفال)
@ayehsobh