هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«تِلْكَ مِنْ أَنبَاءِ الْغَيْبِ نُوحِيهَا إِلَيْكَ ۖ مَا كُنتَ تَعْلَمُهَا أَنتَ وَلَا قَوْمُكَ مِن قَبْلِ هَٰذَا ۖ فَاصْبِرْ ۖ إِنَّ الْعَاقِبَةَ لِلْمُتَّقِينَ»
(اى پیامبر!) اینها از اخبار غیبى است که به تو وحى مى کنیم. نه تو، و نه قومت،اینهارا پیش از این نمى دانستید. بنابراین، صبر و استقامت کن، که عاقبت از آن پرهیزگاران است.
(سوره مبارکه هود/ آیه ۴۹)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
در آخرین آیه، که با آن داستان نوح(علیه السلام) در این سوره پایان مى گیرد، یک اشاره کلى به تمام آنچه گذشت مى کند و مى فرماید:
اینها همه، از اخبار غیب است که به تو (اى پیامبر) وحى مى کنیم (تِلْکَ مِنْ أَنْباءِ الْغَیْبِ نُوحیها إِلَیْکَ).
هیچ گاه نه تو و نه قوم تو قبل از این از آن آگاهى نداشتید (ما کُنْتَ تَعْلَمُها أَنْتَ وَ لا قَوْمُکَ مِنْ قَبْلِ هذا).
🌼🌼🌼
با توجه به آنچه شنیدى، و آن همه مشکلاتى که نوح در دعوتش با آن روبرو بود و با این حال استقامت ورزید تو هم صبر و استقامت کن; چرا که سرانجام پیروزى براى پرهیزگاران است (فَاصْبِرْ إِنَّ الْعاقِبَةَ لِلْمُتَّقینَ).
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۴۹ سوره مبارکه هود)
@ayehsobh
هدایت شده از مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه
با سلام
محمد عزیز، دانشجوی دانشگاه فرهنگیان و بسیجی بودند و ۱۸خرداد به رحمت خدا رفتند.
شادی روح همه رفتگان و ایشون صلوات
🥀 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم🥀
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَإِلَىٰ عَادٍ أَخَاهُمْ هُودًا ۚ قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ ۖ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا مُفْتَرُونَ»
و به سوى (قومِ) عاد، برادرشان «هود» را فرستادیم.
(به آنها) گفت: «اى قوم من! خدا را پرستش کنید، که معبودى جز او براى شما نیست. شما فقط افترا مى بندید (و بتها را همتاى او مى خوانید).
(سوره مبارکه هود/ آیه ۵۰)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
بت شکن شجاع!
همان گونه که گفتیم، در این سوره داستان دعوت هفت پیامبر بزرگ و شدائد و سختى هاى این دعوت ها و نتایج آنها بیان شده است. در آیات قبل، سخن از نوح(علیه السلام) بود و اکنون نوبت به هود(علیه السلام) مى رسد.
همه این پیامبران، داراى یک منطق و یک هدف بودند، آنها براى نجات بشریت از انواع اسارت ها، و دعوت به سوى توحید با تمام ابعادش قیام کردند، شعار همه آنها ایمان، اخلاص، تلاش، کوشش و استقامت در راه خدا بود، واکنش اقوام مختلف در برابر همه آنان نیز، تند و خشن و توأم با انواع قهرها و فشارها بود.
🌼🌼🌼
در نخستین آیه از این ماجرا، مى فرماید: ما به سوى قوم عاد برادرشان هود را فرستادیم (وَ إِلى عاد أَخاهُمْ هُوداً).
در اینجا از هود تعبیر به برادر مى کند، این تعبیر یا به خاطر آن است که عرب از تمام افراد قبیله، تعبیر به برادر مى کند و یا اشاره به این است که رفتار هود مانند سایر انبیاء با قوم خود کاملاً برادرانه بود، نه در شکل یک امیر و فرمانده و یا حتى یک پدر نسبت به فرزندان، بلکه همچون یک برادر، در برابر برادران دیگر، بدون هر گونه امتیاز و برترى جوئى.
نخستین دعوت هود، همان دعوت تمام انبیاء(علیهم السلام) بود، دعوت به سوى توحید و نفى هر گونه شرک: هود به آنها گفت: اى قوم من! خدا را پرستش کنید (قالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللّهَ).
چرا که هیچ اله و معبود شایسته اى جز او وجود ندارد (ما لَکُمْ مِنْ إِله غَیْرُهُ).
شما در اعتقادى که به بت ها دارید در اشتباهید، و به خدا افترا مى بندید (إِنْ أَنْتُمْ إِلاّ مُفْتَرُونَ).
این بت ها، نه شریک او هستند و نه منشأ خیر و شرّ، و هیچ کارى از آنها ساخته نیست، چه افترا و تهمتى از این بالاتر که براى چنین موجودات بى ارزشى این همه مقام قائل شوید.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۰ سوره مبارکه هود)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«يَا قَوْمِ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا ۖ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى الَّذِي فَطَرَنِي ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ»
(هود گفت) اى قوم من! من از شما براى این (رسالت)، پاداشى نمى طلبم. پاداشِ من، تنها برکسى است که مرا آفریده است. آیا نمى اندیشید؟!
(سوره مبارکه هود/ آیه ۵۱)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
هود(علیه السلام)سپس اضافه کرد: اى قوم من! من در دعوت خودم هیچ گونه چشم داشتى از شما ندارم، هیچ گونه پاداشى از شما نمى خواهم (یا قَوْمِ لاأَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً).
تا گمان کنید فریاد و جوش و خروش من براى رسیدن به مال و مقام است و یا شما به خاطر سنگینى بار پاداشى که مى خواهید براى من در نظر بگیرید تن به تسلیم ندهید.
🌼🌼🌼
تنها اجر و پاداش من، بر آن کسى است که مرا آفریده به من روح و جسم بخشیده و در همه چیز مدیون او هستم همان خالق و رازق من (إِنْ أَجْرِیَ إِلاّ عَلَى الَّذی فَطَرَنی).
اصولاً، من اگر گامى براى هدایت و سعادت شما بر مى دارم، به خاطر اطاعت فرمان او است و بنابراین باید اجر و پاداش از او بخواهم نه از شما.
به علاوه، مگر شما چیزى از خود دارید که به من بدهید؟ هر چه شما دارید از ناحیه او است. آیا نمى فهمید؟ (أَ فَلا تَعْقِلُونَ).
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۱ سوره مبارکه هود)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَيَا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا وَيَزِدْكُمْ قُوَّةً إِلَىٰ قُوَّتِكُمْ وَلَا تَتَوَلَّوْا مُجْرِمِينَ»
و اى قوم من! از پروردگارتان طلب آمرزش کنید، سپس به سوى او باز گردید، تا باران را پىدرپى بر شما بفرستد. ونیرویى بر نیرویتان بیفزاید. و گنهکارانه، روى (از حق) برنتابید.»
(سوره مبارکه هود/ آیه ۵۲)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
سرانجام، براى تشویق آنها و استفاده از تمام وسائل ممکن براى بیدار ساختن روح حق طلبى این قوم گمراه، متوسل به بیان پاداش هاى مادى مشروط مى شود، که خداوند در اختیار مؤمنان در این جهان مى گذارد و مى گوید:
اى قوم من! از خدا به خاطر گناهانتان طلب بخشش کنید (وَ یا قَوْمِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ).
سپس توبه کنید و به سوى او باز گردید (ثُمَّ تُوبُوا إِلَیْهِ).
اگر شما چنین کنید، به آسمان فرمان مى دهد قطره هاى حیات بخش باران را بر شما پى درپى فرو فرستد (یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکُمْ مِدْراراً).
تا کشت و زرع و باغ هاى شما، به کم آبى و بى آبى تهدید نشوند، و همواره سرسبز و خرم باشند.
به علاوه، در سایه ایمان و تقوا و پرهیز از گناه و بازگشت به سوى خدا نیروئى بر نیروى شما مى افزاید (وَ یَزِدْکُمْ قُوَّةً إِلى قُوَّتِکُمْ).
هرگز فکر نکنید که ایمان و تقوا از نیروى شما مى کاهد، نه هرگز.
بلکه، نیروى جسمانى شما را با بهره گیرى از نیروى معنوى افزایش مى دهد، و با این پشتوانه مهم قادر خواهید بود اجتماعى آباد، جمعیتى انبوه، اقتصادى سالم، و ملتى پرقدرت و آزاد و مستقل داشته باشید.
بنابراین از راه حق روى بر نتابید و در جاده گناه قدم مگذراید (وَ لاتَتَوَلَّوْا مُجْرِمینَ).
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۲ سوره مبارکه هود)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«قَالُوا يَا هُودُ مَا جِئْتَنَا بِبَيِّنَةٍ وَمَا نَحْنُ بِتَارِكِي آلِهَتِنَا عَن قَوْلِكَ وَمَا نَحْنُ لَكَ بِمُؤْمِنِينَ»
گفتند: «اى هود! تو دلیل روشنى براى ما نیاورده اى. و ما خدایان خود را بخاطر گفتار تو، رها نخواهیم کرد! و ما هرگز به تو ایمان نمى آوریم».
(سوره مبارکه هود/ آیه ۵۳)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
حال ببینیم این قوم سرکش و مغرور یعنى قوم عاد، در برابر برادرشان هود (علیه السلام) و نصائح و اندرزها و راهنمائى هاى او چه واکنشى نشان دادند.
آنها گفتند: اى هود! تو دلیل روشنى براى ما نیاورده اى (قالُوا یا هُودُ ما جِئْتَنا بِبَیِّنَة).
و ما هرگز به خاطر سخنان تو دست از بت ها و خدایانمان بر نمى داریم (وَ ما نَحْنُ بِتارِکی آلِهَتِنا عَنْ قَوْلِکَ).
و ما هرگز به تو ایمان نخواهیم آورد! (وَ ما نَحْنُ لَکَ بِمُؤْمِنینَ).
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۳ سوره مبارکه هود)
@ayehsobh
#امام_علی_علیهالسلام:
برای مرگی آماده باشید که اگر از آن فرار کنید شما را میرباید و اگر بر جای خود بمانید شما را میگیرد و اگر فراموشش کنید شما را از یاد نبرد.
📗نهج البلاغه,حکمت۲۰۳
🔴 قبری که برای یکی از اقوام، آماده شد و روزی هم نوبت ما خواهد شد...
خدایا! مرا پاکیزه بپذیر🤲
📷 تصویر از #زهراسادات_امیری/ ۱۱ تیر ۱۴۰۰
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«إِن نَّقُولُ إِلَّا اعْتَرَاكَ بَعْضُ آلِهَتِنَا بِسُوءٍ ۗ قَالَ إِنِّي أُشْهِدُ اللَّهَ وَاشْهَدُوا أَنِّي بَرِيءٌ مِّمَّا تُشْرِكُونَ»
ما (درباره تو) فقط مى گوییم: «بعضى از خدایان ما، به (عقل) تو آسیب رسانده اند.» (هود) گفت: «من خدا را به شهادت مى طلبم، شما نیز گواه باشید که من از آنچه همتاى (خدا) قرار مى دهید، بیزارم.
(سوره مبارکه هود/ آیه ۵۴)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
پس از این سه جمله غیر منطقى، اضافه کردند: ما فکر مى کنیم تو دیوانه شدهاى و علتش این بوده که مبغوض خدایان ما گشته اى و آنها به عقل تو آسیب رسانده اند (إِنْ نَقُولُ إِلاَّ اعْتَراکَ بَعْضُ آلِهَتِنا بِسُوء).
بدون شک، هود ـ همان گونه که برنامه و وظیفه تمام پیامبران است ـ معجزه یا معجزاتى براى اثبات حقانیت خویش به آنها عرضه داشته بود، ولى آنها به خاطر کبر و غرورى که داشتند، مانند سایر اقوام لجوج، معجزات را انکار کردند و آنها را سحر، یا یک سلسله تصادف ها و حوادث اتفاقى که نمى تواند دلیلى بر چیزى بوده باشد، شمردند.
از این گذشته، نفى بت پرستى دلیلى لازم ندارد، هر کس مختصر عقل و شعورى داشته باشد، و خود را از تعصب برهاند، آن را به خوبى در مى یابد و به فرض که دلیل بخواهد، آیا دلائل، علاوه بر منطقى و عقلى به معجزه هم نیاز دارد؟
بنابراین، اگر منظور آنها از نفى بینة، نفى دلیل عقلى بوده، مسلماً این سخن نادرست است، و اگر منظور نفى معجزه بوده، این ادعا نیاز به معجزه نداشته است.
به هر حال، این جمله که آنها گفته اند: ما هرگز به خاطر سخنان تو، بت هاى خود را فراموش نمى کنیم، بهترین دلیل بر لجاجت آنها است; چرا که انسان عاقل و حقیقت جو، سخن حق را از هر کس که باشد مى پذیرد.
به علاوه، آنها چه دلیلى بر جنون هود داشتند جز این که، او سنت شکنى کرده و با آداب و سنن خرافى محیطش به پیکار برخاسته بود، اگر این دلیل
جنون باشد، تمام مصلحان جهان و مردان انقلابى، که بر ضد روش هاى غلط به پاخاستند باید مجنون باشند.
و این تازگى ندارد، تاریخ گذشته و معاصر، پر است از نسبت جنون به مردان و زنان نیک اندیش و سنت شکن، که بر ضد خرافات و استعمارها و اسارت ها به پا مىخاستند.
🌼🌼🌼
به هر حال، هود مى باید پاسخى دندان شکن به این قوم گمراه و لجوج بدهد.🐝.🌺 پاسخى که هم آمیخته با منطق باشد، و هم از موضع قدرت ادا شود.
قرآن مى گوید: او در پاسخ آنها این چند جمله را بیان کرد:
من خدا را به شهادت مى طلبم، و همه شما نیز شاهد باشید که من از این بت ها و خدایانتان بیزارم (قالَ إِنِّی أُشْهِدُ اللّهَ وَ اشْهَدُوا أَنِّی بَریءٌ مِمّا تُشْرِکُونَ * مِنْ دُونِهِ...).
اشاره به این که اگر این بت ها قدرتى دارند از آنها بخواهید مرا از میان بردارند، من که آشکارا به جنگ آنها بر خاسته ام، و علناً بیزارى و تنفر از آنها را اعلام مى دارم، چرا آنها، معطلند؟ انتظار چه چیز را مى کشند؟ و چرا مرا نابود نمى کنند؟!
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۴ سوره مبارکه هود)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«مِن دُونِهِ ۖ فَكِيدُونِي جَمِيعًا ثُمَّ لَا تُنظِرُونِ»
(بیزار از آنچه) غیر او (مى پرستید)! حال که چنین است، همگى براى من توطئه کنید. و مهلتم ندهید (امّا بدانید کارى از شما ساخته نیست.)
(سوره مبارکه هود/ آیه ۵۵)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
آنگاه، اضافه مى کند: نه فقط کارى از آنها ساخته نیست، شما هم با این انبوه جمعیتتان قادر بر چیزى نیستید، اگر راست مى گوئید همگى دست به دست هم بدهید، و هر نقشه اى را مى توانید بر ضد من بکشید، و لحظه اى مرا مهلت ندهید (...فَکیدُونی جَمیعاً ثُمَّ لاتُنْظِرُونِ)
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۵ سوره مبارکه هود)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«إِنِّي تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ رَبِّي وَرَبِّكُم ۚ مَّا مِن دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آخِذٌ بِنَاصِيَتِهَا ۚ إِنَّ رَبِّي عَلَىٰ صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ»
من، بر خداى یگانه که پروردگار من و شماست، توکّل کرده ام.
هر جنبنده اى در قبضه قدرت (توأم با عدالت) اوست. زیرا پروردگار من بر صراط مستقیم است.
(سوره مبارکه هود/ آیه ۵۶)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
دلیل این که من انبوه جمعیت شما را به هیچ مى شمرم و کمترین اعتنائى به قوت و قدرت شما ندارم. شمائى که تشنه خون من هستید و همه گونه قدرت دارید؛ این است که من پشتیبانى دارم که قدرتش فوق قدرت ها است. من توکّل بر خدائى کردم که پروردگار من و شما است (إِنِّی تَوَکَّلْتُ عَلَى اللّهِ رَبِّی وَ رَبِّکُمْ).
این خود، دلیل بر این است که من دروغ نمى گویم، این نشانه آن است که من دل به جاى دگرى بسته ام، اگر درست بیندیشید این خود یک نوع معجزه است که انسانى تک و تنها، با عقاید خرافى جمعیتى نیرومند و متعصب به پیکار برخیزد و حتى آنها را تحریک به قیام بر ضد خود کند، و در عین حال، نه ترسى به خود راه دهد، و نه دشمنانش قدرت بر تصمیم گیرى بر ضد او داشته باشند.
🌼🌼🌼
و بعد ادامه داد: نه تنها شما، هیچ جنبنده اى در جهان نیست مگر این که در قبضه قدرت و فرمان خدا است و تا او نخواهد کارى از آنان ساخته نیست (ما مِنْ دَابَّة إِلاّ هُوَ آخِذٌ بِناصِیَتِها).
ولى این را نیز بدانید خداى من از آن قدرتمندانى نیست که قدرتش موجب خودکامگى و هوس بازى گردد و آن را در غیر حق به کار برد، بلکه پروردگار من همواره بر صراط مستقیم و جاده عدل و داد مى باشد و کارى بر خلاف حکمت و صواب انجام نمى دهد (إِنَّ رَبِّی عَلى صِراط مُسْتَقیم).
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۶ سوره مبارکه هود)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«فَإِن تَوَلَّوْا فَقَدْ أَبْلَغْتُكُم مَّا أُرْسِلْتُ بِهِ إِلَيْكُمْ ۚ وَيَسْتَخْلِفُ رَبِّي قَوْمًا غَيْرَكُمْ وَلَا تَضُرُّونَهُ شَيْئًا ۚ إِنَّ رَبِّي عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ حَفِيظٌ»
پس اگر روى گردان شوید، من رسالتى را که مأمور بودم به شما رساندم و پروردگارم گروه دیگرى را جایگزین شما خواهد ساخت. و شما هیچ زیانى به او نمى رسانید. پروردگارم حافظ و نگاهبان هر چیز است.»
(سوره مبارکه هود/ آیه ۵۷)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
سرانجام، هود ع، در آخرین سخن به آنها چنین مى گوید: اگر شما از راه حق روى بر تابید به من زیانى نمى رسد، چرا که من رسالت خویش را به شما ابلاغ کردم (فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقَدْ أَبْلَغْتُکُمْ ما أُرْسِلْتُ بِهِ إِلَیْکُمْ).
اشاره به این که، گمان نکنید اگر دعوت من پذیرفته نشود، براى من شکست است. من انجام وظیفه کردم، انجام وظیفه، پیروزى است هر چند دعوتم مورد قبول واقع نشود، و این درسى است براى همه رهبران راستین و پیشوایان راه حق، که هرگز از کار خود احساس خستگى و نگرانى نکنند، هر چند مردم دعوت آنان را پذیرا نشوند.
سپس، همان گونه که بت پرستان او را تهدید کرده بودند، او به طرز شدیدترى آنها را به مجازات الهى تهدید مى کند و مى گوید: اگر شما دعوت حق را نپذیرید، خداوند به زودى شما را نابود کرده و گروه دیگرى را جانشین شما مى کند و هیچ گونه زیانى به او نمى رسانید (وَ یَسْتَخْلِفُ رَبِّی قَوْماً غَیْرَکُمْ وَ لاتَضُرُّونَهُ شَیْئاً).
🌼🌼🌼
این قانون خلقت است که هر گاه مردمى لیاقت پذیرا شدن نعمت هدایت و یا نعمت هاى دیگر پروردگار را نداشته باشند، آنها را از میان بر مى دارد و گروهى لایق به جاى آنان مى نشاند.
این را هم بدانید، که پروردگار من حافظ همه چیز و نگاه دارنده هر گونه حساب است (إِنَّ رَبِّی عَلى کُلِّ شَیْء حَفیظٌ).
نه فرصت از دست او مى رود، نه موقعیت را فراموش مى کند، نه پیامبران و دوستان خود را به دست نسیان مى سپارد، و نه حساب هیچ کس از علم او بیرون است،بلکه، همه چیز را مى داند و بر هر چیز مسلط است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۷ سوره مبارکه هود)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَلَمَّا جَاءَ أَمْرُنَا نَجَّيْنَا هُودًا وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِّنَّا وَنَجَّيْنَاهُم مِّنْ عَذَابٍ غَلِيظٍ»
و هنگامى که فرمان ما فرارسید، هود و کسانى را که با او ایمان آورده بودند، با رحمت خود نجات دادیم. و آنها
را از عذاب شدید رهایى بخشیدیم!
(سوره مبارکه هود/ آیه ۵۸)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
آخرین قسمت از آیات مربوط به سرگذشت قوم عاد و پیامبرشان هود، به مجازات دردناک این سرکشان اشاره کرده، نخست مى گوید:
هنگامى که فرمان ما دائر به مجازاتشان فرا رسید، هود و کسانى را که با او ایمان آورده بودند، به خاطر رحمت و لطف خاصى که به آنان داشتیم رهائى بخشیدیم (وَ لَمّا جاءَ أَمْرُنا نَجَّیْنا هُوداً وَ الَّذینَ آمَنُوا مَعَهُ بِرَحْمَة مِنّا).
و باز براى تأکید بیشتر مى فرماید: و ما این قوم با ایمان را از عذاب شدید و غلیظ رها ساختیم (وَ نَجَّیْناهُمْ مِنْ عَذاب غَلیظ).
جالب این که قبل از آن که مجازات افراد بى ایمان و یاغى و ستمکار را بیان کند، نجات و رهائى قوم با ایمان را ذکر مى کند، تا این پندار پیدا نشود که به هنگام عذاب الهى طبق ضرب المثل معروف، خشک و تر با هم خواهند سوخت; چرا که او حکیم است و عادل، و محال است که حتى یک فرد با ایمان را در میان انبوهى بى ایمان و گناهکار مجازات کند.
بلکه، رحمت الهى این گونه اشخاص را قبل از درگیر شدن در مجازات، به محل امن و امانى منتقل مى سازد، چنان که دیدیم قبل از آن که طوفان فرا رسد، کشتى نجات نوح آماده بود، و پیش از آن که شهرهاى لوط در هم کوبیده شود، شب هنگام لوط و تعداد معدود یاران با ایمانش، به فرمان الهى خارج شدند.
🌼🌼🌼
در این که جمله نَجَّیْنا (رهائى بخشیدیم) چرا در این آیه تکرار شده، تفسیرهاى گوناگونى وجود دارد:
بعضى معتقدند: نَجَّیْنا در مرحله اول اشاره به رهائى بخشیدن از مجازات دنیا است و در مرحله دوم رهائى از عذاب آخرت است، که با توصیف به غلیظ بودن نیز کاملاً سازگار است.
بعضى دیگر به نکته لطیفى اشاره کرده اند که چون سخن از رحمت الهى به میان آمده، اگر بلا فاصله کلمه عذاب تکرار مى شد، تناسب نداشت، رحمت کجا و عذاب غلیظ کجا، لذا نَجَّیْنا بار دیگر تکرار شده، تا میان این دو فاصله بیفتد و چیزى از شدت عذاب و تأکید روى آن کاسته نشود.
این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که در آیات قرآن، در چهار مورد عذاب توصیف به غلیظ شده است که با دقت در آن آیات، چنین به نظر مى رسد: عذاب غلیظ مربوط به سراى دیگر است مخصوصاً آیات سوره ابراهیم که در آن اشاره به عذاب غلیظ شده است با صراحت، حال دوزخیان را بیان مى دارد. و باید هم چنین باشد; چرا که هر اندازه عذاب دنیا شدید باشد، باز در برابر عذاب آخرت خفیف و کم اهمیت است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۸ سوره مبارکه هود)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَتِلْكَ عَادٌ ۖ جَحَدُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ وَعَصَوْا رُسُلَهُ وَاتَّبَعُوا أَمْرَ كُلِّ جَبَّارٍ عَنِيدٍ»
و این قوم «عاد» بودند که آیات پروردگارشان را انکار کردند و از اطاعت پیامبرانش سر برتافتند. و از فرمان هر ستمگر حق ستیز، پیروى کردند!
(سوره مبارکه هود/ آیه ۵۹)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
آنگاه گناهان قوم عاد را در سه موضوع خلاصه مى کند: نخست این که آنها آیات پروردگارشان را انکار کردند و با لجاجت، هر گونه دلیل و مدرک روشنى را بر صدق دعوت پیامبرشان منکر شدند (وَ تِلْکَ عادٌ جَحَدُوا بِآیاتِ رَبِّهِمْ).
دیگر این که، آنها از نظر عمل نیز به عصیان و سرکشى در برابر پیامبران برخاستند (وَ عَصَوْا رُسُلَهُ).
این که رُسُل به صورت جمع بیان شده، یا به خاطر آن است که دعوت همه پیامبران به سوى یک واقعیت است (توحید و شاخه هاى آن) بنابراین، انکار یک پیامبر، در حکم انکار همه پیامبران است و یا این که، هود آنها را به ایمان به انبیاى پیشین نیز دعوت مى کرد و آنها انکار مى کردند.
سومین موضوع این بود که فرمان خدا را رها کرده و از فرمان هر جبار عنیدى پیروى مى کردند (وَ اتَّبَعُوا أَمْرَ کُلِّ جَبّار عَنید).
چه گناهى از این گناهان بالاتر، ترک ایمان، مخالفت پیامبران و گردن نهادن به فرمان جبّاران عنید.
🌼🌼🌼
جبّار به کسى مى گویند که از روى خشم و غضب مى زند، مى کشد و نابود مى کند، و پیرو فرمان عقل نیست.
به تعبیر دیگر، جبّار کسى است که دیگرى را مجبور به پیروى خود مى کند و یا مى خواهد نقص خود را با ادعاى عظمت و تکبر ظاهراً بر طرف سازد.
و عَنِید کسى است که با حق و حقیقت، فوق العاده مخالف است و هیچ گاه زیر بار حق نمى رود.
این دو صفت، صفت بارز طاغوت ها و مستکبران هر عصر و زمان است، که هرگز گوششان بدهکار حرف حق نیست، و با هر کس مخالف شدند با قساوت و بى رحمى، شکنجه مى کنند، مى کوبند و از میان مى برند.
در اینجا، یک سؤال پیش مى آید و آن این که اگر جبّار معنایش این است، چرا یکى از صفات خدا در قرآن سوره حشر آیه ۲۳ و سایر منابع اسلامى جبّار ذکر شده است؟
پاسخ این که جبّار در اصل ریشه لغت یا از ماده جبر به معنى قهر و غلبه و قدرت است و یا از ماده جبران به معنى برطرف ساختن نقص چیزى است.
اما، گاه جبّار از همین دو ریشه در معنى مدح به کار مى رود، و به کسى گفته مى شود که نیازمندى هاى مردم و نقائص آنها را جبران مى کند، و استخوان هاى شکسته را پیوند مى دهد، و یا این که، داراى قدرت فراوانى است که غیر او در برابر او خاضع مى باشند، بى آن که بخواهد بر کسى ستم کند، و یا از قدرتش سوء استفاده نماید، و به همین جهت، جبّار هنگامى که به این معنى باشد با صفات مدح دیگر همراه مى گردد.
روشن است، صفاتى همچون قُدُّوس و سَلام و مُؤمن، هرگز با جبّار به معنى ظالم و ستمگر، و متکبر به معنى خود برتربین سازگار نیست، و این عبارت به خوبى نشان مى دهد: جبّار در اینجا به معنى دوم است.
ولى، از آنجا که بعضى تنها پاره اى از استعمالات جبار را در نظر گرفته، و به ریشه لغت و معانى متعدد آن توجه نکرده اند، چنین پنداشته اند که به کار بردن آن درباره خداوند صحیح به نظر نمى رسد (و همچنین واژه متکبر) اما با در نظر گرفتن ریشه هاى اصلى لغت، ایراد برطرف مى شود.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۹ سوره مبارکه هود)
@ayehsobh