eitaa logo
هر صبح یک آیه
894 دنبال‌کننده
613 عکس
127 ویدیو
13 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا #روبیکا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «يَخَافُونَ رَبَّهُم مِّن فَوْقِهِمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ» آنها (تنها) از (عذاب) پروردگارشان که حاکم بر آنهاست، خائفند و آنچه را مأموریت دارند انجام مى‌دهند. (سوره مبارکه نحل/ آیه ۵۰) @ayehsobh
❇ تفســــــیر * لذا بلافاصله بعد از آن به دو قسمت از صفات آنها که تأکیدى است بر نفى استکبار، اشاره کرده، مى گوید: آنها از مخالفت پروردگارشان که حاکم بر آنها است مى ترسند (یَخافُونَ رَبَّهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ). و آنچه را مأموریت دارند به خوبى انجام مى دهند (وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ). 🌼🌼🌼 از این آیه، به خوبى استفاده مى شود نشانه نفى استکبار دو چیز است: ترس در برابر مسئولیتها و انجام فرمانهاى خدا بدون چون و چرا که یکى اشاره به وضع روانى افراد غیر مستکبر دارد و دیگرى اشاره به طرز عمل آنها و برخوردشان با قوانین و دستورات و دومى انعکاسى است از اولى و تحقق عینى آن است. مسلماً کلمه مِنْ فَوْقِهِمْ اشاره به بالا بودن حسّى و مکانى نیست، بلکه به برترى مقامى اشاره مى کند، چرا که خدا از همه برتر و بالاتر است. در آیه ۶۱ سوره انعام مى خوانیم: وَ هُوَ الْقاهِرُ فَوْقَ عِبادِهِ: او بر فراز بندگان قاهر است . و حتى فرعون هنگامى که مى خواست قدرت و قوت خود را نشان بدهد مى گفت: وَ أَنَا فَوْقَهُمْ قاهِرُونَ: من بر فراز آنها قاهرم . در تمام این موارد، فَوْق همان برترى مقامى را بیان مى کند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۰ سوره مبارکه نحل) @ayehsobh
7188659981.mp3
2.88M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه نحل آیه: ۴۸_۵۰ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَ قَالَ اللَّهُ لَا تَتَّخِذُوا إِلَٰهَيْنِ اثْنَيْنِ ۖ إِنَّمَا هُوَ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَإِيَّايَ فَارْهَبُونِ» خداوند فرمان داده: «دو معبود (براى خود) انتخاب نکنید. معبود (شما) تنها خداى یگانه است. فقط از (کیفر) من بترسید!» (سوره مبارکه نحل/ آیه ۵۱) @ayehsobh
❇ تفســــــیر * دین یکى و معبود یکى! در تعقیب بحث توحید و خداشناسى از طریق نظام آفرینش، آیات مورد بحث به نفى شرک مى پردازد، تا با تقارن این دو به یکدیگر، حقیقت آشکارتر شود. در آغاز مى گوید: خدا دستور داده که دو معبود براى خود انتخاب نکنید (وَ قالَ اللّهُ لاتَتَّخِذُوا إِلهَیْنِ اثْنَیْنِ). معبود تنها یکى است (إِنَّما هُوَ إِلهٌ واحِدٌ). وحدت نظام آفرینش و وحدت قوانین حاکم بر آن، خود دلیلى بر وحدت آفریدگار و وحدت معبود است. اکنون که چنین است، تنها از کیفر من بترسید و از مخالفت فرمان من بیم داشته باشید نه غیر آن (فَإِیّایَ فَارْهَبُونِ). مقدم شدن کلمه إِیّاىَ دلیل بر حصر است مانند: اِیّاکَ نَعْبُدُ یعنى تنها و تنها باید از مخالفت و کیفر من ترس داشته باشید. 🌼🌼🌼 جالب این که در این آیه، تنها نفى دو معبود شده است، در حالى که مى دانیم مشرکان عرب، بتها و معبودهاى بسیار زیادى داشته، و بتخانه هاى آنها مملو از انواع و اشکال بتهاى مختلف بود. این تعبیر، ممکن است اشاره به یکى از چند نکته و یا همه نکات زیر باشد: ۱ ـ آیه مى گوید حتى پرستش دو معبود غلط است تا چه رسد به پرستش معبودهاى متعدد و به تعبیر دیگر، حداقل را بیان کرده تا بقیه به طور مؤکدترى نفى شوند; زیرا هر عددى را بخواهیم ما فوق واحد انتخاب کنیم باید از دو بگذریم. ۲ ـ در اینجا همه معبودهاى باطل، یکى محسوب شده، مى گوید: آنها را در مقابل حق قرار ندهید، و دو معبود (حق و باطل) را نپرستید. ۳ ـ عربهاى جاهلى در حقیقت دو معبود براى خود انتخاب کرده بودند: معبودى که خالق و آفریننده جهان است یعنى اللّه که به او اعتقاد داشتند و دیگر معبودى که او را واسطه میان خود و اللّه و منشأ خیر و برکت و نعمت، مى دانستند، یعنى بتها. ۴ ـ ممکن است آیه فوق، ناظر به نفى عقیده ثنویین (دوگانه پرستان) همانها که قائل به خداى خیر و خداى شر بودند، باشد، چرا که آنها منطقى هر چند ضعیف و نادرست براى خود در این دوگانه پرستى داشتند ولى بت پرستان عرب، حتى این منطق ضعیف را هم نداشتند. مفسر بزرگ مرحوم طبرسى در ذیل همین آیه جمله لطیفى از بعضى از حکماء نقل مى کند و آن این که پروردگار به تو دستور داده است: دو معبود را مپرست، اما تو آن همه معبود براى خود ساختى، نفس سرکش تو بتى است، و هوى و هوست بت دیگر، و دنیا و هدفهاى مادیت بتهاى دیگر، تو حتى در برابر انسانها سجده مى کنى تو چگونه یگانه پرستى؟! (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۱ سوره مبارکه نحل) @ayehsobh
7188660170.mp3
1.76M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه نحل آیه: ۵۱ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَهُ الدِّينُ وَاصِبًا ۚ أَفَغَيْرَ اللَّهِ تَتَّقُونَ» آنچه در آسمانها و زمین است، از آن اوست و دین خالص (نیز) همواره از آن او مى باشد. آیا با این حال از غیر خداوند یگانه مى ترسید؟! (سوره مبارکه نحل/ آیه ۵۲) @ayehsobh
❇ تفســــــیر * و به دنبال این دستور، ضمن سه آیه، دلیل توحید عبادت را با چهار بیان مشخص مى کند: نخست مى گوید: آنچه در آسمانها و زمین است از آن او است (وَ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ الأَرْضِ). آیا در مقابل کسى که مالک عالم هستى است باید سجده کرد؟ یا بتهاى فاقد همه چیز؟ آن گاه اضافه مى کند: نه تنها آسمانها و زمین از آن او است که همواره دین و تمام قوانین نیز از ناحیه او مى باشد (وَ لَهُ الدِّینُ واصِباً). هنگامى که ثابت شد عالم هستى از آن او است و قوانین تکوینى را او ایجاد کرده مسلّم است قوانین تشریعى هم باید به وسیله او تعیین گردد و طبعاً اطاعت نیز مخصوص او است. 🌼🌼🌼 واصِب در اصل از ماده وصوب به معنى دوام گرفته شده است و بعضى آن را به معنى خالص تفسیر کرده اند (طبعاً تا چیزى خالص نباشد دوام پیدا نخواهد کرد) و ممکن است تعبیر آیه فوق اشاره به هر دو جهت باشد، یعنى همیشه و هر زمان دین خالص از آن خدا است و کسانى که دین را به معنى اطاعت گرفته اند، واصِب را به معنى واجب دانسته اند یعنى تنها باید اطاعت فرمان خدا کرد. در روایتى مى خوانیم: شخصى تفسیر این جمله را از امام صادق(علیه السلام) سؤال کرد. امام فرمود: واصب یعنى واجب. ولى روشن است این معانى همه لازم و ملزوم یکدیگرند. و در پایان این آیه مى فرماید: آیا با این حال که همه قوانین و دین و اطاعت از آن خدا است از غیر او پرهیز مى کنید؟ (أَ فَغَیْرَ اللّهِ تَتَّقُونَ). مگر بتها مى توانند به شما زیانى برسانند؟ یا نعمتى به شما ببخشند؟ که از مخالفتشان بیم دارید و عبادتشان را لازم مى شمرید؟! (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۲ سوره مبارکه نحل) @ayehsobh
⬅️ جوانِ مردم نشسته از سر بیکاری داره در حال بازی کردن با یه بازی توی گوشی‌ش، به بدبختی‌ها و بی‌پولی‌هاش فکر می‌کنه و چیزایی که توی اینستاگرامِ اسراییلی علیه نظام، دین و مردم‌ش دیده رو توی ذهن‌ش مرور می‌کنه که یهو! یه متن نمایش داده میشه روی گوشی‌ش!: «نیاز به کارمند اطلاعاتی است به کاندیدای مناسب پیشنهاد شغلی با مزایای عالی و حقوق بی‌نهایت بالا را میدهیم.» 🔺با خودش فکر می‌کنه حالا که از بیکاری زیر بار این همه مشکل هستم! و همه‌ش هم که تقصیر نظام و دینه!!! خب این کار رو هم امتحان کنم که با حقوق بی‌نهایت بالاش، زندگی‌مو زیرورو می‌کنه!… 🔺پیام میده و باهاش ارتباط می‌گیرن و یهو! می‌بینه داره از خون‌خواهی می‌کنه و شهر و قرآن و پرچم کشورشو آتیش می‌زنه و… بازداشت میشه و چند روز بعد می‌شینه جلو دوربین و میگه گول خوردم و پشیمون‌م و قِصَّ علی هذا! 1⃣ این‌که چرا این همه دستگاه اطلاعاتی و امنیتیِ کشور در تمام مراحل «پخت‌وپز مغزی تا جذب»، ملت رو بی‌پناه توی فضای مجازیِ ول، رها کردن و این که متوجه این نیستند که «علت همچنان معلول‌ساز است»! واقعاً جای سؤال داره… 2⃣ سؤال بعدی هم اینه که اگه گوگل برای تبلیغات فارسی در جغرافیای ایران از وزارت ارشاد مجوز کانون آگهی و تبلیغات نگرفته و مالیات و عوارض نمیده، چرا تبلیغات هوشمندش بسته نمیشه؟ 🔺آیا کانون تبلیغاتی و امکانات ایرانی برای تبلیغات کم داریم؟ یا مافیای ثروتمند و گویا قدرتمندی پشت گوگل است که نمی‌گذارد یکی از رگ‌های حیاتی‌اش در ایران قطع شود؟! روح‌الله ✍ #⃣ جبههٔ اسلامی در فضای مجازی
✊🏻 @jebheh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَمَا بِكُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ۖ ثُمَّ إِذَا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْأَرُونَ» آنچه از نعمتها دارید، همه از سوى خداست و هنگامى که ناراحتى به شما رسد، فقط او را مى خوانید. (سوره مبارکه نحل/ آیه ۵۳) @ayehsobh
❇ تفســــــیر * با این که آنچه از نعمتها دارید همه از ناحیه خدا است (وَ ما بِکُمْ مِنْ نِعْمَة فَمِنَ اللّهِ). این در حقیقت سومین، بیان است براى لزوم پرستش معبود یگانه، یعنى اللّه و منظور این است: اگر پرستش بتها به خاطر شکر نعمت است که بتها به شما نعمتى نداده اند که شکرش لازم باشد، بلکه سر تا پاى وجود شما را نعمتهاى خدا فرا گرفته است، با این حال بندگى او را رها مى کنید و به سراغ بتها مى روید! علاوه بر این هنگامى که ناراحتیها، مصائب، بلاها و رنجها به سراغ شما مى آید براى دفع آنها تنها دست تضرع به درگاه او برمى دارید و او را مى خوانید (ثُمَّ إِذا مَسَّکُمُ الضُّرُّ فَإِلَیْهِ تَجْئَرُونَ). از این رو اگر پرستش بتها به خاطر دفع ضرر و حل مشکلات است، آن هم که از ناحیه خدا است و شما نیز عملاً ثابت کرده اید که در سخت ترین حالات زندگى، همه چیز را رها مى کنید و تنها به درگاه او مى روید. و این چهارمین بیان براى مسأله توحید عبادت است. تَجْئَرُونَ در اصل از ماده جُؤار (بر وزن غبار) به معنى آواى چهار پایان و وحوش است که بى اختیار به هنگام درد و رنج سر مى دهند و سپس به عنوان کنایه در همه ناله هائى که بى اختیار از درد و رنج برمى خیزد به کار رفته است. انتخاب این تعبیر در اینجا مخصوصاً این نکته را مى رساند که در آن زمان که مشکلات فوق العاده زیاد مى شود و کارد به استخوان مى رسد و بى اختیار فریاد درد و رنج مى کشید، آیا در آن زمان جز اللّه را مى خوانید؟! پس چرا در حال آرامش و مشکلات کوچک دست به دامن بت مى زنید؟! (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۳ سوره مبارکه نحل) @ayehsobh
سلام وقت بخیر اگر نیاز به جستجوی اینترنتی دارید و گوگل، باز نمیشه؛ می‌تونید از جستجوگر ایرانی گردو استفاده کنید. الان امتحان کردم، مشکلی نداره: «‏مرورگر گردو | اینترنت بدون تبلیغ» در مایکت: https://myket.ir/app/me.gerdoo.browser