❇ تفســــــیر
و اگر چنین مى کردى ما دو برابر مجازات مشرکان در حیات دنیا، و دو چندان بعد از مرگ به تو مى چشانیدیم، سپس در برابر ما یار و یاورى نمى یافتى (إِذاً لاَ َذَقْناکَ ضِعْفَ الْحَیاةِ وَ ضِعْفَ الْمَماتِ ثُمَّ لاتَجِدُ لَکَ عَلَیْنا نَصِیراً).
🌺🌺🌺
چرا عذاب مضاعف؟
روشن است هر قدر مقام انسان از نظر علم، آگاهى، معرفت و ایمان بالاتر رود، اعمال نیک او به همان نسبت عمق و ارزش بیشتر، و طبعاً ثواب فزون ترى خواهد داشت.
کیفرها و مجازات ها نیز به همین نسبت بالا خواهد رفت، یک انسان بى سواد و ضعیف الایمان اگر گناه کبیره اى مرتکب شود، چندان غیر منتظره نیست و به همین دلیل مجازات کمترى دارد.
اما یک فرد با ایمان و عالم پرسابقه، هر گاه گناه صغیره اى نیز انجام دهد جاى تعجب خواهد بود، و چه بسا مجازات او در برابر این گناه کوچک، از مجازات آن عامى بى سواد در برابر آن گناه کبیره شدید و سنگین تر باشد!.
به همین دلیل در قرآن مجید درباره همسران پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم:
اى همسران پیامبر! هر کس از شما عمل ناشایست آشکارى انجام دهد، مجازات او دو برابر خواهد شد و این بر خدا آسان است * و هر کس از شما در پیشگاه خدا و پیامبر(صلى الله علیه وآله) خضوع کند و عمل صالح انجام دهد پاداش او را دو چندان خواهیم داد، و روزى بزرگوارانه اى را براى او آماده کرده ایم.
آیات فوق، نیز اشاره به همین واقعیت است که به پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى گوید: اگر انحراف و تمایلى به شرک و مشرکان پیدا مى کردى، مجازاتت را در دنیا و آخرت مضاعف مى کردیم.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷۵ سوره مبارکه إسراء)
@ayehsobh
2_144140477190530059.mp3
2.59M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه إسراء
آیه: ۷۴_۷۵
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَ إِن كَادُوا لَيَسْتَفِزُّونَكَ مِنَ الْأَرْضِ لِيُخْرِجُوكَ مِنْهَا وَإِذًا لَّا يَلْبَثُونَ خِلَافَكَ إِلَّا قَلِيلًا»
و نزدیک بود (با نیرنگ و توطئه) تو را از این سرزمین بلغزانند تا از آن بیرونت کنند! و هرگاه چنین میکردند، (گرفتار مجازات سخت الهی شده،) و پس از تو، جز مدت کمی باقی نمیماندند!
(سوره مبارکه إِسراء/ آیه ۷۶)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
شأن نزول:
مشهور این است: این آیات در مورد اهل مکّه نازل شده است که تصمیم گرفتند پیامبر(صلى الله علیه وآله) را از مکّه بیرون کنند و بعداً این تصمیم، فسخ و مبدّل به تصمیم بر اعدام پیامبر(صلى الله علیه وآله) در مکّه گردید و به دنبال آن خانه پیامبر(صلى الله علیه وآله) را از هر سو محاصره کردند، اما همان گونه که میدانیم، پیامبر(صلى الله علیه وآله) از این حلقه محاصره، به طرز اعجاز آمیزى، بیرون آمده به سوى مدینه حرکت کرد و سرآغاز هجرت گردید.
🌺🌺🌺
تفسیر:
توطئه شوم دیگر!
در آیات گذشته دیدیم: مشرکان مى خواستند: از طریق وسوسه هاى گوناگون، در پیامبر(صلى الله علیه وآله) نفوذ کنند و او را از جاده مستقیم خویش منحرف سازند، که لطف الهى به یارى پیامبر(صلى الله علیه وآله) آمد، و نقشه هاشان نقش بر آب شد.
به دنبال آن ماجرا، طرح دیگرى براى خنثى کردن دعوت پیامبر(صلى الله علیه وآله) ریختند، و آن، این که او را از زادگاهش به نقطه اى که احتمالاً نقطه خاموش و دور افتاده اى بود؛ تبعید کنند که آن هم به لطف پروردگار خنثى شد!
آیه مورد بحث، مى گوید: نزدیک بود آنها تو را از این سرزمین، با نقشه و تحریک ماهرانه و حساب شده اى خارج سازند (وَ إِنْ کادُوا لَیَسْتَفِزُّونَکَ مِنَ الاْ َرْضِ لِیُخْرِجُوکَ مِنْها).
با توجه به این که یَسْتَفِزُّونَکَ از ماده استفزاز است که گاهى به معنى ریشه کن کردن، و گاه به معنى تحریک و برانگیختن توأم با سرعت و مهارت آمده، معلوم مى شود: مشرکان، توطئه حساب شده اى چیده بودند که محیط را آن چنان غیر قابل تحمل براى پیغمبر کنند، و یا توده عوام را چنان بر ضدش بشورانند که، به راحتى بتوانند او را از مکّه اخراج نمایند، ولى آنها نمى دانستند: بالاتر از قدرت آنها قدرت خداوند بزرگى است که آنان در برابر اراده اش، بسیار ضعیف و ناتوانند.
پس از آن قرآن هشدار مى دهد: اگر آنها چنین کارى را انجام مى دادند، بعد از تو جز مدت کوتاهى درنگ نمى کردند (وَ إِذاً لایَلْبَثُونَ خِلافَکَ إِلاّ قَلِیلاً).
و به زودى نابود مى شدند; زیرا این گناه بسیار عظیمى است که مردم، رهبر دلسوز و نجات بخششان را، از شهر خود بیرون کنند، و به این ترتیب، بزرگترین نعمت الهى را کفران نمایند، چنین جمعیتى، دیگر حق حیات نخواهند داشت، و مجازات نابود کننده الهى به سراغشان خواهد آمد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷۶ سوره مبارکه إسراء)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«سُنَّةَ مَن قَدْ أَرْسَلْنَا قَبْلَكَ مِن رُّسُلِنَا وَلَا تَجِدُ لِسُنَّتِنَا تَحْوِيلًا»
این سنت (ما در مورد) پیامبرانی است که پیش از تو فرستادیم؛ و هرگز برای سنت ما تغییر و دگرگونی نخواهی یافت!
(سوره مبارکه إِسراء/ آیه ۷۷)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
در آیه بعد، مى فرماید: این تنها مربوط به مشرکان عرب نیست. این سنت پیامبرانى است که پیش از تو فرستادیم و سنت ما هرگز تغییرپذیر نخواهد بود (سُنَّةَ مَنْ قَدْ أَرْسَلْنا قَبْلَکَ مِنْ رُسُلِنا وَ لا تَجِدُ لِسُنَّتِنا تَحْوِیلاً).
این سنّت از یک منطق روشن سرچشمه مى گیرد، و آن این که چنین قوم ناسپاسى که چراغ هدایت خود را مى شکنند، سنگر نجات خویش را ویران مى کنند و طبیب دردهاى جانکاهشان را مى آزارند.
آرى، چنین قومى دیگر لایق رحمت الهى نیستند، و مجازات، آنها را فرا خواهد گرفت، و مى دانیم خداوند تبعیضى در میان بندگانش قائل نیست؛ یعنى در مقابل اعمال یکسان (با شرایط یکسان) مجازات یکسان، قائل مى شود.
و این است معنى عدم تخلف سنّت هاى پروردگار، به عکس سنّت هاى انسان هاى خودکامه، که یک روز منافعشان ایجاب مى کند سنّتى را وضع کنند و فردا که منافعشان غیر آن را اقتضا کند، آن را حذف نموده حتى گاهى ضدش را به جایش مى نشانند.
🌺🌺🌺
اصولاً، تغییر سنّت ها در جوامع انسانى، یا به خاطر مسائل مجهولى است که با گذشت زمان آشکار مى شود، و به انسان نشان مى دهد که در گذشته گرفتار اشتباهاتى شده.
یا به خاطر اقتضاى منافع خاص و شرائط زندگى، یا خودکامگى ها است، و مى دانیم در ذات پاک خدا هیچ یک از این مسائل راه ندارد، سنّتى را که طبق حکمتى قرار داد، در شرائط مشابه همیشه جریان داشته و خواهد داشت.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷۷ سوره مبارکه إسراء)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«أَقِمِ الصَّلَاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَىَ غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا»
نماز را از زوال خورشید (هنگام ظهر) تا نهایت تاریکی شب [= نیمه شب] برپا دار؛ و همچنین قرآن فجر [= نماز صبح] را؛ چرا که قرآن فجر، مشهود (فرشتگان شب و روز) است!
(سوره مبارکه إِسراء/ آیه ۷۸)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
به دنبال آیات گذشته، که بحث از توحید و شرک، و سپس وسوسه ها و توطئه هاى مشرکان مى کرد، در آیات مورد بحث، به مسأله نماز، توجه به خدا و نیایش مى پردازد، که عامل مؤثرى براى مبارزه با شرک، و وسیله اى براى طرد هر گونه وسوسه شیطانى از دل و جان آدمى است.
نخست، مى گوید: نماز را برپا دار، به هنگام زوال آفتاب، تا نیمه شب، و همچنین قرآن فجر (نماز صبح) را; چرا که این نماز مورد توجه فرشتگان شب و روز است (أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلى غَسَقِ اللَّیْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً).
دُلُوکِ الشَّمْسِ به معنى زوال آفتاب از دائره نصف النهار است که وقت ظهر مى باشد، و در اصل از ماده دَلْک به معنى مالیدن گرفته شده; چرا که انسان در آن موقع بر اثر شدت تابش آفتاب چشم خود را مى مالد.
و یا از دَلْک به معنى متمایل شدن است; چرا که خورشید در این موقع از دائره نصف النهار به سمت مغرب متمایل مى شود.
و یا این که انسان، دست خود را در مقابل آفتاب حائل مى کند، گوئى نور آن را از چشم خود کنار مى زند و متمایل مى سازد.
به هر حال، در روایتى که از منابع اهل بیت(علیهم السلام) به ما رسیده دلوک به معنى زوال خورشید، تفسیر شده است.
و اما غَسَقُ اللَّیْل با توجه به این که غسق شدت ظلمت است، و تاریکى شب، در نیمه شب از هر وقت متراکم تر مى باشد، این کلمه روى هم رفته نیمه شب را مى رساند.
قرآن، به معنى چیزى است که قرائت مى شود و قرآن فجر روى هم رفته، اشاره به نماز فجر است.
به همین دلیل، آیه فوق، از آیاتى است که اشاره اجمالى به وقت نمازهاى پنجگانه مى کند، و با انضمام سایر آیات قرآن، در زمینه وقت نماز، و روایات فراوانى که در این رابطه وارد شده، وقت نمازهاى پنجگانه دقیقاً مشخص مى شود.
🌺🌺🌺
به هر حال، جاى تردید نیست که جزئیات اوقات نمازهاى پنجگانه در این آیات بیان نشده، بلکه، مانند بسیارى دیگر از احکام اسلامى، تنها به کلیات قناعت شده، و شرح آن در سنت پیامبر(صلى الله علیه وآله) و امامان راستین آمده است.
نکته دیگرى که در اینجا باقى مى ماند این است که آیه فوق مى گوید: إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً: نماز صبح مورد مشاهده است اما منظور مشاهده چه کسانى است؟
روایاتى که در تفسیر این آیه به ما رسیده، مى گوید: مشهود ملائکه شب و روز است; زیرا در آغاز صبح، فرشتگان شب که مراقب بندگان خدایند جاى خود را به فرشتگان روز مى دهند، و چون نماز صبح در همان آغاز طلوع انجام مى گیرد، هر دو گروه آن را مشاهده کرده و بر آن گواهى مى دهند.
این روایات را دانشمندان شیعه و اهل تسنن هر دو، نقل کرده اند.
از این تعبیر به خوبى روشن مى شود که بهترین موقع براى اداى نماز صبح، همان لحظات آغاز طلوع فجر است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷۸ سوره مبارکه إسراء)
@ayehsobh
2_144140477200425644.mp3
2.82M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه إسراء
آیه: ۷۶_۷۸
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَمِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّكَ عَسَىَ أَن يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقَامًا مَّحْمُودًا»
و پاسی از شب را (از خواب برخیز، و) قرآن (و نماز) بخوان! این یک وظیفه اضافی برای توست؛ امید است پروردگارت تو را به مقامی در خور ستایش برانگیزد!
(سوره مبارکه إِسراء/ آیه ۷۹)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
بعد از ذکر نمازهاى واجب پنجگانه، این چنین اضافه مى کند: پاسى از شب را از خواب برخیز و قرآن بخوان! (وَ مِنَ اللَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ).
مفسران معروف اسلامى این تعبیر را اشاره به نافله شب که در فضیلت آن روایات بسیارى وارد شده دانسته اند، هر چند آیه، صراحت در این مسأله ندارد ولى، با قرائن مختلفى که در دست است این تفسیر، روشن به نظر مى رسد.
پس از آن مى گوید: ضاین یک برنامه اضافى است، علاوه بر نمازهاى فریضه براى تو (نافِلَةً لَکَ).
بسیارى، این جمله را دلیل بر آن دانسته اند که نماز شب بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) واجب بوده است، زیرا نافله به معنى زیاده است، اشاره به این که این فریضه اضافى مربوط به تو است.
🌺🌺🌺
در پایان آیه، نتیجه این برنامه الهى روحانى و صفابخش را چنین بیان مى کند: باشد که در پرتو این عمل، خداوند تو را به مقام محمود مبعوث کند (عَسى أَنْ یَبْعَثَکَ رَبُّکَ مَقاماً مَحْمُوداً).
بدون شک، مقام محمود مقام بسیار برجسته اى است که ستایش برانگیز است (چرا که محمود از ماده حمد به معنى ستایش مى باشد).
و از آنجا که این کلمه، به طور مطلق آمده است، شاید اشاره به این باشد که ستایش همگان را از اولین و آخرین متوجه تو مى کند.
روایات اسلامى، اعم از روایات اهل بیت(علیهم السلام) و روایاتى که از طرق برادران اهل تسنن نقل شده است: مقام محمود را به عنوان مقام شفاعت کبرى تفسیر کرده است; چرا که پیامبر(صلى الله علیه وآله) بزرگترین شفیعان در عالم دیگر است و آنها که شایسته شفاعت باشند، مشمول این شفاعت بزرگ خواهند شد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۷۹ سوره مبارکه إسراء)
@ayehsobh
2_144140477203797264.mp3
2.53M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه إسراء
آیه: ۷۹
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا»
و بگو: «پروردگارا! مرا (در هر کار،) با صداقت وارد کن، و با صداقت خارج ساز! و از سوی خود، حجتی یاری کننده برایم قرار ده!»
(سوره مبارکه إِسراء/ آیه ۸۰)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
آیه مورد بحث به یکى از دستورات اصولى اسلام که از روح ایمان و توحید، سر چشمه مى گیرد، اشاره کرده، مى گوید: بگو: پروردگارا! مرا در هر کار، صادقانه وارد کن و صادقانه، خارج نما! (وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْق وَ أَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْق).
هیچ کار فردى و اجتماعى را جز با صدق و راستى آغاز نکنم، همچنین هیچ برنامه اى را جز به راستى پایان ندهم، راستى، صداقت و درستى و امانت، خط اصلى من در همه کارها باشد، آغاز و انجام همه چیز با آن صورت گیرد .
گر چه مفسران بعضاً، خواسته اند: مفهوم وسیع این آیه را در مصداق یا مصادیق معینى محدود سازند، از جمله ورود به مدینه و خروج از آن به مکّه ، یا دخول در قبر و خروج از آن به هنگام رستاخیز، و یا مانند اینها، ولى پر واضح است که تعبیر جامع فوق هیچ گونه محدودیتى در آن نیست، تقاضائى است براى ورود و خروج صادقانه در همه چیز، در همه کار، و در هر برنامه.
در حقیقت، رمز اصلى پیروزى در همین جا نهفته شده است، و راه و روش انبیاء و اولیاى الهى همین بوده که فکرشان، گفتارشان و اعمالشان از هر گونه غش، تقلّب، خدعه، نیرنگ و هر چه بر خلاف صدق و راستى است، پاک باشد.
اصولاً، بسیارى از بدبختى هائى که امروز با چشم خود مى بینیم که: دامنگیر افراد، اقوام و ملت ها شده، به خاطر انحراف از همین اصل است، گاهى پایه اصلى کارشان بر اساس دروغ و نیرنگ است، و گاه که ورودشان در کارها بر اساس راستى است این خط اصیل را تا پایان حفظ نمى کنند، و همین عامل شکست آنها خواهد بود.
🌺🌺🌺
دومین اصل، که از یک نظر، میوه درخت توحید، و از نظر دیگر، نتیجه ورود و خروج صادقانه در کارها است، همان است که در پایان آیه، بدین گونه به آن اشاره شده: خداوندا! براى من از سوى خودت سلطان و یاورى قرار ده (وَ اجْعَلْ لِی مِنْ لَدُنْکَ سُلْطاناً نَصِیراً).
چرا که من تنها هستم، و به تنهائى کارى نمى توان انجام داد، و با اتکاء بر قدرتم، در برابر این همه مشکلات، پیروز نخواهم شد، تو مرا یارى کن و تو یاورانى براى من فراهم ساز!
به من منطقى نیرومند، دلائلى دندان شکن در برابر دشمنان، دوستانى جانباز، اراده اى قوى، فکرى روشن، عقلى سرشار، که همه، یاوران من در این راه خواهند بود، مرحمت فرما، که جز تو کسى قادر بر این کار نیست.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۸۰ سوره مبارکه إسراء)
@ayehsobh
2_144140477207141199.mp3
3.71M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه إسراء
آیه: ۸۰
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا»
و بگو: «حق آمد، و باطل نابود شد؛ یقیناً باطل نابود شدنی است!»
(سوره مبارکه إِسراء/ آیه ۸۱)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
و از آنجا که به دنبال صدق و اتکاء به خداوند که در آیه قبل به آن اشاره شد، امید به پیروزى قطعى، خود عامل دیگرى براى موفقیت است، در آیه مورد بحث، به پیامبرش مى گوید: بگو: حق فرا رسید، و باطل مضمحل و نابود شد (وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ).
اصولاً، طبیعت باطل همین است که مضمحل و نابود شدنى است (إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً).
باطل جولانى دارد ولى دوام و بقائى نخواهد داشت، و سرانجام پیروزى از آن حق، طرفداران و پیروان حق خواهد بود.
🌺🌺🌺
این قانون کلّى الهى و تخلّف ناپذیر آفرینش، در هر عصر و زمانى مصداقى دارد، قیام پیامبر(صلى الله علیه وآله) و پیروزیش بر لشکر شرک و بت پرستى و همچنین قیام مهدى(علیه السلام) ارواحنا له الفداء بر ستمگران و جباران جهان، از چهره هاى روشن و تابناک این قانون عمومى است.
و همین قانون الهى است که رهروان راه حق را در برابر مشکلات، امیدوار، نیرومند، قوى و پر استقامت مى دارد و به ما در همه تلاش هاى اسلامى مان نشاط و نیرو مى بخشد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۸۱ سوره مبارکه إسراء)
@ayehsobh
هدایت شده از جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی
امام صادق علیهالسلام:
«هر كس حقيقت را از طريق #قرآن نشناسد؛ از فتنهها بركنار نمىماند.»
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
📖 هر روز صبح، یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه از قرآن کریم را بخوانیم و بشنویم...
🕋 به کانال #هر_صبح_یک_آیه بپیوندید:
🔗 https://eitaa.com/joinchat/940179470C161c7670a2
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا»
و از قرآن، آنچه شفا و رحمت است برای مؤمنان، نازل میکنیم؛ و ستمگران را جز خسران (و زیان) نمیافزاید.
(سوره مبارکه إِسراء/ آیه ۸۲)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
از آنجا که در آیات گذشته، بحث از توحید، حق و مبارزه با شرک و باطل بود، در آیه مورد بحث، به تأثیر فوق العاده قرآن و نقش سازنده آن در این رابطه پرداخته مى گوید: ما قرآن را نازل مى کنیم که مایه شفا و رحمت مؤمنان است (وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ).
ولى ستمگران (مانند همیشه به جاى این که از این وسیله هدایت بهره گیرند) جز خسران و زیان بیشتر، چیزى بر آنها نمى افزاید (وَ لایَزِیدُ الظّالِمِینَ إِلاّ خَساراً).
🌺🌺🌺
چرا ظالمان نتیجه معکوس مى گیرند؟
نه تنها در این آیه که در بسیارى دیگر از آیات قرآن، مى خوانیم: دشمنان حق به جاى این که از نور آیات الهى دل و جان خود را روشن سازند و تیرگى ها را بزدایند، بر جهل و شقاوتشان افزوده مى شود.
این، به دلیل آن است که خمیرمایه وجودشان بر اثر کفر، ظلم و نفاق، به شکل دیگرى درآمده، لذا هر جا نور حق را مى بینند، به ستیز با آن برمى خیزند، و این مقابله و ستیز با حق، بر پلیدى آنها مى افزاید، و روح طغیان و سرکشى را در آنها تقویت مى کند.
یک غذاى نیرو بخش را اگر به عالم مجاهد، و دانشمند مبارزى بدهیم از آن نیروى کافى براى تعلیم و تربیت و یا جهاد در راه حق مى گیرد، ولى، همین غذاى نیروبخش را اگر به ظالم بیدادگرى بدهیم، از نیروى آن براى ظلم بیشتر استفاده مى کند، تفاوت در غذا نیست، تفاوت در مزاج ها و طرز تفکرها است!
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۸۲ سوره مبارکه إسراء)
@ayehsobh
2_144140477213530090.mp3
2.63M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه إسراء
آیه: ۸۱_۸۲
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَىَ بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ كَانَ يَؤُوسًا»
و هنگامی که به انسان نعمت میبخشیم، (از حق) روی میگرداند و متکبرانه دور میشود؛ و هنگامی که (کمترین) بدی به او میرسد، (از همه چیز) مأیوس میگردد!
(سوره مبارکه إِسراء/ آیه ۸۳)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
آیه به یکى از ریشهدارترین بیماریهاى اخلاقى انسانهاى تربیت نایافته اشاره کرده مى گوید: هنگامى که به این انسان نعمت میبخشیم (غرور و استکبار به او دست میدهد) به پروردگار خود پشت مى کند، و با حالت تکبر، دور مى شود (وَ إِذا أَنْعَمْنا عَلَى الاِْنْسانِ أَعْرَضَ وَ نَأى بِجانِبِهِ).
اما هنگامى که نعمت را از او سلب کنیم، و حتى مختصر ناراحتى به او برسد یأس و نومیدى سر تا پاى او را فرا مى گیرد (وَ إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ کانَ یَؤُساً).
أَعْرَضَ از ماده اعراض به معنى روى گردانیدن، و در اینجا منظور روى برگردانیدن از خدا و حق است.
نَآ از ماده نأى (بر وزن رأى) به معنى دور شدن است و با اضافه کلمه بِجانِبِهِ معنى تکبر، غرور و موضع گیرى خصمانه را مى رساند.
🌺🌺🌺
از مجموع این جمله، استفاده مى شود: انسانهاى بى ایمان و یا ضعیف الایمان به هنگام روى آوردن نعمتها آن چنان مغرور مى شوند که به کلّى بخشنده نعمت ها را به دست فراموشى مى سپارند، نه تنها فراموشش مى کنند که یک حالت بى اعتنائى، اعتراض و استکبار در برابر او به خود مى گیرند.
جمله مَسَّهُ الشَّرُّ اشاره به کمترین ناراحتى است که به انسان دست مى دهد، یعنى آنها به قدرى کم ظرفیت اند که با مختصر گرفتارى، دست و پاى خود را گم مى کنند، رشته افکارشان به کلّى در هم مى ریزد و ظلمت یأس و نومیدى بر قلبشان سایه مى افکند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۸۳ سوره مبارکه إسراء)
@ayehsobh