eitaa logo
هر صبح یک آیه
901 دنبال‌کننده
660 عکس
128 ویدیو
15 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «مَّا أَشْهَدتُّهُمْ خَلْقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَا خَلْقَ أَنفُسِهِمْ وَمَا كُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُدًا» من هرگز آنها [= ابلیس و فرزندانش‌] را به هنگام آفرینش آسمان‌ها و زمین، و نه به هنگام آفرینش خودشان، حاضر نساختم! و من هیچ‌گاه گمراه‌کنندگان را دستیار خود قرار نمی‌دهم! (سوره مبارکه کهف/ آیه ۵۱) @ayehsobh
❇ تفســــــیر آیه بعد، دلیل دیگرى بر ابطال این پندار غلط اقامه مى کند، مى گوید: من ابلیس و فرزندانش را به هنگام آفرینش آسمان ها و زمین، و حتى به هنگام آفرینش نوع خودشان، در صحنه حاضر نساختم (ما أَشْهَدْتُهُمْ خَلْقَ السَّماواتِ وَ الاْ َرْضِ وَ لا خَلْقَ أَنْفُسِهِمْ). تا از آنها در آفرینش جهان کمک بگیریم یا از اسرار خلقت آگاه و مطلع شوند. بنابراین کسى که هیچ گونه دخالتى در آفرینش جهان و حتى نوع خود نداشته، و از اسرار و رموز خلقت به هیچ وجه آگاه نیست چگونه قابل ولایت یا پرستش است؟ و اصولاً ـ او چه قدرتى دارد؟ و چه نقشى مى تواند داشته باشد؟ او موجودى است ضعیف و ناتوان، و حتى ناآگاه از مسائل خویشتن؟ او چگونه مى تواند دیگران را رهبرى کند؟ و یا آنها را از مشکلات و گرفتارى ها رهائى بخشد؟! 🌺🌺🌺 و در پایان اضافه مى کند: من هرگز گمراه کنندگان را دستیار خود انتخاب نمى کنم (وَ ما کُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً). یعنى آفرینش، بر پایه راستى و درستى و هدایت است، موجودى که برنامه اش اضلال و افساد است در اداره این نظام، جائى نمى تواند داشته باشد; چرا که او درست در جهت مخالف نظام آفرینش و هستى است، او خرابکار است و ویرانگر، نه مصلح و تکامل آفرین. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۱ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
2_144167965260508844.mp3
زمان: حجم: 2.52M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه کهف آیه: ۵۱ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَيَوْمَ يَقُولُ نَادُوا شُرَكَائِيَ الَّذِينَ زَعَمْتُمْ فَدَعَوْهُمْ فَلَمْ يَسْتَجِيبُوا لَهُمْ وَجَعَلْنَا بَيْنَهُم مَّوْبِقًا» به خاطر بیاورید روزی را که (خداوند) می‌گوید: «همتایانی را که برای من می‌پنداشتید، بخوانید (تا به کمک شما بشتابند!)» ولی هر چه آنها را می‌خوانند، جوابشان نمی‌دهند؛ و در میان این دو گروه، کانون هلاکتی قرارداده‌ایم! (سوره مبارکه کهف/ آیه ۵۲) @ayehsobh
❇ تفســــــیر آیه بعد، مجدداً هشدار مى دهد که به خاطر بیاورید روزى را که خداوند مى‌فرماید شریک هائى را که براى من مى‌پنداشتید صدا بزنید تا به کمک شما بیایند (وَ یَوْمَ یَقُولُ نادُوا شُرَکائِیَ الَّذِینَ زَعَمْتُمْ). یک عمر دم از آنها مى زدید، و در آستانشان سجده مى نمودید، اکنون که امواج عذاب و کیفر اطراف شما را احاطه کرده، فریاد بزنید، لااقل ساعتى به کمکتان بشتابند. 🌺🌺🌺 آنها که گویا هنوز رسوبات افکار این دنیا را در مغز دارند فریاد مى زنند؛ آنها را مى خوانند، ولى این معبودهاى پندارى حتى پاسخ به نداى آنها نمى دهند تا چه رسد به این که به کمکشان بشتابند (فَدَعَوْهُمْ فَلَمْ یَسْتَجِیبُوا لَهُمْ). و ما در میان آنها کانون هلاکتى قرار داده ایم (وَ جَعَلْنا بَیْنَهُمْ مَوْبِقاً). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۲ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
2_144167965264413441.mp3
زمان: حجم: 1.62M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه کهف آیه: ۵۲ @ayehsobh
امام صادق علیه‌السلام: «هر كس حقيقت را از طريق نشناسد؛ از فتنه‌ها بركنار نمى‌ماند.» 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 📖 هر روز صبح، یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه از قرآن کریم را بخوانیم و بشنویم... 🕋 به کانال بپیوندید: 🔗 @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَرَأَىَ الْمُجْرِمُونَ النَّارَ فَظَنُّوا أَنَّهُم مُّوَاقِعُوهَا وَلَمْ يَجِدُوا عَنْهَا مَصْرِفًا» و گنهکاران، آتش (دوزخ) را می‌بینند؛ و یقین می‌کنند که با آن درمی‌آمیزند، و هیچ گونه راه گریزی از آن نخواهند یافت. (سوره مبارکه کهف/ آیه ۵۳) @ayehsobh
❇ تفســــــیر آیه مورد بحث، سرانجام کار پیروان شیطان و مشرکان را چنین بیان مى کند: در آن روز، گنهکاران آتش دوزخ را مى بینند (وَ رَأَى الْمُجْرِمُونَ النّارَ). و آتشى که هرگز آن را باور نکرده بودند در برابر چشمان آنها آشکار مى شود. در اینجا پى به اشتباهات گذشته خود مى برند و یقین مى کنند که در آتش ورود خواهند کرد و هم آتش در آنها! (فَظَنُّوا أَنَّهُمْ مُواقِعُوها). و نیز به یقین مى فهمند هیچ گونه راه گریز از آن نخواهند یافت (وَ لَمْ یَجِدُوا عَنْها مَصْرِفاً). نه معبودهاى ساختگى شان به فریادشان مى رسند، نه شفاعت شفیعان درباره آنها مؤثر است، و نه با کذب و دروغ و یا توسل به زر و زور مى توانند از چنگال آتش دوزخ، آتشى که اعمالشان آن را شعله‌ور ساخته رهائى یابند. توجه به این نکته لازم است که جمله ظَنُّوا گر چه از ماده ظنّ است، ولى در اینجا و بسیارى موارد دیگر، به معنى یقین به کار مى رود. 🌺🌺🌺 ضمناً، کلمه مُواقِعُوها از ماده مواقعه به معنى وقوع بر یکدیگر است اشاره به این که هم آنها بر آتش مى افتند، و هم آتش بر آنها، هم آتش در آنها نفوذ مى کند و هم آنها در آتش; چرا که در آیات دیگر قرآن خوانده ایم گنهکاران خود هیزم آن آتشند. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۳ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh
2_144167965268294757.mp3
زمان: حجم: 1.96M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه کهف آیه: ۵۳ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 «وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِي هَذَا الْقُرْآنِ لِلنَّاسِ مِن كُلِّ مَثَلٍ وَكَانَ الْإِنسَانُ أَكْثَرَ شَيْءٍ جَدَلًا» و در این قرآن، از هر گونه مثلی برای مردم بیان کرده‌ایم؛ ولی انسان بیش از هر چیز، به مجادله می‌پردازد! (سوره مبارکه کهف/ آیه ۵۴) @ayehsobh
❇ تفســــــیر این آیات، یک نوع نتیجه گیرى از مجموع بحث هاى گذشته و نیز اشاره اى به بحث هاى آینده است. آیه مى گوید: ما در این قرآن براى مردم، هر گونه مثلى را بیان کردیم (وَ لَقَدْ صَرَّفْنا فِی هذَا الْقُرْآنِ لِلنّاسِ مِنْ کُلِّ مَثَل). از تاریخ تکان دهنده گذشتگان نمونه هاى مختلفى آوردیم، از حوادث دردناک زندگى آنها و خاطره هاى تلخ و شیرین تاریخ، در گوش مردم فرو خواندیم و آن قدر مسائل را زیر و رو کردیم، تا دل هائى که آماده پذیرش است، پذیراى حق گردد، و بر سایرین نیز اتمام حجت شود، و جائى براى ابهام باقى نماند. ولى با این حال، گروهى طغیانگر و سرکش، هرگز ایمان نیاوردند; چرا که انسان بیش از هر چیز به جدل مى پردازد (وَ کانَ الاْ ِنْسانُ أَکْثَرَ شَیْء جَدَلاً). 🌺🌺🌺 صَرَّفْنا از ماده تصریف به معنى تغییر و دگرگون ساختن و از حالى به حال دیگر درآوردن است، هدف، از این تعبیر، در آیه فوق آن است که ما در لباس هاى گوناگون و چهره هاى مختلف و به هر زبانى که امکان تأثیر در آن بوده، با مردم سخن گفته ایم. جَدَل به معنى گفتگوئى است که بر اساس نزاع و تسلط بر دیگرى صورت گیرد، و بنابراین مجادله به معنى آن است که دو نفر در برابر هم به جر و بحث و مشاجره برخیزند. این کلمه در اصل ـ به طورى که راغب مى گوید ـ از جَدَلْتُ الْحَبْلَ (طناب را محکم تابیدم) گرفته شده است، گوئى کسى که چنین سخنانى مى گوید، مى خواهد طرف مقابل را به زور از افکارش بپیچاند. بعضى نیز گفته اند: اصل جدال به معنى کشتى گرفتن و دیگرى را بر زمین افکندن است که در مشاجرات لفظى نیز به کار مى رود. ولى، منظور از انسان در اینجا انسان هاى تربیت نایافته است، و نظیر آن در قرآن فراوان است در این زمینه بحث مشروحى ذیل آیه 12 سوره یونس آورده ایم. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۴ سوره مبارکه کهف) @ayehsobh