392_18297292069381.mp3
2.53M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه مریم
آیه: ۳۱
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَبَرًّا بِوَالِدَتِي وَلَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّارًا شَقِيًّا»
و مرا نسبت به مادرم نیکوکار قرار داده؛ و جبّار و شقی قرار نداده است!
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۳۲)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
و نیز مرا نیکوکار، قدردان و خیرخواه، نسبت به مادرم قرار داده است (وَ بَرّاً بِوالِدَتِی).
و مرا جبار و شقى قرار نداده است (وَ لَمْ یَجْعَلْنِی جَبّاراً شَقِیّاً).
جَبّار به کسى مى گویند که براى خود، هر گونه حقوقى بر مردم قائل است، ولى هیچ حقى براى کسى نسبت به خود قائل نیست!
و نیز جبّار به کسى مى گویند که از روى خشم و غضب، افراد را مىزند و نابود مىکند و پیرو فرمان عقل نیست، و یا مىخواهد نقص و کمبود خود را با ادعاى عظمت و تکبر، برطرف سازد که همه اینها از صفات بارز طاغوتیان و مستکبران در هر زمان است.
🌺🌺🌺
شَقِىّ به کسى گفته مى شود که اسباب گرفتارى، بلا و مجازات براى خود فراهم مى سازد، و بعضى آن را به کسى که قبول نصیحت نمى کند تفسیر کرده اند. و پیدا است که این دو معنى از هم جدا نیست.
در روایتى مى خوانیم: حضرت عیسى(علیه السلام) مى گوید: قلب من نرم است و من خود را نزد خود کوچک مى دانم (اشاره به این که نقطه مقابل جبار و شقى این دو وصف است).
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۲ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَالسَّلَامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدتُّ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا»
و سلام (خدا) بر من، در آن روز که متولّد شدم، و در آن روز که میمیرم، و آن روز که زنده برانگیخته خواهم شد!»
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۳۳)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
و سرانجام، این نوزاد (حضرت مسیح) مى گوید: سلام و درود خدا بر من باد آن روز که متولد شدم، و آن روز که مىمیرم، و آن روز که زنده برانگیخته مىشوم (وَ السَّلامُ عَلَیَّ یَوْمَ وُلِدْتُ وَ یَوْمَ أَمُوتُ وَ یَوْمَ أُبْعَثُ حَیّاً).
🌺🌺🌺
همان گونه که در شرح آیات مربوط به یحیى (علیه السلام) گفتیم، این سه روز در زندگى انسان، سه روز سرنوشت ساز و خطرناک است که سلامت در آنها جز به لطف خدا میسر نمى شود و لذا هم در مورد یحیى (علیه السلام) این جمله آمده، و هم در مورد حضرت مسیح (علیه السلام)، با این تفاوت که در مورد اول خداوند این سخن را مى گوید و در مورد دوم مسیح (علیه السلام) این تقاضا را دارد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۳ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
1_5768936535.mp3
2.47M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه مریم
آیه: ۳۲_۳۳
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«ذَلِكَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ قَوْلَ الْحَقِّ الَّذِي فِيهِ يَمْتَرُونَ»
این است عیسی پسر مریم؛ گفتار حقّی که در آن تردید میکنند!
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۳۴)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
بعد از آن که قرآن مجید در آیات گذشته، ترسیم بسیار زنده و روشنى از ماجراى تولد حضرت مسیح (علیه السلام) کرد، به نفى خرافات و سخنان شرک آمیزى که درباره عیسى(علیه السلام) گفته اند پرداخته، چنین مى گوید: این است عیسى بن مریم (ذلِکَ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ).
مخصوصاً در این عبارت روى فرزند مریم بودن او تأکید مى کند، تا مقدمه اى باشد براى نفى فرزندى خدا.
🌺🌺🌺
و بعد اضافه مى نماید: این قول حقى است که آنها در آن شک و تردید مى کنند و هر یک در جادهاى انحرافى گام نهاده (قَوْلَ الْحَقِّ الَّذِی فِیهِ یَمْتَرُونَ).
این عبارت در حقیقت تأکیدى است بر صحت تمام مطالب گذشته در مورد حضرت مسیح(علیه السلام) و این که کمترین خلافى در آن وجود ندارد.
اما این که قرآن مى گوید: آنها در این زمینه در شک و تردید هستند، گویا اشاره به دوستان و دشمنان مسیح(علیه السلام)، یا به تعبیر دیگر، مسیحیان و یهودیان است. از یکسو، گروهى گمراه در پاکى مادر او شک و تردید کردند، و از سوى دیگر، گروهى در این که او یک انسان باشد، اظهار شک نمودند.
حتى همین گروه نیز به شعبههاى مختلف تقسیم شدند: بعضى او را صریحاً فرزند خدا دانستند (فرزند روحانى و جسمانى، حقیقى، نه مجازى!!) و به دنبال آن مسأله تثلیث و خدایان سه گانه را به وجود آوردند.
بعضى مسأله تثلیث را از نظر عقل نامفهوم خواندند و معتقد شدند باید تعبداً آن را پذیرفت.
و بعضى براى توجیه منطقى آن به سخنان بى اساسى دست زدند. خلاصه، همه آنها چون ندیدند حقیقت ـ یا چون نخواستند حقیقت ـ ره افسانه زدند!
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۴ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«مَا كَانَ لِلَّهِ أَن يَتَّخِذَ مِن وَلَدٍ سُبْحَانَهُ إِذَا قَضَىَ أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُن فَيَكُونُ»
هرگز برای خدا شایسته نبود که فرزندی اختیار کند! منزّه است او! هرگاه چیزی را فرمان دهد، میگوید: «موجود باش!» همان دم موجود میشود!
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۳۵)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
آیه بعد، با صراحت مى گوید: هرگز براى خدا شایسته نبود فرزندى انتخاب کند، او منزه و پاک از چنین چیزى است (ما کانَ لِلّهِ أَنْ یَتَّخِذَ مِنْ وَلَد سُبْحانَهُ).
بلکه او هرگاه چیزى را اراده کند و فرمان دهد به آن مى گوید: موجود باش آن نیز موجود مى شود (إِذا قَضى أَمْراً فَإِنَّما یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ).
🌺🌺🌺
اشاره به این که دارا بودن فرزند ـ آن چنان که مسیحیان در مورد خدا مى پندارند ـ با قداست مقام پروردگار سازگار نیست; زیرا از یکسو، لازمه آن جسم بودن، از سوى دیگر، محدودیت، و از سوى سوم، نیاز، و خلاصه خدا را از مقام قدسش زیر چتر قوانین عالم ماده کشیدن و او را در سر حدّ یک موجود ضعیف و محدود مادى قرار دادن است.
خداوندى که آن قدر قدرت و توانائى دارد که اگر اراده کند، هزاران عالم، همانند این عالم پهناورى که در آن وجود داریم با یک فرمان و اشاره اش تحقق خواهد یافت.
آیا این شرک و انحراف از اصول توحید و خداشناسى نیست که ما او را همانند یک انسان، داراى فرزند بدانیم، آن هم فرزندى که در رتبه پدر است و هم طراز او!
تعبیر کُنْ فَیَکُونُ که در هشت مورد از آیات قرآن آمده است، ترسیم بسیار زنده اى از وسعت قدرت خدا و تسلط و حاکمیت او در امر خلقت است، تعبیرى از فرمان کُنْ کوتاه تر تصور نمى شود، و نتیجه اى از فَیَکُونُ وسیع تر و جامع تر به نظر نمى رسد، مخصوصاً با توجه به فاء تفریع که فوریت را مى رساند، حتى فاء تفریع در اینجا به تعبیر فلاسفه، دلیل بر تأخر زمانى نیست، بلکه همان تأخر رتبى، یعنى ترتب معلول بر علت را بیان مى کند (دقت کنید).
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۵ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
394_18462463284048.mp3
2.66M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه مریم
آیه: ۳۴_۳۵
@ayehsobh
هدایت شده از بیداری ملت
🔴 شکایت ملت بزرگ ایران از جسارت به ساحت قرآن مجید را میلیونی امضاء کنید.
🔺از آنجا که جسارتکنندگان از بیعملی ما مسلمانان روز به روز گستاخانهتر به عمل شنیع خود ادامه میدهند، ما ملت شهید دادۀ ایران از از قوه قضائیه و سایر مسئولان ذیربط تقاضای اشد مجازات عامل یا عاملان، آمران، مروجان و مشوقان این حرکت هنجارشکنانه از طریق مراجع قضایی را داریم.
✊ این شکایت را امضاء کنید:
👉 https://asle90.24on.ir/n/5
برای قرآن تمام زندگیمان را اگر هزینه کنیم هم ضرر نکردهایم…
پس تا میتوانید این پیام را برای دوستانتان ارسال کنید✊
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَإِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ»
و خداوند، پروردگار من و شماست! او را پرستش کنید؛ این است راه راست!
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۳۶)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
آخرین سخن عیسى(علیه السلام) بعد از معرفى خویش با صفاتى که گفته شد، این است که بر مسأله توحید، مخصوصاً در زمینه عبادت تأکید کرده، مى گوید: خداوند پروردگار من و شما است. او را پرستش کنید این است راه راست (وَ إِنَّ اللّهَ رَبِّی وَ رَبُّکُمْ فَاعْبُدُوهُ هذا صِراطٌ مُسْتَقِیمٌ).
و به این ترتیب مسیح(علیه السلام) از آغاز حیات خود، با هر گونه شرک و پرستش خدایان دوگانه و چندگانه، مبارزه کرد، و همه جا تأکید بر توحید داشت، بنابراین آنچه به عنوان تثلیث (خدایان سه گانه) در میان مسیحیان امروز دیده مى شود به طور قطع بدعتى است که بعد از عیسى(علیه السلام) گذاشته شده.
🌺🌺🌺
گر چه، بعضى از مفسران احتمال داده اند این جمله از زبان پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله)بوده باشد، به این معنى که خداوند در این آیه، به او فرمان مى دهد: مردم را دعوت به توحید در عبادت کن و آن را به عنوان صراط مستقیم معرفى نما.
ولى آیات دیگر قرآن گواه بر این است که این جمله گفتار حضرت مسیح(علیه السلام) و دنباله سخنان گذشته است، در سوره زخرف آیات 63 تا 64 مى خوانیم: وَ لَمّا جاءَ عِیسى بِالْبَیِّناتِ قالَ قَدْ جِئْتُکُمْ بِالْحِکْمَةِ وَ لاُِبَیِّنَ لَکُمْ بَعْضَ الَّذِی تَخْتَلِفُونَ فِیهِ فَاتَّقُوا اللّهَ وَ أَطِیعُونِ * إِنَّ اللّهَ هُوَ رَبِّی وَ رَبُّکُمْ فَاعْبُدُوهُ هذا صِراطٌ مُسْتَقِیمٌ:
هنگامى که عیسى دلائل روشن براى آنها آورد گفت: من دانش و حکمت براى شما آورده ام، آمده ام تا پاره اى از امور را که در آن اختلاف دارید روشن سازم، از خدا بترسید و مرا اطاعت کنید، خداوند پروردگار من و شما است او را پرستش کنید، این است راه راست.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۶ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
513_18506509938593.mp3
1.78M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه مریم
آیه: ۳۶
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«فَاخْتَلَفَ الْأَحْزَابُ مِن بَيْنِهِمْ فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ كَفَرُوا مِن مَّشْهَدِ يَوْمٍ عَظِيمٍ»
ولی (بعد از او) گروههایی از میان پیروانش اختلاف کردند؛ وای به حال کافران از مشاهده روز بزرگ (رستاخیز)!
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۳۷)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
ولى با این همه تأکیدى که مسیح (علیه السلام) در زمینه توحید و پرستش خداوند یگانه داشت بعد از او گروهها از میان پیروانش راههاى مختلفى را پیش گرفتند (و عقائد گوناگونى مخصوصاً درباره مسیح ابراز داشتند) (فَاخْتَلَفَ الاْ َحْزابُ مِنْ بَیْنِهِمْ).
واى به حال آنها که راه کفر و شرک را پیش گرفتند، از مشاهده روز عظیم رستاخیز (فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ مَشْهَدِ یَوْم عَظِیم).
🌺🌺🌺
تاریخ مسیحیت نیز به خوبى گواهى مى دهد که آنها تا چه اندازه بعد از حضرت مسیح(علیه السلام) درباره او و مسأله توحید اختلاف کردند. این اختلافات به اندازه اى بالا گرفت که قسطنطین امپراطور روم، مجمعى از اسقفها (دانشمندان بزرگ مسیحى) را تشکیل داد که یکى از سه مجمع معروف تاریخى آنها است.
اعضاى این مجمع به ۲۱۷۰ عضو رسید که همه از بزرگان آنها بودند. هنگامى که بحث درباره عیسى (علیه السلام) مطرح شد، علماى حاضر نظرات کاملاً مختلفى درباره او اظهار داشتند و هر گروهى عقیدهاى داشت.
بعضى گفتند: او خدا است که به زمین نازل شده است! عده اى را زنده کرده و عده اى را میرانده سپس به آسمان صعود کرده است!.
بعضى دیگر گفتند: او فرزند خدا است!.
بعضى دیگر گفتند: او یکى از اقانیم ثلاثه (سه ذات مقدس) است، اب و ابن و روح القدس (خداى پدر، خداى پسر و روح القدس)!.
و بعضى دیگر گفتند: او سومینِ آن سه نفر است: خداوند معبود است، او هم معبود، و مادرش هم معبود!.
سرانجام بعضى گفتند: او بنده خدا است و فرستاده او.
و فرقه هاى دیگر هر کدام سخنى گفتند به طورى که اتفاق نظر بر هیچ یک از این عقائد حاصل نشد.
بزرگ ترین رقم طرفداران یک عقیده 308 نفر بود که امپراطور آن را به عنوان یک اکثریت نسبى پذیرفت و به عنوان عقیده رسمى از آن دفاع کرد و بقیه را کنار گذاشت، اما عقیده توحید که متأسفانه طرفداران کمترى داشت در اقلیت قرار گرفت.
و از آنجا که انحراف از اصل توحید، بزرگترین انحراف مسیحیان محسوب مى شود، در ذیل آیه فوق دیدیم چگونه خداوند آنها را تهدید مى کند که در روز عظیم رستاخیز در آن محضر عام و در برابر دادگاه عدالت پروردگار، سرنوشت شوم و دردناکى خواهند داشت.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۷ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«أَسْمِعْ بِهِمْ وَأَبْصِرْ يَوْمَ يَأْتُونَنَا لَكِنِ الظَّالِمُونَ الْيَوْمَ فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ»
در آن روز که نزد ما میآیند، چه گوشهای شنوا و چه چشمهای بینایی پیدا میکنند! ولی این ستمگران امروز در گمراهی آشکارند!
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۳۸)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
آیه بعد، وضع آنها را در صحنه رستاخیز، بیان مىکند و مىگوید: آنها در آن روز که نزد ما مىآیند چه گوشهاى شنوا و چه چشمهاى بینائى پیدا مى کنند؟ ولى این ستمگران امروز که در دنیا هستند در گمراهى آشکارند (أَسْمِعْ بِهِمْ وَ أَبْصِرْ یَوْمَ یَأْتُونَنا لکِنِ الظّالِمُونَ الْیَوْمَ فِی ضَلال مُبِین).
روشن است در نشأه آخرت، پردهها از برابر چشمها کنار مىرود و گوشها شنوا مىشود; چرا که آثار حق در آنجا به مراتب از عالم دنیا آشکارتر است.
🌺🌺🌺
اصولاً، مشاهده آن دادگاه و آثار اعمال، خواب غفلت را از چشم و گوش انسان مىبرد، و حتى کوردلان، آگاه و دانا مىشوند، ولى چه سود که این بیدارى و آگاهى به حال آنها مفید نیست.
بعضى از مفسران کلمه الیَوْم در جمله لکِنِ الظّالِمُونَ الْیَوْمَ فِی ضَلال مُبِین را به معنى روز قیامت گرفته اند، که مفهوم آیه این مى شود:
در آنجا بینا و شنوا خواهند شد اما این بینائى و شنوائى در آن روز سودى به حالشان نخواهد داشت، و در ضلال مبین خواهند بود.
ولى تفسیر اول صحیح تر به نظر مى رسد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۸ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
515_18594593924967.mp3
2.12M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه مریم
آیه: ۳۷_۳۸
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَأَنذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ وَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ»
آنان را از روز حسرت [= روز رستاخیز که برای همه مایه تأسف است] بترسان، در آن هنگام که همه چیز پایان مییابد! و آنها در غفلتند و ایمان نمیآورند!
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۳۹)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
بار دیگر، روى سرنوشت افراد بى ایمان و ستمگر در آن روز تکیه کرده، مى فرماید: این کوردلان را از روز حسرت (روز رستاخیز) بترسان، در آن هنگام که همه چیز پایان مى گیرد، آنها در غفلت اند و ایمان نمى آورند (وَ أَنْذِرْهُمْ یَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِیَ الاْ َمْرُ وَ هُمْ فِی غَفْلَة وَ هُمْ لایُؤْمِنُونَ).
مىدانیم روز قیامت نامهاى مختلفى در قرآن مجید دارد از جمله یوم الحسرة، هم نیکوکاران تأسف مى خورند اى کاش! بیشتر عمل نیک انجام داده بودند و هم بدکاران; چرا که پردهها کنار مىرود و حقائق اعمال و نتائج آن بر همه کس آشکار مى شود.
🌺🌺🌺
جمله إِذْ قُضِیَ الاْ َمْرُ را بعضى مربوط به پایان گرفتن برنامه هاى حساب و جزا و تکلیف در روز رستاخیز دانسته اند، و بعضى آن را اشاره به فناء دنیا مىدانند.
طبق این تفسیر، معنى آیه چنین مى شود: آنها را از روز حسرت بترسان آن هنگامى که دنیا در حال غفلت و عدم ایمان آنها پایان مى گیرد، (ولى تفسیر اول صحیح تر به نظر مى رسد، به خصوص این که در روایتى از امام صادق(علیه السلام) در تفسیر جمله إِذْ قُضِیَ الاْ َمْرُ چنین نقل شده: أَىْ قُضِىَ عَلى أَهْلِ الْجَنَّةِ بِالْخُلُودِ فِیْها، وَ قُضِىَ عَلى أَهْلِ النّارِ بِالْخُلُودِ فِیْها:
یعنى فرمان خلود درباره اهل بهشت و اهل دوزخ صادر شده .
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۳۹ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh
2_144189955811853344.mp3
2.53M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه مریم
آیه: ۳۹
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«إِنَّا نَحْنُ نَرِثُ الْأَرْضَ وَمَنْ عَلَيْهَا وَإِلَيْنَا يُرْجَعُونَ»
ما، زمین و تمام کسانی را که بر آن هستند، به ارث میبریم؛ و همگی به سوی ما بازگردانده میشوند!
(سوره مبارکه مریم/ آیه ۴۰)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
❇ تفســــــیر
آیه مورد بحث، به همه ظالمان و ستمگران هشدار مىدهد: این اموال که در اختیار آنها است، جاودانى نیست، همان گونه که حیات خود آنها هم جاودانى نمى باشد، بلکه، وارث نهائى همه اینها خدا است، مى فرماید:
ما زمین و تمام کسانى را که بر آن هستند به ارث مى بریم، و همگى سرانجام به سوى ما باز مى گردند (إِنّا نَحْنُ نَرِثُ الاْ َرْضَ وَ مَنْ عَلَیْها وَ إِلَیْنا یُرْجَعُونَ).
🌺🌺🌺
در حقیقت، این آیه هموزن آیه 16 سوره مؤمن است که مى گوید: لِمَنِ
الْمُلْکُ الْیَوْمَ لِلّهِ الْواحِدِ الْقَهّارِ: امروز (روز رستاخیز) مالکیت و حکومت از آن کیست؟ از آن خداوند یگانه پیروز است .
اگر کسى به این واقعیت، مؤمن و معتقد باشد، چرا براى به دست آوردن اموال و سایر مواهب مادى که چند روزى به امانت نزد ما سپرده شده و به سرعت از دست ما بیرون مى رود، تعدى و ظلم و ستم و پایمال کردن حقیقت یا حقوق اشخاص را روا دارد؟
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۴۰ سوره مبارکه مریم)
@ayehsobh