هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ»
سپس نطفه را به صورت علقه [= خون بسته]، و علقه را به صورت مضغه [= چیزی شبیه گوشت جویده شده]، و مضغه را به صورت استخوانهایی درآوردیم؛ و بر استخوانها گوشت پوشاندیم؛ سپس آن را آفرینش تازهای دادیم.
پس بزرگ است خدایی که بهترین آفرینندگان است!
(سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۱۴)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
تفسیر:
پس از آن، به مراحل شگفتآور و بهتآور سیر نطفه در رحم مادر، و چهره هاى گوناگون خلقت، که یکى بعد از دیگرى در آن قرارگاه امن، و دور از دست بشر ظاهر مى شود، اشاره کرده مى فرماید:
سپس، ما نطفه را به صورت خون بسته اى درآوردیم و بعد این خون بسته را به مضغه که شبیه گوشت جویده است تبدیل کردیم و بعداً آن را به صورت استخوان در آوردیم، و از آن پس بر استخوان ها گوشت پوشاندیم (ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظاماً فَکَسَوْنَا الْعِظامَ لَحْماً). این چهار مرحله متفاوت که به اضافه مرحله نطفه بودن، مراحل پنجگانه اى را تشکیل مى دهد، هر کدام براى خود عالم عجیبى دارد، مملوّ از شگفتى ها که در علم جنین شناسى امروز، دقیقاً مورد بررسى قرار گرفته و پیرامون آن کتاب ها نوشته اند، ولى روزى که قرآن از این مراحل مختلف خلقت جنینى انسان و شگفتى هاى آن سخن مى گفت، اثرى از این علم و دانش نبود.
🌺🌺🌺
و در پایان آیه، به آخرین مرحله که در واقع مهمترین مرحله آفرینش بشر است، با یک تعبیر سر بسته و پر معنى اشاره کرده، مى فرماید: سپس ما او را آفرینش تازه اى بخشیدیم (ثُمَّ أَنْشَأْناهُ خَلْقاً آخَرَ).
بزرگ و پر برکت است خدائى که بهترین خلق کنندگان است (فَتَبارَکَ اللّهُ أَحْسَنُ الْخالِقِینَ).
آفرین بر این قدرت نمائى بى نظیر، که در ظلمتکده رحم این چنین تصویر بدیعى با این همه عجائب و شگفتى ها بر قطره آبى نقش مى زند.
آفرین بر آن علم و حکمتى که این همه استعداد، لیاقت و شایستگى را در چنین موجود ناچیزى ایجاد مى کند، آفرین بر او و بر خلقت بى نظیرش.
ضمناً، باید توجه داشت خالق از ماده خَلق و خلق در اصل به معنى اندازه گیرى است. هنگامى که یک قطعه چرم را براى بریدن، اندازه گیرى مى کنند، عرب واژه خلق درباره آن به کار مى برد، و از آنجا که در آفرینش مسأله اندازه گیرى بیش از همه چیز اهمیت دارد، این کلمه (خلق) درباره آن به کار رفته است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۴ سوره مبارکه مؤمنون)
-1418846463_-226204749.mp3
زمان:
حجم:
3.2M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه مؤمنون
آیات ۱۲_۱۴
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«ثُمَّ إِنَّكُم بَعْدَ ذَلِكَ لَمَيِّتُونَ»
سپس شما بعد از آن میمیرید؛
«ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ تُبْعَثُونَ»
سپس در روز قیامت برانگیخته میشوید!
(سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۱۵ _۱۶)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
تفسیر:
آیه بعد، از مسأله توحید و شناخت مبدأ، به طرز زیبا و ظریفى به مسأله معاد منتقل مى شود، مى گوید: این انسان با همه شگفتیهایش تا ابد زنده نمى ماند، زمانى فرا مى رسد که این ساختمان عجیب از هم فرو مى ریزد و شما بعد از این زندگى همگى مى میرید (ثُمَّ إِنَّکُمْ بَعْدَ ذلِکَ لَمَیِّتُونَ).
🌺🌺🌺
ولى براى این که این تصور پیش نیاید که با مردن انسان، همه چیز پایان مى گیرد (پس این آفرینش با این همه شکوه و عظمت براى این چند روز زندگى امرى بیهوده بوده است) بلا فاصله مى افزاید: سپس شما روز قیامت بار دیگر به زندگى باز مى گردید و برانگیخته مى شوید (البته در سطحى عالى تر و در جهانى وسیع تر و گسترده تر) (ثُمَّ إِنَّکُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ تُبْعَثُونَ).
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۵_۱۶ سوره مبارکه مؤمنون)
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«وَلَقَدْ خَلَقْنَا فَوْقَكُمْ سَبْعَ طَرَائِقَ وَمَا كُنَّا عَنِ الْخَلْقِ غَافِلِينَ»
ما بر بالای سر شما هفت راه [= طبقات هفتگانه آسمان] قرار دادیم؛ و ما (هرگز) از خلق (خود) غافل نبودهایم!
(سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۱۷)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
تفسیر:
قرآن پس از ذکر صفات مؤمنان، به طرق تحصیل ایمان پرداخته و در آیات گذشته، از آیات انفسى و نشانه هاى عظمت پروردگار در وجود خود ما سخن گفت، اکنون به جهان برون و آیات آفاقى مى پردازد و عظمت آفرینش را در آسمان و زمین منعکس میکند.
نخست مى فرماید: ما بر فراز شما هفت طریقه آفریدیم (وَ لَقَدْ خَلَقْنا فَوْقَکُمْ سَبْعَ طَرائِقَ).
طرائق جمع طریقه به معنى راه یا به معنى طبقه است. در صورت اول، معنى آیه چنین مى شود: ما هفت راه بالاى سر شما آفریدیم، ممکن است این راه ها طرق رفت وآمد فرشتگان باشد و ممکن است مدار گردش ستارگان آسمان.
بنابر معنى دوم، مفهومش این است: ما ۷ طبقه (هفت آسمان) بر فراز شما آفریدیم.
🌺🌺🌺
درباره آسمانهاى هفتگانه، آنچه در اینجا به عنوان اشاره باید گفت، این است:
اگر عدد ۷ را به معنى تکثیر بگیریم مفهومش این است که بر فراز شما عالمهاى بسیار و کرات، کواکب و سیارات بى شمارى است.
تعبیر به طبقه، هرگز نباید افلاک بطلمیوسى را که همچون پوست پیاز بر فراز یکدیگر قرار داشتند، تداعى کند، و چنین تصور شود قرآن بر این فرضیه نادرست تکیه کرده، بلکه طرائق و طبقات، اشاره به عوالمى است که در فواصل مختلف از ما قرار دارند و نسبت به ما هر یک، فوق دیگرى است، بعضى دورتر و بعضى نزدیکتر.
و اگر عدد سبع را، عدد شمارش و تعداد بگیریم، مفهومش این است، غیر از این عالمى که شما مى بینید (مجموعه ثوابت و سیارات و کهکشان ها) شش عالم دیگر، ما فوق آن قرار دارد که هنوز دست علم و دانش بشر به آن نرسیده است.
و هرگاه، به نقشه منظومه شمسى و قرارگرفتن سیارات مختلف برگرد آن درست دقت کنیم، تفسیر دیگرى نیز براى این آیه مى توان یافت و آن، اینکه از این ۹ سیاره که گرد آفتاب مى گردند، دو سیاره (عطارد و زهره) مدارشان زیر مدار زمین است، در حالى که ۶ سیاره دیگر مدارشان بیرون مدار زمین و شبیه طبقاتى است که یکى بر فراز دیگرى قرار گرفته و هنگامى که مدار کره ماه را که آن هم گرد زمین مى چرخد، بر آن بیفزائیم عدد هفت مدار (مسیر) یا هفت طبقه تکمیل مى گردد.
از آنجا که تعدد عوالم و طرق آنها، ممکن است این توهم را به وجود آورد که آیا این وسعت عالم موجب نخواهد شد آفریدگار از آنها غافل گردد، مى فرماید: ما هرگز از آفرینش خود غافل نبودیم ...
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۷ سوره مبارکه مؤمنون)
1409031936_1724265800.mp3
زمان:
حجم:
2.22M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه مؤمنون
آیات ۱۵_۱۷
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ وَإِنَّا عَلَىَ ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ»
و از آسمان، آبی به اندازه معیّن نازل کردیم؛ و آن را در زمین (در جایگاه مخصوصی) ساکن نمودیم؛ و ما بر از بین بردن آن کاملاً قادریم!
(سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۱۸)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
تفسیر:
آیه بعد، به یکى دیگر از مظاهر قدرت الهى که از برکات آسمان و زمین محسوب مى شود، یعنى باران، اشاره کرده مى گوید: ما از آسمان آبى فرو فرستادیم به اندازه معین (وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَر).
نه آن قدر زیاد که زمینها را در خود غرق کند، و نه آن قدر کم که تشنه کامان در جهان گیاهان و حیوانات، سیراب نگردند.
آرى، از آسمان که بگذریم و به زمین بپردازیم یکى از مهمترین مواهب الهى آبى است که مایه حیات همه موجودات زنده است.
سپس، به مسأله مهمترى در همین رابطه که مسأله ذخیره آبها در منابع زیر زمینى است پرداخته مى گوید: ما این آب را در زمین در مخازن مخصوص، ساکن کردیم، در حالى که اگر مى خواستیم آن را از بین ببریم کاملاً قدرت داشتیم (فَأَسْکَنّاهُ فِی الأَرْضِ وَ إِنّا عَلى ذَهاب بِهِ لَقادِرُونَ).
مى دانیم قشر روئین زمین از دو طبقه کاملاً مختلف تشکیل یافته: طبقه نفوذپذیر و طبقه نفوذناپذیر.
اگر تمام قشر زمین نفوذپذیر بود آبهاى باران فوراً در اعماق زمین فرو مى رفتند و بعد از یک باران ممتد و طولانى همه جا خشک مى شد و قطره اى آب پیدا نبود!
و اگر تمام قشر زمین طبقه نفوذ ناپذیر همچون گل رس بود تمام آبهاى باران در سطح زمین مى ماندند، آلوده و متعفن مى شدند و عرصه زمین را بر انسان تنگ مى کردند، و این آبى که مایه حیات است مایه مرگ انسان مى شد.
ولى خداوند بزرگ و منان، قشر بالا را نفوذ پذیر و قشر زیرین را نفوذ ناپذیر قرار داده، تا آب ها در زمین فرو روند و در منطقه نفوذ ناپذیر مهار شوند و ذخیره گردند، و بعداً از طریق چشمه ها، چاه ها و قنات ها مورد استفاده واقع شوند، بى آن که بگندند و تولید مزاحمت، یا آلودگى پیدا کنند.
این آب گوارائى را که ما امروز از چاه عمیق بیرون مى کشیم و با نوشیدن آن، جان تازه پیدا مى کنیم، ممکن است از قطرات بارانى باشد که هزاران سال قبل از ابرها نازل شده، و در اعماق زمین براى امروز ذخیره گشته است، بى آن که فاسد شود.
به هر حال، کسى که انسان را براى زندگى آفرید و مهمترین مایه حیات او را آب قرار داد، منابع بسیار مهمى براى ذخیره این ماده حیاتى قبل از او آفریده و آبها را در آن ذخیره کرده است!.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۸ سوره مبارکه مؤمنون)
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
«فَأَنشَأْنَا لَكُم بِهِ جَنَّاتٍ مِّن نَّخِيلٍ وَأَعْنَابٍ لَّكُمْ فِيهَا فَوَاكِهُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ»
سپس به وسیله آن باغهایی از درختان نخل و انگور برای شما ایجاد کردیم؛ باغهایی که در آن میوههای بسیار است؛ و از آن میخورید!
(سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۱۹)
#هر_صبح_یک_آیه
@ayehsobh
تفسیر:
و به دنبال نعمت پر برکت باران، به محصولاتى که از آن مى روید اشاره کرده مى گوید: ما به وسیله این آب، باغ هائى از درخت نخل و انگور براى شما ایجاد
کردیم، باغ هائى که در آن میوه هاى بسیار است و از آن مى خورید (فَأَنْشَأْنا لَکُمْ بِهِ جَنّات مِنْ نَخِیل وَ أَعْناب لَکُمْ فِیها فَواکِهُ کَثِیرَةٌ وَ مِنْها تَأْکُلُونَ).
خرما و انگور تنها محصول آنها نیست بلکه، این دو، محصول عمده و پر ارزش آنها است و گرنه انواع مختلفى از دیگر میوهها در آن یافت مى شود.
🌺🌺🌺
جمله وَ مِنْها تَأْکُلُونَ: از آن مى خورید ممکن است اشاره به این باشد که محصول این باغ هاى پر برکت، تنها میوه هاى آنها نیست، بلکه خوردنى، بخشى از آن است.
این باغ ها (از جمله نخلستان ها) استفاده هاى فراوان دیگرى براى زندگى انسان دارد، از برگ هاى آن، فرش، و گاهى لباس درست مى کنند، از چوب هاى آن خانه مى سازند، از ریشه ها و برگ ها و میوه هاى بعضى از این درختان مواد داروئى مى گیرند، و نیز از بسیارى از آنها علوفه براى دام ها، و از چوب آنها براى سوخت استفاده مى کنند.
فخر رازى در تفسیر خود، این احتمال را نیز داده که: منظور از مِنْها تَأْکُلُون این است که زندگى و روزى شما از این باغ ها اداره مى شود، درست همانند این که در فارسى مى گوئیم: فلان کس از فلان کسب و کار نان مى خورد (یعنى گذران زندگى او از آن است).
این نکته نیز قابل توجه است که در آیات فوق، مبدأ حیات انسانى آب نطفه شمرده شده، و مبدأ حیات گیاهى آب باران، در واقع این دو نمونه برجسته حیات، هر دو از آب سرچشمه مى گیرند، آرى قانون خداوند، قانون واحد و گسترده اى در همه جا است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۹ سوره مبارکه مؤمنون)