❇ تفســــــیر *
در آیه گذشته، تنها سخن از سجده سایه ها ـ با آن مفهوم وسیعش ـ به میان آمده بود، ولى، در آیه بعد این مسأله را به عنوان یک برنامه عمومى براى همه موجودات مادى و غیر مادى، آسمانى و زمینى بیان کرده، مى گوید: آنچه در آسمانها و آنچه در زمین از جنبندگان است و همچنین فرشتگان براى خدا سجده مى کنند (وَ لِلّهِ یَسْجُدُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الأَرْضِ مِنْ دابَّة وَ الْمَلائِکَةُ).
و آنها در این راه هیچگونه استکبار نمىورزند (وَ هُمْ لایَسْتَکْبِرُونَ) و در برابر خدا و فرمان او تسلیم محضند.
حقیقت سجده، نهایت خضوع و تواضع و پرستش است و آن سجده معمولى ما که بر هفت عضو انجام مى دهیم مصداقى از این مفهوم عام است، و منحصر به آن نیست.
و از آنجا که همه موجودات و مخلوقات خدا، در جهان تکوین و آفرینش، تسلیم قوانین عمومى عالم هستى مى باشند و از مسیر این قوانین منحرف نمى شوند و این قوانین همگى، از ناحیه خدا است پس در حقیقت، همه در پیشگاه او سجده مى کنند، همه، بیانگر عظمت علم و قدرت او هستند همه، نشانه بزرگى و بى نیازى او مى باشند و بالاخره همه، دلیل بر ذات مقدس اویند.
دابّه به معنى موجودات جنبنده است و از آن مفهوم حیات و زندگى، نیز استفاده مى شود، و این که آیه فوق، مى گوید: تمام جنبندگانى که در آسمان و زمین هستند براى خدا سجده مى کنند از آن استفاده مى کنیم که موجودات زنده، مخصوص کره زمین نیست، بلکه در کرات آسمانى نیز موجودات زنده و جنبنده اى وجود دارد.
گرچه بعضى احتمال داده اند:کلمه مِنْ دابَّة تنها قید براى ما فِى الأَرْضِ باشد یعنى تنها از جنبندگان زمین سخن مى گوید، ولى بسیار بعید به نظر مى رسد.
🌼🌼🌼
درست است که سجده و خضوع و تواضع تکوینى، منحصر به موجودات زنده و جنبنده نیست، ولى از آنجا که اینها اسرار و شگفتیهاى بیشترى از آفرینش را از خود نشان مى دهند انگشت روى اینها گذاشته شده است.
و از آنجا که مفهوم آیه، هم انسانهاى عاقل و با ایمان و فرشتگان را شامل مى شود و هم، حیوانات و جانداران دیگر را، کلمه سجده، در معنى عام خود
ـ هم سجده اختیارى و تشریعى و هم سجده تکوینى و اضطرارى ـ استعمال شده است.
و اما این که در آیه فوق، ملائکه به طور جداگانه ذکر شده، به خاطر آنست دابَّه تنها به جنبندگانى گفته مى شود که جسمانى هستند و اگر فرشتگان رفت و آمدى دارند و حضور و غیابى، نه به معنى جسمانى و مادى است تا در مفهوم دابّه داخل گردند.
در حدیثى از پیامبر(صلى الله علیه وآله) مى خوانیم: خداوند فرشتگانى دارد که از آغاز آفرینش آنها تا روز رستاخیز براى خدا سجده مى کنند و در آن روز سر از سجده بر مى دارند و مى گویند: ما عَبَدْناکَ حَقَّ عِبادَتِکَ: ما حق عبادت تو را انجام ندادیم!.
جمله وَ هُمْ لایَسْتَکْبِرُونَ اشاره به وضع حال فرشتگان است، که آنها در خضوع و سجده در پیشگاه حق کمترین استکبار به خود راه نمى دهند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۴۹ سوره مبارکه نحل)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«يَخَافُونَ رَبَّهُم مِّن فَوْقِهِمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ»
آنها (تنها) از (عذاب) پروردگارشان که حاکم بر آنهاست، خائفند و آنچه را مأموریت دارند انجام مىدهند.
(سوره مبارکه نحل/ آیه ۵۰)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر *
لذا بلافاصله بعد از آن به دو قسمت از صفات آنها که تأکیدى است بر نفى استکبار، اشاره کرده، مى گوید: آنها از مخالفت پروردگارشان که حاکم بر آنها است مى ترسند (یَخافُونَ رَبَّهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ).
و آنچه را مأموریت دارند به خوبى انجام مى دهند (وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ).
🌼🌼🌼
از این آیه، به خوبى استفاده مى شود نشانه نفى استکبار دو چیز است: ترس در برابر مسئولیتها و انجام فرمانهاى خدا بدون چون و چرا که یکى اشاره به وضع روانى افراد غیر مستکبر دارد و دیگرى اشاره به طرز عمل آنها و برخوردشان با قوانین و دستورات و دومى انعکاسى است از اولى و تحقق عینى آن است.
مسلماً کلمه مِنْ فَوْقِهِمْ اشاره به بالا بودن حسّى و مکانى نیست، بلکه به برترى مقامى اشاره مى کند، چرا که خدا از همه برتر و بالاتر است.
در آیه ۶۱ سوره انعام مى خوانیم: وَ هُوَ الْقاهِرُ فَوْقَ عِبادِهِ: او بر فراز بندگان قاهر است .
و حتى فرعون هنگامى که مى خواست قدرت و قوت خود را نشان بدهد مى گفت: وَ أَنَا فَوْقَهُمْ قاهِرُونَ: من بر فراز آنها قاهرم .
در تمام این موارد، فَوْق همان برترى مقامى را بیان مى کند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۰ سوره مبارکه نحل)
@ayehsobh
7188659981.mp3
2.88M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه نحل
آیه: ۴۸_۵۰
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَ قَالَ اللَّهُ لَا تَتَّخِذُوا إِلَٰهَيْنِ اثْنَيْنِ ۖ إِنَّمَا هُوَ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ فَإِيَّايَ فَارْهَبُونِ»
خداوند فرمان داده: «دو معبود (براى خود) انتخاب نکنید. معبود (شما) تنها خداى یگانه است. فقط از (کیفر) من بترسید!»
(سوره مبارکه نحل/ آیه ۵۱)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر *
دین یکى و معبود یکى!
در تعقیب بحث توحید و خداشناسى از طریق نظام آفرینش، آیات مورد بحث به نفى شرک مى پردازد، تا با تقارن این دو به یکدیگر، حقیقت آشکارتر شود.
در آغاز مى گوید: خدا دستور داده که دو معبود براى خود انتخاب نکنید (وَ قالَ اللّهُ لاتَتَّخِذُوا إِلهَیْنِ اثْنَیْنِ).
معبود تنها یکى است (إِنَّما هُوَ إِلهٌ واحِدٌ).
وحدت نظام آفرینش و وحدت قوانین حاکم بر آن، خود دلیلى بر وحدت آفریدگار و وحدت معبود است.
اکنون که چنین است، تنها از کیفر من بترسید و از مخالفت فرمان من بیم داشته باشید نه غیر آن (فَإِیّایَ فَارْهَبُونِ).
مقدم شدن کلمه إِیّاىَ دلیل بر حصر است مانند: اِیّاکَ نَعْبُدُ یعنى تنها و تنها باید از مخالفت و کیفر من ترس داشته باشید.
🌼🌼🌼
جالب این که در این آیه، تنها نفى دو معبود شده است، در حالى که مى دانیم مشرکان عرب، بتها و معبودهاى بسیار زیادى داشته، و بتخانه هاى آنها مملو از انواع و اشکال بتهاى مختلف بود. این تعبیر، ممکن است اشاره به یکى از چند نکته و یا همه نکات زیر باشد:
۱ ـ آیه مى گوید حتى پرستش دو معبود غلط است تا چه رسد به پرستش معبودهاى متعدد و به تعبیر دیگر، حداقل را بیان کرده تا بقیه به طور مؤکدترى نفى شوند; زیرا هر عددى را بخواهیم ما فوق واحد انتخاب کنیم باید از دو بگذریم.
۲ ـ در اینجا همه معبودهاى باطل، یکى محسوب شده، مى گوید: آنها را در مقابل حق قرار ندهید، و دو معبود (حق و باطل) را نپرستید.
۳ ـ عربهاى جاهلى در حقیقت دو معبود براى خود انتخاب کرده بودند: معبودى که خالق و آفریننده جهان است یعنى اللّه که به او اعتقاد داشتند و دیگر معبودى که او را واسطه میان خود و اللّه و منشأ خیر و برکت و نعمت، مى دانستند، یعنى بتها.
۴ ـ ممکن است آیه فوق، ناظر به نفى عقیده ثنویین (دوگانه پرستان) همانها که قائل به خداى خیر و خداى شر بودند، باشد، چرا که آنها منطقى هر چند ضعیف و نادرست براى خود در این دوگانه پرستى داشتند ولى بت پرستان عرب، حتى این منطق ضعیف را هم نداشتند.
مفسر بزرگ مرحوم طبرسى در ذیل همین آیه جمله لطیفى از بعضى از حکماء نقل مى کند و آن این که پروردگار به تو دستور داده است: دو معبود را مپرست، اما تو آن همه معبود براى خود ساختى، نفس سرکش تو بتى است، و هوى و هوست بت دیگر، و دنیا و هدفهاى مادیت بتهاى دیگر، تو حتى در برابر انسانها سجده مى کنى تو چگونه یگانه پرستى؟!
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۱ سوره مبارکه نحل)
@ayehsobh
7188660170.mp3
1.76M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه نحل
آیه: ۵۱
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلَهُ الدِّينُ وَاصِبًا ۚ أَفَغَيْرَ اللَّهِ تَتَّقُونَ»
آنچه در آسمانها و زمین است، از آن اوست و دین خالص (نیز) همواره از آن او مى باشد. آیا با این حال از غیر خداوند یگانه مى ترسید؟!
(سوره مبارکه نحل/ آیه ۵۲)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر *
و به دنبال این دستور، ضمن سه آیه، دلیل توحید عبادت را با چهار بیان مشخص مى کند:
نخست مى گوید: آنچه در آسمانها و زمین است از آن او است (وَ لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ الأَرْضِ).
آیا در مقابل کسى که مالک عالم هستى است باید سجده کرد؟ یا بتهاى فاقد همه چیز؟
آن گاه اضافه مى کند: نه تنها آسمانها و زمین از آن او است که همواره دین و تمام قوانین نیز از ناحیه او مى باشد (وَ لَهُ الدِّینُ واصِباً).
هنگامى که ثابت شد عالم هستى از آن او است و قوانین تکوینى را او ایجاد کرده مسلّم است قوانین تشریعى هم باید به وسیله او تعیین گردد و طبعاً اطاعت نیز مخصوص او است.
🌼🌼🌼
واصِب در اصل از ماده وصوب به معنى دوام گرفته شده است و بعضى آن را به معنى خالص تفسیر کرده اند (طبعاً تا چیزى خالص نباشد دوام پیدا نخواهد کرد) و ممکن است تعبیر آیه فوق اشاره به هر دو جهت باشد، یعنى همیشه و هر زمان دین خالص از آن خدا است و کسانى که دین را به معنى اطاعت گرفته اند، واصِب را به معنى واجب دانسته اند یعنى تنها باید اطاعت فرمان خدا کرد.
در روایتى مى خوانیم: شخصى تفسیر این جمله را از امام صادق(علیه السلام) سؤال کرد. امام فرمود: واصب یعنى واجب.
ولى روشن است این معانى همه لازم و ملزوم یکدیگرند.
و در پایان این آیه مى فرماید: آیا با این حال که همه قوانین و دین و اطاعت از آن خدا است از غیر او پرهیز مى کنید؟ (أَ فَغَیْرَ اللّهِ تَتَّقُونَ).
مگر بتها مى توانند به شما زیانى برسانند؟ یا نعمتى به شما ببخشند؟ که از مخالفتشان بیم دارید و عبادتشان را لازم مى شمرید؟!
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۲ سوره مبارکه نحل)
@ayehsobh
هدایت شده از جبهه انقلاب اسلامی در فضای مجازی
⬅️ جوانِ مردم نشسته از سر بیکاری داره در حال بازی کردن با یه بازی توی گوشیش، به بدبختیها و بیپولیهاش فکر میکنه و چیزایی که توی اینستاگرامِ اسراییلی علیه نظام، دین و مردمش دیده رو توی ذهنش مرور میکنه که یهو! یه متن نمایش داده میشه روی گوشیش!:
«نیاز به کارمند اطلاعاتی است
به کاندیدای مناسب پیشنهاد شغلی با مزایای عالی و حقوق بینهایت بالا را میدهیم.»
🔺با خودش فکر میکنه حالا که از بیکاری زیر بار این همه مشکل هستم! و همهش هم که تقصیر نظام و دینه!!! خب این کار رو هم امتحان کنم که با حقوق بینهایت بالاش، زندگیمو زیرورو میکنه!…
🔺پیام میده و باهاش ارتباط میگیرن و یهو! میبینه داره از #مهسا_امینی خونخواهی میکنه و شهر و قرآن و پرچم کشورشو آتیش میزنه و… بازداشت میشه و چند روز بعد میشینه جلو دوربین و میگه گول خوردم و پشیمونم و قِصَّ علی هذا!
1⃣ اینکه چرا این همه دستگاه اطلاعاتی و امنیتیِ کشور در تمام مراحل «پختوپز مغزی تا جذب»، ملت رو بیپناه توی فضای مجازیِ ول، رها کردن و این که متوجه این نیستند که «علت همچنان معلولساز است»! واقعاً جای سؤال داره…
2⃣ سؤال بعدی هم اینه که اگه گوگل برای تبلیغات فارسی در جغرافیای ایران از وزارت ارشاد مجوز کانون آگهی و تبلیغات نگرفته و مالیات و عوارض نمیده، چرا تبلیغات هوشمندش بسته نمیشه؟
🔺آیا کانون تبلیغاتی و امکانات ایرانی برای تبلیغات کم داریم؟ یا مافیای ثروتمند و گویا قدرتمندی پشت گوگل است که نمیگذارد یکی از رگهای حیاتیاش در ایران قطع شود؟!
روحالله #مومن_نسب ✍
#⃣ #از_تبیین_تا_قیام
جبههٔ #انقلاب اسلامی در فضای مجازی
✊🏻 @jebheh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَمَا بِكُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ۖ ثُمَّ إِذَا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فَإِلَيْهِ تَجْأَرُونَ»
آنچه از نعمتها دارید، همه از سوى خداست و هنگامى که ناراحتى به شما رسد، فقط او را مى خوانید.
(سوره مبارکه نحل/ آیه ۵۳)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر *
با این که آنچه از نعمتها دارید همه از ناحیه خدا است (وَ ما بِکُمْ مِنْ نِعْمَة فَمِنَ اللّهِ).
این در حقیقت سومین، بیان است براى لزوم پرستش معبود یگانه، یعنى اللّه و منظور این است: اگر پرستش بتها به خاطر شکر نعمت است که بتها به شما نعمتى نداده اند که شکرش لازم باشد، بلکه سر تا پاى وجود شما را نعمتهاى خدا فرا گرفته است، با این حال بندگى او را رها مى کنید و به سراغ بتها مى روید!
علاوه بر این هنگامى که ناراحتیها، مصائب، بلاها و رنجها به سراغ شما مى آید براى دفع آنها تنها دست تضرع به درگاه او برمى دارید و او را مى خوانید (ثُمَّ إِذا مَسَّکُمُ الضُّرُّ فَإِلَیْهِ تَجْئَرُونَ).
از این رو اگر پرستش بتها به خاطر دفع ضرر و حل مشکلات است، آن هم که از ناحیه خدا است و شما نیز عملاً ثابت کرده اید که در سخت ترین حالات زندگى، همه چیز را رها مى کنید و تنها به درگاه او مى روید.
و این چهارمین بیان براى مسأله توحید عبادت است.
تَجْئَرُونَ در اصل از ماده جُؤار (بر وزن غبار) به معنى آواى چهار پایان و وحوش است که بى اختیار به هنگام درد و رنج سر مى دهند و سپس به عنوان کنایه در همه ناله هائى که بى اختیار از درد و رنج برمى خیزد به کار رفته است.
انتخاب این تعبیر در اینجا مخصوصاً این نکته را مى رساند که در آن زمان که مشکلات فوق العاده زیاد مى شود و کارد به استخوان مى رسد و بى اختیار فریاد درد و رنج مى کشید، آیا در آن زمان جز اللّه را مى خوانید؟!
پس چرا در حال آرامش و مشکلات کوچک دست به دامن بت مى زنید؟!
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۳ سوره مبارکه نحل)
@ayehsobh
هدایت شده از مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه
سلام
وقت بخیر
اگر نیاز به جستجوی اینترنتی دارید و گوگل، باز نمیشه؛ میتونید از جستجوگر ایرانی گردو استفاده کنید.
الان امتحان کردم، مشکلی نداره:
«مرورگر گردو | اینترنت بدون تبلیغ» در مایکت:
https://myket.ir/app/me.gerdoo.browser
هدایت شده از مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه
#فضای_مجازی_ولنگار جای جلاد و شهید را عوض میکند!
شاید وقتی سالها قبل، رهبر انقلاب از اهمیت #فضای_مجازی میگفتند؛ کمتر کسی متوجه این موضوع میشد که ولنگاری فضای مجازی میتواند چه اثرات مخربی به دنبال داشته باشد. اما اتفاقات متعدد و جهتدهیهایی که از طریق همین فضای مجازی بر جامعه حاکم شده است؛ اهمیت موضوع را بیش از پیش مشخص میکند.
امروز میبینیم در پیامرسانهای اجتماعی و فضای مجازی، آنچه دشمن میطلبد و میخواهد بزرگ میشود و آنچه به نفع ملت و نظام جمهوری اسلامی است؛ در حاشیه قرار میگیرد تا جایی که قضیهی فوت دختری به علت ایست قلبی، میشود تیتر اول رسانهها و متأسفانه ورود برخی از مسئولین که شاید لزومی برای ورود به این داستان نداشتند هم باعث بزرگنمایی بیشتر موضوع شد! وقتی رییسجمهور محترم که برای شرکت در بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، در ازبکستان حضور داشت از آنجا پیام پیگیری برای این موضوع میدهد؛ یا هنگام ورود برای دلجویی از خانوادهی خانم امینی با آنها تماس میگیرد؛ یا رئیس مجلس شورای اسلامی که پیشتر برای ورود به مسائل مهمتر از جمله اجبار در واکسن کرونا و عوارض آن بر مردم، به نمایندگان تذکر داده بود جای طرح این مسئله در مجلس نیست و مسئولین مربوطه در وزارت بهداشت پیگیری خواهند کرد! امروز برای فوت یک دختر بدحجاب در گشت ارشاد، وارد میدان میشود؛ همچنین رئیس محترم قوهی قضائیه دستور مستقیم و ویژه برای پیگیری موضوع، میدهد و همهی اینها باعث میشود علاوه بر فضای مجازی، رسانههای ملی و اخبار شبکههای مختلف تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران به بزرگ شدن مرگ #مهسا_امینی کمک کنند.
‼️ نتیجه آن میشود که عدهای مغرض به دنبال عقدهگشایی از جمهوری اسلامی ایران به میدان میآیند و با تحریک جوانان، به آشوب، ضرب و شتم بسیجیان و پلیس، آتش زدن پرچم ایران و حتی سوزاندن قرآن میپردازند و خوراک رسانهای جدیدی برای دشمنان نظام و اسلام تهیه میکنند. شاید اکنون بیش از پیش، متوجه این موضوع شویم که اجرای طرح صیانت از فضای مجازی هم به نفع مردم و هم به نفع نظام و ارزشهای اسلامی است و چه خوب است بار دیگر، توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری کنیم که در ارتباط تصویری با جلسه هیئت دولت در تاریخ (۱۳۹۹/۶/۲) بار دیگر اهمیت فضای مجازی و نقش شبکه ملی اطلاعات برای مدیریت این فضا را گوشزد کرده و فرمودند: «بنده روی مسئلهی شبکهی ملّی اطّلاعات این همه تأکید میکنم. این شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملّی فضای مجازی که تشکیل دادهایم و بنده اصرار داشتم و دارم که این [شورا] تشکیل بشود و رؤسای محترم در آن شرکت کنند و تصمیمگیری کنند و اجرا کنند، به خاطر اهمّیّت این مسئله است؛ نمیشود این مسئله را رها کرد و من میبینم که آن اهتمام لازم به خرج داده نمیشود...»
و پیش از آن نیز در ۱۴ خرداد سال ۱۳۹۶، در حرم امامخمینی (ره) فرمود: «مراقب باشیم در دههی ۶۰، جای جلاد و شهید عوض نشود.» اما ولنگاری فضای مجازی، اثبات میکند عدم توجه به توصیههای مؤکد امام جامعه، باعث میشود حتی در زمان حال، جای جلاد و شهید عوض شود و این موضوع، لزوم به #جهاد_تبیین را بیش از پیش مشخص میکند.
✍زهراسادات امیری/ مربی سواد رسانه و فضای مجازی
#مؤسسه_رهروان_راه_قرآن_مبارکه
@rahrovanraheqoran
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«ثُمَّ إِذَا كَشَفَ الضُّرَّ عَنكُمْ إِذَا فَرِيقٌ مِّنكُم بِرَبِّهِمْ يُشْرِكُونَ»
(امّا) هنگامى که ناراحتى و رنج را از شما برطرف ساخت، آنگاه گروهى از شما براى پروردگارشان همتا قائل مىشوند.
(سوره مبارکه نحل/ آیه ۵۴)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر *
در این گونه موارد، خداوند نداى شما را مى شنود و به آن پاسخ مى گوید و مشکلاتتان را برطرف مى سازد. سپس هنگامى که زیان و رنج را از شما بر طرف ساخت گروهى از شما براى پروردگارشان شریک قرار مى دهند و به سراغ بتها مى روند (ثُمَّ إِذا کَشَفَ الضُّرَّ عَنْکُمْ إِذا فَرِیقٌ مِنْکُمْ بِرَبِّهِمْ یُشْرِکُونَ).
در حقیقت، قرآن به این نکته باریک اشاره مى کند که فطرت توحید در وجود همه شما هست، ولى در حال عادى، پرده هاى غفلت و غرور و جهل و تعصب و خرافات آن را مى پوشاند، اما به هنگامى که تندباد حوادث و طوفانهاى بلا مىوزد، این پرده ها کنار مى روند و نور فطرت آشکار مى گردد و مى درخشد.
🌼🌼🌼
درست در همین حال است که خدا را با تمام وجود و با اخلاص کامل مى خوانید، خدا نیز پرده هاى بلا و رنج و مصیبت را از شما دور مى سازد که این گشودن پرده هاى رنج، نتیجه گشوده شدن پرده هاى غفلت است (توجه داشته باشید در آیه، تعبیر به کَشَفَ الضّرَّ شده است که به معنى کنار زدن پرده هاى مشکلات است).
ولى، هنگامى که طوفان فرو نشست و به ساحل آرامش باز گشتید، از نو همان غفلت و غرور و همان شرک و بت پرستى خودنمائى مى کند.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۴ سوره مبارکه نحل)
@ayehsobh
202030_292253257.mp3
2.63M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه نحل
آیه: ۵۲_۵۴
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«لِيَكْفُرُوا بِمَا آتَيْنَاهُمْ ۚ فَتَمَتَّعُوا ۖ فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ»
(بگذار) تا نعمتهایى را که به آنها داده ایم کفران کنند! (چند روزى از لذات دنیا) بهره گیرید، امّا به زودى خواهید دانست (راه خطا پیموده اید)
(سوره مبارکه نحل/ آیه ۵۵)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر *
آیه مورد بحث، پس از ذکر دلائل منطقى فوق و روشن شدن حقیقت، با لحنى تهدیدآمیز، چنین مى گوید: بروند و همه نعمتهائى را که به آنها داده ایم کفران کنند و چند روزى از این متاع دنیا بهره مند شوید ولى به زودى خواهید دانست نتیجه و پایان کارتان چیست (لِیَکْفُرُوا بِما آتَیْناهُمْ فَتَمَتَّعُوا فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ).
این درست به آن مى ماند که انسان شخص متخلف و منحرفى را با دلائل مختلف، نصیحت و ارشاد کند و سرانجام چون امکان دارد این نصایح و اندرزها در او اثر نکند، با یک جمله تهدید آمیز گفتار خود را پایان داده و مى گوید: با توجه به این مطالبى که گفتم باز هم هر چه از دستت بر مى آید بکن ولى نتیجه کارت را به زودى خواهى دید.
بنابراین لام در لِیَکْفُرُوا، لام امر است، امرى که براى تهدید بیان شده، همانند: تَمَتَّعُوا که آن هم امر است به عنوان تهدید، با این تفاوت که لِیَکْفُرُوا صیغه غائب است و تَمَتَّعُوا مخاطب، گوئى نخست آنها را غائب فرض کرده، مى گوید: اینها بروند و همه این نعمتها را کفران کنند و با این تهدید، حالت توجه مختصرى براى آنها پیدا شده به طورى که به صورت مخاطب در آمده اند و به آنها مى گوید چند روزى از این نعمتهاى دنیا بهره گیرید اما روزى خواهید دید که چه اشتباه بزرگى مرتکب شده اید و سرانجام کارتان به کجا مى رسد!.
در واقع این آیه شبیه به آیه ۳٠ سوره ابراهیم است: قُلْ تَمَتَّعُوا فَإِنَّ مَصِیرَکُمْ إِلَى النّارِ: بگو چند روزى از لذات این جهان بهره گیرید که سر انجام کار شما آتش دوزخ است!
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۵ سوره مبارکه نحل)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَيَجْعَلُونَ لِمَا لَا يَعْلَمُونَ نَصِيبًا مِّمَّا رَزَقْنَاهُمْ ۗ تَاللَّهِ لَتُسْأَلُنَّ عَمَّا كُنتُمْ تَفْتَرُونَ»
آنان براى بتهایى که هیچ گونه سود و زیانى از آنها سراغ ندارند، سهمى از آنچه به آنان روزى دادهایم قرار مىدهند. به خدا سوگند، (در دادگاه قیامت،) از این افتراها که مى بندید، بازپرسى خواهید شد!
(سوره مبارکه نحل/ آیه ۵۶)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر *
از آنجا که در آیات گذشته بحثهائى مستدل پیرامون نفى شرک و بت پرستى آمده بود، این آیات به بخشى از بدعتهاى شوم و عادتهاى زشت مشرکان مى پردازد تا دلیل دیگرى باشد براى محکوم ساختن شرک و بت پرستى و در همین رابطه به سه قسمت از این بدعتها و عادات شوم اشاره مى کند.
نخست مى گوید: این مشرکان براى بتهائى که هیچگونه سود و زیانى از آنها سراغ ندارند، سهمى از آنچه به آنها روزى داده ایم قرار مى دهند (وَ یَجْعَلُونَ لِما لایَعْلَمُونَ نَصِیباً مِمّا رَزَقْناهُمْ).
🌼🌼🌼
این سهم، قسمتى از شتران و چهارپایان و بخشى از زراعت بوده که در سوره انعام ، آیه ۱۳۶ به آن اشاره شده که مشرکان در جاهلیت آنها را مخصوص بتان مى دانستند و در راه آنها خرج مى کردند، در حالى که نه از ناحیه این بتها سودى به آنها مى رسید و نه از زیان آنها بیمناک بودند که بخواهند با این کار، رفع خطر کنند و این احمقانه ترین معامله اى بود که آنها انجام مى دادند.
پس از آن اضافه مى کند: به خدا سوگند در دادگاه عدل قیامت از این دروغها و تهمتها بازپرسى خواهید شد! (تَاللّهِ لَتُسْئَلُنَّ عَمّا کُنْتُمْ تَفْتَرُونَ).
و به دنبال این بازپرسى و اعتراف کردن ـ که در آنجا چاره اى از اعتراف نیست، ـ مجازات خواهید شد، بنابراین، عمل زشت و شوم شما هم زیان دنیا دارد زیرا قسمتى از سرمایه هاى شما را مى بلعد و هم زیان در جهان دیگر.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۶ سوره مبارکه نحل)
@ayehsobh
7188660535.mp3
2.5M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه نحل
آیه: ۵۵_۵۶
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَيَجْعَلُونَ لِلَّهِ الْبَنَاتِ سُبْحَانَهُ ۙ وَلَهُم مَّا يَشْتَهُونَ»
آنها (در پندار خود،) براى خداوند دخترانى قرار مى دهند. ـ منزّه است (از این که فرزندى داشته باشد) ـ در حالى که براى خودشان، آنچه را دوست دارند قائل مى شوند.
(سوره مبارکه نحل/ آیه ۵۷)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر *
دومین بدعت شوم آنها این بود که براى خداوندى که از هر گونه آلایش جسمانى پاک است، دخترانى قائل مى شدند و معتقد بودند فرشتگان دختران خدایند (وَ یَجْعَلُونَ لِلّهِ الْبَناتِ سُبْحانَهُ).
ولى نوبت خودشان که مى رسد؛ آنچه را میل دارند براى خود قائل مى شوند (وَ لَهُمْ ما یَشْتَهُونَ).
یعنى هرگز حاضر نبودند همین دختران را که براى خدا قائل شده بودند براى خود نیز قائل شوند و اصلاً دختر براى آنها عیب و ننگ و مایه سرشکستگى و بدبختى محسوب مى شد!
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۷ سوره مبارکه نحل)
@ayehsobh