هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«يَتَوَارَىٰ مِنَ الْقَوْمِ مِن سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ ۚ أَيُمْسِكُهُ عَلَىٰ هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرَابِ ۗ أَلَا سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ»
بخاطر بشارت بدى که به او داده شده، از قوم و قبیله خود پنهان مى شود. (و نمى داند) آیا آن (دختر) را با قبول ننگ نگهدارد، یا (زنده) در خاک پنهانش کند؟! آگاه باشید که بد حکم مى کنند!
(سوره مبارکه نحل/ آیه ۵۹)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر *
کار به همینجا پایان نمى گیرد او براى نجات از این ننگ و عار که به پندار نادرستش، دامنش را گرفته از قوم و قبیله خود به خاطر این بشارت بدى که به او داده شده است متوارى مى گردد (یَتَوارى مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ).
باز هم، موضوع خاتمه نمى یابد؛ بلکه دائماً در این فکر غوطهور است که آیا این ننگ را بر خود بپذیرد و دختر را نگه دارد و یا آن را زنده در زیر خاک پنهان سازد! (أَ یُمْسِکُهُ عَلى هُون أَمْ یَدُسُّهُ فِی التُّرابِ).
🌼🌼🌼
در پایان آیه، این حکم ظالمانه و شقاوت آمیز غیر انسانى را با صراحت هر چه بیشتر محکوم کرده مى گوید: بدانید حکمى را که آنها مى کردند، حکم زشت و بدى بود (أَلا ساءَ ما یَحْکُمُونَ).
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۵۹ سوره مبارکه نحل)
@ayehsobh
7188660683.mp3
3.3M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه نحل
آیه: ۵۷_۵۹
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ مَثَلُ السَّوْءِ ۖ وَلِلَّهِ الْمَثَلُ الْأَعْلَىٰ ۚ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ»
صفات زشت براى آنهایى است که به سراى آخرت ایمان نمى آورند
و بهترین صفات براى خداست و او توانا و حکیم است.
(سوره مبارکه نحل/ آیه ۶۰)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر *
سرانجام، ریشه این همه آلودگیها و بدبختیها را چنین معرفى مى کند که اینها همه زائیده عدم ایمان به آخرت است. آنهائى که ایمان به سراى دیگر ندارند صفات زشت و شوم خواهند داشت (لِلَّذِینَ لایُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ مَثَلُ السَّوْءِ).
اما براى خداوند صفات عالى است (وَ لِلّهِ الْمَثَلُ الأَعْلى).
و او قادر حکیم است (وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ).
و به همان نسبت که انسان به این خداوند بزرگ و عزیز و حکیم نزدیک مى شود، شعاع نیرومندى از صفات عالیش، از علم و قدرت و حکمتش، در جان او پرتوافکن مى گردد و از خرافات و زشتکاریها و بدعتهاى شوم فاصله مى گیرد، اما هر قدر از او دور مى گردد، به همان نسبت در ظلمات جهل و ضعف و زبونى و عادات زشت و شوم گرفتار مى شود.
🌼🌼🌼
فراموش کردن خدا، و همچنین فراموش کردن دادگاه عدل او، انگیزه همه پستیها، زشتیها، انحرافها و خرافات است و یادآورى این دو اصل اصیل منبع اصلى احساس مسئولیت و مبارزه با جهل و خرافات، و عامل توانائى و دانائى است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۰ سوره مبارکه نحل)
@ayehsobh
7188660926.mp3
1.85M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه نحل
آیه: ۶۰
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَلَوْ يُؤَاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِم مَّا تَرَكَ عَلَيْهَا مِن دَابَّةٍ وَلَٰكِن يُؤَخِّرُهُمْ إِلَىٰ أَجَلٍ مُّسَمًّى ۖ فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً ۖ وَلَا يَسْتَقْدِمُونَ»
و اگر خداوند مردم را بخاطر ظلمشان مجازات مى کرد، جنبنده اى را بر روى زمین باقى نمى گذارد. ولى (مجازات) آنها را تا زمان معیّنى به تأخیر مىاندازد. و هنگامى که اجلشان فرارسد، نه ساعتى تأخیر مىکنند و نه ساعتى پیشى مىگیرند.
(سوره مبارکه نحل/ آیه ۶۱)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر *
بعد از ذکر آیات گذشته که از جنایات وحشتناک مشرکان عرب در زمینه بدعتهاى زشت و زنده به گور کردن دختران، سخن مى گفت ممکن است این سؤال براى بعضى پیش آید که چگونه خداوند بندگان گنهکار را با این همه ظلم و جنایت فجیع سریعاً کیفر نمى دهد؟!
آیه مورد بحث گوئى در مقام پاسخ به همین سؤال است. مى گوید اگر بنا شود خداوند مردم را به ظلمها و ستمهائى که مرتکب مى شوند کیفر دهد، جنبنده اى بر پشت زمین باقى نخواهد گذارد! (وَ لَوْ یُؤاخِذُ اللّهُ النّاسَ بِظُلْمِهِمْ ما تَرَکَ عَلَیْها مِنْ دَابَّة).
دابَّه به معنى هر گونه موجود زنده و جنبنده است. در اینجا ممکن است به قرینه بِظُلْمِهِمْ کنایه از انسانها باشد. یعنى اگر خداوند، انسانها را به خاطر ظلمشان مؤاخذه کند انسانى بر صفحه کره خاکى باقى نخواهد ماند.
این احتمال نیز وجود دارد که منظور همه جنبندگان باشد، زیرا مى دانیم جنبندگان روى زمین، معمولاً براى انسان آفریده شده اند. چنانکه قرآن مى گوید: هُوَ الَّذِی خَلَقَ لَکُمْ ما فِى الأَرْضِ جَمِیْعاً: او خدائى است که آنچه را در روى زمین است به خاطر شما آفرید.
هنگامى که انسانها از میان بروند، فلسفه وجود جنبندگان دیگر، نیز از میان خواهد رفت و نسل آنها قطع مى شود.
🌼🌼🌼
آن گاه قرآن به ذکر این نکته مى پردازد که خداوند به همه ظالمان و ستمگران مهلت مى دهد و تا اجل مسمّى (زمان معینى) مرگ آنها را به تأخیر مى اندازد (وَ لکِنْ یُؤَخِّرُهُمْ إِلى أَجَل مُسَمّىً).
اما هنگامى که اجل آنها سر رسد، نه ساعتى تأخیر مى کنند، و نه ساعتى پیشى مى گیرند (فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لایَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لایَسْتَقْدِمُونَ).
بلکه، درست در همان لحظه موعود، مرگ دامانشان را فرا مى گیرد و لحظه اى پیش و پس نخواهد داشت.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۱ سوره مبارکه نحل)
@ayehsobh
7188661046.mp3
1.77M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه نحل
آیه: ۶۱
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَيَجْعَلُونَ لِلَّهِ مَا يَكْرَهُونَ وَتَصِفُ أَلْسِنَتُهُمُ الْكَذِبَ أَنَّ لَهُمُ الْحُسْنَىٰ ۖ لَا جَرَمَ أَنَّ لَهُمُ النَّارَ وَأَنَّهُم مُّفْرَطُونَ»
و آنها براى خدا چیزهایى
[= دخترانى ] قرار مىدهند که خودشان از آن کراهت دارند. با این حال زبانشان به دروغ مىگوید که براى آنها پاداش نیک است! بىتردید براى آنان آتش است و آنها از یشگامان (دوزخ) اند.
(سوره مبارکه نحل/ آیه ۶۲)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر *
بار دیگر با بیان تازه اى بدعتهاى زشت و خرافاتى را که عربهاى جاهلى داشتند (در زمینه تنفر از فرزندان دختر و اعتقاد به این که فرشتگان دختران خدایند) محکوم کرده مى گوید: آنها از یکسو از فرزندان دختر کراهت دارند ولى سوى دیگر آن را براى خدا قائل مى شوند! (وَ یَجْعَلُونَ لِلّهِ ما یَکْرَهُونَ).
این تناقض عجیبى است و همان گونه که در سوره نجم آیه ۲۲ آمده است: این یک تقسیم ناهنجار است! اگر فرشتگان، دختران خدایند، پس معلوم مى شود دختر چیز خوبى است، چرا شما از فرزندان دختر ناراحت مى شوید! و اگر بد است چرا براى خدا قائل هستید؟
و با این حال آنها به دروغ مى گویند که سرانجام نیک و پاداش خیر از براى آنها است (وَ تَصِفُ أَلْسِنَتُهُمُ الْکَذِبَ أَنَّ لَهُمُ الْحُسْنى).
با کدام عمل، انتظار چنین پاداشى را دارند؟ با زنده به گور کردن دختران معصوم و بى گناه و بى دفاع؟ و یا با تهمت و افتراء به ساحت مقدس پروردگار؟ با کدامین عمل؟
کلمه حُسْنى که مؤنث احسن است و به معنى نیکوتر یا نیکوترین مى آید در اینجا به معنى بهترین پاداشها و یا بهترین عاقبتها است که این قوم مغرور گمراه با همه جنایاتشان براى خود قائل بودند و در این صورت این سؤال پیش مى آید: با این که عرب جاهلى عقیده به معاد نداشت، چگونه چنین سخنى را مى گفتند؟!.
🌼🌼🌼
ولى باید توجه داشت همه آنها منکر معاد به طور مطلق نبودند، بلکه معاد جسمانى را نفى مى کردند و از این که انسان بار دیگر به حیات مادى باز گردد، تعجب داشتند! به علاوه این تعبیر ممکن است به صورت قضیه شرطیه بوده باشد یعنى آنها مى گفتند: اگر جهان دیگرى هم در کار باشد ما در آنجا بهترین پاداش را خواهیم داشت و همین گونه است طرز تفکر بسیارى از جباران و منحرفان لجوج که در عین دورى از خدا خود را به خدا از همه نزدیکتر مى دانند و ادعاهاى پوچ و مسخره اى دارند.
این احتمال را نیز بعضى از مفسران داده اند که منظور از حُسْنى همان نعمت حسنى یعنى پسران است; چرا که دختران را شوم و بد مى دانستند، ولى پسران را خوب و نعمت عالى مى دانستند.
اما تفسیر اول صحیحتر به نظر مى رسد، لذا بلافاصله مى گوید: ناچار براى آنها آتش دوزخ است (لا جَرَمَ أَنَّ لَهُمُ النّارَ).
یعنى نه تنها عاقبت نیکى ندارند، بلکه پایان کارشان جز آتش دوزخ نیست.
و آنها از پیشگامان در آتشند (وَ أَنَّهُمْ مُفْرَطُونَ).
مُفْرَط از ماده فَرَط (بر وزن فقط) به معنى پیشگام و متقدم است.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۲ سوره مبارکه نحل)
@ayehsobh
7188661162.mp3
1.81M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه نحل
آیه: ۶۲
@ayehsobh