❇ تفســــــیر *
و از آنجا که ممکن است بعد از شنیدن داستان عرب جاهلى براى بعضى این سؤال پیش آید که چگونه ممکن است انسان جگرگوشه خود را با آن قساوت، زنده به زیر خاکها بفرستد مگر چنین چیزى امکان پذیر است؟ در آیه بعد گوئى به پاسخ سؤال پرداخته مى گوید:
به خدا سوگند ما پیش از تو پیامبرانى به سوى امتهاى پیشین فرستادیم، ولى شیطان اعمالشان را در نظرشان زینت داد (تَاللّهِ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلى أُمَم مِنْ قَبْلِکَ فَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُمْ).
آرى، شیطان آن چنان در وسوسه هاى خود مهارت دارد که زشتترین و بدترین جنایات را گاهى در نظر انسان چنان زینت مىدهد که آن را یک افتخار مى پندارد، همان گونه که عرب جاهلى زنده به گور کردن دختران خود را سند افتخار مى دانست و آن را به عنوان حمایت از ناموس و حفظ حیثیت و آبروى قبیله! مدح و تمجید مىکرد، و مى گفت: من امروز دخترم را به دست خود زیر خاک مى فرستم تا فردا در یک جنگ به دست دشمن نیفتد.
جائى که ننگین ترین اعمال را در زیر فریبنده ترین ماسکها بر اثر تزیین و وسوسه شیطان امکان پذیر باشد، حال بقیه کارها روشن است.
و ما امروز نمونه هاى بسیارى از این تزیینات شیطانى را در اعمال بسیارى از افراد مى بینیم که دزدیها و غارتگریها و تجاوزها و جنایات خود را با تعبیرات مختلفى توجیه مى کنند و در زیر لفافه هاى فریبنده قرار مى دهند.
🌼🌼🌼
پس از آن اضافه مى کند: گروه مشرکان فعلى نیز دنباله رو همان برنامه هاى انحرافى امتهاى پیشین اند که شیطان اعمالشان را در نظرشان تزیین داده بود.
و شیطان امروز ولىّ و راهنما و سرپرست آنها است! (فَهُوَ وَلِیُّهُمُ الْیَوْمَ).
و از رهنمودهاى او الهام مى گیرند.
و به همین جهت عذاب دردناک الهى در انتظار آنها است (وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ).
در تفسیر جمله فَهُوَ وَلِیُّهُمُ الْیَوْمَ (شیطان امروز سرپرست آنها است) مفسران بیانات گوناگونى دارند که شاید از همه روشنتر همانست که در بالا گفتیم، یعنى این جمله، اشاره به وضع مشرکان عرب در عصر جاهلیت است که اینها هم از برنامه هاى امتهاى منحرف پیشین پیروى کردند و شیطان سرپرست آنها است همان گونه که سرپرست گمراهان گذشته بود.
این احتمال نیز وجود دارد که منظور از جمله مزبور آن باشد که هنوز بازماندگان امتهاى منحرف پیشین وجود دارند، و به راه انحرافى خود ادامه مى دهند و شیطان نیز امروز ولىّ و سرپرست آنها است، همان گونه که در گذشته بود.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۳ سوره مبارکه نحل)
@ayehsobh
202030_643940850.mp3
2.46M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه نحل
آیه: ۶۳
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَمَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ إِلَّا لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اخْتَلَفُوا فِيهِ ۙ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ»
ما این کتاب را بر تو نازل نکردیم مگر براى این که آنچه را در آن اختلاف کردهاند؛ براى آنها روشن کنى. و (این قرآن) مایه هدایت و رحمت است براى قومى که ایمان مىآورند.
(سوره مبارکه نحل/ آیه ۶۴)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر *
آیه مورد بحث، هدف بعثت پیامبران را بیان مى کند تا روشن شود اگر اقوام و ملتها، هوى و هوسها و سلیقه هاى شخصى خود را کنار بگذارند و دست به دامن راهنمائى پیامبران بزنند، اثرى از این گونه خرافهها، اختلافها و اعمال ضد و نقیض باقى نمى ماند، مى گوید:
ما قرآن را بر تو نازل نکردیم مگر به خاطر این که آنچه را در آن اختلاف داشته اند براى آنها تبیین کنى (وَ ما أَنْزَلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ إِلاّ لِتُبَیِّنَ لَهُمُ الَّذِی اخْتَلَفُوا فِیهِ).
و این قرآن مایه هدایت و رحمت است، براى آنها که ایمان دارند (وَ هُدىً وَ رَحْمَةً لِقَوْم یُؤْمِنُونَ).
وسوسه هاى شیطان را از دل آنها مى زداید، پردههاى فریبنده نفس اماره و شیطان صفتان را از چهره حقایق کنار مى زند، خرافات و جنایاتى که در زیر ماسکهاى فریبنده پنهان شده آشکار مى سازد، اختلافاتى را که در سایه هوا و هوس پدید آمده بر مى چیند، به قساوتها پایان مى دهد و نور هدایت و رحمت را در همه جا مى پاشد.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۴ سوره مبارکه نحل)
@ayehsobh
7188661533.mp3
2.25M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه نحل
آیه: ۶۴
@ayehsobh
هدایت شده از مؤسسه رهروان راه قرآن مبارکه
AudioCutter_1_1718991343.mp3
6.08M
لطفاًحتماً گوش دهید
🎧 الزام به #حجاب در زمان پیامبر اکرم (ص) و آیات قرآن درمورد حجاب
#مؤسسه_رهروان_راه_قرآن_مبارکه
@rahrovanraheqoran
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَاللَّهُ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً لِّقَوْمٍ يَسْمَعُونَ»
خداوند از آسمان، آبى فرو فرستاد. و زمین را، پس از آن که مرده بود، با آن حیات بخشید. در این، نشانهی روشنى است براى گروهى که گوش شنوا دارند.
(سوره مبارکه نحل/ آیه ۶۵)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر *
بار دیگر به بیان نعمتها و مواهب گوناگون پروردگار باز مى گردد، که هم تأکیدى است بر مسأله توحید و شناخت خدا، و هم در لابلاى آن اشاره اى به مسأله معاد است، و هم با ذکر این نعمتها، حسّ شکرگزارى بندگان را تحریک کرده، آنها را از این طریق به خدا نزدیکتر مى سازد. مجموع این جهات سه گانه، پیوند این آیات و آیات گذشته را روشن مى سازد.
از سوى دیگر در آخرین آیه بحث گذشته، سخن از نازل کردن آیات قرآن که حیات جان آدمى است در میان بود و در آیه مورد بحث، سخن از نزول باران از آسمان که مایه حیات جسم آدمى است به میان آمده.
نخست مى گوید: خداوند از آسمان آبى فرستاد و زمین را بعد از آن که مرده بود به وسیله آن حیات بخشید (وَ اللّهُ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَحْیا بِهِ الأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها).
در این امر نشانه روشنى است از عظمت خدا، براى آنها که گوش شنوا دارند (إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیَةً لِقَوْم یَسْمَعُونَ).
مسأله حیات و زندگى زمین به وسیله نزول آب باران از آسمان، در آیات متعددى از قرآن، بیان شده است، زمینهاى خشکیده و خاموش و بى روح که گاهى خشکسالى آنها را چنان از کار انداخته که انسان هرگز باور نمى کند در گذشته در آغوشش گیاهى پرورش یافته، و یا در آینده، موجود زنده اى در دامانش تولد خواهد یافت.
اما چند باران پى در پى و به دنبال آن تابش اشعه حیات بخش آفتاب، آن را به حرکت در مى آورد، گوئى خفته اى است که بیدار مى شود و یا صحیحتر مرده اى است که بادم مسیحائى باران به حیات باز گردد، انواع گلها و گیاهها در آن آشکار مى شود و به دنبال آن حشرات و پرندگان و انواع حیوانات از هر طرف به سوى آن مى آیند و زمزمه حیات و زندگى سر مى دهند.
خلاصه، در آن سرزمین که سابقاً مرده و خاموش بود چنان غلغله اى بر پا مى شود که آدمى را مبهوت مى کند، و این راستى یکى از شاهکارهاى آفرینش است.
هم نشانه اى است از قدرت و عظمت آفریدگار، و هم دلیلى است بر امکان معاد که چگونه مردگان بار دیگر لباس حیات در تن مى کنند، و هم نعمت بزرگى است از نعمتهاى خداوند، مخصوصاً نعمتى مانند باران که بندگان، کمترین زحمتى براى ایجاد آن متحمل نمى شوند!.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۵ سوره مبارکه نحل)
@ayehsobh
7188661693.mp3
1.69M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه نحل
آیه: ۶۵
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
«وَإِنَّ لَكُمْ فِي الْأَنْعَامِ لَعِبْرَةً ۖ نُّسْقِيكُم مِّمَّا فِي بُطُونِهِ مِن بَيْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ لَّبَنًا خَالِصًا سَائِغًا لِّلشَّارِبِينَ»
و در آفرینش چهارپایان، براى شما (درسهاى) عبرتى است: از درون شکم آنها، از میان غذاهاى هضم شده و خون، شیر خالص و گوارابه شما مى نوشانیم.
(سوره مبارکه نحل/ آیه ۶۶)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر *
بعد از نعمت آب که مسلماً نخستین پایه حیات است، به نعمت وجود چهار پایان و مخصوصاً ماده غذائى بسیار مفیدى مانند شیر که از آنها گرفته مى شود اشاره کرده مى گوید: و در وجود چهار پایان، درس عبرتِ بزرگى براى شما قرار دارد (وَ إِنَّ لَکُمْ فِی الأَنْعامِ لَعِبْرَةً).
چه عبرتى از این برتر که از درون شکم این حیوانات از میان غذاهاى هضم شده و خون، شیر خالص و گوارا به شما مى نوشانیم (نُسْقِیکُمْ مِمّا فِی بُطُونِهِ مِنْ بَیْنِ فَرْث وَ دَم لَبَناً خالِصاً سائِغاً لِلشّارِبِینَ).
فَرْث در لغت به معنى غذاهاى هضم شده درون معده است که به مجرد رسیدن به روده ها، ماده حیاتى آن جذب بدن مى گردد و تفالههاى آن به خارج فرستاده مى شود، در آن حال که این غذاى هضم شده در درون معده است، به آن فَرْث مى گویند و هنگامى که تفاله هاى آن خارج شد رَوْث (سرگین) گفته مى شود.
🌼🌼🌼
مى دانیم مقدار کمى از غذا مانند بعضى از مواد قندى و همچنین آب از همان دیواره هاى معده، جذب بدن مىشود، اما قسمت عمده، هنگامى که غذاى هضم شده منتقل به روده ها شد، وارد خون مى گردد.
و نیز مىدانیم شیر از غده هاى مخصوصى که درون پستان است تراوش مى کند و مواد اصلى آن از خون و غده هاى چربى ساز گرفته مى شود.
به این ترتیب، این ماده سفید رنگِ تمیز خالص، این غذاى نیرو بخش گوارا، از میان غذاهاى هضم شده مخلوط با تفاله ها، و از لابلاى خون به دست مى آید، و این به راستى عجیب است، سرچشمه اى آن چنان آلوده و تنفرآمیز، اما محصولش این چنین خالص و زیبا و دل انگیز و گوارا!.
(تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۶۶ سوره مبارکه نحل)
@ayehsobh
7188661806.mp3
3.11M
استاد قرائتی
موضوع: تفسیر قرآن
نوع:سخنرانی کوتاه
سوره مبارکه نحل
آیه: ۶۶
@ayehsobh