eitaa logo
هر صبح یک آیه
857 دنبال‌کننده
607 عکس
127 ویدیو
12 فایل
هر روز صبح یک آیه و تفسیر و صوت همان آیه را بخوانیم و بشنویم... ارتباط با مدیر کانال در ایتا: @shahed لینک کانال در پیام رسان #سروش #گپ #ایتا #روبیکا و #بله: @ayehsobh
مشاهده در ایتا
دانلود
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «ثُمَّ إِنَّكُم بَعْدَ ذَلِكَ لَمَيِّتُونَ» سپس شما بعد از آن می‌میرید؛ «ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ تُبْعَثُونَ» سپس در روز قیامت برانگیخته می‌شوید! (سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۱۵ _۱۶) @ayehsobh
تفسیر: آیه بعد، از مسأله توحید و شناخت مبدأ، به طرز زیبا و ظریفى به مسأله معاد منتقل مى شود، مى گوید: این انسان با همه شگفتی‌هایش تا ابد زنده نمى ماند، زمانى فرا مى رسد که این ساختمان عجیب از هم فرو مى ریزد و شما بعد از این زندگى همگى مى میرید (ثُمَّ إِنَّکُمْ بَعْدَ ذلِکَ لَمَیِّتُونَ). 🌺🌺🌺 ولى براى این که این تصور پیش نیاید که با مردن انسان، همه چیز پایان مى گیرد (پس این آفرینش با این همه شکوه و عظمت براى این چند روز زندگى امرى بیهوده بوده است) بلا فاصله مى افزاید: سپس شما روز قیامت بار دیگر به زندگى باز مى گردید و برانگیخته مى شوید (البته در سطحى عالى تر و در جهانى وسیع تر و گسترده تر) (ثُمَّ إِنَّکُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ تُبْعَثُونَ). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۵_۱۶ سوره‌ مبارکه مؤمنون)
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَلَقَدْ خَلَقْنَا فَوْقَكُمْ سَبْعَ طَرَائِقَ وَمَا كُنَّا عَنِ الْخَلْقِ غَافِلِينَ» ما بر بالای سر شما هفت راه [= طبقات هفتگانه آسمان‌] قرار دادیم؛ و ما (هرگز) از خلق (خود) غافل نبوده‌ایم! (سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۱۷) @ayehsobh
تفسیر: قرآن پس از ذکر صفات مؤمنان، به طرق تحصیل ایمان پرداخته و در آیات گذشته، از آیات انفسى و نشانه هاى عظمت پروردگار در وجود خود ما سخن گفت، اکنون به جهان برون و آیات آفاقى مى پردازد و عظمت آفرینش را در آسمان و زمین منعکس میکند. نخست مى فرماید: ما بر فراز شما هفت طریقه آفریدیم (وَ لَقَدْ خَلَقْنا فَوْقَکُمْ سَبْعَ طَرائِقَ). طرائق جمع طریقه به معنى راه یا به معنى طبقه است. در صورت اول، معنى آیه چنین مى شود: ما هفت راه بالاى سر شما آفریدیم، ممکن است این راه ها طرق رفت وآمد فرشتگان باشد و ممکن است مدار گردش ستارگان آسمان. بنابر معنى دوم، مفهومش این است: ما ۷ طبقه (هفت آسمان) بر فراز شما آفریدیم. 🌺🌺🌺 درباره آسمانهاى هفتگانه، آنچه در اینجا به عنوان اشاره باید گفت، این است: اگر عدد ۷ را به معنى تکثیر بگیریم مفهومش این است که بر فراز شما عالمهاى بسیار و کرات، کواکب و سیارات بى شمارى است. تعبیر به طبقه، هرگز نباید افلاک بطلمیوسى را که همچون پوست پیاز بر فراز یکدیگر قرار داشتند، تداعى کند، و چنین تصور شود قرآن بر این فرضیه نادرست تکیه کرده، بلکه طرائق و طبقات، اشاره به عوالمى است که در فواصل مختلف از ما قرار دارند و نسبت به ما هر یک، فوق دیگرى است، بعضى دورتر و بعضى نزدیکتر. و اگر عدد سبع را، عدد شمارش و تعداد بگیریم، مفهومش این است، غیر از این عالمى که شما مى بینید (مجموعه ثوابت و سیارات و کهکشان ها) شش عالم دیگر، ما فوق آن قرار دارد که هنوز دست علم و دانش بشر به آن نرسیده است. و هرگاه، به نقشه منظومه شمسى و قرارگرفتن سیارات مختلف برگرد آن درست دقت کنیم، تفسیر دیگرى نیز براى این آیه مى توان یافت و آن، اینکه از این ۹ سیاره که گرد آفتاب مى گردند، دو سیاره (عطارد و زهره) مدارشان زیر مدار زمین است، در حالى که ۶ سیاره دیگر مدارشان بیرون مدار زمین و شبیه طبقاتى است که یکى بر فراز دیگرى قرار گرفته و هنگامى که مدار کره ماه را که آن هم گرد زمین مى چرخد، بر آن بیفزائیم عدد هفت مدار (مسیر) یا هفت طبقه تکمیل مى گردد. از آنجا که تعدد عوالم و طرق آنها، ممکن است این توهم را به وجود آورد که آیا این وسعت عالم موجب نخواهد شد آفریدگار از آنها غافل گردد، مى فرماید: ما هرگز از آفرینش خود غافل نبودیم ... (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۷ سوره‌ مبارکه مؤمنون)
1409031936_1724265800.mp3
2.22M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه مؤمنون آیات ۱۵_۱۷ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ وَإِنَّا عَلَىَ ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ» و از آسمان، آبی به اندازه معیّن نازل کردیم؛ و آن را در زمین (در جایگاه مخصوصی) ساکن نمودیم؛ و ما بر از بین بردن آن کاملاً قادریم! (سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۱۸) @ayehsobh
تفسیر: آیه بعد، به یکى دیگر از مظاهر قدرت الهى که از برکات آسمان و زمین محسوب مى شود، یعنى باران، اشاره کرده مى گوید: ما از آسمان آبى فرو فرستادیم به اندازه معین (وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَر). نه آن قدر زیاد که زمینها را در خود غرق کند، و نه آن قدر کم که تشنه کامان در جهان گیاهان و حیوانات، سیراب نگردند. آرى، از آسمان که بگذریم و به زمین بپردازیم یکى از مهمترین مواهب الهى آبى است که مایه حیات همه موجودات زنده است. سپس، به مسأله مهمترى در همین رابطه که مسأله ذخیره آبها در منابع زیر زمینى است پرداخته مى گوید: ما این آب را در زمین در مخازن مخصوص، ساکن کردیم، در حالى که اگر مى خواستیم آن را از بین ببریم کاملاً قدرت داشتیم (فَأَسْکَنّاهُ فِی الأَرْضِ وَ إِنّا عَلى ذَهاب بِهِ لَقادِرُونَ). مى دانیم قشر روئین زمین از دو طبقه کاملاً مختلف تشکیل یافته: طبقه نفوذپذیر و طبقه نفوذناپذیر. اگر تمام قشر زمین نفوذپذیر بود آبهاى باران فوراً در اعماق زمین فرو مى رفتند و بعد از یک باران ممتد و طولانى همه جا خشک مى شد و قطره اى آب پیدا نبود! و اگر تمام قشر زمین طبقه نفوذ ناپذیر همچون گل رس بود تمام آبهاى باران در سطح زمین مى ماندند، آلوده و متعفن مى شدند و عرصه زمین را بر انسان تنگ مى کردند، و این آبى که مایه حیات است مایه مرگ انسان مى شد. ولى خداوند بزرگ و منان، قشر بالا را نفوذ پذیر و قشر زیرین را نفوذ ناپذیر قرار داده، تا آب ها در زمین فرو روند و در منطقه نفوذ ناپذیر مهار شوند و ذخیره گردند، و بعداً از طریق چشمه ها، چاه ها و قنات ها مورد استفاده واقع شوند، بى آن که بگندند و تولید مزاحمت، یا آلودگى پیدا کنند. این آب گوارائى را که ما امروز از چاه عمیق بیرون مى کشیم و با نوشیدن آن، جان تازه پیدا مى کنیم، ممکن است از قطرات بارانى باشد که هزاران سال قبل از ابرها نازل شده، و در اعماق زمین براى امروز ذخیره گشته است، بى آن که فاسد شود. به هر حال، کسى که انسان را براى زندگى آفرید و مهمترین مایه حیات او را آب قرار داد، منابع بسیار مهمى براى ذخیره این ماده حیاتى قبل از او آفریده و آبها را در آن ذخیره کرده است!. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۸ سوره‌ مبارکه مؤمنون)
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «فَأَنشَأْنَا لَكُم بِهِ جَنَّاتٍ مِّن نَّخِيلٍ وَأَعْنَابٍ لَّكُمْ فِيهَا فَوَاكِهُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ» سپس به وسیله آن باغ‌هایی از درختان نخل و انگور برای شما ایجاد کردیم؛ باغ‌هایی که در آن میوه‌های بسیار است؛ و از آن می‌خورید! (سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۱۹) @ayehsobh
تفسیر: و به دنبال نعمت پر برکت باران، به محصولاتى که از آن مى روید اشاره کرده مى گوید: ما به وسیله این آب، باغ هائى از درخت نخل و انگور براى شما ایجاد کردیم، باغ هائى که در آن میوه هاى بسیار است و از آن مى خورید (فَأَنْشَأْنا لَکُمْ بِهِ جَنّات مِنْ نَخِیل وَ أَعْناب لَکُمْ فِیها فَواکِهُ کَثِیرَةٌ وَ مِنْها تَأْکُلُونَ). خرما و انگور تنها محصول آن‌ها نیست بلکه، این دو، محصول عمده و پر ارزش آن‌ها است و گرنه انواع مختلفى از دیگر میوه‌ها در آن یافت مى شود. 🌺🌺🌺 جمله وَ مِنْها تَأْکُلُونَ: از آن مى خورید ممکن است اشاره به این باشد که محصول این باغ هاى پر برکت، تنها میوه هاى آن‌ها نیست، بلکه خوردنى، بخشى از آن است. این باغ ها (از جمله نخلستان ها) استفاده هاى فراوان دیگرى براى زندگى انسان دارد، از برگ هاى آن، فرش، و گاهى لباس درست مى کنند، از چوب هاى آن خانه مى سازند، از ریشه ها و برگ ها و میوه هاى بعضى از این درختان مواد داروئى مى گیرند، و نیز از بسیارى از آنها علوفه براى دام ها، و از چوب آنها براى سوخت استفاده مى کنند. فخر رازى در تفسیر خود، این احتمال را نیز داده که: منظور از مِنْها تَأْکُلُون این است که زندگى و روزى شما از این باغ ها اداره مى شود، درست همانند این که در فارسى مى گوئیم: فلان کس از فلان کسب و کار نان مى خورد (یعنى گذران زندگى او از آن است). این نکته نیز قابل توجه است که در آیات فوق، مبدأ حیات انسانى آب نطفه شمرده شده، و مبدأ حیات گیاهى آب باران، در واقع این دو نمونه برجسته حیات، هر دو از آب سرچشمه مى گیرند، آرى قانون خداوند، قانون واحد و گسترده اى در همه جا است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۱۹ سوره‌ مبارکه مؤمنون)
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِن طُورِ سَيْنَاءَ تَنبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِّلْآكِلِينَ» و (نیز) درختی را که از طور سینا می‌روید [= درخت زیتون‌]، و از آن روغن و «نان خورش» برای خورندگان فراهم می‌گردد (آفریدیم)! (سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۲۰) @ayehsobh
تفسیر: آن گاه به یکى دیگر از درختان پر برکتى که از همین آب باران پرورش مى یابد اشاره کرده مى گوید: علاوه بر این باغ هاى نخل و انگور و میوه هاى دیگر درختى ایجاد کردیم که از طور سیناء مى روید و از آن روغن و نان خورش براى خورندگان به دست مى آید (وَ شَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَیْناءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَ صِبْغ لِلآکِلِینَ). در این که منظور از طور سیناء چیست؟ مفسران دو احتمال عمده داده اند: نخست این که اشاره به همان کوه طور معروف است که در صحراى سینا قرار دارد، و اگر مى بینیم قرآن در اینجا درخت زیتون را به عنوان درختى که از کوه طور مى روید توصیف کرده به خاطر آن است که عربهاى حجاز هنگامى که از بیابانهاى خشک این منطقه مى گذشتند و به شمال رو مى آوردند نخستین منطقه اى که در آن به درختهاى پر بار زیتون بر خورد مى کردند، منطقه طور در جنوب صحراى سیناء بوده است، مشاهده نقشه جغرافیائى این مطلب را به خوبى روشن مى کند. احتمال دیگر این که: طور سیناء جنبه توصیفى دارد و به معنى کوه پر برکت یا کوه پر درخت یا کوه زیبا است (چون طور به معنى کوه و سیناء به معنى پر برکت و زیبا و مشجّر است). واژه صِبْغ در اصل، به معنى رنگ است، ولى از آنجا که انسان به هنگام خوردن غذا معمولاً نان خود را با خورشى که مى خورد رنگین مى کند، به تمام انواع نان خورش ها، صِبْغ گفته شده است. به هر حال، کلمه صِبْغ ، ممکن است اشاره به همان روغن زیتون باشد که با نان مى خوردند، و یا انواع نان خورش ها که از درختان دیگر استفاده مى کردند. 🌺🌺🌺 در اینجا سؤالى پیش مى آید که چرا در میان انواع میوه ها بالخصوص روى این سه میوه تکیه شده است: خرما، انگور و زیتون؟ در پاسخ باید به این نکته توجه داشت که از نظر تحقیقات علمى غذاشناسان، کمتر میوه اى وجود دارد که براى بدن انسان به اندازه این سه میوه مفید و مؤثر باشد... (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۰ سوره‌ مبارکه مؤمنون)
-757260542_189272541.mp3
2.39M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه مؤمنون آیات ۱۸_۲۰ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَإِنَّ لَكُمْ فِي الْأَنْعَامِ لَعِبْرَةً نُّسْقِيكُم مِّمَّا فِي بُطُونِهَا وَلَكُمْ فِيهَا مَنَافِعُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ» و برای شما در چهارپایان عبرتی است؛ از آنچه در درون آن‌هاست [= از شیر] شما را سیراب می‌کنیم؛ و برای شما در آن‌ها منافع بسیاری است؛ و از گوشت آن‌ها می‌خورید؛ (سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۲۱) @ayehsobh
تفسیر: پس از بیان گوشه اى از نعمت‌هاى پروردگار در جهان گیاهان که به وسیله آب باران پرورش مى یابد، به بخش مهمى از نعمت‌ها و مواهب او در جهان حیوانات پرداخته مى گوید: در چهارپایان براى شما عبرت بزرگى است (وَ إِنَّ لَکُمْ فِی الأَنْعامِ لَعِبْرَةً). سپس این عبرت را چنین شرح مى دهد: ما از آنچه در درون آنها است شما را سیراب مى کنیم (نُسْقِیکُمْ مِمّا فِی بُطُونِها). آرى، شیر گوارا این غذاى نیروبخش و کامل از درون این حیوانات، از لابلاى خون و مانند آن بیرون مى فرستیم، تا بدانید چگونه خداوند قدرت دارد از میان چنین اشیاء ظاهراً آلوده اى یک نوشیدنى به این پاکى و گوارائى بیرون فرستد. و اضافه مى کند: مسائل عبرت انگیز و برکات حیوانات، منحصر به شیر نیست، بلکه براى شما در آنها منافع بسیارى است و از گوشت آنها نیز مى خورید (وَ لَکُمْ فِیها مَنافِعُ کَثِیرَةٌ وَ مِنْها تَأْکُلُونَ). علاوه بر گوشت، که آن نیز در حدّ اعتدالش بخش هاى عمده مواد غذائى مورد نیاز بدن را تشکیل مى دهد، از چرم آنها انواع لباس و خیمه هاى پر دوام، و از پشم آنها انواع لباس ها و پوشش ها و فرش ها، و از بعضى اجزاى بدن آنها مواد داروئى و حتى از مدفوع آنها مواد تقویت کننده براى درختان و زراعت ها تهیه مى کنید. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۱ سوره‌ مبارکه مؤمنون)
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَعَلَيْهَا وَعَلَى الْفُلْكِ تُحْمَلُونَ» و بر آن‌ها و بر کشتی‌ها سوار می‌شوید! آیا (از پرستش بتها) پرهیز نمی‌کنید؟! (سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۲۲) @ayehsobh
تفسیر: از همه این‌ها گذشته، از چهارپایان به عنوان مرکب‌هاى راهوار در خشکى و از کشتى ها براى دریاها استفاده کرده بر چهارپایان و کشتى ها سوار و به منزلگاه هاى مقصود خود مى رسید (وَ عَلَیْها وَ عَلَى الْفُلْکِ تُحْمَلُونَ). این همه آثار، خواص و فوائد در این حیوانات به راستى مایه عبرت است، هم انسان را به آفریننده این همه نعمت آشنا مى سازد و هم حس شکرگزارى را در او برمى انگیزد. 🌺🌺🌺 تنها سؤالى که اینجا باقى مى ماند این است که: چگونه چهارپایان و کشتى ها در یک ردیف قرار گرفته اند؟ اما با توجه به یک نکته پاسخ این سؤال روشن مى شود; زیرا انسان به مرکب در همه روى زمین نیاز دارد، در کنار مرکب براى خشکى، مرکب هاى دریائى یعنى کشتى ها را ذکر مى کند و در حقیقت این تعبیر همانند چیزى است که در آیه 70 سوره اسراء که در مورد مواهب بنى آدم مى فرماید: وَ حَمَلْناهُمْ فِى البّرِّ وَ الْبَحْرِ: ما آن‌ها را در خشکى ها و دریاها حمل و نقل مى کنیم . (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۲ سوره‌ مبارکه مؤمنون)
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَىَ قَوْمِهِ فَقَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُم مِّنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ أَفَلَا تَتَّقُونَ» و ما نوح را به سوی قومش فرستادیم؛ او به آن‌ها گفت: «ای قوم من! خداوند یکتا را بپرستید، که جز او معبودی برای شما نیست! آیا (از پرستش بت‌ها) پرهیز نمی‌کنید؟! (سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۲۳) @ayehsobh
تفسیر: از آنجا که در آیات گذشته، سخن از توحید، معرفت خداوند و دلائل عظمت او در جهان آفرینش بود، همین مطلب را در آیات آینده، از زبان پیامبران بزرگ و در لابلاى تاریخ آن‌ها بیان مى کند. نخست، از نوح(علیه السلام) نخستین پیامبر اولوا العزم و منادى توحید شروع کرده مى گوید: ما نوح را به سوى قومش فرستادیم، به آن‌ها گفت: اى قوم من! اللّه خداوند یگانه یکتا را بپرستید که غیر از او معبودى براى شما نیست (وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى قَوْمِهِ فَقالَ یا قَوْمِ اعْبُدُوا اللّهَ ما لَکُمْ مِنْ إِله غَیْرُهُ). آیا با این بیان روشن از پرستش بت ها پرهیز نمى کنید؟ (أَ فَلا تَتَّقُونَ). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۳ سوره‌ مبارکه مؤمنون)
6_144240534583420811.mp3
1.92M
استاد قرائتی موضوع: تفسیر قرآن نوع:سخنرانی کوتاه سوره مبارکه مؤمنون آیات ۲۱_۲۳ @ayehsobh
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «فَقَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِن قَوْمِهِ مَا هَذَا إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُرِيدُ أَن يَتَفَضَّلَ عَلَيْكُمْ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَأَنزَلَ مَلَائِكَةً مَّا سَمِعْنَا بِهَذَا فِي آبَائِنَا الْأَوَّلِينَ» جمعیّت اشرافی (و مغرور) از قوم نوح که کافر بودند گفتند: «این مرد جز بشری همچون شما نیست، که می‌خواهد بر شما برتری جوید! اگر خدا می‌خواست (پیامبری بفرستد) فرشتگانی نازل می‌کرد؛ ما چنین چیزی را هرگز در نیاکان خود نشنیده‌ایم! (سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۲۴) @ayehsobh
تفسیر: اما جمعیت اشرافى ثروتمند و مغرور از قوم او که چشم‌ها را در ظاهر پر مى کنند (اما از درون خالى هستند)، و کافر شدند گفتند: این مرد تنها بشرى همچون شما است با این قید که حس برترى جوئى در او تحریک شده و مى خواهد بر شما مسلط شود و حکومت کند! (فَقالَ الْمَلاَ ُ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ ما هذا إِلاّ بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُرِیدُ أَنْ یَتَفَضَّلَ عَلَیْکُمْ). و به این ترتیب، انسان بودنش را نخستین عیبش دانستند و به دنبال آن متهمش ساختند که او یک فرد سلطه جو است و سخنانش از خدا و توحید و دین و آئین، همه توطئه اى است براى رسیدن به این مقصود! 🌺🌺🌺 سپس افزودند: اگر خدا مى خواست رسولى بفرستد حتماً فرشتگانى را براى این منظور نازل مى کرد (وَ لَوْ شاءَ اللّهُ لاَ َنْزَلَ مَلائِکَةً). و براى تکمیل این استدلال واهى گفتند: ما هرگز چنین چیزى را از نیاکان پیشین خود نشنیده ایم که انسانى دعوى نبوت کند و خود را نماینده خدا بداند! (ما سَمِعْنا بِهذا فِی آبائِنَا الأَوَّلِینَ). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۴ سوره‌ مبارکه مؤمنون)
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «إِنْ هُوَ إِلَّا رَجُلٌ بِهِ جِنَّةٌ فَتَرَبَّصُوا بِهِ حَتَّىَ حِينٍ» او فقط مردی است که به نوعی جنون مبتلاست! پس مدّتی درباره او صبر کنید (تا مرگش فرا رسد، یا از این بیماری رهایی یابد!)» (سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۲۵) @ayehsobh
تفسیر: ولى این سخنان بى اساس، در روح این پیامبر بزرگ اثر نکرد و همچنان به دعوت خود ادامه مى داد و نشانه اى از برترى جوئى و سلطه طلبى در کار او نبود، لذا او را به اتهام دیگرى متهم ساختند و آن اتهام جنون و دیوانگى بود که همه پیامبران الهى و رهبران راستین را در طول تاریخ به آن متهم ساختند. گفتند: او فقط مردى است که مبتلا به نوعى از جنون است باید مدتى درباره او صبر کنید تا مرگ او فرا رسد و یا از این جنون شفا یابد! (إِنْ هُوَ إِلاّ رَجُلٌ بِهِ جِنَّةٌ فَتَرَبَّصُوا بِهِ حَتّى حِین). جالب این که آنها در این تهمت خود نسبت به این پیامبر بزرگ، تعبیر بِهِ جِنَّةٌ را (داراى نوعى جنون است) به کار بردند، تا بر این واقعیت سرپوش نهند که زندگى این پیغمبر و سخنان او همگى بهترین نشانه عقل و دانش او است در حقیقت آنها مى خواستند بگویند: همه اینها درست است، ولى جنون، فنون و چهره هاى مختلفى دارد که در بعضى مظاهر عقل نیز هست!! جمله فَتَرَبَّصُوا بِهِ حَتّى حِین ممکن است اشاره به انتظار مرگ نوح باشد که مخالفان براى آن دقیقه شمارى مى کردند تا آسوده خاطر شوند، و ممکن است تأکیدى بر نسبت جنون به او، یعنى انتظار بکشید تا از این بیمارى بهبودى یابد! 🌺🌺🌺 به هر حال، آنها در سخنان خود سه نوع اتهام واهى و ضد و نقیض براى نوح(علیه السلام) قائل شدند، و هر یک را دلیل بر نفى رسالت او گرفتند. نخست این که اصولاً ادعاى رسالت از ناحیه بشر دروغ است! چنین چیزى سابقه نداشته، اگر خدا مى خواست باید فرشتگانى بفرستد. دیگر این که او مرد سلطه جوئى است و این ادعا را وسیله اى براى رسیدن به این هدف قرار داده است. سوم این که او عقل درستى ندارد و آنچه مى گوید از این رهگذر است!. و از آنجا که پاسخ این ایرادها و اتهامات بى اساس و پریشان همه روشن بود و در آیات دیگر قرآن نیز آمده، قرآن در اینجا سخنى در این زمینه نمى گوید. زیرا از یکسو، مسلّم است رهبر انسان باید از جنس خود او باشد، تا با نیازها و دردها و مسائل انسان آشنائى داشته باشد، به علاوه همیشه پیامبران از جنس بشر بوده اند. از سوى دیگر، از زندگى پیامبران به خوبى روشن مى شود که مسأله برادرى، تواضع و نفى هر گونه سلطه جوئى از بارزترین صفاتشان بوده، و عقل و هوش و درایتشان نیز حتى بر دشمنانشان آشکار بوده است. (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۵ سوره‌ مبارکه مؤمنون)
هر صبح یک آیه: 🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺 🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «قَالَ رَبِّ انصُرْنِي بِمَا كَذَّبُونِ» (نوح) گفت: «پروردگارا! مرا در برابر تکذیب‌های آنان یاری کن!» (سوره مبارکه مؤمنون، آیه ۲۶) @ayehsobh
تفسیر: در آیات گذشته، بخشى از تهمت هاى ناروائى را که دشمنان نوح(علیه السلام) به او زدند خواندیم ولى، از آیات دیگر قرآن به خوبى استفاده مى شود که اذیت و آزار این قوم سرکش، تنها منحصر به این امور نبود بلکه با هر وسیله توانستند او را در فشار قرار دادند و آزار کردند، و نوح حداکثر تلاش و کوشش خود را در هدایت و نجات آنها از چنگال شرک و کفر به خرج داد. 🌺🌺🌺 هنگامى که از تلاش هاى خود مأیوس شد و جز گروه اندکى ایمان نیاوردند، از خدا تقاضاى کمک کرد چنان که در آیه مورد بحث چنین مى خوانیم: گفت: پروردگارا! مرا در برابر تکذیب هائى که کردند یارى کن (قالَ رَبِّ انْصُرْنِی بِما کَذَّبُونِ). (تفسیر نمونه/ ذیل آیه ۲۶ سوره‌ مبارکه مؤمنون)