هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«إِنَّ الَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ عِبَادٌ أَمْثَالُكُمْ ۖ فَادْعُوهُمْ فَلْيَسْتَجِيبُوا لَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ»
کسانى را که غیر از خدا مى خوانید (و پرستش مى کنید) بندگانى همچون خود شما هستند. آنها را« بخوانید، و اگر راست مى گویید باید به شما پاسخ دهند
(و تقاضایتان را برآورند)
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۹۴)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
شرک در عبادت عملى سفیهانه
این دو آیه همچنان بحث هاى توحید و مبارزه با شرک را ادامه مى دهد، و بحث هائى را که در این زمینه در آیات قبل بوده تکمیل مى کند، شرک در عبادت و پرستش غیر خدا را عملى سفیهانه و دور از منطق و عقل معرفى مى نماید.
دقت در مضمون این دو آیه نشان مى دهد که با چهار دلیل، منطق بت پرستان ابطال گردیده و سرّ این که قرآن با استدلال هاى مختلف، پیرامون این مسأله بحث مى کند و هر زمان برهانى تازه ارائه مى دهد این است که شرک بدترین دشمن ایمان و سعادت فرد و جامعه است، و چون ریشه ها و شاخه هاى گوناگونى در افکار بشر دارد، و هر زمان به شکل تازه اى ظهور مى کند و جوامع انسانى را مورد تهدید قرار مى دهد، لذا قرآن از هر فرصتى براى قطع این ریشه خبیث و شاخه هایش استفاده مى نماید.
🌼🌼🌼
نخست مى گوید: آنهائى را که شما جز خدا مى خوانید و عبادت مى کنید و از آنان یارى مى طلبید بندگانى همچون خود شما هستند! (إِنَّ الَّذینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ عِبادٌ أَمْثالُکُمْ).
بنابراین، معنى ندارد که انسان در مقابل چیزى که مثل خود او است، به سجده بیفتد و دست نیاز به سوى او دراز کند و مقدرات و سرنوشتش را در دست او بداند.
به تعبیر دیگر مفهوم آیه این است: اگر دقت کنید مى بینید، آنها هم جسم دارند و اسیر زنجیر مکان و زمان هستند و محکوم قوانین طبیعتند و هم محدود از نظر عمر و زندگى و توانائى هاى دیگر، خلاصه هیچ امتیازى بر شما ندارند، تنها با خیال و وهم و امتیازى براى آنها ساخته اید.
🌼🌼🌼
در این که چرا در این آیه به معبودهاى بت پرستان عِباد جمع عبد به معنى بنده اطلاق شده در حالى که عبد را به موجود زنده مى گویند، تفسیرهاى متعددى وجود دارد.
نخست این که ممکن است اشاره به معبودهاى انسانى، همچون مسیح(علیه السلام)براى مسیحیان، و فرشتگان براى بت پرستان عرب، و امثال آن بوده باشد.
دیگر این که ممکن است روى توهمى که آنها پیرامون بت ها داشتند با آنها سخن گفته باشد که اگر فرضا آنها داراى عقل و شعورى هم باشند، موجودى برتر از شما نخواهند بود.
سوم این که عبد در لغت گاهى به معنى موجودى که تحت تسلط و فرمان دیگرى است و در برابر آن خاضع است ـ هر چند عقل و شعور نداشته باشد ـ نیز گفته شده، از جمله به جاده اى که مرتباً از آن رفت و آمد مى کنند مُعَبَّد (بر وزن مقدّم) گفته شده است.
پس از آن اضافه مى کند اگر فکر مى کنید آنها قدرت و شعورى دارند اگر راست مى گوئید آنها را بخوانید که مى بایست جواب شما را بدهند (فَادْعُوهُمْ فَلْیَسْتَجیبُوا لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ صادِقینَ).
و این دومین دلیلى است که براى ابطال منطق آنها بیان شده و آن این که سکوت مرگبارشان نشانه بى عرضگى آنها و عدم قدرتشان بر هر چیز است.
(تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۹۴، سوره مبارکه اعراف)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«أَ لَهُمْ أَرْجُلٌ يَمْشُونَ بِهَا ۖ أَمْ لَهُمْ أَيْدٍ يَبْطِشُونَ بِهَا ۖ أَمْ لَهُمْ أَعْيُنٌ يُبْصِرُونَ بِهَا ۖ أَمْ لَهُمْ آذَانٌ يَسْمَعُونَ بِهَا ۗ قُلِ ادْعُوا شُرَكَاءَكُمْ ثُمَّ كِيدُونِ فَلَا تُنظِرُونِ»
آیا (آنها حداقل همانند خود شما) پاهایى دارند که با آن راه بروند؟! یا دستهایى دارند که با آن چیزى را بگیرند (و کارى انجام دهند)؟! یا چشمانى دارند که با آن ببینند؟! یا گوشهایى دارند که با آن بشنوند؟! (نه، هرگز، چنین نیست) بگو: «شریکانتان را (و بت هایى که همتاى خدا قرار داده اید، بر ضد من) بخوانید و براى من توطئه کنید و لحظه اى مهلتم ندهید (تا بدانید کارى از آنها ساخته نیست)!
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۹۵)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
در سومین بیان روشن مى سازد که آنها حتى از بندگان خود پست تر و ناتوان ترند: خوب بنگرید آیا آنها لااقل همانند شما پاهائى دارند که با آن راه بروند؟ (أَ لَهُمْ أَرْجُلٌ یَمْشُونَ بِها).
یا دست هایى دارند که با آن چیزى را بگیرند و کارى انجام دهند؟ (أَمْ لَهُمْ أَیْد یَبْطِشُونَ بِها).
یا چشم هائى دارند که با آن ببینند؟ (أَمْ لَهُمْ أَعْیُنٌ یُبْصِرُونَ بِها).
یا گوش هائى دارند که با آن بشنوند؟ (أَمْ لَهُمْ آذانٌ یَسْمَعُونَ بِها).
به این ترتیب، آنها به قدرى ضعیفند، که حتى براى جا به جا شدن، نیاز به کمک شما دارند و براى دفاع از موجودیت خود، نیازمند به حمایت هستند، نه چشم بینا، نه گوش شنوا و نه هیچ احساس دیگرى در آنها وجود ندارد.
🌼🌼🌼
سرانجام در پایان آیه ضمن تعبیر دیگرى که در حکم چهارمین استدلال است مى گوید: بگو اى پیامبر! این معبودهائى را که شما شریک خدا قرار داده اید بر ضد من بخوانید و همگى دست به دست هم دهید و براى من تا آنجا که مى توانید نقشه بکشید و در این کار هیچ گونه تأخیر روا مدارید، ببینیم با این حال کارى از همه شما ساخته است ؟ (قُلِ ادْعُوا شُرَکاءَکُمْ ثُمَّ کیدُونِ فَلا تُنْظِرُونِ).
یعنى، اگر من دروغ مى گویم و آنها مقربان خدا هستند و من به حریم احترامشان جسارت کرده ام، پس چرا آنها مرا غضب نمى کنند؟ و نیروى آنها و شما کمترین تأثیرى در وضع من ندارد؟
بنابراین، بدانید اینها موجودات غیر مؤثرى هستند که توهّمات شما به آنها نیرو بخشیده!
(تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۹۵، سوره مبارکه اعراف)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«إِنَّ وَلِيِّيَ اللَّهُ الَّذِي نَزَّلَ الْكِتَابَ ۖ وَهُوَ يَتَوَلَّى» الصَّالِحِينَ
قطعا ولىّ و سرپرست من، خدایى است که این کتاب را نازل کرده و او صالحان را سرپرستى مى کند.
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۹۶)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
معبودهاى بى ارزش
در تعقیب آیه گذشته که به مشرکان مى گفت شما و بت هایتان نمى توانید کوچکترین زیانى به من برسانید، در آیه مورد بحث، به دلیل آن اشاره کرده، مى گوید: ولىّ و سرپرست و تکیه گاه من خدائى است که این کتاب آسمانى را بر من نازل کرده است (إِنَّ وَلِیِّیَ اللّهُ الَّذی نَزَّلَ الْکِتابَ).
🌼🌼🌼
نه تنها من، او همه صالحان و شایستگان را حمایت و سرپرستى مى کند و مشمول لطف و عنایتش قرار مى دهد (وَ هُوَ یَتَوَلَّى الصّالِحینَ).
(تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۹۶، سوره مبارکه اعراف)
@ayehsobh
هدایت شده از 💠 قرآن و فضای مجازی💠
قطع رابطه با کفار
✍️ زهراسادات امیری
خداوند در آیه 57 سوره مائده خطاب به مسلمانان میفرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَكُمْ هُزُوًا وَلَعِبًا مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَالْكُفَّارَ أَوْلِيَاءَ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» ای کسانی که ایمان آوردهاید! افرادی که آیین شما را به استهزا و بازی میگیرند -از اهل کتاب و مشرکان- ولیّ خود انتخاب نکنید؛ و از خدا بپرهیزید اگر ایمان دارید!
مشاهده می شود در این آیه مبارکه به این موضوع تأکید شده که از نااهلان و مسخره کنندگان دین و مسلمانان، هم تَبَری شود؛ هم با آنها قطع رابطه شود؛ هم به شیوه های مبارزة آنها از جمله شیوه های روانی و جنگ نرم آگاه باشیم و در نهایت، آنکه اگر ایمان داریم؛ تنها از خدا بترسیم و دشمنان را ولّیِ خود قرار ندهیم. بنابراین، باید در مسئلة رسانه و فضای مجازی و ازجمله شبکه های اجتماعی و پیام رسان های بیگانه از جمله اینستاگرام، واتساپ و تلگرام که امروزه بستری گسترده برای دورکردن جوانان و نوجوانان و حتی مادران و پدران از ارزشهای اسلامی شده و هر بار با ترفندهای مختلف از طریق جوک و کلیپ ظنز به استهزا و تمسخر مقدسات اسلامی می پردازند؛ یا شایعهای را ساخته و منتشر می کنند؛ دقت لازم را داشته باشیم و با آمریکا و اسرائیل که کفار و یزیدیان زمان ما هستند؛ همان رفتاری را در فضای مجازی و حقیقی داشته باشیم که قرآن به ما فرمان داده است.
بنابراین، حضور و تشویق به حضور در پیام رسانها و شبکه های اجتماعی بیگانه تحت تسلط آمریکا و اسرائیل، از جمله اینستاگرام که متأسفانه حتی از طریق برنامه های مختلف تلویزیونی و بعضی اشخاص یا ارگان های مذهبی، (با وجود داشتن مشابهات داخلی از جمله گپ، ایتا، روبیکا، هورسا و ... که در بسیاری موارد از خارجی ها هم امکانات بهتری دارند) وجود دارد؛ در تضاد تام با آیات قرآن کریم است که نه تنها از دشمن دوری و با او قطع رابطه نکرده؛ حتی گاهی که آنان پستها یا صفحه هایی که باب میلشان را نبود؛ بستند این کاربران که عموما هم افراد شناخته شده ای هستند؛ با خفت و ذلت دوباره به آغوش دشمن بازگشتند؛ اما این بار طوری عمل کردند که مبادا دشمن ناراحت شده و حذفشان کند تا جایی که قبل از حذف توسط اینستاگرام، خودشان پستی که گذاشتند را حذف کردند و کم کم آنها که برای مقابله و جنگ با دشمن در فضای مجازی، به اینستاگرام و توییتر و دیگر پیام رسانهای تحت سیطره دشمن رفته بودند و شاید به قول خودشان خواستند توییتر را جهنم صهیونیست ها کنند؛ خود غرق در این جهنم شده و دشمن صهیونیستی هم به نظاره گر این حماقت ها بوده و به این همه سادگی و ناآگاهی می خندد ... .
در ادامه، شأن نزول و تفسیر آیه مبارکه از تفسیر نمونه و نور آورده شده است.
شأن نزول:
در مورد نزول این آیه، مفسران نقل کرده اند که دو نفر از مشرکان به نام «رفاعه» و «سوید» اظهار اسلام کردند و سپس جزء دار و دسته منافقان شدند، بعضی از مسلمانان با این دو نفر رفت و آمد داشتند و اظهار دوستی می کردند، آیه نازل شد و به آنها اخطار کرد که از این عمل بپرهیزید.
تفسیر:
در این آیه بار دیگر، خداوند به مؤمنان دستور می دهد که از انتخاب منافقان و دشمنان به عنوان دوست بپرهیزید. منتها برای تحریک عواطف آنها و توجه دادن به فلسفه این حکم، چنین می فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده اید! آنها که آیین شما را به باد استهزاء و یا به بازی می گیرند، چه آنها که از اهل کتابند و چه آنها که از مشرکان و منافقانند؛ هیچ یک از آنان را به عنوان دوست انتخاب نکنید» (یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الَّذِینَ اتَّخَذُوا دِینَکم هُزُواً وَ لَعِباً مِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الکتابَ مِن قَبلِکم وَ الکفّارَ أَولِیاءَ).
و در پایان آیه این موضع را تأکید می کند که طرح دوستی با آنان، با تقوا و ایمان سازگار نیست. بنابراین «از خدا بترسید، اگر ایمان دارید» (وَ اتَّقُوا اللّهَ إِن کنتُم مُؤمِنِینَ).
پیام ها:
1. كيفر دنيوىِ كسانى كه به دين خدا و مقدّسات مذهبى توهين مىكنند؛ قطع رابطه است. «لا تَتَّخِذُوا ...» .
2. شرط ايمان، داشتن غيرت دينى و تبرى از نااهلان است. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا»
3. استهزاى دين، (با جنگ سرد و روانى) يكى از شيوههاى مبارزاتى دشمنان است. «اتَّخَذُوا دِينَكُمْ هُزُواً»
4. تقواى الهى ايجاب مىكند از دشمنان نترسيم و آنان را ولىّ خود قرار ندهيم. «لا تَتَّخِذُوا ... أَوْلِياءَ وَ اتَّقُوا اللَّهَ ...»
#قرآن_و_فضای_مجازی
@qoranmajaz
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«وَالَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ نَصْرَكُمْ وَلَا أَنفُسَهُمْ يَنصُرُونَ»
و کسانى را که جز او مى خوانید، نمى توانند یاریتان کنند و نه (حتّى) خودشان را یارى دهند.
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۹۷)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
آنگاه بار دیگر بر دلائل بطلان بت پرستى تأکید کرده، مى فرماید: معبودهائى را که غیر از خدا مى خوانید کارى از آنها ساخته نیست، نمى توانند شما را یارى کنند و نه خودشان را (وَ الَّذینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ لا یَسْتَطیعُونَ نَصْرَکُمْ وَ لا أَنْفُسَهُمْ یَنْصُرُونَ).
(تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۹۷، سوره مبارکه اعراف)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«وَ إِن تَدْعُوهُمْ إِلَى الْهُدَىٰ لَا يَسْمَعُوا ۖ وَتَرَاهُمْ يَنظُرُونَ إِلَيْكَ وَهُمْ لَا يُبْصِرُونَ»
و اگر آنها را به هدایت فراخوانید، نمى شنوند و آنها را مى بینى (که با چشمهاى مصنوعیشان) به تو نگاه مى کنند، امّا چیزى را نمى بینند!»
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۹۸)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
و از این بالاتر اگر از آنها هدایت خویشتن را در مشکلات بخواهید، آنها حتى حرف شما را نمى شنوند! (وَ إِنْ تَدْعُوهُمْ إِلَى الْهُدى لا یَسْمَعُوا).
و حتى با چشم هاى مصنوعیشان که دارند، گویا به تو نگاه مى کنند، ولى در حقیقت نمى بینند (وَ تَراهُمْ یَنْظُرُونَ إِلَیْکَ وَ هُمْ لا یُبْصِرُونَ).
چنان که سابقاً هم اشاره کردیم، آیه اخیر ممکن است اشاره به بت ها یا بت پرستان باشد، در صورت اول، مفهومش همان است که گفته شد، و در صورت دوم تفسیرش چنین است:
اگر شما مسلمان ها این بت پرستان و مشرکان لجوج را به راه صحیح توحید دعوت نمائید، از شما نمى پذیرند آنها با چشم هاى خود به سوى تو مى نگرند و نشانه هاى صدق و درستى را در تو مشاهده مى کنند، اما واقعیت ها را نمى بینند.
مضمون دو آیه اخیر در آیات گذشته نیز آمده بود، و این تکرار به خاطر تأکید هر چه بیشتر روى مسأله مبارزه با بت پرستى و ریشه کن کردن نفوذ آن در روح و فکر مشرکان از طریق تلقین مکرر است.
(تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۹۸، سوره مبارکه اعراف)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ»
(به هر حال) با عفو و مدارا رفتار کن و به کارهاى شایسته دعوت نما و از جاهلان روى بگردان (و با آنان ستیزه مکن).
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۱۹۹)
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
در این آیات، شرائط تبلیغ، رهبرى و پیشوائى مردم به طرز بسیار جالب و فشرده بیان شده و با آیات گذشته که اشاره به مسأله تبلیغ مشرکان داشت نیز تناسب دارد.
در نخستین آیه مورد بحث، اشاره به سه قسمت از وظائف رهبران و مبلغان ـ به صورت خطاب به پیامبر(صلى الله علیه وآله) ـ شده، در آغاز مى گوید: در طرز رفتار با مردم سختگیر مباش و با آنها مدارا کن، عذرشان را بپذیر، و بیش از آنچه قدرت دارند از آنها مخواه (خُذِ الْعَفْوَ).
عَفْو، گاهى به معنى مقدار اضافى چیزى آمده.
گاهى به معنى حد وسط و میانه.
گاه به معنى قبول عذر خطاکار و بخشیدن او.
و گاه به معنى آسان گرفتن کارها.
🌼🌼🌼
قرائن آیات نشان مى دهد آیه فوق ارتباط با مسائل مالى و گرفتن مقدار اضافى از اموال مردم که بعضى از مفسران گفته اند، ندارد، بلکه مفهوم مناسب، همان آسان گرفتن، گذشت و انتخاب حد وسط و میانه است.
بدیهى است اگر رهبر و مبلغ، شخص سختگیرى باشد به زودى جمعیت از اطراف او پراکنده مى شوند، و نفوذ خود را در قلوب از دست خواهد داد، همان طور که قرآن مجید مى گوید: وَ لَوْ کُنْتَ فَظّاً غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ: اگر سختگیر، بد اخلاق و سنگدل بودى به طور مسلّم از گرد تو پراکنده مى شدند.
آنگاه دومین دستور را به این صورت مى دهد: مردم را به کارهاى نیک و آنچه را عقل و خرد، شایسته مى شناسد و خداوند آن را نیک معرفى کرده، فرمان ده (وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ).
اشاره به این که ترک سختگیرى مفهومش مجامله کارى نیست، بلکه باید رهبران و مبلغان همه حقایق را بگویند و مردم را به سوى حق دعوت کنند و چیزى را فروگذار ننمایند.
در مرحله سوم دستور به تحمل و بردبارى در برابر جاهلان داده مى فرماید: از جاهلان روى برگردان و با آنها ستیزه مکن (وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلینَ).
رهبران و مبلغان در مسیر خود با افراد متعصب، لجوج، جاهل و بى خبر، و افرادى که سطح فکر و اخلاق آنها بسیار پائین است، رو به رو مى شوند، از آنها دشنام مى شنوند، هدف تهمتشان قرار مى گیرند، سنگ در راهشان مى افکنند.
راه پیروزى بر این مشکل گلاویز شدن با جاهلان نیست، بلکه بهترین راه تحمل و حوصله، نادیده گرفتن و نشنیده گرفتن این گونه کارها است، و تجربه نشان مى دهد، براى بیدار ساختن جاهلان و خاموش کردن آتش خشم و حسد و تعصبشان، این بهترین راه است.
(تفسیر نمونه، ذیل آیه ۱۹۹، سوره مبارکه اعراف)
@ayehsobh
هدایت شده از ابوالفضل کاشی
🍃سلام علیکم
💜اللهم عجل لولیک الفرج 🤲
👌بر زخمِ دلْ التیام دارد صلوات
خیراتِ علیَ الداوم دارد صلوات🌹
🌺هَر کَس که شده چَشم بِراه مهدی...
رویِ لبِ خود مُدام دارد صَلوات🌸
نذر گل نرجس صلوات🌹
التماس دعای فرج 🤲
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«وَ إِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ الشَّيْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ ۚ إِنَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»
و اگر وسوسه اى از شیطان به تو رسد، به خدا پناه بر که او شنونده و داناست.
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۲۰۰)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه
آیه ۲۰۰ سوره مبارکه اعراف استاد پرهیزگار @ayehsobh
آیه ۲۰۰ سوره مبارکه اعراف
استاد پرهیزگار
@ayehsobh
❇ تفســــــیر ❇
در آیه بعد، دستور دیگرى مى دهد که در حقیقت چهارمین وظیفه رهبران و مبلغان را تشکیل مى دهد.
مى فرماید: اگر وسوسه هاى شیطانى متوجه تو شد، به خدا پناه ببر، خود را به او بسپار، و از لطفش مدد بخواه; زیرا او سخن تو را مى شنود، از اسرار درونت آگاه و از وسوسه هاى شیاطین با خبر است (وَ إِمّا یَنْزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ إِنَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ).
🌼🌼🌼
و این دستور از این جهت است که بر سر راه آنها همواره وسوسه هاى شیطانى در شکل مقام، مال، شهوت و امثال اینها خودنمائى مى کند، و شیطان و شیطان صفتان مى کوشند آنها را از طریق این وسوسه ها از مسیرشان منحرف سازند و از هدفشان باز دارند.
(تفسیر نمونه، ذیل آیه ۲۰۰، سوره مبارکه اعراف)
@ayehsobh
هر صبح یک آیه:
🌺اَعوذُ باللّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم🌺
🌺بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم🌺
«إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُوا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُونَ»
پرهیزگاران هنگامى که گرفتار وسوسه هاى شیطان شوند؛ به یاد (خدا و پاداش و کیفر او) مى افتند. و (در پرتو یاد او، راه حق را مى بینند و) در این هنگام بینا مى شوند.
(سوره مبارکه اعراف/ آیه ۲۰۱)
@ayehsobh